Hakutulokset
- Uutiset
12.10.2022 13.03
Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokaupan vitsaukseen: myyjä ei voi perua tilauksia saatavuusongelmiin vedotenViime vuosina verkkokaupoissa on yleistynyt ilmiö, jossa myyjät peruvat sopimuksia lainvastaisin perustein, esimerkiksi tuotteen loppumisen tai virheelliseen varastosaldon takia. Kuluttaja-asiamies löysi monien verkkokauppojen toimintatavoista puutteita ja huomautti verkkokauppoja kuluttajansuojan säännöistä. KKV:n kuluttajaneuvonnassa havaittiin keväällä 2021, että yhä useampi verkkokauppa yrittää vetäytyä heitä sitovista tilaussopimuksista. Ongelmia on esiintynyt etenkin elektroniikan ja kodinkoneiden verkkokaupoissa. Kuluttajien ilmoitusten perusteella huomattiin, että monella verkkokaupalla on virheellinen käsitys oikeudestaan peruuttaa tilaus, eivätkä toimitusehdot muutenkaan kaikilta osin ole kuluttajansuojalain mukaisia. - Uutiset
11.10.2022 14.15
Positiivisen luottotietorekisterin rakentaminen etenee – lue usein kysyttyjä kysymyksiäPositiivisen luottotietorekisterin perustaminen -hanke etenee Verohallinnon Tulorekisteriyksikössä aikataulussa ja suunnitelmien mukaisesti. Rekisterin kehitystyötä tehdään vuonna 2022. Tarkoituksena on varmistaa, että positiivisen luottotietorekisterin toteutus on teknisesti toimiva ja lainmukainen. Sidosryhmillä on mahdollisuus varmistaa hankkeen edetessä omien järjestelmiensä yhteensopivuus positiivisen luottotietorekisterin kanssa testaamalla. Keväällä 2023 sidosryhmillä on vuorossa ensin testaukseen ilmoittautuminen ja sitten testaus. - Uutiset
10.10.2022 14.41
Lausuntotiivistelmä kuluttajaluottoja koskevan lainsäädännön tarkistamisestaYleisellä tasolla lausunnonantajat pitivät ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien ehkäisemistä tärkeänä. Osa lausunnonantajista ei kuitenkaan pitänyt kaikkia mietinnössä esitettyjä keinoja tarpeellisina tai sellaisina, joiden avulla esitettyihin tavoitteisiin päästäisiin. - Uutiset
3.10.2022 10.10
Euroopan komissio: Tuotteita ja tekoälyä koskevat uudet vastuusäännöt kuluttajien suojelemiseksi ja innovoinnin edistämiseksiKomissio on hyväksynyt kaksi ehdotusta vastuusääntöjen mukauttamiseksi digiajan, kiertotalouden ja globaalien arvoketjujen vaikutuksiin. Ensinnäkin komissio ehdottaa niiden sääntöjen päivittämistä, jotka koskevat valmistajan ankaraa vastuuta viallisista tuotteista (säännöt koskisivat myös älykästä teknologiaa ja lääkkeitä). Tarkistetut säännöt antavat yrityksille oikeusvarmuuden, jotta ne voivat investoida uusiin ja innovatiivisiin tuotteisiin. Niillä myös varmistetaan, että uhrit voivat saada oikeudenmukaisen korvauksen, jos vialliset tuotteet, myös digitaaliset tai kunnostetut tuotteet, ovat aiheuttaneet heille vahinkoa. Toiseksi komissio ehdottaa ensimmäistä kertaa tekoälyä koskevien kansallisten vastuusääntöjen kohdennettua yhdenmukaistamista, jotta tekoälyyn liittyvien vahinkojen uhrien on helpompi saada korvausta. Tekoälyä koskevan valkoisen kirjan tavoitteiden ja komission vuonna 2021 esittämän tekoälysäädöstä koskevan ehdotuksen mukaisesti uusilla säännöillä varmistetaan, että tekoälytuotteiden tai -palvelujen aiheuttamista vahingoista kärsivät uhrit voivat saada samantasoisen suojan kuin jos vahinko olisi aiheutunut jossakin muussa tilanteessa. - Uutiset
21.9.2022 9.46
KKV varoittaa Helpdor-alustapalvelusta ja antaa toimintaohjeitaRemontteja, huoltotöitä ja muita kodin palveluita tarjoavan Helpdor Oy:n toimintatapa aiheuttaa edelleen kuluttajille ongelmia. Monet asiakkaat eivät esimerkiksi ole saaneet tilaamaansa palvelua eivätkä ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Helpdor ei ole korjannut toimintaansa lainmukaiseksi ja siksi yritykseen kannattaa suhtautua varauksella. - Uutiset
19.9.2022 16.00
Vakuutuslautakunnan ratkaisusuosituksiaVakuutuslautakunta on julkaisut viime viikkoina vielä elokuulta ratkaisusuosituksia, jotka eivät olleet mukana 5.9. julkaistussa Edilex-uutisessa. Tässä listaus niistä: - Uutiset
