Hakutulokset
- Uutiset
17.11.2022 13.44
Oikeudenhoidon selonteko: Vakaa ja toimiva oikeusvaltio tarvitsee viranomaisilleen riittävät resurssitValtioneuvosto antoi 17. marraskuuta 2022 eduskunnalle selonteon suomalaisen oikeudenhoidon nykytilasta, kehityssuunnista ja tarvittavista toimenpiteistä. Yksittäisten toimijoiden sijasta selonteko keskittyy koko ketjun toimivuuteen ja sen vaatimiin resursseihin. Oikeudenhoidon rahoitusvajeen korjaaminen ja toimintaedellytysten turvaaminen edellyttävät keskimäärin yhteensä noin 90 miljoonan euron pysyvää, vuosittaista lisärahoitusta. - Uutiset
17.11.2022 11.59
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa on kysymys muun muassa ajoneuvon vaurioista ja vakuutuksesta korvattavasta vahingosta, tapaturman syy-yhteydestä, pysyvän haitan haittaluokasta, auton vaurioitumisesta renkaanvaihdon yhteydessä, matkan peruuntumisesta koronan vuoksi, hoitokuluista, epäselvästä vakuutusehdosta, liikennevakuutuksen bonusluokituksesta ja vuotovahingoista. - Uutiset
15.11.2022 11.54
Vierashuoneessa kuluttaja-asiainneuvos Anja Peltonen ja professori Anssi Keinänen: Vastuullista valinnanvapautta sääntelylläDigitaalisuus ja vihreä siirtymä ovat korostaneet kuluttajien käyttäytymismallien merkitystä valintaympäristöä koskevissa EU-tason politiikkaratkaisuissa. Toisinaan on tarpeen asettaa lainsäädännöllä selkeät rajat sille, miten ihminen voi toimia: tupakointi on kielletty yhteisissä tiloissa, turvavyötä pitää käyttää eikä tarjolla saa olla korkokaton ylittäviä luottoja. Useimmiten on kuitenkin mahdollista jättää ihmiselle päätöksenteon vapaus kuten esimerkiksi maksaako tämä verkkokaupassa luotolla tai luovuttaako elimensä kuoleman jälkeen niitä tarvitseville. Näissä tilanteissa ihmisen ratkaisuihin vaikuttaa myös valintaympäristö. Kun päätökseen eteneminen on helppoa ja sujuvaa, valintaympäristön muotoilu on onnistunut. Sujuvuuden ohella on kuitenkin tärkeää, että ihmisellä itsellään pysyy oikeus päättää, mitä valitsee. - Uutiset
15.11.2022 11.00
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Xstra Digital Storage konkurssiin – toimintaohjeet kuluttajilleAlankomaihin sijoittuva Xstra Digital Storage B.V. on asetettu konkurssiin 5.10.2022. Yritys myy verkossa muun muassa tietokonekomponentteja sekä Flash- ja DRAM-tallennustuotteita. Suomalaiskuluttajat ovat tilanneet tuotteita kyseiseltä myyjältä ainakin Cdon.com-alustan kautta. Euroopan kuluttajakeskus on saanut kuluttajilta useita yhteydenottoja yrityksestä. Suurimmassa osassa tapauksia kyse on toimittamatta jätetystä tuotteesta. - Uutiset
11.11.2022 13.00
KKV: Maksuhäiriömerkintä poistuu jatkossa nopeammin, mutta siitä pitää yleensä huolehtia itse – myös tietosuojavaltuutetun toimisto tiedottaa asiastaJoulukuussa 2022 voimaan tuleva muutos lyhentää monien maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikaa. Jotta maksuhäiriömerkintä poistuu, velallisen on pääsääntöisesti itse oltava aktiivinen, sillä luottotietoyhtiön on saatava tieto velan maksamisesta. Maksuhäiriömerkintä poistuu jatkossa kuukauden kuluessa siitä, kun luottotietoyhtiö saa tiedon velan suorittamisesta. Lainmuutos parantaa niiden velallisten asemaa, jotka kykenevät maksamaan pois maksuhäiriömerkintään johtaneet velkansa. - Uutiset
9.11.2022 9.29
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnalta nuoren vakuuttajan tietopaketti: Ensimmäisen vakuutuksen hankinta – mitä, mistä, kuinka ja mitä varten?Mopon vakuutus, kotivakuutus opiskelijalle, matkavakuutus reissuun? Nuorten ensimmäiset vakuutukset liittyvät tyypillisesti mopon tai auton hankintaan, uuteen omaan kotiin tai opiskelija-asuntoon muuttoon tai matkailuun. FINEn asiantuntijat ovat koonneet tietopaketin avuksi nuorille ensivakuuttajille, jotka harkitsevat vakuutusten hankintaa. Opas sisältää perustietoja kahdeksasta vapaaehtoisesta vakuutuksesta. Mukana on myös pakollinen liikennevakuutus. Oppaassa kerrotaan mitä vakuutuksesta korvataan ja minkälaisia erityispiirteitä vakuutukseen liittyy. Mukana on myös kattava vakuutussanasto, josta voi tarkistaa mitä sana käytännössä tarkoittaa. - Uutiset
8.11.2022 15.03
KKV: Deturin konkurssi – asiakkaiden saatavien ilmoittaminen konkurssipesälleJos sinulla on saatavaa matkatoimisto Detur Finland Oy:ltä, voit ilmoittaa saatavasi konkurssissa laadittavaa pesäluetteloa varten.
Ilmoituksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
1) Velkojan nimi ja yhteystiedot sekä osoite, johon mahdolliset yhteydenotot voi jatkossa osoittaa
2) Saatavan pääoma, sekä mahdollinen korko-/kuluvaatimus
3) Saatavan peruste riittävästi yksilöitynä ja
4) Todistelu, johon vedottu saatava perustuu, esimerkiksi kuitti tai muu tosite maksetusta matkasta. - Uutiset
2.11.2022 8.59
Valtaosa pankkilautakunnan vuoden 2022 ratkaisusuosituksista liittyy maksuvälineen oikeudettomaan käyttöön - Uutiset
1.11.2022 9.34
KKV: Taksiuudistus nosti keskimääräisiä hintoja, vaikka toikin tarjolle myös aiempaa edullisempia kyytejäSuurissa kunnissa on usein mahdollista saada halvempi taksikyyti kuin ennen vuoden 2018 taksiuudistusta. Vaikka taksien hinnat ovat keskimäärin nousseet, myös edullisempia kyytejä on nyt tarjolla. Kuluttajilta vaaditaan kuitenkin enemmän vaivannäköä löytää itselleen sopivin taksikyyti, koska taksipalveluissa on eroja ja hintavaihtelu on suurta. - Uutiset
31.10.2022 8.10
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 5/2022 muun muassa sähköasiaa: Kuluttajat tarvitsevat apua sähkömarkkinoiden myllerryksessäSähkönhintojen kovan nousun vuoksi moni kuluttaja on joutunut tukalaan ja tavallista suojattomampaan tilanteeseen. Tiedontarve on suuri ja KKV pyrkii vastaamaan siihen muun muassa juuri julkaistun kysymyskoosteen avulla. Koosteeseen on poimittu etenkin KKV:n kuluttajaneuvontaan tulleita sekä median esittämiä kysymyksiä ja listaa päivitetään tarpeen mukaan. Vastaukset selkeyttävät myös viranomaisten rooleja erilaisissa kysymyksissä ja ohjaavat oikeissa kohdissa esimerkiksi Energiaviraston tarjoaman tiedon pariin, kirjoittaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
26.10.2022 13.11
Kuluttaja-asiamies: Parhaan koron takuu oli liikaa luvattu – Sortter sitoutui muuttamaan markkinointiaanKuluttaja-asiamies on puuttunut luotonvälittäjä Sortterin tapaan markkinoida vertailupalveluaan parhaan koron takuulla, jonka katsottiin viittaavan lupaukseen markkinoiden alhaisimmasta korosta. Sortter pyytää lainatarjouksia vain tietyltä joukolta luotonantajia, eikä se voi taata, etteikö luottotarjouksia saisi muualta edullisemmin. - Uutiset
26.10.2022 8.36
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
25.10.2022 12.59
Digipalvelujen rinnalle tarvitaan ihmiskontakti – FINE peräänkuuluttaa toimivaa puhelinpalveluaJopa 400 000* suomalaisen arvioidaan olevan digisyrjäytymisvaarassa. Lisäksi digipalvelut aiheuttavat päänvaivaa myös digitaitoisille, etenkin ongelmatilanteissa. FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan mielestä hyvin toimivien digipalveluiden rinnalla pitää edelleen kehittää puhelinpalvelua ja sen joustavaa saatavuutta. - Uutiset
14.10.2022 14.30
Apulaisoikeusasiamies: Kuluttajariitalautakunnan toimivaltaratkaisu ja käsittelyaikaKantelija arvosteli kuluttajariitalautakunnan toimivallastaan antamaa ratkaisua sekä lautakunnan menettelyä ja käsittelyaikaa ratkaisupyyntönsä käsittelyssä. AOA saattoi asiassa (kohdissa 3.1.4 ja 3.3.4) esittämänsä kuluttajariitalautakunnan tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. AOA lähetti jäljennöksen päätöksestään myös OM:lle tiedoksi. - Uutiset
12.10.2022 13.03
Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokaupan vitsaukseen: myyjä ei voi perua tilauksia saatavuusongelmiin vedotenViime vuosina verkkokaupoissa on yleistynyt ilmiö, jossa myyjät peruvat sopimuksia lainvastaisin perustein, esimerkiksi tuotteen loppumisen tai virheelliseen varastosaldon takia. Kuluttaja-asiamies löysi monien verkkokauppojen toimintatavoista puutteita ja huomautti verkkokauppoja kuluttajansuojan säännöistä. KKV:n kuluttajaneuvonnassa havaittiin keväällä 2021, että yhä useampi verkkokauppa yrittää vetäytyä heitä sitovista tilaussopimuksista. Ongelmia on esiintynyt etenkin elektroniikan ja kodinkoneiden verkkokaupoissa. Kuluttajien ilmoitusten perusteella huomattiin, että monella verkkokaupalla on virheellinen käsitys oikeudestaan peruuttaa tilaus, eivätkä toimitusehdot muutenkaan kaikilta osin ole kuluttajansuojalain mukaisia. - Uutiset
11.10.2022 14.15
Positiivisen luottotietorekisterin rakentaminen etenee – lue usein kysyttyjä kysymyksiäPositiivisen luottotietorekisterin perustaminen -hanke etenee Verohallinnon Tulorekisteriyksikössä aikataulussa ja suunnitelmien mukaisesti. Rekisterin kehitystyötä tehdään vuonna 2022. Tarkoituksena on varmistaa, että positiivisen luottotietorekisterin toteutus on teknisesti toimiva ja lainmukainen. Sidosryhmillä on mahdollisuus varmistaa hankkeen edetessä omien järjestelmiensä yhteensopivuus positiivisen luottotietorekisterin kanssa testaamalla. Keväällä 2023 sidosryhmillä on vuorossa ensin testaukseen ilmoittautuminen ja sitten testaus. - Uutiset
10.10.2022 14.41
Lausuntotiivistelmä kuluttajaluottoja koskevan lainsäädännön tarkistamisestaYleisellä tasolla lausunnonantajat pitivät ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien ehkäisemistä tärkeänä. Osa lausunnonantajista ei kuitenkaan pitänyt kaikkia mietinnössä esitettyjä keinoja tarpeellisina tai sellaisina, joiden avulla esitettyihin tavoitteisiin päästäisiin. - Uutiset
3.10.2022 10.10
Euroopan komissio: Tuotteita ja tekoälyä koskevat uudet vastuusäännöt kuluttajien suojelemiseksi ja innovoinnin edistämiseksiKomissio on hyväksynyt kaksi ehdotusta vastuusääntöjen mukauttamiseksi digiajan, kiertotalouden ja globaalien arvoketjujen vaikutuksiin. Ensinnäkin komissio ehdottaa niiden sääntöjen päivittämistä, jotka koskevat valmistajan ankaraa vastuuta viallisista tuotteista (säännöt koskisivat myös älykästä teknologiaa ja lääkkeitä). Tarkistetut säännöt antavat yrityksille oikeusvarmuuden, jotta ne voivat investoida uusiin ja innovatiivisiin tuotteisiin. Niillä myös varmistetaan, että uhrit voivat saada oikeudenmukaisen korvauksen, jos vialliset tuotteet, myös digitaaliset tai kunnostetut tuotteet, ovat aiheuttaneet heille vahinkoa. Toiseksi komissio ehdottaa ensimmäistä kertaa tekoälyä koskevien kansallisten vastuusääntöjen kohdennettua yhdenmukaistamista, jotta tekoälyyn liittyvien vahinkojen uhrien on helpompi saada korvausta. Tekoälyä koskevan valkoisen kirjan tavoitteiden ja komission vuonna 2021 esittämän tekoälysäädöstä koskevan ehdotuksen mukaisesti uusilla säännöillä varmistetaan, että tekoälytuotteiden tai -palvelujen aiheuttamista vahingoista kärsivät uhrit voivat saada samantasoisen suojan kuin jos vahinko olisi aiheutunut jossakin muussa tilanteessa. - Uutiset
21.9.2022 9.46
KKV varoittaa Helpdor-alustapalvelusta ja antaa toimintaohjeitaRemontteja, huoltotöitä ja muita kodin palveluita tarjoavan Helpdor Oy:n toimintatapa aiheuttaa edelleen kuluttajille ongelmia. Monet asiakkaat eivät esimerkiksi ole saaneet tilaamaansa palvelua eivätkä ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Helpdor ei ole korjannut toimintaansa lainmukaiseksi ja siksi yritykseen kannattaa suhtautua varauksella. - Uutiset
19.9.2022 16.00
Vakuutuslautakunnan ratkaisusuosituksiaVakuutuslautakunta on julkaisut viime viikkoina vielä elokuulta ratkaisusuosituksia, jotka eivät olleet mukana 5.9. julkaistussa Edilex-uutisessa. Tässä listaus niistä: