Hakutulokset
- Uutiset
18.11.2019 9.30
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut salata passihakemuksissa olevat hakijoiden nimikirjoitusnäytteet ja allekirjoitukset julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 4 kohdan perusteellaPassihakemuksessa olevan nimikirjoitusnäytteen lisäksi hakijan on hakemuksen alalaidassa allekirjoituksellaan vahvistettava hakemuksessaan ilmoittamansa tiedot oikeiksi. Mikäli hakemuksessa oleva hakijan allekirjoitus olisi julkinen tieto, menettäisi nimikirjoitusnäytteen salassapito merkityksensä siitäkin riippumatta, että nimikirjoitukset eivät voi olla täysin identtisiä. Hallinto-oikeus katsoi, että suojattavaa etua oli tässä tapauksessa pidettävä A:lla olevaa tiedonsaanti-intressiä painavampana seikkana, että Lapin poliisilaitos oli voinut salata passihakemuksissa olevat hakijoiden nimikirjoitusnäytteet ja allekirjoitukset julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 4 kohdan perusteella. - Uutiset
1.11.2019 13.30
Hallinto-oikeuden ratkaisu kielitaitoedellytyksestä kansalaisuusasiassaMaahanmuuttovirasto oli voinut hylätä kansalaisuushakemuksen, koska valittaja ei ollut täyttänyt kielitaitoedellytystä. - Uutiset
23.10.2019 13.20
Schengen-alue: Kroatia valmistautuu jäsenyyteenEuroopan komissio raportoi Kroatian edistymisestä Schengen-alueen liittymisehtojen täyttämisessä. Komissio katsoo vuonna 2016 aloitetun Schengen-arviointiprosessin tulosten perusteella, että Kroatia on toteuttanut tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että se täyttää Schengen-sääntöjen ja -vaatimusten noudattamisedellytykset kaikilta osin. Kroatian on jatkettava kaikkien käynnissä olevien toimien täytäntöönpanoa, erityisesti ulkorajojen valvonnan alalla, varmistaakseen, että edellytykset täyttyvät jatkossakin. Komissio vahvistaa samalla, että Kroatia noudattaa edelleen Schengen-sääntöihin liittyviä sitoumuksia, jotka se antoi neuvotteluissa maan EU-jäsenyydestä. - Uutiset
10.10.2019 15.29
Oikeuskanslerin ratkaisu kanteluihin Syyriassa leirillä olevien kotiuttamiseksi: Valtioneuvosto ja ministerit ovat toimineet lainmukaisestiOikeuskansleri Tuomas Pöysti toteaa, että valtioneuvosto ja ministerit ovat toimineet lainmukaisesti Syyriassa leirillä olevien suomalaisten naisten ja lasten kotiuttamiskysymyksessä. Oikeuskansleri pohtii ratkaisussaan sitä, onko hallituksella tai viranomaisilla velvollisuus ryhtyä suomalaisten tai heihin rinnastuvien Suomen pysyvän oleskeluluvan omaavien henkilöiden kotiuttamiseen. Oikeuskansleri toteaa ratkaisussaan, että käsiteltävänä ollut asiakokonaisuus on oikeudellisesti monitahoinen. Lisäksi tilanne Syyriassa muuttuu jatkuvasti. - Uutiset
29.8.2019 9.24
Hallinto-oikeus arvioi nuhteettomuusedellytystä kansalaisuuden myöntämisessäHakija oli syyllistynyt vankeudella rangaistuihin tekoihin Itävallassa ja päiväsakoilla rangaistuihin tekoihin Suomessa. Hän ei siten täyttänyt nuhteettomuusedellytystä. Maahanmuuttovirasto oli voinut siitä huolimatta, että Suomen kansalaisuus helpottaisi hakijan yritystoiminnan harjoittamista, kokonaisvaltaisen arvioinnin perusteella katsoa, ettei nuhteettomuusedellytyksestä poikkeamiseen ollut tässä vaiheessa perusteltua syytä. (Vailla lainvoimaa 29.8.2019) - Uutiset
