Hakutulokset
- Uutiset
12.10.2023 12.49
Kuluttaja-asiamies kehottaa terveyspalveluyrityksiä laittamaan verkkoajanvarauksensa kuntoonKuluttaja-asiamies on laatinut terveyspalveluyrityksille ohjeistuksen, jonka avulla yritykset voivat korjata verkkoajanvarauksensa puutteet. Ajanvarauksessa ei usein kerrota palvelun hintaa, vaikka se on yksi tärkeimmistä kuluttajan päätöksentekoon vaikuttavista tiedoista. - Uutiset
10.10.2023 14.53
Tukes: Pohjoismaat tutkivat rajoitettuja aineita verkkokauppojen tuotteissa – suoramarkkinointikaupoista löytyi eniten puutteitaPohjoismaiden valvontaviranomaisten yhteisprojektissa tutkittiin yli 400 kemikaalituotetta ja esinettä, joita myytiin erilaisilla verkkokauppa-alustoilla. Tutkittavia tuotteita olivat muun muassa lelut, sähkölaitteet, korut, tekstiilit ja tatuointivärit. Tutkituista tuotteista 37 prosenttia oli lainsäädännön vastaisia. Eniten puutteita löytyi EU:n ulkopuolisten suoramarkkinointikauppojen valikoimista. - Uutiset
6.10.2023 13.31
Kuluttaja-asiamies: Kuluttajat pulassa – Gigantti menetteli sopimattomasti hoitaessaan virhetilanteitaKuluttaja-asiamies on puuttunut Gigantti Oy Ab:n menettelyyn asiakaspalvelussa ja virhetilanteiden hoidossa. Gigantin asiakaspalvelussa kuluttajille on annettu kuluttajansuojalain vastaisesti harhaanjohtavia tietoja myyjän vastuusta virhetilanteiden hoitamisessa. Kuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota myös Gigantin asiakaspalvelun tavoitettavuuteen, myyjän virhevastuun kestoon sekä virheiden hyvitystapoihin. Gigantti on sitoutunut korjaamaan kaikki asiakaspalvelussaan ja virhetilanteiden hoidossa ilmenneet puutteet kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla. - Uutiset
29.9.2023 16.15
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinElokuun ja syyskuun alun 2023 julkaistuissa ratkaisusuosituksissa painottuvat erityisesti yksityistapaturmavakuutusasiat. - Uutiset
29.9.2023 10.39
Mainonnan eettiseltä neuvostolta kolme huomautusta - Uutiset
28.9.2023 15.33
Positiivisen luottotietorekisterin sähköinen asiointipalvelu aukeaa 2. lokakuuta 2023 – sidosryhmätestaus on käynnissäPositiivisen luottotietorekisterin sähköinen asiointipalvelu aukeaa 2.10.2023. Luotonantajat voivat ilmoittautua rekisteriin tietojen ilmoittajiksi 2.10.–30.11. Lisäksi luotonantajat voivat hakea asiointipalvelussa tietolupaa sekä ilmoittaa yhteystietonsa. - Uutiset
26.9.2023 15.11
KKV: Kuluttajansuojalain uudistus tuo muutoksia kuluttajaluottojen sääntelyyn ja verkossa maksamiseen 1. lokakuuta 2023 alkaenKuluttajaluottoja ja verkossa tapahtuvaa maksamista koskevat kuluttajansuojalain muutokset tulevat voimaan 1.10.2023. Ne tuovat velvoitteita kuluttajaluottoja tarjoaville yrityksille ja verkkokauppaa harjoittaville elinkeinonharjoittajille. Kuluttajansuojalain uudistus alentaa luottojen korkokattoa ja puuttuu luottojen epäasialliseen markkinointiin täsmentämällä lainvastaiseksi katsottavia markkinointikeinoja. Lisäksi laki velvoittaa elinkeinonharjoittajat esittämään maksutavat verkossa tietyssä järjestyksessä ja todentamaan asiakkaan henkilöllisyyden aiempaa useammin. - Uutiset
21.9.2023 7.45
Matkanjärjestäjä Etelä-Hämeen Lomat Oy konkurssiin – korvausta voi hakea KKV:ltäEtelä-Hämeen Lomat Oy on asetettu konkurssiin 24.8.2023. Yrityksellä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapalveluyhdistelmistä. - Uutiset
20.9.2023 12.43
Kuluttaja-asiamies: Kallis määräaikainen sähkösopimus pitäisi voida irtisanoa kohtuullisin ehdoinKuluttaja-asiamies on etsinyt keinoja kalliiden määräaikaisten sähkösopimusten kohtuullistamiseksi. Kuluttaja-asiamiehen käytössä olevilla keinoilla ei ole mahdollista auttaa ahdingossa olevia kuluttajia nopeasti ja tasapuolisesti. Kuluttaja-asiamies vetoaa sähköalaan, jotta yritykset antaisivat asiakkailleen mahdollisuuden irtisanoa poikkeuksellisissa olosuhteissa tehty määräaikainen sopimus kohtuullista sopimussakkoa vastaan. - Uutiset
15.9.2023 12.41
Täyssähköautot loppuivat ennen tarjouskampanjan alkua – kuluttaja-asiamies puuttui Stockmannin ja Auto-Bonin Hullujen Päivien tarjousmarkkinointiinKuluttaja-asiamies on tarkastellut Stockmann Oyj Abp:n ja Auto-Bon Oy:n Hullujen Päivien täyssähköisen Peugeot e-2008 -autoa koskevaa tarjousmarkkinointia. Tarjousmarkkinointi oli kuluttajansuojalain vastaista, koska siinä luotiin virheellinen kuva tarjouksen alkamisajankohdasta eikä ilmoitettu tarjoustuotteiden kappalemäärää. Stockmann ja Auto-Bon sitoutuivat menettelemään kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla markkinoidessaan tarjouksia tulevaisuudessa. - Uutiset
1.9.2023 14.08
KKV: Rakennusalan töitä koskevat yleiset kuluttajasopimusehdot on uudistettuRakennusalan töihin on 1990-luvun puolivälistä alkaen sovellettu alan järjestöjen laatimia yleisiä sopimusehtoja, jotka kuluttaja-asiamies on tarkastanut ja hyväksynyt. Käytössä on ollut kahdet ehdot, joista toiset koskevat rakennusalan töitä ja toiset rakennusalan erikoistöitä. Ehdot on nyt päivitetty vastaamaan muuttunutta lainsäädäntöä. - Uutiset
1.9.2023 10.13
Kuluttajaneuvonta kehottaa varovaisuuteen Niemi Putiikki -verkkokaupan kanssa: Toimitukset tulevat Kiinasta – toimintaohjeita verkkokaupan ongelmatilanteisiinKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut lyhyessä ajassa lukuisia ilmoituksia Niemi Putiikki -nimisestä yrityksestä. Toimitetut tuotteet eivät ole vastanneet tilausta ja peruuttamisoikeuden käyttämisessä on ollut ongelmia. Verkkokauppa antaa ymmärtää, että se olisi kotimainen, vaikka todellisuudessa näin ei ole, ja toimitukset tulevat Kiinasta. - Uutiset
31.8.2023 12.02
Kuluttaja-asiamies esitti Maskulle miljoonan euron seuraamusmaksua harhaanjohtavasta alennusmyyntimarkkinoinnista – markkinaoikeus määräsi 300.000 euroaPäätöksessä todetut kuluttaja-asiamiehen suorittamat selvittelylliset rajaukset ja erityisesti siltä osin kuin esityksen perusteeksi oli otettu Maskun Kalustetalo Oy:n useista tuoteryhmistä vain sohvat, oli samalla rajannut markkinaoikeuden mahdollisuuksia arvioida seuraamusmaksun määräämiseen liittyviä näkökohtia erityisesti rikkomuksen laajuuden ja osaltaan siihen liittyvän rikkomuksen vakavuuden näkökulmasta. Markkinaoikeus totesi, että kuluttaja-asiamiehen esittämä kymmentä sohvaa koskeva selvitys ei osoittanut Maskun Kalustetalo Oy:n yleistä toimintatapaa edes sohvien tuoteryhmässä. Toisaalta seuraamusmaksun määrän tulee olla sellainen, että sillä on esitöissä todetuin tavoin riittävä erityis- ja yleisestävä vaikutus ja että sääntelyn rikkominen ei ole elinkeinonharjoittajalle kannattavaa. Päätöksessä todetut seikat huomioon ottaen markkinaoikeus katsoi, että Maskun Kalustetalo Oy oli määrättävä maksamaan valtiolle seuraamusmaksu 300.000 euron suuruisena. (Vailla lainvoimaa 31.8.2023) - Uutiset
29.8.2023 13.31
Vastuullinen on usein markkinoinnissa liian epämääräinen termi – muun muassa Aino-jäätelön pakkausväittämät kuluttaja-asiamiehen syynissäTuotteen markkinointi vastuullisena edellyttää kattavia perusteluja ja täsmällistä tietoa väitteen tueksi. Aino-jäätelön markkinoinnissa vastuullinen-termiä käytettiin liian suurpiirteisesti ja erilaisia ympäristövaikutuksia tuotiin esiin harhaanjohtavalla tavalla. Valmistaja Froneri Finland on kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvannut korjata markkinointiaan.
