Hakutulokset
- Uutiset
14.1.2022 15.55
Finanssivalvonta: Vakuutusedustajien ammattipätevyyttä koskevan dokumentoinnin tarkoituksenmukainen arkistointi ja säilytysaikaOsaamisen vaateiden täyttymisen ja kattavuuden varmistaminen asettaa vaateita myös vakuutusedustajien ammattipätevyyttä koskevalle dokumentaatiolle. Vakuutusten tarjoamisesta annetun lain 78 § 1 mom. mukaan vakuutuksenantajan ja vakuutusedustajan on ylläpidettävä ajantasaista arkistoa sekä säilytettävä hyvämaineisuutta ja ammattipätevyyttä koskevia asiakirjoja luotettavalla tavalla. - Uutiset
13.1.2022 10.38
KKV muistuttaa: Uudistunut kuluttajansuojalaki kattaa nyt myös digitaaliset tavarat ja palvelutJos älykello tai älytelevisio ei toimi niin kuin pitäisi, tai digitaalinen palvelu takkuaa, on kuluttajalla jatkossa paremmat mahdollisuudet saada virhe hyvitetyksi. Kuluttajansuojalain uudistus toi uusia säännöksiä etenkin digitaalisten tuotteiden, palveluiden ja sisältöjen virhetilanteisiin. Lisäksi perinteisen tavarankaupan virhesääntelyyn tuli muutoksia. Uudet säännökset koskevat 1. tammikuuta 2022 jälkeen solmittuja sopimuksia. - Uutiset
11.1.2022 11.00
Korona vähensi lentoriitoja, asuntokaupoista kiisteltiinKuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna 5 694 uutta ratkaisupyyntöä. Edellisenä vuonna luku oli 6 872 ja vuonna 2019 ratkaisupyyntöjä tehtiin 6 944. Laskua oli kahteen edelliseen vuoteen verrattuna lähes 20 %. Riitojen lasku painottui tiettyihin hyödykkeisiin. Lentomatkustamisen taantumisen vuoksi niitä koskevat erimielisyydet vähenivät eniten. Sen sijaan asuntokauppaa koskevat riidat olivat nousussa. Kaikkiaan juttuja päätettiin 6 672, mikä oli viime vuotta vähemmän mutta toiseksi eniten lautakunnan historiassa. Käsittelyajat pysyivät edelleen pitkinä. Lautakunnalle vuodesta 2017 lukien suunnattuja lisäresursseja sillä ei ole enää käytössään vuonna 2022. Ruuhkien ei odoteta lakkaavan. - Uutiset
7.1.2022 12.12
Käräjäoikeus purki käytetyn auton kaupan kuluttajansuojalain nojalla – hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaaYhteenvetona tuomiossa kerrotusta käräjäoikeus katsoi, että vaikka kyseessä oli ollut käytetty auto, se oli ollut huonommassa kunnossa kuin A oli kauppahinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen voinut perustellusti edellyttää, eikä se ollut vastannut niitä tietoja, jotka autoliike oli hänelle ennen kaupantekoa antanut. Autoliike ei myöskään näyttänyt, että auton rikkoutuminen olisi osaksikaan johtunut A:n menettelystä. (Vailla lainvoimaa 7.1.2022) - Uutiset
5.1.2022 10.40
Tatuointi- ja kestopigmentointivärejä koskeva rajoitus tuli voimaan 4. tammikuuta 2022Tuhansien vaarallisten aineiden käyttöä tatuointi- ja kestopigmentointiväreissä rajoitetaan EU:ssa tammikuusta 2022 lähtien. Rajoitettuja aineita sisältäviä tatuointi- ja kestopigmentointivärejä ei saa myydä eikä käyttää tatuointitarkoituksiin 4.1.2022 lähtien. Rajoitus koskee muun muassa syöpää aiheuttavia ja perimää vaurioittavia aineita, lisääntymiselle myrkyllisiä aineita, ihoa herkistäviä aineita ja ärsyttäviä aineita. Aineille tulee tarkat enimmäispitoisuusrajat väreissä. Käytännössä jotkut aineet kielletään kokonaan. - Uutiset
5.1.2022 8.35
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan luetuimmat oppaat vuonna 2021Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn verkkosivujen julkaisu-osiossa on lähes 50 vakuutus-, pankki- ja sijoitusaiheista opasta. Niiden tarkoituksena on antaa riippumatonta tietoa vakuutusten valinnasta ja kilpailutuksesta, pankkiasioiden hoidosta ja sijoittamisesta. Valikoimassa on mukana erilaisiin elämäntilanteisiin ja niiden hallintaan sopivia oppaita. - Uutiset
4.1.2022 7.58
Traficom: Kuluttajille mahdollisuus tarkastaa tekstiviestillä matkapuhelinsopimuksensa voimassaolo – edistää kilpailua ja helpottaa numeron siirtämistäKuluttajat voivat vuoden 2022 alusta lähtien tarkastaa tekstiviestillä matkapuhelimensa määräaikaisen liittymäsopimuksen päättymispäivän. Palvelun tarkoituksena on edistää kilpailua tarjoamalla kuluttajalle helppo ja välitön tapa tarkastaa nykyisen sopimuksensa voimassaolo. Kaikki kuluttajille matkaviestinverkkopalveluita tarjoavat teleyritykset tukevat tätä uutta palvelua. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on edistänyt palvelun käyttöönottoa yhdessä teleyritysten kanssa. - Uutiset
31.12.2021 13.00
EUT: Lentoa on pidettävä peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja aikaistaa lentoa yli tunnillaJos kyseessä on varaus tietylle lennolle, korvausvaatimus voidaan mahdollisesti nostaa lennosta vastaavaa lentoliikenteen harjoittajaa vastaan, vaikka varausta ei olisi välitetty tälle lentoyhtiölle. - Uutiset
31.12.2021 11.35
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös Pankkilautakunnan ja Sijoituslautakunnan ratkaisuihinRatkaisusuosituksissa on kysymys muun muassa vamman syy-yhteydestä vahinkotapahtumiin, liukastumisesta, luonnonilmiövahingosta, hoitokuluista, koronan aiheuttamasta toiminnan keskeytymisestä, vuoto- ja kosteusvahingoista, ilkivallasta ja palovahingoista. - Uutiset
29.12.2021 12.12
Hovioikeus kumosi äänestäen käräjäoikeuden tuomion: Huoneenvuokrasopimuksen purkamiselle ei ollut terveydellistä perustettaKun terveysvaara jäi näyttämättä, vuokralaisilla ei ollut perustetta purkaa heidän ja vuokranantajien välistä vuokrasopimusta asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain 63 §:n 1 momentin nojalla. Vuokralaisten vahvistuskanne oli näin ollen hylättävä. Vähemmistöön jäänyt jäsen hyväksyi käräjäoikeuden johtopäätöksen siitä, että vuokralaiset olivat saaneet purkaa vuokrasopimuksen. (Ään. 2–1; vailla lainvoimaa 29.12.2021) - Uutiset
28.12.2021 16.00
Kuluttajariitalautakunta: Etäkaupalla ostetun tietokoneen näytön käyttöönotto ja arvon alentumisen hyvittäminenLautakunta katsoi, että lähtökohtaisesti riittävä aika tavanomaisen elektroniikkatuotteen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi on noin 2 tuntia. Nyt käsillä olevassa tapauksessa tuotteen tutustumiseen voi kuitenkin perustellusti kulua tavanomaista pidempi aika. Myyjäliike oli katsonut, että korkeintaan 10 tuntia oli riittävä aika kyseessä olevaan tuotteeseen tutustumiseen. Tällä perusteella lautakunta katsoi, että kuluttaja oli ottanut tuotteen käyttöön 10 tunnin kokeilun jälkeen ja oli ehtinyt käyttää sitä 21 tuntia. Näin pitkä käyttöaika voi vaikuttaa tuotteen arvoon sitä alentavasti. Kuluttaja oli kuitenkin palauttanut näytön myyjälle siinä ilmenneen valovuodon vuoksi, jota hän piti tavaran virheenä. Asiassa kerrottujen syiden perusteella lautakunta katsoi, ettei näyttö ollut tältä osin vastannut kuluttajan perusteltuja odotuksia ja siinä oli siten ollut myyjän vastuulle kuuluva virhe. Lautakunta piti virheen arvoa vähintään yhtä suurena kuin tuotteen käytöstä johtuvaa arvon alenemaa. Tämän vuoksi lautakunta katsoi, että myyjän tulee luopua vaatimista kuluttajalta korvausta tietokoneen mahdollisesta arvon alentumisesta. - Uutiset
28.12.2021 11.30
Kuluttajariitalautakunta: Myymälästä ostetun tietokoneen huolenpitopalvelun palautusoikeusOstaja osti 9.12.2019 myyjältä kannettavan tietokoneen ja sen kanssa käytettäväksi tietokoneen huolenpitopalvelun 36 kuukaudeksi. Koneella mainostettiin olevan palautusoikeus. Huolenpitopalvelu sisälsi myös ohjelmistoja koneen kanssa käytettäväksi. Huolenpitopalvelu maksoi 13,80 euroa kuukaudessa, eli yhteensä 496,80 euroa. Ostaja palautti koneen myyjäliikkeelle 27.12.2019. Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä hyvittää ostajan ostaman huolenpitopalvelun kuukausimaksut kokonaisuudessaan. - Uutiset
27.12.2021 16.00
EUT: Lentoa ei pidetä peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja lykkää lennon lähtöaikaa alle kolmella tunnilla tekemättä muita muutoksia kyseiseen lentoonMatkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta 11.2.2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 2 artiklan l alakohtaa ja 5 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että lentoa ei pidetä kyseisissä säännöksissä tarkoitetulla tavalla peruutettuna, kun lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja lykkää lennon lähtöaikaa alle kolmella tunnilla tekemättä muita muutoksia kyseiseen lentoon. - Uutiset
23.12.2021 14.57
Vuokranantaja oli kuluttajansuojalaissa tarkoitettu elinkeinonharjoittaja - kuluttajariitalautakunta suositti yksityishenkilöä palauttamaan 150 euroa mökkivarauksensa peruuttaneelle kuluttajalleKuluttaja maksoi 26.3.2019 yksityishenkilölle 150 euron varausmaksun mökkimajoituksesta Virroilla 17.6.–24.6.2019. Mökin vuokrausilmoituksessa oli kuluttajan mukaan linkki sivustolle, jolla on kuluttajan mukaan yhteys erääseen kommandiittiyhtiöön. Kuluttaja peruutti mökkivarauksensa 31.5.2019. Asiassa oli riitaa ensinnäkin siitä, mikä taho oli ollut kuluttajan sopijapuolena mökin vuokrausta koskevassa sopimuksessa ja oliko vuokranantaja kuluttajansuojalaissa tarkoitettu elinkeinonharjoittaja. Jos kyseessä oli kuluttajansuojalain tarkoittama elinkeinonharjoittaja, ratkaistavaksi tuli kysymys siitä, oliko kuluttajalla oikeus saada varausmaksu takaisin. Kuluttajariitalautakunta suositti että yksityishenkilö palauttaa kuluttajalle 150 euroa 7 prosentin vuotuisine viivästyskorkoineen 1.7.2019 lukien. - Uutiset
23.12.2021 8.00
