Hakutulokset
- Uutiset
28.11.2022 12.44
KKV: Oikeuden väärinkäyttö on otettava vakavasti – 365 Hankinnan kaltaisia tapauksia voidaan nähdä vielä lisääMonet kuluttajat ovat joutuneet osaksi täysimittaista oikeudenkäyntiä, kun sähköyhtiö 365 Hankinta on vienyt käräjäoikeuksiin perusteettomia velkomuskanteita. Kuluttaja-asiamies on huolissaan ilmiöstä, jossa oikeuden väärinkäyttö aiheuttaa kohtuuttomia seurauksia etenkin kuluttajille, mutta myös viranomaisille ja oikeuslaitokselle. - Uutiset
23.11.2022 15.15
Finanssivalvonta määräsi Eisler Capital (UK) Ltd:lle 30.000 euron rikemaksun julkistettavaksi tarkoitettujen lyhyeksimyynti-ilmoitusten viivästymisestäFinanssivalvonta on määrännyt 30 000 euron rikemaksun Eisler Capital (UK) Ltd:lle. Yhtiö ei ole ilmoittanut määräajassa Finanssivalvonnalle nettomääräisessä lyhyessä positiossa tapahtuneista muutoksista tapauksissa, joista toisessa positio on ylittänyt ja toisessa alittanut julkistamiskynnysarvon. - Uutiset
22.11.2022 12.33
Mainonnan eettiseltä neuvostolta viisi huomautusta - Uutiset
21.11.2022 15.01
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeen 4/2022 aiheena on muun muassa jouluostokset ja vaihtoehtoisen riidanratkaisun kehitysVuoden viimeisessä uutiskirjeessä annetaan vinkkejä joulun ajan verkko-ostoksiin, kerrotaan vaihtoehtoisen riidanratkaisun (ADR) kehittämisestä Euroopassa ja esitellään sovintoratkaisuun päätyneitä tapausesimerkkejä. Lisäksi mukana on Helsingin käräjäoikeuden vieraskynäkirjoitus oikeudenkäyntimenettelyistä maiden rajat ylittävissä velka-asioissa. - Uutiset
21.11.2022 12.12
Kuluttaja-asiamiehen blogissa asiantuntija Fowaa Kyei ja erityisasiantuntija Satu Wideen: Viaton vekotin vai verkottuva vakoilija? Muista olla älykkäämpi kuin ostamasi tuoteÄlyominaisuuksista on tullut tuiki tavallinen piirre monissa päivittäin käyttämissämme tavaroissa. Nykyään älykkäitä ovat esimerkiksi televisiot, autot ja jopa lasten lelut, joiden älyominaisuuksia ruoditaan kirjoituksessa tarkemmin. Kun älyn määrä tavaroissa kasvaa, älyä ja valppautta tarvitaan myös ostajalta ja myyjältä. Ennen ostopäätöstä onkin syytä miettiä huolella, millaisia älyominaisuuksia tuotteiltaan haluaa – tai ei halua. Älykkäiden tuotteiden ostajan ei kuitenkaan tarvitse olla kaikesta perillä, sillä myyjän vastuulla on myös tuntea tuotteiden älyominaisuudet ja kertoa niistä. - Uutiset
21.11.2022 8.28
Apulaisoikeusasiamies: Tukesin ja sen ylitarkastajan menettely Eroon oireista -kurssia koskevan kieltopäätöksen antamisessa ja puoskarilaki-termin käytössäApulaisoikeusasiamies saattoi esittämänsä käsityksen Turvallisuus- ja kemikaaliviraston menettelyn lainvastaisuudesta viraston tietoon. - Uutiset
17.11.2022 13.44
Oikeudenhoidon selonteko: Vakaa ja toimiva oikeusvaltio tarvitsee viranomaisilleen riittävät resurssitValtioneuvosto antoi 17. marraskuuta 2022 eduskunnalle selonteon suomalaisen oikeudenhoidon nykytilasta, kehityssuunnista ja tarvittavista toimenpiteistä. Yksittäisten toimijoiden sijasta selonteko keskittyy koko ketjun toimivuuteen ja sen vaatimiin resursseihin. Oikeudenhoidon rahoitusvajeen korjaaminen ja toimintaedellytysten turvaaminen edellyttävät keskimäärin yhteensä noin 90 miljoonan euron pysyvää, vuosittaista lisärahoitusta. - Uutiset
17.11.2022 11.59
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa on kysymys muun muassa ajoneuvon vaurioista ja vakuutuksesta korvattavasta vahingosta, tapaturman syy-yhteydestä, pysyvän haitan haittaluokasta, auton vaurioitumisesta renkaanvaihdon yhteydessä, matkan peruuntumisesta koronan vuoksi, hoitokuluista, epäselvästä vakuutusehdosta, liikennevakuutuksen bonusluokituksesta ja vuotovahingoista. - Uutiset
