Hakutulokset
- Uutiset
26.4.2021 13.40
Huomattavaa ylinopeutta ajanut mopoilija kuoli risteysonnettomuudessa Nurmijärvellä - hovioikeuskin katsoi, ettei risteyksessä vasemmalle kääntynyt autoilija syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen eikä kuolemantuottamukseenRiidattoman selvityksen mukaan vastaaja oli 18.4.2019 noin kello 17 kuljettanut henkilöautoa Lepsämäntiellä ja kääntynyt risteyksessä vasemmalle Kisatielle. Vastakkaisesta suunnasta Lepsämäntietä kuljettamallaan mopolla/moottoripyörällä risteysaluetta lähestynyt A oli törmännyt hänen eteensä kääntyneeseen vastaaja autoon sillä seurauksella, että A oli menehtynyt törmäyksessä saamiinsa vammoihin. Asiassa esitetyillä ja muutoin KO:n ratkaisusta ilmenevillä perusteilla HO katsoi jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi kohdassa 1 tahallaan tai huolimattomuudesta menetellyt syytteessä kuvatulla tavalla ja kohdassa 2 huolimattomuudellaan aiheuttanut A:n kuoleman. Näin ollen syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta kohdassa 1 ja kuolemantuottamuksesta kohdassa 2 oli tullut KO:n katsomin tavoin hylätä. Aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen ei siten ollut. (Vailla lainvoimaa 26.4.2021) - Uutiset
26.4.2021 12.10
Hovioikeus: Sakkorangaistus oli riittävä törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessaTeon vahingollisuutta ja vakavuutta, teon vaikutinta ja A:n syyllisyyttä kokonaisuutena arvioiden hovioikeus päätyi siihen, että tuntuva sakkorangaistus oli oikeudenmukainen ja riittävä seuraamus A:n syyksi luetusta teosta. Päiväsakon rahamäärä oli rikoslain 2a luvun 2 §:n nojalla vahvistettu A:n vuoden 2019 verotietojen mukaisten nettotulojen perusteella ottaen huomioon myös A:n elatusvelvollisuus. (Vailla lainvoimaa 26.4.2021) - Uutiset
26.4.2021 10.10
Syyttäjän valituksesta hovioikeus muutti törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitun 85 päiväsakon rangaistuksen 60 päivän ehdolliseksi vankeudeksiVaikka ajokeli oli ollut hyvä ja muu liikenne tekohetkellä vähäinen eikä teosta ollut aiheutunut konkreettista vaaratilannetta, oli menettelyyn A:n käyttämään huomattavaan ylinopeuteen nähden liittynyt merkittävä vakavan vahingon vaara. Sakkorangaistusta ei teon vakavuuteen nähden ollut pidettävä teon riittävänä seuraamuksena vaan oikeudenmukainen rangaistus A:n syyksi luetusta teosta oli lyhyt ehdollinen vankeusrangaistus. (Vailla lainvoimaa 26.4.2021) - Uutiset
26.4.2021 8.33
Liikennevirhemaksuja jäänyt toimittamatta ennen maksukehotustaOsa poliisin määräämistä liikennevirhemaksuista ei ole tavoittanut vastaanottajaa ennen maksukehotusta. Näille henkilöille on lähetetty Oikeusrekisterikeskukselta maksukehotus maksamattomasta liikennevirhemaksusta. Jos olet saanut pelkän maksukehotuksen mutta et alkuperäistä liikennevirhemaksua, älä maksa maksukehotuksen laskua, poliisi ohjeistaa. - Uutiset
21.4.2021 13.23
Liikennevakuutuskeskus: Sähköpotkulauta ei ole aina sitä miltä näyttää – sähköllä kulkevien laitteiden liikennevakuuttamiseen ja käyttämiseen liittyy kalliita väärinkäsityksiäSuomessa myydään monenlaisia sähköllä kulkevia laitteita ja teknologia kehittyy edelleen kovaa vauhtia. Erityisesti sähköpotkulaudat ja sähköpyörät ovat nousseet suureen suosioon ja tuoneet monipuolisuutta kulkemiseen. Kuluttajan tulee kuitenkin laitekaupoilla olla tarkkana, sillä laitteen teho ja nopeus vaikuttavat siihen, missä laitteilla saa ajaa ja tuleeko niille ottaa lakisääteinen liikennevakuutus. Tietämättömyys voi johtaa kalliisiin seuraamuksiin. - Uutiset
20.4.2021 13.00
Hovioikeus: Pakettiautoksi rekisteröidyn ajoneuvon tavaratilassa henkilöä kuljettanut syyllistyi törkeään kuolemantuottamukseenMies oli matkustanut pakettiautoksi rekisteröidyn ajoneuvon tavaratilassa, jossa ei ollut istuimia, istuinpaikalle asennettua turvavyötä eikä liikkumista estävää muuta turvalaitetta seurauksin, että onnettomuustilanteessa miehen pää oli jäänyt auton korin ja maan väliin tai iskeytynyt kovalla voimalla auton koria vasten, mistä saamiinsa vammoihin hän oli välittömästi kuollut. (Vailla lainvoimaa 20.4.2021) - Uutiset
16.4.2021 11.41
Hovioikeus: Syyttäjän valituksesta syyte ajoneuvorikkomuksesta hylättiin säädösmuutosten vuoksiA:ta oli epäilty samalla ajosuorituksella tehdyistä rattijuopumuksesta, huumausaineen käyttörikoksesta ja ajoneuvorikkomuksesta. Ajoneuvolain 96 §:n 7 momentin (730/2018) ja tieliikennelain 160 §:n 4 momentin 3-kohdan perusteella A:lle ei olisi lainkaan tullut määrätä liikennevirhemaksua syytekohdassa 3 tarkoitetusta ajoneuvorikkomuksesta eikä menettely olisi tullut erillisenä tekona käsiteltäväksi rikosoikeudellisessa menettelyssä. (Vailla lainvoimaa 16.4.2021) - Uutiset
8.4.2021 9.30
Ajopiirturin käytön poikkeuksia ja ajopiirturikortteja koskevat muutokset lausunnoille 4. toukokuuta 2021 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille asetusluonnoksen raskaan liikenteen kuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen liittyvistä poikkeuksista sekä ajopiirturikortteja koskevien säädösten muutoksista. Muutoksilla pantaisiin kansallisesti täytäntöön EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin säädöksistä tulevat oikeudet ja poikkeusmahdollisuudet. - Uutiset
1.4.2021 11.33
Hovioikeus purki kuluttajansuojalain nojalla 219.042,13 euron hintaisen Audin autokaupan teknisten vikojen vuoksiKoska Autotalo ei ollut korjannut virheitä kuluttajansuojalain 5 luvun 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla ja koska virheitä ei ollut pidettävä saman luvun 19 §:ssä tarkoitetulla tavalla kokonaisuutena arvostellen vähäisinä, ostajalla oli oikeus purkaa kauppa. Sille seikalle, että auton arvo oli alentunut, ei ollut annettava merkitystä kaupan purkamisen edellytyksiä arvioitaessa. Ostaja oli ilmoittanut, että autolla oli ajettu noin 47.000 kilometriä. Tämän perusteella hovioikeus arvioi, että hän oli saanut autosta 14.000 euron käyttöhyödyn, mikä oli otettava vähennyksenä huomioon palautettavassa kauppahinnan määrässä. (Vailla lainvoimaa 1.4.2021) - Uutiset
31.3.2021 12.30
Hovioikeus: Puolustusvoimien henkilöautolla raitiovaunun eteen ajaneen varusmiehen tuottamusta oli pidettävä lievää törkeämpänäToisin kuin vahingonkorvausvaatimuksen hylännyt käräjäoikeus HO päätyi siihen, ettei vastaajan tuottamusta voitu, erityisesti hänen saamansa ohjeistus huomioon ottaen, pitää lievänä. Aihetta asian toisenlaiseen arviointiin ei antanut myöskään se, että vastaaja oli lähtenyt ylittämään tietä hitaalla nopeudella. Vastaaja oli siten velvollinen korvaamaan Puolustusvoimille aiheuttamansa vahingon VahL 4 luvun 1 ja 2 §:n mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 31.3.2021) - Uutiset
30.3.2021 9.00
Lainsäädännön arviointineuvoston lausunto ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista: Vaikutuksia erilaisiin taksiyrityksiin tulisi arvioida tarkemminAjoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa halutaan lisätä ympäristöystävällisiä ajoneuvoja. Vaikutuksia harvaanasuttujen alueiden taksiyrittäjille tulisi tarkentaa. Arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos vastaa pääosin säädösehdotusten vaikutusten arviointiohjetta. Arviointineuvosto suosittelee, että esitysluonnosta täydennetään neuvoston lausunnon mukaisesti ennen hallituksen esityksen antamista. - Uutiset
29.3.2021 15.00
Käräjäoikeuden tuomitsema rangaistus törkeää rattijuopumusta ym. koskevassa asiassa oli rangaistuskäytäntöön nähden liian ankara - kysymys oli ollut ainoastaan yhtenä päivänä tapahtuneesta vakavasta harkintakyvyn pettämisestäKO oli tuominnut vastaajalle 7 kk:n vankeusrangaistuksen sijasta 210 tuntia yhdyskuntapalvelua. HO totesi, että teot olivat asiassa mainituin perustein vakavia, ja vastaajan menettely oli ollut hyvin moitittavaa. Vastaajalla ei kuitenkaan ollut aikaisempia rikosrekisterimerkintöjä, ja teot oli tehty samana päivänä. Kysymys oli siten ollut ainoastaan yhtenä päivänä tapahtuneesta vakavasta harkintakyvyn pettämisestä. Menettelystä ei ollut myöskään aiheutunut konkreettista vaaratilannetta. HO katsoi edellä mainittuja seikkoja kokonaisuutena arvioiden, että KO:n tuomitsema rangaistus oli rangaistuskäytäntöön nähden liian ankara ja että oikeudenmukainen seuraamus oli 5 kk:n (150 tuntia) pituinen yhteinen vankeusrangaistus. KO:n tuomiota rangaistuslajin valinnan osalta ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 29.3.2021) - Uutiset
26.3.2021 10.07
Ajoneuvoyhdistelmä törmäsi ruuhkan vuoksi edessä jarruttaneeseen henkilöautoon Lahdenväylällä - hovioikeuskin katsoi puhelinta ajon aikana käyttäneen kuljettajan syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, törkeisiin vammantuottamuksiin ja törkeään kuolemantuottamukseenAsiassa oli suljettu pois se vaihtoehto, että törmäyksen syynä osaksikaan olisi ollut henkilöauton kuljettajan mahdollisesti tekemä kaistanvaihto vastaajan kuljettaman rekka-auton eteen. Sitä vastoin syynä oli ollut KO:n katsomin tavoin vastaajan matkapuhelimen käyttö kuljettajan keskittymistä liikenteeseen häiriten sekä liian suuri tilannenopeus ja laiminlyönti sovittaa etäisyys edellä kulkeviin ajoneuvoihin riittäväksi. Vastaaja oli siten rikkonut tekoaikana voimassa olleen tieliikennelain (267/1981) 3 §:n 1 momentin, 10 §:n 1 momentin ja 23 §:n 1 momentin sekä 24 a §:n 1 momentin (423/2002) säännöksiä. (Vailla lainvoimaa 26.3.2021) - Uutiset
