Hakutulokset
- Uutiset
4.4.2017 15.21
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu viisumin myöntämisestä kieltäytymisestä Iranin kansalaiselle yleiseen turvallisuuteen liittyvistä syistäKansalliset viranomaiset voivat yleiseen turvallisuuteen liittyvistä syistä kieltäytyä myöntämästä Iranin kansalaiselle, jolla on tutkintotodistus yliopistosta, johon on kohdistettu rajoittavia toimenpiteitä, viisumia tietoturvallisuuden kaltaisella arkaluonteisella alalla tapahtuvaa opiskelua varten. Vaikka kansallisilla viranomaisilla on laaja harkintavalta yleiselle turvallisuudelle muodostuvan uhan osalta, kieltäytymispäätös on kuitenkin perusteltava asianmukaisesti. - Uutiset
3.4.2017 13.35
Oikeusasiamies: Suurlähetystö menetteli lainvastaisesti viisumiasian oikaisuvaatimuksen käsittelyssä eikä vastannut asiakkaan tiedusteluihinOikeusasiamies katsoi Suomen suurlähetystön Kosovossa menetelleen lainvastaisesti siinä, että oikaisuvaatimukseen tehty päätös oli perustunut virheelliseen tietoon, vaikka maahantulokieltoa koskevan merkinnän virheellisyys oli päätöksentekohetkellä lähetystön tiedossa. Suomen suurlähetystö oli lisäksi toiminut hyvän hallinnon periaatteiden ja hallintolain vastaisesti, koska kantelijan kysymyksiin ja tiedusteluihin ei ollut vastattu. - Uutiset
15.3.2017 12.00
KHO:n ratkaisu toimeentulon luotettavasta selvittämisestä kansalaisuusasiassaMaahanmuuttovirasto oli pyytänyt kansalaisuusasiassa hakijalta selvitystä toimeentulostaan ajanjaksoilta, jolloin hänen toimeentulonsa ei ollut perustunut toimeentulotukeen tai muihin toimeentuloa turvaaviin etuuksiin. Hakijan käytössä olleiden rahavarojen alkuperästä saatua selvitystä ei pidetty luotettavana, kun otettiin huomioon hakijan työsuhteeseen ja tilitietoihin liittyneet epävarmuustekijät. Tämän vuoksi hakija ei ollut kansalaisuuslain 13 §:n 1 momentin 5 kohdan edellyttämällä tavalla luotettavasti selvittänyt, miten hän oli saanut toimeentulonsa Maahanmuuttoviraston päätöstä edeltävällä ajanjaksolla. - Uutiset
3.3.2017 14.43
Kantelu kaksoiskansalaisten kohtelusta puolustusvoimissa ja ulkoasiainministeriössä ei johtanut apulaisoikeusasiamiehen enempiin toimenpiteisiinApulaisoikeusasiamies katsoi puolustusvoimia koskevan kantelun osalta, ettei kantelussa tarkoitettu asia ainakaan tässä vaiheessa edellyttänyt häneltä enempiä toimenpiteitä. Ulkoasiainministeriötä koskevan kantelun osalta apulaisoikeusasiamies totesi mm., ettei hänen tietoonsa ollut tullut sellaista yksilöityä aineistoa, jonka perusteella hän olisi voinut arvioida tarvetta ulkoasiainministeriön toiminnan lähempään laillisuusvalvonnalliseen tarkasteluun. - Uutiset
20.2.2017 7.00
Virkamieslain muutos kaksoiskansalaisuusasiassa lausuntokierrokselleVirkamieslain 7 §:ään sisältyvää luetteloa niistä viroista, joihin voidaan nimittää vain Suomen kansalainen, ehdotetaan muutettavaksi. Valtion virkamieslakiin tulisi myös säännös virkaan valittavan henkilön nuhteettomuuden varmistamisesta sekä siitä, ettei valittavalla saa olla sellaisia sidonnaisuuksia, jotka voivat vaarantaa virkaan kuuluvien tehtävien asianmukaisen hoitamisen. Turvallisuusselvityslakia muutettaisiin siten, että henkilön luotettavuuden ja painostuksesta vapaan ja riippumattoman tehtävien hoidon varmistamiseksi turvallisuusviranomaiset voivat selvittää hänen ulkomaansidonnaisuuksiaan nykyistä laajemmin. - Uutiset