15.11.2022 11.54
Vierashuoneessa kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen ja professori Anssi Keinänen: Vastuullista valinnanvapautta sääntelylläDigitaalisuus ja vihreä siirtymä ovat korostaneet kuluttajien käyttäytymismallien merkitystä valintaympäristöä koskevissa EU-tason politiikkaratkaisuissa. Toisinaan on tarpeen asettaa lainsäädännöllä selkeät rajat sille, miten ihminen voi toimia: tupakointi on kielletty yhteisissä tiloissa, turvavyötä pitää käyttää eikä tarjolla saa olla korkokaton ylittäviä luottoja. Useimmiten on kuitenkin mahdollista jättää ihmiselle päätöksenteon vapaus kuten esimerkiksi maksaako tämä verkkokaupassa luotolla tai luovuttaako elimensä kuoleman jälkeen niitä tarvitseville. Näissä tilanteissa ihmisen ratkaisuihin vaikuttaa myös valintaympäristö. Kun päätökseen eteneminen on helppoa ja sujuvaa, valintaympäristön muotoilu on onnistunut. Sujuvuuden ohella on kuitenkin tärkeää, että ihmisellä itsellään pysyy oikeus päättää, mitä valitsee. - Uutiset
15.11.2022 11.00
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Xstra Digital Storage konkurssiin – toimintaohjeet kuluttajilleAlankomaihin sijoittuva Xstra Digital Storage B.V. on asetettu konkurssiin 5.10.2022. Yritys myy verkossa muun muassa tietokonekomponentteja sekä Flash- ja DRAM-tallennustuotteita. Suomalaiskuluttajat ovat tilanneet tuotteita kyseiseltä myyjältä ainakin Cdon.com-alustan kautta. Euroopan kuluttajakeskus on saanut kuluttajilta useita yhteydenottoja yrityksestä. Suurimmassa osassa tapauksia kyse on toimittamatta jätetystä tuotteesta. - Uutiset
11.11.2022 13.00
KKV: Maksuhäiriömerkintä poistuu jatkossa nopeammin, mutta siitä pitää yleensä huolehtia itse – myös tietosuojavaltuutetun toimisto tiedottaa asiastaJoulukuussa 2022 voimaan tuleva muutos lyhentää monien maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikaa. Jotta maksuhäiriömerkintä poistuu, velallisen on pääsääntöisesti itse oltava aktiivinen, sillä luottotietoyhtiön on saatava tieto velan maksamisesta. Maksuhäiriömerkintä poistuu jatkossa kuukauden kuluessa siitä, kun luottotietoyhtiö saa tiedon velan suorittamisesta. Lainmuutos parantaa niiden velallisten asemaa, jotka kykenevät maksamaan pois maksuhäiriömerkintään johtaneet velkansa. - Uutiset
9.11.2022 9.29
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalta nuoren vakuuttajan tietopaketti: Ensimmäisen vakuutuksen hankinta – mitä, mistä, kuinka ja mitä varten?Mopon vakuutus, kotivakuutus opiskelijalle, matkavakuutus reissuun? Nuorten ensimmäiset vakuutukset liittyvät tyypillisesti mopon tai auton hankintaan, uuteen omaan kotiin tai opiskelija-asuntoon muuttoon tai matkailuun. FINEn asiantuntijat ovat koonneet tietopaketin avuksi nuorille ensivakuuttajille, jotka harkitsevat vakuutusten hankintaa. Opas sisältää perustietoja kahdeksasta vapaaehtoisesta vakuutuksesta. Mukana on myös pakollinen liikennevakuutus. Oppaassa kerrotaan mitä vakuutuksesta korvataan ja minkälaisia erityispiirteitä vakuutukseen liittyy. Mukana on myös kattava vakuutussanasto, josta voi tarkistaa mitä sana käytännössä tarkoittaa. - Uutiset
8.11.2022 15.03
KKV: Deturin konkurssi – asiakkaiden saatavien ilmoittaminen konkurssipesälleJos sinulla on saatavaa matkatoimisto Detur Finland Oy:ltä, voit ilmoittaa saatavasi konkurssissa laadittavaa pesäluetteloa varten.
Ilmoituksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
1) Velkojan nimi ja yhteystiedot sekä osoite, johon mahdolliset yhteydenotot voi jatkossa osoittaa
2) Saatavan pääoma, sekä mahdollinen korko-/kuluvaatimus
3) Saatavan peruste riittävästi yksilöitynä ja
4) Todistelu, johon vedottu saatava perustuu, esimerkiksi kuitti tai muu tosite maksetusta matkasta. - Uutiset
2.11.2022 8.59
Valtaosa pankkilautakunnan vuoden 2022 ratkaisusuosituksista liittyy maksuvälineen oikeudettomaan käyttöön - Uutiset
1.11.2022 9.34
KKV: Taksiuudistus nosti keskimääräisiä hintoja, vaikka toikin tarjolle myös aiempaa edullisempia kyytejäSuurissa kunnissa on usein mahdollista saada halvempi taksikyyti kuin ennen vuoden 2018 taksiuudistusta. Vaikka taksien hinnat ovat keskimäärin nousseet, myös edullisempia kyytejä on nyt tarjolla. Kuluttajilta vaaditaan kuitenkin enemmän vaivannäköä löytää itselleen sopivin taksikyyti, koska taksipalveluissa on eroja ja hintavaihtelu on suurta. - Uutiset
31.10.2022 8.10
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 5/2022 muun muassa sähköasiaa: Kuluttajat tarvitsevat apua sähkömarkkinoiden myllerryksessäSähkönhintojen kovan nousun vuoksi moni kuluttaja on joutunut tukalaan ja tavallista suojattomampaan tilanteeseen. Tiedontarve on suuri ja KKV pyrkii vastaamaan siihen muun muassa juuri julkaistun kysymyskoosteen avulla. Koosteeseen on poimittu etenkin KKV:n kuluttajaneuvontaan tulleita sekä median esittämiä kysymyksiä ja listaa päivitetään tarpeen mukaan. Vastaukset selkeyttävät myös viranomaisten rooleja erilaisissa kysymyksissä ja ohjaavat oikeissa kohdissa esimerkiksi Energiaviraston tarjoaman tiedon pariin, kirjoittaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
26.10.2022 13.11
Kuluttaja-asiamies: Parhaan koron takuu oli liikaa luvattu – Sortter sitoutui muuttamaan markkinointiaanKuluttaja-asiamies on puuttunut luotonvälittäjä Sortterin tapaan markkinoida vertailupalveluaan parhaan koron takuulla, jonka katsottiin viittaavan lupaukseen markkinoiden alhaisimmasta korosta. Sortter pyytää lainatarjouksia vain tietyltä joukolta luotonantajia, eikä se voi taata, etteikö luottotarjouksia saisi muualta edullisemmin. - Uutiset
26.10.2022 8.36
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
25.10.2022 12.59
Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalveluaJopa 400 000* suomalaisen arvioidaan olevan digisyrjäytymisvaarassa. Lisäksi digipalvelut aiheuttavat päänvaivaa myös digitaitoisille, etenkin ongelmatilanteissa. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan mielestä hyvin toimivien digipalveluiden rinnalla pitää edelleen kehittää puhelinpalvelua ja sen joustavaa saatavuutta. - Uutiset
14.10.2022 14.30
Apulaisoikeusasiamies: Kuluttajariitalautakunnan toimivaltaratkaisu ja käsittelyaikaKantelija arvosteli kuluttajariitalautakunnan toimivallastaan antamaa ratkaisua sekä lautakunnan menettelyä ja käsittelyaikaa ratkaisupyyntönsä käsittelyssä. AOA saattoi asiassa (kohdissa 3.1.4 ja 3.3.4) esittämänsä kuluttajariitalautakunnan tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. AOA lähetti jäljennöksen päätöksestään myös OM:lle tiedoksi. - Uutiset
12.10.2022 13.03
Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokaupan vitsaukseen: myyjä ei voi perua tilauksia saatavuusongelmiin vedotenViime vuosina verkkokaupoissa on yleistynyt ilmiö, jossa myyjät peruvat sopimuksia lainvastaisin perustein, esimerkiksi tuotteen loppumisen tai virheelliseen varastosaldon takia. Kuluttaja-asiamies löysi monien verkkokauppojen toimintatavoista puutteita ja huomautti verkkokauppoja kuluttajansuojan säännöistä. KKV:n kuluttajaneuvonnassa havaittiin keväällä 2021, että yhä useampi verkkokauppa yrittää vetäytyä heitä sitovista tilaussopimuksista. Ongelmia on esiintynyt etenkin elektroniikan ja kodinkoneiden verkkokaupoissa. Kuluttajien ilmoitusten perusteella huomattiin, että monella verkkokaupalla on virheellinen käsitys oikeudestaan peruuttaa tilaus, eivätkä toimitusehdot muutenkaan kaikilta osin ole kuluttajansuojalain mukaisia. - Uutiset
11.10.2022 14.15
Positiivisen luottotietorekisterin rakentaminen etenee – lue usein kysyttyjä kysymyksiäPositiivisen luottotietorekisterin perustaminen -hanke etenee Verohallinnon Tulorekisteriyksikössä aikataulussa ja suunnitelmien mukaisesti. Rekisterin kehitystyötä tehdään vuonna 2022. Tarkoituksena on varmistaa, että positiivisen luottotietorekisterin toteutus on teknisesti toimiva ja lainmukainen. Sidosryhmillä on mahdollisuus varmistaa hankkeen edetessä omien järjestelmiensä yhteensopivuus positiivisen luottotietorekisterin kanssa testaamalla. Keväällä 2023 sidosryhmillä on vuorossa ensin testaukseen ilmoittautuminen ja sitten testaus. - Uutiset
10.10.2022 14.41
Lausuntotiivistelmä kuluttajaluottoja koskevan lainsäädännön tarkistamisestaYleisellä tasolla lausunnonantajat pitivät ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien ehkäisemistä tärkeänä. Osa lausunnonantajista ei kuitenkaan pitänyt kaikkia mietinnössä esitettyjä keinoja tarpeellisina tai sellaisina, joiden avulla esitettyihin tavoitteisiin päästäisiin. - Uutiset
3.10.2022 10.10
Euroopan komissio: Tuotteita ja tekoälyä koskevat uudet vastuusäännöt kuluttajien suojelemiseksi ja innovoinnin edistämiseksiKomissio on hyväksynyt kaksi ehdotusta vastuusääntöjen mukauttamiseksi digiajan, kiertotalouden ja globaalien arvoketjujen vaikutuksiin. Ensinnäkin komissio ehdottaa niiden sääntöjen päivittämistä, jotka koskevat valmistajan ankaraa vastuuta viallisista tuotteista (säännöt koskisivat myös älykästä teknologiaa ja lääkkeitä). Tarkistetut säännöt antavat yrityksille oikeusvarmuuden, jotta ne voivat investoida uusiin ja innovatiivisiin tuotteisiin. Niillä myös varmistetaan, että uhrit voivat saada oikeudenmukaisen korvauksen, jos vialliset tuotteet, myös digitaaliset tai kunnostetut tuotteet, ovat aiheuttaneet heille vahinkoa. Toiseksi komissio ehdottaa ensimmäistä kertaa tekoälyä koskevien kansallisten vastuusääntöjen kohdennettua yhdenmukaistamista, jotta tekoälyyn liittyvien vahinkojen uhrien on helpompi saada korvausta. Tekoälyä koskevan valkoisen kirjan tavoitteiden ja komission vuonna 2021 esittämän tekoälysäädöstä koskevan ehdotuksen mukaisesti uusilla säännöillä varmistetaan, että tekoälytuotteiden tai -palvelujen aiheuttamista vahingoista kärsivät uhrit voivat saada samantasoisen suojan kuin jos vahinko olisi aiheutunut jossakin muussa tilanteessa. - Uutiset
21.9.2022 9.46
