Hakutulokset
- Uutiset
14.4.2023 12.12
Kuluttaja-asiamies vaati terveysjättejä kertomaan palveluiden hinnat avoimesti – Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna sitoutuivatMitä lääkäriaika maksaa? Muun muassa tämä tieto löytyy yksityisten terveyspalveluiden verkkosivuilta jatkossa huomattavasti helpommin. Terveystalo, Mehiläinen ja Pihlajalinna ovat kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta sitoutuneet kertomaan verkkosivuillaan varattavan palvelun olennaiset tiedot, kuten hinnan, selkeästi ja oikea-aikaisesti. - Uutiset
13.4.2023 15.50
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus kokoaa neuvonnan aiheet ja riitojen syytFINEn vuoden 2022 vuosikertomus sisältää keskeiset havainnot neuvontaan tulleista kysymyksistä sekä riitojen syistä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Vuosikertomuksessa kuvataan finanssiasioissa pinnalla olleita isoja teemoja ja luodataan myös tulevaisuutta näissä asioissa. - Uutiset
13.4.2023 8.30
Hallituksen esitysluonnos 24.9.2023 alkaen sovellettavasta datanhallinta-asetuksen täytäntöönpanemisesta lausuntokierrokselle 5.5.2023 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja hallituksen esitysluonnoksesta datanhallinta-asetuksen täytäntöönpanemiseksi. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus eurooppalaisen datan hallinnoinnista, eli datanhallinta-asetus (Data Governance Act, DGA) tuli voimaan 23.6.2022. Datanhallinta-asetus on uutta EU-sääntelyä. Asetuksella luodaan datan hallinnalle eurooppalaiseen arvopohjaan pohjautuva kehys, joka lisää datan saatavuutta ja yhtenäistää sen jakamista EU:n alueella. Tavoitteena on luoda yhteinen eurooppalainen data-avaruus ja yhteentoimivat datan sisämarkkinat. - Uutiset
12.4.2023 11.55
Vierashuoneessa asianajaja Johan Pråhl: Edustajakannedirektiivin täytäntöönpanon seurauksena kuluttajansuoja paranee ja ryhmäkannelain soveltamisala laajenee huomattavastiEdustajakannedirektiivillä (EU) 2020/1828 pannaan täytäntöön Suomessa 25.6.2023 voimaan tulevilla uusilla laeilla. Merkittävimmät ovat uusi laki kieltotoimenpiteitä koskevista edustajakanteista (1101/2022) ja laki ryhmäkannelain muuttamisesta (1103/2022) sekä molempiin liittyvä laki kuluttajien yhteisiä etuja edistävien järjestöjen nimeämisestä oikeutetuiksi yksiköiksi (1102/2022). - Uutiset
12.4.2023 11.00
Halinto-oikeus: Pankki ei syrjinyt asuntolainan hakijaa asuinpaikan perusteellaPankki oli ilmoittanut valittajalle, ettei se voi myöntää asuntolainaa, koska valittaja ei asu vakituisesti Suomessa eikä työskentele Suomessa, joten hänen palkkaansa ei makseta suomalaiselle pankkitilille. (Ei lainvoim. 12.4.2023) - Uutiset
11.4.2023 13.29
Hovioikeus: Luottoehdot eivät olleet vastoin kuluttajansuojalain 7 luvun 17 a §:n 2 ja 3 momenttien pakottavaa lainsäädäntöä – velallisen ei kuitenkaan tarvinnut maksaa perintäyhtiön oikeudenkäyntikuluja - Uutiset
11.4.2023 12.10
Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoja - Uutiset
11.4.2023 8.40
Kuluttaja-asiamies: Seikkailupuistoille uudet vakioehdotKuluttaja-asiamies on neuvotellut Suomen Seikkailupuistoyhdistyksen kanssa ulkotiloissa toimivia seikkailupuistopalveluja koskevat uudet yleiset sopimusehdot. Ehtojen tarkoitus on määritellä kohtuullisten sopimusehtojen minimitaso ja seikkailupuistot voivat aina tarjota kuluttajalle paremmat ehdot. Vakioehdot täydentävät lainsäännöksiä ja ne koskevat tilanteita, joiden oletetaan aiheuttavan eniten erimielisyyksiä, kuten hyvitys- ja korvauskysymykset palvelun virhetilanteissa. - Uutiset
6.4.2023 13.56
