Hakutulokset
- Uutiset
10.12.2020 13.03
Apulaisoikeusasiamies antoi Pohjola Vakuutus Oy:lle vakavan huomautuksen liikennevakuutuslain vastaisesta menettelystäAsiassa EOAK/192/2019 apulaisoikeusasiamies oli jo aikaisemmin antanut Pohjolalle huomautuksen korvauskäsittelyn laiminlyönneistä, yksittäisen asian käsittelyn kohdalla. Tämän asian yhteydessä kävi ilmi, että yhtiössä on ollut vastaavanlaisia laiminlyöntejä useissa muissakin tapauksissa, myös kanteluissa mainituissa esimerkkitapauksissa. Yhtiö on muun muassa laiminlyönyt noudattaa niissä liikennevakuutuslaissa säädettyjä määräaikoja korvauspäätösten antamisessa. Tapausten määrää oli pidettävä suurena ja apulaisoikeusasiamies katsoi, että lakisääteisten pakollisten liikennevakuutusasioiden korvauskäsittelyn organisointi ja päätöksentekojärjestelmä Pohjolassa on ollut erittäin laajamittaisesti epäonnistunut. - Uutiset
9.12.2020 13.30
Kuluttajariitalautakunta suositti muuttopalvelun tarjoajan maksamaan korvausta muuttotavaraan kuuluneen betonipöydän vahingoittumisestaKuluttaja sopi yhtiön kanssa muuttopalvelusta, johon kuului koti-irtaimiston kuljettaminen ja kantaminen L:ssa sijainneesta huoneistosta toiseen 27.4.2019. Erimielisyys asiassa koski muuttopalvelun tarjoajan vastuuta kuluttajan muuttotavaraan kuuluneiden betonikalusteiden vahingoittumisesta. Lautakunta suositti että yhtiö maksaa kuluttajalle 200 euron vahingonkorvauksen. - Uutiset
9.12.2020 8.50
Kuluttajariitalautakunta: Korvaus pakettien katoamisesta rajallinenKuljetettavat joulupaketit voivat hävitä matkalla tai myöhästyä. Kuluttajan saama korvaus ei aina vastaa hänen vahinkoaan. Kuljetusyritysten vastuuta on lailla rajoitettu. Kuluttajariitalautakunta on tuoreessa täysistuntoratkaisussaan kuitenkin katsonut, että yritys ei voinut vedota vastuun määrälliseen rajoitukseen, kun kuluttajan passi ei tullut perille ajoissa. Kuluttajalle suositeltiin maksettavaksi täysi korvaus. Eri mieltä olleet jäsenet olivat lopputuloksen osalta samaa mieltä kuin enemmistö. Erimielisyys koski kuljetuspalveluun sovellettavaa lakia ja huolimattomuuden arviointia. - Uutiset
9.12.2020 8.35
Käytetyn polkupyörän hintavirhe sitoi myyjääPuhelimessa kerrottiin, että pyörän myyntihinnaksi oli laitettu epähuomiossa testipyörän pantti 475 euroa ja oikea hinta olisikin 2 799 euroa. Asiassa mainituilla perusteilla kuluttajariitalautakunta katsoi, että verkkokauppa oli sidottu sopimukseen kyseisen tuotteen tilaamisesta ja näin ollen velvollinen toimittamaan tuotteen kuluttajalle sovittuun 475 euron hintaan. - Uutiset
9.12.2020 8.16
Kuluttajariitalautakunta piti konsultointipalvelua koskevan kotimyyntisopimuksen hintaa koskevaa ehtoa kohtuuttomanaLautakunta katsoi, että konsultointipalvelun 766,98 euron hintaa oli pidettävä kohtuuttoman korkeana suhteessa sen tosiasialliseen sisältöön. Mainitsemillaan perusteilla sopimuksen hintaa koskevia ehtoja oli pidettävä KSL 4 luvun 1 ja 2 §:n mukaisesti kohtuuttomina. Lautakunta katsoi, ettei kuluttajalla ollut velvollisuutta maksaa palvelusta laskutettua hintaa. - Uutiset
7.12.2020 9.15
Mainonnan eettisen neuvoston neljä uutta lausuntoa – kolme huomautusta somemarkkinoinnistaAsioissa oli kysymys Instagram- ja TikTok -markkinoinnista sekä lapsen kuvan käyttämisestä kampanjassa. - Uutiset
