Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Tupakkalakia muutettiin

Laki tupakkalain muuttamisesta 283/2022

Tupakkalain (549/2016) muuttamisesta annettiin laki (283/2022). Muutoslailla säädettiin tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden ja täyttösäiliöiden vähittäismyyntipakkausten merkintöjen ja muun ulkoasun yhdenmukaisuudesta. Tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden ja täyttösäiliöiden vähittäismyyntipakkaukset eivät saa merkinnöiltään tai muulta ulkoasultaan erottua muiden vastaavien tuotteiden vähittäismyyntipakkauksista. Käytännössä tämä tarkoittaa brändi-ilmeiden ja logojen poistumista kyseisten tuotteiden vähittäismyyntipakkauksista. Lailla säädettiin myös vaatimuksista, jotka koskevat savukkeiden, täyttösäiliöiden ja nikotiininesteen ulkoasua. Muutoksilla pyrittiin vähentämään tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden ja niiden vähittäismyyntipakkausten houkuttelevuutta ja estämään pakkausten käyttämistä markkinoinnin välineenä. Lakimuutoksen tavoitteena on etenkin se, että nuoret eivät aloittaisi tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden käyttämistä. Lakimuutoksella laajennettiin myös tunnusomaisten tuoksujen ja makujen kieltoa, jonka johdosta lailla kiellettiin sellaiset tuotteet, joiden tarkoituksena on saada tupakkatuotteelle sille tunnusomainen tuoksu tai maku. Sellaisten tupakointivälineiden, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen, esilläpito kiellettiin. Maahantuontia koskevaa sääntelyä yhdenmukaistettiin, ja muutettiin siten, että se koskee aiempaa yhdenmukaisemmin tupakkalaissa tarkoitettuja eri tuotteita. Lakimuutoksella kiellettiin tupakointi leikkikentillä ja yleisillä uimarannoilla. Muutosten tarkoituksena on suojata väestöä, ja etenkin pieniä lapsia, niiltä haitoilta, joita passiivinen tupakointi aiheuttaa. Muutosten tarkoituksena on myös vähentää tupakoinnista aiheutuvaa roskaantumista ja siitä aiheutuvia ympäristöhaittoja. Lakimuutoksella säädettiin myös vuotuisesta valvontamaksusta, joka tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden valmistajien ja maahantuojien on maksettava Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle. Valvontamaksu perustuu tuotteiden myyntimääriin, ja niistä saatavilla tuloilla on tarkoituksena tehostaa erityisesti tuotevalvontaa. Lisäksi lakimuutoksella päivitettiin vähittäismyyntilupien ja tukkumyynti-ilmoitusten rekisteriä koskevaa sääntelyä yhteensopivaksi Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa. Muutoksenhakua koskevaa sääntelyä puolestaan päivitettiin yhteensopivaksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain kanssa. Muutoksella tehtiin lakiin myös eräitä teknisluonteisia täsmennyksiä, joilla muun muassa tehostetiin tupakkalain noudattamisen valvontaa.

Laki tuli voimaan 1.5.2022. Laissa säädetään kuitenkin erinäisistä poikkeuksista voimassaoloon.

Ks. myös hallituksen esitys 141/2021 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan tupakkalain (549/2016) 26 §:n otsikko ja 1 momentti, 27 §, 32 §:n otsikko ja 3 momentti, 35 §, 36 §:n otsikko ja 4 momentti, 54, 58 ja 65 §, 67 §:n 1 momentin 1 kohta, 70 §, 71 §:n 1 momentti, 72 §, 74 §:n 1 momentin 3 kohta ja 3 momentti, 78 §:n 2 momentti, 94 §:n 3 momentti, 95 §, 96 §:n 1 momentti, 97 §:n 1 momentin 8 kohta, 106 §, 107 §:n 1 momentin 1 kohta, 110 §:n 2 kohta ja 117 §,

sellaisina kuin niistä ovat 32 §:n otsikko ja 3 momentti laissa 248/2019 sekä 95 § ja 97 §:n 1 momentin 8 kohta laissa 1374/2016, sekä

lisätään 32 §:ään, sellaisena kuin se on laissa 248/2019, uusi 4 ja 5 momentti, lakiin uusi 35 a §, 36 §:ään uusi 5 ja 6 momentti, lakiin uusi 36 a, 36 b, 42 a ja 52 a §, 60 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi laeissa 1374/2016 ja 248/2019, uusi 5 momentti, 74 §:n 1 momenttiin uusi 4–6 kohta, 90 §:ään uusi 5 momentti, 91 §:ään uusi 4 ja 5 momentti sekä lakiin uusi 92 a ja 92 b § seuraavasti:

26 §
Ennakkoilmoitus sähkösavukkeista, täyttösäiliöistä ja höyrystettäväksi tarkoitetuista nikotiinittomista nesteistä

Sähkösavukkeen, täyttösäiliön tai höyrystettäväksi tarkoitetun nikotiinittoman nesteen valmistajan tai maahantuojan on ilmoitettava Valviralle tuotteesta, jota se aikoo alkaa myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajille. Ilmoitus on tehtävä viimeistään kuusi kuukautta ennen kuin tuote saatetaan markkinoille. Vastaavasti myös tuotteeseen tehtävästä merkittävästä muutoksesta on tehtävä ilmoitus ennen kuin tuotetta aletaan myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajille.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään ennakkoilmoituksen tekemisestä koskien sähkösavukkeita, täyttösäiliöitä ja sellaisia nikotiinittomia nesteitä, jotka on tarkoitettu höyrystettäväksi. Pykälän otsikkoon lisättiin maininta höyrystettäväksi tarkoitetuista nikotiinittomista nesteistä, kun muutosasetuksen myötä tällaiset nesteet lisättiin lain soveltamisalan piiriin.

Pykälän 1 momentin mukaan valmistajan tai maahantuojan on ilmoitettava myytäväksi tai kuluttajille luovutettavaksi tarkoitetusta sähkösavukkeesta, täyttösäiliöstä tai sellaisesta nikotiinittomasta nesteestä, joka on tarkoitettu höyrystettäväksi. Ilmoitus tulee tehdä Valviralle viimeistään kuusi kuukautta ennen markkinoille saattamista. Momentin mukaan myös tuotteeseen tehtävästä muutoksesta, jonka voidaan katsoa olevan merkittävä, tulee tehdä ilmoitus ennen sen myymistä tai kuluttajille luovuttamista. Muutosasetuksen myötä momentin säännökset ulotettiin koskemaan myös höyrystettäväksi tarkoitettua nikotiinitonta nestettä.

27 §
Markkinatutkimukset ja myyntimäärät sähkösavukkeista, nikotiininesteistä ja höyrystettäväksi tarkoitetuista nikotiinittomista nesteistä

Sähkösavukkeen tai nikotiininesteen valmistajan tai maahantuojan on toimitettava vuosittain Valviralle:

1) kattavat tiedot myyntimääristä tuotemerkin ja -tyypin mukaan;

2) tiedot eri kuluttajaryhmien mieltymyksistä;

3) tiedot tuotteiden myyntitavoista;

4) tiivistelmät 1–3 kohdassa tarkoitettuja asioita koskevista markkinatutkimuksista sekä tiivistelmien englanninkielinen käännös.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, koskee myös höyrystettäväksi tarkoitettuja nikotiinittomia nesteitä.

