Hakutulokset
- Uutiset
14.4.2023 12.12
Kuluttaja-asiamies vaati terveysjättejä kertomaan palveluiden hinnat avoimesti – Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna sitoutuivatMitä lääkäriaika maksaa? Muun muassa tämä tieto löytyy yksityisten terveyspalveluiden verkkosivuilta jatkossa huomattavasti helpommin. Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutuneet kertomaan verkkosivuillaan varattavan palvelun olennaiset tiedot, kuten hinnan, selkeästi ja oikea-aikaisesti. - Uutiset
13.4.2023 15.50
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus kokoaa neuvonnan aiheet ja riitojen syytFINEn vuoden 2022 vuosikertomus sisältää keskeiset havainnot neuvontaan tulleista kysymyksistä sekä riitojen syistä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Vuosikertomuksessa kuvataan finanssiasioissa pinnalla olleita isoja teemoja ja luodataan myös tulevaisuutta näissä asioissa. - Uutiset
12.4.2023 11.55
Vierashuoneessa asianajaja Johan Pråhl: Edustajakannedirektiivin täytäntöönpanon seurauksena kuluttajansuoja paranee ja ryhmäkannelain soveltamisala laajenee huomattavastiEdustajakannedirektiivillä (EU) 2020/1828 pannaan täytäntöön Suomessa 25.6.2023 voimaan tulevilla uusilla laeilla. Merkittävimmät ovat uusi laki kieltotoimenpiteitä koskevista edustajakanteista (1101/2022) ja laki ryhmäkannelain muuttamisesta (1103/2022) sekä molempiin liittyvä laki kuluttajien yhteisiä etuja edistävien järjestöjen nimeämisestä oikeutetuiksi yksiköiksi (1102/2022). - Uutiset
11.4.2023 12.10
Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoja - Uutiset
6.4.2023 13.56
ECC-verkostoon 118.142 yhteydenottoa: Verkko-ostaminen ja lennot valitusten kärkiaiheina Euroopan kuluttajakeskuksessa 2022Vuonna 2022 Euroopan kuluttajakeskus sai käsiteltäväkseen yhteensä noin 3.160 uutta kuluttajayhteydenottoa. Valtaosa Euroopan kuluttajakeskuksen saamista yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa Suomessa asuvalla kuluttajalla on ongelmatilanne tai kysymys liittyen toisessa EU-maassa sijaitsevaan yritykseen. Yleisimmät yrityksen sijaintimaat yhteydenotoissa viime vuonna olivat Saksa, Viro, Latvia ja Ruotsi. Kuluttajien kysymyksissä yleisin aihealue liittyi lentomatkustamiseen, ja varsinaisissa valitustapauksissa yleisimmät aiheet olivat toimittamatta jäänyt verkkokauppatilaus ja peruttu lento. - Uutiset
3.4.2023 16.10
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
3.4.2023 9.32
Euroopan parlamentti: Uudet säännöt tuotteiden turvallisuudelle verkossa ja kivijalkakaupoissa- Uusilla säännöillä reagoidaan uuteen teknologiaan ja verkkokaupan kasvuun
- Parempi suoja heikommassa asemassa oleville kuluttajille, kuten lapsille ja vammaisille henkilöille
- Vaaralliset tuotteet vedetään takaisin nopeammin
- Vaarallisista tuotteista johtuvien, estettävissä olevien onnettomuuksien kustannukset ovat EU:ssa arviolta 11,5 miljardia euroa vuodessa . - Uutiset
30.3.2023 13.12
Finanssivalvonnan makrovakauspäätös 29.3.2023: Luottolaitoksille asetetaan järjestelmäriskipuskurivaatimus, lainakatto säilytetään aiemmalla tasollaan 85 prosentissaFinanssivalvonnan johtokunta on päättänyt aiemman suunnitelman mukaisesti asettaa luottolaitoksille 1,0 prosentin suuruisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen 29.3.2023 pitämässään kokouksessa. Pääomavaatimusten kasvattaminen vahvistaa suomalaisen luottolaitossektorin riskinkantokykyä. Järjestelmäriskipuskurivaatimusta koskeva päätös tulee voimaan siirtymäajan jälkeen 1.4.2024. Johtokunta päätti säilyttää lainakaton, eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan sekä pankeille asetettavan muuttuvan lisäpääomavaatimuksen perustasollaan. - Uutiset