17.2.2017 10.10
Hallinto-oikeuden ratkaisu rajoitetusti verovelvollisen luxemburgilaisen henkivakuutusyhtiön Suomesta saamien tulojen verottamisestaAsiassa oli kysymys siitä, voitiinko Suomessa rajoitetusti verovelvollisen luxemburgilaisen henkivakuutusyhtiö A:n sijoituksista saatua tuloa verottaa verosopimuksen mukaan Suomessa ja muodostuiko A:lle ylipäänsä Suomessa verotettavaa tuloa, kun otettiin huomioon A:n maksuvelvoitteet vakuutuksenottajille ja EVL 8 §:n 1 momentin 10 kohdan mukainen vakuutusmaksuvastuuseen perustuva vähennys. HAO katsoi, että yhtiön Suomesta saamia TVL10 §:ssä tarkoitetuttuja tuloja tai muita Suomesta saatuja tuloja voitiin verosopimuksen estämättä verottaa Suomessa riippumatta siitä, sisälsikö tulo myös yhtiölle kuuluvan palkkio-osuuden. Suomessa verotettavan tulon määrää laskettaessa yhtiön vakuutuksenottajilta veloittamat kulut olisi tullut huomioida EVL 8 §:n 1 momentin 10 kohdassa tarkoitetun vähennyksen määrässä. HAO kumosi A:n vuosilta 2012 ja 2013 toimitetun verotuksen ja palautti asian Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. (Ään 2-1) - Uutiset
7.2.2017 13.11
Julkisasiamies: Jäsenvaltioiden on myönnettävä viisumi humanitaarisista syistä, kun on olemassa merkittäviä perusteita uskoa, että viisumin epääminen asettaa kansainvälistä suojelua etsivät henkilöt alttiiksi kidutukselle taikka epäinhimilliselle tai halventavalle kohtelulleSillä, onko asianomaisen henkilön ja jäsenvaltion, jolle viisumihakemus tehdään, välillä siteitä, ei ole merkitystä - Uutiset
6.2.2017 10.03
KHO samaa mieltä kuin syrjintälautakunta ja hallinto-oikeus: S-Pankki menetteli syrjintäkiellon vastaisesti kun se ei hyväksynyt Viron passia henkilöllisyyden todentamiseenPankki ei ollut verkkopankkitunnuksia haettaessa hyväksynyt Viron viranomaisen myöntämää passia Suomessa asuvan ja suomalaisen henkilötunnuksen omaavan Viron kansalaisen T:n henkilöllisyyden todentamiseen, vaan oli edellyttänyt mainitun Euroopan unionin jäsenvaltion passin lisäksi suomalaisen viranomaisen myöntämän tunnistusasiakirjan esittämistä. KHO katsoi, kuten syrjintälautakunta ja hallinto-oikeus, että pankki oli ilman asianmukaista perustetta asettanut T:n Euroopan unionin yhdenmukaistetut passien myöntämissäännökset huomioon ottaen epäsuotuisampaan asemaan kuin vastaavat Suomen viranomaisen myöntämien passien haltijat. - Uutiset
10.1.2017 10.40
KHO:n ratkaisu kielitaitoedellytyksestä kansalaisuutta myönnettäessäMaahanmuuttovirasto ei ollut päätöksellään myöntänyt Iranin kansalaiselle A:lle Suomen kansalaisuutta, koska hän ei täyttänyt kielitaitoedellytystä eikä siitä ollut perusteita poiketa. Hallinto-oikeus oli päätöksellään hylännyt A:n valituksen Maahanmuuttoviraston päätöksestä. KHO totesi, että kansalaisuuslain säännös luku- ja kirjoitustaidottomuuden osoittamisesta hakijan suomen kielen opettajan todistuksella oli asian selvittämistä koskeva erityissäännös. Kysymystä luku- ja kirjoitustaidottomuudesta ei voitu ratkaista hakijaa opettaneen opettajan todistuksesta poikkeavalla tavalla, ellei todistus perustunut selkeästi virheellisiin tietoihin hakijan osaamisesta, henkilöhistoriasta tai muusta vastaavasta asian arvioinnissa olennaisesta seikasta. KHO katsoi päätöksestä ilmenevin perustein, ettei maahantuloasiakirjoja voitu pitää luotettavina lähtötietoina A:n luku- ja kirjoitustaitoa arvioitaessa. Maahanmuuttoviraston olisi tämän vuoksi tullut ottaa ratkaisunsa perusteeksi hänen esittämänsä suomen kielen opettajan todistus. Hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
