Hakutulokset
- Uutiset
24.11.2023 12.05
Traficom: Lennätätkö dronea? Huomioi vuodenvaihteen muutoksetDronen lennättämiseen on tulossa muutoksia vuoden 2024 alussa, kun droneasetuksen siirtymäkausi päättyy. Muutokset koskevat lähes kaikkia lennättäjiä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on laatinut testin, jolla voit alustavasti selvittää, missä ja millä edellytyksillä voit lennättää jo ostettua tai hankinnassa olevaa dronea vuoden vaihteen jälkeen. - Uutiset
15.11.2023 11.55
Hovioikeus: Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen - polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihin ja korvauksiinPolkupyöräilijän olisi jalankulkijan kohdatessaan tullut antaa tälle turvallinen tila tiellä. Turvalliseen tilaan kuuluu se, että jalankulkija voi vaistomaisesti omaa turvallisuuttaan suojatakseen pyrkiä väistämään johonkin suuntaan kulkuväylän kapeus huomioon ottaen. Polkupyörän käyttäjällä on aina mahdollisuus taluttaa pyöräänsä, mikäli väylä on liian kapea tai näkyvyydeltään poikkeuksellisen huono. Jalankulkija ei ollut toiminut tavalla, joka olisi poistanut polkupyöräilijän tuottamuksen tilanteessa. Polkupyöräilijä tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 80 ps rangaistukseen ja maksamaan naiselle korvauksena kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta 11 000 euroa ja pysyvästä haitasta 11 056,87 euroa. (Vailla lainvoimaa 15.11.2023) - Uutiset
14.11.2023 11.45
Hovioikeus: Liikennevakuutuskorvaus ja rikastumiskielto – oliko vakuutusyhtiöllä ollut oikeus vähentää vakuutetun työeläkkeet liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyskorvauksestaValituksen perusteella hovioikeuden ratkaistavana oli kysymys siitä, oliko vakuutusyhtiöllä ollut oikeus vähentää L:n työeläkkeet liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyskorvauksesta vai olisiko vähentäminen ollut L:n väittämin tavoin tehtävissä ainoastaan työeläkejärjestelmässä. Hovioikeus totesi, että valituksen perusteena ei ollut vedottu vakuutusyhtiön vuosia jatkuneeseen käytäntöön eläkkeen maksamisessa ja siihen perustuvaan luottamuksen suojaan eikä käräjäoikeuden ratkaisu ollut näiltä osin hovioikeuden tutkittavana. Hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden ratkaisun siltä osin kuin siinä oli katsottu, että vakuutusyhtiön menettelylle, jolla korvauksen määrää oli laskettu, ei ollut estettä. (Vailla lainvoimaa 14.11.2023) - Uutiset
8.11.2023 12.50
Virastoarvioinnit Tuomioistuinvirastosta, Ulosottolaitoksesta, Liikenne- ja viestintävirastosta, Opetushallituksesta, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta sekä VäylävirastostaValtiovarainministeriö julkaisi 8. marraskuuta virastoarvioinnit kuudesta eri virastosta, jotka ovat käyneet lähivuosina läpi merkittäviä uudistuksia. Arvioitavina olivat Liikenne- ja viestintävirasto, Opetushallitus, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Tuomioistuinvirasto, Ulosottolaitos sekä Väylävirasto. Arviointien tavoitteena on löytää keinoja valtionhallinnon rakenteiden, ohjausjärjestelmien ja toiminnan kehittämiseen. - Uutiset
8.11.2023 12.22
Traficom ja Väylävirasto: Uusi ohje merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittamiseenMerituulivoimasuunnittelu on lisääntynyt viime vuosina Suomen merialueilla merkittävästi merituulivoiman teknologisen kehittymisen johdosta. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ja Väylävirasto ovat laatineet yhteistyössä ohjeen merituulivoiman ja merenkulun sekä merenkulun infrastruktuurin yhteensovittamiseen. Ohjeen tarkoituksena toimia apuna eri osapuolille merituulivoimahankkeissa. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa merialueilla voivat toimia tehokkaasti ja turvallisesti niin merenkulku kuin merituulivoimalatkin. - Uutiset
8.11.2023 8.40
Liipo: Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2024 alkaenSOVELTAMISOHJE 1/2023 - Uutiset
7.11.2023 15.00
Hallinto-oikeus: Ajokieltoon määrätyn oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta - poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka valittaja oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisilleHAO piti selvitettynä, ettei A:lle ollut toimitettu päätöstä oikaisuvaatimusohjeineen todisteellisesti ja että A:n oikaisuvaatimus oli puuttuneen oikaisuvaatimusohjeen vuoksi tehty vasta 28.8.2023. A:n oikaisuvaatimusta ei tämän vuoksi olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta. Näin ollen asia oli palautettava poliisille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka A oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisille. Koska päätöstä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta ei tehdä ensiasteena HAO:ssa, asia oli palautettava kyseisen asian arvioimista varten. - Uutiset