24.3.2021 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajopiirturin piirturilevyjen esittämisestä - yksi ainoa rikkomus vai useita rikkomuksiaJos tarkastuksen kohteena olevan tieliikenteen ajoneuvon kuljettaja ei esitä valvontalaitteen piirturilevyjä useilta työpäiviltä ajanjaksona, joka kattaa tarkastuspäivän ja edeltävät 28 päivää, tarkastuspaikan jäsenvaltion toimivaltaisten viranomaisten on todettava kyseisen kuljettajan syyllistyneen vain yhteen ainoaan rikkomukseen ja määrättävä tälle vain yksi ainoa seuraamus mainitun rikkomuksen perusteella. - Uutiset
16.3.2021 8.22
Lainsäädännön arviointineuvosto: Miten biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen laajentaminen vaikuttaa loppukäyttäjiin? Biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen laajentamisen vaikutukset loppukäyttäjille jäävät epäselviksi asiaa koskevassa hallituksen esityksessä. Esitys on paikoin vaikeaselkoisesti kirjoitettu, mikä hankaloittaa asian ymmärtämistä. Ehdotetulla lailla laajennetaan biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta uusiin polttoaineisiin: biokaasuun ja muuta kuin biologiasta alkuperää oleviin uusiutuviin nestemäisiin ja kaasumaisiin liikenteen polttoaineisiin. Jälkimmäisillä tarkoitetaan lähinnä sähköpolttoaineita. - Uutiset
12.3.2021 8.30
Kieltäytyi antamasta ajokorttia poliisin käteen tämän tarkistettavaksi - syyllistyi niskoitteluun poliisia vastaanVastaajan kuljettama henkilöauto oli pysäytetty poliisin toimesta ja poliisi oli pyytänyt saada nähdä vastaajan ajokortin. Vastaaja oli näyttänyt ajokortin etupuolen, mutta kieltäytynyt antamasta ajokorttia poliisin käteen tämän tarkistettavaksi. Poliisi oli useasti pyytänyt vastaajaa antamaan ajokortin, mutta vastaajan edelleen kieltäytyessä, se oli lopulta jouduttu ottamaan voimakeinoja käyttämättä vastaajan kädestä. Vastaaja oli käyttäytynyt tilanteessa uhkaavasti, jonka vuoksi vastaaja oli otettu hallintaotteeseen käsistään. (Vailla lainvoimaa 12.3.2021) - Uutiset
8.3.2021 13.44
Liikenneonnettomuus tietyömaalla - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksestaTörmäys oli aiheutunut pikemminkin asianomistajan menettelystä kuin vastaajan huolimattomuudesta. Vaikka vastaaja oli ollut väistämisvelvollinen, hänellä oli ollut oikeus luottaa siihen, ettei etuajo-oikeutetulla tiellä kulje ajoneuvo selvästi liikennesääntöjen vastaisesti. Tätä arviota ei muuttanut se, että vastaajan oli täytynyt olla korostetun huolellinen ottaen huomioon hänen itsensäkin esittämät seikat tietyömaa-alueesta, sillä tietyömaa-alue oli velvoittanut myös muita tienkäyttäjiä korostettuun huolellisuuteen. (Vailla lainvoimaa 8.3.2021) - Uutiset
5.3.2021 15.09
Rattijuopumus ym. - hovioikeus sovelsi koventamisperustettaVastaja oli ennen nyt tuomittavina olevia rikoksia syyllistynyt toistuvasti sellaisiin rikoksiin, jotka olivat loukanneet samaa oikeushyvää. Tällainen menettely osoitti hänen olevan johdonmukaisen piittaamaton lain kielloista ja käskyistä. Vastaajan aikaisemman rikollisuuden perusteella hänen syyllistymisensä nyt tuomittavina oleviin rikoksiin ei ollut sellaista satunnaista uusimista, johon rikosten uusimista koskevaa koventamisperustetta ei ollut tarkoitettu soveltaa. Vastaajalle tuomittavaa rangaistusta mitattaessa oli sovellettava RL 6 luvun 5 §:n 1 momentin 5 kohdan koventamisperustetta. Vankeusrangaistuksen oli vastaajan aikaisemman rikollisuuden johdosta oltava ehdoton. (Vailla lainvoimaa 5.3.2021) - Uutiset
24.2.2021 11.14
Hovioikeus arvioi sijaisauton käytön korvauskelpoisuutta liikennevakuutuksesta toisin kuin käräjäoikeusHO totesi, että sijaisauton käytön korvauskelpoisuus liikennevakuutuksesta on tarkoitettu kattamaan ensi sijassa sellaisia tilanteita, joissa autottomuudesta aiheutuu vahingonkärsineelle ansiotulojen vähentymistä taikka muuta erikseen todennettavissa olevaa taloudellista haittaa. Toisin kuin KO, HO katsoi, että ansiotoimintaan liittymättömästä kulkemisesta vapaa-ajan asunnolle tai tyttären kuljettamisesta aiheutuneita kustannuksia ei voitu pitää sellaisina kustannuksina, jotka olisi korvattava liikennevakuutuksesta. Asiassa esitetyin perustein HO katsoi, että vastaaja ja tässä tapauksessa Vakuutus Oy liikennevahingosta tosiasiallisesti vastuussa olevana vakuutusyhtiönä oli vapautettava velvollisuudesta korvata sijaisauton vuokrakuluja. Asiassa oli ratkaistavana myös se, voiko HO ylipäätään tutkia Vakuutus Oy:n vaatimuksen muutoksenhakuasetelma huomioon ottaen. (Vailla lainvoimaa 24.2.2021) - Uutiset
23.2.2021 14.37
Hovioikeus palautti sakkoasian käräjäoikeuteenKO oli vastaajan valituksen hylätessään soveltanut asiassa 1.6.2019 kumottua säännöstä eikä ollut tutkinut vastaajan esittämää valitusperustetta lainkaan. Asia oli näin ollen palautettava KO:een uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 23.2.2021) - Uutiset
12.2.2021 15.30
19-vuotias kuljetti henkilöautoa kello 15.50 aikaan Tuusulanväylällä 197 kilometrin tuntinopeudella - hovioikeus kovensi 120 ps rangaistuksen 60 päivän ehdolliseksi vankeusrangaistukseksiKO oli lukenut vastaajan syyksi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen katsottuaan, että vastaaja oli 22.4.2020 kello 15.50 aikaan kuljettanut henkilöautoa Tuusulanväylällä 197 kilometrin tuntinopeudella nopeusrajoituksen ollessa 100 kilometriä tunnissa. Kun poliisi oli lähtenyt seuraamaan vastaajaa, hän oli jatkanut ajoa pienemmällä ylinopeudella ja ohittanut autoja oikeaa kaistaa käyttäen. Vastaaja oli täyttänyt 19 vuotta noin neljä kuukautta ennen tekoaan. KO oli tuominnut vastaajan 120 päiväsakon sakkorangaistukseen. HO katsoi että vastaaja oli tuomittava törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vankeusrangaistukseen, joka voitiin RL 6 luvun 9 §:n 1 momentin nojalla määrätä ehdolliseksi. HO harkitsi vankeusrangaistuksen pituudeksi 60 päivää vankeutta. Vastaaja tuomittiin ehdollisen vankeuden tehosteeksi valvontaan 1 vuoden 3 kuukauden ajaksi. (Vailla lainvoimaa 12.2.2021) - Uutiset
9.2.2021 8.00
Ilmastopolitiikan pyöreä pöytä keskusteli toimialojen tiekartoista – eri toimialojen vähähiilisyyssuunnitelmissa huomioitava oikeudenmukainen siirtymä paremminIlmastopolitiikan pyöreä pöytä kokoontui maanantaina keskustelemaan toimialojen laatimista vähähiilisyyden tiekartoista. Keskustelussa nousi esiin tarve huomioida oikeudenmukainen siirtymä kokonaisvaltaisemmin sekä päivittää ja sovittaa yhteen toimialojen suunnitelmia. Hallitusohjelman mukaisesti yhteensä 13 toimialaa on laatinut itselleen tiekartan vähähiilisyyteen. Tiekartat valmistuivat pääosin viime kesänä, ja niissä on tunnistettu useita mahdollisuuksia päästöjen vähentämiseen. - Uutiset
8.2.2021 13.25
Hovioikeus korotti ylinopeudesta tuomitun 150 euron sakon 200 euroksiKoska suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomittavan sakon vähin kokonaisrahamäärä on asetuksen mukaan 200 euroa, sakon kokonaisrahamäärää oli korotettava. (Vailla lainvoimaa 8.2.2021) - Uutiset
29.1.2021 10.00
Hallitus esittää joustavuutta tiekuntien kokouksiin ja luotsauksen lupamenettelyihinHallitus esittää joustavuutta lisääviä muutoksia yksityistielakiin ja luotsauslakiin. Tiekuntien kokouksiin olisi jatkossa helpompaa osallistua myös etänä. Lisäksi koronaepidemian aikana luotsauksen henkilölupia voitaisiin pidentää ja uusia henkilölupia myöntää väliaikaisesti normaalista poikkeavin edellytyksin. Hallitus antoi asiaa koskevat lakiesitykset eduskunnalle 28. tammikuuta 2021. - Uutiset
27.1.2021 10.24
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi valtatiellä 4 risteysalueella vasemmalle kääntyneen henkilöautonkuljettajan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kahteen vammantuottamukseenVastaaja oli kuljettanut henkilöautoa valtatiellä etelään tarkoituksenaan kääntyä ajosuunnassaan vasemmalle risteävälle tielle. B oli kuljettanut henkilöautoksi rekisteröityä matkailuautoa valtatiellä vastakkaisesta suunnasta. Hänen edellään pakettiautoa kuljettanut T3 oli ollut kääntymässä ajosuunnassaan vasemmalle risteävälle tielle ja oli ollut ryhmittyneenä keskiviivan viereen. Kun B oli ohittanut T3:n auton oikealta ja vastaaja oli samanaikaisesti kääntynyt autollaan vasemmalle vastaajan ja B:n kuljettamat autot olivat törmänneet toisiinsa B:n käyttämällä ajokaistalla. Vastaajan katsottiin menetelleen syytteessä kuvatulla tavalla ja syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Törmäystä ei ilmeisesti olisi sattunut, jos vastaaja olisi noudattanut liikennesääntöjä. Törmäys ja sen seurauksena asianomistajien vammat olivat aiheutuneet, koska vastaaja ei ollut noudattanut olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vahingon välttämiseksi. Vastaajan oli siten katsottava aiheuttaneen asianomistajille ruumiinvammat huolimattomuudellaan. Vastaajan oli näytetty syyllistyneen syytteen mukaisiin vammantuottamuksiin. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetuista rikoksista ottaen huomioon tekojen vahingollisuus ja vaarallisuus sekä tekijän syyllisyys oli 40 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 27.1.2021) - Uutiset
26.1.2021 15.00