Selostus:

Pykälässä säädetään sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja höyrystettäväksi tarkoitettuja nikotiinittomia nesteitä koskevien markkinatutkimusten ja myyntimäärien toimittamisesta Valviralle. Pykälän otsikkoon lisättiin maininta höyrystettäväksi tarkoitetuista nikotiinittomista nesteistä, kun lakimuutoksen myötä tällaiset nesteet lisättiin lain soveltamisalan piiriin. Samalla pykälän otsikosta poistettiin maininta täyttösäiliöistä.

Pykälän 1 momentin mukaan sellaisen tahon, joka valmistaa tai maahantuo sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä, on toimitettava Valviralle tuotemerkin ja -tyypin perusteella määräytyvät tiedot myyntimääristä, tiedot kuluttajaryhmien mieltymyksistä ja tuotteiden myyntitavoista sekä näitä koskevien markkinatutkimusten tiivistelmät ja niiden englanninkielinen käännös vuosittain. Lakimuutoksen myötä pykälän soveltamisalasta poistettiin täyttösäiliöt, ja soveltamisalan piiriin puolestaan lisättiin nikotiininesteet.

Pykälään lisättiin uusi 2 momentti. Momentilla pykälän 1 momentin säännös tuotemerkin ja -tyypin mukaan toimitettavista myyntimääriä koskevista tiedoista ulotettiin koskemaan myös höyrystettäväksi tarkoitettuja nikotiinittomia nesteitä.

32 §
Tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkauksen pakolliset ja sallitut merkinnät

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkauksessa saa esittää tupakkatuotteen tuotenimen ja tupakkatuoteryhmän, valmistajan tai maahantuojan toiminimen ja yhteystiedot sekä tuotteen pakkauskoon ja viivakoodin siten, että vähittäismyyntipakkaus ei merkinnöiltään erotu muista saman tupakkatuoteryhmän vähittäismyyntipakkauksista eikä merkintöjen avulla edistetä tuotteen myyntiä.

Jollei muualla laissa toisin säädetä, tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkauksessa ei saa olla muita kuin 1 ja 3 momentissa tarkoitettuja merkintöjä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä:

1) 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettujen merkintöjen tekstistä, kuvista, kirjasinlajista ja -koosta, väristä, kehystämisestä, pinta-alasta, sijoittelusta, vuorottelemisesta, kiinnittämisestä, rikkoutumattomuudesta ja muusta määrittelystä;

2) 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun yksilöllisen tunnisteen sijoittelusta ja merkitsemisestä pakkaukseen, tunnisteen avulla määritettävistä tiedoista sekä siitä, mitkä tiedot kuuluvat tunnisteeseen ja mihin tietoihin on päästävä sähköisesti sen välityksellä;

3) 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun turvaominaisuuden sijoittelusta ja merkitsemisestä pakkaukseen sekä turvaominaisuuden teknisistä standardeista ja niiden mahdollisesta vuorottelusta;

4) 2 momentissa tarkoitetun aitoustekijän tarjoajan riippumattomuutta koskevista velvollisuuksista;

5) 3 momentissa tarkoitettujen merkintöjen kirjasinlajista ja -koosta, väristä, pinnasta, sijoittelusta ja muusta määrittelystä; sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan myös säätää merkintöjen määrittelyn osalta poikkeuksia 3 momentissa säädetystä yhdenmukaisuuden vaatimuksesta, jos poikkeus on vähäinen eikä edistä tuotteen myyntiä.

Selostus:

Pykälässä säädetään niistä pakollisista ja sallituista merkinnöistä, jotka koskevat tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksia. Pykälän otsikkoon lisättiin maininta sallituista merkinnöistä, kun lakimuutoksen myötä pykälässä säädetään pakollisten merkintöjen lisäksi myös sellaisista merkinnöistä, jotka vähittäismyyntipakkaukseen saa laittaa, mutta jotka eivät ole välttämättömiä.

Pykälään lisättiin uusi 3 momentti. Momentti sisältää lisäyksen 1 momentissa säädettyihin tupakkatuotteiden pakollisiin pakkausmerkintöihin. Momentissa määritellään ne merkinnät, jotka tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksissa voidaan esittää pakollisten pakkausmerkintöjen lisäksi. Tällaisia merkintöjä ovat momentin mukaan tuotteen tuotenimi ja -ryhmä, valmistajan tai maahantuojan toiminimi ja yhteystiedot sekä tuotteen pakkauskoko ja viivakoodi. Merkinnät eivät saa johtaa siihen, että tuote erottuisi sellaisista vähittäismyyntipakkauksista, jotka kuuluvat samaan tuoteryhmään. Merkinnät eivät myöskään saa edistää tuotteen myyntiä.

Pykälään lisättiin uusi 4 momentti. Momentin mukaan pykälän 1 ja 3 momentit määrittelevät kaikki ne merkinnät, joita tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkauksessa saa olla, ellei muualla laissa säädetä toisin.

Pykälän 5 momentti vastaa aiempaa 4 momenttia. Momentin mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voi antaa tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitettujen merkintöjen, yksilöllisten tunnisteiden sekä turvaominaisuuksien yksityiskohdista, aitoustekijän tarjoajan riippumattomuusvelvollisuuksista sekä sallittujen merkintöjen yksityiskohdista ja yhdenmukaisuudesta.

35 §
Tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkauksen muu ulkoasu

Tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkaus ei saa muodoltaan, väriltään, materiaaliltaan, kääreeltään tai muulta ulkoasultaan erottua muista saman tupakkatuoteryhmän vähittäismyyntipakkauksista, eikä vähittäismyyntipakkauksen ulkoasun avulla saa edistää tuotteen myyntiä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan tarkemmat säännökset tupakkatuotteen vähittäismyyntipakkauksen sallitusta muodosta, väristä, materiaalista, kääreestä ja muusta ulkoasusta sekä avausmekanismista ja muista ominaisuuksista. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan myös säätää vähittäismyyntipakkauksen ulkoasun ja muiden ominaisuuksien osalta poikkeuksia 1 momentissa säädetystä yhdenmukaisuuden vaatimuksesta, jos poikkeus on vähäinen eikä edistä tuotteen myyntiä.

Selostus:

Pykälässä säädetään tupakkatuotepakkauksen muusta ulkoasusta. Pykälän otsikko muutettiin yleisluonteisemmaksi koskemaan tupakkatuotepakkauksen koko muuta ulkoasua, kun aiemmin pykälä koski erityisesti tupakkatuotepakkauksen muotoa, materiaalia ja avausmekanismia.

