Hakutulokset
- Uutiset
2.6.2022 10.30
Hovioikeus vapautti Finnairin velvollisuudesta maksaa lentomatkustajalle asetuksen mukaisen vakiokorvauksen lennon viivästymisestä - matkustaja velvoitettiin korvaamaan Finnairin oikeudenkäyntikulut asiassaTapauksessa oli ollut kysymys lentokoneen teknisestä viasta, joka oli johtunut lentoturvallisuuteen vaikuttavasta piilevästä suunnitteluvirheestä. Lentomatkustajan lento Helsingistä Bangkokiin oli peruuntunut juuri ennen lentoa ja lento oli lennetty lentoyhtiön varakoneella seuraavan päivän aikana, jolloin lento oli saapunut määränpäähän aikataulusta noin 20 tuntia viivästyneenä. HO katsoi toisin kuin KO, ettei kantajalla ollut oikeutta saada Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY N:o 261/2004) perustuvaa korvausta lentoyhtiö Finnair Oyj:ltä. Asiassa sanottuja oikeudenkäyntiin johtanutta seikkaa, asianosaisten asemaa ja asian merkitystä osapuolille kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, ettei kantajan velvoittamista korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut voitu pitää kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuuttomana. Kantaja oli velvollinen korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut asiassa, KO:ssa 6.560 euroa ja HO:ssa 5.610 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 2.6.2022. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
31.5.2022 15.25
Elintarvikemarkkinavaltuutettu seuraa ruokaketjun neuvotteluja kustannuskriisin helpottamiseksiElintarvikemarkkinavaltuutettu kutsui elintarvikeketjun toimijoiden edustajat Elintarviketeollisuusliitto ry:n, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:n, Päivittäistavarakauppa ry:n ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.:n yhteiseen tapaamiseen. Viikon 21/2022 tapaaminen oli jatkoa jo syksyllä 2021 alkaneille ketjun yhteisille pyrkimyksille löytää ratkaisuja elintarvikeketjun kustannuskriisiin. - Uutiset
31.5.2022 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Ratsastusopetukseen osallistuneella oli oikeus hinnanalennukseen, kun kolmannes opetukseen tarkoitetusta ajasta oli kulunut siirtymiseen tallilta maneesiin, hevosen karkaamiseen ohjaajalta sekä eläimen rauhoitteluunLautakunta katsoi asiassa riittävällä tavalla osoitetuksi, että hankaluudet, jotka johtivat vähintäänkin osittaiseen ratsastustunnin epäonnistumiseen, olivat seurausta pääosin elinkeinonharjoittajan vastuulla olevista seikoista. Sen vuoksi asiassa oli katsottava, että ratkaisupyynnön hakijalla oli oikeus hinnanalennukseen. Hakija oli vaatinut 50 euron suuruista hinnanalennusta. Lautakunta suositti sen maksamista. - Uutiset
31.5.2022 9.00
Kuluttajariitalautakunta: Kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää, että internetsivuilla oli virhe tuolien hinnassaKuluttaja tilasi 1.3.2021 myyjän verkkosivuilta kaksi tuolia. Yhden tuolin hinta oli 31 euroa. Kuluttaja maksoi kahdesta tuolista 62 euroa. Myyjän mukaan hinta oli virheellinen. Tuolin oikea hinta oli 279 euroa, kahden tuolin hinta oli 558 euroa. Erimielisyys koski sitä, oliko kauppa sitova vai olisiko kuluttajan pitänyt ymmärtää, että internetsivuilla oli virhe tuotteen hinnassa. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
27.5.2022 10.10
Hallitus esittää liikenneturvallisuusmaksun korottamista – lait tulisivat voimaan 1.1.2023Liikennevakuutustoimintaa harjoittavien vakuutusyhtiöiden maksamaa liikenneturvallisuusmaksua korotettaisiin 1 prosentista 1,3 prosenttiin. Liikenneturvallisuusmaksun määrä nostettaisiin vastaamaan ennaltaehkäisevään liikenneturvallisuustyöhön käytettävän rahoituksen tarvetta. Hallituksen esitys oli lausunnolla 28.2.-1.4.2022. - Uutiset
26.5.2022 13.25