Ulkomailta – Ruotsi: Vuoden 2021 alussa voimaantulleita säädöksiä ja säädösmuutoksiaRuotsissa tuli vuodenvaihteen aikana voimaan uusia säädöksiä ja muutossäädöksiä, jotka koskevat muun muassa aseiden ja räjähteiden käsittelyä, päästökauppaa, työnantajamaksujen alentamista, ajoneuvoihin liittyvien maksujen välttelyä, nuorisovalvontaa, tuomioistuimen digitaalista viestintää ja asiantuntijaverotusta. - Uutiset
25.1.2021 9.46
Hiekkalastissa ollut kuorma-auto suistui ulos tieltä ja kaatui - vahinko ei ollut syy-yhteydessä tien puutteelliseen kunnossapitoon, eikä valtio ollut vastuussa vahingon aiheutumisestaHO:ssa oli kysymys siitä, oliko vahinko aiheutunut tienpitäjän vastuulla olevasta tien puutteellisesta kunnosta eli oliko tie ollut yliaurattu tai oliko tien reunassa ollut korvausvastuun perustava korkeusero. Asianosaiset olivat olleet eri mieltä siitä, milloin kysymys ylipäätään on yliauraamisesta ja oliko aiheutunut vahinko ollut syy-yhteydessä siihen. Jos tienpitäjän katsottiin olleen korvausvastuussa, arvioitavaksi tuli lisäksi se, oliko korvausvelvollisuutta vahingonkärsineen myötävaikutuksen perusteella soviteltava. KO:n tuomiota ei muutettu. Vakuutusyhtiö ja Kuljetusliike Oy olivat asian hävinneinä velvollisia yhteisvastuullisesti korvaamaan ELY-keskuksen oikeudenkäyntikulut. (Vailla lainvoimaa 25.1.2021) - Uutiset
22.1.2021 8.18
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ja vaikutusten arviointi lausuntokierrokselle 23. helmikuuta 2021 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2021-2032 sekä sen vaikutusten arvioinnista. Lausuntoaika päättyy 23.2.2021. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämiseen koko Suomessa. Suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan. - Uutiset
20.1.2021 11.47
Vierashuoneessa liikenneneuvos Kimmo Kiiski: Tietojärjestelmästä ajoneuvon kuljettaja – Alustavia näkökohtia kansainvälisen tieliikennesopimuksen muutosten vaikutuksista kansalliseen lainsäädäntöönKirjoituksessa on pyritty de lege ferenda alustavasti hahmottelemaan niitä mahdollisia vaikutuksia, joita vuoden 1968 tieliikennesopimukseen ehdotetut muutokset voisivat aiheuttaa Suomen oikeusjärjestykseen. Muutosehdotuksen mukaan ajoneuvon automaattinen ajojärjestelmä olisi yhteensopiva tieliikennesopimuksen kuljettaja vaatimuksen kanssa. Jäsenvaltioiden tehtävä olisi kansallisen sääntelyn puitteissa luoda järjestelmälle oikeudellinen toimintaympäristö omalla alueellaan. Kirjoituksessa kuvattua muutostilannetta on pidetty merkittävänä oikeudellisena muutostilanteena ja johtopäätöksenä on todettu, että automaattisen ajojärjestelmällä varustetun ajoneuvon hyväksyminen tieliikennekäyttöön Suomessa voisi edellyttää tieliikennelain ja rikoslain 23 luvun vastuuopillista uudelleen arviointia. - Uutiset
19.1.2021 11.52
Vierashuoneessa professori Matti Tolvanen: Turvallinen liikenne perustuu ennakointiin ja luottamukseenTieliikenteen toimivuus perustuu ennakoitavuuteen, vastavuoroisiin odotuksiin ja luottamukseen. Turvallisuuden kannalta kaikille tienkäyttäjille on tärkeintä osata välttää vaaratilanteisiin joutuminen. Tämä edellyttää kykyä tunnistaa riskit ja mahdolliset vaaratilanteet ajoissa. Esimerkiksi kokenut ja turvalliseen suoritukseen pyrkivä auton ja polkupyörän kuljettaja noudattaa ennakoivaa ajotapaa. Ennakoiva ajotapa tarkoittaa käytännössä muun muassa sitä, että kuljettaja pyrkii mahdollisimman suureen turvallisuusvaraan ja samalla välttämään mahdolliset riskitekijät. - Uutiset
15.1.2021 8.30
Hallitus esittää henkilöauton romutuspalkkion myöntämisen edellytyksiin tarkennuksiaHallitus esittää henkilöautojen romutuspalkkiota koskevan lain pikaista tarkentamista siten, että palkkio myönnettäisiin yhdestä romutettavasta autosta yhden uuden vähäpäästöisen henkilöauton, sähköavusteisen polkupyörän tai joukkoliikenteen matkustusoikeuden hankintaan. Kyse on teknisestä tarkennuksesta, jotta säännökset vastaisivat selkeästi alkuperäistä tarkoitusta. - Uutiset
14.1.2021 15.55
1. maaliskuuta 2021 voimaan tuleva uusi ajoneuvolaki vastaamaan muuttunutta EU-sääntelyäAjoneuvojen hyväksyntää ja markkinavalvontaa koskeva lainsäädäntö on uudistettu vastaamaan muuttunutta EU-sääntelyä. Jatkossa ajoneuvolaissa säädetään vain kansallisiin ajoneuvoluokkiin kuuluvien uusien ajoneuvojen ja varusteiden hyväksynnästä sekä niiden markkinavalvonnasta. Kansallisia ajoneuvoluokkia ja varusteita ovat moottorityökoneet, maastoajoneuvot, nastat ja nastarenkaat. Muiden ajoneuvoluokkien, eli auton (M, N), auton perävaunun (O), mopon, moottoripyörän (L), traktorin (T, C) traktorin perävaunun (R) ja vedettävän laitteen (S) hyväksynnästä ja markkinavalvonnasta säädetään EU:n lainsäädännössä. - Uutiset
14.1.2021 7.54
Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä: Fossiilittoman liikenteen tiekartta lausuntokierrokselle 19. helmikuuta saakka – tarkastelussa myös öljylämmitys ja akkustrategiaIlmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä linjasi keskiviikkona 13. tammikuuta, että Fossiilittoman liikenteen tiekartta voidaan lähettää lausuntokierrokselle. Tiekartan tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Kohti fossiilitonta liikennettä edetään vaiheittain. Luonnoksen mukaan ensimmäisistä tuista ja kannustimista päätettäisiin jo keväällä 2021. Kokonaisuutta arvioidaan uudelleen syksyllä 2021, jolloin päätetään myös tarvittavista lisätoimista. - Uutiset
12.1.2021 14.00
Kuluttaja-asiamieheltä ja autokoulualan liitoilta yhteiset suuntaviivat ajokorttikoulutusten kokonaishinnan ilmoittamiseenKuluttaja-asiamies on laatinut yhdessä Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitun ja Suomen Autokoululiiton kanssa ohjeistuksen, joka auttaa autokouluja ottamaan markkinoinnissaan huomioon kuluttajansuojalain vaatimukset. Kuluttaja-asiamiehen, Liikenteen turvallisuuskouluttajat Liitun ja Suomen Autokoululiiton tekemä ohjeistus tarjoaa autokouluille konkreettisia vinkkejä kuluttajansuojalain mukaiseen kokonaishinnan ilmoittamiseen markkinoinnissa. Vaikka ohjeistus on suunnattu autokouluille, siitä hyötyvät myös kuluttajat. Markkinoinnissa pitää kertoa kuluttajien kannalta olennaiset tiedot eikä markkinoinnista saa syntyä harhaanjohtavaa kuvaa. Huomiota on kiinnitettävä myös tietojen esittämistapaan. - Uutiset
11.1.2021 8.10
Hallinto-oikeus arvioi ajokiellon kohtuuttomuuttaPoliisi oli valituksenalaisella päätöksellään 29.10.2020 hylännyt A:n oikaisuvaatimuksen. Tämän päätöksen mukaan oli todennäköistä, että A oli syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen ja törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Ajokiellon perusteena olevista teoista saatu selvitys huomioon ottaen edellytykset väliaikaisen ajokiellon määräämiselle olivat olleet olemassa. Ottaen huomioon, että teosta oli aiheutunut henkilövahinkoja, ei voitu myöskään pitää ilmeisenä, että ajokielto tultaisiin määräämään ehdollisena. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. Asian lopputulos huomioon ottaen myöskään ajokieltopäätöksen täytäntöönpanon keskeyttämiseen ei ollut syytä. Valituksessa mainitut seikat ajo-oikeuden tarpeesta otetaan huomioon poliisin määrätessä määräaikaista ajokieltoa. Lisäksi hallinto-oikeus totesi, että ajokorttilain 72 §:n 3 momentin mukaan poliisi voi perustellusta pyynnöstä määrätä väliaikaisen ajokiellon päättymään, jos tähän on muun ohella rikosasian käsittelyn kesto, epäillyn liikennerikoksen vakavuus, ajokiellon vaikutukset ajokieltoon määrätyn toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen tai muut seikat huomioiden painava syy ja ajokieltoon liittyvä rikosasia on vireillä tuomioistuimessa. (Vailla lainvoimaa 11.1.2020) - Uutiset
5.1.2021 8.00
Avi muistuttaa: Kuljettajakorttitiedot on tallennettava myös tilapäisistä kuljettajistaTyönantajan on jäljennettävä kuljettajakortin ajo- ja lepoaikatiedot vähintään kolmen viikon välein niiltä viikoilta, joilla kuljettaja on työssä. Tämä koskee myös yritystä, joka käyttää vuokrattua tai määräaikaista kuljettajaa. - Uutiset
22.12.2020 12.00
Liikennevahinkolautakunta: Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2021Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 5/2020. - Uutiset
21.12.2020 12.00
Liikennevahinkolautakunta: Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2021Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 4/2020. - Uutiset
18.12.2020 14.00
Hallinto-oikeus: Törkeään rattijuopumukseen ja törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistynyt voitiin määrätä 2 vuoden 8 kuukauden määräaikaiseen ajokieltoonOttaen huomioon, että valittaja oli aiemmin 3.10.2015 syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen, hänelle nyt ajokiellon perusteena olevista teoista oli ajokorttilain 66 §:n 1 momentin 2 kohdan säännös huomioon ottaen määrättävä ajokieltoa vähintään yksi vuosi. Kun lisäksi otettiin huomioon oikeuskäytäntö, valittajan syyksi luetut teot ja niistä tuomittu rangaistus sekä valittajaalle aiemmin määrätyt ajokiellot ajokiellon lyhentämiseen ei ollut syytä. (Ei lainvoim. 18.12.2020) - Uutiset
16.12.2020 10.30