2.12.2016 10.34
Apulaisoikeuskansleri: Rikosasian vastaajalle olisi tullut myöntää viisumiApulaisoikeuskanslerin mukaan ulkoasiainministeriön olisi tullut myöntää kantelijalle alueellisesti rajattu viisumi tuomioistuinkäsittelyyn osallistumista varten. EU:n ulkopuoliseen valtioon käännytetty kantelija ei ollut saanut viisumia osallistuakseen hovioikeuden pääkäsittelyyn rikosasiassa, jossa hän oli vastaajana. Kantelija oli kieltäytynyt mahdollisuudesta osallistua pääkäsittelyyn videoyhteyden välityksellä Suomen suurlähetystöstä. - Uutiset
15.11.2016 9.31
KHO:n kaksi ratkaisua kansalaisuusaseman määrittämisestä vakiintuneissa olosuhteissa – asiat oli ratkaistava hyvän hallinnon ja luottamuksensuojan periaatteita soveltaenVäestötiedoista ilmenevän kansalaisuusaseman vakiintuminen johti ajan kuluessa myös oikeudellisen pysyvyyssuojan vahvistumiseen. Kansalaisuusaseman pysyvyyteen liittyi oikeutettuja odotuksia, eikä sen muuttamista enää usean kymmenen vuoden jälkeen voitu perustella yksinomaan sillä, ettei A syntyessään olisi voinut saada Suomen kansalaisuutta äidiltään B:ltä, joka oli menettänyt sen aikaisemmin. Asia oli ratkaistava hyvän hallinnon ja luottamuksensuojan periaatteita soveltaen. A:n kansalaisuusasemaa ei voitu enää uudelleen määritellä muuksi kuin Suomen kansalaiseksi, vaan häntä oli oikeudellisesti pidettävä Suomen kansalaisena. Myös toisessa tapauksessa KHO katsoi, että kun otettiin huomioon päätöksen tekemiseen johtaneet olosuhteet, ei yli 40 vuotta jatkuneen oikeusaseman muuttamista asianosaisen vahingoksi voitu pitää lainmukaisena. - Uutiset
29.9.2016 9.44
KHO:n ratkaisu kansalaisuuslain odotusajan laskemisestaMäärättäessä odotusaikaa kansalaisuuslain 19 a §:n 3 momentin nojalla voitiin säännöksessä tarkoitettuina odotusaikaa pidentävinä tekoina ottaa huomioon myös sellaiset odotusajan aiheuttavat teot, joiden osalta odotusaikaa ei enää itsenäisesti olisi voitu päätöksentekohetkellä määrätä. - Uutiset
19.9.2016 12.00
KHO:n päätös kansalaisuuslain kielitaitoedellytyksestä poikkeamisesta yli 65 vuotiaan hakijan kohdallaAsiassa oli kysymys siitä, oliko valittaja hallinnut suomen kielen ymmärtämisen ja puhumisen alkeet kansalaisuuslain 18 b §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. KHO totesi, että HAO oli voinut mainitsemillaan perusteilla katsoa, että A:n ei esitetyn selvityksen perusteella voitu katsoa hallitsevan suomen kielen puhumisen ja ymmärtämisen alkeita em. lainkohdassa edellytetyllä tavalla. KHO ei voinut ottaa huomioon sille toimitettua kielitodistusta, josta kävi ilmi, että hakija oli saavuttanut vaadittavan kielitaidon kansalaisuushakemuksen ratkaisemisen jälkeen. - Uutiset
14.9.2016 6.56
EU-tuomioistuin: Alaikäisen lapsen yksinhuoltajalta ei voi evätä automaattisesti oleskelulupaa eikä häntä voi karkottaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteriKolmannen valtion kansalaiselle, joka on unionin kansalaisuuden omaavien alaikäisten lasten vanhempi ja yksinhuoltaja, ei voi automaattisesti kieltäytyä myöntämästä oleskelulupaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteri, kun kyseisestä kieltäytymisestä seuraa, että näiden lasten on lähdettävä EU:n alueelta. Jäsenvaltio voi kuitenkin poikkeuksellisissa olosuhteissa toteuttaa karkottamistoimenpiteen sillä edellytyksellä, että se perustuu kyseisen kolmannen valtion kansalaisen omaan käyttäytymiseen, jonka on muodostettava kyseisen jäsenvaltion yhteiskunnan perustavanlaatuisen edun vaarantava todellinen, välitön ja riittävän vakava uhka, ja että se perustuu kyseessä olevien eri intressien huomioon ottamiseen, mikä kansallisen tuomioistuimen tehtävänä on tarkistaa. - Uutiset