Laskettelukeskus sulkeutui koronapandemian vuoksi 23.3.2020 - kuluttajariitalautakunta sovitteli kohtuuttomia sopimusehtoja ja suositti elinkeinonharjoittajaa maksamaan kuluttajalle korvausta käyttämättä jääneestä kausikortistaKuluttaja osti 4.10.2019 elinkeinonharjoittajan myymän kausikortin, jonka piti olla voimassa 4.10.2019–10.5.2020. Laskettelukeskus sulkeutui koronapandemian vuoksi 23.3.2020. Tapauksessa oli kiistaa siitä, oliko ratkaisupyynnön hakija oikeutettu hyvitykseen käyttämättä jääneen laskettelukauden vuoksi. Koska laskettelukeskuksen sulkemiseen johtaneet olosuhteet eivät asiassa esitetyn mukaisesti rinnastuneet sopimusehdoissa lueteltuihin tilanteisiin, ei asiassa ollut oikeutta hyvitykseen sopimusehtojen perusteella. Lautakunta katsoi, että sopimusehtoja oli näiltä osin pidettävä tapauksessa kohtuuttomina ja niitä tuli sovitella. Lautakunta totesi, että käyttämättä jääneen laskettelukauden arvo oli tapauksessa laskettavissa kausilipun hinnan (416 euroa) ja kauden keston (4.10.2019 - 10.5.2020) perusteella. Yhden päivän osuus kausilipun hinnasta oli noin 1,89 euroa. Sovitusta laskettelukaudesta oli tapauksessa jäänyt käyttämättä 48 päivää. Lautakunta suositti, että elinkeinoharjoittaja palauttaa ratkaisupyynnön hakijalle 90,80 euroa, joka vastasi 48 päivän osuutta koko laskettelukaudesta maksetusta määrästä. - Uutiset
22.12.2021 13.20
Kuluttajansuojalain muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2022Kuluttajansuojalaki muuttuu vuoden 2022 alussa. Muutoksilla pannaan täytäntöön EU:n tavarankauppadirektiivi sekä digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluita koskeva direktiivi. Kuluttajansuojalain mukaan jatkossa virheen oletetaan olleen tavarassa jo luovutushetkellä, jos virhe ilmenee vuoden kuluessa siitä, kun kuluttaja on tavaran saanut. Näin ei kuitenkaan ole esimerkiksi silloin, jos voidaan osoittaa, että kuluttaja on aiheuttanut virheen tai tavaran normaali kestoikä on alle vuosi. Uudistus parantaa kuluttajan asemaa, sillä nykyisin vastaava aika on kuusi kuukautta. - Uutiset
21.12.2021 9.35
Lakiluonnos uudesta Oikeuspalveluvirastosta lausunnoilla 4. helmikuuta 2022 saakkaOikeusavun, yleisen edunvalvonnan sekä talous- ja velkaneuvonnan palvelut kootaan uuteen Oikeuspalveluvirastoon. Oikeusministeriö pyytää lausuntoja uutta virastoa koskevasta luonnoksesta hallituksen esitykseksi. Uudistuksen tavoitteena on saada oikeusavun, edunvalvonnan sekä talous- ja velkaneuvonnan asiakkaille nykyistä yhtenäisemmät, laadukkaammat ja helpommin saavutettavat palvelut. - Uutiset
20.12.2021 12.11
KKV:n viimeiset Kela-taksiselvitykset päätökseen – Kymenlaakson taksin, Lounais-Suomen Taxidatan ja Oulun Aluetaksin tutkinta lopetettuKilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut päätökseen tutkinnat, joissa epäiltiin useita taksien välitysyhtiöitä kielletyistä kilpailunrajoituksista Kela-kyytien välittämisessä. KKV avasi keväällä 2019 yhteensä 13 tutkintaa, joissa epäiltiin Kela-kyytejä välittäviä välitysyhtiöitä kilpailulain vastaisista menettelyistä. Virasto on nyt saanut viimeisetkin kolmea yhtiötä koskevat tutkinnat päätökseen ja poistanut asiat käsittelystä. Kaikkiaan 13 aloitetusta tutkinnasta 12 päätettiin sillä perusteella, että tutkinnan kohteena oleva taksien välitysyhtiö muutti toimintaansa. Yhden tutkinnan kohteena olevan välitysyhtiön osalta selvityksessä ei saatu näyttöä ongelmallisista menettelytavoista. - Uutiset
20.12.2021 9.03
Esteettömyysdirektiivin toimeenpanoon liittyvästä esityksestä pyydetään lausuntoja 1. helmikuuta 2022 saakkaMinisteriöiden yhteinen työryhmä on saanut valmiiksi ehdotuksen siitä, miten EU:n esteettömyysdirektiivi saatetaan osaksi Suomen lainsäädäntöä. Ehdotus on lausunnolla 1.2.2022 klo 16.15 asti. Esteettömyysdirektiivi on laitettava kansallisesti toimeen jokaisessa EU-maassa 28.6.2022 mennessä. Uusien vaatimusten soveltamien alkaa 28.6.2025. Työryhmän tekemässä esitysluonnoksessa ehdotetaan, että tuotteiden esteettömyysvaatimuksista säädettäisiin uusi laki. Tuotteiden valvonta on markkinavalvontaa, joten uusi laki tuotteiden esteettömyysvaatimuksista tulisi lisätä markkinavalvontalain soveltamisalaan. Lisäksi tehtäisiin muutoksia olemassa oleviin lakeihin. - Uutiset
17.12.2021 12.36
Makrovakauspäätös: Lainakatto säilyy 85 prosentissa, lainanantajille suositellaan pidättyväisyyttä tuloihin nähden suurten ja pitkien lainojen myöntämisessäFinanssivalvonnan johtokunta suosittelee, että lainanantajat arvioivat huolellisesti lainanhakijoiden maksukyvyn huomioiden velanhoitokustannusten mahdolliset tulevat muutokset sekä noudattavat pidättyväisyyttä tuloihin nähden suurten ja tavanomaista pidempien lainojen myöntämisessä. Suositusta täsmennetään vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Finanssivalvonnan johtokunta on päättänyt jatkaa lainakaton kiristämispäätöksen voimassaoloa, jolloin muiden kuin ensiasunnonostajien lainakatto säilyy 85 prosentissa. Myös pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus pidetään ennallaan sen perustasolla. - Uutiset
15.12.2021 9.40
Lainsäädännön arviointineuvosto: Positiivinen luottotietorekisteri on valmisteltu hyvin, mutta tarkennukset vaikutusten arviointeihin selkeyttäisivät esitysluonnostaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon oikeusministeriölle positiivista luottotietorekisteriä koskevasta esityksestä. Lakiluonnos on pääosin hyvin valmisteltu. Luonnoksessa kuvataan huolellisesti esityksen taustaa, perusteluja, tavoitteita ja ehdotuksia toimenpiteistä. Lakiehdotusluonnoksessa käsitellään arvioita lakimuutoksen vaikutuksista olennaisista näkökulmista mutta kustannusten ja hyötyjen esitystapaa tulisi vielä tarkentaa. Arviointineuvosto katsoo, että lakiehdotuksessa olisi mahdollisuuksien mukaan esitettävä karkea määrällinen arvio yrityksille tulevista hyödyistä. Lakiesityksen taloudellisten vaikutusten esittämistä selkeyttäisi, jos suuntaa antavat arviot kustannuksista ja hyödyistä eri toimijoille koottaisiin taulukkoon. - Uutiset
14.12.2021 14.13
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Liukkaus vaanii jalankulkijoita jälleen – tutustu oppaaseen liukastumisvahinkojen korvaamisestaVahingon satuttua moni pohtii korvauskysymyksiä. Vahinkoa kärsineen omien vakuutusten lisäksi korvausta voidaan hakea siltä taholta, joka on vastuussa liukastumispaikan kunnossapidosta. Kiinteistön omistaja on tällöin yleensä se, joka on korvausvastuussa vahingoista. FINEn oppaaseen on koottu toimintaohjeita korvausten hausta sekä tärkeää tietoa eri tahojen vastuista. - Uutiset
14.12.2021 9.00
Kuluttajariitalautakunta piti kohtuuttomana sopimusehtoa, jonka mukaan kuluttajalta peritään käsittelymaksu, kun tapahtumanjärjestäjä peruuttaa tapahtuman ja palauttaa lipun hinnanKuluttajalla oli kaksi lippua Venäjän kansallisbaletin Joutsenlampi-baletin esitykseen Espoon kulttuurikeskuksessa 15.3.2020. Liput maksoivat yhteensä 149 euroa. Tapahtumanjärjestäjä peruutti esityksen. Lippujen välittäjä palautti lippujen hinnan vähennettyään siitä 4,50 euron lippukohtaisen käsittelymaksun. Asiassa on kysymys siitä, oliko kuluttajalla oikeus saada lippujen hinta kokonaisuudessaan takaisin. Lautakunta suositti, että lippujen välittäjä hyvittää kuluttajalle 9 euroa. - Uutiset
13.12.2021 14.40
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kuluttajansuojalain muutosta koskevan esitysluonnoksen vaikutuksia kuluttajille tulisi vielä täsmentääEsityksellä on tarkoitus panna täytäntöön EU:n direktiivi kuluttajansuojasääntöjen täytäntöönpanon valvonnan parantamisesta ja nykyaikaistamisesta (niin sanottu Omnibus-direktiivi), sekä säätää kansallisesti puhelin- ja kotimyynnin rajoittamisesta ja sääntelyn tiukentamisesta. Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksessa tulisi arvioida enemmän uudistuksen vaikutuksia kotitalouksiin, koska uudistuksen keskeinen tavoite on parantaa kuluttajien asemaa. - Uutiset
13.12.2021 11.25
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös Pankkilautakunnan ja Sijoituslautakunnan ratkaisuihinRatkaisusuosituksissa on kysymys muun muassa tapaturmavakuutuksista, sairausvakuutuksista, kotivakuutuksista, autovakuutuksista, kiinteistövakuutuksesta ja venevakuutuksesta. - Uutiset
10.12.2021 16.00
Alaikäisen asiakkaan pääsy festivaalialueelle evättiin ja ranneke otettiin pois, koska turvatarkastuksessa asiakkaan hallusta löydettiin siideritölkki - kuluttajariitalautakunta suositti, että tapahtumajärjestäjä maksaa pääsylipun hinnasta 141 euroa (ään.)Asiassa oli kysymys siitä, oliko tapahtuman järjestäjällä oikeus evätä kuluttajan pääsy tapahtumaan ja oliko kuluttajalla oikeus hyvitykseen 151 euron hintaisen pääsylipun hinnasta. Lautakunta suositti, että tapahtumajärjestäjä maksaa kuluttajalle 141 euroa. Lautakunta piti ilmeisenä, että tapahtumanjärjestäjälle joka tapauksessa aiheutui tällaisessa tilanteessa toimituskulujen määrää vastaava vahinko. Muun selvityksen puuttuessa lautakunta arvioi vahingon määräksi tässä tapauksessa 10 euroa. Eri mieltä olleet jäsenet eivät suosittaneet asiassa hyvitystä. Eri mieltä olleiden jäsenten mukaan säännöillä ja niiden ankaralla soveltamisella on myös ennaltaehkäisevää vaikutusta. Tämän vuoksi ja asiaa kokonaisuutena harkittaessa he katsoivat, ettei ehto tässä tapauksessa johtanut kuluttajan kannalta kohtuuttomuuteen. - Uutiset
9.12.2021 14.30
Vuokranantaja kieltäytyi vuokraamasta asuntoa samaa sukupuolta olevalle parille, seurakuntayhtymä syrji avioparia – sovinto kahdessa syrjintätapauksessaYhdenvertaisuusvaltuutettu on edistänyt sovintoa kahdessa asumiseen liittyvässä syrjintätapauksessa. Toisessa tapauksessa vuokranantaja kieltäytyi vuokraamasta asuntoa samaa sukupuolta olevalle parille, ja toisessa tapauksessa seurakuntayhtymä kieltäytyi tarjoamasta asuntoa perhesuhteen perusteella aviopuolisoille, joista toinen on kotoisin Irakista. Molemmissa tapauksissa vuokranantaja on maksanut syrjityille henkilöille hyvityksen syrjinnästä. - Uutiset