”Vastuullisuus- ja ympäristöväittämien kanssa on oltava todella tarkka. Hyvät teot saa tietenkin tuoda markkinoinnissa esiin, mutta kaikkien on noudatettava samoja sääntöjä, ettei viherpesulle jää jalansijaa”, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
25.8.2023 12.21
Mainonnan eettisen neuvoston kuusi uutta lausuntoa – kuusi huomautusta - Uutiset
22.8.2023 11.25
Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä huomautusta - Uutiset
16.8.2023 12.40
Mainonnan eettisen neuvoston neljä uutta lausuntoa – kaksi huomautusta - Uutiset
16.8.2023 12.07
Kuluttaja-asiamieheltä kielto GNP Energylle (nykyisin Hehku Energia): Toistaiseksi voimassa olevaa kiinteähintaista sopimusta ei voi muuttaa pörssisähkösopimukseksiKuluttaja-asiamies on kieltänyt sähköyhtiö GNP Energy Finland Oy:tä 80 000 euron sakon uhalla muuttamasta kuluttajien sähkösopimustyyppejä. Kielto koskee kiinteähintaisten toistaiseksi voimassa olevien sopimusten muuttamista suoraan pörssisähköä seuraaviksi sopimuksiksi. GNP Energy on kesäkuussa 2023 muuttanut nimensä Hehku Energia Oy:ksi. - Uutiset
8.8.2023 13.35
Euroopan kuluttajakeskus: Puhelinfix.fi-verkkokaupan toiminta on päättynyt – osa kuluttajista odottaa edelleen maksunpalautusta taustayrityksiltäVirolainen mobiilitarvikemyyjä Puhelinfix.fi on ilmoittanut verkkosivuillaan, että se lopettaa toimintansa. Useat sadat suomalaiskuluttajat ovat valittaneet verkkokaupasta Euroopan kuluttajakeskukseen viime vuoden ja kuluneen kevään aikana. Toistaiseksi kuluttajat voivat menetellä kuluttajakeskuksen aiemmin antamien toimintaohjeiden mukaisesti. - Uutiset
21.7.2023 15.45
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
21.7.2023 11.13
Lakiluonnos EU:n digimarkkinasäädöstä täydentävästä kansallisesta sääntelystä lausunnoille 17. syyskuuta 2023 saakka: Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun lain muuttaminenTyö- ja elinkeinoministeriö lähetti 21.7.2023 lausunnoille luonnoksen hallituksen esitykseksi Kilpailu- ja kuluttajavirastosta annetun lain muuttamisesta. Lausuntoja voi antaa 17.9.2023 saakka Lausuntopalvelu.fi-sivustolla julkaistuun lausuntopyyntöön. Esityksessä esitetään annettavaksi Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2022/1925 (digimarkkinasäädös) määräyksiä täydentävää kansallista sääntelyä. - Uutiset
6.7.2023 13.26
Finanssivalvonta: Pankkien on tärkeää huolehtia henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuudesta ja kohtuuhintaisista peruspankkipalveluistaAsiakkaiden oikeus laissa määriteltyihin peruspankkipalveluihin toteutuu Suomessa pääosin hyvin. Finanssivalvonnan arvion mukaan peruspankkipalveluja oli viime vuonna hyvin ja pääosin kohtuuhintaisesti tarjolla, mutta palvelutarjonta painottuu pankkien digitaalisiin palveluihin. Vaikka digitaaliset palvelut ovat valtaosalle asiakkaista pääasiallinen kanava päivittäisen pankkiasioinnin hoitamiseen, pankkien on turvattava myös henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuus ja digitaalisia palveluita käyttämättömien asiakkaiden mahdollisuus kohtuuhintaiseen asiointiin. - Uutiset
5.7.2023 13.35
Kuluttaja-asiamies puuttui Helenin ja Vattenfallin asiakaspalveluun – vaikea tavoitettavuus voi ajaa asiakkaan ahtaalleKuluttaja-asiamies on puuttunut kahden sähköyhtiön asiakaspalvelun toimivuuteen, sillä monet asiakkaista ovat kertoneet ongelmista asiakaspalvelun tavoitettavuudessa. Helen on luvannut parantaa asiakaspalvelun toimivuutta kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. Vattenfallin osalta valvonta-asia on vielä kesken. - Uutiset
3.7.2023 14.25
Finanssivalvonta: Vakuutusyritysryhmien riski- ja vakavaraisuusarvioissa kehitettävääVuonna 2022 Finanssivalvonta arvioi osana jatkuvaa valvontaansa vahinko- ja henkivakuutusyhtiöiden riski- ja vakavaraisuusarvioiden laatua. Tarkastelussa keskityttiin vakuutusyritysryhmien riski- ja vakavaraisuusarvioiden laatuun, erityisesti vakuutusyritysryhmien erityiskysymyksiin ja erityisiin riskeihin. Kartoituksen perusteella Finanssivalvonta toteaa, että vakuutusyritysryhmien riski- ja vakavaraisuusarvioissa on kehitettävää. - Uutiset
16.6.2023 15.40
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
16.6.2023 15.00
Työryhmä keskittäisi viranomaisten tilitietokyselyt pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmäänEsiselvitys tarkastelee tilitapahtumatietojen kyselymahdollisuuden lisäämistä pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Työryhmä ehdottaa, että tietojärjestelmää kehitettäisiin niin, että viranomaiset voisivat kysyä tilitapahtumatietoja keskitetysti sen kautta. Pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmä on tekninen järjestelmä, jonka kautta viranomaiset saavat tietoja muun muassa luottolaitoksilta. Järjestelmä sisältää nykyisin asiakkuutta koskevat tiedot, mutta ei tilitapahtumatietoja. - Uutiset
16.6.2023 13.10
Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksia - Uutiset
16.6.2023 12.35
KKV: Jätteenkuljetukselle alakohtaiset sopimusehdotSuomessa ei ole aiemmin ollut kuluttajien tekemille jätteenkuljetussopimuksille yleisiä sopimusehtoja, jotka kuluttaja-asiamies olisi tarkastanut ja hyväksynyt. Nyt tällaiset alakohtaiset ehdot ovat valmistuneet. Kuluttaja-asiamiehen neuvotteluosapuolina ehtojen laadinnassa olivat jätealan kuljetusyrityksiä edustavat Kierrätysteollisuus ry ja SKAL ry. Yli kaksi kolmesta alan kuljetusyrityksistä kuuluvat näiden järjestöjen piiriin. - Uutiset
16.6.2023 8.10
KKV:n tutkimus: Puhelinliittymien aktiivinen kilpailuttaminen hyödyttää kaikkia kuluttajiaKKV:n telemarkkina-tutkimus on ensimmäinen Suomessa julkaistu selvitys yksityishenkilöiden tekemän kilpailuttamisen yleisyydestä ja sen vaikutuksista eri kuluttajaryhmissä. Suomalaiset kilpailuttavat liittymiään aktiivisesti, mutta tutkimus osoittaa, että vaihtelua iän ja tulotason mukaan on jonkin verran. - Uutiset