Kuluttajariitalautukunta arvioi ostajan oikeutta vahingonkorvaukseen tilanteessa, jossa kateostoa ei ollut tehtyOstaja osti 22.2.2021 myyjältä Philips 346P1CRH -näytön hintaan 521,65 euroa. Lisäksi ostaja maksoi 19,99 euron toimitusmaksun. Ostaja sai tilauksestaan tilausvahvistuksen. Myyjä perui tilauksen tilauspäivänä 22.2.2021 kertoen tuotteen olevan loppuunmyyty. Asiassa oli riitaa ostajan oikeudesta vahingonkorvaukseen tilanteessa, jossa kateostoa ei ollut tehty. Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä maksaa ostajalle 108,26 euroa. - Uutiset
20.5.2022 13.00
KKV perinnästä: Kuluttajien kannattaa harkita maksuvaatimusten vastaanottamistapaa entistä tarkemminPerinnässä voidaan toukokuusta 2022 lähtien hyödyntää sähköisiä maksuvaatimuksia entistä laajemmin. Kuluttajan suostumusta sähköiseen toimittamistapaan voidaan pyytää jo ennen kuin perintä on alkanut. Ennen suostumuksen antamista kannattaa miettiä huolella, missä muodossa maksuvaatimukset haluaa saada. Voiko e-laskuna, sähköpostina tai sähköiseen postilaatikkoon saapunut maksuvaatimus jäädä paperipostia helpommin huomaamatta? Jos velka jää maksamatta, se voi edetä käräjäoikeuteen, josta voi aiheutua lisäkuluja ja maksuhäiriömerkintä. - Uutiset
20.5.2022 8.28
Finanssivalvonta: Sisäpiiritiedon käyttö- ja ilmaisukiellot koskevat muitakin kuin sisäpiiriläisiäFinanssivalvonta on tehnyt muutaman viime vuoden aikana useamman tutkintapyynnön poliisille sisäpiiritiedon väärinkäytöstä sekä sisäpiiritiedon laittomasta ilmaisemisesta. Tapaukset ovat eri käsittelyvaiheissa poliisilla ja syyttäjällä. Tuoreimmat lainvoimaiset tuomiot sisäpiiritiedon väärinkäytöstä, törkeästä sisäpiiritiedon väärinkäytöstä ja sisäpiiritiedon laittomasta ilmaisemisesta ovat tältä vuodelta. Neljälle yksityishenkilölle annetut tuomiot olivat alimmillaan 75 päiväsakkoa ja korkeimmillaan yhdeksän kuukautta ehdollista vankeutta. Rikoksella saatu hyöty tuomittiin menetettäväksi valtiolle. - Uutiset
19.5.2022 14.14
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiivillä halutaan edistää kestävämpää kulutustaEU:ssa halutaan parantaa kuluttajien mahdollisuuksia tehdä kestäviä kulutusvalintoja. Euroopan komission maaliskuussa antama ehdotus uudeksi vihreän siirtymän kuluttajansuojadirektiiviksi on osa EU:n laajempaa kiertotalouspakettia. Valtioneuvosto lähetti direktiiviehdotuksen eduskunnalle 19.5.2022. Direktiiviehdotuksen tavoitteena on antaa kuluttajille mahdollisuus tehdä tietoon perustuvia ostopäätöksiä ja näin edistää kestävämpää kulutusta. Tavoitteena on myös puuttua harhaanjohtaviin ympäristöväitteisiin ja kestävyysmerkintöihin. - Uutiset
19.5.2022 14.07
Hallinto-oikeus: Perintäyritys Intrum Oy:lle voitiin antaa varoitusHallinto-oikeus totesi, että asiassa ilmi tulleen perusteella aluehallintovirasto oli jo kolmessa vuosina 2019 ja 2020 tekemissään päätöksissä antanut Intrum Oy:lle hallinnollista ohjausta siitä, ettei sen nyttemmin varoitukseen johtanut menettelytapa ole lainmukainen. Vaikka varoitus oli annettu yhtiön menettelystä vain velallisen B kohdalla, jonka osalta oli yhtiön mukaan tapahtunut järjestelmävirhe, niin yhtiö ei toisaalta ole väittänytkään muuttaneensa menettelytapaansa vastaavissa tilanteissa. Kun Intrum Oy on aiemmin saamastaan hallinnollisesta ohjauksesta huolimatta edelleen jatkanut systemaattisesti kyseistä menettelyä, hallinto-oikeus katsoi, että aluehallintovirasto oli voinut antaa Intrum Oy:lle varoituksen. Aluehallintoviraston ei voitu katsoa käyttäneen harkintavaltaansa virheellisesti eikä varoitusta voitu kuvatuissa oloissa pitää kohtuuttomana taikka suhteellisuusperiaatteen vastaisena seuraamuksena. (Vailla lainvoimaa 19.5.2022) - Uutiset
19.5.2022 11.43
Mainonnan eettisen neuvoston viisi lausuntoa – yksi huomautus - Uutiset
17.5.2022 11.14
EUT kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista: Kansalliset prosessuaaliset periaatteet eivät voi olla esteenä yksityisten unionin oikeudesta johtuville oikeuksilleTehokkuusperiaate edellyttää ehtojen mahdollisen kohtuuttomuuden tehokasta valvontaa. - Uutiset
