Hakutulokset
- Uutiset
21.10.2022 13.45
KKV: Usein kysyttyä sähköstäKKV:n sivulta löydät vastauksia yleisiin ja ajankohtaisiin kysymyksiin sähköstä. Kysymyksiä päivitetään tarpeen mukaan. - Uutiset
20.10.2022 13.45
Kuluttajaluottojen sääntelyyn esitetään tiukennuksiaHallitus esittää kuluttajaluottojen korkokaton alentamista ja luottojen markkinointiin lisää rajoituksia. Uudistusten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla. Lakien vahvistamisen ja voimaantulon väliin on tarpeen jättää noin puolen vuoden siirtymäaika, jotta luotonantajille ja viranomaisille jää riittävä aika valmistautua uudistusten vaatimiin muutoksiin. - Uutiset
20.10.2022 7.00
Deturin konkurssi: KKV:n toimintaohjeita asiakkaille 19.10.2022Matkanjärjestäjä Detur Finland Oy on hakeutunut konkurssiin 17.10.2022. Suomalaisille kuluttajille myytyjen matkojen turvaksi on asetettu vakuus Ruotsin Kammarkollegietille, josta matkustajat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista. - Uutiset
19.10.2022 9.32
Kouvolan Asuntokeskus Ky:lle uhkasakko maksettavaksi – yhtiö harjoitti kiinteistönvälitystä kiellosta huolimattaEtelä-Suomen aluehallintovirasto on tuominnut uhkasakon maksettavaksi, koska Kouvolan Asuntokeskus Ky on harjoittanut välitystoimintaa ilman rekisteröintiä. Yhtiö on ollut aikaisemmin välitysliikerekisterissä. Se kuitenkin poistettiin rekisteristä aluehallintoviraston päätöksellä 3.2.2021, koska välitysliike ei täyttänyt rekisteröinnin edellytyksiä. Tämän jälkeen aluehallintovirasto kielsi yhtiötä harjoittamasta välitystoimintaa. - Uutiset
17.10.2022 15.00
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista (Slovenia)Kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun direktiivin 93/13/ETY 3 artiklan 1 kohtaa ja 8 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan sopimusehto voidaan todeta kohtuuttomaksi, jos se aiheuttaa kuluttajan vahingoksi huomattavan epätasapainon osapuolten sopimuksesta johtuvien oikeuksien ja velvollisuuksien välille, tarkastelematta kuitenkaan tällaisessa tilanteessa tämän 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitettua lojaliteettiperiaatteen vaatimusta. - Uutiset
17.10.2022 11.21
Pikkuprinttiä ja kokeilujaksolla kosiskelua – kuluttaja-asiamies vaati korjauksia VitaePro:n markkinointiinVitaePro-lisäravinnetta on viime vuosina markkinoitu näkyvästi televisiossa useilla kanavilla. Markkinoinnissa on esiintynyt monia puutteita ja esimerkiksi tilauksen ehdot ovat jääneet epäselviksi. VitaePro-tuotteita markkinoiva NutraQ on kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutunut korjaamaan markkinointiaan. - Uutiset
14.10.2022 14.30
Apulaisoikeusasiamies: Kuluttajariitalautakunnan toimivaltaratkaisu ja käsittelyaikaKantelija arvosteli kuluttajariitalautakunnan toimivallastaan antamaa ratkaisua sekä lautakunnan menettelyä ja käsittelyaikaa ratkaisupyyntönsä käsittelyssä. AOA saattoi asiassa (kohdissa 3.1.4 ja 3.3.4) esittämänsä kuluttajariitalautakunnan tietoon lähettämällä sille jäljennöksen päätöksestään. AOA lähetti jäljennöksen päätöksestään myös OM:lle tiedoksi. - Uutiset