14.6.2023 15.15
Mahdollisuus edustajakanteiden nostamiseen alkaa – Kuluttajajärjestöt voivat hakea oikeutta toimia kuluttajien edustajinaKuluttajansuojaa vahvistavien edustajakanteiden nostaminen tulee mahdolliseksi kesäkuun 25. päivä. Samalla käynnistyy haku oikeutetuksi yksiköksi. Vain oikeutetuksi yksiköksi nimetyt järjestöt voivat edustaa kuluttajaryhmiä kuluttajansuojariidoissa. - Uutiset
13.6.2023 12.15
Kuluttajaluottoja myöntävät yritykset siirtyvät Finanssivalvonnan valvottaviksi 1. heinäkuuta 2023Kuluttajaluottoja myöntävien yritysten valvonta siirtyy Finanssivalvonnalle 1.7.2023 alkaen. Nykyisin tehtävästä vastaa Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Jatkossa yritysten toimintatapoja valvotaan Finanssivalvonnassa samaan tapaan kuin muidenkin luotonantajien. - Uutiset
9.6.2023 16.00
Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoja - Uutiset
9.6.2023 10.40
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Valtioneuvosto kannattaa EU:n tavoitetta edistää tavaroiden korjaamistaValtioneuvosto antoi 8.6.2023 eduskunnalle kirjelmän Euroopan komission direktiiviehdotuksesta, jolla pyritään edistämään tavaroiden korjaamista. Valtioneuvosto pitää tärkeänä ehdotuksen tavoitetta edistää kestävää kulutusta. - Uutiset
7.6.2023 15.10
Finanssivalvonta: Vakuutusyhtiö Novikselta on otettu toimilupa poisSlovakian keskuspankki on päätöksellään 1.6.2023 ottanut toimiluvan pois vakuutusyhtiö Novikselta. Novis ei saa harjoittaa vakuutustoimintaa 5.6.2023 alkaen. - Uutiset
7.6.2023 14.37
Finanssivalvonta kieltää Ermitage Partners Oy:ltä sijoituspalvelujen tarjoamisen ilman toimilupaaFinanssivalvonta kieltää Ermitage Partners Oy:ltä sijoituspalvelujen tarjoamisen ilman toimilupaa. Finanssivalvonta katsoo, että Ermitage Partners Oy on tarjonnut sijoituspalveluja ilman laissa edellytettyä toimilupaa, vaikka yhtiön toiminta on täyttänyt sijoituspalvelulain toimeksiantojen välityksen tunnusmerkistön. - Uutiset
7.6.2023 13.23
IhanFINE podcast: Oma vakuutus lemmikille?Kun eläin sairastaa, eläinlääkärilasku voi kasvaa suureksi. Moni lemminkin omistaja miettii, kannattaisiko koiran tai kissan sairauksiin ja tapaturmiin varautua vakuutuksella. Entä korvaako vakuutus, jos koira tuhoaa omaisuutta tai vahingoittaa toista koiraa? - Uutiset
7.6.2023 12.21
Valokuitumarkkina käy kuumana – kuluttaja-asiamies puuttui kahden yrityksen toimintatapoihin ja laati ohjeistuksen koko alalleKuluttaja-asiamies on valvonut valokuituliittymien sopimusehtoja ja markkinointia aktiivisesti keväästä 2022 lähtien. Valokuitunen Oy ja Valoo Täyskuitu -palvelua tarjoava Adola Oy ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta luvanneet korjata toimintatapojaan. Valvontatoimien pohjalta kuluttaja-asiamies on myös julkaissut ohjeistuksen koko alalle, jotta yritykset osaavat huomioida kuluttajansuojan vaatimukset paremmin. - Uutiset
7.6.2023 12.02
Selvitys: Kuluttajaoikeudelliset keinot ja sähköalan itsesäätely lupaavimmat tavat puuttua korkeahintaisiin määräaikaisiin sähkösopimuksiinTyö- ja elinkeinoministeriön asettamat selvityshenkilöt arvioivat 7.6.2023 julkaistussa raportissa keinoja korkeahintaisten määräaikaisten sähkönmyyntisopimusten piirissä olevien kuluttajien aseman kohtuullistamiseksi. Ministeriö kutsui 29.3.2023 velvoiteoikeuden professori emeritus Juha Karhun ja julkisoikeuden apulaisprofessori Maija Dahlbergin selvittämään erilaisia toimenpidevaihtoehtoja sekä arvioimaan niiden toteutettavuutta ja toimivuutta. - Uutiset
7.6.2023 10.22
KKV:n tutkimus: Puolet suomalaisten nettirahapelaamisen rahoista menee muihin kuin Veikkauksen peleihinKKV:n tutkijat ovat selvittäneet Veikkauksen yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolelle pelatun rahan määrää ja sitä, kuinka paljon peliongelmista kärsivät pelaavat rahapelejä yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolella. - Uutiset
2.6.2023 9.29
Yritysvastuu: Euroopan parlamentti hyväksyi kantansa uusiin sääntöihin, joiden myötä ihmisoikeus- ja ympäristökysymykset on huomioitava yritystoiminnassa- Huolellisuusvelvoite otettava huomioon yritysten hallinnossa
- Lapsityövoimaan, orjuuteen, työvoiman hyväksikäyttöön, saasteisiin ja luontokatoon puututtava
- Sääntöjen rikkojille sakkoja vähintään 5 % maailmanlaajuisesta liikevaihdosta. - Uutiset
31.5.2023 14.26
Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeuden ratkaisua asuntokaupan suorituskyvyttömyysvakuuden asettamiseenKuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta linjaratkaisua, joka täsmentää perustajaosakkaan velvollisuutta asettaa vakuus suorituskyvyttömyyden varalle. Arvioitavana on tilanne, jossa liiketiloihin saneerattuja asuntoja myydään kuluttajille uudenveroisina. Markkinaoikeuteen viedyssä tapauksessa rakennusyhtiö on hankkinut omistukseensa 6-kerroksisen asunto-osakeyhtiön 2 alimman kerroksen liiketilat. Liiketiloihin on perusteellisella saneerauksella rakennettu 17 asuinhuoneistoa yhtiön aiempien 58 asuinhuoneiston lisäksi. Rakennusyhtiö on rakennusvaiheen aikana markkinoinut asunto-osakkeita kuluttajille kiinteistönvälitysyhtiön kautta. - Uutiset
25.5.2023 8.32
Pääomamarkkinaunioni: Komissio ehdottaa uusia sääntöjä vähittäissijoittajien aseman vahvistamiseksi EU:ssaEuroopan komissio hyväksyi 24.5.2023 vähittäissijoituksia koskevan toimenpidepaketin, jossa kuluttajien edut asetetaan keskiöön. Tavoitteena on parantaa vähittäissijoittajien (eli yksityissijoittajien ja piensijoittajien) mahdollisuuksia tehdä sijoituspäätöksiä, jotka vastaavat heidän tarpeitaan ja mieltymyksiään, ja varmistaa, että heitä kohdellaan ja suojellaan asianmukaisesti. Tämä lisää vähittäissijoittajien luottamusta investoida turvallisesti tulevaisuuteensa ja hyödyntää EU:n pääomamarkkinaunionin tarjoamat mahdollisuudet. - Uutiset