9.12.2021 13.33
Finanssivalvonta: Selvitys henkivakuutusyhtiöiden kohtuusperiaatteen toteutumisesta vuonna 2020 – kohtuusperiaatteeseen liittyvä jatkuvuusperiaate yleisesti toteutui ja yhtiöt noudattivat vahvistamiaan lisäetujen jakoperiaatteitaFinanssivalvonnan julkaiseman kohtuusperiaateselvityksen mukaan yhtiöiden lisäetujen jakopolitiikat vaihtelevat paljonkin. Yhtiöiden säästö- ja eläkevakuutuksilleen myöntämät asiakashyvitykset ovat kuluneiden kolmentoista vuoden aikana laskeneet vähitellen. Kuitenkin vakuutusten kokonaistuotot ovat keskimäärin ylittäneet sekä kuluttajahintojen muutoksen että markkinoilta saatavan korkotuoton. - Uutiset
9.12.2021 12.00
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 5–6/2021: Ehdotettu EU:n uusi kuluttajaluottodirektiivi vaatii vielä viilaamistaEuroopan komissio antoi kesällä 2021 ehdotuksen uudeksi direktiiviksi kuluttajaluotoista, jolla on tarkoitus korvata vuoden 2008 direktiivi. KKV suhtautuu sääntelyn uudistamiseen myönteisesti, mutta kiinnittää huomiota sen varmistamiseen, ettei sääntelyllä tahattomasti heikennetä saavutettua kuluttajansuojan tasoa. - Uutiset
8.12.2021 14.44
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 5–6/2021: Esitys perintälain muuttamiseksi voi heikentää kuluttajan mahdollisuuksia pysyä selvillä veloistaanPerintälakiin kaavaillaan useita muutoksia, joiden on tarkoitus tulla voimaan 1. toukokuuta 2022. Lakia valmistellut työryhmä haluaa osana uudistusta tuoda perintään laajemmat mahdollisuudet lähettää maksuvaatimuksia sähköisesti. Kilpailu- ja kuluttajavirasto näkee tässä velallisen kannalta merkittäviä riskejä. Oikeusministeriön asettama työryhmä saatavien perinnästä annetun lain muuttamiseksi julkaisi välimietintönsä syyskuussa 2021. KKV oli mukana työryhmässä ja jätti välimietintöön eriävän mielipiteen, joka koskee maksuvaatimuksen toimittamista kuluttajille. KKV näkee siinä ongelmia velallisten ylivelkaantumisen ehkäisyn ja oikeusturvan näkökulmasta. KKV antoi välimietinnöstä lausuntonsa lokakuussa. - Uutiset
7.12.2021 14.27
Käräjäoikeus purki autokaupan – hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaaEsitetyn selvityksen perusteella voitiin todeta, että auton korjauskustannukset riippuvat siitä, kuinka pahasti moottori oli vaurioitunut männänrenkaiden lisäksi. Korjaaminen maksaa halvimmillaan noin 1.600 euroa ja kalleimmillaan lähes 6.000 euroa. Vian korjaaminen vaatii joka tapauksessa usean tunnin työn sekä osien vaihtamisen. B:n ostama auto oli maksanut 4.500 euroa. Halvimmatkin korjauskustannukset (1.600 euroa) olisivat noin kolmasosa maksetusta kauppahinnasta. Virheen merkityksen voitiin katsoa olevan B:lle suuri, koska hän ei ole pystynyt käyttämään ajoneuvoa lainkaan sen suuren öljynkulutuksen vuoksi. Käräjäoikeus katsoi, että vaikka auton korjaaminen maksaisi vain vastaajan esittämät 1.600 euroa, ei virhe ollut siinäkään tapauksessa vähäinen. Tämän vuoksi B:llä oli virheen johdosta oikeus purkaa autokauppa. (Vailla lainvoimaa 7.12.2021) - Uutiset
7.12.2021 11.00
Kuluttaja-asiamiehen blogissa erityisasiantuntija Saija Kivimäki: Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi ei saa jäädä tunnistamattomaksi – kuluttajalla on aina oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisestiVaikuttajamarkkinointi on tällä hetkellä yksi suosituimmista markkinointitavoista. Toisin kun voisi kuvitella, kyse ei ole mistään uudesta markkinointimuodosta. Jo vuosikymmeniä sitten nähtiin televisiossa urheilijoita mainostamassa yrityksen tuotteita. Mediakäyttäytymisen muuttuessa markkinointi onkin vain jatkojalostettu sosiaalisen median alustoille. - Uutiset
2.12.2021 15.55
Rahanpesun torjunta: Neuvosto hyväksyi neuvotteluvaltuutuksen kryptovarojen siirtojen avoimuudestaEU-suurlähettiläät sopivat 1.12.2021 valtuutuksesta neuvotella Euroopan parlamentin kanssa ehdotuksesta päivittää nykyisiä sääntöjä, jotka koskevat varainsiirtojen mukana toimitettavia tietoja. Päivityksen tarkoituksena on laajentaa sääntöjen soveltamisalaa tiettyihin kryptovaroihin.
- Yhteisymmärrys on tärkeä askel kohti rahoitusjärjestelmien sellaisten puutteiden korjaamista, joita rikolliset käyttävät rikoshyödyn pesemiseen tai terrorismin rahoittamiseen. Kasvavana riskinä on, että kryptovaroja käytetään rahanpesuun ja rikollisiin tarkoituksiin, ja olen iloinen, että neuvosto eteni nopeasti tämän kiireellisen ehdotuksen käsittelyssä, sanoi Slovenian valtiovarainministeri Andrej Šircelj. - Uutiset
2.12.2021 14.24
Energian alkuperätakuulla voi varmistaa, että ostettu energia on uusiutuvaa – laki voimaan 3. joulukuuta 2021Valtioneuvosto lähetti tasavallan presidentin vahvistettavaksi lain energian alkuperätakuista. Se parantaa asiakkaan mahdollisuutta vaikuttaa valinnoillaan ostamansa energian alkuperään luotettavan järjestelmän kautta. Sen avulla kuluttaja voi varmistua siitä, että hänelle uusiutuvana markkinoitu ja myyty energia on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä. Laki tulee voimaan 3.12.2021. Uuden lain mukaisia alkuperätakuita voi hakea energialle, joka on tuotettu lain tultua voimaan. Tänä vuonna tuotetulle sähkölle myönnetään kuitenkin alkuperätakuut vielä kumotun lain mukaisesti. - Uutiset
2.12.2021 12.38
Kuluttaja-asiamies: JVG ja Unibet rikkoivat vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjäKuluttaja-asiamies on tarkastellut JVG-yhtyeen ja rahapeliyhtiö Unibetin kaupallista yhteistyötä ja todennut siinä useita ongelmia. Ulkomaalaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on Suomessa kielletty ja siksi se on myös kuluttajansuojalain mukaan hyvän tavan vastaista. Sosiaalisessa mediassa ja musiikkivideolla tapahtunut markkinointi ei myöskään täyttänyt vaatimusta mainonnan tunnistettavuudesta. - Uutiset
2.12.2021 11.28
Liikennevakuutuskeskus: Yhdestä liikenneonnettomuudesta voi aiheutua miljoonien eurojen vahinko – liikenneonnettomuuksista laaja aineisto myös EdilexissäValtaosa liikennevakuutuksesta korvattavista vahingoista on omaisuusvahinkoja. Suurimmat yksittäiset korvaukset aiheutuvat kuitenkin henkilövahingoista. Euromääräisesti tarkasteltuna korvaustilastoissa painottuvat työkyvyttömyyttä aiheuttavat vakavat onnettomuudet, sillä yksittäisen onnettomuuden kokonaiskorvaus voi nousta yli miljoonaan euroon. - Uutiset
26.11.2021 12.31
KKV: Helsinki-muoti.com-verkkokaupasta runsaasti valituksia – nimi tai suomenkieliset sivut eivät kerro verkkokaupan kotimaataKilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut runsaasti kuluttajien yhteydenottoja vaatteita ja kenkiä myyvästä helsinki-muoti.com-verkkokaupasta. Kuluttajat ovat kokeneet tulleensa huijatuiksi, koska tavarat eivät ole vastanneet sovittua laadultaan tai kokotiedoiltaan. Osa kuluttajista kertoo, ettei ole saanut lainkaan tilausta. Lisäksi verkkokauppa antaa ymmärtää, että se olisi kotimainen, mutta toimitukset tulevat Kiinasta. - Uutiset
26.11.2021 12.01
LVM: EU:n digipalvelusäädös (Digital Services Act, DSA) lisäisi internetin palveluntarjoajien vastuullisuutta – parlamentin mietintöä odotetaan alkuvuodesta 2022EU:n kilpailukykyministereistä koostuva neuvosto hyväksyi 25. marraskuuta 2021 digipalvelusäädöstä koskevan neuvoston yleisnäkemyksen. Asetusehdotuksen käsittely jatkuu EU:ssa ja ehdotuksesta käytävien kolmikantaneuvottelujen on tarkoitus alkaa Ranskan puheenjohtajuuskaudella alkuvuodesta 2022. Asetusehdotuksella halutaan lisätä internetin välityspalvelujen turvallisuutta ja avoimuutta käyttäjille. - Uutiset
25.11.2021 14.31
AVI selvitti valvontakampanjassaan panttilainauslaitosten omistajien ja päättäjien luotettavuuden ja sopivuuden harjoittaa panttilainaustoimintaaOmistajien ja hallintohenkilöiden luotettavuudessa ja sopivuudessa ei havaittu puutteita. Valvonnassa ei myöskään havaittu puutteita tilinpäätösten laatimisen ja vaadittavan osakepääoman osalta. Puutteita havaittiin muuttuneiden tietojen ilmoittamisessa aluehallintovirastolle ja tilintarkastajien valinnassa. - Uutiset
25.11.2021 13.49
Koiralle tuli luu-ummetus poronlihan syömisestä - elinkeinonharjoittaja ei ollut vastuussa koiran sairastumisesta aiheutuneista kuluistaKuluttaja osti 15.3.2019 elinkeinonharjoittajalta jauhettua poronlihaa ja antoi sitä seuraavana päivänä koiralleen. Koiralle tuli luu-ummetus ja sitä hoidettiin eläinsairaalassa 18.-23.3.2019. Asiassa oli riitaa siitä, oliko elinkeinonharjoittaja vastuussa koiran sairastumisesta aiheutuneista kuluista. Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä. Lautakunta piti kuitenkin asianmukaisena, että elinkeinonharjoittaja antaa lupauksensa mukaisesti kuluttajalle lahjakortin. - Uutiset
25.11.2021 11.20
Myyjä vastasi tuontiauton kolarihistoriasta - kuluttajariitalutakunta suositti kaupan purkamistaKuluttaja osti kauppasopimuksen mukaan 3.9.2019 myyjäliikkeeltä vuonna 2002 ulkomailla käyttöönotetun ja vuonna 2010 Suomessa ensirekisteröidyn Ford Excursion kuorma-auton 12 999 eurolla. Auton matkamittarin lukema oli kaupantekohetkellä 138 000 mailia. Lautakunta katsoi, että auto oli huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen oli ollut perusteltua aihetta edellyttää ja näin ollen virheellinen kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla. Ajoneuvossa ilmenneellä virheellä oli olennainen merkitys auton arvon kannalta ja arvon alenema oli vähintään 2 000 euroa. Ilmennyttä virhettä oli pidettävä vähäistä suurempana, ja lautakunta katsoi, että kuluttajalla oli oikeus purkaa tekemänsä autokauppa. Kuluttajalle oli syntynyt ajoneuvosta käyttöhyötyä, josta hänen oli maksettava myyjäliikkeelle kohtuulliseksi katsottava korvaus. Lautakunta arvioi asiassa esitetyn perusteella käyttöhyödyn määräksi 0,10 euroa kilometriä kohden. Käyttöhyödyn määrän arviointi perustui etenkin ajoneuvon kauppahintaan ja kuluttajan ajamaan matkaan. - Uutiset