KKV varoittaa Helpdor-alustapalvelusta ja antaa toimintaohjeitaRemontteja, huoltotöitä ja muita kodin palveluita tarjoavan Helpdor Oy:n toimintatapa aiheuttaa edelleen kuluttajille ongelmia. Monet asiakkaat eivät esimerkiksi ole saaneet tilaamaansa palvelua eivätkä ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Helpdor ei ole korjannut toimintaansa lainmukaiseksi ja siksi yritykseen kannattaa suhtautua varauksella. - Uutiset
19.9.2022 16.00
Vakuutuslautakunnan ratkaisusuosituksiaVakuutuslautakunta on julkaisut viime viikkoina vielä elokuulta ratkaisusuosituksia, jotka eivät olleet mukana 5.9. julkaistussa Edilex-uutisessa. Tässä listaus niistä: - Uutiset
19.9.2022 14.55
Energiavirasto: Karhu Voima lopettaa toimintansa – asiakkaiden etsittävä uusi sähkönmyyjä Karhu Voima Oy on hakeutunut konkurssiin 19.9.2022 ja lopettaa asiakkaiden sähkön toimituksen 20.9.2022 alkaen. Yhtiön asiakkaiden on etsittävä uusi sähkönmyyjä viipymättä. Energiavirasto määrää Karhu Voiman tilalle uuden toimitusvelvollisen sähkönmyyjän Haminan Sähköverkot Oy:n ja Kotkan Energiaverkot Oy:n alueelle mahdollisimman pian. - Uutiset
15.9.2022 12.34
Sähköyhtiö Väre ei luopunut datahub-maksuista – kuluttaja-asiamies jätti ryhmävalituksenKuluttaja-asiamies on jättänyt kuluttajariitalautakunnalle ryhmävalituksen sähköyhtiö Väre Oy:n datahub-maksuista. Väre ryhtyi perimään erillisiä datahub-maksuja asiakkailtaan kesäkuussa 2022, vaikka kuluttaja-asiamies oli vaatinut yhtiötä luopumaan maksuista. Sähköyhtiö ei voi muuttaa määräaikaisia sopimuksia esimerkiksi lisäämällä niihin uusia kuluja. - Uutiset
12.9.2022 11.33
Mainonnan eettiseltä neuvostolta useita huomautuksia – muun muassa Ananasanustappi-ilmaisun käyttäminen makeismainoksessa oli hyvän tavan vastaista - Uutiset
9.9.2022 13.33
Kokkolan Energia irtisanoo osan toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista – asiakkaiden etsittävä uusi sähkönmyyjä viipymättäKokkolan Energia Oy on irtisanomassa 1.10.2022 toistaiseksi voimassa olevat sähkösopimukset, jotka on tehty Kokkolan kaupungin alueen ulkopuolisiin sähkönkäyttöpaikkoihin. Energiavirasto kehottaa irtisanomisilmoituksen saaneita asiakkaita etsimään uuden sähkönmyyjän viipymättä. - Uutiset
8.9.2022 14.48
KKV esittää yhteensä 44 miljoonan euron seuraamusmaksuja kilpailun rajoittamisesta LVI-infraputkien markkinoillaKilpailu- ja kuluttajavirasto esittää, että markkinaoikeus määrää yhteensä noin 44 miljoonan euron seuraamusmaksut Onniselle, Dahl Suomelle, Ahlsellille, Uponor Infralle, Uponor Suomelle ja Pipelife Finlandille yritysten välisestä kielletystä yhteistyöstä muovisten LVI-infraputkituotteiden markkinoilla Suomessa vuosien 2009–2016 aikana. KKV:n selvitysten perusteella yritysten yhteistyön tavoitteena oli pitää tuotteiden markkinat niiden hallinnassa. Yritykset ohjasivat yhteistyössä tuotteiden kauppaa toisilleen ja vaikeuttivat yhteistyön ulkopuolella olevien yritysten toimintaa. - Uutiset
8.9.2022 13.34
Hallitus antoi esityksen laiksi asumisneuvonnan tuestaValtioneuvosto on antanut eduskunnalle lakiesityksen, joka koskee asumisneuvonnan tukea kunnille. Määräaikaista lakia esitetään vuosille 2023–2027. Lakiesityksen tavoitteena on ehkäistä asumisen ongelmia ja asunnottomuutta parantamalla asumisneuvonnan saatavuutta asumismuodosta riippumatta. Kunnat voisivat jatkossa hakea asumisneuvonnan valtionavustusta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta. - Uutiset