23.5.2023 8.28
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Mökkisesonki alkaa – onhan mökkisi vakuutusturva kunnossa?Mökkikauden alkaessa on hyvä tarkistaa, että vakuutukset ovat kunnossa myös mökillä. - Uutiset
19.5.2023 16.15
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutuslautakunnan uusimmissa ratkaisusuosituksissa on kysymys muun muassa sairausvakuutuksesta, yksityistapaturmavakuutuksista, kotivakuutuksista, autovakuutuksesta, matkavakuutuksista ja henkivakuutuksesta. - Uutiset
19.5.2023 14.45
Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoi vuonna 2022 tehostetusti kiinteistönvälitysliikkeiden ja vuokrahuoneiston välitysliikkeiden vastuuhenkilöiden luotettavuutta sekä puuttui välitysliikkeiden virheelliseen toimintaanEtelä-Suomen aluehallintovirastolle tehtiin vuonna 2022 välitysliikkeistä yhteensä 196 ilmoitusta toiminnan epäkohdista. Virasto antoi vuonna 2022 yhteensä 84 välitysliikettä koskevaa valvontapäätöstä, joista annettiin 20 varoitusta ja kolme kieltoa harjoittaa luvanvaraista välitystoimintaa. Yhdelle välitysliikkeelle määrättiin 14 päivän toimintakielto, koska havaitut virheet olivat toistuvia. Tyypillisesti havaitut puutteet liittyivät välitysliikkeen tiedonantovelvollisuuteen ja tarjousmenettelyyn. - Uutiset
17.5.2023 12.54
Kuluttajariitalautakunta ratkaisi ryhmävalituksen: Sähköyhtiö Väre Oy:n tulisi palauttaa datahub-maksut määräaikaisille asiakkailleKuluttajariitalautakunta on antanut ratkaisunsa sähköyhtiö Väre Oy:n perimistä datahub-maksuista. Lautakunnan mukaan Väre ei olisi saanut lisätä määräaikaisiin sopimuksiin datahub-maksuja ja yhtiön tulisi palauttaa nämä maksut asiakkaille. Kuluttaja-asiamies jätti lautakunnalle ryhmävalituksen syyskuussa 2022. - Uutiset
11.5.2023 15.25
Aluehallintovirasto havaitsi puutteita kuluttajansuojalainsäädännön noudattamisessa valvoessaan luotonantajia ja vertaislainanvälittäjiä vuonna 2022Vuonna 2022 aluehallintovirastolle tehtiin yhteensä 45 luotonantajien toimintaan liittyvää epäkohtailmoitusta, missä oli selvää nousua edellisvuoden 34 epäkohtailmoitukseen nähden. Tämän vuoden heinäkuussa sekä valvonta että rekisteri siirtyvät Finanssivalvonnalle. Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoi valtakunnallisesti kuluttajaluottoja myöntäviä luotonantajia ja vertaislainavälittäjiä. Lisäksi Etelä-Suomen aluehallintovirasto käsittelee niiden rekisteröinnit. - Uutiset
10.5.2023 12.02
Kuluttaja-asiamies hakee markkinaoikeudelta ennakkoratkaisuja sähkön hinnankorotuksiinKuluttaja-asiamies on vienyt markkinaoikeuden arvioitavaksi kahden sähkön myyntiyhtiön hinnankorotuksissa käyttämät menettelytavat. Useat sähköyhtiöt korottivat sähkösopimusten hintoja merkittävästi syksyn 2022 aikana ja menettelytapojen lainmukaisuudelle tarvitaan selkeämmät reunaehdot vastaisuuden varalle. - Uutiset
5.5.2023 15.59
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
2.5.2023 13.15
Kuluttaja-asiamies vie luontaistuotteiden lainvastaisen puhelinmyynnin markkinaoikeuteen – Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2023 on julkaistuKuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää AAA-Palvelut Oy:tä menettelemästä lainvastaisesti puhelinmyynnissä ja asettaa kullekin kieltokohdalle 75.000 euron uhkasakon. Yrityksen vuonna 2021 kuluttaja-asiamiehelle antamasta sitoumuksesta huolimatta harhaanjohtava ja aggressiivinen puhelinmyynti on jatkunut, eikä kuluttajille ole annettu tarvittavia tietoja. AAA-Palvelut toimii myös nimellä Suomen Luontaistuote. - Uutiset
27.4.2023 14.00
Liian kalliit luottokustannukset jälleen kuluttaja-asiamiehen syynissä – Santander lupasi korjata toimintaansaKuluttaja-asiamies on puuttunut luottoyhtiö Santander Consumer Financen liian korkeisiin luottokustannuksiin ja epäselvään markkinointiin. Kuluttajille on kerrottava kustannuksista yksiselitteisellä ja selkeällä tavalla, eikä tavanomaisesta asiakaspalvelusta voi periä maksua. - Uutiset
26.4.2023 12.21
KKV: Pysäköintiyritysten toimintatavat poikivat ongelmia – kuluttaja-asiamies vaati korjauksia ParkkiPatelta ja FinnparkiltaMoni kuluttaja kohtaa ongelmia pysäköintiyritysten kanssa, mikä näkyy myös kuluttaja-asiamiehelle ja KKV:n kuluttajaneuvontaan tulevissa ilmoituksissa. Ilmoitusten pohjalta kuluttaja-asiamies on selvittänyt tarkemmin kahden pysäköintiyrityksen digitaalisia toimintatapoja ja vaatinut niihin muutoksia. ParkkiPate on jatkossa luvannut käsitellä reklamaatiot asianmukaisesti ja Finnpark on luvannut korjata Moovy-sovellukseen liittyviä ongelmia kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla. - Uutiset
20.4.2023 14.14
Kuluttaja-asiamies puuttui matkatoimisto SRG Finlandin tapaan periä asiakkailta käsittelymaksua lennon peruuntuessaUseita varausportaaleja ylläpitävä matkatoimisto SRG Finland on kuluttaja-asiamiehen kanssa käytyjen neuvottelujen aikana luopunut omalla päätöksellään käsittelymaksujen perimisestä silloin, kun lentoyhtiö on perunut lennon ja asiakkaille palautetaan siitä rahat. Matkatoimisto sitoutui myös kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin olla perimättä käsittelymaksua vastaisuudessa tietyissä tilanteissa. Oy SRG Finland Ab ylläpitää useita varausportaaleja, kuten supersaver.fi, travelstart.fi, fi.mytrip.com ja seat24.fi. Varausportaalien kautta suomalaiset kuluttajat voivat muun muassa ostaa lentolippuja ja vertailla eri lentoyhtiöiden tarjoamia lentoja. SRG Finland on osa ruotsalaista Etraveli-konsernia. - Uutiset
20.4.2023 12.12