2.12.2020 15.54
Tukes: Sähkölaitteistojen käyttöönottotarkastuksissa ja kunnossapidossa samoja pulmia vuodesta toiseenTurvallisuus- ja kemikaalivirasto muistuttaa, että sähkötöiden johtajien ja käytönjohtajien pitää kiinnittää huomiota käyttöönottotarkastuksiin ja jatkuvaan kunnossapitoon. Työvaiheittain tehtävät käyttöönottotarkastukset, järjestelmällinen omavalvonta ja kunnossapito olisivat estäneet monet varmennus- ja määräaikaistarkastuksissa havaitut puutteet. Tukes on tehnyt yhteenvedon valtuutettujen tarkastajien ja laitosten ilmoittamista sähkölaitteistojen varmennus- ja määräaikaistarkastuksista. Ne tekivät 6006 varmennustarkastusta ja 3346 määräaikaistarkastusta vuonna 2019. Uusintatarkastuksia ne joutuivat määräämään 112 kpl – varmennuksissa 27 ja määräaikaisissa 85. - Uutiset
2.12.2020 10.10
Hovioikeus: Piha-alueen maansiirtotyöhön sovellettiin kuluttajapalvelussopimusta koskevia säännöksiäHovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden perustelut siitä, miksi sovellettavaksi tulevat kuluttajansuojalain 8 luvun kuluttajapalvelussopimusta koskevat säännökset eivätkä 5 luvun tavaran kauppaa koskevat säännökset. (Vailla lainvoimaa 2.12.2020) - Uutiset
2.12.2020 9.00
Finanssivalvonta: Ulkoistaminen vakuutusalalla on mahdollista vain jos siitä on säädetty yksityiskohtaisesti laissaVakuutustoimiala on julkista hallintotehtävää hoitaessaan osa välillistä julkista hallintoa. Tällaisia tehtäviä liittyy lakisääteiseen vakuuttamiseen ja tätä koskevan vakuutusturvan hoitoon. Julkista hallintotehtävää hoitava valvottava ei voi siirtää tätä tehtävää edelleen eli ulkoistaa tehtävää, ellei siirtämisestä ole säädetty yksityiskohtaisesti laissa. Vakuutuslainsäädännössä on niukasti suoranaista sääntelyä siitä, mitä toimintaa voi ulkoistaa. Kokonaiskuvan muodostamiseksi on tunnettava erityisesti myös julkisen hallintotehtävän siirtämiseen liittyvää perustuslain tulkintakäytäntöä. - Uutiset
1.12.2020 12.29
Tukes: Taloyhtiön leikkipaikan turvallisuustarkastusTaloyhtiö vastaa yhteiskäytössä olevan leikkipaikan ja muun yhteisen piha-alueen turvallisuudesta. Talo-yhtiöiden yhteisille piha-alueille tulee hankkia ainoastaan standardin SFS-EN 1176 mukaisia, julkiseen käyttöön soveltuvia leikkivälineitä. Pelkästään standardin mukaisilla leikkikenttävälineillä ei kuitenkaan voida varmistua leikkipaikan turvallisuudesta, vaan leikkipaikka vaatii säännöllistä seurantaa ja ylläpitoa koko käyttöikänsä ajan. - Uutiset
1.12.2020 11.40
FINEltä päivitetty opas: Selvennystä vakuutusasioiden hoitoon taloyhtiöissäFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan päivitetty opas Vuokralaisen, osakkaan ja taloyhtiön vakuutukset vastaa kiinteistö-, koti- ja vastuuvakuutuksiin liittyviin kysymyksiin ja antaa kattavan kokonaiskuvan vakuuttamisen perusasioista taloyhtiöissä asuville vuokralaisille, osakkeen omistajille, taloyhtiöiden hallituksille ja isännöitsijöille. - Uutiset
30.11.2020 9.20
Euroopan parlamentti haluaa kuluttajille ”korjauttamisoikeuden”- Kuluttajia kannustettava kestäviin valintoihin ja edistettävä uudelleenkäytön kulttuuria
- Tuotteiden korjattavuutta parannettava ja käyttöikää pidennettävä
- Elektroniikkajätettä vähennettävä ottamalla käyttöön yleislaturi
- Järjestelmällisiä muutoksia tehtävä eri aloilla tuotannosta ja julkisista hankinnoista mainontaan ja jätehuoltoon. - Uutiset
26.11.2020 15.12
Kuluttajaluottojen enimmäiskoron ja markkinoinnin väliaikaisiin rajoituksiin esitetään jatkoaHallitus esittää jatkoa väliaikaiseen lakiin, jolla tiettyjen kuluttajaluottojen enimmäiskorko on rajoitettu 10 prosenttiin ja luottojen ja luotonvälityspalvelujen suoramarkkinointi on pääosin kielletty. Korkokattosääntelyn tehokkuuden varmistamiseksi myöskään luotosta perittäviä maksuja ei saisi korottaa lain voimassaoloaikana. Rajoitusten voimassaoloa on tarkoitus jatkaa ensi vuoden syyskuun loppuun asti. Tarkoituksena on helpottaa koronavirustilanteen takia taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden kuluttajien asemaa sekä vähentää velkaongelmia. - Uutiset
25.11.2020 9.00
Kuluttajariitalautakunta katsoi kuluttajan pyrkineen hyötymään verkkokaupan hintavirheestä - kuluttajalla ei ollut oikeutta saada tuotteita sovittuun hintaanAsiassa oli riidatonta, että Fiskars oli verkkokauppasivustollaan tarjonnut kysymyksessä olevia tuotteita kuluttajan ostamilla tarjoushinnoilla. Kuluttaja oli saanut Fiskarsilta tilauksistaan tilausvahvistukset. Asiassa oli lautakunnassa kyse siitä, oliko kuluttajan katsottava täytyneen ymmärtää hintavirheet, vai oliko hänellä oikeus saada tuotteet sovittuun hintaan. Lautakunta piti hintavirheen seurauksena verkkokauppasivustolle päätyneitä alennuksia poikkeuksellisen merkittävinä ja huomattavina. Lautakunnan näkemyksen mukaan kuluttajan oli täytynyt ymmärtää kyseessä olevan virhe eikä todellinen alennuskampanja. Lautakunta lisäksi katsoi, että kuluttajan tilaamien tuotteiden lukumäärä ja kuluttajan tapa tehdä tilaukset pienissä erissä osoitti, että kuluttaja oli ymmärtänyt kyseessä olleen hinnoitteluvirhe ja että kuluttaja oli pyrkinyt hyötymään Fiskarsin virheestä. - Uutiset
25.11.2020 7.36
Pysäköintimaksu maksettiin puhelinmaksusovelluksella minuutin jälkeen valvontamaksun antamisesta - kuluttajariitalautakunta suositti pysäköintiyhtiötä peruuttamaan antamansa 60 euron suuruisen valvontamaksunValvontamaksu oli annettu kello 19.25 ja kuluttaja oli maksanut pysäköintimaksun kello 19.26. Pysäköinninvalvontayhtiö ei ollut kertonut kauanko auto oli ollut alueella ennen maksun maksamista, minkä vuoksi lautakunta ei pystynyt arvioimaan, oliko valvontayhtiön kuluttajalle antama maksuaika ollut kohtuullinen. Lautakunta kuitenkin piti uskottavana kuluttajan kertomusta siitä, että hän oli käyttänyt ajan alueella aluekoodin tarkistamiseen sekä lastensa turvallisuuden varmistamiseen. Ottaen huomioon sen, että kuluttaja oli suorittanut päävelvoitteensa eikä asiassa ollut näytetty hänen maksuaikansa olleen kohtuuttoman pitkä, lautakunta piti valvontamaksua kohtuuttomana. - Uutiset
24.11.2020 15.00
Euroopan parlamentti: Kuluttajat voivat pian puolustaa oikeuksiaan yhdessä EU:ssa– Kuluttajia suojellaan paremmin kotimaisilta ja rajat ylittäviltä ”joukkovahingoilta”
– ”Häviäjä maksaa” -periaate vähentämään perusteettomia oikeudenkäyntejä
– Kanteita kuluttajien puolesta voivat nostaa tietyt kuluttajajärjestöt. - Uutiset
24.11.2020 14.53