12.5.2022 10.22
KKV: Sähköyhtiö 365 Hankinta lähettää edelleen aiheettomia laskuja – niitä ei pidä maksaaUseat kuluttajat ovat edelleen saaneet laskuja sähköyhtiö 356 Hankinnalta, vaikka yhtiön sähköntoimitus loppui jo kesällä 2021. Laskuissa peritään aiheettomasti muun muassa 199 euron sopimussakkoja. Laskuja ei pidä maksaa, kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedottaa. 365 Hankinnan sähköntoimitukset asiakkaille keskeytyivät kesäkuussa 2021 tasevastaavan puuttumisen vuoksi, eikä toiminta ole sen jälkeen jatkunut. Aiheettomista laskuista varoitettiin myös syksyllä 2021. Ongelmat ovat kuitenkin jatkuneet ja viimeisimmissä tapauksissa kuluttajat kertovat saaneensa 365 Hankinnalta muun muassa 199 euron perättömiä sopimussakkoja. Uusissa laskuissa mainitaan ruotsalainen tai latvialainen pankkitili. - Uutiset
12.5.2022 9.40
Komissio vahvistaa kuluttajansuojaa verkossa tarjottavien rahoituspalvelujen osaltaEuroopan komissio hyväksyi 11.5.2022 uudistuksen, joka koskee kuluttajille tarkoitettujen rahoituspalvelujen etämyyntiin sovellettavia EU-sääntöjä. Ehdotuksella vahvistetaan kuluttajien oikeuksia ja edistetään rahoituspalvelujen rajatylittävää tarjontaa sisämarkkinoilla. Rahoituspalvelujen rajatylittävä tarjonta on lisääntynyt huomattavasti alan yleisen digitalisoitumisen ja niiden uusien rahoituspalvelujen myötä, joita on kehitetty sen jälkeen kun ensimmäiset asiaa koskevat säännöt otettiin käyttöön vuonna 2002. Tämä kehitys on nopeutunut entisestään, kun verkossa toteutettavien liiketoimien määrä on covid-19-pandemian seurauksena lisääntynyt tuntuvasti. - Uutiset
11.5.2022 12.35
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kotitalouksien velkaantumisen rajoittamisen konkreettisia vaikutuksia on arvioitavaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon valtiovarainministeriölle kotitalouksien velkaantumisen rajoittamista koskevasta esityksestä. Esitys on pääosin hyvin valmisteltu, mutta vaikutusarvioita tulisi vielä täydentää. - Uutiset
11.5.2022 8.39
Mainonnan eettisen neuvoston neljä lausuntoa – kolme huomautusta - Uutiset
10.5.2022 15.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei asiassa ollut tullut näytetyksi luottosopimuksen syntyneen kuluttajansuojalain 7 luvun 17 §:n edellyttämällä tavallaHovioikeus katsoi ettei luottosopimus ollut syntynyt kuluttajansuojalain 7 luvun 17 §:n edellyttämällä tavalla, sillä tehtyä luottosopimusta ei oltu esitetty kirjallisena todisteena, eikä sen sisällöstä ollut esitetty muutoinkaan riittävää ja yksilöityä selvitystä. Asiassa ei siten ollut tullut näytetyksi, että A olisi saanut luottosopimuksen haltuunsa pysyvällä tavalla. (Vailla lainvoimaa 10.5.2022) - Uutiset
10.5.2022 14.00
Hovioikeus: Kuluttajaluottoon sisältyvässä pikasiirtoa koskevassa lisäpalvelussa oli kysymys KSL 7 luvun 6 §:n 1 momentin tarkoittamasta luottokustannukseksi katsottavasta lisäpalvelustaHovioikeus katsoi, että luotonantaja on ollut tietoinen asiakkaansa maksettavaksi tulevasta pikasiirtomaksusta, jota koskevaa sopimusta se on edellyttänyt solmittavaksi, jotta asiakas saa lainan yhtiön markkinoimalla tavalla välittömästi käyttöönsä. Näin ollen pikasiirtomaksujen on katsottava olleen luotonantajan tiedossa KSL 7 luvun 6 §:n 1 momentin tarkoituksen mukaisesti. Pikasiirtoa koskevassa lisäpalvelussa oli siis kysymys KSL 7 luvun 6 §:n 1 momentin tarkoittamasta luottokustannukseksi katsottavasta lisäpalvelusta. (Vailla lainvoimaa 10.5.2022) - Uutiset
10.5.2022 12.40
Kuluttaja-asiamies: Käteisen saatavuus ja hyväksyttävyys on turvattavaKuluttajille pitää jatkossakin olla tarjolla myös käteistä, koska käteinen on edelleen monelle ensisijainen ja välttämätön maksuvaihtoehto.