8.9.2022 10.40
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissaHuijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä. - Uutiset
6.9.2022 9.03
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2022: Energiakriisi varjostaa myös kuluttajansuojan toteutumistaEnergian hinnan voimakas nousu näkyy tällä hetkellä monenlaisina kuluttajansuojan haasteina esimerkiksi silloin, kun yritys lopettaa toimintansa tai menee konkurssiin. Hinnat ja tarjolla olevat sopimusvaihtoehdot muuttuvat myös jatkuvasti, eikä näin poikkeuksellisissa olosuhteissa kilpailuttaminen välttämättä toimi edullisen vaihtoehdon takaajana. Sähkö on välttämättömyyshyödyke, jota tulisi olla saatavilla kohtuullisella hinnalla ja sopimusehdoilla. Suomessa ei ole ollut aikaisemmin tarvetta energiaköyhyysstrategialle – olisiko nyt aika laatia sellainen?, kysyy kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
5.9.2022 11.51
Vierashuoneessa OTT, prosessioikeuden professori emeritus Risto Koulu: Edustajakanteella kohti kollektiivista oikeussuojaa?Edustajakanne on hyvä boosteri oikeussuojalle, mutta tuo mukanaan periaatteellisia ongelmia, jotka edustajakannedirektiivi jättää, ehkä tarkoituksella, vastauksia vaille. Vaikka kanneoikeuden laajennus on nykytilaan verrattuna käänteentekevä uudistus, access to justice -tutkija ei siihen ole tyytyväinen. Rekisteröinti on byrokraattinen prosessi. Samalla rekisteröintiä hoitava viranomainen, Suomessa oikeusministeriö, saa epäsuorasti mahdollisuuden vaikuttaa siihen, millaisia ryhmäkanteita tulevaisuudessa nostetaan (laki kuluttajien yhteisiä etuja edistävien järjestöjen nimeämisestä oikeutetuiksi yksiköiksi 2 §). Rekisteröintiä koskevat vaatimukset ovat epämääräisiä ja vaikeasti tulkittavia, esimerkkinä määräys, että järjestöllä on käytössään menettelyt, joilla estetään ulkopuolinen vaikuttaminen ja rahoituksen ristiriidat (ehdotettu 3 § 7-k). Näin harkinnanvaraisia vaatimuksia kanneoikeudelle on vaikea pitää hyväksyttävinä, kirjoittaa prosessioikeuden professori emeritus Risto Koulu Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
2.9.2022 10.30
Kuluttaja-asiamies puuttui A-Lottex Oy:n urheiluarpojen harhaanjohtavaan puhelinmyyntiinKuluttaja-asiamies on puuttunut A-Lottex Oy:n puhelinmyyntiin, jossa kuluttajille on kaupattu Olympiakomitean Urheilun Unelma-Arpojen kestotilausta. Puhelun alusta ei ollut tunnistettavissa, onko kyseessä myyntipuhelu vai esimerkiksi tutkimus tai kysely. Puheluissa on jäänyt epäselväksi myös sopimuksen syntyminen, hinta ja kesto. Vuodenvaihteessa voimaan tulevan lainmuutoksen toivotaan ehkäisevän vastaavia puhelinmyynnin ongelmia. - Uutiset
1.9.2022 14.41
Tutustu sovintoratkaisuihin Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 3/2022Syksyn uutiskirjeessä kerrotaan kuluneen kesän kuluttajayhteydenotoista, joiden kärjessä olivat tuotteiden toimitusongelmat verkkokaupoista ja lentoja koskevat eri riitatilanteet. Myös autonarvioipalvelut näkyivät yhteydenotoissa. Virasto esittelee uutiskirjeessä myös onnistuneita tapausesimerkkejä, joissa päästiin sovintoratkaisuun kuluttajan ja myyjän välillä. Lisäksi annetaan neuvoja tilanteeseen, jos saat liikennesakot ulkomailta. - Uutiset