Pykälän 1 momentin mukaan tupakkatuotepakkaus ei saa ulkoasultaan erottua muista sellaisista vähittäismyyntipakkauksista, jotka koskevat samaa tupakkatuoteryhmää. Ulkoasulla ei myöskään saa olla tuotteen myyntiä edistävää vaikutusta. Momenttia muutettiin yleisluonteisemmaksi, ja se ulotettiin koskemaan kaikkia tupakkatuotteita. Aiemman oikeustilan mukaisessa momentissa oli erotettu savukkeet ja kääretupakka omiksi ryhmikseen. Savukkeiden osalta säädettiin, että pakkauksen tuli olla suorakulmainen särmiö, ja kääretupakan pakkauksen tuli olla suorakulmainen särmiö, lieriömäinen tai pussimainen.

Pykälän 2 momentissa säädetään, että tupakkatuotepakkauksen yksityiskohdista ja ominaisuuksista voidaan antaa tarkempia määräyksiä sekä määrätä poikkeuksia niitä koskevasta yhdenmukaisuuden vaatimuksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Jotta poikkeus voidaan myöntää, tulee sen olla vähäinen eikä se saa edistää tuotteen myyntiä. Momenttia muutettiin yleisluonteisemmaksi, ja sillä annettiin sosiaali- ja terveysministeriölle tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksia koskeva asetuksenantovaltuus. Aiemman oikeustilan mukaisessa momentissa säädettiin yksityiskohtaisesti tupakkatuotepakkauksen materiaalista, avausmekanismista ja pakkauksen kannen saranoinnista eikä se sisältänyt mainintaa sosiaali- ja terveysministeriön oikeudesta säätää yksityiskohdista tarkemmin asetuksella.

35 a §
Savukkeen ulkoasu

Savuke ei saa muodoltaan, väriltään, pinnaltaan, filtterinsä väriltä tai muulta ulkoasultaan erottua muista savukkeista, eikä savukkeen ulkoasun avulla saa edistää tuotteen myyntiä.

Savukkeeseen saa merkitä tuotteen tuotenimen siten, että merkintä ei erotu muiden savukkeiden vastaavista merkinnöistä eikä sen avulla edistetä tuotteen myyntiä. Savukkeessa ei saa olla muita merkintöjä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan tarkemmat säännökset savukkeen sallitusta muodosta, väristä, pinnasta ja filtterin väristä sekä muusta ulkoasusta sekä 2 momentissa tarkoitetun merkinnän kirjasinlajista ja -koosta, väristä, pinnasta, sijoittelusta ja muusta määrittelystä. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan myös säätää poikkeuksia 1 momentissa säädetystä yhdenmukaisuuden vaatimuksesta savukkeen ulkoasun ja 2 momentissa tarkoitetun merkinnän määrittelyn osalta, jos poikkeus on vähäinen eikä edistä tuotteen myyntiä.

Selostus:

Lakiin lisättiin uusi 35 a §. Pykälässä säädetään savukkeen sallitusta ulkoasusta.

Pykälän 1 momentin mukaan savuke ei saa erottua ulkoasultaan muista savukkeista. Savukkeen ulkoasulla ei myöskään saa olla tuotteen myyntiä edistävää vaikutusta.

Pykälän 2 momentin mukaan tuotenimen merkitseminen savukkeeseen on sallittua. Merkintä ei kuitenkaan saa erottua muissa savukkeissa olevista vastaavista merkinnöistä. Merkinnällä ei myöskään saa olla tuotteen myyntiä edistävää vaikutusta. Momentissa säädetään myös, että tuotenimen lisäksi muiden merkintöjen laittaminen savukkeisiin ei ole sallittua.

Pykälän 3 momentissa säädetään, että savukkeen ulkoasuun ja merkintöihin liittyvistä yksityiskohdista ja ominaisuuksista voidaan antaa tarkempia määräyksiä sekä määrätä poikkeuksia niitä koskevasta yhdenmukaisuuden vaatimuksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Jotta poikkeus voidaan myöntää, tulee sen olla vähäinen eikä se saa edistää tuotteen myyntiä.

36 §
Sähkösavukkeen ja täyttösäiliön vähittäismyyntipakkauksen pakolliset ja sallitut merkinnät

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Sähkösavukkeen ja täyttösäiliön vähittäismyyntipakkauksessa saa esittää tuotteen tuotenimen, valmistajan tai maahantuojan toiminimen ja yhteystiedot sekä tuotteen pakkauskoon, maun, valmistuspäivämäärän ja viivakoodin siten, että vähittäismyyntipakkaus ei merkinnöiltään erotu muista sähkösavukkeiden tai täyttösäiliöiden vähittäismyyntipakkauksista eikä merkintöjen avulla edistetä tuotteen myyntiä.

Jollei muualla laissa toisin säädetä, sähkösavukkeen ja täyttösäiliön vähittäismyyntipakkauksessa ei saa olla muita kuin 1 ja 4 momentissa tarkoitettuja merkintöjä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä:

1) 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetun terveysvaroituksen tekstistä, kirjasinlajista ja -koosta, väristä, pinta-alasta, sijoittelusta ja muusta määrittelystä;

2) 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetussa lehtisessä annettavista tiedoista;

3) 5 momentissa tarkoitettujen merkintöjen kirjasinlajista ja -koosta, väristä, pinnasta, sijoittelusta ja muusta määrittelystä; sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan myös säätää merkintöjen määrittelyn osalta poikkeuksia 4 momentissa säädetystä yhdenmukaisuuden vaatimuksesta, jos poikkeus on vähäinen eikä edistä tuotteen myyntiä.

Selostus:

Pykälässä säädetään niistä pakollisista ja sallituista merkinnöistä, jotka koskevat sähkösavuketta ja sen täyttösäiliötä. Pykälän otsikkoon lisättiin selvyyden vuoksi maininnat kielletyistä ja sallituista merkinnöistä. Aiemmin otsikko koski merkintöjä yleisesti. Lisäksi otsikon ilmaisut 'sähkösavukkeen' ja 'täyttösäiliön' muutettiin yksikkömuotoon, kun aiemmin nämä oli ilmaistu monikossa.

Pykälän 4 momentti sisältää lisäyksen 1 momentissa säädettyihin sähkösavukkeen ja täyttösäiliön pakollisiin pakkausmerkintöihin. Momentissa määritellään ne merkinnät, jotka tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkauksissa voidaan esittää pakollisten pakkausmerkintöjen lisäksi. Tällaisia merkintöjä ovat momentin mukaan tuotteen tuotenimi, valmistajan tai maahantuojan toiminimi ja yhteystiedot sekä tuotteen pakkauskoko, maku, viivakoodi sekä päivä, jolloin tuote on valmistettu. Merkinnät eivät saa johtaa siihen, että tuote erottuisi muista sähkösavukkeiden tai täyttösäiliöiden pakkauksista. Merkinnöillä ei myöskään saa olla tuotteen myyntiä edistävää vaikutusta. Lakimuutoksen myötä tämä säännös korvasi momentin aiemman sanamuodon, jonka mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voi antaa tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitettujen terveysvaroitusten, lehtisessä annettavien tietojen sekä merkintöjen yksityiskohdista. Tämä aiemman sanamuodon mukainen säännös siirrettiin pykälän uuteen 6 momenttiin.