24.3.2023 10.10
Sähkömarkkinalakiin toimitusvarmuutta ja kuluttajan oikeuksia edistäviä muutoksia kesä- ja syyskuussa 2023 – energiamarkkinariitalautakunta perustetaanTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 lain sähkömarkkinalain muuttamisesta. Samalla vahvistettiin sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain, Energiavirastosta annetun lain ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain muutokset. Uusina lakeina vahvistettiin lait sähköntoimitussopimusten vertailuvälineestä ja energiamarkkinariitalautakunnasta. Lait tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023, paitsi Energiamarkkinariitalautakunnasta annettu laki tulee voimaan 1. syyskuuta 2023. - Uutiset
23.3.2023 15.47
Tasavallan presidentti vahvisti oikeusministeriön hallinnonalalle useita lakimuutoksia: Kuluttajaluotot, rikosten tutkinta, pakkoavioliiton kumoaminen, yrityssaneeraus, avoimuusrekisteri ja automaatio viranomaisten päätöksenteossaTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 useita oikeusministeriön hallinnonalaa koskevia lakimuutoksia. - Uutiset
23.3.2023 10.59
Komissio vahvistaa kuluttajien oikeutta korjauttaa tavaratEuroopan komissio hyväksyi 22.3.2023 ehdotuksen yhteisiksi säännöiksi, joilla edistetään tavaroiden korjaamista. Tarkoituksena on tuoda kuluttajille säästöjä ja tukea Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteita muun muassa vähentämällä jätteitä. - Uutiset
22.3.2023 15.40
Euroopan komissio: Yhteiset kriteerit viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaanKomissio ehdottaa yhteisiä kriteerejä viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaan. Tarkoituksena on selkeyttää tilannetta kuluttajien kannalta ja antaa parempi varmuus siitä, että kun jotakin myydään ympäristöystävällisenä, se tosiasiallisesti on ympäristöystävällistä. Lisäksi ehdotuksella halutaan antaa kuluttajille parempilaatuista tietoa ympäristövalinnoista. - Uutiset
17.3.2023 13.35
Kuluttaja-asiamiehen blogi: Kun alennusmyynnit kääntyvät kuluttajaa vastaan – lainsäädännöstä haetaan ratkaisuja, mutta ottavatko yritykset opiksi?Jatkuvat alennusmyyntikampanjat tuntuvat seuraavan toisiaan ympäri vuoden. Verkkokaupoissa meitä kiirehditään tarttumaan tarjoukseen, joka on voimassa enää muutaman tunnin ja isoilla tarjousprosenteilla olevia tuotteita ilmoitetaan olevan jäljellä enää muutama. Toimiva hintakilpailu ja edulliset tuotteet ovat tietenkin kuluttajien etu, mutta entä jos alennus onkin tekaistu ja kuluttajia painostetaan päätöksentekoon epäasiallisin keinoin?, kirjoittaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
16.3.2023 16.05
KKV: Korjaus- ja remonttipalveluiden kotimyynti oli valvontakampanjan kohteena – alan yrityksille ohjeistustaKuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot ovat yhdessä kartoittaneet korjaus- ja remonttialan kotimyyntiä tekeviä yrityksiä ympäri Suomen. Lähes 400 yritykselle lähetettiin valvontakampanjan päätteeksi ohjeistusta kuluttajansuojalain noudattamisesta kotimyynnissä. Kotimyynti on viime vuosina aiheuttanut kuluttajille paljon ongelmia, mikä näkyy myös KKV:n kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tulevissa ilmoituksissa. Kotimyynti on alasta riippumatta ongelmallinen myyntitapa, sillä myyntitilanne tulee usein kuluttajille yllätyksenä. Kotimyyntiä tekevien yritysten kenttä on hajanainen, minkä vuoksi alan toimijoita on ollut vaikea tavoittaa laajemmin. - Uutiset