19.9.2022 14.55
Energiavirasto: Karhu Voima lopettaa toimintansa – asiakkaiden etsittävä uusi sähkönmyyjä Karhu Voima Oy on hakeutunut konkurssiin 19.9.2022 ja lopettaa asiakkaiden sähkön toimituksen 20.9.2022 alkaen. Yhtiön asiakkaiden on etsittävä uusi sähkönmyyjä viipymättä. Energiavirasto määrää Karhu Voiman tilalle uuden toimitusvelvollisen sähkönmyyjän Haminan Sähköverkot Oy:n ja Kotkan Energiaverkot Oy:n alueelle mahdollisimman pian. - Uutiset
15.9.2022 12.34
Sähköyhtiö Väre ei luopunut datahub-maksuista – kuluttaja-asiamies jätti ryhmävalituksenKuluttaja-asiamies on jättänyt kuluttajariitalautakunnalle ryhmävalituksen sähköyhtiö Väre Oy:n datahub-maksuista. Väre ryhtyi perimään erillisiä datahub-maksuja asiakkailtaan kesäkuussa 2022, vaikka kuluttaja-asiamies oli vaatinut yhtiötä luopumaan maksuista. Sähköyhtiö ei voi muuttaa määräaikaisia sopimuksia esimerkiksi lisäämällä niihin uusia kuluja. - Uutiset
12.9.2022 11.33
Mainonnan eettiseltä neuvostolta useita huomautuksia – muun muassa Ananasanustappi-ilmaisun käyttäminen makeismainoksessa oli hyvän tavan vastaista - Uutiset
9.9.2022 13.33
Kokkolan Energia irtisanoo osan toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista – asiakkaiden etsittävä uusi sähkönmyyjä viipymättäKokkolan Energia Oy on irtisanomassa 1.10.2022 toistaiseksi voimassa olevat sähkösopimukset, jotka on tehty Kokkolan kaupungin alueen ulkopuolisiin sähkönkäyttöpaikkoihin. Energiavirasto kehottaa irtisanomisilmoituksen saaneita asiakkaita etsimään uuden sähkönmyyjän viipymättä. - Uutiset
8.9.2022 14.48
KKV esittää yhteensä 44 miljoonan euron seuraamusmaksuja kilpailun rajoittamisesta LVI-infraputkien markkinoillaKilpailu- ja kuluttajavirasto esittää, että markkinaoikeus määrää yhteensä noin 44 miljoonan euron seuraamusmaksut Onniselle, Dahl Suomelle, Ahlsellille, Uponor Infralle, Uponor Suomelle ja Pipelife Finlandille yritysten välisestä kielletystä yhteistyöstä muovisten LVI-infraputkituotteiden markkinoilla Suomessa vuosien 2009–2016 aikana. KKV:n selvitysten perusteella yritysten yhteistyön tavoitteena oli pitää tuotteiden markkinat niiden hallinnassa. Yritykset ohjasivat yhteistyössä tuotteiden kauppaa toisilleen ja vaikeuttivat yhteistyön ulkopuolella olevien yritysten toimintaa. - Uutiset
8.9.2022 13.34
Hallitus antoi esityksen laiksi asumisneuvonnan tuestaValtioneuvosto on antanut eduskunnalle lakiesityksen, joka koskee asumisneuvonnan tukea kunnille. Määräaikaista lakia esitetään vuosille 2023–2027. Lakiesityksen tavoitteena on ehkäistä asumisen ongelmia ja asunnottomuutta parantamalla asumisneuvonnan saatavuutta asumismuodosta riippumatta. Kunnat voisivat jatkossa hakea asumisneuvonnan valtionavustusta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta. - Uutiset
8.9.2022 10.40
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissaHuijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä. - Uutiset
6.9.2022 9.03
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2022: Energiakriisi varjostaa myös kuluttajansuojan toteutumistaEnergian hinnan voimakas nousu näkyy tällä hetkellä monenlaisina kuluttajansuojan haasteina esimerkiksi silloin, kun yritys lopettaa toimintansa tai menee konkurssiin. Hinnat ja tarjolla olevat sopimusvaihtoehdot muuttuvat myös jatkuvasti, eikä näin poikkeuksellisissa olosuhteissa kilpailuttaminen välttämättä toimi edullisen vaihtoehdon takaajana. Sähkö on välttämättömyyshyödyke, jota tulisi olla saatavilla kohtuullisella hinnalla ja sopimusehdoilla. Suomessa ei ole ollut aikaisemmin tarvetta energiaköyhyysstrategialle – olisiko nyt aika laatia sellainen?, kysyy kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
5.9.2022 11.51