Pykälään lisättiin uusi 5 momentti. Momentin mukaan pykälän 1 ja 4 momentit määrittelevät kaikki ne merkinnät, joita sähkösavukkeen ja täyttösäiliön vähittäismyyntipakkauksessa saa olla, ellei muualla laissa säädetä toisin.

Pykälän lisättiin uusi 6 momentti. Momentin mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voi antaa tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitettujen terveysvaroitusten, lehtisessä annettavien tietojen sekä merkintöjen yksityiskohdista. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriöllä on momentin mukaan oikeus säätää asetuksella poikkeuksia tässä pykälässä tarkoitetusta yhdenmukaisuuden vaatimuksesta. Jotta poikkeus voidaan myöntää, tulee sen olla vähäinen eikä se saa edistää tuotteen myyntiä.

36 a §
Sähkösavukkeen ja täyttösäiliön vähittäismyyntipakkauksen muu ulkoasu

Sähkösavukkeen ja täyttösäiliön vähittäismyyntipakkaus ei saa muodoltaan, väriltään, materiaaliltaan tai muulta ulkoasultaan erottua muista sähkösavukkeiden tai täyttösäiliöiden vähittäismyyntipakkauksista, eikä vähittäismyyntipakkauksen ulkoasun avulla saa edistää tuotteen myyntiä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan tarkemmat säännökset sähkösavukkeen ja täyttösäiliön vähittäismyyntipakkauksen sallitusta muodosta, väristä, materiaalista ja muusta ulkoasusta. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan myös säätää vähittäismyyntipakkauksen ulkoasun osalta poikkeuksia 1 momentissa säädetystä yhdenmukaisuuden vaatimuksesta, jos poikkeus on vähäinen eikä edistä tuotteen myyntiä.

Selostus:

Lakiin lisättiin uusi 36 a §. Pykälässä säädetään sähkösavukkeen ja täyttösäiliön pakkauksen muusta ulkoasusta.

Pykälän 1 momentin mukaan sähkösavukkeen ja täyttösäiliön pakkaus ei saa ulkoasultaan erottua muista vastaavista pakkauksista. Pakkauksen ulkoasulla ei myöskään saa olla tuotteen myyntiä edistävää vaikutusta.

Pykälän 2 momentissa säädetään, että sähkösavukkeen ja täyttösäiliön pakkauksen yksityiskohdista ja ominaisuuksista voidaan antaa tarkempia määräyksiä sekä määrätä poikkeuksia niitä koskevasta yhdenmukaisuuden vaatimuksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Jotta poikkeus voidaan myöntää, tulee sen olla vähäinen eikä se saa edistää tuotteen myyntiä.

36 b §
Täyttösäiliön ja nikotiininesteen ulkoasu

Täyttösäiliö ei saa muodoltaan, väriltään, pinnaltaan, etikettinsä väriltä tai muulta ulkoasultaan erottua muista täyttösäiliöistä, eikä täyttösäiliön ulkoasun avulla saa edistää tuotteen myyntiä.

Täyttösäiliöön saa merkitä nikotiininesteen tuotenimen, valmistajan tai maahantuojan toiminimen ja yhteystiedot sekä tuotteen pakkauskoon, maun ja valmistuspäivämäärän siten, että merkinnät eivät erotu muiden täyttösäiliöiden vastaavista merkinnöistä eikä niiden avulla edistetä tuotteen myyntiä. Täyttösäiliössä ei saa olla muita merkintöjä lukuun ottamatta 37 §:ssä tarkoitettuja merkintöjä.

Nikotiinineste ei saa väriltään erottua muista nikotiininesteistä, eikä nesteen värin avulla saa edistää tuotteen myyntiä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella annetaan tarkemmat säännökset täyttösäiliön sallitusta muodosta, väristä, pinnasta, etiketin väristä sekä muusta ulkoasusta, 2 momentissa tarkoitettujen merkintöjen kirjasinlajista ja -koosta, väristä, pinnasta, sijoittelusta ja muusta määrittelystä sekä nikotiininesteen sallitusta väristä. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan myös säätää täyttösäiliön merkintöjen ja muun ulkoasun sekä nikotiininesteen värin osalta poikkeuksia 1–3 momentissa säädetystä yhdenmukaisuuden vaatimuksesta, jos poikkeus on vähäinen eikä edistä tuotteen myyntiä.

Selostus:

Lakiin lisättiin uusi 36 b §. Pykälässä säädetään täyttösäiliön ja nikotiininesteen ulkoasusta.

Pykälän 1 momentin mukaan täyttösäiliö ei saa ulkoasultaan erottua muista vastaavista täyttösäiliöistä. Säiliön ulkoasulla ei myöskään saa olla tuotteen myyntiä edistävää vaikutusta.

Pykälän 2 momentissa määritellään ne merkinnät, jotka täyttösäiliöön on sallittua merkitä. Tällaisia merkintöjä ovat momentin mukaan nikotiininesteen tuotenimi, valmistajan tai maahantuojan toiminimi ja yhteystiedot sekä tuotteen pakkauskoko, maku sekä päivä, jolloin tuote on valmistettu. Merkinnät eivät saa johtaa siihen, että tuote erottuisi muista täyttösäiliöistä. Merkinnöillä ei myöskään saa olla tuotteen myyntiä edistävää vaikutusta. Momentissa säädetään myös, että täyttösäiliö ei saa sisältää muita merkintöjä kuin niitä, jotka on määritelty tässä sekä tämän lain 37 §:ssä.

Pykälän 3 momentissa säädetään, että nikotiinineste ei saa värinsä puolesta erottua muista nikotiininesteistä. Värillä ei myöskään saa olla tuotteen myyntiä edistävää vaikutusta.

Pykälän 4 momentin mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voi antaa tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitettujen täyttösäiliöiden, niiden merkintöjen sekä nikotiininesteen väristä. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriöllä on momentin mukaan oikeus säätää asetuksella poikkeuksia tässä pykälässä tarkoitetusta yhdenmukaisuuden vaatimuksesta. Jotta poikkeus voidaan myöntää, tulee sen olla vähäinen eikä se saa edistää tuotteen myyntiä.

42 a §
Talouden toimijan tunnuksen tekeminen toimimattomaksi

Komission jäljitettävyysasetuksen 3 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu tunnisteiden antaja saa Tullin tai Valviran pyynnöstä tehdä toimimattomaksi mainitun asetuksen 15 artiklassa tarkoitetun talouden toimijan tunnistekoodin, jos mainitun asetuksen 2 artiklan 2 kohdassa tarkoitettu talouden toimija:

1) laiminlyö mainitun asetuksen 14 artiklan 5 kohdan mukaisen velvollisuutensa viipymättä ilmoittaa tunnisteiden antajalle mahdollisista muutoksista alkuperäisessä hakemuslomakkeessa annettuihin tietoihin sekä toiminnan mahdollisesta lopettamisesta säädetyllä tavalla;

2) myy tai muutoin luovuttaa tupakkatuotteita, joiden vähittäismyyntipakkauksista puuttuu 32 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu yksilöllinen tunniste tai turvaominaisuus; tai

3) myy tai muutoin luovuttaa savuttomia tupakkatuotteita 51 §:n vastaisesti.