KKV: "Pimeät käytännöt" kuluttajien harhauttamiseksiPimeillä käytännöillä – englanniksi dark patterns – tarkoitetaan erilaisia verkkosivujen, ohjelmistojen, mobiilisovellusten, muiden käyttöliittymien tai palvelupolkujen rakenteen suunnittelussa käytettyjä keinoja, joilla harhautetaan tai muuten saadaan kuluttaja tekemään jotain sellaista, jota hänen ei ollut alun perin tarkoitus tehdä. Kuluttajan valintoja pyritään ohjaamaan niin, että tämä tekisi yritystä hyödyttäviä, mutta itsensä kannalta usein epäedullisia päätöksiä. Osa pimeistä käytännöistä on aina selvästi lainvastaisia, kun taas osan laillisuuden arviointi edellyttää tapauskohtaista harkintaa. - Uutiset
17.4.2023 9.00
Peruspankkipalvelu- ja luottolaitoslainsäädännön muutostarpeista voi lausua 26. toukokuuta 2023 saakkaValtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosastolla on käynnistetty selvitystyö luottolaitoslainsäädännön muutostarpeiden kartoittamiseksi ja arvioimiseksi. Arvioinnin teemat ovat:
1) peruspankkipalvelut sekä käteisen saatavuus ja käytettävyys,
2) asiakkaansuoja pankkipalveluissa,
3) luottolaitosten toimintaa ja riskienhallintaa koskeva kansallinen sääntely ja
4) luottolaitosten yhteisömuotoja ja ryhmittymien toimintaa ohjaava sääntely. - Uutiset
14.4.2023 12.12
Kuluttaja-asiamies vaati terveysjättejä kertomaan palveluiden hinnat avoimesti – Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna sitoutuivatMitä lääkäriaika maksaa? Muun muassa tämä tieto löytyy yksityisten terveyspalveluiden verkkosivuilta jatkossa huomattavasti helpommin. Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutuneet kertomaan verkkosivuillaan varattavan palvelun olennaiset tiedot, kuten hinnan, selkeästi ja oikea-aikaisesti. - Uutiset
13.4.2023 15.50
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus kokoaa neuvonnan aiheet ja riitojen syytFINEn vuoden 2022 vuosikertomus sisältää keskeiset havainnot neuvontaan tulleista kysymyksistä sekä riitojen syistä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Vuosikertomuksessa kuvataan finanssiasioissa pinnalla olleita isoja teemoja ja luodataan myös tulevaisuutta näissä asioissa. - Uutiset
12.4.2023 11.55
Vierashuoneessa asianajaja Johan Pråhl: Edustajakannedirektiivin täytäntöönpanon seurauksena kuluttajansuoja paranee ja ryhmäkannelain soveltamisala laajenee huomattavastiEdustajakannedirektiivillä (EU) 2020/1828 pannaan täytäntöön Suomessa 25.6.2023 voimaan tulevilla uusilla laeilla. Merkittävimmät ovat uusi laki kieltotoimenpiteitä koskevista edustajakanteista (1101/2022) ja laki ryhmäkannelain muuttamisesta (1103/2022) sekä molempiin liittyvä laki kuluttajien yhteisiä etuja edistävien järjestöjen nimeämisestä oikeutetuiksi yksiköiksi (1102/2022). - Uutiset
11.4.2023 12.10
Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoja - Uutiset
6.4.2023 13.56
ECC-verkostoon 118.142 yhteydenottoa: Verkko-ostaminen ja lennot valitusten kärkiaiheina Euroopan kuluttajakeskuksessa 2022Vuonna 2022 Euroopan kuluttajakeskus sai käsiteltäväkseen yhteensä noin 3.160 uutta kuluttajayhteydenottoa. Valtaosa Euroopan kuluttajakeskuksen saamista yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa Suomessa asuvalla kuluttajalla on ongelmatilanne tai kysymys liittyen toisessa EU-maassa sijaitsevaan yritykseen. Yleisimmät yrityksen sijaintimaat yhteydenotoissa viime vuonna olivat Saksa, Viro, Latvia ja Ruotsi. Kuluttajien kysymyksissä yleisin aihealue liittyi lentomatkustamiseen, ja varsinaisissa valitustapauksissa yleisimmät aiheet olivat toimittamatta jäänyt verkkokauppatilaus ja peruttu lento. - Uutiset
3.4.2023 16.10
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
3.4.2023 9.32
Euroopan parlamentti: Uudet säännöt tuotteiden turvallisuudelle verkossa ja kivijalkakaupoissa- Uusilla säännöillä reagoidaan uuteen teknologiaan ja verkkokaupan kasvuun
- Parempi suoja heikommassa asemassa oleville kuluttajille, kuten lapsille ja vammaisille henkilöille
- Vaaralliset tuotteet vedetään takaisin nopeammin
- Vaarallisista tuotteista johtuvien, estettävissä olevien onnettomuuksien kustannukset ovat EU:ssa arviolta 11,5 miljardia euroa vuodessa . - Uutiset
30.3.2023 13.12
Finanssivalvonnan makrovakauspäätös 29.3.2023: Luottolaitoksille asetetaan järjestelmäriskipuskurivaatimus, lainakatto säilytetään aiemmalla tasollaan 85 prosentissaFinanssivalvonnan johtokunta on päättänyt aiemman suunnitelman mukaisesti asettaa luottolaitoksille 1,0 prosentin suuruisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen 29.3.2023 pitämässään kokouksessa. Pääomavaatimusten kasvattaminen vahvistaa suomalaisen luottolaitossektorin riskinkantokykyä. Järjestelmäriskipuskurivaatimusta koskeva päätös tulee voimaan siirtymäajan jälkeen 1.4.2024. Johtokunta päätti säilyttää lainakaton, eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan sekä pankeille asetettavan muuttuvan lisäpääomavaatimuksen perustasollaan. - Uutiset
24.3.2023 10.10
Sähkömarkkinalakiin toimitusvarmuutta ja kuluttajan oikeuksia edistäviä muutoksia kesä- ja syyskuussa 2023 – energiamarkkinariitalautakunta perustetaanTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 lain sähkömarkkinalain muuttamisesta. Samalla vahvistettiin sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain, Energiavirastosta annetun lain ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain muutokset. Uusina lakeina vahvistettiin lait sähköntoimitussopimusten vertailuvälineestä ja energiamarkkinariitalautakunnasta. Lait tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023, paitsi Energiamarkkinariitalautakunnasta annettu laki tulee voimaan 1. syyskuuta 2023. - Uutiset
23.3.2023 15.47