31.8.2022 14.22
Kuluttaja-asiamies puuttui Fortumin epämääräiseen ympäristömarkkinointiin: Viherpesulla ei päästä "kohti puhtaampaa maailmaa"Kuluttaja-asiamies on arvioinut energiayhtiö Fortumin Äiti Maa -televisiomainosta, jossa luodaan mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä. Mainoksen luoma kokonaisvaikutelma oli harhaanjohtava, sillä se antoi liian myönteisen ja yksipuolisen kuvan yrityksen ympäristövaikutuksista. Fortumin Äiti Maa -televisiomainoksessa käytetään muun muassa ilmauksia ”kohti puhtaampaa maailmaa” ja ”puhdas energia ja kierrätys”. Katsojalle luodaan kokonaisvaikutelmaa, jonka mukaan Fortumin toiminnalla on voimakkaasti myönteinen ympäristövaikutus. Mainoksella pyritään vaikuttamaan Fortumin imagoon ja brändiin sekä välillisesti myös Fortumin tuotteiden myyntiin. - Uutiset
31.8.2022 13.00
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Uudesta auton hinta-arviopalvelusta kuluttajille ongelmia – toimi näin, jos sait yllätyslaskunKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan sekä Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut yhteydenottoja uudesta suomenkielisestä auton hinta-arviota tarjoavasta palvelusta, joka toimii osoitteessa autoarviointi.fi. Kuluttajien kohtaamat ongelmat ovat samankaltaisia kuin aiemmissa vastaavissa auton hinta-arviopalveluissa. Esimerkiksi palvelun maksullisuus on vaikeasti havaittavissa. Kuluttajien on syytä reklamoida yritykselle perusteettomasta laskusta. - Uutiset
31.8.2022 7.43
Kilpailu- ja kuluttajaviraston menettelyohje kuluttajille, joilla on korvausvaatimus Lumo Energialle määräaikaisen sopimuksen päättämisen johdostaKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut satoja yhteydenottoja, jotka koskevat Lumo Energian määräaikaisten sopimusten ennenaikaisesta päättämisestä aiheutuvaa korvausvastuuta. Tässä vaiheessa sinun ei kannata olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, vaan varmistaa, että toimit seuraavien ohjeiden mukaisesti. - Uutiset
30.8.2022 15.14
Kuluttaja-asiamies päivitti kuluttajaluottojen tarjoamista koskevan linjauksenKuluttaja-asiamiehen linjaus Kuluttajaluottojen tarjoaminen on päivitetty. Uusitussa linjauksessa on otettu huomioon kuluttajansuojalain muutokset sekä uusin oikeuskäytäntö ja kuluttaja-asiamiehen ratkaisukäytäntö. Linjauksen tavoitteena on tukea yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla. - Uutiset
26.8.2022 11.02
Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Osa Lumo Energian asiakkaista voi hakea yhtiöltä korvauksia sähkösopimuksen purkamisestaSähköyhtiö Lumo Energia lopettaa toimintansa 1.9.2022 ja on kehottanut noin 8.000 asiakasta etsimään viipymättä uuden sähkönmyyjän. Määräaikaisten sopimusten purkamista voidaan pitää sopimusrikkomuksena, jonka perusteella kuluttajat voivat hakea yhtiöltä korvauksia. Lumo Energialla on ollut noin 70.000 asiakasta. Valtaosa sopimuksista siirtyy 1. syyskuuta uudelle sähkönmyyjälle entisin ehdoin. Noin 8.000 asiakkaan sähkösopimus ei kuitenkaan siirry uudelle myyjälle, vaan heidän on tehtävä viipymättä uusi sähkönmyyntisopimus toisen myyjän kanssa. - Uutiset
26.8.2022 10.37