14.10.2022 12.23
Matkatoimisto Deturin tilanteesta odotetaan yhä tietoja – KKV:lta ohjeet asiakkaille 14.10.2022Monet Deturin asiakkaat ovat huolissaan matkatoimiston tilanteesta ja rahanpalautusten aikataulusta. Detur ilmoitti syyskuussa peruvansa loppuvuoden 2022 matkat. Kuluttajailmoitusten perusteella myös joitain vuoden 2023 matkoja on peruttu. KKV:n tiedotteeseen on koottu ajantasaiset ohjeet asiakkaille sekä tietoa asian etenemisestä kuluttaja-asiamiehen valvonnassa. - Uutiset
14.10.2022 10.50
EU:n digimarkkinasäädös tulee voimaan marraskuussa 2022 – uudet säännöt suurille verkkoalustoilleUusien sääntöjen tarkoituksena on varmistaa oikeudenmukaiset ja avoimet digitaaliset sisämarkkinat. Digimarkkinasäädös eli digitaalisia markkinoita koskeva asetus tulee voimaan 1. marraskuuta 2022. Sen soveltaminen alkaa puoli vuotta voimaantulon jälkeen eli 2. toukokuuta 2023. Asetus on julkaistu 12.10.2022 Euroopan unionin virallisessa lehdessä. - Uutiset
12.10.2022 13.03
Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokaupan vitsaukseen: myyjä ei voi perua tilauksia saatavuusongelmiin vedotenViime vuosina verkkokaupoissa on yleistynyt ilmiö, jossa myyjät peruvat sopimuksia lainvastaisin perustein, esimerkiksi tuotteen loppumisen tai virheelliseen varastosaldon takia. Kuluttaja-asiamies löysi monien verkkokauppojen toimintatavoista puutteita ja huomautti verkkokauppoja kuluttajansuojan säännöistä. KKV:n kuluttajaneuvonnassa havaittiin keväällä 2021, että yhä useampi verkkokauppa yrittää vetäytyä heitä sitovista tilaussopimuksista. Ongelmia on esiintynyt etenkin elektroniikan ja kodinkoneiden verkkokaupoissa. Kuluttajien ilmoitusten perusteella huomattiin, että monella verkkokaupalla on virheellinen käsitys oikeudestaan peruuttaa tilaus, eivätkä toimitusehdot muutenkaan kaikilta osin ole kuluttajansuojalain mukaisia. - Uutiset
11.10.2022 14.15
Positiivisen luottotietorekisterin rakentaminen etenee – lue usein kysyttyjä kysymyksiäPositiivisen luottotietorekisterin perustaminen -hanke etenee Verohallinnon Tulorekisteriyksikössä aikataulussa ja suunnitelmien mukaisesti. Rekisterin kehitystyötä tehdään vuonna 2022. Tarkoituksena on varmistaa, että positiivisen luottotietorekisterin toteutus on teknisesti toimiva ja lainmukainen. Sidosryhmillä on mahdollisuus varmistaa hankkeen edetessä omien järjestelmiensä yhteensopivuus positiivisen luottotietorekisterin kanssa testaamalla. Keväällä 2023 sidosryhmillä on vuorossa ensin testaukseen ilmoittautuminen ja sitten testaus. - Uutiset
11.10.2022 13.17
Niranjan Sapkotan väitös: Arvioi ainakin nämä 13 riskiä sijoittaessasi kryptovaluuttoihinLohkoketjupohjaiset kryptovaluutat voivat olla rahoitusalaa mullistava digitaalinen innovaatio ja mahdollisuus, mutta riskittömiksi niitä ei voi luonnehtia. Niranjan Sapkota onkin tunnistanut Vaasan yliopiston rahoituksen alan väitöskirjassa 13 eri tyyppistä kryptovaluuttoihin liittyvää riskiä. Riskin määrä ja luonne vaihtelevat valuuttojen eri ominaisuuksien mukaan. Yksi suurimmista riskeistä on kryptovaluutan maksukyvyttömyys.