Vierashuoneessa OTT, prosessioikeuden professori emeritus Risto Koulu: Edustajakanteella kohti kollektiivista oikeussuojaa?Edustajakanne on hyvä boosteri oikeussuojalle, mutta tuo mukanaan periaatteellisia ongelmia, jotka edustajakannedirektiivi jättää, ehkä tarkoituksella, vastauksia vaille. Vaikka kanneoikeuden laajennus on nykytilaan verrattuna käänteentekevä uudistus, access to justice -tutkija ei siihen ole tyytyväinen. Rekisteröinti on byrokraattinen prosessi. Samalla rekisteröintiä hoitava viranomainen, Suomessa oikeusministeriö, saa epäsuorasti mahdollisuuden vaikuttaa siihen, millaisia ryhmäkanteita tulevaisuudessa nostetaan (laki kuluttajien yhteisiä etuja edistävien järjestöjen nimeämisestä oikeutetuiksi yksiköiksi 2 §). Rekisteröintiä koskevat vaatimukset ovat epämääräisiä ja vaikeasti tulkittavia, esimerkkinä määräys, että järjestöllä on käytössään menettelyt, joilla estetään ulkopuolinen vaikuttaminen ja rahoituksen ristiriidat (ehdotettu 3 § 7-k). Näin harkinnanvaraisia vaatimuksia kanneoikeudelle on vaikea pitää hyväksyttävinä, kirjoittaa prosessioikeuden professori emeritus Risto Koulu Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
2.9.2022 10.30
Kuluttaja-asiamies puuttui A-Lottex Oy:n urheiluarpojen harhaanjohtavaan puhelinmyyntiinKuluttaja-asiamies on puuttunut A-Lottex Oy:n puhelinmyyntiin, jossa kuluttajille on kaupattu Olympiakomitean Urheilun Unelma-Arpojen kestotilausta. Puhelun alusta ei ollut tunnistettavissa, onko kyseessä myyntipuhelu vai esimerkiksi tutkimus tai kysely. Puheluissa on jäänyt epäselväksi myös sopimuksen syntyminen, hinta ja kesto. Vuodenvaihteessa voimaan tulevan lainmuutoksen toivotaan ehkäisevän vastaavia puhelinmyynnin ongelmia. - Uutiset
1.9.2022 14.41
Tutustu sovintoratkaisuihin Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 3/2022Syksyn uutiskirjeessä kerrotaan kuluneen kesän kuluttajayhteydenotoista, joiden kärjessä olivat tuotteiden toimitusongelmat verkkokaupoista ja lentoja koskevat eri riitatilanteet. Myös autonarvioipalvelut näkyivät yhteydenotoissa. Virasto esittelee uutiskirjeessä myös onnistuneita tapausesimerkkejä, joissa päästiin sovintoratkaisuun kuluttajan ja myyjän välillä. Lisäksi annetaan neuvoja tilanteeseen, jos saat liikennesakot ulkomailta. - Uutiset
31.8.2022 14.22
Kuluttaja-asiamies puuttui Fortumin epämääräiseen ympäristömarkkinointiin: Viherpesulla ei päästä "kohti puhtaampaa maailmaa"Kuluttaja-asiamies on arvioinut energiayhtiö Fortumin Äiti Maa -televisiomainosta, jossa luodaan mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä. Mainoksen luoma kokonaisvaikutelma oli harhaanjohtava, sillä se antoi liian myönteisen ja yksipuolisen kuvan yrityksen ympäristövaikutuksista. Fortumin Äiti Maa -televisiomainoksessa käytetään muun muassa ilmauksia ”kohti puhtaampaa maailmaa” ja ”puhdas energia ja kierrätys”. Katsojalle luodaan kokonaisvaikutelmaa, jonka mukaan Fortumin toiminnalla on voimakkaasti myönteinen ympäristövaikutus. Mainoksella pyritään vaikuttamaan Fortumin imagoon ja brändiin sekä välillisesti myös Fortumin tuotteiden myyntiin. - Uutiset
31.8.2022 13.00
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Uudesta auton hinta-arviopalvelusta kuluttajille ongelmia – toimi näin, jos sait yllätyslaskunKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan sekä Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut yhteydenottoja uudesta suomenkielisestä auton hinta-arviota tarjoavasta palvelusta, joka toimii osoitteessa autoarviointi.fi. Kuluttajien kohtaamat ongelmat ovat samankaltaisia kuin aiemmissa vastaavissa auton hinta-arviopalveluissa. Esimerkiksi palvelun maksullisuus on vaikeasti havaittavissa. Kuluttajien on syytä reklamoida yritykselle perusteettomasta laskusta. - Uutiset
31.8.2022 7.43
Kilpailu- ja kuluttajaviraston menettelyohje kuluttajille, joilla on korvausvaatimus Lumo Energialle määräaikaisen sopimuksen päättämisen johdostaKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut satoja yhteydenottoja, jotka koskevat Lumo Energian määräaikaisten sopimusten ennenaikaisesta päättämisestä aiheutuvaa korvausvastuuta. Tässä vaiheessa sinun ei kannata olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, vaan varmistaa, että toimit seuraavien ohjeiden mukaisesti.