Unionin tuomioistuin: Hotelli, joka käyttää Booking.com-sivustoa, voi lähtökohtaisesti haastaa sen oikeuteen sen jäsenvaltion tuomioistuimessa, johon kyseinen hotelli on sijoittautunut, saadakseen lopetetuksi mahdollisen määräävän markkina-aseman väärinkäytönVaikka riitautettu toiminta liittyy sopimussuhteeseen, Bryssel I a -asetuksessa säädettyä erityistä toimivaltaa sopimukseen perustumatonta vahingonkorvausta koskevassa asiassa sovelletaan. - Uutiset
23.11.2020 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lentoyhtiön mahdollisuudesta vedota oikeuspaikkasopimukseen matkustajan saatavan siirronsaajana olevaa yhtiötä vastaan ja oikeuspaikkalausekkeen kohtuuttomuudestaBryssel I -asetusta on tulkittava siten, ettei lentoyhtiö voi kiistää tuomioistuimen toimivaltaa matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta annetun asetuksen (EY) N:o 261/2004 nojalla lentoyhtiötä vastaan nostetun korvauskanteen tutkimiseen vetoamalla matkustajan ja sen väliseen kuljetussopimukseen sisältyvään oikeuspaikkalausekkeeseen perintätoimistoa vastaan, jolle matkustaja on siirtänyt saatavansa, paitsi jos kyseinen perintätoimisto on oikeuspaikkalausekkeessa nimettyjen tuomioistuinten valtion lainsäädännön mukaisesti tullut alkuperäisen sopimuspuolen tilalle tämän kaikkien oikeuksien ja velvollisuuksien osalta, ja tämän seikan tarkistaminen on ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen tehtävä. Tällaista oikeuspaikkalauseketta, joka on siitä erikseen neuvottelematta sisällytetty kuluttajan eli lentomatkustajan ja elinkeinonharjoittajan eli asianomaisen lentoyhtiön väliseen sopimukseen ja jossa annetaan yksinomainen toimivalta tuomioistuimelle, jonka tuomiopiirissä lentoyhtiön kotipaikka sijaitsee, on tarvittaessa pidettävä kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista 5.4.1993 annetun neuvoston direktiivin 93/13/ETY 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. - Uutiset
23.11.2020 13.30
Mainonnan eettinen neuvosto antoi 14 ratkaisua, joista peräti 10 huomautustaMainonnan eettinen neuvosto julkaisi 20.11. tuoreimmat ratkaisunsa, joista valtaosassa oli kysymys markkinoinnin tunnistettavuudesta. Käsiteltävänä kuitenkin oli myös markkinoinnin hyvän tavan vastaisuus yksityisomaisuuden luvatta käyttämisen, suoramarkkinoinnin manipuloivan muodon, sukupuoliroolien korostamisen sekä käytetyn alatyylisen ilmaisun myötä. - Uutiset
23.11.2020 10.00
Kuluttajariitalautakunnan enemmistö piti vajaata kahta minuuttia riittävän pituisena aikana junasta poistumiseenOttaen huomioon junan ovien avautumiseen ja lukitsemiseen kuluneen ajan matkustajalla oli ollut vajaat kaksi minuuttia aikaa poistua junasta tavaroineen. Lautakunta katsoi, että matkustajan on varauduttava junasta poistumiseen jo junan kulkiessa. Lautakunta totesi, että se pitää kahta minuuttia pääsääntöisesti riittävän pituisena aikana junasta poistumiseen myös siinä tapauksessa, että matkustajalla on runsaasti käsimatkatavaraa mukanaan. Asiassa esitetyn perusteella VR-Yhtymä Oy:n tarjoamassa kuljetuspalvelussa ei ollut näytetty olleen virhettä eikä matkustajalla ollut oikeutta korvaukseen vahingosta, joka hänelle oli mahdollisesti aiheutunut käsimatkatavaran menettämisestä. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että vajaat kaksi minuuttia ei ole vielä riittävä aika matkustajien turvalliseen poistumiseen junasta. Tämän vuoksi kuljetuspalvelussa oli ollut virhe.