Selostus:

Lakiin lisättiin uusi 42 a §. Pykälässä säädetään mahdollisuudesta tehdä talouden toimijan tunnus toimimattomaksi.

Pykälän 1 momentti sisältää viittauksen komission jäljiteltävyysasetukseen, jossa määritellään pykälässä tarkoitettu tunnisteiden antaja, talouden toimijan tunnistekoodi sekä talouden toimija. Momentin mukaan tunnisteiden antajalla on mahdollisuus tehdä talouden toimijan tunnistekoodi toimimattomaksi, jos talouden toimija laiminlyö ilmoitusvelvollisuutensa muuttuneista tiedoista tai toiminnan lopettamisesta tai jos toimija myy tai muutoin luovuttaa tupakkatuotteita, joiden pakkauksissa ei ole tässä laissa tarkoitettua yksilöllistä tunnistetta tai turvaominaisuutta taikka jos toimija myy tai muutoin luovuttaa savuttomia tupakkatuotteita rikkoen tämän lain säännöksiä. Tunnistekoodi voidaan tehdä toimimattomaksi Tullin tai Valviran pyynnöstä.

52 a §
Tupakkatuotteiden maustamiseen tarkoitettujen tuotteiden myyntikielto

Kuluttajalle ei saa myydä eikä muutoin luovuttaa tuotetta, jonka tarkoituksena on saada aikaan tupakkatuotteelle tunnusomainen tuoksu tai maku.

Selostus:

Pykälään lisättiin uusi 52 a §. Pykälässä säädetään myyntikiellosta, joka koskee tuotteita, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteiden maustamiseen.

Pykälän 1 momentin mukaan kuluttajalle ei saa myydä tai luovuttaa tuotetta, jonka tarkoituksena on saada aikaan sellainen tuoksu tai maku, jota voidaan pitää tupakkatuotteelle tunnusomaisena.

54 §
Omavalvontasuunnitelma

Tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, tupakointivälineitä, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä myyvän elinkeinonharjoittajan on kustannuksellaan laadittava ja toteutettava omavalvontasuunnitelma 53 §:n 1 ja 2 momentissa säädettyjen kieltojen noudattamiseksi sekä sen varmistamiseksi, että tuotteista on tehty tässä laissa säädetyt ilmoitukset ja tuotteiden vähittäismyyntipakkaukset ovat tässä laissa säädettyjen vaatimusten mukaisia. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä omavalvontasuunnitelman laatimisesta, sisällöstä ja toteuttamisesta.

Selostus:

Pykälässä säädetään omavalvontasuunnitelmasta, joka koskee tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, tupakointivälineitä, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä.

Pykälän 1 momentin mukaan sellaisen elinkeinonharjoittajan, joka myy tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, tupakointivälineitä, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä, on laadittava ja toteutettava omavalvontasuunnitelma, jonka tarkoituksena on varmistaa se, että elinkeinonharjoittaja noudattaa kieltoa, jonka mukaan edellä mainittuja tuotteita ei saa luovuttaa eikä myydä alaikäiselle. Omavalvontasuunnitelmalla varmistetaan myös se, että tuotteista on tehty tarvittavat ilmoitukset ja että tuotteiden vähittäismyyntipakkaukset täyttävät vaatimukset. Momentin mukaan omavalvontasuunnitelmasta voidaan antaa tarkempia määräyksiä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Lakimuutoksen johdosta pykälään lisättiin omavalvontasuunnitelman tarkoitukseksi varmistaa vähittäismyyntipakkausten vaatimustenmukaisuus.

58 §
Etämyynnin kielto

Tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden, nikotiininesteiden ja poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden rajat ylittävä etämyynti on kielletty. Myöskään Suomeen sijoittautunut elinkeinonharjoittaja ei saa myydä tai muutoin luovuttaa mainittuja tuotteita kuluttajalle kuluttajansuojalain (38/1978) 6 luvun 7 §:n 2 momentissa tarkoitettua etäviestintä käyttäen.

Selostus:

Pykälässä säädetään rajat ylittävän etämyynnin kiellosta, joka koskee tupakkatuotteita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita.

Pykälän 1 momentin mukaan tupakkatuotteita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita ei saa myydä etämyyntinä, jos se on rajat ylittävää. Momentin mukaan myös sellainen myynti, jota harjoittaa Suomeen sijoittautunut elinkeinonharjoittaja, joka käyttää myynnissä apunaan etäviestintä, on kiellettyä. Lakimuutoksen johdosta pykälän säännökset ulotettiin koskemaan myös poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita.

60 §
Tukkumyynnin rajoitukset

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Tukkumyyjällä on oikeus saada Valviralta 1 ja 2 momentissa säädettyjen velvollisuuksiensa varmistamiseksi välttämättömät tiedot vähittäismyyntiluvan haltijoista ja tukkumyynti-ilmoituksen tehneistä elinkeinonharjoittajista sekä käsitellä näitä tietoja.

Selostus:

Pykälässä säädetään tupakkatuotteita koskevan tukkumyynnin rajoituksista.

Pykälään lisättiin uusi 5 momentti. Momentin mukaan Valviran on annettava tukkumyyjälle ne välttämättömät tiedot vähittäismyyntiluvan haltijoista ja elinkeinonharjoittajista, jotka ovat tehneet tukkumyynti-ilmoituksen, jotta myyjä voi täyttää tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden tukkumyyntiä koskevat velvollisuutensa. Lisäksi tukkumyyjällä on oikeus käsitellä näitä tietoja.

65 §
Kielto tuoda maahan etäviestimen välityksellä hankittuja tuotteita

Yksityishenkilö ei saa hankkia tai vastaanottaa elinkeinonharjoittajalta tupakkatuotteita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä tai poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita postitse, tavarankuljetuksena tai muulla vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta.

Selostus:

Pykälässä säädetään sellaisen maahantuonnin kiellosta, joka koskee etäviestimen välityksellä hankittuja tuotteita.

Pykälän 1 momentin mukaan tupakkatuotteiden, sähkösavukkeiden, nikotiininesteiden ja poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden hankkiminen ja vastaanottaminen yksityishenkilönä elinkeinonharjoittajalta on kiellettyä, jos tuote on hankittu etäviestimen välityksellä ja toimitus tapahtuu Suomen ulkopuolelta. Lakimuutoksen johdosta pykälän säännökset ulotettiin koskemaan myös poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita.

67 §
Matkustajatuonnin määrälliset rajat

Yksityishenkilö ei saa tuoda maahan:

1) tupakkatuotteita, joiden vähittäismyyntipakkauksen merkinnät poikkeavat 32 §:n 1 momentin 1 kohdassa säädetystä, enempää kuin 200 savuketta, 50 sikaria, 100 pikkusikaria ja 250 grammaa kääre-, piippu- tai vesipiipputupakkaa sekä muuta tupakkatuotetta enempää kuin 200 annosyksikköä tai 250 grammaa irtonaisena;

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään rajoista, jotka koskevat maahantuonnin määriä.