– Yli 12 000 eli yli 60 prosenttia kryptovaluutoista on mennyt konkurssiin tai kokonaan hävinnyt sen jälkeen, kun kuuluisin kryptovaluutta Bitcoin syntyi vuonna 2009. Osa valuutoista on edelleen romahduksen partaalla, kertoo Sapkota. - Uutiset
10.10.2022 14.41
Lausuntotiivistelmä kuluttajaluottoja koskevan lainsäädännön tarkistamisestaYleisellä tasolla lausunnonantajat pitivät ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien ehkäisemistä tärkeänä. Osa lausunnonantajista ei kuitenkaan pitänyt kaikkia mietinnössä esitettyjä keinoja tarpeellisina tai sellaisina, joiden avulla esitettyihin tavoitteisiin päästäisiin. - Uutiset
7.10.2022 13.00
EUT tulkitsi ”suoraan toisiinsa liittyvät lennot” -käsitettäAsetusta 261/2004 on tulkittava siten, että käsite ”suoraan toisiinsa liittyvät lennot” kattaa useista lennoista koostuvan kuljetuksen, jonka suorittavat lennosta vastaavat eri lentoliikenteen harjoittajat, joiden välillä ei ole erityistä oikeussuhdetta, kun lennot on yhdistänyt matkatoimisto, joka on laskuttanut näiden lentojen kokonaismäärän ja antanut yhden ainoan lipun kyseistä kuljetusta varten, joten matkustaja, jonka lento lähtee jäsenvaltion alueella sijaitsevalta lentoasemalta ja jonka saapuminen viimeisen lennon määräpaikkaan on viivästynyt merkittävästi, voi vedota kyseisen asetuksen 7 artiklan mukaiseen korvausta koskevaan oikeuteen. - Uutiset
5.10.2022 15.30
Hovioikeus: Oliko vastaaja vastuussa hänen verkkopankkitunnuksiaan käyttäen tehtyjen luottojen takaisinmaksusta - velkomuskanteen hylkäävä käräjäoikeuden tuomio kumottiin- Oliko vastaaja yksissä tuumin B:n kanssa hakenut luotot tai luovuttanut niiden hakemisen mahdollistaneet tunnistusvälineet B:lle
- Olko vastaaja säilyttänyt tunnistusvälineitä huolimattomasti tai menetellyt muutoin vastuun perustavalla tavalla
- Luottokelpoisuuden selvittäminen
- Kohtuullistaminen (Vailla lainvoimaa 5.10.2022) - Uutiset
4.10.2022 15.28
Traficom: DNA:n tulee korjata sopimustiedon tarkastuspalvelunsa lainmukaiseksi – korkein hallinto-oikeus ei antanut yhtiölle valituslupaaTeleyrityksillä on ollut 1.1.2022 lähtien velvollisuus tarjota kuluttajille mahdollisuus tarkastaa tekstiviestillä määräaikaisen matkaviestinverkon liittymäsopimuksensa päättymispäivä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan DNA Oyj:n (DNA) tarkastuspalvelu ei ollut lainmukainen ja virasto velvoitti yhtiötä korjaamaan palvelunsa sekä asetti uhkasakon velvoitteen tehosteeksi. Tällä menettelyllä virasto halusi taata kaikille kuluttajille tasaveroisen mahdollisuuden tarkastaa liittymäsopimuksensa päättymispäivä maksuttomalla, helpolla ja välittömällä tavalla teleoperaattorista riippumatta. Hallinto-oikeus hylkäsi kesällä DNA:n asiasta tekemän valituksen ja lopullinen ratkaisu asiassa saatiin korkeimmasta hallinto-oikeudesta, joka ei myöntänyt DNA:lle valituslupaa. - Uutiset
3.10.2022 10.10
Euroopan komissio: Tuotteita ja tekoälyä koskevat uudet vastuusäännöt kuluttajien suojelemiseksi ja innovoinnin edistämiseksiKomissio on hyväksynyt kaksi ehdotusta vastuusääntöjen mukauttamiseksi digiajan, kiertotalouden ja globaalien arvoketjujen vaikutuksiin. Ensinnäkin komissio ehdottaa niiden sääntöjen päivittämistä, jotka koskevat valmistajan ankaraa vastuuta viallisista tuotteista (säännöt koskisivat myös älykästä teknologiaa ja lääkkeitä). Tarkistetut säännöt antavat yrityksille oikeusvarmuuden, jotta ne voivat investoida uusiin ja innovatiivisiin tuotteisiin. Niillä myös varmistetaan, että uhrit voivat saada oikeudenmukaisen korvauksen, jos vialliset tuotteet, myös digitaaliset tai kunnostetut tuotteet, ovat aiheuttaneet heille vahinkoa. Toiseksi komissio ehdottaa ensimmäistä kertaa tekoälyä koskevien kansallisten vastuusääntöjen kohdennettua yhdenmukaistamista, jotta tekoälyyn liittyvien vahinkojen uhrien on helpompi saada korvausta. Tekoälyä koskevan valkoisen kirjan tavoitteiden ja komission vuonna 2021 esittämän tekoälysäädöstä koskevan ehdotuksen mukaisesti uusilla säännöillä varmistetaan, että tekoälytuotteiden tai -palvelujen aiheuttamista vahingoista kärsivät uhrit voivat saada samantasoisen suojan kuin jos vahinko olisi aiheutunut jossakin muussa tilanteessa. - Uutiset