Tasavallan presidentti vahvisti oikeusministeriön hallinnonalalle useita lakimuutoksia: Kuluttajaluotot, rikosten tutkinta, pakkoavioliiton kumoaminen, yrityssaneeraus, avoimuusrekisteri ja automaatio viranomaisten päätöksenteossaTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 useita oikeusministeriön hallinnonalaa koskevia lakimuutoksia. - Uutiset
23.3.2023 10.59
Komissio vahvistaa kuluttajien oikeutta korjauttaa tavaratEuroopan komissio hyväksyi 22.3.2023 ehdotuksen yhteisiksi säännöiksi, joilla edistetään tavaroiden korjaamista. Tarkoituksena on tuoda kuluttajille säästöjä ja tukea Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteita muun muassa vähentämällä jätteitä. - Uutiset
22.3.2023 15.40
Euroopan komissio: Yhteiset kriteerit viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaanKomissio ehdottaa yhteisiä kriteerejä viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaan. Tarkoituksena on selkeyttää tilannetta kuluttajien kannalta ja antaa parempi varmuus siitä, että kun jotakin myydään ympäristöystävällisenä, se tosiasiallisesti on ympäristöystävällistä. Lisäksi ehdotuksella halutaan antaa kuluttajille parempilaatuista tietoa ympäristövalinnoista. - Uutiset
17.3.2023 13.35
Kuluttaja-asiamiehen blogi: Kun alennusmyynnit kääntyvät kuluttajaa vastaan – lainsäädännöstä haetaan ratkaisuja, mutta ottavatko yritykset opiksi?Jatkuvat alennusmyyntikampanjat tuntuvat seuraavan toisiaan ympäri vuoden. Verkkokaupoissa meitä kiirehditään tarttumaan tarjoukseen, joka on voimassa enää muutaman tunnin ja isoilla tarjousprosenteilla olevia tuotteita ilmoitetaan olevan jäljellä enää muutama. Toimiva hintakilpailu ja edulliset tuotteet ovat tietenkin kuluttajien etu, mutta entä jos alennus onkin tekaistu ja kuluttajia painostetaan päätöksentekoon epäasiallisin keinoin?, kirjoittaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
16.3.2023 16.05
KKV: Korjaus- ja remonttipalveluiden kotimyynti oli valvontakampanjan kohteena – alan yrityksille ohjeistustaKuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot ovat yhdessä kartoittaneet korjaus- ja remonttialan kotimyyntiä tekeviä yrityksiä ympäri Suomen. Lähes 400 yritykselle lähetettiin valvontakampanjan päätteeksi ohjeistusta kuluttajansuojalain noudattamisesta kotimyynnissä. Kotimyynti on viime vuosina aiheuttanut kuluttajille paljon ongelmia, mikä näkyy myös KKV:n kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tulevissa ilmoituksissa. Kotimyynti on alasta riippumatta ongelmallinen myyntitapa, sillä myyntitilanne tulee usein kuluttajille yllätyksenä. Kotimyyntiä tekevien yritysten kenttä on hajanainen, minkä vuoksi alan toimijoita on ollut vaikea tavoittaa laajemmin. - Uutiset
14.3.2023 16.00
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
28.2.2023 13.40
KKV: Sopimusasiakkaille on tarjottava perushintainen ja helposti löytyvä palvelunumero – Lippupiste korjaa toimintatapojaanKilpailu- ja kuluttajaviraston saamien ilmoitusten mukaan moni Lippupisteen asiakas on kohdannut ongelmia asiakaspalvelunumeron hinnoittelussa, löydettävyydessä ja tavoitettavuudessa. Lippupiste on luvannut toteuttaa kuluttaja-asiamiehen vaatimat korjaukset. Yritysten on kuluttajansuojalain mukaan tarjottava jo tehtyä sopimusta koskevaan puhelinasiointiin perushintainen asiakaspalvelunumero. Asiakkaiden on vaivatta voitava tunnistaa numero esimerkiksi verkkosivuilta ja numeroon soittamalla on myös tosiasiassa saatava yritykseen yhteys. - Uutiset
16.2.2023 12.32
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2023: Yritysten omat riidanratkaisumenettelyt kuluttajan apuna - Uutiset
15.2.2023 14.55
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Auton hinta-arviopalveluista jälleen valituksia – muistutus toimintaohjeistaMarkkinoille on ilmestynyt viime vuosina useita auton hinta-arviopalveluja, joiden taustayritykset toimivat ulkomailta käsin. Euroopan kuluttajakeskus sai vuosina 2021–2022 satoja valituksia Carcheck.fi- ja Carspy.fi-palveluista. Viime vuoden aikana markkinoille ilmestyivät myös Autoarviointi.fi ja Autoluokitus.fi, joista tuli kymmeniä yhteydenottoja. Alkuvuoden 2023 aikana kuluttajat ovat puolestaan ilmoittaneet ongelmista Autoluokitus.com-palvelun kanssa. Nämä tapaukset eivät ratkea vapaaehtoisuuteen perustuvalla sovittelulla, joka on Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) pääasiallinen keino ratkoa erimielisyystilanteita. - Uutiset
15.2.2023 11.05
Talousvaliokunta puoltaa mietinnössään hallituksen esitystä kuluttajaluottojen sääntelyn tiukentamisesta – korkokatto alenee 15 prosenttiinTalousvaliokunnan mietintö (TaVM 42/2022 vp) kotitalouksien velkaantumista rajoittavaksi lainsäädännöksi (HE 218/2022 vp) valmistui torstaina 14. helmikuuta 2023. Talousvaliokunta puoltaa hallituksen esitystä kuluttajaluottojen korkokaton alentamisesta ja niiden epäasiallisen markkinoinnin hillitsemisestä. Mietintöön sisältyy perussuomalaisten edustajien vastalause. Talousvaliokunta katsoo, että uusi lainsäädäntö ehkäisee kuluttajien ylivelkaantumista ja hillitsee kuluttajaluottojen epäasiallista markkinointia. Lisäksi se estää luotonantoon ja maksamiseen liittyviä väärinkäytöksiä. - Uutiset
15.2.2023 10.40
Finanssivalvonnan teema-arvio: Sijoituspalvelujen ja -tuotteiden kulujen raportoinnissa asiakkaille on kehitettävääFinanssivalvonta toteutti vuonna 2022 teema-arvion sijoituspalveluiden ja -tuotteiden kulujen raportoinnista asiakkaille. Teema-arvio oli osa Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) koordinoimaa yhteistä valvontatoimenpidettä. Asiakkaiden tulee saada vähintään vuosittain tiedot kaikista omien sijoituspalveluidensa ja -tuotteidensa toteutuneista kokonaiskuluista ja niiden vaikutuksesta tuottoon (ns. ex-post kuluraportointi). Lisäksi asiakkaan tulee pyynnöstä saada tarkempi erittely. - Uutiset
14.2.2023 7.55
