Hakutulokset
- Uutiset
3.5.2022 8.59
Kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintovirastojen valvontakampanja: Autokouluissa markkinoidaan luottoja puutteellisin tiedoinKuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot toteuttivat syksyllä 2021 yhteisen kampanjan selvittääkseen, miten autokoulut markkinoivat luottoja kuluttajille. Havaintojen mukaan luottomainontaa on lähinnä autokoulujen verkkosivuilla ja usein luoton tiedoista ei kerrota riittävällä tavalla. Valvontakampanjan tavoitteena oli kerätä havaintoja autokoulujen markkinoimista luotoista ja luoda tilanteesta kokonaiskuvaa. Aluehallintovirastot keräsivät tietoa omilta alueiltaan syksyllä 2021. - Uutiset
29.4.2022 14.00
Kuluttaja-asiamies: Huutokauppa.com:n ylläpitäjä Mezzoforte muutti autokaupan kohtuuttomia käytäntöjäänKuluttaja-asiamies on selvittänyt Huutokaupat.com-verkkokauppaa ylläpitävän Mezzoforte Oy:n kanssa kaupan peruuttamista koskevia kohtuuttomia sopimusehtoja ja käytäntöjä. Ongelmia on ollut erityisesti ajoneuvojen kaupan peruutustilanteissa. Mezzoforte uudisti sopimusehtojaan ja sitoutui kaikkiin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin. - Uutiset
29.4.2022 9.00
EUT: Kuluttajansuojajärjestöt voivat nostaa edustajakanteen henkilötietojen suojan loukkauksistaYleisen tietosuoja-asetuksen 80 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa sallitaan kuluttajansuojayhdistyksen nostaa kanne tuomioistuimessa sille tätä varten annetun valtuutuksen puuttuessa ja riippumatta rekisteröityjen tosiasiallisten oikeuksien loukkaamisesta henkilötietojen suojan oletettua loukkaajaa vastaan vetoamalla sopimattomien kaupallisten menettelyjen kiellon, kuluttajansuojalain tai pätemättömien yleisten sopimusehtojen käyttöä koskevan kiellon rikkomiseen, kun kyseisten tietojen käsittely voi vaikuttaa yksilöityjen tai yksilöitävissä olevien luonnollisten henkilöiden kyseiseen asetuksiin perustuviin oikeuksiin. - Uutiset
28.4.2022 16.15
Liikennevakuutuksen korvausohjeet 2022Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan liikennevahinko-osaston korvausohjeissa on tietoa liikennevahinkojen nykyisestä korvauskäytännöstä. Korvausohjeilla pyritään yhtenäistämään liikennevahinkojen korvauskäytäntöä. Lisäksi niiden toivotaan tarjoavan tietoa liikennevahinkojen korvauskäytännöstä vahinkoa kärsineille ja muille tietoa tarvitseville. - Uutiset
28.4.2022 12.10
KKV:n raportti: Pikaluoton ottaneilla paljon maksuvaikeuksia muihin velallisiin verrattunaPikaluotoista ja niihin liittyvistä ongelmista on keskusteltu julkisuudessa vuosien ajan, mutta niiden yleisyydestä ei ole ollut tarkkoja tietoja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston raportti tarkentaa nyt kokonaiskuvaa pikaluottoihin liittyvien ongelmien laajuudesta ja laadusta. Pikaluottoja ottaa vuosittain vain noin 1–2 prosenttia aikuisväestöstä, mutta he kokevat enemmän maksuvaikeuksia kuin muita lainoja ottaneet. Ongelmat kasautuvat haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille, jotka ovat ottaneet pikaluoton lisäksi jotain muutakin lainaa. - Uutiset
26.4.2022 12.33