ECC-verkostoon 118.142 yhteydenottoa: Verkko-ostaminen ja lennot valitusten kärkiaiheina Euroopan kuluttajakeskuksessa 2022Vuonna 2022 Euroopan kuluttajakeskus sai käsiteltäväkseen yhteensä noin 3.160 uutta kuluttajayhteydenottoa. Valtaosa Euroopan kuluttajakeskuksen saamista yhteydenotoista koskee tilanteita, joissa Suomessa asuvalla kuluttajalla on ongelmatilanne tai kysymys liittyen toisessa EU-maassa sijaitsevaan yritykseen. Yleisimmät yrityksen sijaintimaat yhteydenotoissa viime vuonna olivat Saksa, Viro, Latvia ja Ruotsi. Kuluttajien kysymyksissä yleisin aihealue liittyi lentomatkustamiseen, ja varsinaisissa valitustapauksissa yleisimmät aiheet olivat toimittamatta jäänyt verkkokauppatilaus ja peruttu lento. - Uutiset
6.4.2023 12.12
Hovioikeus: Palkkio ja kulut keskeytyneistä remonttitöistäK:n valituksen johdosta ratkaistavana oli ensinnäkin se, oliko P jättänyt maksamatta K:lle sovittuja palkkioita sekä materiaaleista ja niiden kuljetuksesta johtuneita kuluja K:n P:n asunnossa 7.7.2020 aloittamista ja 16.9.2020 P:n puolelta keskeytetyistä remonttitöistä, ja lisäksi siitä, oliko K:lle aiheutunut sanotusta remonttitöiden keskeyttämisestä kuluja. Näiltä osin kysymys oli ensisijaisesti asianosaisten välisen sopimuksen sisällöstä ja K:n suorituksesta. Toiseksi ratkaistavana oli se, oliko K:lla oikeus korvaukseen siltä remonttitöiden keskeyttämisen 16.9.2020 jälkeiseltä ajalta, jona K:n remonttitöissä käyttämät työvälineet olivat olleet P:n hallussa. (Vailla lainvoimaa 6.4.2023) - Uutiset
6.4.2023 11.50
Hovioikeus: Yhtiön palveluksessa oli ollut kuluttajansuojalain 8 luvun 12 §:n mukainen virhe, koska varaajan ylivuotoputki oli asennettu johtamaan siitä valuva vesi lattialleLämminvesivaraajan alapuolinen kosteusvahinko oli aiheutunut virheellisesti asennetusta ylivuotoputkesta lattialle valuneen veden päätymisestä vedeneristeen läpi betonilaattaan. Vahingon välttämättömänä syynä voitiin asennusvirheen ohella pitää sitä, ettei pesuhuoneen vedeneristys ollut ollut kaikilta osin toimiva. HO arvioi varaajan alapuolisen, yhtiön vastuulle kuuluvan vahingon korjaamisesta aiheutuneiden kustannusten määräksi 3.500 euroa. HO katsoi sijaisasunnon käyttämisen tarpeen perustuneen koko sen käytön ajalta siihen kosteusvaurioon, jonka osalta yhtiö oli korvausvelvollinen. Asunnon tarpeen kiireellisyyden huomioon ottaen HO katsoi kantajien sijaisasumiskustannusten 885 euron määrän kohtuulliseksi. Myös kosteusraportin hankkimisesta aiheutuneet 337,50 euron kustannukset oli katsottava yhtiön vastuulla olevaan vahinkoon perustuviksi. Sovittelu ei antanut aihetta suureen vahingonkorvausvelvollisuuden alentamiseen. Yhtiö oli velvollinen korvaamaan vastuulleen kuuluvasta vahingosta ¾ osaa, eli 3.847,50 euroa. Loppuosa jäi kantajien vahingoksi. Kantajien avustajan asiaan käyttämää aikaa pidettiin selvästi liiallisena. Yhtiö velvoitettiin suorittamaan kantajille korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.717,47 euroa ja HO:ssa 7.225,20 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 6.4.2023) - Uutiset
6.4.2023 11.30