29.9.2022 13.06
KKV: Huonekaluliike Sisuste Peltoniemen asiakkaat vaikeuksissa – harkitse, ennen kuin tilaatKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut paljon yhteydenottoja huonekaluliike Sisuste-Peltoniemi Oy:stä, joka myy muun muassa kalliita sänkyjä. Kuluttajien ilmoitusten mukaan yrityksen toimitukset viivästyvät säännönmukaisesti, sovittuja hyvityksiä ei makseta ja asiakaspalvelun toiminnassa on puutteita. - Uutiset
29.9.2022 12.42
EUT: Lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen soveltamisesta vastaava kansallinen viranomainen voi yksittäistapausta koskevien valitusten seurauksena velvoittaa liikenteenharjoittajan maksamaan matkustajille korvauksiaNäin on sillä edellytyksellä, että kyseessä oleva jäsenvaltio on myöntänyt sille tällaisen toimivallan. - Uutiset
29.9.2022 9.41
Makrovakauspäätös: Lainakatto säilyy aiemmalla tasollaFinanssivalvonnan johtokunta on päättänyt pitää lainakaton eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan. Vaatimusta muutettiin viime vuonna, jolloin muiden kuin ensiasunnon hankintaa varten otettujen uusien asuntoluottojen enimmäisluototussuhde laski 5 prosenttiyksiköllä 85 prosenttiin. Johtokunta päätti myös säilyttää pankkien muuttuvan lisäpääomavaatimuksen ennallaan perustasolla. - Uutiset
26.9.2022 14.43
Kotitalouksille tukea suuriin sähkölaskuihin 1.1.-30.4.2023Hallitus toteuttaa syyskuun alussa budjettiriihessä sovitun mukaisesti tuet, joilla helpotetaan niiden kotitalouksien asemaa, joilla on suuria sähkölaskuja. Verotuksessa otetaan käyttöön väliaikainen sähköenergialaskujen perusteella myönnettävä kotitalousvähennys. Niille kotitalouksille, jotka eivät voi täysimääräisesti hyödyntää verovähennystä, otetaan käyttöön väliaikainen sähkötuki. Tukea myönnettäisiin 1.1.2023-30.4.2023 välisenä aikana kulutetusta sähköenergiasta maksetun määrän perusteella. - Uutiset
23.9.2022 16.00
EUT: Asianajopalkkiot ja summaarinen menettely (Espanja)Ennakkoratkaisupyyntö – Kuluttajasopimusten kohtuuttomat ehdot – Direktiivi 93/13/ETY – Kuluttajien kannalta sopimattomat kaupalliset menettelyt – Tehokkuusperiaate – Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artikla – Asianajopalkkioiden perimistä koskeva summaarinen menettely – Palkkiosopimuksen ehtojen mahdollinen kohtuuttomuus – Kansallinen säännöstö, joka ei mahdollista tuomioistuinvalvontaa – 4 artiklan 2 kohta – Poikkeuksen ulottuvuus – Direktiivi 2005/29/EY – 7 artikla – Harhaanjohtava kaupallinen menettely – Asianajajan ja päämiehen välinen sopimus, jossa päämiestä kielletään taloudellisen seuraamuksen uhalla luopumasta kanteesta asianajajan tietämättä tai hänen neuvojensa vastaisesti - Uutiset
23.9.2022 15.35
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajan vastattavista oikeudenkäyntikuluista (Espanja)Kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun direktiivin 93/13/ETY 6 artiklan 1 kohtaa ja 7 artiklan 1 kohtaa, luettuina tehokkuusperiaatteen valossa, on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välillä tehdyssä sopimuksessa olevan ehdon kohtuuttomuuden toteamiseksi vireille pannun tuomioistuinmenettelyn osalta kyseisen kuluttajan on vastattava omista oikeudenkäyntikuluistaan, jos hänen vaatimuksensa on täytetty tuomioistuinmenettelyn ulkopuolella, edellyttäen, että asiaa käsittelevän tuomioistuimen on pakottavasti otettava huomioon elinkeinonharjoittajan mahdollinen vilpillinen mieli ja tarvittaessa velvoitettava tämä korvaamaan oikeudenkäyntikulut, jotka ovat aiheutuneet tuomioistuinmenettelystä, joka kuluttajan on ollut pakko saattaa vireille vedotakseen hänelle direktiivillä 93/13 annettuihin oikeuksiin. - Uutiset