14.3.2023 16.00
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
28.2.2023 13.40
KKV: Sopimusasiakkaille on tarjottava perushintainen ja helposti löytyvä palvelunumero – Lippupiste korjaa toimintatapojaanKilpailu- ja kuluttajaviraston saamien ilmoitusten mukaan moni Lippupisteen asiakas on kohdannut ongelmia asiakaspalvelunumeron hinnoittelussa, löydettävyydessä ja tavoitettavuudessa. Lippupiste on luvannut toteuttaa kuluttaja-asiamiehen vaatimat korjaukset. Yritysten on kuluttajansuojalain mukaan tarjottava jo tehtyä sopimusta koskevaan puhelinasiointiin perushintainen asiakaspalvelunumero. Asiakkaiden on vaivatta voitava tunnistaa numero esimerkiksi verkkosivuilta ja numeroon soittamalla on myös tosiasiassa saatava yritykseen yhteys. - Uutiset
16.2.2023 12.32
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2023: Yritysten omat riidanratkaisumenettelyt kuluttajan apuna - Uutiset
15.2.2023 14.55
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Auton hinta-arviopalveluista jälleen valituksia – muistutus toimintaohjeistaMarkkinoille on ilmestynyt viime vuosina useita auton hinta-arviopalveluja, joiden taustayritykset toimivat ulkomailta käsin. Euroopan kuluttajakeskus sai vuosina 2021–2022 satoja valituksia Carcheck.fi- ja Carspy.fi-palveluista. Viime vuoden aikana markkinoille ilmestyivät myös Autoarviointi.fi ja Autoluokitus.fi, joista tuli kymmeniä yhteydenottoja. Alkuvuoden 2023 aikana kuluttajat ovat puolestaan ilmoittaneet ongelmista Autoluokitus.com-palvelun kanssa. Nämä tapaukset eivät ratkea vapaaehtoisuuteen perustuvalla sovittelulla, joka on Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) pääasiallinen keino ratkoa erimielisyystilanteita. - Uutiset
15.2.2023 11.05
Talousvaliokunta puoltaa mietinnössään hallituksen esitystä kuluttajaluottojen sääntelyn tiukentamisesta – korkokatto alenee 15 prosenttiinTalousvaliokunnan mietintö (TaVM 42/2022 vp) kotitalouksien velkaantumista rajoittavaksi lainsäädännöksi (HE 218/2022 vp) valmistui torstaina 14. helmikuuta 2023. Talousvaliokunta puoltaa hallituksen esitystä kuluttajaluottojen korkokaton alentamisesta ja niiden epäasiallisen markkinoinnin hillitsemisestä. Mietintöön sisältyy perussuomalaisten edustajien vastalause. Talousvaliokunta katsoo, että uusi lainsäädäntö ehkäisee kuluttajien ylivelkaantumista ja hillitsee kuluttajaluottojen epäasiallista markkinointia. Lisäksi se estää luotonantoon ja maksamiseen liittyviä väärinkäytöksiä. - Uutiset
15.2.2023 10.40
Finanssivalvonnan teema-arvio: Sijoituspalvelujen ja -tuotteiden kulujen raportoinnissa asiakkaille on kehitettävääFinanssivalvonta toteutti vuonna 2022 teema-arvion sijoituspalveluiden ja -tuotteiden kulujen raportoinnista asiakkaille. Teema-arvio oli osa Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) koordinoimaa yhteistä valvontatoimenpidettä. Asiakkaiden tulee saada vähintään vuosittain tiedot kaikista omien sijoituspalveluidensa ja -tuotteidensa toteutuneista kokonaiskuluista ja niiden vaikutuksesta tuottoon (ns. ex-post kuluraportointi). Lisäksi asiakkaan tulee pyynnöstä saada tarkempi erittely. - Uutiset
14.2.2023 7.55