26.8.2016 9.00
Henkilökortin hakuprosessi passin tavoin sähköiseksi – uusi henkilökorttilaki tulee pääosin voimaan vuoden 2017 alustaMuutoksilla sujuvoitetaan asiointia, parannetaan asiakaspalvelua ja tehostetaan viranomaisten työtä. Hakuprosessia joustavoitetaan vastaavalla tavalla kuin passin osalta on jo tehty. Mahdollisuudet sähköiseen asiointiin lisääntyvät. Hakemuksen voi kuitenkin edelleen laittaa vireille myös henkilökohtaisesti asioiden. Valmis henkilökortti toimitetaan suoratoimituksena henkilökorttivalmistajalta hakijalle, jolloin hakija voi noutaa henkilökortin yksityisen palveluntuottajan toimipisteestä. - Uutiset
19.8.2016 12.04
KHO:n ratkaisu kansalaisuuslain mukaisen määräajan laskemisestaEsiintyminen vähintään viimeksi kuluneet kymmenen vuotta väestötietojärjestelmään merkityillä henkilötiedoilla johti kansalaisuuslain 6 §:n 3 momentin mukaan siihen, että asianomaisen henkilöllisyyttä pidettiin luotettavasti selvitettynä. Mainittu kymmenen vuoden määräaika oli laskettava siitä, kun kysymyksessä olevat henkilötiedot oli merkitty väestötietojärjestelmään. - Uutiset
17.8.2016 15.15
KHO:n ratkaisu kielitaitoedellytyksestä kansalaisuusasiassaKoska Maahanmuuttovirastolle tehty hakemus ei ollut perustunut säännökseen, joka koski muuta erittäin painavaa syytä perusteena kielitaitoedellytyksestä poikkeamiseksi, hallinto-oikeuden ei olisi tullut soveltaa mainittua säännöstä ensi asteena. - Uutiset
5.7.2016 13.22
Hallinto-oikeus: Verkkopankkitunnuksia ei tarvinnut myöntää USA:n passin perusteella – syrjintälautakunnan päätös kumottiinHelsingin hallinto-oikeus kumosi syrjintälautakunnan päätöksen, jossa Helsingin OP Pankki Oyj:tä oli kielletty jatkamasta syrjivää menettelyä verkkopankkitunnusten myöntämistä koskevassa asiassa. Lautakunta oli asettanut kieltopäätöksensä tehosteeksi 5.000 euron uhkasakon. Pankin menettelytapaa, jossa se oli määritellyt tunnistusperiaatteissaan ne valtiot, joiden viranomaisten myöntämät passit se katsoi voivansa hyväksyä ensitunnistamisen yhteydessä, oli pidettävä asianmukaisena ja tarpeellisena, vaikka menettely asetti eri valtioiden passin haltijat toisiinsa nähden erilaiseen asemaan. (Vailla lainvoimaa 5.7.2016) - Uutiset
3.6.2016 12.46
Hallinto-oikeus totesi toistamiseen: S-Pankki syrji asiakkaitaan tunnistamisessaHelsingin hallinto-oikeuden mukaan S-pankki syrji asiakkaitaan verkkopankkitunnusten antamisessa. Yhdenvertaisuusvaltuutettu muistuttaa pankkeja siitä, että EU- tai ETA-valtion myöntämä passi on riittävä henkilöllisyystodistus verkkopankkitunnuksia haettaessa. Syrjivät käytänteet verkkopankkitunnuksia myönnettäessä hankaloittavat monen ihmisen arkea. - Uutiset
3.5.2016 10.44
KHO: Passihakemuksen hylkääminen ei ollut kaksoisrangaistavuuden kannalta rangaistusluonteinen seuraamusPassiasia – Passin myöntämisen este – Rikostuomio – Ammatin harjoittaminen – Kaksoisrangaistavuuden kielto – Ne bis in idem