”Jotta käteinen on kuluttajille aito vaihtoehto, se on hyväksyttävä riittävän laajasti maksuvälineenä ja sitä on oltava helposti saatavilla kohtuuhintaan tarpeeksi kattavasta jakeluverkostosta, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
10.5.2022 11.35
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa oli kysymys muun muassa hammasvammoista, autovarkaudesta Venäjällä, vuotovahingoista, tulvavahingosta, myrskytuulen aiheuttamista vahingoista, vakuutuksen sisällöstä annetuista tiedoista, puun kaatumisesta rakennuksen päälle, luomen poistosta, hevosen selästä putoamisesta, pysyvistä haitoista, työvirheestä, liikahikoilusta, kissan nenäverenvuodosta ja vakuutusehtojen kohtuuttomuudesta. - Uutiset
5.5.2022 12.40
Tukes: Sähkötarkastuksia tyrkytetty vilpillisin keinoin – älä mene ansaanTurvallisuus- ja kemikaaliviraston tietoon on tullut jälleen tapauksia, joissa erityisesti ikäihmisille on tyrkytetty sähkötarkastuksia vilpillisin keinoin. Jotkut tarkastajina esiintyneet ovat väittäneet olevansa Tukesin asialla tai vetoavat lainsäädäntöön. Tällaisia henkilöitä ei pidä uskoa ja tapauksista kannattaa ilmoittaa Tukesiin. Tukesiin on tänäkin vuonna tullut yhteydenottoja vilpillisiä keinoja käyttävistä sähkötarkastajina esiintyvistä henkilöistä useilta paikkakunnilta ympäri Suomea. Yhteydenottoja ovat tehneet niin vilpin kohteeksi joutuneet henkilöt, heidän omaisensa tai paikallinen media. Jos sähkötarkastajana esiintyvä henkilö väittää olevansa Tukesin henkilökuntaa tai sanoo tarkastuksen olevan Tukesin määräämä, kannattaa olla yhteydessä suoraan Tukesiin. - Uutiset
5.5.2022 11.16
EUT: Elinkeinonharjoittajan, joka tarjoaa Amazonin kaltaisilla verkkosivuilla myyntiin tavaraa, jota se ei itse ole tuottanut, on annettava kuluttajalle tietoja tuottajan antamasta takuusta, jos se tekee kyseisestä takuusta tarjouksensa keskeisen tai ratkaisevan tekijänUnionin tuomioistuin toteaa tuomiossaan, että kuluttajien oikeuksia koskevan direktiivin mukaan elinkeinonharjoittaja on velvollinen antamaan kuluttajalle ennen sopimuksen tekemistä tuottajan kaupallista takuuta koskevia tietoja, kun kuluttajalla on oikeutettu intressi saada kyseisiä tietoja voidakseen tehdä päätöksensä sopimuksen tekemisestä elinkeinonharjoittajan kanssa. Unionin tuomioistuin toteaa myös, että näihin tietoihin on sisällyttävä kaikki tiedot, jotka koskevat tällaisen takuun soveltamis- ja täytäntöönpanoehtoja ja joiden perusteella kuluttaja voi tehdä tällaisen päätöksen. - Uutiset
5.5.2022 7.16
Suomen Pankin vakausarvio: Heikentyvä talous ja kiristyvät rahoitusolot ovat haaste rahoitusvakaudelle – lainanhakijoiden tuloihin suhteutettua velkojen enimmäismäärää tai velkojen hoidosta aiheutuvaa enimmäisrasitetta tulisi rajoittaaVenäjän aloittaman hyökkäyssodan aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä ja tuhoa Ukrainalle ja ukrainalaisille ei voi mitata. Venäjän hyökkäys heikensi talouden näkymiä nopeasti keväällä 2022, ja rahoitusvakauteen kohdistuvat riskit kasvoivat Suomessa. Rahoitusvakauden varmistamiseksi lainanottajien ja pankkien kriisinkestävyyttä tulee vahvistaa. Kotitalouksien liiallisen velkaantumisen hillitsemiseen tarvitaan entistä tehokkaampia keinoja. Rahoitussektoriin kohdistuviin kyberriskeihin sekä maksu- ja selvitysjärjestelmien haavoittuvuuksiin pitää varautua aiempaa määrätietoisemmin. Suomessa tulisi rajoittaa lainanhakijoiden tuloihin suhteutettua velkojen enimmäismäärää tai velkojen hoidosta aiheutuvaa enimmäisrasitetta. - Uutiset
4.5.2022 11.30
KKV: Markkinapuutteen toteaminen jätehuoltopalveluissa kaipaa selkeyttämistä – yritysten tiedot Materiaalitorista ovat puutteellisiaJos yritykset eivät löydä jätehuoltoon yksityistä palveluntarjoajaa kohtuullisin ehdoin, jätehuolto siirtyy kunnan vastuulle. Markkinapuute pitää kuitenkin ensin todeta Materiaalitorilla, joka on yritysten ja organisaatioiden jätteiden vaihdantaan tarkoitettu tietoalusta. Tämä toteaminen ei tällä hetkellä täysin toimi lain tarkoittamalla tavalla, mikä osaltaan jarruttaa yritysten kiinnostusta kilpailuttaa jätehuoltoaan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää, että ongelmia voitaisiin korjata muun muassa lisäämällä yritysten tietoisuutta Materiaalitorin käytöstä ja täsmentämällä tarjousten kohtuullisuuden arviointia. - Uutiset