Finanssivalvonta: Kalliin tuotteen myynti vaatii hyvät perustelut ‒ vakuutuksen ottajan etu on avainasemassa sijoitusvakuutustuotteita tarjottaessaEuroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomainen (EIOPA) on toivonut kansallisten valvojien kiinnittävän huomiota asiakkaille tarjottavien sijoitusvakuutusten kannattavuuteen asiakkaiden kannalta. EIOPAn näkemyksen mukaan sijoitusvakuutus on asiakkaalle kannattava, kun tuotteen kulut ovat järkevässä suhteessa sen tuottoon. Hyvän tuotteen kulujen pitäisi olla läpinäkyvät, kulujen tulisi olla kohtuulliset suhteessa markkinaan ja asiakkaan kaikkien kulujen jälkeen saaman tuoton pitäisi olla suhteessa asiakkaan ottamaan riskiin. - Uutiset
8.2.2023 11.55
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
7.2.2023 12.29
Matkanjärjestäjä Saimaa Travel Oy Ltd konkurssiin – korvausta voi hakea KKV:ltäSaimaa Travel Oy Ltd on asetettu konkurssiin 6.2.2023. Yrityksellä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapalveluyhdistelmistä. - Uutiset
6.2.2023 11.30
Kuluttaja-asiamies pyytää kommentteja linjauksesta "Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä" 17. maaliskuuta 2023 saakkaKuluttaja-asiamies on päivittämässä Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä -linjausta. Linjauksessa on otettu huomioon muuttunut lainsäädäntö, uusi oikeuskäytäntö sekä hyvän perintätavan valvonnassa havaitut epäkohdat. Kuluttaja-asiamies pyytää kommentteja hyvää perintätapaa koskevasta linjauksesta. Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta. - Uutiset
2.2.2023 9.22
KKO palautti tuotevastuuasian hovioikeuteenVakuutusyhtiö korvasi kotivakuutuksen perusteella kuluttajalle asunnossa syttyneestä tulipalosta aiheutuneen vahingon. Onnettomuusselosteessa arvioitiin, että tulipalo oli aiheutunut edellisenä päivänä ostetusta kahvinkeittimestä. Kahvinkeitin oli varustettu A:lle rekisteröidyillä tavaramerkeillä. Vakuutusyhtiö vaati A:lta korvausta tuotevahingosta.
Korkein oikeus katsoi, että A oli tuotevastuulain 5 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla markkinoinut vahinkoa aiheuttanutta tuotetta omanaan varustamalla sen tavaramerkeillään. - Uutiset
19.1.2023 14.16
AVI: P2P Finland Oy ei saa enää myöntää kuluttajaluottoja eikä välittää vertaislainoja – yhtiö on poistettu aluehallintoviraston luotonantaja- ja vertaislainanvälittäjärekisteristäVoit tehdä aluehallintovirastolle ilmoituksen, jos epäilet, että P2P Finland Oy edelleen myöntää kuluttajaluottoja tai välittää vertaislainoja. Aluehallinto-viraston tietojen mukaan yhtiö on toiminut esimerkiksi verkkosivustoilla vippit.fi, avippi.fi ja lainamaan.fi. - Uutiset
19.1.2023 14.08
Lapin yliopisto: Vastuullisena kuluttajana jakamistaloudessa – kuluttajaopas tarjoajille ja käyttäjilleJakamistalous on muuttanut kuluttamista: jakamistaloudessa kuluttaja voi olla joko tavaroiden ja palveluiden tarjoaja tai alustoilta hyödykkeitä hankkiva käyttäjä. Molemmissa rooleissa tulisi huomioida muuttuneet vastuut ja vastuullisuuskysymykset. Uusi Lapin yliopiston tuottama opas perehdyttää jakamistalouden erilaisiin kuluttajarooleihin sekä toiminnan vastuullisuuteen ja vastuisiin. - Uutiset
19.1.2023 8.36
Liikennevakuutuksen korvausohjeet 2023 - Uutiset
18.1.2023 15.40
Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä huomautusta - Uutiset
17.1.2023 12.11
