Hakutulokset
- Uutiset
11.5.2023 15.25
Aluehallintovirasto havaitsi puutteita kuluttajansuojalainsäädännön noudattamisessa valvoessaan luotonantajia ja vertaislainanvälittäjiä vuonna 2022Vuonna 2022 aluehallintovirastolle tehtiin yhteensä 45 luotonantajien toimintaan liittyvää epäkohtailmoitusta, missä oli selvää nousua edellisvuoden 34 epäkohtailmoitukseen nähden. Tämän vuoden heinäkuussa sekä valvonta että rekisteri siirtyvät Finanssivalvonnalle. Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoi valtakunnallisesti kuluttajaluottoja myöntäviä luotonantajia ja vertaislainavälittäjiä. Lisäksi Etelä-Suomen aluehallintovirasto käsittelee niiden rekisteröinnit. - Uutiset
10.5.2023 12.02
Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta ennakkoratkaisuja sähkön hinnankorotuksiinKuluttaja-asiamies on vienyt markkinaoikeuden arvioitavaksi kahden sähkön myyntiyhtiön hinnankorotuksissa käyttämät menettelytavat. Useat sähköyhtiöt korottivat sähkösopimusten hintoja merkittävästi syksyn 2022 aikana ja menettelytapojen lainmukaisuudelle tarvitaan selkeämmät reunaehdot vastaisuuden varalle. - Uutiset
5.5.2023 15.59
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
2.5.2023 13.15
Kuluttaja-asiamies vie luontaistuotteiden lainvastaisen puhelinmyynnin markkinaoikeuteen – Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2023 on julkaistuKuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää AAA-Palvelut Oy:tä menettelemästä lainvastaisesti puhelinmyynnissä ja asettaa kullekin kieltokohdalle 75.000 euron uhkasakon. Yrityksen vuonna 2021 kuluttaja-asiamiehelle antamasta sitoumuksesta huolimatta harhaanjohtava ja aggressiivinen puhelinmyynti on jatkunut, eikä kuluttajille ole annettu tarvittavia tietoja. AAA-Palvelut toimii myös nimellä Suomen Luontaistuote. - Uutiset
27.4.2023 14.00
Liian kalliit luottokustannukset jälleen kuluttaja-asiamiehen syynissä – Santander lupasi korjata toimintaansaKuluttaja-asiamies on puuttunut luottoyhtiö Santander Consumer Financen liian korkeisiin luottokustannuksiin ja epäselvään markkinointiin. Kuluttajille on kerrottava kustannuksista yksiselitteisellä ja selkeällä tavalla, eikä tavanomaisesta asiakaspalvelusta voi periä maksua. - Uutiset
26.4.2023 12.21
KKV: Pysäköintiyritysten toimintatavat poikivat ongelmia – kuluttaja-asiamies vaati korjauksia ParkkiPatelta ja FinnparkiltaMoni kuluttaja kohtaa ongelmia pysäköintiyritysten kanssa, mikä näkyy myös kuluttaja-asiamiehelle ja KKV:n kuluttajaneuvontaan tulevissa ilmoituksissa. Ilmoitusten pohjalta kuluttaja-asiamies on selvittänyt tarkemmin kahden pysäköintiyrityksen digitaalisia toimintatapoja ja vaatinut niihin muutoksia. ParkkiPate on jatkossa luvannut käsitellä reklamaatiot asianmukaisesti ja Finnpark on luvannut korjata Moovy-sovellukseen liittyviä ongelmia kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. - Uutiset
20.4.2023 14.14
Kuluttaja-asiamies puuttui matkatoimisto SRG Finlandin tapaan periä asiakkailta käsittelymaksua lennon peruuntuessaUseita varausportaaleja ylläpitävä matkatoimisto SRG Finland on kuluttaja-asiamiehen kanssa käytyjen neuvottelujen aikana luopunut omalla päätöksellään käsittelymaksujen perimisestä silloin, kun lentoyhtiö on perunut lennon ja asiakkaille palautetaan siitä rahat. Matkatoimisto sitoutui myös kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin olla perimättä käsittelymaksua vastaisuudessa tietyissä tilanteissa. Oy SRG Finland Ab ylläpitää useita varausportaaleja, kuten supersaver.fi, travelstart.fi, fi.mytrip.com ja seat24.fi. Varausportaalien kautta suomalaiset kuluttajat voivat muun muassa ostaa lentolippuja ja vertailla eri lentoyhtiöiden tarjoamia lentoja. SRG Finland on osa ruotsalaista Etraveli-konsernia. - Uutiset