23.9.2022 13.44
Matkatoimisto Detur keskeyttää toimintansa loppuvuodeksi – ohjeita matkustajille 23.9.2022Detur on ilmoittanut keskeyttävänsä toimintonsa väliaikaisesti ja peruuttavansa loppuvuoden 2022 matkat. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) jatkaa Deturin ongelmien selvittämistä, sillä Detur ei ole antanut riittäviä ja luotettavia tietoja tilanteestaan. Asiakkaiden ei pidä maksaa hotellia toistamiseen, ellei se ole käytännön syistä välttämätöntä. - Uutiset
21.9.2022 9.46
KKV varoittaa Helpdor-alustapalvelusta ja antaa toimintaohjeitaRemontteja, huoltotöitä ja muita kodin palveluita tarjoavan Helpdor Oy:n toimintatapa aiheuttaa edelleen kuluttajille ongelmia. Monet asiakkaat eivät esimerkiksi ole saaneet tilaamaansa palvelua eivätkä ennakkoon maksamiaan rahoja takaisin. Helpdor ei ole korjannut toimintaansa lainmukaiseksi ja siksi yritykseen kannattaa suhtautua varauksella. - Uutiset
21.9.2022 8.28
Poliisi: Lisääntyneet sähkösopimusten vaihdot tuovat uusia mahdollisuuksia petosrikollisuuteenSuurten ihmismassojen kulutuskäytöksen muutokset avaavat ovia aina myös petosrikoksia tekeville. Tällä hetkellä sähkömyyntimarkkinoilla tapahtuvien muutosten myötä myös sähkömyyntiin liittyvien petosten määrän odotetaan kasvavan Kaakkois-Suomessa. - Uutiset
20.9.2022 7.07
Väärinkäytöksistä ilmoittaville vahvempaa suojaa (whistleblowing)Hallitus antoi 19.9.2022 eduskunnalle esityksen laiksi Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta. Ilmoittajansuojelulailla pannaan täytäntöön Euroopan unionin oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelua koskeva niin sanottu whistleblower-direktiivi. Lailla kielletään ilmoittajaan kohdistuvat vastatoimet. Esityksen mukaan ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
19.9.2022 16.00
Vakuutuslautakunnan ratkaisusuosituksiaVakuutuslautakunta on julkaisut viime viikkoina vielä elokuulta ratkaisusuosituksia, jotka eivät olleet mukana 5.9. julkaistussa Edilex-uutisessa. Tässä listaus niistä: - Uutiset
19.9.2022 14.55
Energiavirasto: Karhu Voima lopettaa toimintansa – asiakkaiden etsittävä uusi sähkönmyyjä Karhu Voima Oy on hakeutunut konkurssiin 19.9.2022 ja lopettaa asiakkaiden sähkön toimituksen 20.9.2022 alkaen. Yhtiön asiakkaiden on etsittävä uusi sähkönmyyjä viipymättä. Energiavirasto määrää Karhu Voiman tilalle uuden toimitusvelvollisen sähkönmyyjän Haminan Sähköverkot Oy:n ja Kotkan Energiaverkot Oy:n alueelle mahdollisimman pian. - Uutiset
16.9.2022 7.38
Traficom S-Pankin tapauksesta: Vahvan sähköisen tunnistuksen luotettavuudesta ja turvallisuudesta huolehditaan Suomessa monin tavoinSähköisen tunnistuksen luotettavuus ja turvallisuus ovat herättäneet paljon keskustelua S-Pankin kerrottua julkisuuteen häiriöstä, joka mahdollisti vahvan sähköisen tunnistuksen väärinkäytön huhtikuusta 2022 elokuun 2022 alkuun. Julkisuudessa on tämän johdosta esiintynyt huolta vahvan sähköisen tunnistuksen luottamuksen ja turvallisuuden tasosta. Yksikään tietojärjestelmä ei ole 100 % turvallinen, mutta vahva sähköinen tunnistaminen ja rekisteröidyt tunnistuspalvelut ovat kuitenkin tarkasti säänneltyjä ja valvottuja. - Uutiset
15.9.2022 15.15
Komission esitys: Uusien EU-sääntöjen myötä laitteisto- ja ohjelmistotuotteista tietoturvallisempiaEuroopan komissio esitteli 15.9.2022 ehdotuksensa uudeksi kyberkestävyyssäädökseksi, jolla suojellaan kuluttajia ja yrityksiä tietoturvaominaisuuksiltaan puutteellisilta tuotteilta. Tämän alan ensimmäinen EU:n laajuinen lainsäädäntö asettaa pakollisia kyberturvavaatimuksia digitaalisia toimintoja sisältäville tuotteille niiden koko elinkaaren ajaksi. - Uutiset