Tukes: Yli 2100 tuotetta poistettiin vuonna 2021 EU-markkinoilta Safety Gate -järjestelmän avullaEurooppalaiseen vaarallisten tuotteiden hälytysjärjestelmään (Safety Gate Rapid Alert System) tehtiin 2142 ilmoitusta vuonna 2021 EU:n markkinoilta löytyneistä vaaralliseksi todetuista tuotteista. Ilmoitusmenettelyn tarkoituksena on poistaa vaaralliset tuotteet tehokkaasti EU:n yhteismarkkinoilta. Suomesta järjestelmään tehtiin yli 60 ilmoitusta, joista kolmasosa koski sähkölaitteita. - Uutiset
21.4.2022 14.34
Hallituksen esitys: Palvelujen kuluttajansuojaa parannetaan vuoden 2023 alustaHallitus esittää kuluttajansuojan vahvistamista henkilöön kohdistuvissa palveluissa. Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan oikeuksia ja velvollisuuksia näitä palveluja koskevissa sopimuksissa. Esityksen mukaan kuluttajansuojalakiin lisätään säännökset kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista henkilöön kohdistuvien palveluiden virhe- ja viivästystilanteissa. - Uutiset
20.4.2022 14.55
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa oli kysymys muun muassa matkan peruuntumisesta koronan vuoksi, työkyvyttömyyden syystä, yleisavaimen varkaudesta, alivakuutuksesta, ulkonäköön liittyvästä hoidosta, haittaluokasta, välttämättömästä hoidosta, huolimattomuudesta ja kotihoidon kuluista. - Uutiset
13.4.2022 14.43
Kuluttaja-asiamies huomautti sähköyhtiö Oomia hintakattosopimuksen harhaanjohtavasta markkinoinnista ja epäselvästä sopimuksen irtisanomisestaKKV on saanut kuluttajilta runsaasti yhteydenottoja sen jälkeen, kun sähköyhtiö Oomi Oy ilmoitti joulukuun lopulla 2021 lakkauttavansa hintakattosopimuksensa ja korvaavansa sen uudella sopimuksella. Yhtiö lakkautti hintakaton juuri sellaisessa tilanteessa, johon hintakatto oli alun perin tarkoitettu ja jonka varalta kuluttajat olivat maksaneet erillistä palvelumaksua. Kuluttaja-asiamies antoi yhtiölle huomautuksen harhaanjohtavasta markkinoinnista ja sopimuksen epäselvistä muutosmenettelyistä. - Uutiset
8.4.2022 9.00
Eduskunta hyväksyi luottotietolain muuttamisen – maksuhäiriömerkintöjen säilytysaika rajoittuu kuukauteenEduskunta hyväksyi luottotietolakiin sekä eräisiin muihin lakeihin EU:n tietosuojasääntelystä johtuvia muutoksia täysistunnossaan 6. huhtikuuta. Samalla hyväksyttiin eräiden luottotietolaissa säänneltyjen maksuhäiriötietojen säilytysaikojen lyhentäminen. Muutos lyhentää yleisimpien henkilö- ja yritysluottotietoina talletettavien maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikaa kuukauteen. - Uutiset
6.4.2022 16.10
Finanssivalvonta lykkää ratkaisua käteisautomaattinostojen asiakashinnoittelua koskevan ohjeistuksen jatkosta Venäjän aiheuttaman epävarmuuden vuoksiVenäjän hyökkäyssota on aiheuttanut riskejä myös finanssisektorille, ja tämän vuoksi Finanssivalvonta lykkää ratkaisua käteisautomaattien hinnoittelua koskevan ohjeen ja suosituksen jatkosta. Finanssivalvonta pyysi syksyllä 2021 lausuntoja siitä, ovatko käteisautomaattihinnoittelua koskevat ohje ja suositus perusteltuja nykyisessä markkinatilanteessa. - Uutiset
6.4.2022 15.05
