Hakutulokset
- Uutiset
4.11.2005 7.40
Ajoneuvohallintokeskuksen puhelinneuvonnan maksullisuus ja veroneuvonnan ulkoistaminen on lainvastaistaEduskunnan apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen moittii Ajoneuvohallintokeskusta (AKE) puhelinneuvonnan maksullisuudesta ja ajoneuvoveroneuvonnan ulkoistamisesta. Apulaisoikeusasiamies Jääskeläinen korostaa päätöksessään, että neuvonta on laissa säädetty maksuttomaksi, joten sen tuottamiseen liittyvät kustannukset kuuluvat viranomaisen eikä asiakkaan kannettaviksi. - Uutiset
24.10.2005 8.57
Liikennevakuutus-, potilasvakuutus- ja ympäristövahinkovakuutus-</ br> lainsäädännön indeksijärjestelmät muuttuvatLiikennevakuutuslainsäädännön, potilasvakuutuslainsäädännön ja ympäristövahinkovakuutuslainsäädännön indeksijärjestelmissä siirrytään kokonaisuudessaan lakisääteisen tapaturmavakuutuksen kanssa yhdenmukaisen, vuoden 2005 alussa voimaan tulleen työeläkeuudistuksen mukaisten indeksien käyttöön. - Uutiset
20.10.2005 15.39
Joukkoliikenteen tarkastusmaksu halutaan laajentaa koko maahanHallitus esittää, että joukkoliikenteen tarkastusmaksun periminen ilman matkalippua matkustavilta tulisi mahdolliseksi koko maassa. Nykyisin tarkastusmaksu voidaan periä vain pääkaupunkiseudun linja-autoliikenteessä sekä kaikessa raideliikenteessä. Lisäksi suurin mahdollinen tarkastusmaksu nykyisillä lipunhinnoilla nousisi 60 eurosta 80 euroon. - Uutiset
20.10.2005 14.37
Ruuhkaisten keskustojen virheellistä pysäköintiä halutaan vähentää pysäköintivirhemaksun nostollaHallitus esittää, että suurten kaupunkien olisi jatkossa mahdollista hakea pysäköintivirhemaksun enimmäismäärän korottamista ruuhkaisissa keskustoissa 40 eurosta 50 euroon. - Uutiset
20.10.2005 11.31
Luonnos uudeksi taksilaiksi valmistunutLuonnoksessa esitetään, että viranomaiset määräisivät taksien määrille kiintiöt. Lisäksi luvan saamiselle asetettaisiin nykyistä tiukemmat vaatimukset. Tulevaisuudessa taksien enimmäismäärää voitaisiin lisätä kysynnän ja taksien tarpeen mukaan. Taksinkuljettajille esitetään myös pakollista 30-60 tunnin koulutusta. - Uutiset
18.10.2005 8.17
EU:ssa kaavaillaan päästökauppaa myös lentoliikenteelleEuroopan unioni on lopullisesti luopumassa lentoliikenteelle kaavailemastaan kerosiiniverosta. Sen sijaan lentoyhtiöt ja matkustajat halutaan mukaan jakamaan taakkaa kasvihuoneilmiöstä päästökaupan avulla. - Uutiset
18.10.2005 7.24
Merenkulun terrorismisopimusta laajennetaan uusilla määräyksilläKansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n diplomaattikonferenssi hyväksyi perjantaina 14. lokakuuta Lontoossa kaksi merkittävää pöytäkirjaa, joilla muutetaan merenkulun terrorismisopimuksen ja sen pöytäkirjan määräyksiä. - Uutiset
18.10.2005 6.21
KKO:n ratkaisu liikennevahingon syy-yhteydestä työkyvyttömyyteenTapauksessa KKO:n enemmistö katsoi, ettei henkilön työkyvyttömyys vuoden 1994 jälkeiseltä ajalta ollut syy-yhteydessä vuonna 1975 sattuneeseen liikenneonnettomuuteen. Eri mieltä olleet oikeusneuvokset puolestaan olivat sitä mieltä, että työkyvyttömyys oli johtunut puoliksi liikenneonnettomuudesta. - Uutiset
14.10.2005 13.49
KTM asetti työryhmän pohtimaan biopolttoaineitaKauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen on asettanut työryhmän valmistelemaan ehdotuksen liikenteen biopolttoaineiden tuotannon ja käytön edistämiseksi. - Uutiset
13.10.2005 10.06
Ajoväsymystä vastaan kampanjoidaanTorstaina vietetään maailmanlaajuista toimintapäivää ajoväsymystä vastaan. Toimintapäivän tavoitteena on lisätä päättäjien, viranomaisten ja suuren yleisön tietoisuutta kuljettajien ylipitkistä työpäivistä ja työehtojen merkityksestä maanteiden turvallisuudelle. - Uutiset
12.10.2005 16.00
Välikysymys joukkoliikenteen kehittämisestäKansanedustaja Janina Andersson ja 79 muuta kansanedustajaa jättivät tiistaina 11.10. pidetyssä täysistunnossa valtioneuvostolle välikysymyksen joukkoliikenteen kehittämisestä. - Uutiset
12.10.2005 14.01
Komissiolta perusteltu lausunto seitsemälle jäsenvaltiolle, myös Suomelle, satamien jätteenkäsittelystäEuroopan komissio lähetti 12.10. perustellun lausunnon seitsemälle jäsenvaltiolle – Belgialle, Irlannille, Italialle, Portugalille, Ranskalle, Slovenialle ja Suomelle – siitä syystä, että ne eivät noudata EU-lainsäädäntöä, jonka tarkoituksena on edistää aluksella syntyvän jätteen ja lastijäämien vastaanottolaitteiden saatavuutta ja käyttöä satamissa. Perusteltu lausunto on rikkomismenettelyn viimeinen vaihe ennen kuin asia saatetaan Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen käsiteltäväksi. - Uutiset