15.9.2022 12.34
Sähköyhtiö Väre ei luopunut datahub-maksuista – kuluttaja-asiamies jätti ryhmävalituksenKuluttaja-asiamies on jättänyt kuluttajariitalautakunnalle ryhmävalituksen sähköyhtiö Väre Oy:n datahub-maksuista. Väre ryhtyi perimään erillisiä datahub-maksuja asiakkailtaan kesäkuussa 2022, vaikka kuluttaja-asiamies oli vaatinut yhtiötä luopumaan maksuista. Sähköyhtiö ei voi muuttaa määräaikaisia sopimuksia esimerkiksi lisäämällä niihin uusia kuluja. - Uutiset
14.9.2022 16.16
Energian hinnat: Komissio ehdottaa kiireellisiä markkinatoimenpiteitä eurooppalaisten energialaskujen pienentämiseksiKomissio ehdottaa Euroopan energiamarkkinoilla kiireellisiä toimenpiteitä, joilla puututaan viimeaikaisiin dramaattisiin hinnankorotuksiin. EU:ssa energian kysyntä ja tarjonta eivät tällä hetkellä lainkaan vastaa toisiaan. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että Venäjä käyttää energiavarojaan aseenaan. Nykyinen epätasapaino aiheuttaa kasvavia paineita Euroopan kotitalouksille ja yrityksille. Niiden helpottamiseksi komissio ehdottaa poikkeuksellisia toimenpiteitä, joilla vähennetään sähkön kysyntää ja pienennetään kuluttajien sähkökustannuksia. Lisäksi se ehdottaa energia-alan ylisuurten tulojen siirtämistä loppuasiakkaille. - Uutiset
14.9.2022 14.43
Komissio antoi esityksensä pakkotyöllä valmistettujen tuotteiden kieltämiseksi EU:n markkinoillaKomissio ehdottaa pakkotyöllä valmistettujen tuotteiden kieltämistä EU:n markkinoilla. Ehdotus kattaa kaikki tuotteet – sekä EU:ssa kotimaiseen kulutukseen ja vientiin valmistetut että maahantuodut tuotteet – eikä sitä ole kohdennettu tiettyihin yrityksiin tai tuotannonaloihin. Tällainen kokonaisvaltainen lähestymistapa on tärkeä, koska arviolta 27,6 miljoonaa ihmistä on pakkotyössä monilla tuotannonaloilla ja kaikissa maanosissa. Suurin osa pakkotyöstä tapahtuu yksityistaloudessa, mutta osa on valtioiden määräämää. Ehdotus perustuu kansainvälisesti sovittuihin määritelmiin ja normeihin, ja siinä korostetaan maailmanlaajuisten kumppaneiden kanssa tehtävän tiiviin yhteistyön merkitystä. Kansallisille viranomaisille annetaan valtuudet poistaa EU:n markkinoilta pakkotyöllä valmistetut tuotteet, kun ne ovat suorittaneet asiaa koskevan tutkimuksen. EU:n tulliviranomaiset tunnistavat ja pysäyttävät pakkotyöllä valmistetut tuotteet EU:n rajoilla. - Uutiset
14.9.2022 11.35
Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin: Hevosessa ei ollut kuluttajansuojalaissa tarkoitettua virhettäOstajat eivät kyenneet näyttämään toteen sitä väittämäänsä seikkaa, että hevosella olisi jo kaupantekohetkellä ollut kirjallisista todisteista K4-6 ilmenevät ja käräjäoikeuden tuomion sivulla 24 luetellut viat ja vaivat, joista myyjä olisi ollut tietoinen. Näin ollen hevosessa ei ollut kuluttajansuojalain 13 §:n 1 momentissa (1258/2001) tarkoitettua virhettä. (Vailla lainvoimaa 14.9.2022) - Uutiset
12.9.2022 16.00
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista (Puola) - Uutiset
12.9.2022 11.33
Mainonnan eettiseltä neuvostolta useita huomautuksia – muun muassa Ananasanustappi-ilmaisun käyttäminen makeismainoksessa oli hyvän tavan vastaista - Uutiset
9.9.2022 13.33
Kokkolan Energia irtisanoo osan toistaiseksi voimassa olevista sopimuksista – asiakkaiden etsittävä uusi sähkönmyyjä viipymättäKokkolan Energia Oy on irtisanomassa 1.10.2022 toistaiseksi voimassa olevat sähkösopimukset, jotka on tehty Kokkolan kaupungin alueen ulkopuolisiin sähkönkäyttöpaikkoihin. Energiavirasto kehottaa irtisanomisilmoituksen saaneita asiakkaita etsimään uuden sähkönmyyjän viipymättä. - Uutiset
8.9.2022 14.48