25.11.2021 8.45
Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjäliike korjaa Teslan maalipinnan viat tai korvaa kohtuulliset maalipinnan korjauskulutKuluttaja osti 31.3.2019 myyjältä uuden Tesla Model 3 Long Range henkilöauton 72 693,08 eurolla. Autolle annettiin neljän vuoden tai 80 000 kilometrin ”perustakuu”. Lautakunta katsoi, että autolle uutena annettu takuu kattoi myös maalipinnan virheet. Takuuseen sisältyvien vikojen korjauksen tuli tapahtua niin, ettei kuluttajalle aiheudu kuluja korjauksesta. - Uutiset
24.11.2021 14.23
Finanssivalvonta: Virtuaalivaluuttoja saavat Suomessa markkinoida vain tänne rekisteröityneet tarjoajat – kaduille on ilmaantunut luvattomia mainoksiaVirtuaalivaluuttojen ja niihin liittyvien palvelujen markkinointi on lisääntynyt suomalaisessa mediassa ja katukuvassa. Finanssivalvonta muistuttaa, että vain rekisteröityneet tarjoajat voivat markkinoida virtuaalivaluuttaa ja niihin liittyviä palveluita Suomessa. On tärkeää, että myös mainostilan myyjät tiedostavat tämän velvoitteen. Virtuaalivaluutan tarjoajista annetun lain mukaan elinkeinonharjoittaja saa tarjota virtuaalivaluuttaan liittyviä palveluita Suomessa vain, jos se on rekisteröity kyseisen lain mukaisesti virtuaalivaluutan tarjoajaksi. - Uutiset
24.11.2021 10.32
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 4/2021 - Uutiset
23.11.2021 12.00
Lentoliikenteen melu hotellilla - kuluttajariitalautakunta piti riittävänä hinnanalennuksena 5 prosenttia matkan hinnastaLautakunta totesi, että matkustajan kannalta on riittävää, että hän ilmoittaa virheestä matkanjärjestäjälle. Matkustajan ei siten tarvitse erikseen vaatia esimerkiksi hotellin vaihtoa, vaan virheen oma-aloitteinen korjaaminen on matkanjärjestäjän vastuulla. Koska tässä tapauksessa virhettä ei ollut virheilmoituksen jälkeen korjattu matkanjärjestäjän toimesta, matkustajilla oli oikeus hinnanalennukseen. Tässä tapauksessa lautakunta oli hinnanalennuksen määrässä ottanut huomioon melun häiritsevyyden lisäksi sen, että matkustajien oli jossain määrin tullut varautua siihen, että hotellille kuuluu lentoliikenteen ääniä. Tähän nähden lautakunta piti riittävänä hinnanalennuksena 5 prosenttia matkan hinnasta. - Uutiset
23.11.2021 11.30
Kuluttajariitalautakunta tulkitsi joustavan lentolipun sopimusehtoja kuluttajan hyväksi - matkustajalle tuli korvata uuden lennon ostamisesta aiheutuneet kulutLautakunta totesi, että ehtojen mukaan muutos oli tehtävä palveluntarjoajan aukioloaikana ja vähintään 2 vuorokautta ennen alkuperäistä lähtöhetkeä. Ehdoissa ei ollut täsmennetty sitä, tarkoitettiinko ”alkuperäisellä lähtöhetkellä” matkan ensimmäisen lennon lähtöhetkeä silloin, kun samalla varauksella oli useampia lentoja. Ehdoista ei muutenkaan ilmennyt selkeästi, että tällaisessa tilanteessa myöhempiä lentoja koskevat muutokset olisi tehtävä 2 vuorokautta ennen ensimmäisen lennon lähtöhetkeä. Tähän nähden lautakunta katsoi, että ehtoja oli tältä osin tulkittava KSL 4 luvun 3 §:ssä tarkoitetulla tavalla kuluttajan hyväksi. Näin ollen matkustajalla oli katsottava olleen oikeus tehdä lentoon Singapore-Helsinki 29.6.2019 muutoksia 2 vuorokautta ennen kyseisen lennon lähtöhetkeä. Esitetyn selvityksen perusteella matkustaja oli tässä tapauksessa toiminut elinkeinonharjoittajan ehtojen mukaisesti eli hän oli ilmoittanut muutoksesta puhelimitse palveluntarjoajan asiakaspalveluun vähintään 2 vuorokautta ennen lennon Singapore-Helsinki lähtöaikaa. Koska elinkeinonharjoittaja oli kieltäytynyt muutoksen tekemisestä, lautakunta katsoi, että sen tuli korvata matkustajalle tämän vuoksi aiheutunut vahinko eli uuden lennon ostamisesta aiheutuneet kulut. - Uutiset
23.11.2021 11.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen, kun lento peruuntui lentoliikenteelle mielenosoitusten vuoksi asetettujen rajoitusten takiaMatkustajien oli määrä matkustaa 13.8.2019 Finnair Oyj:n lennolla AY102 Hong Kongista Helsinkiin, kun lento peruuntui Hong Kongin lentokentällä mielenosoitusten vuoksi asetettujen lennonjohdon rajoitusten takia. Lautakunta katsoi, että Hong Kongin mielenosoituksista seuranneet epävakaat olot ja niiden aiheuttamat rajoitukset lentoliikenteelle muodostivat asetuksessa tarkoitetut poikkeukselliset olosuhteet. Asiassa oli pidettävä ilmeisenä, että lentoyhtiö ei voinut omilla toimillaan vaikuttaa lentoliikenteelle asetettuihin rajoituksiin tai lentokentän sulkemiseen. Peruuntumisen oli tapauksessa katsottava johtuneen poikkeuksellisista olosuhteista, jotka eivät olleet lentoyhtiöltä kohtuudella edellytettävin toimenpitein vältettävissä. Yhtiö ei sen vuoksi ollut velvollinen maksamaan matkustajille asetuksen mukaista vakiokorvausta. - Uutiset
22.11.2021 9.00
EUT:n ennakkoratkaisu kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista (ulkomaanvaluuttaan indeksoitu kiinnelainasopimus)Ennakkoratkaisupyyntö – Kuluttajansuoja – Direktiivi 93/13/ETY– Kuluttajasopimusten kohtuuttomat ehdot – Ulkomaanvaluuttaan indeksoitu kiinnelainasopimus – Ulkomaanvaluutan osto- ja myyntikurssia koskeva sopimusehto – Ymmärrettävyys- ja avoimuusvaatimus – Kansallisen tuomioistuimen toimivalta - Uutiset
19.11.2021 15.30
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen, kun lento peruuntui lentäjien lakon vuoksiKäsillä olevassa tapauksessa SAS:n lentäjien lakko oli alkanut sen seurauksena, että pilottiyhdistykset olivat sanoneet irti yleissopimuksen kesken sopimuskauden eivätkä olleet hyväksyneet SAS:n sovintoesitystä. Kyseessä oli ollut laaja lakko, jossa osapuolina olivat olleet SAS ja useampi pilottiyhdistys. Lautakunta viittasi aiempaan ratkaisukäytäntöönsä ja totesi, että työehtosopimusneuvottelut eivät kuulu lentoyhtiön tavanomaiseen liiketoimintaan tai liikkeenjohdollisiin toimenpiteisiin. Lakko ei ollut seurausta SAS:n toimista eikä sen hallittavissa. Näistä syistä lakko muodosti poikkeuksellisen olosuhteen. Lautakunta totesi vielä, että käytettävissä olevan selvityksen perusteella SAS oli ryhtynyt siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin peruutuksen välttämiseksi ja peruutettujen lentojen toteuttamiseksi uudelleen reitityksen avulla. Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen. - Uutiset
19.11.2021 13.33
Netistä tilatusta digikamerasta puuttui suomenkielinen manuaalinen käyttöohje - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystäKoska asiakas oli tehnyt kameran tilauksen internetissä ja hänen kanssaan oli oltu yhteydessä sähköpostitse, myyjäliike oli perustellusti voinut käsittää asiakkaalla olevan pääsyn sähköisiin käyttöohjeisiin. Edellä kerrotun perusteella lautakunta katsoi, että myyjäliike oli toimittanut asiakkaalle suomenkieliset käyttöohjeet tavalla, jota asiakas pystyy käyttämään. Näin ollen lautakunta ei suosittanut asiassa hyvitystä. - Uutiset
19.11.2021 8.00
Kuluttajariitalautakunta: Kuluttaja vastasi verkkokaupasta ostamansa ja palauttamansa kaikuluotaimen arvon alentumisestaLautakunta totesi asiakirja-aineiston perusteella osoitetuksi, ettei tuotteesta ollut annettu virheellisiä tietoja ja tuote oli myyty kaikuluotaimena kaikuluotaimia koskevan tuotekategorian alla. Lautakunta totesi, että ostajalla on etämyynnissä aina oikeus tutkia tavaraa. Mahdollinen tavaran arvonalennus, joka on syntynyt pakkauksen purkamisesta tai tavaran käytön kokeilemisesta samalla tavalla kuin liiketiloissa tehtävissä vastaavissa kaupoissa on tavanmukaista, ei estä peruuttamisoikeuden käyttämistä. Elinkeinonharjoittajan toimittaman selvityksen, kuten laiteeseen tallennetun reitin ja siitä toimitetun kuvamateriaalin perusteella voitiin todeta, että tässä tapauksessa ei ollut enää ollut kyse tavanmukaisesta tavaran käytön ja toiminnan kokeilemisesta, vaan tavaran käyttöönottamisesta. Jos kuluttaja ottaa huolenpitovelvoitteensa vastaisesti tavaran käyttöönsä, hän ei menetä peruuttamisoikeutta, mutta vastaa tavaran arvon alentumisesta. Lautakunta totesi, että elinkeinonharjoittajan arvioimaa 50 euron arvonalentumista voitiin pitää määrältään kohtuullisena. - Uutiset
18.11.2021 15.00
Kuluttajariitalautakunta suositti korvausta matkatavaroiden (snorkkelivarusteet) kuljetuksen viivästyksestä, mutta ei lomanautinnon menettämisestäMatkatavarat saapuivat asiassa esitetyn perusteella matkakohteeseen seitsemän päivää kestäneen matkan kuudentena päivänä. Matkatavaroiden joukossa oli myös snorkkelivarusteet, jotka eivät olleet tavaroiden viivästyksen vuoksi matkustajien käytössä kaikkina lomapäivinä. Lautakunta katsoi, että matkustajat olivat oikeutettuja 490 euron suuruiseen hinnanalennukseen, mikä vastasi noin 10 prosenttia matkan koko hinnasta. Lautakunta katsoi, että lainsäätäjän tarkoittama haitta, joka matkustajille oli voinut matkatavaroiden kuljetuksen viivästyksestä aiheutua, oli tullut tässä tapauksessa samalla hyvitetyksi. - Uutiset
18.11.2021 11.00
Kuluttajariitalautakunta piti sähköauton latauspaikalle pysäköineelle annettua valvontamaksua aiheellisenaLautakunta katsoi, että riidanalaiseen pysäköintiin käytetyn ruudun merkintä oli sillä tavoin yksiselitteinen, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää, että paikka on tarkoitettu vain sähköautojen lataamiseen. Näin ollen lautakunta piti valvontamaksua aiheellisena. - Uutiset
17.11.2021 14.16