Uusi elintarvikemarkkinointilautakunta arvioi elintarvikkeiden mainontaaElintarvikemarkkinointilautakunta on aloittanut toimintansa vuoden 2023 alussa. Sen tehtävänä on arvioida elintarvikkeiden mainontaa ja muuta markkinointia. Lautakunta käsittelee asioita lausuntopyyntöjen pohjalta. Lisäksi yrityksellä on mahdollisuus pyytää lautakunnalta ennakkolausuntoa, jos se haluaa varmistaa markkinointinsa asianmukaisuuden etukäteen. - Uutiset
12.1.2023 13.40
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Useita matkavaraussivustoja omistava Otravo konkurssiin – toimintaohjeet kuluttajilleAlankomaihin sijoittunut Otravo B.V. on asetettu konkurssiin 20.12.2022. Yritys oli yksi Euroopan suurimmista matkapalveluja välittävistä toimijoista. Sen brändejä ovat Travelgenio.com, Tripmonster.com, Travel2be.com, Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, Flygstolen.se, Greitai.lt, Bookinghouse.ee ja Flysiesta.lv. Lentojen lisäksi sivustojen kautta pystyi varaamaan muun muassa majoitus- ja autonvuokrauspalveluja. Otravon konkurssin takia Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) ei voi enää sovitella näitä välittäjiä koskevia kuluttajariitoja. - Uutiset
11.1.2023 13.14
Kuluttaja-asiamies vie luottoyhtiö Bondoran markkinaoikeuteen luottojen hintasääntelyn rikkomisestaLuottoyhtiö Bondora on tarjonnut kuluttajille laissa sallittua kalliimpia luottoja, kun se ei ole laskenut erillisistä lisäpalveluiksi nimeämistään palveluista perittyjä maksuja hintasääntelyn piiriin kuuluviksi luottokustannuksiksi. Bondora on lisäksi perinyt kuluttajilta luoton koroksi nimettyä kustannusta kuluttajansuojalain vastaisesti. Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää Bondoraa 150.000 euron sakon uhalla jatkamasta tai uudistamasta lainvastaista menettelyään. - Uutiset
11.1.2023 12.34
Ympäristöväittämiä käytetään markkinoinnissa huolimattomasti – Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta suosittelee markkinoijia tutustumaan pelisääntöihinKeskuskauppakamarin liiketapalautakunta on antanut suosituksen, että ympäristöväittämien käyttämistä harkitseva yritys perehtyy Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjen ympäristöväittämiä koskeviin pelisääntöihin. - Uutiset
9.1.2023 11.47
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinMarras- ja joulukuussa 2022 ratkaisuja on annettu varsin paljon. Niiden joukossa on eniten ratkaisuja yksityistapaturmavakuutuksista. - Uutiset
5.1.2023 16.00
Komission julkinen kuuleminen EU:n kuluttajalainsäädännön kehittämisestä 20. helmikuuta 2023 saakkaKomissio ilmoitti uudessa kuluttaja-asioiden toimintaohjelmassa aikovansa analysoida tarvetta lisätoimille yhtäläisen oikeudenmukaisuuden varmistamiseksi verkossa ja sen ulkopuolella. - Uutiset
28.12.2022 12.21
Energiansäästöä helpottavia mobiilisovelluksia, ilmanvaihdon tehostamista ja aurinkopaneelien optimointia – Sitra on valinnut kahdeksan pilottihanketta, joilla taklataan energiahaasteitaSuomalaiset ovat arkisilla teoillaan vähentäneet sähkönkulutustaan, mutta uusia ratkaisuja energiansäästöön tarvitaan yhä. Sitra rahoittaa kahdeksaa pilottihanketta, joissa kokeillaan uusien datapohjaisten ratkaisujen hyötyjä. Tavoitteena on, että etenkin pienet energiankäyttäjät, kuten kotitaloudet, pienyritykset ja taloyhtiöt voisivat säästää sähköä tai lämpöä. - Uutiset
22.12.2022 16.10
Kotimyynnin kuluttajansuojaan tärkeitä parannuksia vuoden 2023 alusta – mittatilaustavarallekin peruuttamisoikeusKotimyynnissä on 1. tammikuuta 2023 alkaen entistä laajempi peruuttamisoikeus silloin kun myyjä on tullut paikalle ilman kuluttajan pyyntöä. Myös myyjän tiedonantovelvollisuus tiukentuu. Uuden lainsäädännön myötä kotimyynnin ongelmien odotetaan vähenevän. - Uutiset