Hovioikeus arvioi oliko tienlaitaan rikkoutuneen auton ohittanut pakettiauton kuljettaja syyllistynyt törkeään kuolemantuottamukseen vai kuolemantuottamukseen ja oliko kyse ollut pakkotilastaVastaaja oli 7.1.2018 syytteessä tarkoitetulla tavalla lähtenyt ohittamaan kuljettamallaan pakettiautolla saman ajokaistan oikeaan reunaan rikkoutumisen vuoksi pysäköityä henkilöautoa niin, että pakettiauto oli törmännyt vastaantulevan liikenteen kaistalla ajaneen, X:n kuljettaman henkilöauton keulaan. X oli menehtynyt törmäyksessä saamiinsa vammoihin. Vastaaja oli saanut törmäyksessä vakavia vammoja, ja myös hänen kyydissään ollut vastaajan alaikäinen lapsi oli vammautunut törmäyksessä. HO tuomitsi vastaajan liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta yhteiseen 80 ps rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 16.12.2020) - Uutiset
15.12.2020 8.46
Hallinto-oikeus poisti pysäköintivirhemaksun kohtuuttomanaValittajan ajoneuvo oli ollut pysäköitynä paikalle, jonka käyttämisestä on vahvistettu maksu. Asiassa saadun selvityksen perusteella ei voitu poissulkea sitä, että tapahtumankulku oli ollut se, millaisena se oli valittajan asiamiehen avaamana vastaselityksissä kuvattu. Joka tapauksessa pysäköinnintarkastajan määrätessä pysäköintivirhemaksua valittajana oleva kuljettaja oli tullut paikalle. Kuljettaja oli ilmoittanut maksavansa pysäköinnistä. Pysäköinnintarkastaja oli tulostanut virhemaksun kuljettajan paikalla ollessa. Asiassa esitettyjä selvityksiä kokonaisuutena tarkastellen seuraamuksen määrääminen olisi tässä tapauksessa ilmeisen kohtuutonta. (Vailla lainvoimaa 15.12.2020) - Uutiset
10.12.2020 13.03
Apulaisoikeusasiamies antoi Pohjola Vakuutus Oy:lle vakavan huomautuksen liikennevakuutuslain vastaisesta menettelystäAsiassa EOAK/192/2019 apulaisoikeusasiamies oli jo aikaisemmin antanut Pohjolalle huomautuksen korvauskäsittelyn laiminlyönneistä, yksittäisen asian käsittelyn kohdalla. Tämän asian yhteydessä kävi ilmi, että yhtiössä on ollut vastaavanlaisia laiminlyöntejä useissa muissakin tapauksissa, myös kanteluissa mainituissa esimerkkitapauksissa. Yhtiö on muun muassa laiminlyönyt noudattaa niissä liikennevakuutuslaissa säädettyjä määräaikoja korvauspäätösten antamisessa. Tapausten määrää oli pidettävä suurena ja apulaisoikeusasiamies katsoi, että lakisääteisten pakollisten liikennevakuutusasioiden korvauskäsittelyn organisointi ja päätöksentekojärjestelmä Pohjolassa on ollut erittäin laajamittaisesti epäonnistunut. - Uutiset
9.12.2020 13.30
Kuluttajariitalautakunta suositti muuttopalvelun tarjoajan maksamaan korvausta muuttotavaraan kuuluneen betonipöydän vahingoittumisestaKuluttaja sopi yhtiön kanssa muuttopalvelusta, johon kuului koti-irtaimiston kuljettaminen ja kantaminen L:ssa sijainneesta huoneistosta toiseen 27.4.2019. Erimielisyys asiassa koski muuttopalvelun tarjoajan vastuuta kuluttajan muuttotavaraan kuuluneiden betonikalusteiden vahingoittumisesta. Lautakunta suositti että yhtiö maksaa kuluttajalle 200 euron vahingonkorvauksen. - Uutiset
9.12.2020 8.50
Kuluttajariitalautakunta: Korvaus pakettien katoamisesta rajallinenKuljetettavat joulupaketit voivat hävitä matkalla tai myöhästyä. Kuluttajan saama korvaus ei aina vastaa hänen vahinkoaan. Kuljetusyritysten vastuuta on lailla rajoitettu. Kuluttajariitalautakunta on tuoreessa täysistuntoratkaisussaan kuitenkin katsonut, että yritys ei voinut vedota vastuun määrälliseen rajoitukseen, kun kuluttajan passi ei tullut perille ajoissa. Kuluttajalle suositeltiin maksettavaksi täysi korvaus. Eri mieltä olleet jäsenet olivat lopputuloksen osalta samaa mieltä kuin enemmistö. Erimielisyys koski kuljetuspalveluun sovellettavaa lakia ja huolimattomuuden arviointia. - Uutiset
3.12.2020 13.24
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu koskien älypuhelinsovelluksella tilattavia taksimatkojaRomanialainen tuomioistuin oli epävarma siitä, onko Star Taxi Appin tarjoamaa palvelua pidettävä ”tietoyhteiskunnan palveluna”, ja jos on, onko säännöstö, jonka mukaan tällaisen palvelun tarjoaminen edellyttää ennakkolupaa, sopusoinnussa direktiivin 2000/31 kanssa ja onko siitä ilmoitettava komissiolle ennen sen käyttöönottoa direktiivin 2015/1535 5 artiklan mukaisesti. - Uutiset
3.12.2020 12.30
Liikenteen automaation lainsäädäntö- ja avaintoimenpidesuunnitelma – lausua voi 15. tammikuuta 2021 saakkaSuunnitelman vision mukaan automaattinen liikenne on nykyistä liikennettä turvallisempaa, tehokkaampaa ja kestävämpää. Yleisesti odotetaan, että näin tulee tapahtumaan, mutta samalla on aktiivisin toimin varmistettava, että odotukset myös muuttuvat todellisuudeksi. Vaikka liikenteen automaatiokehitys on ollut hitaampaa kuin muutama vuosi sitten arvioitiin, ja vaikka siihen liittyy edelleen runsaasti epävarmuuksia, on kehitys jo käynnissä, ja vaatii toimia niin päätöksenteossa kuin ruohonjuuritasollakin toimijoiden laajan yhteistyön muodossa. - Uutiset
1.12.2020 13.01
Seisonta-ajan korvaukset 2021Liikennevahinkolautakunta on antanut soveltamisohjeen liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvauksista 1. tammikuuta 2021 alkaen. - Uutiset
1.12.2020 12.48
Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 2021Liikennevahinkolautakunta on antanut soveltamisohjeen 2/2020 liikennevakuutuksen hoitotuesta ja vaatelisästä 1. tammikuuta 2021 alkaen. - Uutiset
27.11.2020 9.26
KHO: Poliisilaitos ei ylittänyt harkintavaltaansa ajokieltoasiassaKun poliisilaitos oli määrännyt koeajan poliisihallinnon ohjeen mukaisesti siten, että koeajan pituus oli määritelty suhteessa ajokiellon pituuteen ja kun ajokiellon pituudessa oli otettu huomioon ajokiellon vaikutukset A:n toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen, poliisilaitoksen ei ollut katsottava ylittäneen harkintavaltaansa eikä sen päätös ollut suhteellisuusperiaatteen vastainen. - Uutiset
27.11.2020 7.37
Henkilöautojen romutuspalkkiota ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea koskevat lait voimaanHallitus esittää, että tasavallan presidentti vahvistaisi lain henkilöautojen romutuspalkkiosta vuosina 2020-2021 sekä lain henkilöautojen romutuspalkkiosta ja sähkökäyttöisten henkilöautojen sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta annetun lain muuttamisesta ja määräisi ne tulemaan voimaan 1. joulukuuta 2020. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait perjantaina 27. marraskuuta 2020. - Uutiset
25.11.2020 15.19
Hovioikeus tuomitsi ennen uuden tieliikennelain voimaantuloa liikennerikkomukseen syyllistyneelle 10 päiväsakon á 9 euroa rangaistuksen, joka korotettiin liikennevirhemaksun suuruiseksi eli 170 euroksiVastaajalle syyksi luettu teko ei ollut aikaisemman lain mukainen rikesakkorikkomus eikä uuden lain mukainen liikennevirhemaksuun johtava liikennerikkomus. Lievemmän lain periaate ei tässä merkityksessä tullut sovellettavaksi. Seuraamus oli siten tuomittava päiväsakkoina määrättävän sakkorangaistuksena. HO katsoi, että asiassa olevia säännöksiä kokonaisuutena sovellettaessa vastaajalle päiväsakkoina määrättävä sakkorangaistus ei voinut olla nykyisin voimassa olevaa liikennevirhemaksua suurempi. Vastaaja tuomittiin 14.10.2019 tehdystä liikennerikkomuksesta 10:een á 9 euron suuruiseen päiväsakkoon eli maksamaan sakkoa yhteensä 90 euroa. Tämä sakko korotettiin kyseisissä oloissa määrättävän liikennevirhemaksun suuruiseksi eli 170 euroksi. Tuomioistuin ei ole sidottu syyttäjän seuraamusesitykseen. Syyttäjä ei ollut myöskään vaatinut vastaajalle 170 euroa suurempaa rangaistusta ja tuomittu määrä oli pienempi kuin poliisin hänelle aikanaan vaatima sakkorangaistus. (Vailla lainvoimaa 25.11.2020) - Uutiset
25.11.2020 7.36
Pysäköintimaksu maksettiin puhelinmaksusovelluksella minuutin jälkeen valvontamaksun antamisesta - kuluttajariitalautakunta suositti pysäköintiyhtiötä peruuttamaan antamansa 60 euron suuruisen valvontamaksunValvontamaksu oli annettu kello 19.25 ja kuluttaja oli maksanut pysäköintimaksun kello 19.26. Pysäköinninvalvontayhtiö ei ollut kertonut kauanko auto oli ollut alueella ennen maksun maksamista, minkä vuoksi lautakunta ei pystynyt arvioimaan, oliko valvontayhtiön kuluttajalle antama maksuaika ollut kohtuullinen. Lautakunta kuitenkin piti uskottavana kuluttajan kertomusta siitä, että hän oli käyttänyt ajan alueella aluekoodin tarkistamiseen sekä lastensa turvallisuuden varmistamiseen. Ottaen huomioon sen, että kuluttaja oli suorittanut päävelvoitteensa eikä asiassa ollut näytetty hänen maksuaikansa olleen kohtuuttoman pitkä, lautakunta piti valvontamaksua kohtuuttomana. - Uutiset
24.11.2020 15.37
Liikennevahinkolautakunta: Rivitalohuoneiston ulkoseinän ja seinän rungonvauriot kuuluivat osakkaan kuljettaman / omistaman ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattaviksiTapauksessa oli kysymys siitä, tuottaako osakeomistus asunto-osakeyhtiössä sellaisen hallintaoikeuden asunto-osakeyhtiön omistamaan rivitalohuoneistoon ulkoseinineen, että sen voitaisiin katsoa olevan liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla ajoneuvon kuljettajan/omistajan muutoin hallinnassa olevaa omaisuutta. Mikäli näin katsottaisiin olevan, asunnon ulkoseinään tapahtumatiedoissa kuvatulla tavalla tulleet vauriot eivät kuuluisi liikennevakuutuksesta korvattavaksi. Lautakunta katsoi, että liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin rajoitusehtoa ei voitu soveltaa tähän tapaukseen. Siten asunto-osakeyhtiön omistaman rivitalohuoneiston ulkoseinän ja seinän rungonvauriot kuuluivat osakkaan kuljettaman/omistaman ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattaviksi. - Uutiset