KKV esittää yhteensä 44 miljoonan euron seuraamusmaksuja kilpailun rajoittamisesta LVI-infraputkien markkinoillaKilpailu- ja kuluttajavirasto esittää, että markkinaoikeus määrää yhteensä noin 44 miljoonan euron seuraamusmaksut Onniselle, Dahl Suomelle, Ahlsellille, Uponor Infralle, Uponor Suomelle ja Pipelife Finlandille yritysten välisestä kielletystä yhteistyöstä muovisten LVI-infraputkituotteiden markkinoilla Suomessa vuosien 2009–2016 aikana. KKV:n selvitysten perusteella yritysten yhteistyön tavoitteena oli pitää tuotteiden markkinat niiden hallinnassa. Yritykset ohjasivat yhteistyössä tuotteiden kauppaa toisilleen ja vaikeuttivat yhteistyön ulkopuolella olevien yritysten toimintaa. - Uutiset
8.9.2022 13.34
Hallitus antoi esityksen laiksi asumisneuvonnan tuestaValtioneuvosto on antanut eduskunnalle lakiesityksen, joka koskee asumisneuvonnan tukea kunnille. Määräaikaista lakia esitetään vuosille 2023–2027. Lakiesityksen tavoitteena on ehkäistä asumisen ongelmia ja asunnottomuutta parantamalla asumisneuvonnan saatavuutta asumismuodosta riippumatta. Kunnat voisivat jatkossa hakea asumisneuvonnan valtionavustusta Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta. - Uutiset
8.9.2022 10.40
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissaHuijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä. - Uutiset
7.9.2022 11.21
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion sähkönmyyntisopimusta koskevassa riidassaKSS vastusti kannetta sillä perusteella, että asianosaisten välille oli syntynyt sähkönsiirtoa koskeva sopimus, johon perustuvat laskut A oli ollut velvollinen maksamaan yhtiölle. A:n mukaan tällaista sopimusta ei ollut syntynyt. KSS:n oikeutta saada suoritus esitettyihin laskuihin ei asiassa riitautettu sen varalta, että asianosaisten välille katsottaisiin vastoin A:n käsitystä syntyneen sitova sopimus. Näin ollen, mikäli asianosaisten välille oli KSS:n vastauksessaan ja valituksessaan esittämin tavoin syntynyt sähkönsiirrosta sitova sopimus, tuli kanne tällä perusteella hylättäväksi. Jos taas sopimusta asianosaisten välille ei näytetty syntyneen, ratkaistavaksi tuli kysymys siitä, oliko KSS velvollinen palauttamaan A:n kanteessa kerrotuissa olosuhteissa, ilman sopimukseen perustuvaa velvollisuutta KSS:lle maksaman summan. (KKO:ssa; VL:2023-9) - Uutiset
6.9.2022 9.03
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2022: Energiakriisi varjostaa myös kuluttajansuojan toteutumistaEnergian hinnan voimakas nousu näkyy tällä hetkellä monenlaisina kuluttajansuojan haasteina esimerkiksi silloin, kun yritys lopettaa toimintansa tai menee konkurssiin. Hinnat ja tarjolla olevat sopimusvaihtoehdot muuttuvat myös jatkuvasti, eikä näin poikkeuksellisissa olosuhteissa kilpailuttaminen välttämättä toimi edullisen vaihtoehdon takaajana. Sähkö on välttämättömyyshyödyke, jota tulisi olla saatavilla kohtuullisella hinnalla ja sopimusehdoilla. Suomessa ei ole ollut aikaisemmin tarvetta energiaköyhyysstrategialle – olisiko nyt aika laatia sellainen?, kysyy kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
5.9.2022 15.52
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihinVakuutusasioissa on kysymys muun muassa yritysvakuutuksesta, kotivakuutuksesta, kiinteistövakuutuksista ja vastuuvakuutuksista. - Uutiset
5.9.2022 11.51