21.12.2022 8.38
Virtuaalivaluuttamarkkinoilla epävarmuutta – Finanssivalvonta selvittää suomalaisten tarjoajien yhteyttä ongelmiin joutuneisiin toimijoihinVuoden 2022 aikana virtuaalivaluttamarkkinoilla on koettu ennennäkemätöntä epävarmuutta. Epävarmuuden taustalla on useampien kansainvälisten vakiintuneina pidettyjen virtuaalivaluuttatoimijoiden ongelmat, jotka ovat mahdollisesti johtaneet asiakasvarojen menetyksiin. Finanssivalvonnalla on käynnissä selvitys suomalaisten virtuaalivaluutan tarjoajien mahdollisista yhteyksistä ongelmiin joutuneisiin toimijoihin. - Uutiset
20.12.2022 17.06
Edustajakanteen nostaminen on mahdollista 25. kesäkuuta 2023 alkaenKuluttajansuoja vahvistuu kesällä, kun edustajakanteen nostaminen tulee mahdolliseksi. Uudistuksella pannaan täytäntöön EU:n edustajakannedirektiivi. Tasavallan presidentti vahvisti uudistusta koskevat lait 20.12.2022. Edustajakanteella voidaan vaatia elinkeinonharjoittajan toimintatavan kieltämistä sekä hyvitystä kuluttajille aiheutuneesta vahingosta. Edustajakanne parantaa näin kuluttajien mahdollisuuksia saada hyvitystä, jos kuluttajanoikeuksia on rikottu. - Uutiset
19.12.2022 15.30
Finanssivalvonnan makrovakauspäätös 19.12.2022: Lainakatto 85 % ja muuttuva lisäpääomavaatimus säilytetään ennallaan – Finanssivalvonta valmistautuu asettamaan järjestelmäriskipuskurinFinanssivalvonnan johtokunta on päättänyt säilyttää lainakaton, eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan sekä pankeille asetettavan muuttuvan lisäpääomavaatimuksen perustasollaan. Johtokunta valmistautuu vuoden 2023 alussa päättämään järjestelmäriskipuskurin asettamisesta pankkisektorin riskinkantokyvyn vahvistamiseksi. - Uutiset
16.12.2022 14.04
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 6/2022: Kuluttajansuojaan odotettuja merkkipaalujaKauan kaivatut puhelinmyynnin tiukennukset ovat tulossa voimaan. Myös muun muassa kotimyynnin peruuttamisoikeuteen ja alemarkkinoinnin sääntöihin saadaan vuodenvaihteessa tärkeitä parannuksia. Kaikista näistä KKV on myös laatinut tai laatimassa yrityksille tarkempaa ohjeistusta. Valvojana KKV edellyttää toimintatapojen muuttuvan uusien säännösten mukaisiksi. - Uutiset
15.12.2022 14.41
Kuluttaja-asiamies puuttui Vattenfallin ympäristömarkkinointiin: Lupaukset fossiilivapaudesta ovat liian laveitaEnergiayhtiö Vattenfall on kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutunut korjaamaan ympäristömarkkinointiaan. Yritys ei voi markkinoinnissaan esittää, että toiminta olisi tietyn ajan kuluessa fossiilivapaata, jollei se pysty näyttämään väitettä toteen jo markkinointihetkellä. Kuluttaja-asiamies tarkasteli Vattenfallin tv-mainosta, joka luo mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä muun muassa ilmauksella ”fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana”. Mainos on toteutettu Vattenfallin imagon ja brändin profiloimiseksi ja välillisesti myös myynnin edistämiseksi. Vattenfallin toimintatavoista ei kerrota mainoksessa tarkemmin, vaan pääviesti ympäristöystävällisyydestä jää mielikuvien varaan. - Uutiset
14.12.2022 13.25
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoilleHuijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi. - Uutiset
2.12.2022 11.50