Moottorikelkkasafarille osallistuneille ei kerrottu heidän kokoeronsa vaikutuksesta kelkan ohjattavuuteen - hovioikeuskin hylkäsi syytteen terveysrikoksestaTuristisien käyttämä yhteinen moottorikelkka oli kaatunut ylitettäessä poroaidan ylittävää siltaa, minkä seurauksena A oli loukkaantunut vakavasti. Asiassa oli HO:ssa kysymys siitä, oliko vastaaja (ainoa hallituksen varsinainen jäsen, tj ja yhtiön turvallisuusjärjestelyistä vastaava toiminnanharjoittaja) RL 44 luvun 1 §:ssä säädetyllä tavalla törkeästä huolimattomuudesta suorittanut, pitänyt myynnissä tai muutoin elinkeinotoimintansa yhteydessä luovuttanut kuluttajapalvelun kuluttajaturvallisuuslain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määrysten vastaisesti siten, että teko on ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Tarkemmin kysymys oku siitä, oliko vastaaja olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistunut siitä, että yhtiön tarjoamasta kuluttajapalvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle, siitä, oliko yhtiössä annettu kuluttajille tarvittavat tiedot kuluttajapalvelun liittyvien vaarojen arvioimiseksi sekä siitä, liko menettely ollut terveysrikoksen edellyttämällä tavalla törkeän huolimatonta. (Vailla lainvoimaa 6.4.2023) - Uutiset
3.4.2023 16.10
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
3.4.2023 9.32
Euroopan parlamentti: Uudet säännöt tuotteiden turvallisuudelle verkossa ja kivijalkakaupoissa- Uusilla säännöillä reagoidaan uuteen teknologiaan ja verkkokaupan kasvuun
- Parempi suoja heikommassa asemassa oleville kuluttajille, kuten lapsille ja vammaisille henkilöille
- Vaaralliset tuotteet vedetään takaisin nopeammin
- Vaarallisista tuotteista johtuvien, estettävissä olevien onnettomuuksien kustannukset ovat EU:ssa arviolta 11,5 miljardia euroa vuodessa . - Uutiset
31.3.2023 10.30
EUT: Energia-alan kansallisilla sääntelyviranomaisilla voi olla toimivalta määrätä sähköalan yritykset palauttamaan kuluttajansuojaa koskevien vaatimusten vastaisesti perityt summatKuluttajien suojeleminen nimittäin kuuluu kyseisten viranomaisten tehtäviin. - Uutiset
30.3.2023 13.12
Finanssivalvonnan makrovakauspäätös 29.3.2023: Luottolaitoksille asetetaan järjestelmäriskipuskurivaatimus, lainakatto säilytetään aiemmalla tasollaan 85 prosentissaFinanssivalvonnan johtokunta on päättänyt aiemman suunnitelman mukaisesti asettaa luottolaitoksille 1,0 prosentin suuruisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen 29.3.2023 pitämässään kokouksessa. Pääomavaatimusten kasvattaminen vahvistaa suomalaisen luottolaitossektorin riskinkantokykyä. Järjestelmäriskipuskurivaatimusta koskeva päätös tulee voimaan siirtymäajan jälkeen 1.4.2024. Johtokunta päätti säilyttää lainakaton, eli enimmäisluototussuhteen aiemmalla tasollaan sekä pankeille asetettavan muuttuvan lisäpääomavaatimuksen perustasollaan. - Uutiset
29.3.2023 15.30
Kuluttajariitalautakunta: Auton korjaustarve, hyväksyttävä korjaustapa ja autosta annetut tiedotOstaja osti 9.6.2020 myyjäliikkeeltä 2.3.2018 käyttöönotetun Ford Mondeo Vignale hybrid -henkilöauton 29 099 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli ostohetkellä 45 000 kilometriä. Osapuolet olivat eri mieltä siitä, oliko auton johtosarjan korjaukset kaupan jälkeen tehty asianmukaisella tavalla myyjän osoittamalla korjaamolla ja oliko myyjä antanut autosta virheellistä tietoa. Lautakunta katsoi, että myyjäliikkeen tuli suorittaa ostajalle hinnanalennuksena ja korvauksena tarpeellisista vikaselvityksen kuluista yhteensä 2 500 euroa. - Uutiset
29.3.2023 11.40
Kuluttajariitalautakunta oli toimivaltainen yhdistyksen järjestämää uintikurssia koskevassa asiassa - asiakkaalla oli oikeus maksunpalautukseen saamatta jääneistä kurssikerroistaLautakunta katsoi, että kyseessä oli sen laatuinen ja laajuinen kurssitoiminnan harjoittaminen, että yhdistystä oli pidettävä kuluttajansuojalaissa tarkoitettuna elinkeinonharjoittajana. Kuluttajariitalautakunta oli siten toimivaltainen käsittelemään asian. Lautakunta jätti KSL 4 luvun 1 §:n nojalla kyseessä olevan kohtuuttoman ehdon huomioon ottamatta ja katsoi, että kuluttajalle tuli hyvittää uintikurssin maksut siltä osin kuin elinkeinonharjoittaja ei ollut voinut täyttää omaa suoritusvelvollisuuttaan. Lautakunta suositti, että yhdistys palauttaa kuluttajalle hänen vaatimuksensa mukaisesti 102,86 euroa. - Uutiset