Vierashuoneessa OTT, prosessioikeuden professori emeritus Risto Koulu: Edustajakanteella kohti kollektiivista oikeussuojaa?Edustajakanne on hyvä boosteri oikeussuojalle, mutta tuo mukanaan periaatteellisia ongelmia, jotka edustajakannedirektiivi jättää, ehkä tarkoituksella, vastauksia vaille. Vaikka kanneoikeuden laajennus on nykytilaan verrattuna käänteentekevä uudistus, access to justice -tutkija ei siihen ole tyytyväinen. Rekisteröinti on byrokraattinen prosessi. Samalla rekisteröintiä hoitava viranomainen, Suomessa oikeusministeriö, saa epäsuorasti mahdollisuuden vaikuttaa siihen, millaisia ryhmäkanteita tulevaisuudessa nostetaan (laki kuluttajien yhteisiä etuja edistävien järjestöjen nimeämisestä oikeutetuiksi yksiköiksi 2 §). Rekisteröintiä koskevat vaatimukset ovat epämääräisiä ja vaikeasti tulkittavia, esimerkkinä määräys, että järjestöllä on käytössään menettelyt, joilla estetään ulkopuolinen vaikuttaminen ja rahoituksen ristiriidat (ehdotettu 3 § 7-k). Näin harkinnanvaraisia vaatimuksia kanneoikeudelle on vaikea pitää hyväksyttävinä, kirjoittaa prosessioikeuden professori emeritus Risto Koulu Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
2.9.2022 10.30
Kuluttaja-asiamies puuttui A-Lottex Oy:n urheiluarpojen harhaanjohtavaan puhelinmyyntiinKuluttaja-asiamies on puuttunut A-Lottex Oy:n puhelinmyyntiin, jossa kuluttajille on kaupattu Olympiakomitean Urheilun Unelma-Arpojen kestotilausta. Puhelun alusta ei ollut tunnistettavissa, onko kyseessä myyntipuhelu vai esimerkiksi tutkimus tai kysely. Puheluissa on jäänyt epäselväksi myös sopimuksen syntyminen, hinta ja kesto. Vuodenvaihteessa voimaan tulevan lainmuutoksen toivotaan ehkäisevän vastaavia puhelinmyynnin ongelmia. - Uutiset
1.9.2022 14.41
Tutustu sovintoratkaisuihin Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 3/2022Syksyn uutiskirjeessä kerrotaan kuluneen kesän kuluttajayhteydenotoista, joiden kärjessä olivat tuotteiden toimitusongelmat verkkokaupoista ja lentoja koskevat eri riitatilanteet. Myös autonarvioipalvelut näkyivät yhteydenotoissa. Virasto esittelee uutiskirjeessä myös onnistuneita tapausesimerkkejä, joissa päästiin sovintoratkaisuun kuluttajan ja myyjän välillä. Lisäksi annetaan neuvoja tilanteeseen, jos saat liikennesakot ulkomailta. - Uutiset
31.8.2022 14.22
Kuluttaja-asiamies puuttui Fortumin epämääräiseen ympäristömarkkinointiin: Viherpesulla ei päästä "kohti puhtaampaa maailmaa"Kuluttaja-asiamies on arvioinut energiayhtiö Fortumin Äiti Maa -televisiomainosta, jossa luodaan mielikuvaa yrityksen ympäristöystävällisyydestä. Mainoksen luoma kokonaisvaikutelma oli harhaanjohtava, sillä se antoi liian myönteisen ja yksipuolisen kuvan yrityksen ympäristövaikutuksista. Fortumin Äiti Maa -televisiomainoksessa käytetään muun muassa ilmauksia ”kohti puhtaampaa maailmaa” ja ”puhdas energia ja kierrätys”. Katsojalle luodaan kokonaisvaikutelmaa, jonka mukaan Fortumin toiminnalla on voimakkaasti myönteinen ympäristövaikutus. Mainoksella pyritään vaikuttamaan Fortumin imagoon ja brändiin sekä välillisesti myös Fortumin tuotteiden myyntiin. - Uutiset
31.8.2022 13.00
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Uudesta auton hinta-arviopalvelusta kuluttajille ongelmia – toimi näin, jos sait yllätyslaskunKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan sekä Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut yhteydenottoja uudesta suomenkielisestä auton hinta-arviota tarjoavasta palvelusta, joka toimii osoitteessa autoarviointi.fi. Kuluttajien kohtaamat ongelmat ovat samankaltaisia kuin aiemmissa vastaavissa auton hinta-arviopalveluissa. Esimerkiksi palvelun maksullisuus on vaikeasti havaittavissa. Kuluttajien on syytä reklamoida yritykselle perusteettomasta laskusta. - Uutiset
31.8.2022 7.43
Kilpailu- ja kuluttajaviraston menettelyohje kuluttajille, joilla on korvausvaatimus Lumo Energialle määräaikaisen sopimuksen päättämisen johdostaKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut satoja yhteydenottoja, jotka koskevat Lumo Energian määräaikaisten sopimusten ennenaikaisesta päättämisestä aiheutuvaa korvausvastuuta. Tässä vaiheessa sinun ei kannata olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, vaan varmistaa, että toimit seuraavien ohjeiden mukaisesti.