12.8.2019 9.10
Hallinto-oikeuden ratkaisu kansalaisuusasiassaKansalaisuusasia - Henkilöllisyyden luotettavan selvittämisen ensisijaisuus - Kielitaitoedellytys - Uutiset
23.7.2019 13.30
Hallinto-oikeus ei kumonnut kansalaisuushakemuksen hylkäävää päätöstä - kielitaitoedellytyksestä ei voitu poiketa hakijan luku- ja kirjoitustaidottomuuden perusteellaHAO totesi, että esitetyn selvityksen perusteella hakija oli maahan tulleessaan ollut luku- ja kirjoitustaidoton äidinkielellään. Hakija ei ollut osoittanut hallitsevansa suomen tai ruotsin kielen ymmärtämisen ja puhumisen alkeita riittävästi eli alkeiskielitaidon taitotasoa vastaavasti. Hän oli osallistunut suomen kielen koulutuksiin vuosina 2011–2013 ja seuraavaksi keväällä 2017, mitä ei voitu pitää kansalaisuuslaissa tarkoitettuna säännöllisenä osallistumisena suomen tai ruotsin kielen opintoihin. Kielitaitoedellytyksestä ei näin ollen voitu poiketa hakijan luku- ja kirjoitustaidottomuuden perusteella. Maahanmuuttoviraston päätöksen kumoamiseen ei ollut syytä. - Uutiset
23.7.2019 8.30
Hallinto-oikeus: Lapseen kohdistuneisiin seksuaalirikoksiin syyllistyneen irakilaisen kansalaisuushakemus oli hylättäväHakija oli syyllistynyt vankeudella rangaistuihin tekoihin, eikä hän siten täyttänyt nuhteettomuusedellytystä. Arvioitaessa edellytyksestä poikkeamista oli otettava huomioon, että hakija oli ollut Suomessa kymmenen vuotta ennen valituksenalaisen päätöksen tekemistä eikä hän ollut syyllistynyt muihin rikoksiin. Lapseen kohdistuneita seksuaalirikoksia on kuitenkin pidettävä laadultaan erityisen vakavina rikoksina, eikä hakijalle niistä määrättyä rangaistusta voitu pitää vähäisenä. Kun lisäksi otettiin huomioon, että teoista oli Maahanmuuttoviraston päätöksentekohetkellä kulunut vasta noin neljä vuotta, virasto oli voinut kokonaisvaltaisen arvioinnin perusteella katsoa, ettei nuhteettomuusedellytyksestä poikkeamiseen ollut tässä vaiheessa perusteltua syytä. Esitetty selvitys huomioon ottaen Maahanmuuttovirasto oli myös voinut olla määräämättä hakijalle odotusaikaa. - Uutiset
22.7.2019 14.03
Hallinto-oikeus: Kansalaisuushakemus oli hylättävä, koska hakijan henkilöllisyyttä ei voitu pitää luotettavasti selvitettynäSomalian kansalaiseksi nimellä A (hakija) väestötietojärjestelmään merkitty hakija oli hakenut Suomen kansalaisuutta. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä hakemuksen, koska hakijan henkilöllisyyttä ei voitu pitää luotettavasti selvitettynä. - Uutiset
19.7.2019 9.00
EIT:n ratkaisujen tiivistelmiä FinlexissäFinlexissä on 17.7.2019 julkaistu/päivitetty neljä EIT:n vuonna 2019 antamaa ratkaisua. Ensimmäisessä asiassa oli kysymys siitä, loukattiinko karkoituspäätöksellä EIS 3 artiklaa sekä EIS 8 artiklaan perustuvaa oikeutta nauttia yksityis- ja perhe-elämän kunnioitusta. Toisessa asiassa oli puolestaan kysymys siitä, loukattiinko valittajan EIS 6 artiklan 1 kappaleeseen perustuvaa oikeutta oikeudenkäyntiin, kun muutoksenhakutuomioistuimen tuomaria ei oltu nimitetty kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Kolmannessa tapauksessa oli kyse oliko valtio laiminlyönyt EIS 8 artiklaan perustuvat positiiviset velvollisuutensa, kun korkein oikeus ei ollut myöntänyt valittajalle valituslupaa asiassa, joka koski hänestä keskustelupalstalla esitettyjä seksuaalissävytteisiä väitteitä. Neljännessä tapauksessa oli puolestaan kyse muun muassa puolueettomuusvaatimuksesta, joka liittyy oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä koskevaan oikeuteen, sekä todistajien kutsumatta ja kuulematta jättämistä koskevan tuomioistuimen päätöksen arvioinnista samoin kuin EIS 8 artiklan mukaisesta oikeudesta nauttia yksityiselämän kunnioitusta. - Uutiset