27.3.2023 10.05
EU:n datasäädös: Jäsenmailta yhteinen kanta datan oikeudenmukaiseen saatavuuteen ja käyttöönJotta EU voitaisiin nostaa johtoasemaan datavetoisessa yhteiskunnassamme, jäsenmaiden edustajat (Coreper) sopivat yhteisestä kannasta (neuvotteluvaltuutus), jonka nojalla neuvosto voi aloittaa neuvottelut Euroopan parlamentin kanssa lainsäädäntöehdotuksesta datan oikeudenmukaista saatavuutta ja käyttöä koskevista yhdenmukaisista säännöistä (datasäädös). - Uutiset
24.3.2023 10.10
Sähkömarkkinalakiin toimitusvarmuutta ja kuluttajan oikeuksia edistäviä muutoksia kesä- ja syyskuussa 2023 – energiamarkkinariitalautakunta perustetaanTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 lain sähkömarkkinalain muuttamisesta. Samalla vahvistettiin sähkö- ja maakaasumarkkinoiden valvonnasta annetun lain, Energiavirastosta annetun lain ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annetun lain muutokset. Uusina lakeina vahvistettiin lait sähköntoimitussopimusten vertailuvälineestä ja energiamarkkinariitalautakunnasta. Lait tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023, paitsi Energiamarkkinariitalautakunnasta annettu laki tulee voimaan 1. syyskuuta 2023. - Uutiset
23.3.2023 15.47
Tasavallan presidentti vahvisti oikeusministeriön hallinnonalalle useita lakimuutoksia: Kuluttajaluotot, rikosten tutkinta, pakkoavioliiton kumoaminen, yrityssaneeraus, avoimuusrekisteri ja automaatio viranomaisten päätöksenteossaTasavallan presidentti vahvisti 23.3.2023 useita oikeusministeriön hallinnonalaa koskevia lakimuutoksia. - Uutiset
23.3.2023 10.59
Komissio vahvistaa kuluttajien oikeutta korjauttaa tavaratEuroopan komissio hyväksyi 22.3.2023 ehdotuksen yhteisiksi säännöiksi, joilla edistetään tavaroiden korjaamista. Tarkoituksena on tuoda kuluttajille säästöjä ja tukea Euroopan vihreän kehityksen ohjelman tavoitteita muun muassa vähentämällä jätteitä. - Uutiset
22.3.2023 16.22
Mainonnan eettisen neuvoston viisi lausuntoa – kolme huomautusta - Uutiset
22.3.2023 15.40
Euroopan komissio: Yhteiset kriteerit viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaanKomissio ehdottaa yhteisiä kriteerejä viherpesua ja harhaanjohtavia ympäristöväittämiä vastaan. Tarkoituksena on selkeyttää tilannetta kuluttajien kannalta ja antaa parempi varmuus siitä, että kun jotakin myydään ympäristöystävällisenä, se tosiasiallisesti on ympäristöystävällistä. Lisäksi ehdotuksella halutaan antaa kuluttajille parempilaatuista tietoa ympäristövalinnoista. - Uutiset
20.3.2023 14.30
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista - kiinnelainasopimuksen pätemättömäksi toteamisen seuraukset (Puola)Ennakkoratkaisupyyntö – Kuluttajansuoja – Direktiivi 93/13/ETY – Kuluttajasopimusten kohtuuttomat ehdot – 6 ja 7 artikla – Sopimusehdon kohtuuttomaksi toteamisen vaikutukset – Ulkomaanvaluuttaan sidottu kiinnelainasopimus – Sopimuksen olemassaolo ilman kohtuuttomia ehtoja – Kuluttajan tahto saada sopimus todettua pätemättömäksi – Direktiivin soveltaminen sopimuksen pätemättömäksi toteamisen jälkeen – Kansallisen tuomioistuimen toimivalta ja velvollisuudet - Uutiset
17.3.2023 13.35