Miten niin pienempi ilmastovaikutus? Kuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa tarkkuutta markkinoinnin ympäristöväittämiinMyönteiset ympäristövaikutukset ovat yhä tärkeämpi myyntivaltti, mutta toisinaan yritykset käyttävät ympäristöväittämiä liian suurpiirteisesti tai perusteetta. Kuluttaja-asiamies tarkasteli Arlan ja Atrian väitteitä pakkausten ympäristöystävällisyydestä. Arlan markkinointi kaipasi täsmennystä, kun taas Atrian väitteiden käytölle löytyi riittävät perustelut. - Uutiset
12.11.2021 15.40
Kuluttajariitalautakunta: Tietokoneen näytön olisi tullut kestää normaalikäytössä enemmän kuin neljä vuottaKuluttajan 949 euroa maksanut näyttö oli kestänyt noin kolme vuotta ja kahdeksan kuukautta. Lautakunta katsoi yksimielisesti, että kuluttajalla oli ollut perusteltua aihetta odottaa, että nyt käsiteltävän kaltainen keskimääräistä selvästi kalliimpi ja näin ollen oletettavasti laadukkaampi näyttö kestäisi normaalikäytössä enemmän kuin neljä vuotta. - Uutiset
12.11.2021 13.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen lennon viivästymisestä, kun koneesta oli pitänyt turvallisuussyistä poistaa lennolta poisjääneiden matkatavaratNyt käsiteltävässä asiassa lautakunta katsoi, että matkustajien viime hetken yllättävää lennolta jäämistä koskevan 11 minuutin viiveen osalta kyse oli poikkeuksellisesta olosuhteesta. Selvityksen perusteella matkustajien lennon oli määrä laskeutua Muncheniin kello 17.50 ja viivästyksen johdosta se laskeutui vasta 18.05. Matkustajien jatkolento Milanoon lähti 18.35. Lautakunta piti todennäköisenä, että matkustajat olisivat ehtineet jatkolennolleen ilman toisten matkustajien yllättävää lennolta jäämistä ja sen edellyttämää matkatavaroiden poistoa. Lentoyhtiö ei siten ollut velvollinen maksamaan matkustajille vakiokorvausta. - Uutiset
12.11.2021 12.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen, kun lento peruuntui edeltävään lentoon vaikuttaneiden sääolosuhteiden vuoksiLentoyhtiön uskottavan kertomuksen perusteella sääolosuhteet olivat lennon aikana huonontuneet siinä määrin, että lentokone oli sääolosuhteiden vuoksi joutunut palaamaan Helsinkiin. Lautakunta piti tällä perusteella riittävästi selvitettynä ja näytettynä, että sääolosuhteet olivat olleet tässä tapauksessa sellaiset, että ne muodostivat poikkeukselliset olosuhteet. - Uutiset
12.11.2021 11.45
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi takuusitoumukseen perustuvan asunto-osakeyhtiön 400.400 euron vahingonkorvauskanteen perusteettomana (ään.) - toisen lakimiehen käytöstä aiheutuneet kustannukset eivät olleet asunto-osakeyhtiön korvausvelvollisuuden kannalta kohtuullisiaHO katsoi, että asunto-osakeyhtiön kanne oli hylättävä jo kanteessa vedotun takuusitoumuksen näyttämättä jäämisen perusteella. Perustelujen kohdassa 3.4 HO lisäksi katsoi vastaajayhtiön saattaneen todennäköiseksi, että katelevyn vauriot olivat aiheutuneet katelevyjen ja aluskatteen välisen tilan puutteellisesta tuuletuksesta eli asunto-osakeyhtiön vastuulle kuuluvasta asennusohjeen vastaisesta asennuksesta. Muilta osin vastaajayhtiö ei ollut saattanut väitteitään vaurioiden syistä todennäköisiksi. Kanne oli mainituista syistä hylättävä perusteettomana, joten HO:n ei ollut tarpeen ottaa kantaa asunto-osakeyhtiön vaatiman vahingonkorvauksen määrään. Erimielisyys HO:ssa koski sitä, muodostiko Oy M Ab:n asennusohjeessa oleva maininta antajaansa velvoittavan yksityisoikeudellisen takuusitoumuksen. Muilta osin eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos oli samaa mieltä kuin enemmistö. (Vailla lainvoimaa 12.11.2021) - Uutiset
12.11.2021 9.39
Mainonnan eettiseltä neuvostolta neljä vapauttavaa ratkaisua - Uutiset
11.11.2021 13.15
Kuluttaja-asiamies: Sähköpotkulautapassin markkinointi johti kuluttajia harhaanKesällä 2021 Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tuli useita ilmoituksia Voi-sähköpotkulautapassin markkinoinnista, sillä käytön rajoitukset tulivat monelle sähköpotkulautailijalle yllätyksenä. Kuluttaja-asiamies totesi markkinoinnin harhaanjohtavaksi, ja yritys lopetti passin markkinoinnin rajattomana. - Uutiset
11.11.2021 12.00
Kuluttajariitalautakunta: Nettiradio-ominaisuuden muuttuminen maksulliseksi ei muodostanut AV-vahvistimessa virhettäLautakunta katsoi, että kuluttaja oli voinut perustellusti odottaa ostamansa vahvistimen käyttöiän olevan vähintään neljä vuotta. Vahvistimen nettiradio-ominaisuus oli toiminut lisämaksutta yli kuuden vuoden ajan. Koska vahvistin oli siten kestänyt myös sen nettiradio-ominaisuuden osalta yli laitteen odotetun käyttöiän, lautakunta katsoi, ettei nettiradio-ominaisuuden muuttuminen maksulliseksi tässä vaiheessa muodostanut laitteessa virhettä. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
11.11.2021 10.00
Kuluttaja osti verkkokauppasivustolta kaksi kappaletta Corsair HX1200 -virtalähteitä hintaan 69,90 euroa kappale - kauppa sitoi hintavirheestä huolimattaElinkeinonharjoittaja peruutti seuraavana päivänä kaupat vedoten hintavirheeseen. Oikea tarjoushinta tuotteelle oli 169,90 euroa. Kuluttajariitalautakunnan näkemyksen mukaan kuluttaja oli voinut perustellusti olettaa kyseessä olevan erityisen hyvä kampanjahinta virheen sijaan. Elinkeinonharjoittaja oli sidottu toimittamaan virtalähteet kuluttajalle tilausvahvistuksen mukaiseen hintaan. - Uutiset
11.11.2021 9.00
Kuluttajariitalautakunta: Helsinki-Krabi-Helsinki lentojen 398 euron hintaa ei voitu pitää niin edullisena, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olevan virheellinenKuluttaja varasi 3.2.2019 itselleen ja vaimolleen matkatoimiston nettisivuilta Helsinki-Krabi-Helsinki lennot ajalle 5.2.2020-20.2.2020 hintaan 398 euroa per matkustaja. Matkatoimisto ilmoitti 4.2.2019 kuluttajalle, että järjestelmässä olleen hinnoitteluvirheen vuoksi lentolippuja ei voida myöntää, sillä matkan todellinen hinta olisi tosiasiassa ollut 1025 euroa matkustajalta. Lautakunta katsoi, ettei hintaa voitu pitää niin edullisena, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olevan virheellinen. Kuluttajan varaamien lentojen ajankohta 5.2.-20.2.2020 oli kuitenkin jo mennyt. Lautakunta katsoi, että kuluttaja oli tehnyt sopimuksen lennoista juuri kyseisille päiville, eikä alkuperäisen sopimuksen täyttäminen ollut enää mahdollista. Selvityksen perusteella ei ollut todettavissa, että kuluttaja olisi ostanut uusia lentolippuja peruutettujen lentojen tilalle. Asiassa jäi siten näyttämättä, että kuluttajalle olisi syntynyt matkatoimiston menettelyn seurauksena korvattavaa vahinkoa. Lautakunta ei suosittanut hyvitystä. - Uutiset
10.11.2021 13.24
Liikennevakuutuskeskus: Liikennevakuuttamisen tulevaisuus ajamisen automaatiosta vertaisvuokraukseenTyö- ja elinkeinoministeriön Liikennealan kestävän kasvun ohjelman puitteissa selvitettiin, miten hyvin nykyinen lainsäädäntö ja liikennevakuutusjärjestelmä vastaavat kehittyvän toimintaympäristön tarpeisiin. Liikenne sähköistyy, digitalisoituu ja automatisoituu, ja liikennevälineiden omistamiseen, vuokraamiseen ja jakamiseen syntyy uusia toimintamalleja. Liikennevälineiden teknologinen kehittyminen ja liikenteen uudet palvelut näkyvät ensisijaisesti vakuutusjärjestelmän sisällä esimerkiksi lopullisen korvausvastuun kohdentumisessa. Vahingon kärsineen osalta vakuutusturva pysyy ennallaan. Selvityksen mukaan nykyinen liikennevakuuttamisjärjestelmä on toimiva myös lähitulevaisuudessa. - Uutiset
10.11.2021 13.00
Lausuntotiivistelmä positiivista luottotietorekisteriä koskevasta työryhmän mietinnöstäEnemmistö lausunnonantajista piti positiivista luottotietorekisteriä kannatettavana, ja ehdotus nähtiinkin pääasiassa keskeisenä ylivelkaantumisen ehkäisyä tukevana mallina. Kuitenkin muutama lausunnonantaja suhtautui esitykseen varauksella, ja esityksessä nähtiin monia haasteellisia sekä täsmennystä vaativia kokonaisuuksia. Myös esitykseen pääsääntöisesti myönteisesti suhtautuneet lausunnonantajat nostivat esille erilaisia seikkoja, joihin lausunnonantajien mielestä tulee kiinnittää huomiota jatkovalmistelussa. - Uutiset
10.11.2021 12.32
Suomi tukee eurooppalaista maksukorttia ja digitaalista lompakkoa (EPI) yhdessä kuuden muun EU-maan kanssaEurooppalaisen maksualoitteen tavoitteena on luoda eurooppalainen maksukortti ja digitaalinen lompakko. Suomi ja kuusi muuta EU-maata julkistivat tiistaina 9. marraskuuta kannanoton hankkeen puolesta. Eurooppalainen maksualoite (European Payments Initiative, EPI) on markkinatoimijoiden hanke, jolla pyritään saamaan aikaan yleiseurooppalaisen maksamisratkaisu. Ratkaisu toimisi muun muassa kivijalkakaupoissa, verkkokaupoissa ja henkilöiden välisessä maksamisessa. - Uutiset
10.11.2021 10.50
KKV: Markkinaoikeus on kieltänyt pelikauppa Migamen lisämaksullisen asiakaspalvelunumeron – kuluttaja-asiamies vaatii lainsäädännön uudistamistaMarkkinaoikeus on kieltänyt pelikauppa MiGame Oy:tä kuluttaja-asiamiehen hakemuksen mukaisesti tarjoamasta perushintaista kalliimpaa asiakaspalvelunumeroa jo olemassa olevaa sopimusta koskevassa asiakasviestinnässä. Markkinaoikeuden päätös vahvisti myös kuluttaja-asiamiehen näkemyksen siitä, että Suomen lainsäädäntö ei vastaa kuluttajaoikeusdirektiivin säännöksen vaatimuksia. Markkinaoikeus kielsi MiGame Oy:tä 50 000 euron sakon uhalla jatkamasta tai uudistamasta menettelyä, jossa se verkkosivustoillaan latauskoodit.fi, migame.fi ja viihdemaa.fi, Facebook-sivuillaan, sähköpostivastauksissa tai muussa asiakasviestinnässä tarjoaa sopimuksen tehneille asiakkailleen puhelinnumeron, johon soittamisesta veloitetaan suurempia kuluja kuin asiakkaalle aiheutuu hänen liittymäsopimuksensa mukaisesta puhelusta maantieteelliseen lankapuhelin- tai matkapuhelinverkon standardinumeroon tai kuluja, jotka ylittävät laskennallisen perushinnan. - Uutiset