3.5.2022 8.59
Kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintovirastojen valvontakampanja: Autokouluissa markkinoidaan luottoja puutteellisin tiedoinKuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot toteuttivat syksyllä 2021 yhteisen kampanjan selvittääkseen, miten autokoulut markkinoivat luottoja kuluttajille. Havaintojen mukaan luottomainontaa on lähinnä autokoulujen verkkosivuilla ja usein luoton tiedoista ei kerrota riittävällä tavalla. Valvontakampanjan tavoitteena oli kerätä havaintoja autokoulujen markkinoimista luotoista ja luoda tilanteesta kokonaiskuvaa. Aluehallintovirastot keräsivät tietoa omilta alueiltaan syksyllä 2021. - Uutiset
2.5.2022 14.33
Tukesin blogi: Työvoimapula ei saa vaikuttaa kuluttajapalveluiden asiakasturvallisuuteenMonilla palvelualoilla ja myös kuluttajapalveluissa on tällä hetkellä työvoimapulaa ja osaavaa työvoimaa on huonosti saatavilla. Työntekijöiden vaihtuvuus on ollut koronavuosia edeltävää aikaa vilkkaampaa vanhojen työntekijöiden hakeutuessa toisiin työtehtäviin. Osaavan työvoiman huonon saatavuuden vuoksi palveluntarjoajat joutuvat palkkaamaan aiempaa kokemattomampia työntekijöitä. Työvoimapulaa paikataan myös sijaisilla, osa-aikaisilla työntekijöillä (esim. alaikäiset opiskelijat), alihankkijoilla tai harjoittelijoilla, joille annetaan aiempaa enemmän vastuuta palvelun toteutuksesta. - Uutiset
29.4.2022 14.00
Kuluttaja-asiamies: Huutokauppa.com:n ylläpitäjä Mezzoforte muutti autokaupan kohtuuttomia käytäntöjäänKuluttaja-asiamies on selvittänyt Huutokaupat.com-verkkokauppaa ylläpitävän Mezzoforte Oy:n kanssa kaupan peruuttamista koskevia kohtuuttomia sopimusehtoja ja käytäntöjä. Ongelmia on ollut erityisesti ajoneuvojen kaupan peruutustilanteissa. Mezzoforte uudisti sopimusehtojaan ja sitoutui kaikkiin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksiin. - Uutiset
29.4.2022 11.38
Toukokuussa 2022 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaToukokuussa 2022 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Yritysten perintäkuluille katto
- Uusi työvoimapalvelumalli tulee voimaan 2. toukokuuta 2022
- Kuluttajansuojaan tulee lukuisia muutoksia
- Tukea ja edistää kotoutumista ja maahanmuuttajan mahdollisuutta osallistua aktiivisesti suomalaisen yhteiskunnan toimintaan
- Sellaisista toimenpiteistä säätäminen, joilla ehkäistään tupakkatuotteiden käytön aloittamista ja nikotiiniriippuvuuden syntymistä sekä edistetään tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden käytön lopettamista ja suojellaan väestöä altistumiselta niiden savulle
- Arvolisäverolain 40 § muuttaminen
- Työllisyyden edistämistä koskevan kuntakokeilusta annetun lain muuttaminen. - Uutiset
29.4.2022 10.30
Hovioikeus: Omakotitalon maalämpölaitteiston asennus viivästyi - muuta menettelyä kuin sopimuksen purkamista kokonaan ei ollut pidettävä tilaajan kannalta kohtuullisenaKO oli katsonut, että yhtiön palveluksessa oli ollut virhe ja että se oli viivästynyt. KO oli lisäksi katsonut, että tilaaja oli ilmoittanut palveluksen viivästymisestä ja virheestä yhtiölle kohtuullisessa ajassa ja että tilaajalla oli ollut oikeus purkaa sopimus. KO oli velvoittanut yhtiön suorittamaan tilaajalle hänen vastakanteessaan vaatiman hinnanalennuksen ja vahingonkorvauksen määrän 3.621,13 euroa. HO:lla ei ollut vastaanotetun näytön perusteella aihetta arvioida toisin KO:n tekemää johtopäätöstä siitä, että yhtiö oli 14.12.2018 mennessä käyttänyt maalämpöpumpun asennukseen aikaa lähes kaksi viikkoa ja yhteensä 70 työtuntia. Edellä mainitulla lisäyksellä HO hyväksyi KO:n ratkaisun ja perustelut siltä osin kuin KO oli katsonut, ettei palvelusta ollut suoritettu kohtuullisessa ajassa ja että se oli viivästynyt. HO:lla ei ollut aihetta arvioida palveluksen viivästymistä koskevaa kysymystä toisin kuin KO oli tehnyt. KO:n tuomiota ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 29.4.2022) - Uutiset
29.4.2022 9.00