Kuluttaja-asiamiehen blogi: Kun alennusmyynnit kääntyvät kuluttajaa vastaan – lainsäädännöstä haetaan ratkaisuja, mutta ottavatko yritykset opiksi?Jatkuvat alennusmyyntikampanjat tuntuvat seuraavan toisiaan ympäri vuoden. Verkkokaupoissa meitä kiirehditään tarttumaan tarjoukseen, joka on voimassa enää muutaman tunnin ja isoilla tarjousprosenteilla olevia tuotteita ilmoitetaan olevan jäljellä enää muutama. Toimiva hintakilpailu ja edulliset tuotteet ovat tietenkin kuluttajien etu, mutta entä jos alennus onkin tekaistu ja kuluttajia painostetaan päätöksentekoon epäasiallisin keinoin?, kirjoittaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. - Uutiset
16.3.2023 16.05
KKV: Korjaus- ja remonttipalveluiden kotimyynti oli valvontakampanjan kohteena – alan yrityksille ohjeistustaKuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot ovat yhdessä kartoittaneet korjaus- ja remonttialan kotimyyntiä tekeviä yrityksiä ympäri Suomen. Lähes 400 yritykselle lähetettiin valvontakampanjan päätteeksi ohjeistusta kuluttajansuojalain noudattamisesta kotimyynnissä. Kotimyynti on viime vuosina aiheuttanut kuluttajille paljon ongelmia, mikä näkyy myös KKV:n kuluttajaneuvontaan ja kuluttaja-asiamiehelle tulevissa ilmoituksissa. Kotimyynti on alasta riippumatta ongelmallinen myyntitapa, sillä myyntitilanne tulee usein kuluttajille yllätyksenä. Kotimyyntiä tekevien yritysten kenttä on hajanainen, minkä vuoksi alan toimijoita on ollut vaikea tavoittaa laajemmin. - Uutiset
14.3.2023 16.00
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös pankkilautakunnan ja sijoituslautakunnan ratkaisuihin - Uutiset
9.3.2023 12.35
KKV: Yli kolmannekselle kuluttajista haittoja harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnistaAlennusmyynnit voivat olla kuluttajille hyödyllisiä, mutta niiden markkinointiin liittyy myös haitallisia piirteitä. Valtaosa KKV:n kyselytutkimuksen vastaajista kokee toimivansa alennusostoksilla harkitsevasti. Silti harhaanjohtava alennusmarkkinointi aiheuttaa vähintään silloin tällöin haittaa yli kolmannekselle kuluttajista. - Uutiset
7.3.2023 14.40
Hovioikeus: Pikasiirtomaksu oli luottokustannus - luottokustannusten enimmäismäärä oli ylittynytHO hyväksyi asiassa mainituin lisäyksin KO:n perustelut ja lopputuloksen siitä, että nyt kysymyksessä oleva pikasiirtomaksu oli KSL 7 luvun 6 §:n 1 momentin mukainen luottokustannus. Näin ollen laissa säädetty luottokustannusten enimmäismäärä oli ylittynyt ja yhtiön vaatimat kulut olivat siten olleet OK 5 luvun 13 §:ssä tarkoitetulla tavalla selvästi perusteettomia. (Vailla lainvoimaa 7.3.2023) - Uutiset
7.3.2023 13.19
WhatsApp sitoutuu informoimaan paremmin käyttäjiä ja kunnioittamaan näiden valintoja käyttöehtojen päivitysten yhteydessä EU:n sääntöjen mukaisestiEU:n kuluttajansuojaviranomaisten ja Euroopan komission (kuluttajansuojan yhteistyöverkoston, (CPC)) kanssa käytyjen keskustelujen myötä WhatsApp on sitoutunut lisäämään läpinäkyvyyttä palveluehtojensa muutosten suhteen. Lisäksi WhatsApp tekee käyttäjille helpommaksi hylätä päivitykset, joita he eivät halua, ja sitoutuu kertomaan selkeästi, jos päivityksen hylkääminen johtaa siihen, että käyttäjä ei enää voi käyttää WhatsAppin palveluja. - Uutiset
6.3.2023 11.05
Hovioikeus: Prekluusiouhka, väittämistaakka, kulutusluottosopimuksen tekeminenKun valmistelun aikaista prekluusiouhkaa ei ollut asetettu, käräjäoikeus ei olisi saanut jättää huomioon ottamatta velallisen lausumaa. Väittämistaakan osalta HO katsoi, ettei KO ollut menetellyt virheellisesti, kun se oli perusteluissaan lausunut kuluttajasopimuksen muodostuvan useasta asiakirjasta, vaikka kantaja ei ollut kyseiseen seikkaan nimenomaisesti vedonnut. Luottosopimuksen tekemisen osalta katsottiin, ettei yhtiöllä ollut oikeutta luottosuhteen perusteella velallisesta vaatimaansa luottokorkoon, kun velkoja ei ollut selvittänyt että velalliselle olisi annettu kappale hänelle myönnettyjen luottojen yleisistä ehdoista. KO:n tuomiolauselmaa muutettiin. (Vailla lainvoimaa 6.3.2023) - Uutiset