7.11.2023 14.00
Liipon suositus LV 21/1925: Korvausvastuu. Kilpailutilanne. Liikennevakuutuslain 44 §:n soveltaminen.Kuljettaja oli kaatunut motocrosskilpailussa, minkä jälkeen hän oli joutunut kanssakilpailijoidensa päälleajamaksi. Aiheutunutta vahinkoa oli pidettävä kuvatuissa olosuhteissa yhtenä ja samana vakuutustapahtumana riippumatta siitä, että osa vammoista oli aiheutunut kaatumisesta ja osa toisten kuljettajien törmäyksestä kaatuneeseen kuljettajaan. Kuljettajalla oli oikeus saada korvaus kärsimästään henkilövahingosta ensisijaisesti oman ajoneuvonsa liikennevakuutusyhtiöltä, vaikka lopullinen korvausvastuun jakautuminen olisi korvausta haettaessa epäselvä. Kyseessä ei myöskään ollut liikennevakuutuslain 44 §:n mukaisesti tuntemattomaksi jääneen ajoneuvon aiheuttama vahinko. - Uutiset
6.11.2023 12.40
Uusiutuvan energian RED III -direktiivi tulee voimaan 20.11.2023 – Työryhmä selvittämään bioenergian kestävyyteen liittyvän lainsäädännön muutostarpeitaEU:n RED III-direktiivi on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä. Direktiivi tulee voimaan 20. marraskuuta 2023, jonka jälkeen jäsenvaltioiden on 18 kuukauden kuluessa toimeenpantava direktiivin velvoitteet. Nykyisessä direktiivissä on asetettu tavoitteet, yleiset puitteet ja toimenpiteet, jotka edistävät uusiutuvan energian tuotantoa ja kulutusta sekä varmistavat tältä osin EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamisen. - Uutiset
3.11.2023 13.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä vammantuottamuksestaOttaen huomioon tuomiossa selostettu näyttö tapahtumista ja tapahtumapaikan olosuhteista, hovioikeus piti mahdollisena, että C ei ollut ollut näkyvissä ennen S:n ajoa risteykseen ja tämän vuoksi S:n kertomusta siitä, että hän ei ollut havainnut tai voinut edes havaita pyöräilijää lähtiessään kääntymään vasemmalle ei voitu osoittaa vääräksi. Tämän vuoksi hovioikeus muun muassa katsoi, että S ei ollut tahallaan tai huolimattomuudestaan laiminlyönyt noudattaa hänelle liikennemerkillä osoitettua ja liikenneturvallisuuden vaatimaa väistämisvelvollisuutta. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
2.11.2023 8.43
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei näyttö riittänyt liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitsemiseenHovioikeus totesi, että asiat olivat voineet edetä myös valittajan P:n kertomalla tavalla. Pelkästään se, että todistaja EP oli havainnoinut tilannetta kauempaa tai se, että asianomistajat olivat tehneet rikosilmoituksen, ei riittänyt tuomiokynnyksen ylittävällä tavalla osoittamaan, että P olisi menetellyt rikoksen täyttävällä tavalla kääntäessään pakettiautoa tiellä. Tuomiossa mainituin perustein syyte oli hylättävä ja P oli vapautettava hänelle tuomitusta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 2.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 14.42
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta riittävän näytön puuttuessaHovioikeus katsoi, että asiassa esitetyllä näytöllä ei voitu syyksilukemisen edellyttämällä varmuudella todeta V:n syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Syyte liikenneturvallisuuden vaarantamisesta oli hylättävä. V oli vapautettava tuomitusta rangaistuksesta sekä velvollisuudesta suorittaa valtiolle rikosuhrimaksu ja todistelukustannukset. Kysymys myös oikeudenkäyntikuluista. (Vailla lainvoimaa 1.11.2023) - Uutiset
30.10.2023 13.32
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan raportti: Suosituksia liikennehankkeiden maankäyttövaikutusten arviointiinLiikennehankkeiden maankäyttövaikutuksista tarvitaan jälkiarviointeja, jotka olisi suunniteltava ottaen huomioon arviointikohteiden erilaisuus. Arviointien tuloksista ja käytetyistä tietoaineistoista tulisi koota valtakunnallinen aineisto, ja yhdyskuntarakenteen tietoaineistoja tulisi kehittää alueellisesti ja ajallisesti vertailukelpoisen paikkatiedon tuottamiseksi. Näin ehdotetaan 30.10.2023 julkaistussa raportissa. - Uutiset
19.10.2023 13.55