24.11.2020 15.19
Liikennevahinkolautakunta: Kyseessä oli avoliitto ja sen perusteella henkilökohtaisten olosuhteiden olennainen muutos, jonka johdosta lesken oikeus saada liikennevakuutuksesta perhe-eläkettä voitiin lakkauttaaLautakunnassa oli kysymys ensinnäkin siitä, oliko kyseessä avoliitto ja toisaalta siitä, olivatko lesken henkilökohtaiset olosuhteet muuttuneet avoliiton johdosta niin olennaisesti, ettei hänellä voitu katsoa enää olevan oikeutta perhe-eläkkeeseen liikennevakuutuksen perusteella. Lautakunta katsoi, ettei avoliitto sellaisenaan yksin ole peruste perhe-eläkkeen lakkauttamiselle, jos edunsaajan elatuksen tarpeesta ja olosuhteista on esitetty selvitystä, jonka perusteella kokonaisarvio lesken elatuksen tarpeesta on tehtävissä. Lautakunta katsoi asiaa kokonaisuutena arvioiden, että puheena olevassa tapauksessa kyseessä oli avoliitto ja sen perusteella liikennevakuutuslain 6 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilökohtaisten olosuhteiden olennainen muutos, jonka johdosta lesken oikeus saada liikennevakuutuksesta perhe-eläkettä voitiin lakkauttaa. - Uutiset
24.11.2020 15.13
Liikennevahinkolautakunta: Perävaunuun asennetun savustuslaitteiston aiheuttama vahinko oli johtunut sellaisesta moottoriajoneuvon käyttötavasta, ettei vahinkoa voitu pitää liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla liikenteeseen käyttämisestä aiheutuneenaTapauksessa oli kysymys siitä, oliko liikekiinteistön tulipalo seurausta ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä. Ajoneuvo oli palon syttyessä pysäköitynä liikekiinteistön välittömässä läheisyydessä kalan savustus- ja myyntitarkoituksessa. Palo sai alkunsa joko savustuslaitteista lentäneestä kipinästä tai laitteiston aiheuttamasta kuumuudesta. Lautakunta katsoi, että ajoneuvoa käytettiin vahinkohetkellä toimintaan, jonka aiheuttamia vahinkotilanteita ei ole tarkoitettu katettavaksi liikennevakuutuksella. - Uutiset
19.11.2020 11.00
Kuka oli toiminut ajoneuvon kuljettajana - hovioikeus luki maasta käännytetyn vastaajan syyksi kaksi törkeää kuolemantuottamusta yhden asemesta - vangitseminen olisi ollut kohtuutonta ja suhteellisuusperiaatteen vastaistaAsiassa oli ollut KO:ssa kyse siitä, oliko vastaaja toiminut ajoneuvon kuljettajana ja oliko hän siten syyllistynyt kuolemantuottamukseen, rattijuopumukseen ja liikenneturvallisuuden vaarantamiseen tai näiden törkeisiin tekomuotoihin. KO oli katsonut, että asiassa oli luotettavasti näytetty, että vastaaja oli kuljettanut kolariautoa. HO hyväksyi KO:n perustelut näytön arvioinnin ja siitä tehtyjen johtopäätösten osalta. HO katsoi, ettei kysymys ollut kielletystä syytteen muuttamisesta. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaisesti vastaajan syyksi oli luettava kaksi törkeää kuolemantuottamusta yhden sijasta. Kaikkia asiassa mainittuja rangaistuksen mittaamiseen vaikuttavia seikkoja kokonaisuutena arvioiden HO katsoi, että KO:n tuomitsema 2 v 6 kk rangaistus oli riittävä ja oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetuista teoista. Tätä arviota ei muuttanut se, että Maahanmuuttovirasto oli 7.10.2020 antanut päätöksen vastaajan käännyttämisestä kotimaahansa ja maahantulokiellon määräämisestä. Vangitsemisen osalta HO totesi, että vangitsemisen edellytyksiä harkittaessa oli otettava huomioon myös, että vastaajan syyksi luetuista teoista oli kulunut lähes 3 vuotta ja että HO:n tuomio oli heti täytäntöönpanokelpoinen. Asiassa mainittuihin seikkoihin nähden vastaajan vangitseminen asian käsittelyn tässä vaiheessa olisi ollut kohtuutonta ja suhteellisuusperiaatteen vastaista. (Vailla lainvoimaa 19.11.2020) - Uutiset
18.11.2020 14.30
Hovioikeus arvioi liikenneturvallisuuden vaarantamisen törkeyttä suojatieonnettomuudessaAsiassa ei näytetty A:n toimineen tahallisesti. Kuitenkin se, että hän ei ollut havainnut tapahtuma-aikaan vallinneissa olosuhteissa suojatiellä kävelleitä jalankulkijoita eikä ollut kyennyt pysäyttämään ajoneuvoa ajoissa, oli osoitus hänen tarkkaavaisuutensa herpaantumisesta ja siitä, että hän ei ollut noudattanut vallinneet olosuhteet huomioon ottaen riittävää huolellisuutta suojatietä lähestyessään. Tiellä liikenteessä olevan auton törmäys jalankulkijaan on aina omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Kun vielä otettiin huomioon T:lle aiheutuneet vammat, hovioikeus katsoi, että A oli käräjäoikeuden toteamin tavoin menettelyllään syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Vailla lainvoimaa 18.11.2020) - Uutiset
13.11.2020 13.50
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2021Liikennevahinkolautakunta on julkaissut henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2021. - Uutiset
5.11.2020 15.27
Takaa tullut auto törmäsi pysähtyneenä olleeseen autoon - hovioikeus arvioi asianomistajalle aiheutuneita vammoja ja niistä suoritettavia korvauksia sekä oikeudenkäyntikulujaAsiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko kantajalle liikenneonnettomuuden 2.3.2010 seurauksena aiheutunut niskan retkahdusvamman lisäksi aivovamma. Lisäksi arvioitavana oli liikenneonnettomuudesta kantajalle aiheutunut pysyvän haitan aste sekä se, oliko kantaja liikenneonnettomuuden seurauksena täysin vai osittain työkyvytön. HO hyväksyi kantajan kanteen niskan retkahdusvamman ja siitä aiheutuneen pysyvän haitan haittaluokan 5 ja 50 prosentin työkyvyttömyyden osalta. Kanne hylättiin aivovamman osalta, ja vaatimukset hylättiin osittain perusteeltaan ja määrältään haittaluokan ja työkyvyttömyyden osalta. (Vailla lainvoimaa 5.11.2020) - Uutiset
4.11.2020 14.12
Omankädenoikeus - puomin mökkitielle asentanut nainen tuomittiin sakkoihin ja velvoitettiin suorittamaan asianomistajille korvausta mökin käytön estymisestäKun vastaaja oli asentanut yksityistielle puomin, asianomistajien kulku mökilleen autolla oli estynyt pääsiäisestä vappuun vuonna 2019 eli noin kahden viikon ajaksi. Tänä aikana asianomistajien mökin käyttäminen oli hankaloitunut. Kun otettiin huomioon, että tien käyttö oli kuitenkin estynyt melko lyhyeksi ajaksi ja että mökille oli päässyt pyörällä tai kävellen, kohtuullinen korvaus käytön estymisestä oli kummankin asianomaisen osalta 100 euroa eli yhteensä 200 euroa. Asianomaisilla oli oikeus saada korvaus rikosilmoituksen tekemiseen ja kuulusteluissa käymiseen liittyneistä matkoistaan. Vastaaja tuomittiin 30 ps rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 4.11.2020) - Uutiset
3.11.2020 11.00
Hallinto-oikeus ei tutkinut ajoneuvon pohjaan tietyömaan vuoksi tulleista vaurioista tehtyä vahingonkorvausvaatimustaVahingonkorvausvaatimusten tutkiminen ei kuulu HAO:n toimivaltaan. Valittaja voi halutessaan saattaa kysymyksen siitä, onko Nurmijärven kunta velvollinen maksamaan asiassa korvausta, tutkittavaksi ja ratkaistavaksi vahingonkorvauslaissa ja oikeudenkäymiskaaressa säädetyssä järjestyksessä. (Ei lainvoim. 3.11.2020) - Uutiset
30.10.2020 11.40
Marraskuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaMarraskuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Kevytautoja koskevat lait kumoutuvat
- Muutoksia liikenne- ja viestintäministeriön tieto-osastoon ja automaatioyksikköön
- Eduskunnan työjärjestys muuttuu väliaikaisesti etäosallistumisen mahdollistamiseksi - Uutiset
30.10.2020 9.00
Hallitus ehdottaa määräaikaista lakia henkilöautojen romutuspalkkiostaHallitus esittää määräaikaista lakia henkilöautojen romutuspalkkiosta. Yksityishenkilö voisi saada romutuspalkkion vanhan romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla, sähköpolkupyörällä tai joukkoliikenteellä 1.12.2020 alkaen. Valtio maksaisi romutuspalkkiota hankittavan auton käyttövoimasta riippuen 1000-2000 euroa. Romutuspalkkion voisi myös käyttää uuden sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän liikkumispalvelun hankintaan, jolloin palkkio olisi enintään 1000 euroa. Romutuspalkkiota varten on varattu kahdeksan miljoonaa euroa seitsemännessä lisätalousarviossa. - Uutiset
30.10.2020 8.15
Hallitus esittää muutoksia liikennepalvelulakiin ja siihen liittyviin lakeihin muun muassa koronaviruksen vuoksiHallitus esittää useita muutoksia liikennepalvelulakiin ja siihen liittyviin lakeihin. Osa muutoksista on luonteeltaan teknisiä. Covid-19-taudin aiheuttamiin häiriötilanteisiin meri-, joukko- ja taksiliikenteessä varauduttaisiin väliaikaisilla muutoksilla. Covid-19-tautiin liittyvien väliaikaisten muutosesitysten tavoitteena on, että viranomaisilla olisi käytössään erilaisia keinoja toimia nopeasti ja tehokkaasti covid-19-taudin leviämisen ehkäisemiseksi. - Uutiset
28.10.2020 14.01
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajokorttien vastavuoroisesta tunnustamisestaAjokorteista annetun direktiivin 2006/126/EY 2 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että siinä säädettyä vastavuoroista tunnustamista ilman muodollisuuksia sovelletaan ajokorttiin, joka on myönnetty ajokortin vaihtamisen perusteella kyseisen direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti, jollei kyseisessä direktiivissä säädetä tästä poikkeuksia. Direktiivin 2006/126 11 artiklan 4 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että siinä sallitaan jäsenvaltion kieltäytyvän tunnustamasta kyseisen direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti vaihtamisen perusteella saatua ajokorttia siksi, että kyseinen jäsenvaltio oli ennen ajokortin vaihtamista peruuttanut vaihdettavaksi esitetyn ajokortin haltijan ajo-oikeuden. - Uutiset