2.3.2023 16.24
Lait takautuvasti maksettavasta sähköhyvityksestä ja sähkölaskujen maksuaikojen pidentämisestä voimaan 6.3.2023Lait takautuvasti maksettavasta väliaikaisesta sähköhyvityksestä, sähköenergialaskujen maksuajan pidentämisestä ja sähköyhtiöiden maksuvalmiuden väliaikaisesta tukemisesta sekä muu niihin liittyvä lainsäädäntö tulevat voimaan 6.3.2023. Lait on tarkoitus vahvistaa perjantaina presidentin esittelyssä. Lait tukevat kuluttajien ja sähkön vähittäismyyjien muiden asiakkaiden kykyä maksaa sähköenergialaskut kuluvalla talvikaudella haastavassa taloudellisessa tilanteessa. - Uutiset
1.3.2023 15.35
Tukes: Kauneudenhoitoalan oppimisympäristö ohjaa oikean tiedon ääreen – lainsäädännön vaatimukset ja ohjeetKuka voi tarjota kauneudenhoitopalveluita? Tarvitseeko toiminta luvan, entä mihin ilmoitus tehdään? Mihin maahantuomani tuotteet rekisteröidään? Kuka tuotteita tai laitteita voi käyttää? Kauneudenhoitoalan toimija törmää usein tilanteeseen, jossa toiminnan aloittamiseen liittyy useampi eri viranomainen ja iso pino hoidettavia asioita. Uusi oppimisympäristö vie sinut oikean tiedon ääreen. - Uutiset
1.3.2023 7.52
Ålandsbanken Abp:lle 60.000 euron rikemaksu laiminlyönneistä johdannaissopimuksia koskevassa raportoinnissaFinanssivalvonta on määrännyt 60.000 euron suuruisen rikemaksun Ålandsbanken Abp:lle. Pankki on vuosina 2016‒2021 laiminlyönyt velvollisuutensa varmistaa, että tiedot kaikista sen tekemistä johdannaissopimuksista ilmoitetaan sääntelyn edellyttämällä tavalla kauppatietorekisteriin. - Uutiset
28.2.2023 13.40
KKV: Sopimusasiakkaille on tarjottava perushintainen ja helposti löytyvä palvelunumero – Lippupiste korjaa toimintatapojaanKilpailu- ja kuluttajaviraston saamien ilmoitusten mukaan moni Lippupisteen asiakas on kohdannut ongelmia asiakaspalvelunumeron hinnoittelussa, löydettävyydessä ja tavoitettavuudessa. Lippupiste on luvannut toteuttaa kuluttaja-asiamiehen vaatimat korjaukset. Yritysten on kuluttajansuojalain mukaan tarjottava jo tehtyä sopimusta koskevaan puhelinasiointiin perushintainen asiakaspalvelunumero. Asiakkaiden on vaivatta voitava tunnistaa numero esimerkiksi verkkosivuilta ja numeroon soittamalla on myös tosiasiassa saatava yritykseen yhteys. - Uutiset
22.2.2023 10.01
Hovioikeus tulkitsi EU-tuomioistuimen oikeuskäytäntöä ja kumosi käräjäoikeuden tuomion: Lennon viivästyminen oli johtunut poikkeuksellisesta olosuhteesta eikä matkustajalla ollut oikeutta vakiokorvaukseen lennon viivästymisestä (ään.)Kun kysymyksessä ollut lennon viivästyminen oli johtunut asetuksen 5 artiklan 3 kohdan mukaisesta poikkeuksellisesta olosuhteesta, jota ei olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu, kantaja ei ollut oikeutettu vaatimaansa 600 euron korvaukseen lennon viivästymisestä. Näin ollen Finnair Oyj oli vapautettava velvollisuudesta suorittaa kantajalle korvausta lennon viivästymisestä. Asiassa lausuttuja oikeudenkäyntiin johtaneita seikkoja, asianosaisten asemaa ja asian merkitystä osapuolille kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, ettei kantajan velvoittamista korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut voitu pitää kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuuttomana. Näin ollen kantajan vaatimus oli hylättävä. Kantaja oli velvollinen korvaamaan Finnair Oyj:n oikeudenkäyntikulut KO:ssa 6.000 eurolla ja HO:ssa 5.000 eurolla molemmat määrät viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 22.2.2023) - Uutiset