Eduskunnalle U-kirjelmä vammaiskorttia ja vammaisen henkilön pysäköintilupaa koskevasta direktiiviehdotuksestaValtioneuvosto toimitti torstaina 19.10. eduskunnalle U-kirjelmän Euroopan komission ehdotuksesta, jonka mukaan kaikissa jäsenmaissa otettaisiin käyttöön eurooppalainen vammaiskortti ja vammaisille henkilöille tarkoitettu eurooppalainen pysäköintilupa. Valtioneuvosto kannattaa kortin laajentamista kaikkiin jäsenmaihin, mutta siten, että vammaiskortin toimeenpanoon liittyvät yksityiskohdat jätetään kansallisesti määriteltäväksi. - Uutiset
17.10.2023 10.55
Työryhmä valmistelemaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöäPääministeri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että hallituskauden aikana luodaan mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan. Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähköavusteisten polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen, käyttämistä liikkumiseen. Työryhmän toimikausi on 16.10.2023–31.8.2025. Tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan kesäkaudeksi 2025. - Uutiset
17.10.2023 10.32
EU:n ympäristöneuvostossa hyväksyttiin yleisnäkemys raskaan kaluston CO2-päästöistäEuroopan unionin jäsenmaat hyväksyivät ympäristöneuvoston kokouksessa maanantaina 16.10.2023 yleisnäkemyksen uusien raskaiden ajoneuvojen CO2-raja-arvoista. Euroopan parlamentti muodostaa kantansa asetukseen loppuvuodesta 2023. Tämän jälkeen asetuksen neuvotteluja jatketaan Euroopan unionin neuvoston, Euroopan parlamentin ja Euroopan komission välisissä kolmikantaneuvotteluissa. - Uutiset
12.10.2023 11.44
EUT: Sähköpyörä ei kuulu moottoriajoneuvojen vakuutusvelvollisuuden piiriin, koska se ei kulje yksinomaan mekaanisella voimallaPolkupyöräilijä, joka ajoi sähköpyörällä yleisellä tiellä lähellä Bruggea (Belgia), joutui vakavaan onnettomuuteen: hän törmäsi autoon ja loukkaantui vakavasti. Hän kuoli useita kuukausia myöhemmin. Myöhemmässä oikeuskäsittelyssä mahdollisesta korvausoikeudesta syntyi erimielisyyttä sähköpyörän oikeudellisesta luokittelusta: pitäisikö sitä pitää "ajoneuvona"? - Uutiset
12.10.2023 10.10
Autoalan Tiedotuskeskus: Romuajoneuvoasetus kiristää harmaata toimijaaSuomessa on viime vuosien aikana romutettu noin 70 000–100 000 autoa vuosittain. Autot tulee romuttaa aina Suomen Autokierrätyksen ylläpitämässä järjestelmässä. Autojen romuttaminen, tai nykyään voidaan puhua mieluummin kierrättämisestä, on aina luvanvaraista toimintaa. Autoa ei siis saa kuka tahansa alkaa romuttaa ja vain virallinen toimipiste voi antaa kuluttajalle romutustodistuksen. - Uutiset
4.10.2023 8.48
Hallinto-oikeus: LiikennevirhemaksuLiikennevirhemaksun suuruudeksi oli aluksi suullisesti 4.10.2021 ilmoitettu 170 euroa. Kun suullisessa päätöksessä oli ollut ilmeiseen kirjoitus- tai laskuvirheeseen verrattava selvä virhe, oli poliisi korjannut sen hallintolain 51 §:n mukaisesti. Virheessä oli kysymys hallintolain 51 §:n 1 momentissa tarkoitusta selvästä virheestä, jonka korjaaminen ei ollut johtanut valittajan L:n kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen. Pääasian osalta hallinto-oikeus katsoi, että nopeusrajoitusta osoittava merkki oli ollut havaittavissa pyöräilijöistä tai mopoilijoista varoittavan merkin jälkeen, siitäkin huolimatta, että merkki oli ollut tapahtuma-aikaan hieman vinossa. Saadun selvityksen mukaan L:n kuljettaman ajoneuvon sallitun nopeuden ylitys oli varmuusvähennys huomioon otettuna ollut 17 kilometriä tunnissa. Kun suurin sallittu nopeus oli enintään 60 kilometriä tunnissa, tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä oli voitu määrätä 200 euron liikennevirhemaksu. (Vailla lainvoimaa 4.10.2023) - Uutiset
2.10.2023 14.32
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden päätöksen: Ajoneuvon haltija ei täyttänyt hänelle syntynyttä selvitysvelvollisuutta siitä, että ajoneuvoa olisi käyttänyt tapahtuma-aikana joku tai jotkut muut henkilöt kuin hän itse ja oli siten velvollinen korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulutHovioikeus katsoi, ettei L ollut täyttänyt hänelle syntynyttä selvitysvelvollisuutta siitä, että ajoneuvoa olisi käyttänyt tapahtuma-aikana joku tai jotkut muut henkilöt kuin hän itse. Maksusta tehtyjä reklamaatioita tai pyrkimystä asian selvittämiseen ei voitu yksin pitää riittävänä näyttönä. ParkkiPate Oy:n vetoamilla riidattomilla seikoilla oli näytetty, että L oli pysäköinyt ajoneuvon ehtojen vastaisesti. Käräjäoikeuden tuomiota oli näin ollen muutettava ja ParkkiPate Oy:n kannevaatimukset hyväksyttävä. (Vailla lainvoimaa 2.10.2023)