Pykälän 1 momentissa määritellään ne määrät, joita enempää yksityishenkilö ei saa tuoda maahan. Momentin 1 kohdassa säädetään sellaisten tupakkatuotteiden maahantuonnin suurimmista sallituista määristä, joiden merkinnät poikkeavat tässä laissa säädetystä. Momenttiin lisättiin maininta vesitupakasta, jota yksityishenkilö ei saa tuoda maahan enempää kuin 250 grammaa. Momenttiin lisättiin maininta myös muusta tupakkatuotteesta, jota yksityishenkilö ei saa tuoda maahan enempää kuin 200 annosyksikköä tai irtonaisena 250 grammaa.

70 §
Hintahyvityksen kielto

Elinkeinonharjoittaja ei saa vähittäismyynnissä tarjota eikä maksaa tupakkatuotteen, tupakan vastikkeen, tupakointivälineen, tupakkajäljitelmän, sähkösavukkeen tai nikotiininesteen hinnasta hyvitystä, joka määräytyy mainittujen tuotteiden tai muiden kulutushyödykkeiden ja palvelujen ostojen mukaan.

Selostus:

Pykälässä säädetään hintahyvityksen tarjoamisen ja maksamisen kiellosta.

Pykälän 1 momentin mukaan sellainen elinkeinonharjoittajan vähittäismyynnissä tarjoama tai maksama hintahyvitys, joka koskee tupakkatuotetta, tupakan vastiketta, tupakointivälinettä, tupakkajäljitelmää, sähkösavuketta tai nikotiininestettä, ja joka määräytyy sellaisten ostojen mukaan, jotka koskevat kyseisiä tuotteita taikka muita hyödykkeitä tai palveluja, on kielletty. Lakimuutoksen myötä momenttiin lisättiin ilmaus 'vähittäismyynnissä', jolla kohdennettiin momentin kielto nimenomaan vähittäismyyntiin.

71 §
Esilläpitokielto

Tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä tai tupakointivälineitä, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen, tai mainittujen tuotteiden tavaramerkkejä ei saa pitää esillä tupakkatuotteiden, tupakan vastikkeiden, tupakointivälineiden, tupakkajäljitelmien, sähkösavukkeiden tai nikotiininesteiden vähittäismyynnissä.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään tupakkatuotteita ja niihin rinnastettavia tuotteita koskevasta esilläpitokiellosta.

Pykälän 1 momentin mukaan sellaisessa vähittäismyynnissä, joka kohdistuu tupakkatuotteisiin, tupakan vastikkeisiin, tupakkatuotteen kuumentamiseen tarkoitettuihin tupakointivälineisiin, tupakkajäljitelmiin, sähkösavukkeisiin tai nikotiininesteisiin, ei saa pitää esillä kyseisiä tuotteita eikä niiden tavaramerkkejä. Lakimuutoksen myötä momenttiin lisättiin erillinen maininta tupakointivälineistä, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen, joten nyt myös nämä tuotteet ovat esilläpitokiellon piirissä.

72 §
Kuvasto ja luettelo

Sen estämättä, mitä 68 ja 71 §:ssä säädetään, vähittäismyyjä saa esittää ostajalle tämän pyynnöstä painetun kuvaston myyntipaikassa myytävänä olevista tuotteista tai niiden vähittäismyyntipakkauksista. Lisäksi kuvastossa saa esittää tuotteen tavaramerkin. Vähittäismyyjä saa myös luovuttaa ostajalle tämän pyynnöstä painetun luettelon mainituista tuotteista sekä niiden hinnoista. Kuvaston ja luettelon muodosta, sisällöstä ja ulkoasusta voidaan antaa tarkempia säännöksiä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella.

Selostus:

Pykälässä säädetään kuvastoista ja luetteloista, jotka sisältävät tupakkatuotteita ja niihin rinnastettavia tuotteita.

Pykälän 1 momentin mukaan vähittäismyyjä voi esittää ostajalle painetun kuvaston tuotteista tai niiden pakkauksista, jotka ovat myyntipaikassa myytävänä. Myyjä voi myös luovuttaa ostajalle painetun luettelon myytävistä tuotteista ja niiden hinnoista. Kuvasto tai luettelo tulee esittää tai luovuttaa ostajalle tämän omasta pyynnöstä. Lakimuutoksen myötä kuvastossa saa esittää nyt myös tuotteen tavaramerkin. Momentin mukaan sosiaali- ja terveysministeriö voi asetuksella antaa tarkempia määräyksiä kuvaston ja luettelon yksityiskohdista.

74 §
Yleiset tupakointikiellot

Tupakoida ei saa:

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

3) päiväkotien taikka esi- tai perusopetusta, ammatillista koulutusta tai lukio-opetusta antavien oppilaitosten ulkotiloissa;

4) leikkikentillä, joista on laadittava kuluttajaturvallisuuslain (920/2011) 7 §:n mukainen turvallisuusasiakirja;

5) lastensuojelulain tai mielenterveyslain nojalla hoitoa antavien laitosten ulkoalueilla, jotka on tarkoitettu alle 18-vuotiaille;

6) yleisellä uimarannalla toukokuun alusta syyskuun loppuun; yleisellä uimarannalla tarkoitetaan uimarantaa, jossa kunnan terveydensuojeluviranomainen odottaa huomattavan määrän ihmisiä uivan ja josta on tehtävä terveydensuojelulain (763/1994) 13 §:n 1 momentin 2 kohdan mukainen ilmoitus.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Savutonta tupakkatuotetta ei saa käyttää päiväkotien taikka esi- tai perusopetusta, ammatillista koulutusta tai lukio-opetusta antavien oppilaitosten sisä- tai ulkotiloissa eikä leikkikentillä.

Selostus:

Pykälässä säädetään yleisistä tupakointikielloista.

Pykälän 1 momentti sisältää luettelon paikoista, joissa tupakointi on kiellettyä. Momentin 3 kohdan mukaan tupakointi on kiellettyä päiväkotien, peruskoulun sekä toisen asteen oppilaitosten ulkotiloissa. Tämän kohdan osalta oikeustila säilyi ennallaan. Momenttiin lisättiin uudet 4, 5 ja 6 kohdat. Momentin 4 kohdan mukaan tupakointi on kiellettyä turvallisuusasiakirjan laatimista vaativilla leikkikentillä. Momentin 5 kohdan mukaan tupakointi on kiellettyä alle 18-vuotialle tarkoitettujen hoitoa antavien laitosten ulkoalueilla. Momentin 6 kohdan mukaan tupakointi on kiellettyä momentissa määritellyllä yleisellä uimarannalla toukokuu-syyskuu välisellä akselilla.

Pykälän 3 momentissa säädetään tupakointikiellosta savuttoman tupakkatuotteen osalta. Momentin mukaan tupakointi on kiellettyä päiväkotien, peruskoulun sekä toisen asteen oppilaitosten sisä- ja ulkotiloissa sekä leikkikentillä. Lakimuutoksen myötä momentin kielto ulotettiin koskemaan myös leikkikenttiä.

78 §
Asuntoyhteisön tupakointikiellot

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Asuntoyhteisö saa kieltää tupakoinnin asuntoyhteisön hallitsemissa yhteisissä ulkotiloissa.