21.2.2023 13.15
Hallinto-oikeus kumosi Valtiokonttorin päätöksen liikennevakuutuksesta - Uutiset
17.2.2023 7.49
Valtioneuvoston asetukset tuotteiden ja palvelujen esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksista tulevat voimaan 20. helmikuuta 2023 – soveltaminen alkaa vasta 28. kesäkuuta 2025Valtioneuvosto antoi 16.2.2023 kolme asetusta eräiden tuotteiden ja palvelujen esteettömyys- ja saavutettavuusvaatimuksista. Asetuksilla viimeistellään EU:n esteettömyysdirektiivin kansallinen täytäntöönpano. Asetukset tulevat voimaan 20.2.2023 ja niiden soveltaminen alkaa 28.6.2025. Valtioneuvoston asetuksella eräiden tuotteiden esteettömyysvaatimuksista säädetään esimerkiksi erilaisten älylaitteiden ja itsepalvelupäätteiden esteettömyydestä. Asetuksen mukaan tällaisten tuotteiden tulisi jatkossa olla vammaisten henkilöiden helposti käytettävissä. Lisäksi tuotteiden käyttöohjeiden ja tukipalveluiden tulisi olla saatavilla esteettömästi ja niissä tulisi tarjota tietoa tuotteen esteettömyydestä. - Uutiset
16.2.2023 15.50
Kotitalouksien ja taloyhtiöiden lainoihin rajoituksia heinäkuun 2023 alussaUudet asuntolainat pitää jatkossa maksaa takaisin enintään 30 vuodessa. Uusi lainsäädäntö tuo rajoituksia myös taloyhtiöiden lainoihin. Uudistuksen tavoitteena on hillitä kotitalouksien velkaantumista. Tasavallan presidentti vahvisti lait torstaina 16. helmikuuta 2023. Lait tulevat voimaan heinäkuun alussa 2023. - Uutiset
16.2.2023 12.32
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2023: Yritysten omat riidanratkaisumenettelyt kuluttajan apuna - Uutiset
16.2.2023 11.55
Vierashuoneessa asianajaja Johan Pråhl: KKO 2023:8 – korkein oikeus linjasi tuotevastuulain mukaista tuotteen "omanaan markkinointia"Vaikka KKO linjaa ratkaisussaan sitä, mitä ”markkinoinnilla” tarkoitetaan, tällä käsitteellä voidaan tarkoittaa eri lainsäädännön aloilla erilaisia sisältöjä. - Uutiset
15.2.2023 14.55
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Auton hinta-arviopalveluista jälleen valituksia – muistutus toimintaohjeistaMarkkinoille on ilmestynyt viime vuosina useita auton hinta-arviopalveluja, joiden taustayritykset toimivat ulkomailta käsin. Euroopan kuluttajakeskus sai vuosina 2021–2022 satoja valituksia Carcheck.fi- ja Carspy.fi-palveluista. Viime vuoden aikana markkinoille ilmestyivät myös Autoarviointi.fi ja Autoluokitus.fi, joista tuli kymmeniä yhteydenottoja. Alkuvuoden 2023 aikana kuluttajat ovat puolestaan ilmoittaneet ongelmista Autoluokitus.com-palvelun kanssa. Nämä tapaukset eivät ratkea vapaaehtoisuuteen perustuvalla sovittelulla, joka on Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) pääasiallinen keino ratkoa erimielisyystilanteita. - Uutiset
15.2.2023 11.05
Talousvaliokunta puoltaa mietinnössään hallituksen esitystä kuluttajaluottojen sääntelyn tiukentamisesta – korkokatto alenee 15 prosenttiinTalousvaliokunnan mietintö (TaVM 42/2022 vp) kotitalouksien velkaantumista rajoittavaksi lainsäädännöksi (HE 218/2022 vp) valmistui torstaina 14. helmikuuta 2023. Talousvaliokunta puoltaa hallituksen esitystä kuluttajaluottojen korkokaton alentamisesta ja niiden epäasiallisen markkinoinnin hillitsemisestä. Mietintöön sisältyy perussuomalaisten edustajien vastalause. Talousvaliokunta katsoo, että uusi lainsäädäntö ehkäisee kuluttajien ylivelkaantumista ja hillitsee kuluttajaluottojen epäasiallista markkinointia. Lisäksi se estää luotonantoon ja maksamiseen liittyviä väärinkäytöksiä. - Uutiset