4.7.2019 10.06
Hallinto-oikeus: Ulosottovelka ei ollut viisumisäännöstössä tarkoitettu peruste evätä viisumiHallinto-oikeus katsoi, että ulosottovelka ei ollut viisumisäännöstön 32 artiklan 1 a kohdan vi-alakohdassa tarkoitettu peruste evätä viisumi. Näin ollen edustusto ei ollut voinut tällä perusteella evätä valittajan viisumihakemusta ja hylätä valittajan oikaisuvaatimusta. Hallinto-oikeus kumosi valittajan oikaisuvaatimukseen annetun päätöksen sekä viisumin epäämisiä koskevan päätöksen ja palautti asian edustustoon käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 4.7.2019) - Uutiset
28.6.2019 11.00
KHO: Hallinto-oikeuden ei olisi tullut jättää kielitaitoa koskevaa kansalaisuuslain poikkeamisperustetta soveltamatta hakijaan sillä perusteella, että hakija oli yksityisyrittäjäKansalaisuuslain esitöissä (HE 235/2002 vp) lausutusta huolimatta säännöstä ei sen tarkoituskaan huomioon ottaen ollut syytä rajata ainoastaan työsuhteessa tehtyyn työhön. Oleellista säännöksen soveltamisen kannalta oli päätoiminen, vakituinen työskentely Suomessa ja työn hoitamisen kohtuuton vaikeus ilman Suomen kansalaisuutta. - Uutiset
19.6.2019 15.00
Direktiivi EU:n tilapäisestä matkustusasiakirjasta hyväksytty neuvostossaEU helpottaa edustusta vailla oleville EU:n kansalaisille kolmansissa maissa annettavaa konsuliviranomaisten suojelua yksinkertaistamalla turvallisten ja laajasti hyväksyttyjen tilapäisten matkustusasiakirjojen myöntämismenettelyjä. Seuraavaksi direktiivi allekirjoitetaan sekä julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä. Se tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisestaan. Komissio hyväksyy sen jälkeen täytäntöönpanosäädöksiä, joissa on EU:n tilapäisiä matkustusasiakirjoja täydentäviä teknisiä eritelmiä. Jäsenmailla on 2 vuotta aikaa hyväksyä täydentävät tekniset eritelmät sekä tarvittavat lait ja säännökset. Niiden on sovellettava sovittuja toimenpiteitä 36 kuukauden kuluttua teknisten eritelmien hyväksymisestä. - Uutiset
6.6.2019 15.00
EU helpottaa laillista matkustamista ja torjuu laitonta muuttoliikettä viisumisäännöstön muutoksin – myös henkilöasiakirjoihin muutoksiaEU hyväksyi 6. kesäkuuta muutoksia viisumisäännöstöä koskevaan asetukseen. Tämä helpottaa laillisten matkailijoiden tilannetta ja tuo käyttöön lisäkeinoja vastata laittoman muuttoliikkeen haasteisiin. - Uutiset
8.5.2019 14.00
Maahanmuuton tilannekatsaus: Suomeen muutetaan entistä enemmän työn ja opiskelun perusteellaSisäministeriön laatima tilannekatsaus tarjoaa ajankohtaista tietoa työperäisen maahanmuuton ja turvapaikanhakijatilanteen kehityksestä sekä viimeaikaisista lainsäädäntömuutoksista. Vuonna 2018 yhä useampi maahanmuuttaja haki oleskelulupaa työn tai opiskelun perusteella. Tilastot ovat olleet samansuuntaiset jo muutaman vuoden peräkkäin. Viime vuonna ensimmäisiä oleskelulupahakemuksia työn perusteella tehtiin 10.805 (2017: 8.650), ja oleskelulupa työn perusteella myönnettiin 7.687 hakijalle (2017: 6.751). - Uutiset