EUT: Kuluttajansuojajärjestöt voivat nostaa edustajakanteen henkilötietojen suojan loukkauksistaYleisen tietosuoja-asetuksen 80 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa sallitaan kuluttajansuojayhdistyksen nostaa kanne tuomioistuimessa sille tätä varten annetun valtuutuksen puuttuessa ja riippumatta rekisteröityjen tosiasiallisten oikeuksien loukkaamisesta henkilötietojen suojan oletettua loukkaajaa vastaan vetoamalla sopimattomien kaupallisten menettelyjen kiellon, kuluttajansuojalain tai pätemättömien yleisten sopimusehtojen käyttöä koskevan kiellon rikkomiseen, kun kyseisten tietojen käsittely voi vaikuttaa yksilöityjen tai yksilöitävissä olevien luonnollisten henkilöiden kyseiseen asetuksiin perustuviin oikeuksiin. - Uutiset
28.4.2022 16.15
Liikennevakuutuksen korvausohjeet 2022Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan liikennevahinko-osaston korvausohjeissa on tietoa liikennevahinkojen nykyisestä korvauskäytännöstä. Korvausohjeilla pyritään yhtenäistämään liikennevahinkojen korvauskäytäntöä. Lisäksi niiden toivotaan tarjoavan tietoa liikennevahinkojen korvauskäytännöstä vahinkoa kärsineille ja muille tietoa tarvitseville. - Uutiset
28.4.2022 12.10
KKV:n raportti: Pikaluoton ottaneilla paljon maksuvaikeuksia muihin velallisiin verrattunaPikaluotoista ja niihin liittyvistä ongelmista on keskusteltu julkisuudessa vuosien ajan, mutta niiden yleisyydestä ei ole ollut tarkkoja tietoja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston raportti tarkentaa nyt kokonaiskuvaa pikaluottoihin liittyvien ongelmien laajuudesta ja laadusta. Pikaluottoja ottaa vuosittain vain noin 1–2 prosenttia aikuisväestöstä, mutta he kokevat enemmän maksuvaikeuksia kuin muita lainoja ottaneet. Ongelmat kasautuvat haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille, jotka ovat ottaneet pikaluoton lisäksi jotain muutakin lainaa. - Uutiset
26.4.2022 12.33
Tukes: Yli 2100 tuotetta poistettiin vuonna 2021 EU-markkinoilta Safety Gate -järjestelmän avullaEurooppalaiseen vaarallisten tuotteiden hälytysjärjestelmään (Safety Gate Rapid Alert System) tehtiin 2142 ilmoitusta vuonna 2021 EU:n markkinoilta löytyneistä vaaralliseksi todetuista tuotteista. Ilmoitusmenettelyn tarkoituksena on poistaa vaaralliset tuotteet tehokkaasti EU:n yhteismarkkinoilta. Suomesta järjestelmään tehtiin yli 60 ilmoitusta, joista kolmasosa koski sähkölaitteita. - Uutiset
21.4.2022 14.34
Hallituksen esitys: Palvelujen kuluttajansuojaa parannetaan vuoden 2023 alustaHallitus esittää kuluttajansuojan vahvistamista henkilöön kohdistuvissa palveluissa. Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan oikeuksia ja velvollisuuksia näitä palveluja koskevissa sopimuksissa. Esityksen mukaan kuluttajansuojalakiin lisätään säännökset kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista henkilöön kohdistuvien palveluiden virhe- ja viivästystilanteissa. - Uutiset
20.4.2022 14.55
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa oli kysymys muun muassa matkan peruuntumisesta koronan vuoksi, työkyvyttömyyden syystä, yleisavaimen varkaudesta, alivakuutuksesta, ulkonäköön liittyvästä hoidosta, haittaluokasta, välttämättömästä hoidosta, huolimattomuudesta ja kotihoidon kuluista. - Uutiset
19.4.2022 9.00
Euroopan kuluttajakeskus: Toimintaohjeet latvialaista Nordweb SIA:aa (Carspy.fi ja Carcheck.fi) koskevissa valitusasioissaEuroopan kuluttajakeskus saa edelleen yhteydenottoja auton hinta-arviota tarjoavasta Carspy.fi-palvelusta. Euroopan kuluttajakeskus ei saa yhteyttä palvelun taustalla olevaan latvialaiseen yritykseen eikä näin ollen voi tarjota sovitteluapua laskujen peruuttamiseksi tai maksujen palauttamiseksi näissä valituksissa. Kuluttajien tulee reklamoida aiheettomasta laskusta suoraan yritykselle. Yksi valitus on riittävä. Reklamointiohjeet löytyy helmikuisesta yhteistiedotteesta Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa. Keskus kertoo, että heihin on oltava yhteydessä vain, jos saat laskun perintätoimistolta tai yhteydenoton tuomioistuimesta. - Uutiset
14.4.2022 14.00