Kuluttajaluotot: Miksi EU-sääntöjä tulee päivittää? Kuluttajaluottoja koskeviin sääntöihin on tulossa päivitys, jotta kuluttajansuojaa voidaan parantaa digimaailmassa ja vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Kuluttajaluotot ovat lainoja, joita myönnetään kulutushyödykkeiden ja palveluiden ostamiseksi. Niitä käytetään usein esimerkiksi autojen, taloustavaroiden ja kodinkoneiden tai matkojen ostamiseen. - Uutiset
22.8.2022 12.01
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kuluttajansuojalain muutosesitys on hyvin valmisteltu, mutta vaikutuksia kuluttajien arkeen tarkennettavaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon hallituksen esityksen luonnoksesta laeiksi kuluttajansuojalain ja kuluttajansuojaviranomaisten eräistä toimivaltuuksista annetun lain muuttamisesta. Lakiehdotuksen perusteella saa hyvän käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä ehdotuksista. Lakiehdotus on hyvin valmisteltu, mutta joitakin tarkennuksia vaikutusarvioihin tarvitaan. - Uutiset
11.8.2022 9.33
Apulaisoikeusasiamies: Liikennevakuutusmaksu - Uutiset
9.8.2022 14.29
Taksimatkustamisen turvallisuuden koetaan heikentyneen UudellamaallaLähitaksin teettämän taksiturvallisuustutkimuksen mukaan turvallisuuden koetaan heikentyneen taksiasiakkaiden mielestä viime vuosien aikana Uudellamaalla. Turvattomuutta ovat kokeneet yhä useammat asiakkaat. Eniten turvattomuutta on koettu liikenneturvallisuuden (esim. ajotapa) ja taloudellisen turvallisuuden (hinnoitteluun ei voi luottaa) osalta. Turvattomuutta kokeneista yli kolmannes on kokenut myös fyysistä ja psyykkistä turvattomuutta: naiset fyysistä 14 % ja psyykkistä turvattomuutta 16 % miehiä enemmän. - Uutiset
3.8.2022 11.45
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa oli kysymys muun muassa autovakuutuksista, yksityistapaturmavakuutuksista, kotivakuutuksesta, sairausvakuutuksesta ja eläinvakuutuksesta. - Uutiset
3.8.2022 11.00
Finanssiala: Teknologian robotisoituessa lainsäädäntö ja riskienhallinta kohtaavat kokonaan uudenlaisen todellisuudenRobotiikka on tulossa yhä näkyvämmäksi osaksi arkea autonomisten autojen, lentokoneiden ja laivojen myötä. Vaikka tekoälyyn perustuvan teknologian tiedetään pitkällä tähtäimellä vähentävän inhimillisiä virheitä, lainsäädännössä ja vakuutusalalla joudutaan varautumaan uudenlaisiin riskeihin. - Uutiset
3.8.2022 8.22
Energiavirasto: Lumo Energia Oyj valmistautuu lopettamaan toimintansa – toimi näin, mikäli olet saanut Lumo Energialta ilmoituksen etsiä uusi sähkönmyyjäLumo Energia Oyj on lopettamassa toimintansa sähkönmyyjänä 1.9.2022 alkaen. Energiaviraston saamien tietojen mukaan Lumo Energia Oyj on lähettänyt osalle yhtiön asiakkaista ilmoituksen, jossa se on kehottanut heitä etsimään uuden sähkönmyyjän. - Uutiset
2.8.2022 12.15
KKV: Next-Gen-arvontahuijauksen uhrit saavat rahojaan takaisin USA:n kuluttajaviranomaiselta – Suomessa noin 30 vastaanottajaaUSA:n kuluttajaviranomainen Federal Trade Commission (FTC) palauttaa maailmanlaajuisesti yhteensä lähes 25 miljoonaa dollaria noin 250.000 kuluttajalle, jotka menettivät rahojaan Next-Gen-arvontahuijauksessa. Suomessa palautuksia saa yhteensä noin 7.400 dollarin edestä 29 kuluttajaa. He ovat saaneet FTC:ltä kirjeen, jossa on ohjeet hyvityksen hakemiseen.