Finanssivalvonta: Kalliin tuotteen myynti vaatii hyvät perustelut ‒ vakuutuksen ottajan etu on avainasemassa sijoitusvakuutustuotteita tarjottaessaEuroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomainen (EIOPA) on toivonut kansallisten valvojien kiinnittävän huomiota asiakkaille tarjottavien sijoitusvakuutusten kannattavuuteen asiakkaiden kannalta. EIOPAn näkemyksen mukaan sijoitusvakuutus on asiakkaalle kannattava, kun tuotteen kulut ovat järkevässä suhteessa sen tuottoon. Hyvän tuotteen kulujen pitäisi olla läpinäkyvät, kulujen tulisi olla kohtuulliset suhteessa markkinaan ja asiakkaan kaikkien kulujen jälkeen saaman tuoton pitäisi olla suhteessa asiakkaan ottamaan riskiin. - Uutiset
8.2.2023 11.55
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
7.2.2023 12.29
Matkanjärjestäjä Saimaa Travel Oy Ltd konkurssiin – korvausta voi hakea KKV:ltäSaimaa Travel Oy Ltd on asetettu konkurssiin 6.2.2023. Yrityksellä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapalveluyhdistelmistä. - Uutiset
6.2.2023 11.30
Kuluttaja-asiamies pyytää kommentteja linjauksesta "Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä" 17. maaliskuuta 2023 saakkaKuluttaja-asiamies on päivittämässä Hyvä perintätapa kuluttajaperinnässä -linjausta. Linjauksessa on otettu huomioon muuttunut lainsäädäntö, uusi oikeuskäytäntö sekä hyvän perintätavan valvonnassa havaitut epäkohdat. Kuluttaja-asiamies pyytää kommentteja hyvää perintätapaa koskevasta linjauksesta. Lausunto pyydetään antamaan lausuntopalvelu.fi-sivuston kautta. - Uutiset
2.2.2023 9.22
KKO palautti tuotevastuuasian hovioikeuteenVakuutusyhtiö korvasi kotivakuutuksen perusteella kuluttajalle asunnossa syttyneestä tulipalosta aiheutuneen vahingon. Onnettomuusselosteessa arvioitiin, että tulipalo oli aiheutunut edellisenä päivänä ostetusta kahvinkeittimestä. Kahvinkeitin oli varustettu A:lle rekisteröidyillä tavaramerkeillä. Vakuutusyhtiö vaati A:lta korvausta tuotevahingosta.
Korkein oikeus katsoi, että A oli tuotevastuulain 5 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetulla tavalla markkinoinut vahinkoa aiheuttanutta tuotetta omanaan varustamalla sen tavaramerkeillään. - Uutiset
19.1.2023 14.16
AVI: P2P Finland Oy ei saa enää myöntää kuluttajaluottoja eikä välittää vertaislainoja – yhtiö on poistettu aluehallintoviraston luotonantaja- ja vertaislainanvälittäjärekisteristäVoit tehdä aluehallintovirastolle ilmoituksen, jos epäilet, että P2P Finland Oy edelleen myöntää kuluttajaluottoja tai välittää vertaislainoja. Aluehallinto-viraston tietojen mukaan yhtiö on toiminut esimerkiksi verkkosivustoilla vippit.fi, avippi.fi ja lainamaan.fi. - Uutiset
19.1.2023 14.08
Lapin yliopisto: Vastuullisena kuluttajana jakamistaloudessa – kuluttajaopas tarjoajille ja käyttäjilleJakamistalous on muuttanut kuluttamista: jakamistaloudessa kuluttaja voi olla joko tavaroiden ja palveluiden tarjoaja tai alustoilta hyödykkeitä hankkiva käyttäjä. Molemmissa rooleissa tulisi huomioida muuttuneet vastuut ja vastuullisuuskysymykset. Uusi Lapin yliopiston tuottama opas perehdyttää jakamistalouden erilaisiin kuluttajarooleihin sekä toiminnan vastuullisuuteen ja vastuisiin. - Uutiset
19.1.2023 8.36
Liikennevakuutuksen korvausohjeet 2023 - Uutiset
18.1.2023 15.40
Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä huomautusta - Uutiset
17.1.2023 12.11
Uusi elintarvikemarkkinointilautakunta arvioi elintarvikkeiden mainontaaElintarvikemarkkinointilautakunta on aloittanut toimintansa vuoden 2023 alussa. Sen tehtävänä on arvioida elintarvikkeiden mainontaa ja muuta markkinointia. Lautakunta käsittelee asioita lausuntopyyntöjen pohjalta. Lisäksi yrityksellä on mahdollisuus pyytää lautakunnalta ennakkolausuntoa, jos se haluaa varmistaa markkinointinsa asianmukaisuuden etukäteen. - Uutiset
12.1.2023 13.40
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Useita matkavaraussivustoja omistava Otravo konkurssiin – toimintaohjeet kuluttajilleAlankomaihin sijoittunut Otravo B.V. on asetettu konkurssiin 20.12.2022. Yritys oli yksi Euroopan suurimmista matkapalveluja välittävistä toimijoista. Sen brändejä ovat Travelgenio.com, Tripmonster.com, Travel2be.com, Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, Flygstolen.se, Greitai.lt, Bookinghouse.ee ja Flysiesta.lv. Lentojen lisäksi sivustojen kautta pystyi varaamaan muun muassa majoitus- ja autonvuokrauspalveluja. Otravon konkurssin takia Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) ei voi enää sovitella näitä välittäjiä koskevia kuluttajariitoja. - Uutiset
11.1.2023 13.14
Kuluttaja-asiamies vie luottoyhtiö Bondoran markkinaoikeuteen luottojen hintasääntelyn rikkomisestaLuottoyhtiö Bondora on tarjonnut kuluttajille laissa sallittua kalliimpia luottoja, kun se ei ole laskenut erillisistä lisäpalveluiksi nimeämistään palveluista perittyjä maksuja hintasääntelyn piiriin kuuluviksi luottokustannuksiksi. Bondora on lisäksi perinyt kuluttajilta luoton koroksi nimettyä kustannusta kuluttajansuojalain vastaisesti. Kuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää Bondoraa 150.000 euron sakon uhalla jatkamasta tai uudistamasta lainvastaista menettelyään. - Uutiset
11.1.2023 12.34
Ympäristöväittämiä käytetään markkinoinnissa huolimattomasti – Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta suosittelee markkinoijia tutustumaan pelisääntöihinKeskuskauppakamarin liiketapalautakunta on antanut suosituksen, että ympäristöväittämien käyttämistä harkitseva yritys perehtyy Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisääntöjen ympäristöväittämiä koskeviin pelisääntöihin. - Uutiset
9.1.2023 11.47
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinMarras- ja joulukuussa 2022 ratkaisuja on annettu varsin paljon. Niiden joukossa on eniten ratkaisuja yksityistapaturmavakuutuksista. - Uutiset