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa on kysymys muun muassa vahingon syystä ajoneuvon vaurioihin, pysäköintivahingosta, vahinkotapahtuman näytöstä, matkatavaran unohtamisesta hotelliin, hoitokulujen korvaamisesta, vakuutuskassan säännöistä, syy-yhteydestä, kadonneen sormuksen korvattavuudesta kotivakuutuksesta, haittaluokasta, leikkaushoidosta ja matkan keskeytymisestä. - Uutiset
28.11.2022 14.14
KHO hylkäsi myös DNA:n purkuhakemuksen: DNA:n sopimustiedon tarkastuspalvelu on korjattava lainmukaiseksiTeleyrityksillä on ollut 1.1.2022 lähtien velvollisuus tarjota kuluttajille mahdollisuus tarkastaa tekstiviestillä määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa päättymispäivä. Palvelun tavoitteena on tehdä liittymän kilpailuttaminen ja vaihtaminen kuluttajalle mahdollisimman helpoksi. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan DNA Oyj:n (DNA) tarkastuspalvelu ei ollut lainmukainen. DNA on valittanut asiasta eri oikeusasteisiin ja hakenut lisäksi päätösten purkua ylimääräisin muutoksenhakukeinoin. Asia saatiin päätökseen, kun korkein hallinto-oikeus hylkäsi DNA:n purkuhakemuksen. DNA:n tulee korjata sopimustiedon tarkastuspalvelunsa lainmukaiseksi 9.12.2022 mennessä. - Uutiset
28.11.2022 12.44
KKV: Oikeuden väärinkäyttö on otettava vakavasti – 365 Hankinnan kaltaisia tapauksia voidaan nähdä vielä lisääMonet kuluttajat ovat joutuneet osaksi täysimittaista oikeudenkäyntiä, kun sähköyhtiö 365 Hankinta on vienyt käräjäoikeuksiin perusteettomia velkomuskanteita. Kuluttaja-asiamies on huolissaan ilmiöstä, jossa oikeuden väärinkäyttö aiheuttaa kohtuuttomia seurauksia etenkin kuluttajille, mutta myös viranomaisille ja oikeuslaitokselle. - Uutiset
23.11.2022 15.15
Finanssivalvonta määräsi Eisler Capital (UK) Ltd:lle 30.000 euron rikemaksun julkistettavaksi tarkoitettujen lyhyeksimyynti-ilmoitusten viivästymisestäFinanssivalvonta on määrännyt 30 000 euron rikemaksun Eisler Capital (UK) Ltd:lle. Yhtiö ei ole ilmoittanut määräajassa Finanssivalvonnalle nettomääräisessä lyhyessä positiossa tapahtuneista muutoksista tapauksissa, joista toisessa positio on ylittänyt ja toisessa alittanut julkistamiskynnysarvon. - Uutiset
22.11.2022 12.33
Mainonnan eettiseltä neuvostolta viisi huomautusta - Uutiset
21.11.2022 15.01
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeen 4/2022 aiheena on muun muassa jouluostokset ja vaihtoehtoisen riidanratkaisun kehitysVuoden viimeisessä uutiskirjeessä annetaan vinkkejä joulun ajan verkko-ostoksiin, kerrotaan vaihtoehtoisen riidanratkaisun (ADR) kehittämisestä Euroopassa ja esitellään sovintoratkaisuun päätyneitä tapausesimerkkejä. Lisäksi mukana on Helsingin käräjäoikeuden vieraskynäkirjoitus oikeudenkäyntimenettelyistä maiden rajat ylittävissä velka-asioissa. - Uutiset
21.11.2022 12.12
Kuluttaja-asiamiehen blogissa asiantuntija Fowaa Kyei ja erityisasiantuntija Satu Wideen: Viaton vekotin vai verkottuva vakoilija? Muista olla älykkäämpi kuin ostamasi tuoteÄlyominaisuuksista on tullut tuiki tavallinen piirre monissa päivittäin käyttämissämme tavaroissa. Nykyään älykkäitä ovat esimerkiksi televisiot, autot ja jopa lasten lelut, joiden älyominaisuuksia ruoditaan kirjoituksessa tarkemmin. Kun älyn määrä tavaroissa kasvaa, älyä ja valppautta tarvitaan myös ostajalta ja myyjältä. Ennen ostopäätöstä onkin syytä miettiä huolella, millaisia älyominaisuuksia tuotteiltaan haluaa – tai ei halua. Älykkäiden tuotteiden ostajan ei kuitenkaan tarvitse olla kaikesta perillä, sillä myyjän vastuulla on myös tuntea tuotteiden älyominaisuudet ja kertoa niistä.