28.10.2020 13.22
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Saksan tietulleja koskevassa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 1999/62/EY – Direktiivi 2006/38/EY – Verojen ja maksujen kantaminen raskailta tavaraliikenteen ajoneuvoilta tiettyjen infrastruktuurien käytöstä – 7 artiklan 9 kohta – 7 a artiklan 1 ja 2 kohta – Tietullit – Infrastruktuurikulujen korvaamisen periaate – Infrastruktuurikulut – Käyttökustannukset – Liikennepoliisin kustannukset – Kustannusten ylittyminen – Välitön oikeusvaikutus – Kohtuuttoman tietullin perusteleminen jälkikäteen – Tuomion ajallisten vaikutusten rajoittaminen - Uutiset
28.10.2020 12.19
Hovioikeus arvioi liikenneturvallisuuden vaarantamisen törkeyttä ja rangaistusta kilpa-ajotilanteessaB oli tapahtumahetkellä huomattavasti ylittänyt suurimman sallitun ajonopeuden. Tämän vuoksi ja ottaen myös huomioon tuomiossa mainitut seikat hovioikeus katsoi, että hänen menettelynsä oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle ja terveydelle. Näin ollen hän oli menettelyllään syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
A:kin oli tahallaan selvästi ylittänyt suurimman sallitun ajonopeuden. Lisäksi hän oli tapahtumahetkellä B:n lähtiessä ohittamaan lisännyt nopeuttaan. Tältä osin hän oli menetellyt tekohetkellä voimassa olleen tieliikennelain (267/81) 19 §:n 2 momentin vastaisesti. A:n ajonopeuden lisäys oli aiheuttanut sen, että ohitusmatka tilanteessa oli huomattavasti pidentynyt siitä mitä se muuten olisi ollut, ja näin lisännyt tilanteen vaarallisuutta. Kun B:kin vastaavasti oli lisännyt ajonopeuttaan pystyäkseen ohittaman A:n kuljettaman ajoneuvon, oli tilanne ohitushetkellä ainakin hetkellisesti muistuttanut kilpa-ajoa. A:n menettelyn moitittavuutta lisäsi osaltaan myös se, että hän oli hovioikeudessa kuten käräjäoikeudessakin kertonut menettelyn johtuneen lähinnä pelleilytarkoituksesta. Tämän vuoksi ja ottaen huomioon tuomiossa esitetyt tapahtumapaikkaa ja teko-olosuhteita koskevat seikat hovioikeus katsoi, että A:n menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle ja terveydelle. Näin ollen hän oli menettelyllään syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Vailla lainvoimaa 28.10.2020) - Uutiset
27.10.2020 15.50
Fossiilittoman liikenteen työryhmä: Liikenteen päästöt puoleen 2030 mennessä – tarvitaan laaja keinovalikoimaLiikenne- ja viestintäministeriön johtama fossiilittoman liikenteen työryhmä on antanut suosituksensa siitä, miten kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä ja pudottaa nollaan vuoteen 2045 mennessä. Työryhmä on tarkastellut myös keinoja, joiden avulla kansainvälisen meri- ja lentoliikenteen päästöjä voitaisiin vähentää Suomessa. Suositukset jakautuvat neljään eri liikennemuotoon eli tie-, raide-, vesi- ja lentoliikenteeseen. Ne koskevat vaihtoehtoisia käyttövoimia, liikennevälineiden energiatehokkuutta, liikennejärjestelmän energiatehokkuutta sekä liikenteen hinnoittelua ja veroja. - Uutiset
23.10.2020 9.00
Hallitus esittää muutoksia ajokorttiasetukseen: Automaattivaihteisella ajoneuvolla suoritetun ajokokeen jälkeen oikeutta ajaa myös manuaalivaihteilla laajennetaanHallitus on muuttanut ajokorteista annettua valtioneuvoston asetusta, joka koskee muun muassa poikkeuksia automaattivaihteisten ajoneuvojen ajo-oikeuksien rajoittamiseen. Muutosten taustalla on Euroopan komission direktiivi. Muutettu asetus annettiin 22. lokakuuta 2020, ja se tulee voimaan 1. marraskuuta 2020. - Uutiset
20.10.2020 16.00
Hovioikeus: Poliisiautosta käsin suoritettava tekninen valvonta ei jää teknisen valvonnan määritelmän ulkopuolelleHO totesi toisin kuin KO, että poliisilain 4 luvun 1 §:n 1 momentin teknisen valvonnan määritelmäsäännöksen mukaan ajoneuvo voi olla teknisen valvonnan kohteena eli poliisiautosta käsin suoritettava tekninen valvonta ei jää teknisen valvonnan määritelmän ulkopuolelle. HO katsoi liikennerikkomusta koskevassa tapauksessa, että kysymyksessä oleva valvonta ei ollut ollut laissa tarkoitetulla tavalla jatkuvaa ja toistuvaa vaan satunnaista valvontaa, joka ei ollut edellyttänyt ennakkoilmoitusta. Valvonnalla saatuja todisteita saatiin hyödyntää asiassa. HO katsoi kuten KO, että kirjallisilla todisteilla sekä mittauksen tehneen poliisin kertomuksella oli näytetty, että tapahtumapaikalla oli ollut voimassa aluenopeusrajoitus 40 kilometriä tunnissa. Asiassa mainituin perustein vastaaja oli huolimattomuudesta rikkonut tieliikennelakia kuljettamalla henkilöautoa risteyksessä 48 kilometrin tuntinopeudella liikennemerkillä osoitetulla 40 kilometrin nopeusrajoitusalueella. (Vailla lainvoimaa 20.10.2020) - Uutiset
16.10.2020 11.00
Taksilainsäädäntöön esitetään lukuisia muutoksia - muutosten on tarkoitus tulla voimaan porrastetusti- Tarkemmin määritelty koe kuljettajille ja uusi vapaaehtoinen erityisryhmien kuljettajakoulutus
- Hinnoitteluun läpinäkyvyyttä ja tehokkaampaa harmaan talouden valvontaa
- Tilannekuvaa taksipalvelujen saatavuudesta parannetaan ja luvanvaraisuutta täsmennetään - Uutiset
15.10.2020 14.33
Ajoneuvolaki EU-sääntelyn mukaiseksiHallitus esittää, että ajoneuvojen hyväksyntää ja markkinavalvontaa koskeva lainsäädäntö päivitetään vastaamaan muuttunutta EU-sääntelyä. Esityksellä ehdotetaan säädettäväksi uusi ajoneuvolaki. Lailla kumottaisiin voimassa oleva ajoneuvolaki. Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
14.10.2020 14.15
Määräaikainen laki henkilöautojen romutuspalkkiosta lausunnoilleHallituksen esitys määräaikaiseksi laiksi henkilöautojen romutuspalkkiosta on lähetetty lausuntokierrokselle. Esityksen mukaan romutuspalkkio voitaisiin myöntää yksityishenkilölle vanhan romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla, sähköavusteisella polkupyörällä tai joukkoliikennelipulla. Romutuspalkkiota varten varataan 8 miljoonaa euroa. - Uutiset
13.10.2020 14.43
Hovioikeus: Ensiprosessissa annettu lainvoimainen tuomio esti valittajan liikennevakuutuskorvausta koskevan kanteen tutkimisenHO katsoi KO:n tavoin, että valittajan uudessa kanteessa oli kysymys samasta asiasta kuin ensiprosessissa. Sitä, että valittajan vammoista oli nyt saatavissa uutta selvitystä, ei voitu pitää sellaisena jälkisattumuksena, joka olisi oikeuttanut uuteen oikeudenkäyntiin tässä tilanteessa. Näin ollen kysymys oli erilaisesta tilanteessa kuin KKO:n ratkaisussa 2013:54 tarkoitetussa tapauksessa. Asiassa mainituin perustein HO katsoi, että ensiprosessissa annettu lainvoimainen tuomio esti valittajan kanteen tutkimisen. Vaikka asianosaisten asema oli toisiinsa nähden erilainen, HO katsoi, ettei asiassa ollut kokonaisuutena arvioiden kohtuutonta, että valittaja joutuisi korvaamaan yhtiön oikeudenkäyntikuluja HO:ssa. (Vailla lainvoimaa 13.10.2020) - Uutiset
9.10.2020 8.00
Valtioneuvoston periaatepäätös: Kohti hiilineutraaleja kaupunkejaValtioneuvosto teki periaatepäätöksen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksista 8.10.2020. Valtio ja kaupunkiseudut allekirjoittivat kestävään yhdyskuntarakenteeseen ja vähähiiliseen liikkumiseen tähtäävät sopimukset. Sovittujen toimien toteutus Helsingin, Tampereen, Turun ja Oulun kaupunkiseuduilla on osin jo käynnistynyt kesäkuussa saavutetun neuvottelutuloksen pohjalta. Nyt sinetöidyillä sopimuksilla tavoitellaan hiilineutraaleja kaupunkiseutuja, lisätään asuntotuotantoa ja nostetaan kestävien liikkumismuotojen, kuten joukkoliikenteen kulkutapaosuutta. Sopimukset on laadittu ensimmäistä kertaa 12-vuotisiksi eli vuosille 2020–2031. - Uutiset
8.10.2020 14.30
Liikennevahinkolautaukunta: Nosturiautoa oli käytetty liikenteeseen eikä vahinkoa kärsinyt ollut osallistunut vahinkoon johtaneeseen työsuoritukseen, joten aiheutunut vahinko oli korvattava liikennevakuutuksestaTapauksessa oli kyse siitä, oliko maatilan piha-alueella lietelantasäiliön rakennustyömaalla betonielementtejä siirrellyt nosturiajoneuvo liikenteessä. Toisena oikeudellisena kysymyksenä oli se, että jos puutteellisesti tuetun nosturiajoneuvon kaatumisesta aiheutunut henkilövahinko oli aiheutunut liikenteeseen käyttämisestä, oliko vahinkoa kärsinyt osallistunut työsuoritukseen? Lautakunnan kannan mukaan henkilövahinko oli seurausta ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä. Vahinkoa kärsineen ei katsottu osallistuneen työsuoritukseen liikennevakuutuslain 42 §:n rajoitussäännöksen mukaisesti, koska hän ei vahinkohetkellä ollut osallistunut betonielementin siirtoon. Kyseessä oli siten korvattava liikennevahinko. - Uutiset
6.10.2020 15.26
Uutta tietoa liikenteen päästöjä vähentävien toimien vaikuttavuudestaLiikenne- ja viestintäministeriön tilaamat vaikutustenarvioinnit liikenteen päästövähennyskeinojen tehokkuudesta ja kustannuksista valtiolle ovat valmistuneet. Vaikutusten arviointeja hyödynnetään fossiilittoman liikenteen tiekartan valmistelussa ja sitä koskevassa tietopohjaisessa päätöksenteossa. - Uutiset
2.10.2020 14.35