9.11.2021 12.15
Digi- ja väestötietovirasto: Kuinka digitalisoida perinteinen toimiala – esimerkkinä asuntokauppaAsuntokauppa on yksi esimerkki arjen toiminnosta, jonka digitalisoimiseen liittyy paljon kysymyksiä. Yrittäjä Sami Honkonen kertoo tuoreessa artikkelissaan tämän perinteisen toimialan digitalisoimisen haasteista ja kuinka luottamusta rakennetaan digitaalisin keinoin. Juttu on osa Digi- ja väestötietoviraston tulevaisuutta ja digitalisaation mahdollisuuksia käsittelevää Onnellisten digitalisaatio -artikkelisarjaa. - Uutiset
9.11.2021 11.01
Facebook-ilmiantaja puhui Euroopan parlamentissa: Miten kuuleminen vaikuttaa EU-lainsäädäntöön – katso myös video kuulemisestaMepit keskustelivat teknologiajättien haitallisista käytännöistä entisen Facebookin työntekijän Frances Haugenin kanssa maanantaina 8.11.2021. Miten kuuleminen vaikuttaa EU-lainsäädäntöön? "Meidän on avattava algoritmien musta laatikko ja pyydettävä alustoja arvioimaan, millaisen riskin algoritmi tai sen muutos aiheuttaa käyttäjälle. Alustat on myös pantava vastuuseen suosittelujärjestelmien ja algoritmien seurauksista", sanoi Christel Schaldemose (S&D, Tanska), digipalvelusäädöksen esittelijä. - Uutiset
9.11.2021 10.30
Kuluttajariitalautakunta: Koronaviruksen vuoksi peruutetun koiranäyttelyn ilmoittautumismaksu tuli palauttaa kokonaisuudessaanTässä tapauksessa elinkeinonharjoittaja oli pidättänyt itsellään kolmasosan kuluttajan maksamasta ilmoittautumismaksusta näyttelyn peruuttamisesta aiheutuneiden kulujen kattamiseksi. Tällaisesta menettelystä ei ollut osapuolten kesken sovittu. Elinkeinonharjoittaja ei ollut esittänyt muutakaan perustetta, miksi sillä olisi oikeus pidättää osaakaan kuluttajan suorituksesta, kun se ei itse täyttänyt omaa suoritusvelvollisuuttaan. Maksun pidättäminen oli vastoin sopimusoikeudessa noudatettavaa pääsääntöä, jonka mukaan sopijapuolen on palautettava toisen osapuolen suoritus, jos oma suoritus jää täyttämättä. Lautakunta katsoi yksimielisesti, että kuluttajalle tuli palauttaa ilmoittautumismaksu kokonaisuudessaan. - Uutiset
9.11.2021 10.10
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Päivityksiä henki- ja sairauskuluvakuutusoppaissa - Uutiset
9.11.2021 9.16
Kuluttajariitalautakunta suositti varauksensa laskettelukeskuksessa koronaviruksen vuoksi peruuttaneelle kuluttajalle hyvitystä puolet majoituksesta maksetusta määrästä (ään.)Lautakunta katsoi tapauksessa näytetyksi, että kuluttaja peruutti varauksen 21.3.2020, koska Ylläksen laskettelukeskus oli sulkeutumassa 27.3.2020 koronavirusepidemian vuoksi. Asiassa tuli arvioitavaksi kuluttajan vaatimus peruuttaa majoituspalvelu kuluitta ja peruutusehtojen kohtuullisuus. Elinkeinonharjoittaja oli kiistänyt kuluttajan vaatimuksen vedoten sopimusehtoihinsa. Asiassa mainituin perustein lautakunta katsoi, että majoituspalvelun peruuttamisehdot johtavat tässä tapauksessa kohtuuttomuuteen kuluttajan kannalta ja sopimusta tuli sovitella. Lautakunta piti kohtuullisena, että kuluttajan vastattavaksi jäi tässä tapauksessa puolet majoituksesta maksetusta määrästä. Elinkeinonharjoittajan tuli siten palauttaa kuluttajalle 595 euroa. Eri mieltä ollut jäsen katsoi, että elinkeinonharjoittajan tuli palauttaa kuluttajalle majoituksen hinnasta kaksi kolmasosaa eli 793,30 euroa. - Uutiset
9.11.2021 8.20
Kuluttajariitalautakunta suositti hyvitystä lukuisista lyhyistä sähkökatkoksistaKuluttajan ilmoituksen mukaan, jota ei ollut kiistetty, sähkökatkoksia oli hänen käyttöpaikallaan ollut vuodessa 40–50 kappaletta. Lautakunta piti lyhyiden keskeytysten määrää poikkeuksellisen suurena, kun sitä verrattiin keskeytysten määrästä käytettävissä oleviin tietoihin. Energiateollisuus ry:n keskeytystilaston mukaan vikakeskeytysten määrä asiakkaalla asemakaava-alueen ulkopuolella oli 24,24 kappaletta vuonna 2019 ja 25,95 kappaletta vuonna 2018. Kahtena edellisenä vuonna keskeytyksiä asemakaava-alueen ulkopuolella oli käyttöpaikkaa kohden 13,62 ja 12,13. (Energiateollisuus Keskeytystilastot, Keskeytysten lukumäärä asiakkaalla vuodessa kpl/a). Asiassa oli jäänyt jossain määrin epäselväksi, kauanko usein toistuvat lyhyet katkokset sähköntoimituksessa olivat kestäneet. Joka tapauksessa lyhyiden keskeytysten määrä oli tässä tapauksessa ollut niin suuri, että kyse oli virheestä sähköverkkopalvelussa. Virheen perusteella kuluttajalla oli oikeus hinnanalennukseen. Kun virhe perustui sähkönjakelun keskeytykseen, hinnanalennuksen määrä oli sähkömarkkinalain 98 §:n nojalla vähintään kahta viikkoa vastaava osuus vuotuisesta siirtopalvelumaksusta. Lautakunta arvioi virhettä vastaavan hinnanalennuksen määräksi tässä tapauksessa kahta viikkoa vastaavat osuudet vuotuisista siirtopalvelumaksuista vuosilta 2018 ja 2019, joihin kuluttajan vaatimus kohdistui. - Uutiset
8.11.2021 14.31
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kuluttajaluottodirektiivin vaikutuksia Suomelle tulisi tarkentaaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon oikeusministeriölle U-kirjelmästä, joka koskee direktiiviehdotusta kuluttajaluotoista. Arviointineuvosto pitää esitystä melko hyvin valmisteltuna, mutta vaikutukset kuluttajiin, luotonantajiin ja luotonantoon jäivät liian yleiselle tasolle. Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että U-kirjelmässä kuluttajaluotoista on selostettu tiiviisti ja ymmärrettävästi direktiiviehdotuksen keskeiset esitykset sekä todennäköiset muutokset kansalliseen lainsäädäntöön. Myös Suomen kannat on kuvattu selkeästi. - Uutiset
5.11.2021 15.00
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajalla ei ollut oikeutta saada saman lentokuljetuksen perusteella toista vakiokorvaustaEU-tuomioistuin on todennut, että yhteen ainoaan varaukseen perustuva lento, johon liittyy yksi tai useampi jatkolento, on kokonaisuus, kun on kyse asetuksessa N:o 261/2004 säädetystä matkustajien oikeudesta korvaukseen (Wegener, C 537/17, 18 ja 19 kohta). EU-tuomioistuin on todennut myös, että kun kyse on lennosta, johon kuuluu jatkolentoja, asetuksessa säädetyn kiinteämääräisen korvauksen kannalta merkitystä on pelkästään siihen aikaan nähden todetulla viivästymisellä, jolloin lennon oli aikataulun mukaisesti tarkoitus saapua lopulliseen määräpaikkaan, jolla tarkoitetaan asianomaisen matkustajan viimeisen lennon määräpaikkaa (Folkerts, C-11/11, kohta 35). - Uutiset
5.11.2021 11.02
Markkinaoikeuden ratkaisu sähköyhtiön kohtuullisesta ja tasapuolisesta hinnoittelustaAsiassa oli kysymys siitä, oliko Energiavirasto menetellyt sähkömarkkinalain ja valittajaan Helen Sähköverkkoon kohdistuvan liittymien hinnoittelumenetelmien vahvistuspäätöksen vastaisesti katsoessaan valituksenalaisessa päätöksessään, että valittaja ei ole täyttänyt sähkömarkkinalain 20 §:n mukaista liittämisvelvollisuutta vyöhykehinnoittelun piiriin kuuluville katualueen tai yleiseen alueen liittyjille, kun se ei ole tarjonnut liittymispistettä sähkönkäyttöpaikan välittömään läheisyyteen, mikä oli johtanut hinnoitteluun joka ei ole ollut kohtuullinen ja tasapuolinen. (Vailla lainvoimaa 5.11.2021) - Uutiset
5.11.2021 10.00
EU-asetus ei soveltunut lentomatkaan - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä jatkolennolta myöhästyneille ja 24 tuntia alkuperäistä lentoa myöhemmin Helsinkiin saapuneille matkustajilleMatkustajat olivat ostaneet Finnair Oyj:ltä lentokuljetuksen Kuala Lumpurista Hong Kongin kautta Helsinkiin 13.1.2017. Lennon AY6614 Kuala Lumpurista Hong Kongiin suoritti Malaysia Airlines. Lento viivästyi tunnin ja 25 minuuttia. Matkustajat eivät ehtineet jatkolennolleen Hong Kongista Helsinkiin, vaan he saapuivat perille 24 tuntia alkuperäistä lentoa myöhemmin. Erimielisyys asiassa koski matkustajien oikeutta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen korvaukseen lentoyhtiöltä. Lautakunta totesi, ettei Finnair Oyj ollut asetuksessa tarkoitettu lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja nyt kyseessä olevan Kuala Lumpur–Hongkong -lennon osalta, jonka lähtöpaikka oli siis kolmannessa maassa. Asetuksen 3 artiklan perusteella asetusta sovelletaan matkustajiin, jotka lähtevät kolmannessa maassa sijaitsevalta lentoasemalta jäsenvaltion alueella sijaitsevalle lentoasemalle, mikäli kyseisestä lennosta vastaa yhteisön lentoliikenteen harjoittaja. Asiassa mainituin perusteella lautakunta katsoi, ettei asetus soveltunut nyt kyseessä olevaan lentomatkaan. Tähän ei vaikuttanut se, että matkustajat olivat hankkineet kyseessä olevalle lennolle lentolipun Finnair Oyj:ltä ja lentokuljetuksen lopullinen määräpaikka oli jäsenvaltion alueella Helsingissä. - Uutiset
5.11.2021 9.00
Ruohonleikkurin akku heikkeni 3 vuoden jälkeen eikä laitteeseen ollut enää saatavilla akkua - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystäKuluttaja osti 8.9.2016 elinkeinonharjoittajalta akkuruohonleikkurin 197,34 euron hintaan. Kuluttajan mukaan laitteen akku heikkeni vuonna 2019, ja vuonna 2020 se toimi latauksellaan enää yhden minuutin ajan. Elinkeinonharjoittajan mukaan kyseiseen ruohonleikkuriin ei enää ole saatavilla akkuja. Lautakunta totesi, että ruohonleikkurilla oli ollut ikää jo lähes neljä vuotta, joten akun kuluminen oli voinut johtua sen normaalista elinkaaresta. Lautakunta katsoi, ettei vika ollut ilmennyt selvästi ennen tuotteen tavanomaisen käyttöiän päättymistä, joten tavara ei ollut kestävyydeltään poikennut siitä, mitä kuluttajalla oli perusteltua aihetta olettaa. - Uutiset
4.11.2021 16.00