Selostus:

Pykälässä säädetään asuntoyhteisön tupakointikielloista.

Pykälän 2 momentin mukaan asuntoyhteisöllä on oikeus kieltää tupakointi sellaisissa ulkotiloissa, jotka voidaan katsoa yhteisiksi ja olevan asuntoyhteisön hallinnassa. Lakimuutoksen myötä pykälästä poistettiin tarkennukset siitä, missä ulkotiloissa asuntoyhteisö voi tupakoinnin kieltää. Aiemman sanamuodon mukaan tupakointi voitiin kieltää rakennuksen sisäänkäyntien ja ilmanottoaukkojen läheisyydessä, lasten leikkialueella ja yhteisillä parvekkeilla. Uuden sanamuodon myötä asuntoyhteisö voi kieltää tupakoinnin kaikissa hallitsemissaan yhteisissä ulkotiloissa ilman sen erityisempiä rajauksia.

90 §
Hakemusten ja ilmoitusten käsittelystä perittävät maksut

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Tuotetta ei saa tuoda markkinoille ennen kuin 3 momentin 3 kohdassa tarkoitettu maksu on maksettu.

Selostus:

Pykälässä säädetään niistä maksuista, joita voidaan periä tupakkatuotteita ja niihin rinnastettavia tuotteita koskevista hakemuksista ja ilmoituksista.

Pykälään lisättiin uusi 5 momentti. Momentin mukaan Valviran valmistajalta tai maahantuojalta perimä maksu virastolle toimitettujen tietojen vastaanottamisesta, tallentamisesta, käsittelystä, analysoinnista ja julkaisemisesta sekä niihin liittyvistä toimenpiteistä on maksettava ennen kuin tuote saadaan tuoda markkinoille.

91 §
Tupakkalain valvontamaksut

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Valvira perii tämän lain valvonnasta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi vuosittain valvontamaksun tupakkatuotteiden, nikotiininesteiden ja höyrystettäväksi tarkoitettujen nikotiinittomien nesteiden valmistajilta ja maahantuojilta. Valvontamaksu muodostuu seuraavasti niiden myyntimäärien perusteella, jotka valmistaja tai maahantuoja on edellisen kalenterivuoden aikana ilmoittanut Valviralle 16 ja 27 §:n nojalla:

1) savukkeet: 0,001 euroa kappaleelta;

2) sikarit: 0,02 euroa kappaleelta;

3) pikkusikarit: 0,001 euroa kappaleelta;

4) muut kuin 1–3 kohdassa tarkoitetut tupakkatuotteet: 1,7 euroa kilolta;

5) nikotiininesteet ja höyrystettäväksi tarkoitetut nikotiinittomat nesteet: 0,01 euroa millilitralta.

Edellä 4 momentissa tarkoitetun valvontamaksun suuruus on kuitenkin vähintään 300 euroa ja enintään 70 000 euroa valmistajaa tai maahantuojaa kohden.

Selostus:

Pykälässä säädetään tupakkalain valvontamaksuista.

Pykälään lisättiin uusi 4 momentti. Momentissa säädetään Valviran perimistä vuosittaisista valvontamaksuista. Momentin mukaan Valvira perii valvontamaksun sellaisilta valmistajilta ja maahantuojilta, jotka valmistavat tai maahantuovat tupakkatuotteita, nikotiininesteitä ja höyrystettäväksi tarkoitettuja nikotiinittomia nesteitä. Valvontamaksu peritään, jotta saadaan katettua valvonnasta aiheutuvat kustannukset. Momentissa säädetään myös valvontamaksun suuruudesta, joka määräytyy momentin 1–5 kohdissa määriteltyjen tuotekohtaisten hintojen perusteella suhteutettuna myyntimääriin, jotka valmistaja tai maahantuoja on ilmoittanut Valviralle.

Pykälään lisättiin uusi 5 momentti. Momentin mukaan Valviran perimän valvontamaksun suuruus, joka yksittäiselle valmistajalle tai maahantuojalle voi tulla maksettavaksi, on aina vähintään 300 euroa ja enintään 70 000 euroa.

92 a §
Valvontamaksun oikaisu maksuvelvollisen hyväksi

Jos maksuvelvolliselle on virheen johdosta määrätty liikaa valvontamaksua, maksupäätös on oikaistava, jollei asiaa ole valitukseen annetulla päätöksellä ratkaistu. Oikaisu maksuvelvollisen hyväksi voidaan tehdä kolmen vuoden kuluessa maksun määräämistä seuraavan kalenterivuoden alusta.

Selostus:

Lakiin lisättiin uusi 92 a §. Pykälässä säädetään valvontamaksun oikaisusta siten, että oikaisu koituu maksuvelvollisen hyväksi.

Pykälän 1 momentin mukaan maksupäätös tulee oikaista, jos on tapahtunut sellainen virhe, jonka johdosta maksuvelvolliselle määrätty valvontamaksu on liian suuri. Oikaisua ei kuitenkaan voida suorittaa, mikäli asia on ratkaistu päätöksellä, joka on annettu valituksen johdosta. Oikaisu voidaan tehdä kolmen vuoden kuluessa laskien maksun määräämistä seuraavan kalenterivuoden alusta.

92 b §
Valvontamaksun oikaisu maksunsaajan hyväksi

Jos maksuvelvolliselle on laskuvirheen tai siihen verrattavan erehdyksen vuoksi taikka sen johdosta, ettei asiaa ole joltakin osalta tutkittu, jäänyt määräämättä valvontamaksu tai osa siitä maksuvelvollisen sitä aiheuttamatta, maksupäätös on oikaistava, jollei asiaa ole valitukseen annetulla päätöksellä ratkaistu. Oikaisu maksunsaajan hyväksi voidaan tehdä vuoden kuluessa sitä seuraavan kalenterivuoden alusta, jolloin maksu määrättiin tai olisi pitänyt määrätä.

Selostus:

Lakiin lisättiin uusi 92 b §. Pykälässä säädetään valvontamaksun oikaisuista siten, että oikaisu koituu maksunsaajan hyväksi.

Pykälän 1 momentin mukaan maksupäätös tulee oikaista, jos on tapahtunut laskuvirhe tai muu siihen verrattava erehdys, jonka johdosta maksuvelvolliselle ei ole määrätty valvontamaksua tai osa siitä on jäänyt määräämättä. Päätös tulee oikaista myös silloin, jos erehdyksen johdosta asiaa ei ole kaikilta osin tutkittu, ja tämän vuoksi valvontamaksua tai osaa siitä ei ole määrätty. Momentti sisältää maininnan siitä, että oikaisu tehdään, vaikka maksuvelvollinen ei ole aiheuttanut laskuvirheen tai muun erehdyksen syntyä. Oikaisun tekemiselle on vuosi aikaa. Jos maksusta on jäänyt vain osa määräämättä, vuoden ajanjakso lasketaan maksun määräämistä seuraavan kalenterivuoden alusta. Jos koko maksu on jäänyt määräämättä, vuoden ajanjakso lasketaan sitä seuraavan kalenterivuoden alusta, jolloin maksu olisi pitänyt määrätä.