Uusi ohje moottorikelkkailureittien soveltuvuuden arviointiin raskaille moottorikelkoilleMoottorikelkkareittien pitäjille on tehty ohjeet, joiden avulla he voivat arvioida reittien soveltuvuutta raskaille moottorikelkoille. Moottorikelkkailureitin pitäjän on ilmoitettava valvontaviranomaiselle viimeistään 31. joulukuuta 2021, onko sen ylläpitämän moottorikelkkailureitin soveltuvuus raskaille moottorikelkoille arvioitu ja onko kyseisellä reitillä sallittua ajaa raskaalla moottorikelkalla. - Uutiset
29.9.2020 13.30
Puutteet ajopiirturitietojen toimittamisessa johtivat työnantajan sakkoihin tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisestaTyönantajana toimiva yritys ei toimittanut Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueen tarkastajalle tämän tarkastusta varten pyytämiä kaikkia ajo- ja lepoaikatietoja. Työnantajaa oli velvoitettu vuosina 2014-2020 kehotuksilla toimittamaan kaikki pyydetyt tiedot, mutta työnantaja toimitti aina vain osan tiedoista. Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi kuljetusalan yrittäjän 35 päiväsakon sakkorangaistukseen tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta. Käräjäoikeus antoi tuomionsa 23.9.2020. - Uutiset
25.9.2020 9.55
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi kuljetusliikkeen olleen kokonaisvastuussa pakasteiden pilaantumisestaAsiassa oli riidatonta, että lastina olleet elintarvikkeet olivat Vuosaaren satamaan saapumisen jälkeen vahingoittuneet perävaunun lämpötilan noustua yli pakasteille sallitun lämpötilan. Oy KWH-Freeze Ab oli hävittänyt elintarvikkeet ja AIG Europe Ltd oli DHL:n vakuutuksenantajana korvannut hävitettyjen elintarvikkeiden myyntihinnan 31.043,94 euroa sekä kuljetuskustannukset 3.951,22 euroa lastin lähettäjälle Haugen Gruppen Oy:lle. AIG Europe Ltd:n kysymyksessä olevaan vakuutukseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet olivat siirtyneet AIG UK Ltd:lle. Hovioikeudessa arvioitavana oli kysymys siitä, millä edellytyksillä kuljetusliike rahdinkuljettajana vastaa lastin vahingoittumisesta. Hovioikeus katsoi asiaa kokonaisuutena arvioiden, että kuljetusliikkeen menettelyä oli pidettävä törkeän huolimattomana. Vahingon määrä oli 34.995,16 euroa. Tiekuljetussopimuslain 39 §:n sovittelusäännöksen nojalla rahdinkuljettajan korvausvastuuta voidaan sovitella silloin, kun kysymys ei ole ammattimaisesta rahdinkuljetuksesta. Tähän nähden korvausvastuun sovittelulle ei ollut asiassa edellytyksiä. (Vailla lainvoimaa 25.9.2020) - Uutiset
21.9.2020 16.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi pyöräilijään törmänneen autoilijan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi myös kuolemantuottamukseenAsianomistajan haettua muutosta KO:n tuomioon HO katsoi, että vastaaja oli aiheuttanut naisen kuoleman huolimattomuudellaan mutta ei törkeällä huolimattomuudella. Syyte törkeästä kuolemantuottamuksesta oli hylättävä. Koska vastaajan syyksi oli luettu liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi kuolemantuottamus, hänelle tuomittava rangaistus oli määrättävä uudelleen. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajan syyksi luetuista rikoksista oli yhteinen sakkorangaistus, jonka määrä oli 70 päiväsakkoa. Puolison vahingonkorvausvaatimukset hylättiin. (Vailla lainvoimaa 21.9.2020) - Uutiset
18.9.2020 10.25
Hovioikeus hylkäsi takautumisoikeuteen perustuvan saatavan kohtuullistamisen törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessa – vastapuolelle ei kärsimyskorvaustaSyyksiluetun teonkuvauksen mukaan A oli ryhtynyt ohittamaan ajoneuvoyhdistelmää vastaan tulevan liikenteen puolta käyttäen tieosuudella, jossa oli ollut keltainen sulkuviiva ja jatkanut ohitusta ylämäessä, jossa näkyvyys oli ollut riittämätön. Kysymys oli ollut törkeästä huolimattomuudesta. Pääsäännön mukaan vahinko on korvattava täysimääräisesti. A:n valituksessa esittämät seikat eivät antaneet aihetta arvioida korvausmäärää toisin. Erillistä kärsimyskorvausta voidaan vahingonkorvauslain 5 luvun 6 §:n nojalla tuomita, jos mainitussa lainkohdassa säädetyt edellytykset täyttyvät. Tässä tapauksessa A ei ollut teollaan loukannut B:n vapautta, rauhaa, kunniaa tai yksityiselämää eikä B:tä ole syrjitty, eikä hänen henkilökohtaista koskemattomuuttaan tai ihmisarvoaan ole vakavasti loukattu. Kärsimyksestä esitetty korvausvaatimus oli näin ollen lakiin perustumattomana hylättävä. (Vailla lainvoimaa 18.9.2020) - Uutiset
16.9.2020 11.04
Kojelautakameran kuvaama video ja ote karttasovelluksesta eivät riittäneet osoittamaan ajoneuvon nopeutta - rikesakko liikennerikkomuksestaVastaajan videon perusteella oli mahdoton tehdä johtopäätöksiä ajoneuvon nopeudesta. Lisäksi katsottiin, ettei videon ja karttasovelluksen pohjalta laskettua nopeutta voitu pitää luotettavana. Kartalle merkittyjen liikennemerkkien väliseen matkaan kuluvan ajan mittaaminen liikkuvan kuvan perusteella johti epätarkkaan lopputulokseen. Vastaajalle tuomittiin 170 euron rikesakko liikennerikkomuksesta. (Vailla lainvoimaa 16.9.2020) - Uutiset
15.9.2020 14.17
2,63 promillea Laukaan keskusta-alueella alkuillasta - hovioikeus kovensi aiemminkin törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle tuomitun rangaistuksen ehdottomaksi vankeusrangaistukseksi, jonka sijasta voitiin tuomita yhdyskuntapalveluaEhdottoman vankeusrangaistuksen tuomitsemista puolsi tässä asiassa se, että vastaajan tekoa oli hänen korkea veren alkoholipitoisuutensa ja rikoksen tekoaika ja -paikka huomioon ottaen pidettävä tavanomaista törkeää rattijuopumusta vakavampana. Liikenneolosuhteista ei ollut esitetty tarkempaa selvitystä. Vastaaja oli kertonut ajomatkan olleen lyhyt ja ajon kestäneen enintään viisi tai kymmenen minuuttia. Edellä mainituista seikoista huolimatta oli selvää, että henkilöauton kuljettaminen kyseessä olevana ajankohtana keskusta-alueella 2,63 promillen humalatilassa oli ollut omiaan saattamaan toisen hengen ja terveyden huomattavaan vaaraan. Vastaajan menettely osoitti korkeaa teon moitittavuutta ja syyllisyyttä. Lisäksi se, että vastaaja oli 24.9.2016 syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen, josta hänet oli 21.12.2016 tuomittu 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja oheissakkoon, puolsi vankeusrangaistuksen tuomitsemista nyt ehdottomana. (Vailla lainvoimaa 15.9.2020) - Uutiset
14.9.2020 14.00
Ankaraa sakkorangaistusta pidettiin riittävänä seuraamuksena 81-vuotiaaseen jalankulkijaan suojatiellä törmänneelle autoilijalleVastaaja oli menetelyllään aiheuttanut naiselle hetkellisen tajuttomuuden, pienen aivoverenvuodon, molempien silmäkuoppien pohjien murtumisen, oikealle poskipään murtumiset siten, että poskipäät lähes irti kallosta ja murtumaa myös nenäpuolelle, alaleuan keskelle murtuman, molempiin poskionteloihin verta, keuhkoruhjeen vasemmalle ylä- ja alalohkoon, keuhkopussiin veririntaan sopivaa muutosta, ilmarintaontelon, ihonalaista ilmakertymää keuhkovammaan liittyen, vasemman ja oikean solisluun murtuman, vasemman lapaluun siipiosaan murtuman, korpilisäkkeen murtuman, rintalastan pirstaleisen murtuman, selän puolelta vasemmalta II kylkiluun murtuman, oikealta II - VI kylkiluiden murtumat ja hammasproteesin rikkoutumisen siten, että osia jouduttu poistamaan nenänielusta sekä ihonalaisen verenpurkauman päähän. (Vailla lainvoimaa 14.9.2020) - Uutiset
4.9.2020 9.36
Liikennevahinkolautakunnalta ratkaisut koiran kuoleman johdosta suoritettavan korvauksen määrästä ja loukkaantuneen koiran hoitokustannusten korvattavasta määrästäLautakunnan käsittelemissä kahdessa tapauksessa ensimmäisessä (LV 19/1872) oli kyse koiran kuoleman johdosta suoritettavan korvauksen määrästä, ja toisessa (LV 20/248) loukkaantuneen koiran hoitokustannusten korvattavasta määrästä. Oikeudellisina kysymyksinä oli kummassakin tapauksessa se, rajoittuuko korvausmäärä eläimen arvoon, ja missä määrin hoitokustannusten korvausmäärässä voidaan ottaa huomioon eläimen arvo, sekä miten arvioidaan eläimen omistajan vahingon torjunta- ja rajoittamisvelvollisuutta. Lautakunnan kannan mukaan korvausmäärä ei rajoittunut eläimen arvoon, mutta hoitokustannusten korvausmäärän arvioinnissa tuli ottaa huomioon lausunnoissa mainitut seikat, kuten muun muassa eläimen arvo vahinkohetkellä. - Uutiset
3.9.2020 10.10
Autoteollisuus: vähemmän saastuttavia ja turvallisempia autoja koskevien uusien sääntöjen soveltaminen alkaa EuroopassaMoottoriajoneuvojen hyväksyntää ja markkinavalvontaa koskevan EU-asetuksen soveltaminen alkoi 1. syyskuuta. Uusi asetus annettiin toukokuussa 2018, ja sillä uudistetaan ja tiukennetaan merkittävästi aikaisempaa tyyppihyväksyntä- ja markkinavalvontajärjestelmää. Sillä parannetaan ajoneuvojen tyyppihyväksynnän ja testauksen laatua ja riippumattomuutta, lisätään EU:n markkinoilla jo olevien autojen tarkastuksia ja vahvistetaan koko järjestelmää tehostamalla EU:n tason valvontaa. - Uutiset
1.9.2020 14.48