7.10.2005 12.48
Jääluokat säilyvät väylämaksujen määräytymisperusteinaVäylämaksut perustuvat vastedeskin alusten jääluokkiin. Aluksille ei enää anneta jääluokkatodistuksia vaan jääluokat määräytyvät luokituslaitosten antamien tietojen mukaan. Uutta hallituksen esittämässä väylämaksulaissa on, että väylämaksut määrätään samoin perustein kotimaan- ja ulkomaanliikenteen aluksille. - Uutiset
7.10.2005 12.25
Rautatievirastolaki eduskunnan käsiteltäväksiJatkossa Ratahallintokeskuksesta ja rautatieyrityksistä riippumaton Rautatievirasto vastaa rautatieliikenteen turvallisuudesta ja hallinnoinnista. Suurin osa uuden viraston tehtävistä siirtyy Ratahallintokeskuksesta. Ratahallintokeskus on jatkossa ennen kaikkea valtion rataverkon haltija. - Uutiset
7.10.2005 9.59
EU:n liikenneministerit suunnittelevat helpotuksia liikuntarajoitteisten lentomatkustamiseenLentoyhtiöiden ja lentoasemien tulisi jatkossa järjestää uudet palvelut yhteistyössä vammaisjärjestöjen kanssa. Esimerkiksi terminaalirakennuksiin aiotaan määritellä erilliset saapumis- ja poistumispisteet, joista liikuntarajoitteiset henkilöt saisivat tarvitsemaansa matkustusapua. - Uutiset
4.10.2005 15.54
Suomalaiset haluavat edistää ympäristöystävällistä autoilua verotuksen keinoinSuomalaiset kannattavat ympäristöystävällisemmän autoilun edistämistä verotuksen keinoin. Kannatusta saa esimerkiksi verojen porrastus niin, että vähemmän polttoainetta kuluttavista autoista maksettaisiin vähemmän veroa. Myös liikenteen biopolttoaineiden käyttöä haluttaisiin edistää verotuksen avulla. Tiedot ilmenevät tutkimuksesta, jonka Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto teetti syyskuun alussa. - Uutiset
30.9.2005 16.46
Uusilla säännöillä autojen jälleenmyyjille paremmat mahdollisuudet kilpailuun EU:ssaAutonvalmistajien ja jälleenmyyjien välisten sopimusten ns. ”sijaintilausekkeille” ei enää 1. lokakuuta 2005 alkaen myönnetä autojen jälleenmyyntiä koskevan komission ryhmäpoikkeusasetuksen 1400/2002 nojalla automaattisesti poikkeusta EY:n perustamissopimuksen 81 artiklaan sisältyvästä kilpailua rajoittavien kauppatapojen kiellosta. Näiden lausekkeiden vuoksi jälleenmyyjät eivät ole voineet avata myyntipisteitä autonvalmistajien määrittelemien maantieteellisten alueiden ulkopuolella eivätkä toisissa jäsenvaltioissa. - Uutiset
29.9.2005 14.46
Muutoksia hitaan ajoneuvon kilven käyttöön sekä mopon ja traktorin kuljetussäännöksiinYli metrin levyisiin mopoautoihin ja kolmipyöräisiin mopoihin tulee pakolliseksi hitaan ajoneuvon kilpi silloin, kun ajoneuvoja käytetään tiellä. Mopolla saa jatkossa kuljettaa matkustajaa, jos mopo on rekisteröintitodistuksen mukaan varustettu tällaiseen käyttöön. Samalla muutettiin myös traktoreiden kuljetussäännöksiä. - Uutiset
29.9.2005 12.07
Lokakuussa voimaantulevia uusia säädöksiä ja säädösmuutoksiaLokakuussa 2005 voimaantulevia uusia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Julkisuuslain muutokset,
- Hallintolainkäytön uudistukset,
- Alusliikennepalvelulaki,
- Laki eräiden huviveneiden turvallisuudesta ja päästövaatimuksista,
- Isyystutkimusten uudistukset,
- Pankkitilitietojen välittämäinen rikostutkinnan yhteydessä EU:ssa,
- Riidattomia velkoja koskevien tuomioiden täytäntöönpano tehostuu EU:ssa,
- Päivärahaetuuksiin muutoksia,
- Kelan järjestämä kuntoutus ja kuntoutusraha samaan lakiin,
- Lähes 100 uutta lääkevalmistetta lääkevaihdon piiriin,
- Rakentamismääräyskokoelman paloturvallisuutta koskevat ohjeet uudistuvat,
- STMa vaarallisten aineiden luettelosta,
- Muutoksia hitaan ajoneuvon kilven käyttöön sekä mopon ja traktorin kuljetussäännöksiin. - Uutiset
28.9.2005 10.56
Komissio haluaa eroon huonoista ja turhista säädöksistäEuroopan komissio aikoo tekemänsä arvioinnin perusteella peruuttaa kolmanneksen lainsäädäntöehdotuksistaan. Eräät ehdotuksista eivät ole uuden kasvua ja työllisyyttä edistävän kumppanuuden (Lissabonin tavoitteiden) mukaisia tai eivät täytä sääntelyn parantamista koskevan aloitteen vaatimuksia, toiset taas ovat juuttuneet lainsäädäntöprosessin rattaisiin tai ovat yksinkertaisesti vanhentuneita.