Neljän tuoteryhmän markkinavalvontaa koskeva lakiesitys lausuntokierrokselle 27. toukokuuta saakkaMarkkinoilla olevien tuotteiden tulee täyttää niille asetetut vaatimukset. Markkinavalvonnan tavoitteena on varmistaa, että tuotteet eivät vaaranna käyttäjien terveyttä, turvallisuutta tai ympäristöä ja että tuotteet toimivat oikealla tavalla. Hallituksen lakiesitys koskien markkinavalvonta-asetuksen täytäntöönpanoa lelujen, kuluttajakäyttöisten koneiden, mittauslaitteiden ja kaasulaitteiden osalta lähtee lausuntokierrokselle. - Uutiset
14.4.2022 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajat olivat tehneet reklamaation kohtuullisessa ajassa, kun he olivat tehneet sen noin kahden ja puolen kuukauden kuluttua lennon viivästymisestä - ei näyttöä poikkeuksellista olosuhteista - vakiokorvaus oli maksettavaLautakunta katsoi tapauksessa selvitetyksi, että lentoyhtiö oli täyttänyt asetuksen mukaisen tiedonantovelvollisuutensa. Näin ollen matkustajien oli tullut vedota lennon viivästymiseen tai vaatia korvausta viivästymisestä kohtuullisessa ajassa säilyttääkseen oikeutensa mahdolliseen vakiokorvaukseen. Lautakunta katsoi, että matkustajat olivat tehneet reklamaation kohtuullisessa ajassa, kun he olivat tehneet sen noin kahden ja puolen kuukauden kuluttua lennon viivästymisestä. Tapauksessa ei ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella teknistä vikaa olisi tullut arvioida lautakunnan aiemmasta ratkaisukäytännöstä poikkeavasti. Koska lentoyhtiö ei ollut näyttänyt lennon viivästymisen aiheutuneen asetuksen 5 artiklan 3 kohdassa tarkoitusta poikkeuksellista olosuhteista, se oli velvollinen maksamaan matkustajille asetuksen 7 artiklan mukaisen korvauksen, jonka määrä tämän pituisella lennolla (Helsingistä Phuketiin) oli 600 euroa matkustajalta. - Uutiset
14.4.2022 8.16
Halgan Services Oy:lle 10 000 euron seuraamusmaksu ja julkinen varoitus laiminlyönneistä rahanpesun estämisen sääntelyn noudattamisessaLaiminlyönnit koskevat useita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen sääntelyn velvoitteita. Kyse on ollut puutteista riskiarviossa, asiakkaiden riskiperusteisessa arvioinnissa, asiakkaan tuntemisessa ja tuntemistietojen säilyttämisessä sekä asiakkaiden tehostetussa tuntemisvelvollisuudessa. - Uutiset
13.4.2022 14.43
Kuluttaja-asiamies huomautti sähköyhtiö Oomia hintakattosopimuksen harhaanjohtavasta markkinoinnista ja epäselvästä sopimuksen irtisanomisestaKKV on saanut kuluttajilta runsaasti yhteydenottoja sen jälkeen, kun sähköyhtiö Oomi Oy ilmoitti joulukuun lopulla 2021 lakkauttavansa hintakattosopimuksensa ja korvaavansa sen uudella sopimuksella. Yhtiö lakkautti hintakaton juuri sellaisessa tilanteessa, johon hintakatto oli alun perin tarkoitettu ja jonka varalta kuluttajat olivat maksaneet erillistä palvelumaksua. Kuluttaja-asiamies antoi yhtiölle huomautuksen harhaanjohtavasta markkinoinnista ja sopimuksen epäselvistä muutosmenettelyistä. - Uutiset
13.4.2022 14.11
ASP-järjestelmän ehtoja parannetaan – yläikärajaa nostetaan, lainojen enimmäismäärää korotetaan ja yhteisen asunnon hankintaa helpotetaanEduskunnalle 13. huhtikuuta 2022 annetulla hallituksen esityksellä asuntosäästöpalkkiojärjestelmän (ASP) kehittämisestä pyritään parantamaan erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten mahdollisuuksia omistusasumiseen. - Uutiset
13.4.2022 14.00
Ruokaketjun uutiskirjeessä aiheina muuan muassa pakkausmerkintähelpotukset ja luomusertifikaattiVuoden 2022 toinen Ruokaketjun uutiskirje on ilmestynyt. - Uutiset
13.4.2022 13.30
Auto oli ollut pysäköitynä sähköauton lataamista varten latauslaitteen viereen yhtiön valvomalla pysäköintialueella - Kuluttajariitalautakunta suositti, että valvontayhtiö palauttaa kuluttajalle 60 euroaLautakunta katsoi, että alueen maksullisen pysäköinnin opastemerkinnät eivät olleet sähköautojen latauspisteiden kohdalla täyttäneet vaatimuksia opasteiden selkeydestä. Opasteet olivat olleet omiaan aiheuttamaan epätietoisuutta latauspisteiden läheisen pysäköinnin maksullisuudesta. Kuluttaja voi perustellusti ajatella esimerkiksi, että pysäköintimaksu sisältyisi latausmaksuun. Pysäköinnin maksullisuudesta latauspisteiden läheisyydessä ja latauksen aikana ei ollut ilmoitettu niin selkeästi, että ehto olisi tullut osaksi osapuolten välistä pysäköintisopimusta. Lautakunta katsoi, että valvontamaksu oli ollut aiheeton. - Uutiset