Kuluttaja-asiamies tarkasteli Helenin kaukolämmön hinnankorotuksia ja vaati muutoksia toimintatapoihin – kuluttajariitalautakunta piti korotuksia osin kohtuuttomina jo aiemminKaukolämmön hinta lähti syksyllä 2021 nopeaan nousuun, mikä on tuntunut monen kuluttajan kukkarossa. Kuluttaja-asiamies tarkasteli Helenin tekemiä korotuksia kaukolämpöenergian hintaan sekä sopimusvesivirtoihin. Kaukolämmön kokonaislasku saisi kasvaa vuodessa korkeintaan 15 % ja muutoksista vesivirrassa on kerrottava hyvissä ajoin. - Uutiset
5.4.2022 9.38
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus 2021FINEn vuosikertomus 2021 sisältää keskeiset havainnot sekä tilastot vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioiden neuvonnasta ja riidanratkaisusta. Vuosikertomuksessa nostetaan esiin pinnalla olleita teemoja ja aiheita, joista tuli eniten yhteydenottoja, jotka yllättivät ja joista riideltiin. Asiakasyhteydenottoja tuli FINEen kaikkiaan noin 9000. - Uutiset
4.4.2022 9.00
Finanssivalvonnan peruspankkipalveluselvitys 2021: Pankkien tärkeää huolehtia ei-digitaalisten palveluiden saatavuudesta ja palveluiden kohtuullisesta hinnoittelustaFinanssivalvonnan tekemän selvityksen mukaan asiakkaiden oikeus peruspankkipalveluihin toteutuu kokonaisuutena tarkastellen asianmukaisesti. Pankkien on kuitenkin huolehdittava siitä, että myös digitaalisten palveluiden ulkopuolelle jääneille asiakkaille on saatavilla riittävät ja kohtuuhintaiset peruspankkipalvelut. Myös käteisen saatavuus tulee turvata maanlaajuisesti. Peruspankkipalveluista perittävien maksujen kokonaistaso nousi vuonna 2021. Pankkiasiointi on edelleen edullisinta digitaalisia pankkipalveluita käyttäville. Laskunmaksun hinta muissa kuin digitaalisissa palvelukanavissa vaihtelee voimakkaasti pankeittain. Finanssivalvonta katsoo, että kalleimmat hinnat voivat vaarantaa palveluiden kohtuuhintaisen saatavuuden tilanteissa, joissa henkilöllä ei ole mahdollisuutta käyttää digitaalisia palvelukanavia. - Uutiset
1.4.2022 6.37
Markkinavalvontaa uudistetaan ja yhdenmukaistetaan huhtikuussa 2022Markkinavalvontaan liittyviä laajoja lakimuutoksia on tulossa voimaan huhtikuussa. Lakimuutoksilla modernisoidaan markkinavalvontaa vastaamaan yritysten toimintaympäristön muutoksia, kuten aiempaa monimutkaisempia toimitusketjuja ja verkkokauppaa. Uudistuksella päivitetään markkinavalvonta vastaamaan EU:n markkinavalvonta-asetusta. Valtioneuvosto esitti 31.3.2022 eduskunnan vastaukseen sisältyviä markkinavalvonnan lakimuutoksia hyväksyttäväksi. Tasavallan presidentti vahvistaa lait 1.4.2022. Kyseessä on laaja, poikkihallinnollinen lakipaketti, jolla uudistetaan markkinavalvontaa säänteleviä lakeja Suomessa. Olemassa olevia kansallisia markkinavalvonnan rakenteita päivitetään niin, että ne vastaavat EU:n markkinavalvonta-asetusta. - Uutiset
31.3.2022 14.25
Finanssivalvonnan makrovakauspäätös: Asuntolainojen lainakatto säilyy 85 prosentissa, Venäjän hyökkäyssota ja kansainvälinen talouskehitys voivat johtaa rahoitusolojen kiristymiseenFinanssivalvonnan johtokunta on päättänyt jatkaa lainakaton alentamispäätöksen voimassaoloa, joten muiden kuin ensiasunnonostajien lainakatto säilyy 85 prosentissa. Myös pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus pidetään ennallaan sen perustasolla 0,0 prosentissa. Finanssivalvonnan johtokunta arvioi sodan vaikutuksia Suomen rahoitusjärjestelmän vakauteen ja makrovakausvälineiden käytön tarpeeseen. - Uutiset