20.4.2023 12.12
KKV: "Pimeät käytännöt" kuluttajien harhauttamiseksiPimeillä käytännöillä – englanniksi dark patterns – tarkoitetaan erilaisia verkkosivujen, ohjelmistojen, mobiilisovellusten, muiden käyttöliittymien tai palvelupolkujen rakenteen suunnittelussa käytettyjä keinoja, joilla harhautetaan tai muuten saadaan kuluttaja tekemään jotain sellaista, jota hänen ei ollut alun perin tarkoitus tehdä. Kuluttajan valintoja pyritään ohjaamaan niin, että tämä tekisi yritystä hyödyttäviä, mutta itsensä kannalta usein epäedullisia päätöksiä. Osa pimeistä käytännöistä on aina selvästi lainvastaisia, kun taas osan laillisuuden arviointi edellyttää tapauskohtaista harkintaa. - Uutiset
17.4.2023 9.00
Peruspankkipalvelu- ja luottolaitoslainsäädännön muutostarpeista voi lausua 26. toukokuuta 2023 saakkaValtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosastolla on käynnistetty selvitystyö luottolaitoslainsäädännön muutostarpeiden kartoittamiseksi ja arvioimiseksi. Arvioinnin teemat ovat:
1) peruspankkipalvelut sekä käteisen saatavuus ja käytettävyys,
2) asiakkaansuoja pankkipalveluissa,
3) luottolaitosten toimintaa ja riskienhallintaa koskeva kansallinen sääntely ja
4) luottolaitosten yhteisömuotoja ja ryhmittymien toimintaa ohjaava sääntely. - Uutiset
14.4.2023 12.12
Kuluttaja-asiamies vaati terveysjättejä kertomaan palveluiden hinnat avoimesti – Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna sitoutuivatMitä lääkäriaika maksaa? Muun muassa tämä tieto löytyy yksityisten terveyspalveluiden verkkosivuilta jatkossa huomattavasti helpommin. Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutuneet kertomaan verkkosivuillaan varattavan palvelun olennaiset tiedot, kuten hinnan, selkeästi ja oikea-aikaisesti. - Uutiset
13.4.2023 15.50
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus kokoaa neuvonnan aiheet ja riitojen syytFINEn vuoden 2022 vuosikertomus sisältää keskeiset havainnot neuvontaan tulleista kysymyksistä sekä riitojen syistä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Vuosikertomuksessa kuvataan finanssiasioissa pinnalla olleita isoja teemoja ja luodataan myös tulevaisuutta näissä asioissa. - Uutiset
12.4.2023 11.55
Vierashuoneessa asianajaja Johan Pråhl: Edustajakannedirektiivin täytäntöönpanon seurauksena kuluttajansuoja paranee ja ryhmäkannelain soveltamisala laajenee huomattavastiEdustajakannedirektiivillä (EU) 2020/1828 pannaan täytäntöön Suomessa 25.6.2023 voimaan tulevilla uusilla laeilla. Merkittävimmät ovat uusi laki kieltotoimenpiteitä koskevista edustajakanteista (1101/2022) ja laki ryhmäkannelain muuttamisesta (1103/2022) sekä molempiin liittyvä laki kuluttajien yhteisiä etuja edistävien järjestöjen nimeämisestä oikeutetuiksi yksiköiksi (1102/2022). - Uutiset
11.4.2023 12.10
Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoja - Uutiset
6.4.2023 13.56