Pyöräilijä humalassa, ei ajovaloja, paikoin jäinen tienpinta - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi kääntyneen ajoneuvon kuljettajan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseenSe, että pyöräilijän käyttämässä polkupyörässä ei ollut ollut ajovaloa, oli voinut jossain määrin vaikuttaa siihen, ettei autoilija ollut havainnut pyöräilijää. HO katsoi kuitenkin, ettei tämä, ottaen huomioon valaistussa risteyksessä asiassa todetuin tavoin ollut hyvä näkyvyys, vapauttanut autoilijaa väistämisvelvollisuuden laiminlyönnin aiheuttamasta vastuusta. Sillä, että pyöräilijä oli ollut KO:n toteamin tavoin alkoholin vaikutuksen alainen tai sillä, että tienpinta oli ollut paikoin jäinen, ei ollut merkitystä autoilijan vastuun kannalta. Asiassa ei ollut esitetty muutoinkaan sellaista selvitystä, jonka mukaan pyöräilijän menettely tilanteessa olisi ollut autoilijan kannalta siten ennalta arvaamatonta, ettei autoilija olisi ollut vastuussa väistämisvelvollisuutensa laiminlyönnistä. (Vailla lainvoimaa 1.9.2020) - Uutiset
25.8.2020 10.42
Kevytautolakien kumoaminen lausuntokierrokselle elokuun loppuun saakka – neuvottelut komission kanssa eivät tuoneet ratkaisuaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja kevytautoja koskevien lakien kumoamisesta. Lait on kumottava, koska EU:n komissio ei Suomen viranomaisten aktiivisesta vaikuttamistyöstä huolimatta ole antanut Suomelle poikkeuslupaa kevytautojen käyttöönottoon. Komissio on jo aiemmassa vaiheessa kesällä 2019 katsonut, että Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt lait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia, sekä kiinnittänyt huomiota saamissaan kanteluissa esitettyihin turvallisuus- ja ympäristöongelmiin sekä markkinavaikutuksiin. Tämän vuoksi eduskunta on jo aiemmin päättänyt lykätä lakien voimaantuloa vuodella. - Uutiset
25.8.2020 6.14
Tilastotietoa liikenneonnettomuuksien uhreista EU:ssa EU:ssa on suhteellisen turvallista ajaa autoa, mutta mikä jäsenmaa on kaikista turvallisin? Europarlamentin verkkosivuilla on infografiikkaa liikenneturvallisuudesta. Joka vuosi tuhansia ihmisiä kuolee tai loukkaantuu vakavasti tieliikenneonnettomuuksissa EU:ssa. Liikenneonnettomuuksien kuolonuhrien määrä on vähentynyt 23 % vuosien 2010 ja 2019 välillä, mutta tilastojen mukaan uhrien määrän väheneminen on hidastumassa valtaosassa EU-maita. Kahdeksassa maassa liikenneonnettomuuksien uhriluvut olivat alhaisimmillaan vuonna 2019. - Uutiset
21.8.2020 13.20
Liikennepalvelulakiin ja siihen liittyviin lakeihin tulossa muutoksia – lausua voi 11. syyskuuta saakkaLiikennepalvelulakiin ja siihen liittyviin lakeihin ehdotetaan useita muutoksia, joista osa on teknisiä. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää ehdotuksista lausuntoja viimeistään 11. syyskuuta 2020. Muutoksilla on tarkoitus muun muassa täsmentää laivaväen pätevyyksiä, säätää Liikenne- ja viestintäviraston hyväksymispäätösten yleisestä muutoksenhakumenettelystä sekä tarkentaa valtionavustuksia ja hankintoja koskevia säännöksiä. Lisäksi säädettäisiin eräistä meri-, joukko- ja taksiliikennettä koskevista keinoista varautua normaaliolojen häiriötilanteisiin. - Uutiset
20.8.2020 14.00
Hallinto-oikeus muutti pysäköintivirhemaksun huomautukseksiA:n ajoneuvo oli ollut pysäköitynä kiellon vastaisesti pysäköintikieltoa osoittavan merkin vaikutusalueelle. Ajoneuvoa ei ollut myöskään pysäköity tieliikennelain mukaisesti tien suuntaisesti. Asiassa saadun selvityksen mukaan kyseisellä paikalla oli kuitenkin selvityksissä kerrotuin tavoin yksityisen tahon asettamia pysäköintikieltoaluetta määrittäviä liikennemerkkejä, jotka olivat ristiriidassa kaupungin liikennesuunnitelmaan merkittyjen ja Laivurinkadulla olevien liikennemerkkien kanssa ja jotka olivat voineet johtaa valittajaa harhaan, kun hän kertomansa mukaan oli ajanut yksityiseltä piha-alueelta takaisin Laivurinkadulle. Kyseisellä alueella ei myöskään pysty selkeästi päättelemään, mikä alue on katualuetta ja mikä yksityistä piha-aluetta. Hallinto-oikeus totesi, että muiden autoilijoiden esimerkki ei ollut peruste pysäköidä säännösten vastaisesti. Kun kuitenkin otettiin huomioon alueen pysäköintijärjestelyjen epäselvyydestä lausuttu ja muu asiassa esitetty selvitys, voitiin A:n kyseisessä tilanteessa tekemiä pysäköintivirheitä pitää kokonaisuutena arvioiden vähäisinä. Näin ollen pysäköintivirheistä voitiin antaa huomautus virhemaksun määräämisen sijaan. (Vailla lainvoimaa 20.8.2020) - Uutiset
20.8.2020 10.17
Hallinto-oikeuden ratkaisu alkolukon käyttövelvollisuudesta eri ajo-oikeusluokissaPoliisilaitos oli lisännyt A:n ajo-oikeuteen alkolukkoa koskevan ehdon kaikkiin ajo-oikeusluokkiin. Hallinto-oikeus totesi, että ajokorttiluvan terveysvaatimusten täyttymisen arvioi lääkäri. Lääkärin arvion mukaan A täyttää kuljettajan terveysvaatimukset ryhmien 1 ja 2 osalta vain alkolukkoa käyttämällä. A ei esittänyt terveydentilastaan sellaista selvitystä, jonka perusteella asiaa tulisi arvioida toisin kuin asiassa esitetyssä lääkärinlausunnossa on todettu. Valituksessa esitetyt alkolukosta aiheutuvat taloudelliset kustannukset taikka muutkaan valituksessa esitetyt seikat eivät olleet peruste poiketa ajokorttiluvan terveysvaatimuksista. Poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 20.8.2020) - Uutiset
20.8.2020 8.22
Kolme autoa ja kaksi liikenteen jakajaa niiden väärältä puolelta taajama-alueella huomattavalla ylinopeudella ohittanut syyllistyi törkeään liikennetuvallisuuden vaarantamiseenVastaaja vaati HO:ssa, että syyte törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (kohta 5) hylätään tai että syyksilukeminen lievennetään liikennerikkomukseksi ja että rangaistusta joka tapauksessa alennetaan. Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty. KO:n ratkaisu jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 20.8.2020) - Uutiset
17.8.2020 12.00
Hallinto-oikeus kumosi ajokortin saamista poikkeusluvalla koskevan hylkäävän päätöksen ja palautti asian Liikenne- ja viestintävirastolle uudelleen käsiteltäväksi uuden selvityksen vuoksiValituksessa oli esitetty sellaista uutta selvitystä valittajan pojan harrastuksessa käytettävistä varusteista, joka ei ollut ollut Liikenne- ja viestintäviraston käytettävissä valituksenalaista päätöstä tehtäessä. HAO ei ottanut välittömästi ratkaistavakseen, mikä merkitys selvitykselle on asiassa annettava, vaan kumosi Liikenne- ja viestintäviraston päätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksi. Asian lopputulos huomioon ottaen lausuminen asiasta muilta osin raukesi. (Ei lainvoim. 17.8.2020) - Uutiset
13.8.2020 15.23
Apulaisoikeusasiamies: Ajokortin uusiminen poikkeustilan aikanaApulaisoikeusasiamies totesi muun muassa, että hyvän hallinnon perusteisiin sisältyy vaatimus tiedottaa asianmukaisesti yksilöiden oikeuksista ja velvollisuuksista sekä velvollisuus antaa hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa. Asianmukaiseen tiedottamiseen kuuluu olennaisena osana sen ajankohtaisuus ja oikea-aikaisuus. - Uutiset
13.8.2020 10.10
Ajokorttiasetukseen tulossa muutoksia – lausuntoaikaa 8. syyskuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö valmistelee muutoksia ajokorteista annettuun valtioneuvoston asetukseen. Muutosten taustalla on EU-direktiivi. Ministeriö pyytää asetusluonnoksesta lausuntoja. Lausuntoaika päättyy 8. syyskuuta 2020. - Uutiset
12.8.2020 9.00
127 kilometrin tuntinopeutta 70 kilometrin enimmäisrajoitusalueella ajanut syyllistyi perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - syyttäjälle ei myönnetty jatkokäsittelylupaaVastaaja oli sunnuntaina noin kello 04.45 kuljettaessaan henkilöautoa ylittänyt suurimman sallitun enimmäisnopeuden ajamalla 70 kilometrin enimmäisrajoitusalueella 127 kilometrin tuntinopeudella. KO oli katsonut, ettei asiassa ollut tullut näytetyksi, että vastaajan menettely olisi ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle ja terveydelle. Menettelyllään vastaajan oli katsottu syyllistyneen RL 23 luvun 1 §:ssä säädettyyn liikenneturvallisuuden vaarantamiseen (45 ps). Syyttäjä vaati HO:ssa, että vastaajan katsotaan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemesta törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty. (Vailla lainvoimaa 12.8.2020) - Uutiset
31.7.2020 15.30
Kooste taksilainsäädäntöä koskevista lausunnoista julkaistuLiikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut koosteen taksilakien muuttamista koskevista lausunnoista. Esitysluonnoksesta saatiin 9. heinäkuuta 2020 päättyneellä kierroksella yhteensä 95 lausuntoa. Lakiluonnoksen valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Jatkotyössä otetaan huomioon lausuntokierrokselta saatu palaute. Hallituksen esitys lakiin tehtäviksi muutoksiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä. - Uutiset
31.7.2020 13.00
EU:n liikkuvuuspaketti tuo uusia sääntöjä maantiekuljetuksiinEU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosio on julkaistu perjantaina (31.7.) EU:n virallisessa lehdessä aiemmin neuvotteluissa saavutetun yhteisymmärryksen mukaisesti. Liikkuvuuspaketti selkeyttää alan aikaisemmin epäselviä säännöksiä ja yhtenäistää niiden soveltamista eri jäsenmaissa. Yhtenäiset säännöt edistävät myös kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta. Liikkuvuuspaketin soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikojen joustojen osalta 20. elokuuta 2020. Markkinoille pääsyä koskevan asetuksen ja työntekijöiden lähettämistä koskevan direktiivin sääntöjä aletaan soveltaa 18 kuukauden kuluttua säädösten voimaantulosta. Tästä poikkeuksena ovat ajopiirtureita koskevat erityiset määräajat. Kansallisen lainsäädännön valmistelu alkaa syksyllä.