31.3.2022 10.10
Kiertotalous: Komissio ehdottaa uusia kuluttajien oikeuksia ja viherpesun kieltämistäKomissio ehdotti 30.3.2022 EU:n kuluttajansuojasääntöjen päivittämistä. Tarkoituksena on antaa kuluttajille enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa vihreään siirtymään. Päivitettyjen sääntöjen ansiosta kuluttajat voivat tehdä tietoon perustuvia ympäristöystävällisiä valintoja ostaessaan tuotteita. Kuluttajilla on oikeus tietää, kuinka pitkäksi aikaa tuote on suunniteltu kestämään ja miten se voidaan korjata, jos lainkaan. Lisäksi säännöillä vahvistetaan kuluttajansuojaa epäluotettavia tai vääriä ympäristöväitteitä vastaan kieltämällä ”viherpesu” ja käytännöt, jotka johtavat kuluttajia harhaan tuotteen kestävyydestä. - Uutiset
22.3.2022 13.40
Euroopan kuluttajakeskus: Virhevastuusääntely uudistui EU:ssa – tutustu maakohtaisiin eroihinVuoden 2022 alussa tuli voimaan kaksi EU-direktiiviä – tavarankauppadirektiivi ja digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluita koskeva direktiivi – joilla ajantasaistetaan nykyisiä säädöksiä erityisesti digitaalisia elementtejä sisältävien tavaroiden sekä digitaalisen sisällön ja palvelujen osalta. Uusissa tavaroissa virhevastuun kesto on direktiivin mukaan vähintään kaksi vuotta, mutta EU-maat voivat päättää itsenäisesti myös tätä pidemmästä ajasta. Itävalta, Bulgaria, Kypros, Ranska, Saksa, Luxemburg, Malta, Puola ja Slovenia päättivät ottaa käyttöön vähintään kahden vuoden virhevastuuajan. Tänä aikana myyjä on vastuussa kaikista tuotteessa ilmenevistä virheistä. Portugalissa ja Espanjassa virhevastuun vähimmäiskesto on kolme vuotta. Suomessa myyjän virhevastuun kesto määräytyy tavaroiden oletetun elinkaaren perusteella ja rajoittuu viime kädessä yleiseen vanhentumisaikaan. - Uutiset
18.3.2022 10.35
Finanssivalvonta: EU:n rahoitusalan sääntelyviranomaiset varoittavat kuluttajia kryptovarojen riskeistäEurooppalaiset valvontaviranomaiset (EBA, ESMA ja EIOPA) varoittavat kuluttajia siitä, että monet kryptovarat ovat erittäin riskialttiita ja spekulatiivisia. Ne eivät sovellu useimmille kuluttajille sijoituskohteiksi tai maksamisen tai vaihdannan välineeksi. On täysin mahdollista, että kuluttajat menettävät kaikki sijoittamansa rahat, jos he ostavat näitä varoja. Kuluttajien olisi tiedostettava harhaanjohtavien mainosten, myös sosiaalisen median ja somevaikuttajien välittämän mainonnan, riskit. Heidän olisi oltava erityisen varovaisia, kun luvataan nopeita tai suuria tuottoja, erityisesti sellaisia, jotka vaikuttavat liian hyviltä ollakseen totta. Kuluttajien olisi myös otettava huomioon, että heidän saatavillaan ei ole suojakeinoja, sillä kryptovarat ja niihin liittyvät tuotteet ja palvelut eivät yleensä kuulu EU:n nykyisten rahoituspalvelusääntöjen suojan piiriin. - Uutiset
17.3.2022 13.15
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Kuluttaja-arvioiden luotettavuus parantuu EU:ssaKuluttajaviranomaiset 26 EU-maassa sekä Norjassa ja Islannissa toteuttivat vuonna 2021 EU-komission koordinoiman valvontakampanjan kuluttaja-arvosteluita julkaiseville verkkosivuille. Valvonnan kohteena oli 223 verkkosivua. Valvonnassa paljastui, että usealla verkkosivulla on puutteellisia käytäntöjä.