30.4.2019 11.50
Toukokuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaToukokuun 2019 muutoksia ovat muun muassa:
- Uusi tavaramerkkilaki astuu voimaan 1.5.2019
- Kaivoslain muutos voimaan 1.5.2019
- Sosiaali- ja terveystietojen toissijaista käyttöä koskeva lainsäädäntökokonaisuus voimaan 1.5.2019
- Kansalaisuuslain muutos voimaan 1.5.2019 - Uutiset
26.4.2019 14.00
Hallinto-oikeus: Kansalaisuuslaissa vaadittavan kielitaidon on oltava olemassa hakemuksen ratkaisuhetkelläKansalaisuuslain 17 §:ssä on lueteltu tyhjentävästi tavat, joilla kielitaitoedellytyksen täyttyminen osoitetaan. Lain 13 §:n 1 momentin säännöksestä johtuu, että vaadittavan kielitaidon on oltava olemassa hakemuksen ratkaisuhetkellä. Hakijan hallinto-oikeudelle toimittaman tutkintotodistuksen mukaan hän oli saanut ammattitutkintonsa valmiiksi vasta Maahanmuuttoviraston päätöksen tekemisen jälkeen. Hän ei ollut Maahanmuuttoviraston ratkaistessa asiaa vielä suorittanut ammatillista perustutkintoa tai muutakaan laissa mainittua tutkintoa, eikä hän siten ollut täyttänyt säädettyä kielitaitoedellytystä. Se, että hakija oli opiskellut tutkintoa varten, ei ollut peruste poiketa kielitaitoedellytyksestä. Maahanmuuttoviraston päätöstä ei näin ollen ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 26.4.2019) - Uutiset
25.4.2019 14.00
Vakaviin rikoksiin syyllistynyt voi jatkossa menettää Suomen kansalaisuudenKansalaisuuslakia muutetaan siten, että tiettyihin vakaviin rikoksiin syyllistynyt henkilö voi menettää Suomen kansalaisuuden. Valtioneuvosto esitti lain vahvistamista torstaina 25. huhtikuuta, ja tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina. Lain on määrä tulla voimaan 1. toukokuuta 2019. - Uutiset
17.4.2019 10.10
Hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen kansalaisuusasiassaMaahanmuuttovirasto ei ollut myöntänyt A:lle Suomen kansalaisuutta, koska tämä ei täyttänyt asumisaikaedellytystä eikä siitä ollut perusteita poiketa. Hallinto-oikeus katsoi, että oleskelun pitkittyessä painavan henkilökohtaisen syyn johdosta yli kuusi kuukautta, mutta enintään vuoden kestävän oleskelun asemesta yli vuoden kestäväksi valittajan yhtäjaksoinen asumisaika ei ollut katkennut, mutta ulkomailla oleskelua ei voitu laskea yhtäjaksoiseen asumisaikaan. (Vailla lainvoimaa 17.4.2019) - Uutiset
9.4.2019 13.30
Apulaisoikeuskansleri antoi huomautuksen: Maahanmuuttoviraston toimintaohje ei perustunut lakiinApulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen perustuslain lakisidonnaisuusperiaatteen vastaisesta menettelystä. Kyse oli ohjeistuksesta, joka koski kansainvälistä suojelua hakeneiden hakijoiden passin haltuunottoa. Lisäksi sisäministeriön, Poliisihallituksen, Hämeen poliisilaitoksen ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen sekä näiden poliisilaitosten passin haltuunottoon osallistuneiden poliisivirkamiesten huomiota kiinnitettiin perustuslain ja ulkomaalaislain noudattamiseen. Myös yksittäisellä viranhaltijalla on velvollisuus olla soveltamatta lain kanssa ristiriitaista alemman asteista säännöstä.