ECC-verkostoon 118.142 yhteydenottoa: Verkko-ostaminen ja lennot valitusten kärkiaiheina Euroopan kuluttajakeskuksessa 2022Vuonna 2022 Euroopan kuluttajakeskus sai käsiteltäväkseen yhteensä noin 3.160 uutta kuluttajayhteydenottoa. Valtaosa Euroopan kuluttajakeskuksen saamista yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa Suomessa asuvalla kuluttajalla on ongelmatilanne tai kysymys liittyen toisessa EU-maassa sijaitsevaan yritykseen. Yleisimmät yrityksen sijaintimaat yhteydenotoissa viime vuonna olivat Saksa, Viro, Latvia ja Ruotsi. Kuluttajien kysymyksissä yleisin aihealue liittyi lentomatkustamiseen, ja varsinaisissa valitustapauksissa yleisimmät aiheet olivat toimittamatta jäänyt verkkokauppatilaus ja peruttu lento. - Uutiset
3.4.2023 16.10
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
3.4.2023 9.32
Euroopan parlamentti: Uudet säännöt tuotteiden turvallisuudelle verkossa ja kivijalkakaupoissa- Uusilla säännöillä reagoidaan uuteen teknologiaan ja verkkokaupan kasvuun
- Parempi suoja heikommassa asemassa oleville kuluttajille, kuten lapsille ja vammaisille henkilöille
- Vaaralliset tuotteet vedetään takaisin nopeammin
- Vaarallisista tuotteista johtuvien, estettävissä olevien onnettomuuksien kustannukset ovat EU:ssa arviolta 11,5 miljardia euroa vuodessa . - Uutiset
30.3.2023 13.12
Finanssivalvonnan makrovakauspäätös 29.3.2023: Luottolaitoksille asetetaan järjestelmäriskipuskurivaatimus, lainakatto säilytetään aiemmalla tasollaan 85 prosentissaFinanssivalvonnan johtokunta on päättänyt aiemman suunnitelman mukaisesti asettaa luottolaitoksille 1,0 prosentin suuruisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen 29.3.2023 pitämässään kokouksessa. Pääomavaatimusten kasvattaminen vahvistaa suomalaisen luottolaitossektorin riskinkantokykyä. Järjestelmäriskipuskurivaatimusta koskeva päätös tulee voimaan siirtymäajan jälkeen 1.4.2024. Johtokunta päätti säilyttää lainakaton, eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan sekä pankeille asetettavan muuttuvan lisäpääomavaatimuksen perustasollaan. - Uutiset
24.3.2023 10.10
Sähkömarkkinalakiin toimitusvarmuutta ja kuluttajan oikeuksia edistäviä muutoksia kesä- ja syyskuussa 2023 – energiamarkkinariitalautakunta perustetaanTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 lain sähkömarkkinalain muuttamisesta. Samalla vahvistettiin sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain, Energiavirastosta annetun lain ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain muutokset. Uusina lakeina vahvistettiin lait sähköntoimitussopimusten vertailuvälineestä ja energiamarkkinariitalautakunnasta. Lait tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023, paitsi Energiamarkkinariitalautakunnasta annettu laki tulee voimaan 1. syyskuuta 2023. - Uutiset
23.3.2023 15.47
Tasavallan presidentti vahvisti oikeusministeriön hallinnonalalle useita lakimuutoksia: Kuluttajaluotot, rikosten tutkinta, pakkoavioliiton kumoaminen, yrityssaneeraus, avoimuusrekisteri ja automaatio viranomaisten päätöksenteossaTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 useita oikeusministeriön hallinnonalaa koskevia lakimuutoksia. - Uutiset
23.3.2023 10.59
Komissio vahvistaa kuluttajien oikeutta korjauttaa tavaratEuroopan komissio hyväksyi 22.3.2023 ehdotuksen yhteisiksi säännöiksi, joilla edistetään tavaroiden korjaamista. Tarkoituksena on tuoda kuluttajille säästöjä ja tukea Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteita muun muassa vähentämällä jätteitä.