Kreikkaan matkustaneet matkustajat majoitettiin sovitusta poiketen ensimmäiseksi yöksi toiseen hotelliin - 10 prosentin hinnanalennus matkan kokonaishinnasta oli asianmukainen ja virhettä vastaavaMatkapakettilain esitöiden mukaan hinnanalennusta laskettaessa lähtökohtana on matkapaketin kokonaishinta, ei virheen sisältäneen yksittäisen matkapalvelun hinta. Tällä on tarkoitettu esitöissä lausutun perusteella sitä, että hinnanalennuksen määrä voi ylittää virheellisen osasuorituksen taloudellisen arvon. Kun virheen merkitys on ajallisesti rajallinen tai koskee vain osaa matkapalvelusta, voi matka olla muilta osin virheetön eikä matkustaja ole niiltä osin oikeutettu hyvitykseen. Ajallisesti rajallinenkin puute tai häiriö sopimussuorituksessa taikka sen kohdistuminen vain osaan matkapalvelusta voi kuitenkin olla merkittävä ja vaikuttaa matkaan kokonaisuutena. Tämän vuoksi virhettä vastaavan hinnanalennuksen määrä voi olla suhteellisesti suurempi kuin puutteen tai häiriön ajallinen tai muunlainen osuus koko matkapalvelusta on. Asiassa esitetyin perustein lautakunta katsoi, että ratkaisukäytännön mukainen 10 prosentin hinnanalennus matkan kokonaishinnasta oli myös tässä tapauksessa asianmukainen ja virhettä vastaava. Lautakunta suositti myös taksimatkasta aiheutuneiden kulujen korvaamista. - Uutiset
4.11.2021 14.00
Kuluttajariitalautakunta: Kuluttajalla oli ollut perusteltua aihetta olettaa, että robottiruohonleikkuri kestäisi tavanomaisessa käytössä ilman kalliita korjauskustannuksia pidempään kuin 5 vuottaNyt kysymyksessä olevassa tapauksessa 1.550 euroa maksanut robottiruohonleikkuri oli toiminut moitteettomasti kaksi vuotta, minkä jälkeen sitä oli jouduttu korjaamaan vuosittain. Ruohonleikkuri olisi vuonna 2019 vaatinut yli 600 euron hintaisen huollon. Lautakunta katsoi yksimielisesti, että kuluttajalla oli ollut perusteltua aihetta olettaa, että robottiruohonleikkuri kestäisi tavanomaisessa käytössä ilman kalliita korjauskustannuksia pidempään kuin viisi vuotta. Koska näin ei tässä tapauksessa ollut ollut, kaupan kohteessa oli ollut KSL 5 luvun 12 §:ssä tarkoitettu virhe. Virheen johdosta kuluttajalla oli oikeus hinnanalennukseen, jonka määräksi lautakunta arvioi 500 euroa. - Uutiset
4.11.2021 13.00
Kuluttajariitalautakunta suositti sähköauton ostajalle hinnanalennuksena 2 000 euroa, kun auton toimintamatka oli ollut selvästi lämmintä kautta ja kuluttajan perusteltuja oletuksia lyhempi talviolosuhteissa (ään.)Lautakunta piti ilmeisenä, että jos talviolosuhteiden rajoittava vaikutus auton toimintamatkaan olisi ollut ostajan tiedossa, tällä seikalla olisi ollut merkitystä kaupan päättämisen kannalta. Lautakunta harkitsi asiassa esitetyn perusteella hinnanalennuksen määräksi 2 000 euroa. Eriävässä mielipiteessä katsottiin lautakunnan enemmistöstä poiketen, että kohtuullinen hyvitys tiedoksiantovirheestä oli 1 000 euroa. - Uutiset
3.11.2021 11.30
KKV: Myyjän virhevastuuseen on tulossa merkittäviä uudistuksia – hyvä varautua jo nytKuluttajansuojalain tavarankauppaa koskevia säännöksiä uudistetaan parhaillaan, sillä uusia EU-direktiivejä aletaan soveltaa vuoden 2022 alusta. Lukuisten muutosten lisäksi hallitus esittää lakiin myös uutta lukua digitaalisista sisällöistä ja -palveluista. Virhevastuun kestoaika perustuisi jatkossakin tuotteen odotettuun käyttöikään, eikä sitä olla rajaamassa esimerkiksi kahteen vuoteen. Lakiuudistuksessa myyjän virhevastuuaika pidettäisiin Suomessa nykyisellään, eli se määräytyisi tavaran oletetun käyttöiän perusteella ja rajautuisi viime kädessä yleisen vanhentumisajan perusteella. EU-direktiivin mukaan virhevastuuajan on oltava vähintään 2 vuotta, mutta jäsenmaat voivat itse päättää pidemmästä ajasta. - Uutiset
2.11.2021 16.00
Auton kolarihistoriasta kertomatta jättäminen johti 43 250 euroa maksaneen vuonna 2011 käyttöönotetun BMW 535i:n kaupan purkuun - kuluttajariitalautakunta äänesti käyttöhyötykorvauksestaLautakunta katsoi, että kuluttajan 24.4.2018 ostama auto oli huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen oli ollut perusteltua aihetta edellyttää ja näin ollen virheellinen KSL:n tarkoittamalla tavalla. Kuluttajalla oli oikeus purkaa tekemänsä autokauppa, jolloin suoritukset tuli palauttaa puolin ja toisin. Suuntaa antavasti käyttöhyödyksi on lautakunnassa vakiintuneesti arvioitu 0,10 euroa kilometriä kohden, kun auton hinta on tasolla 10 000 euroa; 0,20 euroa kilometriä kohden, kun auton arvo on tasolla 20 000 euroa; ja 0,30 euroa kilometriä kohden, kun auton arvo on tasolla 30 000 euroa tai enemmän. Arvioinnissa on annettu merkitystä Liikennevahinkolautakunnan normeille koskien käyttöhyödyn menetystä. Tässä asiassa ei ollut tuotu esiin syytä poiketa em. hyvitystasosta, jolloin lautakunta arvioi kuluttajan saaman käyttöhyödyn määräksi 0,30 euroa kilometriä kohden. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että käyttöhyödyn määrän tulisi olla 0,10 euroa kilometriä kohden. - Uutiset
2.11.2021 15.00
Katsaus Pohjoismaiden verkkoapteekkitoimintaan ja lääkkeiden etämyyntiin julkaistuTilannekatsauksessa kartoitetaan pohjoismaiseen verkkoapteekkitoimintaan ja lääkkeiden etämyyntiin liittyvää sääntelyä. Katsauksen tavoitteena oli selvittää toimintaan liittyviä lupakäytäntöjä, määräyksiä, valvontaa, vastuita, tarjolla olevia palveluita sekä mahdollisia käynnissä olevia uudistuksia - Uutiset
2.11.2021 12.47
Viritinvahvistin vikaantui noin 8 vuoden käytön jälkeen - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystäLautakunta katsoi, että viritinvahvistin oli kestänyt sen ajan, kuin ostajalla oli ollut perusteltua aihetta edellyttää. - Uutiset
2.11.2021 10.30
Hovioikeus: Auton puutteellinen huolto- ja käyttöhistoria oikeuttivat purkamaan 64 900 euron hintaisen vuosimallia 2016 olevan Volvon kaupan - 28 000 kilometriä autolla ajanut ostaja velvoitettiin palauttamaan ajoneuvon käyttöhyötynä 5 040 euroaPuutteellinen huoltohistoria oli kyseisen auton hinta huomioon ottaen sellainen seikka, jolla oli ollut vaikutusta kaupasta päättämiseen ja ajoneuvon arvoon. Kaupan kohteessa oli näin ollen ollut KSL 5 luvun 12 §:n 2 momentin 3 ja 5 kohdassa tarkoitettu virhe. Myyjän täytyi olettaa tienneen auton ranskalainen käyttöhistoria ja asiassa mainitun 14 §:n 2 kohdan mukaan sen olisi pitänyt antaa tieto ostajalle tästä olennaisesta seikasta, josta ostaja oli voinut perustellusti olettaa saavansa tiedon. Selvää oli, että ajoneuvon puutteellisen huoltohistoriaan ja ajoneuvon maahistoriaan kytkeytyviä KSL:n 5 luvun 12 §:ssä ja 14 §:ssä tarkoitettuja virheitä ei ollut voitu oikaista. Asiaa kokonaisuutena arvioitaessa HO katsoi, että vähäisyyttä vastaan puhuvat argumentit olivat painavampia kuin virheen vähäisyyttä puoltavat argumentit. Asiassa mainittujen virheiden ainakin 13.000 euron vaikutus auton arvoon ja se, että ostaja joutuisi kaupassa pysyessään kantamaan riskin auton rikkoutumisesta ja siitä seuraavista korkeista korjauskustannuksista, HO katsoi, että virhe oli ollut vähäistä suurempi, jolloin ostajalla oli oikeus purkaa kauppa. Ostaja oli ajanut kaupan kohteella olleella ajoneuvolla 28.000 kilometriä ja auto oli ollut hänen käytössään 1 vuoden 8 kuukauden ajan. HO arvioi käyttöhyödyn kohtuulliseksi määräksi 0,18 euroa kilometriltä, jolloin hyödyn määrä ostajan ajamilla kilometreillä oli 5.040 euroa. (Vailla lainvoimaa 1.11.2021) - Uutiset
1.11.2021 16.00
Lennot peruutettiin Ilmailualan Unionin tukilakon vuoksi ja matkustajat uudelleenreititettiin - lentoyhtiö ei ollut velvollinen maksamaan vakiokorvausta matkustajilleMatkustajilla oli vahvistettu varaus Finnair Oyj:n lennoille AY702 ja AY913 Pietarista Helsingin kautta Osloon 25.11.2019. Lennot peruutettiin Ilmailualan Unionin tukilakon vuoksi ja matkustajat uudelleenreititettiin Pietarista Tukholman kautta Osloon, jonne he saapuivat noin 5 tuntia ja 20 minuuttia aikataulusta viivästyneenä. Erimielisyys asiassa koski sitä, olivatko matkustajat oikeutettuja lennon peruuttamisen johdosta asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta katsoi, että tukilakon osalta kyse ei ollut EUT:n ennakkoratkaisussa C-28/20 tarkoitetusta tapahtumasta, jonka alkuperä on lentoliikenteen harjoittajan sisäinen, vaan kyse on lakosta, joka on ulkoinen suhteessa asianomaisen lentoliikenteen harjoittajan toimintaan. Tämän vuoksi lautakunta katsoi, että tukilakossa oli kyse asetuksessa tarkoitetusta poikkeuksellisesta olosuhteesta, joka ei olisi ollut vältettävissä, vaikka lehtoyhtiö olisi ryhtynyt kaikkiin siltä kohtuudella edellytettäviin toimenpiteisiin. Lentoyhtiö ei siten ollut velvollinen maksamaan vakiokorvausta matkustajille. - Uutiset
1.11.2021 11.44
Vakuutuslautakunnan ja FINEn ratkaisusuosituksia – tutustu myös Pankkilautakunnan ja Sijoituslautakunnan ratkaisuihinRatkaisusuosituksissa on kysymys muun muassa koronaviruksesta ja keskeytysvakuutuksesta, hoitokuluista, päivärahasta, syy-yhteydestä, vesivahingoista, toiminnan vastuusta ja haittakorvauksista. - Uutiset
1.11.2021 9.50
