Hakutulokset
- Uutiset
31.1.2024 15.34
KKV: AAA-Palvelut Oy:lle kiellot puhelinmyynnistä – markkinaoikeus linjasi kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta puhelinmyynnin ydinkysymyksiäMarkkinaoikeus määräsi AAA-Palvelut Oy:lle yhteensä 150.000 euron uhkasakolla tehostetut kiellot kuluttajansuojalain vastaisesta aggressiivisesta puhelinmyynnistä ja etämyynnin ennakkotietovelvoitteen laiminlyönnistä. Kuluttaja-asiamies vei vuonna 2023 AAA-Palveluiden puhelinmarkkinoinnin markkinaoikeuteen pitkään jatkuneen lainvastaisen puhelinmyynnin vuoksi. - Uutiset
29.1.2024 15.15
KKV: Lakko ja matkustajan oikeudet - Uutiset
29.1.2024 10.50
Kuluttaja-asiamies kehottaa kauppoja petraamaan reklamaatioiden käsittelyssäKuluttaja-asiamies kehottaa kaupan alaa varmistamaan, että kuluttajansuojalain velvoitteet on otettu huomioon virhetilanteita koskevien reklamaatioiden käsittelyssä. Lainvastaista on esimerkiksi kiistää vastuu tavaran virheestä pelkästään siksi, että takuu on päättynyt. Kaupat eivät voi myöskään järjestelmällisesti ohjata kuluttajia reklamoimaan esimerkiksi maahantuojalle tai valmistajalle, vaan kuluttajalla on aina oikeus asioida suoraan myyjän kanssa. - Uutiset
26.1.2024 16.00
Asianajajaliitto: Suomeen tarvitaan joukkokanneVastaamo-tietomurtoon liittyvä tutkinta ja oikeudenkäynti läpivalaisivat massiivisiin rikosjuttuihin liittyviä ongelmia. Erityisesti asianomistajien oikeudet eivät toteudu tällä hetkellä tämän mittaluokan oikeudenkäynneissä. Asianajajaliitto ehdottaa ratkaisuksi joukkokannetta. - Uutiset
26.1.2024 11.15
Finanssivalvonta: Kevalle 90.000 euron rikemaksu laiminlyönneistä johdannaissopimuksia koskevassa raportoinnissaFinanssivalvonta on määrännyt 90.000 euron suuruisen rikemaksun Kevalle. Keva on vuosina 2019–2023 laiminlyönyt velvollisuutensa varmistaa, että tiedot kaikista sen tekemistä johdannaissopimuksista ilmoitetaan sääntelyn edellyttämällä tavalla kauppatietorekisteriin. (Vailla lainvoimaa 26.1.2024) - Uutiset
26.1.2024 9.25
Sitra: Digitaalisten palveluiden käyttäjät tarvitsevat lisää mahdollisuuksia heistä kerätyn datan hyödyntämiseenDigitaalisten palveluiden käyttäjien oikeutta siirtää heistä kerättyä dataa järjestelmästä toiseen on selkeytettävä ja vahvistettava, toteaa Sitran tuore muistio. Kun yksilöt pystyvät siirtämään omaa dataansa toimivasti, voi se auttaa korjaamaan epätasapainoa yksilöiden ja heidän datallaan nyt ansaitsevien teknologiajättien välillä. EU-lainsäädäntöä on kuitenkin syytä kehittää. - Uutiset
25.1.2024 12.11
Tukes järjestää tietoiskun 12. helmikuuta 2024: Kuluttajatuotteita koskevat velvoitteet muuttuvatEU:n uusi kuluttajatuotteiden turvallisuutta koskeva asetus tuo uusia velvoitteita yrityksille. Yritysten kannattaa huomioida uudet vaatimukset jo hyvissä ajoin. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto järjestää yrityksille tietoiskun tulevista muutoksista 12. helmikuuta 2024. - Uutiset
24.1.2024 13.31
KKV selvittää ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen markkinoita – voit ottaa yhteyttä lomakkeellaKilpailu- ja kuluttajavirasto on toimittanut tammikuussa 2023 ja tammikuussa 2024 tarkastuksia eräiden hoivapalveluita tarjoavien yritysten toimitiloissa sekä alan toimialajärjestössä. KKV selvittää, ovatko alan toimijat osallistuneet kilpailulain 5 §:ssä kiellettyyn yhteistyöhön ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen markkinoilla. - Uutiset
24.1.2024 12.21
Apulaisoikeuskansleri: Kuluttaja-asiamiehen valvontailmoitusten käsittelemistä koskevan viestinnän epäselvyysApulaisoikeuskansleri lähetti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tiedoksi päätöksensä, joka koski kuluttaja-asiamiehelle siirrettävien valvontailmoitusten käsittelemisen viestintää. Kuluttajaneuvojan asiantuntija ei siirtäessään asiakkaan yhteydenottoa käsiteltäväksi kuluttaja-asiamiehen valvontailmoituksena ollut ilmoittanut, ettei kantelijalle tulla asiaansa liittyen enää vastaamaan. - Uutiset
23.1.2024 8.08
Markkinaoikeuden päätösten tiedoksiannostaMarkkinaoikeus antaa hallintolainkäyttöasioissa tekemänsä päätökset tiedoksi oikeudenkäynnin osapuolille lähtökohtaisesti sähköisesti. - Uutiset