5.1.2023 16.00
Komission julkinen kuuleminen EU:n kuluttajalainsäädännön kehittämisestä 20. helmikuuta 2023 saakkaKomissio ilmoitti uudessa kuluttaja-asioiden toimintaohjelmassa aikovansa analysoida tarvetta lisätoimille yhtäläisen oikeudenmukaisuuden varmistamiseksi verkossa ja sen ulkopuolella. - Uutiset
28.12.2022 12.21
Energiansäästöä helpottavia mobiilisovelluksia, ilmanvaihdon tehostamista ja aurinkopaneelien optimointia – Sitra on valinnut kahdeksan pilottihanketta, joilla taklataan energiahaasteitaSuomalaiset ovat arkisilla teoillaan vähentäneet sähkönkulutustaan, mutta uusia ratkaisuja energiansäästöön tarvitaan yhä. Sitra rahoittaa kahdeksaa pilottihanketta, joissa kokeillaan uusien datapohjaisten ratkaisujen hyötyjä. Tavoitteena on, että etenkin pienet energiankäyttäjät, kuten kotitaloudet, pienyritykset ja taloyhtiöt voisivat säästää sähköä tai lämpöä. - Uutiset
22.12.2022 16.10
Kotimyynnin kuluttajansuojaan tärkeitä parannuksia vuoden 2023 alusta – mittatilaustavarallekin peruuttamisoikeusKotimyynnissä on 1. tammikuuta 2023 alkaen entistä laajempi peruuttamisoikeus silloin kun myyjä on tullut paikalle ilman kuluttajan pyyntöä. Myös myyjän tiedonantovelvollisuus tiukentuu. Uuden lainsäädännön myötä kotimyynnin ongelmien odotetaan vähenevän. - Uutiset
21.12.2022 8.38
Virtuaalivaluuttamarkkinoilla epävarmuutta – Finanssivalvonta selvittää suomalaisten tarjoajien yhteyttä ongelmiin joutuneisiin toimijoihinVuoden 2022 aikana virtuaalivaluttamarkkinoilla on koettu ennennäkemätöntä epävarmuutta. Epävarmuuden taustalla on useampien kansainvälisten vakiintuneina pidettyjen virtuaalivaluuttatoimijoiden ongelmat, jotka ovat mahdollisesti johtaneet asiakasvarojen menetyksiin. Finanssivalvonnalla on käynnissä selvitys suomalaisten virtuaalivaluutan tarjoajien mahdollisista yhteyksistä ongelmiin joutuneisiin toimijoihin. - Uutiset
20.12.2022 17.06
Edustajakanteen nostaminen on mahdollista 25. kesäkuuta 2023 alkaenKuluttajansuoja vahvistuu kesällä, kun edustajakanteen nostaminen tulee mahdolliseksi. Uudistuksella pannaan täytäntöön EU:n edustajakannedirektiivi. Tasavallan presidentti vahvisti uudistusta koskevat lait 20.12.2022. Edustajakanteella voidaan vaatia elinkeinonharjoittajan toimintatavan kieltämistä sekä hyvitystä kuluttajille aiheutuneesta vahingosta. Edustajakanne parantaa näin kuluttajien mahdollisuuksia saada hyvitystä, jos kuluttajanoikeuksia on rikottu. - Uutiset
19.12.2022 15.30
Finanssivalvonnan makrovakauspäätös 19.12.2022: Lainakatto 85 % ja muuttuva lisäpääomavaatimus säilytetään ennallaan – Finanssivalvonta valmistautuu asettamaan järjestelmäriskipuskurinFinanssivalvonnan johtokunta on päättänyt säilyttää lainakaton, eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan sekä pankeille asetettavan muuttuvan lisäpääomavaatimuksen perustasollaan. Johtokunta valmistautuu vuoden 2023 alussa päättämään järjestelmäriskipuskurin asettamisesta pankkisektorin riskinkantokyvyn vahvistamiseksi. - Uutiset
16.12.2022 14.04
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 6/2022: Kuluttajansuojaan odotettuja merkkipaalujaKauan kaivatut puhelinmyynnin tiukennukset ovat tulossa voimaan. Myös muun muassa kotimyynnin peruuttamisoikeuteen ja alemarkkinoinnin sääntöihin saadaan vuodenvaihteessa tärkeitä parannuksia. Kaikista näistä KKV on myös laatinut tai laatimassa yrityksille tarkempaa ohjeistusta. Valvojana KKV edellyttää toimintatapojen muuttuvan uusien säännösten mukaisiksi. - Uutiset
15.12.2022 14.41
Kuluttaja-asiamies puuttui Vattenfallin ympäristömarkkinointiin: Lupaukset fossiilivapaudesta ovat liian laveitaEnergiayhtiö Vattenfall on kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutunut korjaamaan ympäristömarkkinointiaan. Yritys ei voi markkinoinnissaan esittää, että toiminta olisi tietyn ajan kuluessa fossiilivapaata, jollei se pysty näyttämään väitettä toteen jo markkinointihetkellä. Kuluttaja-asiamies tarkasteli Vattenfallin tv-mainosta, joka luo mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä muun muassa ilmauksella ”fossiilivapaa elämä yhden sukupolven aikana”. Mainos on toteutettu Vattenfallin imagon ja brändin profiloimiseksi ja välillisesti myös myynnin edistämiseksi. Vattenfallin toimintatavoista ei kerrota mainoksessa tarkemmin, vaan pääviesti ympäristöystävällisyydestä jää mielikuvien varaan. - Uutiset
14.12.2022 13.25
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoilleHuijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi. - Uutiset
2.12.2022 11.50
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa on kysymys muun muassa vahingon syystä ajoneuvon vaurioihin, pysäköintivahingosta, vahinkotapahtuman näytöstä, matkatavaran unohtamisesta hotelliin, hoitokulujen korvaamisesta, vakuutuskassan säännöistä, syy-yhteydestä, kadonneen sormuksen korvattavuudesta kotivakuutuksesta, haittaluokasta, leikkaushoidosta ja matkan keskeytymisestä. - Uutiset
28.11.2022 14.14
KHO hylkäsi myös DNA:n purkuhakemuksen: DNA:n sopimustiedon tarkastuspalvelu on korjattava lainmukaiseksiTeleyrityksillä on ollut 1.1.2022 lähtien velvollisuus tarjota kuluttajille mahdollisuus tarkastaa tekstiviestillä määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa päättymispäivä. Palvelun tavoitteena on tehdä liittymän kilpailuttaminen ja vaihtaminen kuluttajalle mahdollisimman helpoksi. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan DNA Oyj:n (DNA) tarkastuspalvelu ei ollut lainmukainen. DNA on valittanut asiasta eri oikeusasteisiin ja hakenut lisäksi päätösten purkua ylimääräisin muutoksenhakukeinoin. Asia saatiin päätökseen, kun korkein hallinto-oikeus hylkäsi DNA:n purkuhakemuksen. DNA:n tulee korjata sopimustiedon tarkastuspalvelunsa lainmukaiseksi 9.12.2022 mennessä.