Kuluttajariitalutakunta: Vesihuoltolaitos ei ollut täyttänyt vesihuoltolain mukaista velvollisuuttaan ilmoittaa kuluttajalle sopimuksen mukaisten maksujen muutoksesta ja muutoksen perusteestaVesihuoltolaitos korotti maksuja puhtaan veden, jäteveden sekä perusmaksujen osalta 1.1.2019. Perusmaksu nousi 3,62 eurosta 11 euroon kuukaudessa, puhtaan veden käyttömaksu 2,08 eurosta 2,81 euroon kuutiometriltä ja jätevesimaksu 2,262 eurosta 3,82 euroon kuutiometriltä. Erimielisyys asiassa koski maksunkorotusten perusteita, niistä ilmoittamista ja korotusten kohtuullisuutta. Lautakunta totesi, ettei tiedottamista internetsivuilla tai paikallislehdessä voida pitää riittävänä, jos samalla ei varmistuta siitä, että tieto tavoittaa kaikki hinnanmuutoksen piiriin kuuluvat asiakkaat. Muutosilmoituksen lähettäminen on vesihuoltolaitoksen velvollisuus, eikä tätä velvollisuutta poista asian tiedotusvälineissä saama julkisuus. Merkitystä ei ole myöskään sillä, onko asiakas mahdollisesti saanut tiedon muutoksesta joltain muulta taholta kuin vesihuoltolaitokselta ja ollut tämän jälkeen yhteydessä laitokseen. Korotetun hinnan ilmeneminen laskuista ei riitä täyttämään ilmoitusvelvollisuutta. Maksunkorotus merkitsi olennaista muutosta osapuolten väliseen sopimukseen eikä korotuksesta ollut myöskään ilmoitettu vesihuoltolain edellyttämällä tavalla. Tämän vuoksi hinnankorotus ei ollut tullut kuluttajan nähden voimaan ja hänellä oli oikeus saada vesihuollon palvelut entisillä hinnoilla. - Uutiset
1.11.2021 9.42
Kuluttajariitalautakunta suositti laivayhtiön korvaamaan laivamatkan peruuttamisesta aiheutuneita vahinkojaRB:n ja OI:n oli määrä matkustaa 27.10.2019 Tallink Silja Oy:n operoimalla Silja Symphony -matkustajalaivalla Tukholmasta Helsinkiin. Laivamatka jouduttiin peruuttamaan teknisen ongelman vuoksi. Riita asiassa koski sitä, oliko elinkeinonharjoittaja velvollinen maksamaan matkustajille tapahtuneen johdosta vahingonkorvausta. Lautakunta katsoi, että laivayhtiö oli velvollinen korvaamaan RB:lle ylimääräisistä lennoista aiheutuneet 414,93 euron kustannukset. Näyttämättä oli jäänyt, että matkustajille olisi aiheutunut OI:n lento- ja junalippujen osalta asiassa vahinkoa. Lautakunta ei suosittanut näiltä osin asiassa hyvitystä. Lautakunta piti asiassa selvitettynä, että matkustajille oli aiheutunut myös matkasta laivaterminaalista lentokentälle ylimääräisiä taksikuluja, ja katsoi, että laivayhtiön tuli maksaa niistä matkustajien vaatimuksen mukainen korvaus 49,31 euroa. Lautakunta katsoi asiassa jääneen näyttämättä, että vahinkoa olisi ansionmenetyksen osalta aiheutunut eikä suosittanut tältä osin asiassa hyvitystä. - Uutiset
1.11.2021 9.09
IPRinfo: Euroopan unionin teollisoikeuksien virasto on julkaissut tutkimuksen verkkokaupan roolista väärennösten myynnissäVerkkokauppa on lisännyt kuluttajien valintamahdollisuuksia ja tarjonnut yrityksille uusia tapoja päästä markkinoille. Tämä on saanut aikaan myös väärinkäyttöä, kuten väärennettyjen tuotteiden myyntiä verkossa. EUIPO on yhdessä OECD:n kanssa julkaissut uuden tutkimuksen sähköisen kaupankäynnin väärinkäytöstä väärennösten kaupassa. - Uutiset
29.10.2021 14.44
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto: Kiinteistönvälitys ilman rekisteröitymistä johti 20.000 euron uhkasakkoonVälitysliikkeen on rekisteröidyttävä, jotta se voi harjoittaa toimintaansa. Aluehallintovirasto antoi rekisteröitymättömänä toimintaansa jatkaneelle välitysliikkeelle uhkasakon. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on määrännyt päätöksellään kiinteistönvälitysliikkeen maksamaan 20.000 euron uhkasakon. Kyseinen välitysliike oli jo pidemmän aikaa toiminut lainvastaisesti ilman rekisteröintiä. - Uutiset
29.10.2021 14.21
Vaatteiden ja kenkien materiaalimerkintöjen lainsäädäntö vastaamaan EU-säännöksiäEU edellyttää jo nykyään, että jalkineissa ja tekstiilituotteissa täytyy olla selkeästi merkittynä valmistusmateriaali. Hallitus esittää eduskunnalle EU:n markkinavalvonta-asetukseen perustuvaa lainsäädäntöä, joka täsmentää yritysten velvollisuuksia materiaalimerkintöihin liittyen. Ehdotettu lakiuudistus mahdollistaa myös seuraamusmaksun määräämisen virheellisistä tai puutteellisista merkinnöistä. - Uutiset
28.10.2021 9.30
Kuluttajariitalautakunta: Myyjällä ei ollut velvollisuutta toimittaa verkkokaupasta ostettua esittelykäytössä ollutta autoa ostajalle tilaussopimuksessa mainitulla hinnalla, kun hinnasta oli järjestelmävirheen vuoksi jäänyt puuttumaan arvioitu autovero (ään.)Lautakunnalle esitetyn selvityksen mukaan ostajan saamassa tilausvahvistuksessa mainittu hinta oli ollut auton todellista hintaa pienempi, minkä vuoksi myyjä oli vetäytynyt kaupasta. Myyjän esittämien tietojen mukaan hintaero oli ollut 11 911 euroa, koska hinnasta oli järjestelmävirheen vuoksi jäänyt puuttumaan arvioitu autovero. Lautakunta piti myyjän ilmoittamaa hinnaneroa uskottavana, kun vastaavien autojen yleinen hintataso otettiin huomioon. Henkilöautojen markkinahinnat vaihtelevat yleisesti ottaen melko vähän, ja ostajilla on tavanomaisesti hyvät tiedot autojen markkinahinnoista. Lautakunnan näkemyksen mukaan nyt kyseessä oleva hintaero oli määrältään niin huomattava, että ostajan oli täytynyt ymmärtää OikTL 32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, että kyse oli myyjän virheellisesti liian alhaisena ilmoittamasta hinnasta, vaikka kyse oli esittelyautosta. Tämän hinnan sisältävä tarjous ei ollut myyjää sitova. Eri mieltä olleiden jäsenten näkemyksen mukaan nyt kyseessä oleva hintaero ei ollut siinä määrin huomattava, että ostajan olisi kohtuudella pitänyt ymmärtää OikTL 32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, että kyse oli myyjän virheellisesti liian alhaisena ilmoittamasta hinnasta. - Uutiset
28.10.2021 8.30
Kuluttajariitalautakunta: Sähköauton ostaja ei saanut ennen kauppaa riittäviä tietoja auton latausmahdollisuuksista (ään.)Kuluttajan olisi ollut tärkeää saada tietää, että omakotikiinteistöissä tavanomaista kolmivaihevirtaa (3x16A) ei ole mahdollista käyttää automallin akuston lataamiseen, koska auto voi käyttää tehokkaaseen lataamiseen vain 1x32A virtaa, mikä ei ole tavanomainen sähköliittymä ainakaan vanhemmissa asuinrakennuksissa. Kuluttajan omakotikiinteistön sähkövarustus oli Suomessa tavanomainen. Nämä seikat olivat olleet asiantuntevan myyjän ennalta arvattavia, ja hänen olisi tullut ottaa ne huomioon antaessaan tietoja auton latausmahdollisuuksista. Lataaminen oli kuluttajalle hänen kotonaan mahdollista vain kerrottua maksimitehoa huomattavasti pienemmällä teholla, mikä vie vastaavasti enemmän aikaa. Myyjän suoritus oli ollut latausmahdollisuutta koskevien puutteellisten tietojen takia virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla. Myyjäliikkeen tuli suorittaa ostajalle hinnanalennuksena lautakunnan arvioimat 2 000 euroa. Eri mieltä ollut jäsen katsoi lautakunnan enemmistön kannasta poiketen, ettei kyseessä ollut kuluttajansuojalaissa tarkoitettu tiedonantovirhe, eikä suosittanut hyvitystä. - Uutiset
25.10.2021 13.53
Kuluttaja-asiamiehen blogissa: Pomppasiko vesi- tai lämmityslasku pilviin? Hinnankorotukset on tehtävä maltillisesti ja suunnitelmallisestiTuntuvat veden ja energian hintojen korotukset ovat nousseet tämän syksyn puheenaiheeksi. Kuluttajat ovat saaneet joillakin paikkakunnilla yllättäen vesi- ja lämmityslaskuihinsa kymmenien prosenttien korotuksia ja näyttää siltä, että tämä on vasta alkua. Mistä on oikein kyse ja onko tämä kohtuullista? - Uutiset
22.10.2021 11.30
Hovioikeus arvioi kulutusluottosopimuksen ehtojen selkeyttä ja ymmärrettävyyttä, ehtojen kohtuuttomuutta ja tuomittua viivästyskorkoaAsiassa oli HO:ssa kysymys siitä, olivatko luoton sopimusehdot olleet kokonaisuudessaan selkeät ja ymmärrettävät vai olivatko sopimusehdot olleet siten epäselviä, että kaikki luottokustannuksia koskevat sopimusehdot oli kohtuuttomina kokonaan jätettävä huomiotta. HO katsoi, että vastaajan luottosopimuksen ehdot oli laadittu riittävän selkeästi ja ymmärrettävästi. Koska HO oli katsonut sopimusehtojen olleen laadittu selkeästi ja ymmärrettävästi, kohtuuttomuus ei tässä tapauksessa tullut arvioitavaksi sopimusehtodirektiivin ja unionin tuomioistuimen edellyttämällä tavalla eikä ainoa seuraamus kohtuuttomuudesta siten ollut ehdon mitättömyys. Vastaaja ei ollut vaatinut, että luotto- ja viivästyskorkoa soviteltaisiin kuluttajansuojalain nojalla enemmän kuin KO oli tehnyt. Koska KO oli tuominnut enemmän kuin asianosainen oli vaatinut, KO:n tuomiota oli muutettava tältä osin kantajan alkuperäisen, HO:ssa täsmennetyn vaatimuksen mukaiseksi. Vastaaja oli pääosin hävinnyt valituksensa. Hän oli siten OK 21 luvun 1 §:n ja 16 §:n 1 momentin nojalla velvollinen korvaamaan yhtiön oikeudenkäyntikulut HO:ssa kohtuullisena pidettävällä määrällä. (Vailla lainvoimaa 22.10.2021) - Uutiset
21.10.2021 14.02
Kuluttajansuojalakia uudistetaanHallitus esittää kuluttajansuojalakiin muutoksia, joilla pannaan täytäntöön EU:n tavarankauppadirektiivi sekä digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluita koskeva direktiivi. Tavoitteena on helpottaa tavaroiden sekä digitaalisten sisältöjen ja palvelujen ostamista sekä myymistä EU:n alueella. Muutosten ehdotetaan tulevan voimaan vuoden 2022 alusta alkaen, jolloin direktiivejä on ryhdyttävä soveltamaan. - Uutiset
19.10.2021 9.30
KKV: Moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehdot uudistuivat – tavoitteena ehkäistä korjaamon ja asiakkaan välisiä väärinkäsityksiäKun moottoriajoneuvon huollosta ja korjauksesta sovitaan selkeästi, sekä korjaamot että asiakkaat välttyvät monelta ongelmalta. Moottoriajoneuvojen uudistetuissa huolto- ja korjausehdoissa on pyritty luomaan selvät pelisäännöt sopimuksentekoon sekä asiakkaan ja korjaamon vastuuseen eri tilanteissa. - Uutiset
19.10.2021 8.00
Kuluttajariitalautakunta katsoi koeajoluonteisen kaupan harkintaan liittyvän ajon päättyneen, kun autolla oli ajettu 100 km - palautetun nettiauton käyttö oli hyvitettäväKuluttaja saa peruuttaa nettikaupan 14 vuorokaudessa, vaikka hän olisi ottanut auton käyttöön. Auton arvonalennus on silloin kuitenkin hyvitettävä myyjälle. Pelkkää kokeilua ei pidetä auton käyttämisenä. Kuluttajariitalautakunta on linjannut, milloin kyse ei ole enää koeajosta, ja miten arvonalennus lasketaan.