15.2.2023 10.40
Finanssivalvonnan teema-arvio: Sijoituspalvelujen ja -tuotteiden kulujen raportoinnissa asiakkaille on kehitettävääFinanssivalvonta toteutti vuonna 2022 teema-arvion sijoituspalveluiden ja -tuotteiden kulujen raportoinnista asiakkaille. Teema-arvio oli osa Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) koordinoimaa yhteistä valvontatoimenpidettä. Asiakkaiden tulee saada vähintään vuosittain tiedot kaikista omien sijoituspalveluidensa ja -tuotteidensa toteutuneista kokonaiskuluista ja niiden vaikutuksesta tuottoon (ns. ex-post kuluraportointi). Lisäksi asiakkaan tulee pyynnöstä saada tarkempi erittely. - Uutiset
14.2.2023 16.05
Vapaaehtoiset aktiivit kuluttajapalveluiden järjestämisessä – Tukesin blogi: Kuluttajaturvallisuuslaki ei kiellä latujen tekemistäKuluttajaturvallisuuslaki, kuluttajapalvelut ja kansalaisten omatoiminen aktiivisuus nousevat silloin tällöin esille mediassa ja julkisessa keskustelussa. Milloin asukkaat tekevät latuja hiihdettäväksi ja auraavat jäälle luistelureittejä tai pyöräharrastajat rakentavat ratoja maastoon. Aiheeseen liittyvästä uutisoinnista ja muusta keskustelusta saattaa joskus muodostua osin väärä kuva kuluttajaturvallisuuslain sisällöstä ja soveltamisalasta. Toisaalta on hyvä, että turvallisuus- ja vastuukysymyksistä keskustellaan – näkyvyys parantaa asian tunnettuutta, kirjoittaa ryhmäpäällikkö Janne Niemelä Tukesin Kuluttajapalveluista. - Uutiset
14.2.2023 12.21
Janne Kaisto, Eelis Paukku ja Juhana Riekkinen: Lohkoketjujuridiikan perusteetLapin yliopiston sähköisessä julkaisuarkistossa Laudassa on julkaistu avoimena teos Janne Kaisto, Eelis Paukku ja Juhana Riekkinen: Lohkoketjujuridiikan perusteet. Teoksessa käsitellään lohkoketjuja ja lohkoketjusovelluksia oikeudellisen sääntelyn näkökulmasta. Teos pohjautuu opetuskäyttöön tarkoitettuun materiaaliin. - Uutiset
14.2.2023 7.55
Finanssivalvonta: Kalliin tuotteen myynti vaatii hyvät perustelut ‒ vakuutuksen ottajan etu on avainasemassa sijoitusvakuutustuotteita tarjottaessaEuroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomainen (EIOPA) on toivonut kansallisten valvojien kiinnittävän huomiota asiakkaille tarjottavien sijoitusvakuutusten kannattavuuteen asiakkaiden kannalta. EIOPAn näkemyksen mukaan sijoitusvakuutus on asiakkaalle kannattava, kun tuotteen kulut ovat järkevässä suhteessa sen tuottoon. Hyvän tuotteen kulujen pitäisi olla läpinäkyvät, kulujen tulisi olla kohtuulliset suhteessa markkinaan ja asiakkaan kaikkien kulujen jälkeen saaman tuoton pitäisi olla suhteessa asiakkaan ottamaan riskiin. - Uutiset
13.2.2023 10.50
KHO: Elintarvikkeesta annettujen tietojen harhaanjohtavuus – ”Muu Kasvilihapulla” ja ”Muu Burgerpihvi”Korkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa oli ollut perusteet antaa määräys tuotteen ”Muu Kasvilihapulla” markkinointinimen sekä kummankin tuotteen markkinoinnin muuttamista koskien. Sen sijaan ”Muu Burgerpihvi” markkinointinimen muuttamista koskevan määräyksen antamiselle ei ollut perusteita. - Uutiset
10.2.2023 9.40
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajan oikeudesta vähennykseen asuntolainansa kokonaiskustannuksista luoton ennenaikaisen takaisinmaksun tapauksessa (Itävalta)Kansallisesti voidaan säätää, että kuluttajan oikeus vähennykseen asuntolainansa kokonaiskustannuksista luoton ennenaikaisen takaisinmaksun tapauksessa sisältää vain luoton voimassaoloajasta riippuvat korot ja kustannukset. Kuluttaja voi näin ollen vaatia vain sopimuksen kestosta riippuvaa koron ja kulujen alennusta.