22.1.2024 13.40
KKV: Kuluttajilla ongelmia kodin palveluita tarjoavan Hero24 Oy:n kanssaKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut useita kymmeniä yhteydenottoja muuttoja, remontteja ja muita kodin palveluita tarjoavasta Hero 24 Oy:stä. Kuluttajat eivät esimerkiksi ole saaneet tilaamaansa palvelua eivätkä ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Kuluttajaneuvonta kehottaa kuluttajia harkitsemaan tarkkaan asiointia yrityksen kanssa. - Uutiset
22.1.2024 8.38
EK: EU:n asetusehdotus pakkotyöllä valmistettujen tuotteiden kieltämisestä odottaa yhä jäsenmaiden kantaaBelgian puheenjohtajuuskaudelle on jäänyt käsiteltäväksi lista lainsäädäntöhankkeita, joista yksi on asetusehdotus pakkotyöllä valmistettujen tuotteiden kieltämisestä. Aika on kuitenkin käymässä vähiin ennen Euroopan parlamentin vaaleja. - Uutiset
16.1.2024 16.10
Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoja - Uutiset
16.1.2024 10.01
Euroopan parlamentti: Miten EU sääntelee ympäristöväitteitä?EU haluaa lopettaa viherpesun ja tarjota kuluttajille luotettavampaa tietoa tuotteiden kestävyydestä ja ympäristöystävällisyydestä. - Uutiset
15.1.2024 13.30
Finanssivalvonnan kannanotto ‒ rahastoyhtiön rahanpesulain mukainen asiakasmääritelmäFinanssivalvonta on julkaissut kannanoton koskien rahastoyhtiöiden rahanpesulain mukaista asiakkaan määritelmää. - Uutiset
12.1.2024 12.05
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunnan selvitys: Järjestölähtöisiä pankkipalveluja tarvitaanKansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta selvitti järjestöjen kokemuksia pankkipalveluista. Kyselyn tulokset osoittavat, että järjestöt kaipaavat niitä varten suunniteltuja ja hinnoiteltuja pankkipalveluita. Neuvottelukunta muistuttaa kohtuuhintaisten ja helposti saatavissa olevien pankkipalveluiden merkityksestä kaiken kokoisten järjestöjen toimintamahdollisuuksien tukemiseksi. - Uutiset
11.1.2024 11.33
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antoi suosituksen henkilön kuvan käyttämisessä markkinoinnissaMarkkinoinnissa ei tule käyttää yksityisen tai julkisen henkilön kuvaa ilman häneltä etukäteen hankittua suostumusta. Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan suosituksessa korostetaan, että markkinoijalla on aina oltava asianomaisen henkilön suostumus, jos henkilö on tunnistettavissa mainoksesta tai muusta markkinointimateriaalista. - Uutiset
10.1.2024 12.52
Kuluttajaturvallisuuslainsäädäntöä uudistetaan EU:n yleisen tuoteturvallisuusasetuksen vuoksiTyö- ja elinkeinoministeriö käynnistää hankkeen EU:n yleisen tuoteturvallisuusasetuksen täytäntöön panemiseksi Suomessa. Samalla päivitetään kuluttajapalvelujen turvallisuutta koskevaa yleistä sääntelyä. EU:n yleinen tuoteturvallisuusasetus tuli voimaan 12.5.2023, ja sitä aletaan soveltaa jäsenmaissa sellaisenaan 13.12.2024. Asetus korvaa yleisen tuoteturvallisuusdirektiivin, johon kansallinen kuluttajaturvallisuuslaki perustuu. Asetuksen tavoite on erityisesti varmistaa kuluttajien terveys ja turvallisuus sekä kuluttajatuotteiden sisämarkkinoiden toiminta. - Uutiset
10.1.2024 12.27
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta päivitettyjä ohjeitaLiikenne- ja potilasvahinkolautakunta Liipo on julkaissut 9. tammikuuta 2024 seuraavat päivitetyt ohjeet: - Uutiset
10.1.2024 11.25
KKV: Pankki voi olla korvausvelvollinen verkkopankkihuijauksissa – käräjäoikeus velvoitti Järvi-Hämeen Osuuspankin korvaamaan huijatulle asiakkaalleen lähes 44.000 euroa korkoineenPäijät-Hämeen käräjäoikeus hyväksyi kuluttajan kanteen Järvi-Hämeen Osuuspankkia vastaan tapauksessa, jossa pankin asiakkaalta oli tekstiviestihuijauksen avulla viety 44.000 euroa ja velvoitti pankin korvaamaan kuluttajalle 43.950 euroa korkoineen. Verkkopankkitunnusten kalasteluhuijauksissa kuluttajalla on maksupalvelulain perusteella oikeus hyvitykseen pankilta oikeudettomista maksutapahtumista, mikäli tämä ei ole menetellyt tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.