12.4.2022 10.06
Vaikuttavuutta ennakoivaan talousneuvontaan – ennakoivan talousneuvonta -hankkeen loppuraporttiKansalaisille tarjottavaa talousneuvontaa ja velkaongelmien ehkäisyä voidaan parantaa yhteistyöllä. Tämä käy ilmi juuri päättyneestä ennakoivan talousneuvonnan hankkeesta, jossa kehitettiin verkostomaisia toimintamalleja ylivelkaantumisen torjumiseksi. Työ kansalaisten talousosaamisen parantamiseksi jatkuu kiinteänä osana viranomaisten toimintaa. - Uutiset
12.4.2022 9.46
Ruokavirasto myöntää helpotuksia elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin Ukrainan sodan aikanaUkrainan sodan aiheuttama poikkeuksellinen tilanne vaikeuttaa eräiden raaka-aineiden saantia Ukrainasta ja Venäjältä. Saatavuusongelmien vuoksi elintarvikealan toimijat voivat joutua tekemään äkillisiä muutoksia valmistusaineisiin, jolloin elintarvikkeen koostumus ei välttämättä täysin vastaa suomen- ja ruotsinkielisissä pakkausmerkinnöissä annettuja tietoja. Tästä syystä Ruokavirasto myöntää helpotuksia pakkausmerkintöihin Suomessa, jotta olemassa olevat pakkausmateriaalit voidaan edelleen hyödyntää. Elintarviketurvallisuus ei saa kuitenkaan vaarantua, ja kuluttajien oikeus riittäviin tietoihin pitää varmistaa. - Uutiset
8.4.2022 15.10
EUT: Ollakseen pätevästi sidottu sähköiseen sopimukseen kuluttajan on ymmärrettävä selvästi pelkästään tilauspainikkeessa olevien sanojen perusteella, että heti kun hän painaa kyseistä painiketta, hän on maksuvelvollinenKuluttajaoikeusdirektiivin 2011/83/EU 8 artiklan 2 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että kun arvioidaan, vastaako tilausmenettelyssä, jossa on kyse sähköisessä muodossa tehtävästä etäsopimuksesta, käytettävään tilausnäppäimeen tai vastaavaan toimintoon merkitty ilmaisu, kuten ”viimeistele varaus”, tässä säännöksessä tarkoitettua ilmaisua ”tilaukseen liittyy maksuvelvollisuus”, huomioon on otettava yksinomaan tällaiseen näppäimeen tai vastaavaan toimintoon tehty merkintä. - Uutiset
8.4.2022 13.20
Kasbonon perinnästä edelleen paljon yhteydenottoja - lue KKV:n toimintaohjeetKuluttajaneuvontaan tulee edelleen paljon yhteydenottoja Kasbono Oy:n perinnästä. Kyse on kauan sitten syntyneistä veloista, jotka Kasbono on ilmoittanut ostaneensa alkuperäisiltä velkojilta. - Uutiset
8.4.2022 9.00
Eduskunta hyväksyi luottotietolain muuttamisen – maksuhäiriömerkintöjen säilytysaika rajoittuu kuukauteenEduskunta hyväksyi luottotietolakiin sekä eräisiin muihin lakeihin EU:n tietosuojasääntelystä johtuvia muutoksia täysistunnossaan 6. huhtikuuta. Samalla hyväksyttiin eräiden luottotietolaissa säänneltyjen maksuhäiriötietojen säilytysaikojen lyhentäminen. Muutos lyhentää yleisimpien henkilö- ja yritysluottotietoina talletettavien maksuhäiriömerkintöjen säilytysaikaa kuukauteen. - Uutiset
7.4.2022 14.01
Hallituksen esitys tähtää esteettömyyden parantamiseen direktiivin mukaisesti – lainsäädännön on tarkoitus tulla voimaan viimeistään 28.6.2022 ja sen soveltaminen alkaa pääsääntöisesti 28.6.2025Esteettömyys edistää kaikkien ja erityisesti vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua yhteiskuntaan täysipainotteisesti ja itsenäisesti. Hallitus esittää eduskunnalle muutoksia lainsäädäntöön tuotteiden ja palvelujen esteettömyyden parantamiseksi. Lainsäädännön muutoksilla toimeenpantaisiin EU:n esteettömyysdirektiivi. Direktiivi koskee erityisesti tieto- ja viestintätekniikkaan liittyviä tuotteita ja palveluja. Tavoite on, että tuotteet ja palvelut suunnitellaan ja valmistetaan siten, että vammaiset henkilöt pystyisivät käyttämään niitä mahdollisimman laajalti. - Uutiset
7.4.2022 11.30
EUT: Viivästyneen lennon matkustajat voivat vaatia korvausta EU:n ulkopuoliselta lentoliikenteen harjoittajalta silloin, kun tämä suorittaa koko lennon EU:n lentoliikenteen harjoittajan lukuunLentomatkustajien oikeuksista annetulla asetuksella ei loukata periaatetta, jonka mukaan valtiolla on täydellinen ja yksinomainen suvereniteetti omaan ilmatilaansa.