94 §
Tuotevalvontaa koskevien tietojen tallentaminen ja julkaiseminen

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Poiketen siitä, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 16 §:n 3 momentissa säädetään, tämän lain 26 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun luonnollisen henkilön nimi on saatettava sellaisenaan julkiseksi, kun tietoja asetetaan saataville tämän pykälän 2 momentin mukaisesti.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään niiden tietojen tallentamisesta ja julkaisemisesta, jotka koskevat tuotevalvontaa.

Pykälän 3 momentissa säädetään poikkeus viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain asiakirjan antamista koskevaan pykälään. Momentin mukaan tässä laissa tarkoitetun luonnollisen henkilön nimi tulee saattaa julkiseksi sellaisenaan tilanteessa, jossa tietojen saataville asettaminen tapahtuu verkkosivuille, joka on yleisön saatavilla ja josta tietoja voi hakea ainoastaan yksittäisinä hakuina käyttäen hakuperusteena tuotteen nimeä taikka rekisteröidyn nimeä tai yritys- ja yhteisötunnusta. Lakimuutoksen myötä momentista poistettiin säännös, jonka mukaan sähkösavukkeista ja täyttösäiliöistä tehtävän ennakkoilmoituksen sisältämät tiedot tulisi säilyttää pysyvästi.

95 §
Vähittäismyyntilupien ja tukkumyynti-ilmoitusten rekisteri

Valvira ja kunnat pitävät lupa- ja ilmoitusasioiden käsittelyä, valvontaa, valvonnan ohjausta ja kehittämistä sekä tilastointia varten valtakunnallista rekisteriä elinkeinonharjoittajista:

1) joille on myönnetty 44 §:ssä tarkoitettu lupa tai jotka ovat hakeneet tällaista lupaa;

2) jotka ovat tehneet 48–50 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen.

Rekisteröitäviä tietoja ovat:

1) hakijan tai ilmoituksen tekijän nimi, toiminimi ja yhteystiedot Suomessa, henkilötunnus tai yritys- ja yhteisötunnus sekä tuotteiden myyntipaikan osoite;

2) lupa- tai ilmoitusnumero, tiedot luvan tai ilmoituksen perusteella tapahtuvasta toiminnasta ja omavalvonnasta, tiedot tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten, määräysten ja kieltojen rikkomisesta sekä tällaisen rikkomuksen seuraamuksesta sekä tiedot valvontaviranomaisten suorittamista tarkastuksista ja näiden tuloksista;

3) muut kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetut lupa- ja ilmoitusasioiden käsittelyä, valvontaa ja tilastointia varten tarpeelliset tiedot.

Valvira ja kunnat ovat 1 momentissa tarkoitetun rekisterin luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta (yleinen tietosuoja-asetus) annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/679, jäljempänä tietosuoja-asetus, 26 artiklassa tarkoitettuja yhteisrekisterinpitäjiä. Kunta vastaa 2 momentissa tarkoitettujen tietojen kirjaamisesta rekisteriin ja niiden oikeellisuudesta. Valvira vastaa rekisterin tietojärjestelmän toimivuudesta, ylläpidosta ja kehittämisestä, tietojen käytettävyydestä, eheydestä, säilyttämisestä ja tuhoamisesta sekä muista tietosuoja-asetuksen mukaisista rekisterinpitäjän velvoitteista. Valvira toimii tietosuoja-asetuksen 26 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuna rekisteröityjen yhteyspisteenä, jos rekisteröidyn pyyntö koskee useamman kuin yhden kunnan alueella sijaitsevia myyntipaikkoja. Kunta toimii tietosuoja-asetuksen 26 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuna rekisteröityjen yhteyspisteenä, jos rekisteröidyn pyyntö koskee kunnan alueella sijaitsevaa myyntipaikkaa.

Poiketen siitä, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:n 3 momentissa säädetään, luvanhaltijan ja ilmoituksen tekijän nimi, lupa- ja ilmoitusnumero ja yleiseen käyttöön tarkoitetut osoite- ja yhteystiedot voidaan saattaa rekisterissä sellaisinaan julkisiksi niin, että tietoja voidaan hakea ainoastaan yksittäisinä hakuina käyttäen hakuperusteena luvanhaltijan tai ilmoituksen tekijän nimeä, yritys- ja yhteisötunnusta tai lupa- tai ilmoitusnumeroa taikka myyntipaikan nimeä. Elinkeinonharjoittajaa koskevat tiedot säilytetään rekisterissä viisi vuotta myynnin lopettamisen tai vähittäismyyntiluvan peruuttamisen jälkeen.

Selostus:

Pykälässä säädetään rekisteristä, joka koskee vähittäismyyntilupia ja tukkumyynti-ilmoituksia.

Pykälän 1 momentin mukaan Valvira ja kunnat pitävät rekisteriä sellaisista elinkeinonharjoittajista, joille on myönnetty tai jotka ovat hakeneet tupakkatuotteita ja nikotiininesteitä koskevaa vähittäismyyntilupaa taikka jotka ovat tehneet nikotiininesteiden vähittäismyyntiä, vähittäismyyntilupaa tai tukkumyyntiä koskevan ilmoituksen. Rekisteriä pidetään, jotta lupa- ja ilmoitusasioiden käsittely ja valvonta, valvonnan ohjaaminen ja kehittäminen sekä tilastointi on mahdollista. Lakimuutoksen myötä valvonnan ohjaaminen ja kehittäminen lisättiin rekisterin pitämisen perusteeksi. Momenttiin tehtiin myös pieni tarkennus, kun sanan 'rekisteriä' eteen lisättiin ilmaisu 'valtakunnallista'. Momentista myös poistettiin ilmaisun 'lupa- ja ilmoitusasioiden' edestä ilmaisu 'tässä laissa tarkoitettujen'. Lakimuutoksen myötä rekisteriä saa hyödyntää siis muidenkin kuin ainoastaan tässä laissa tarkoitettujen lupa- ja ilmoitusasioiden käsittelyyn, valvontaan ja tilastointiin.

Pykälän 2 momentissa määritellään se, mitä tarkoitetaan rekisteröitävillä tiedoilla. Momentin 1–3 kohdissa luetellaan kaikki ne tiedot, jotka voidaan rekisteröidä vähittäismyyntilupia ja tukkumyynti-ilmoituksia koskevaan rekisteriin. Lakimuutoksen myötä momentista poistettiin ilmaus, jonka mukaan Valvira vastaa rekisterin tietojärjestelmän toimivuudesta, kun tämä ilmaus siirrettiin osaksi uutta 3 momenttia. Lisäksi momenttiin tehtiin pieni teknisluonteinen muutos, kun sen 3 kohtaan lisättiin ilmaus 'kuin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetut', jolla tarkennettiin sitä, mitä momentissa viitatuilla muilla tarpeellisilla tiedoilla tarkoitetaan.

Pykälään lisättiin uusi 3 momentti. Momentin mukaan Valvira ja kunnat katsotaan tietosuoja-asetuksen mukaisiksi yhteisrekisterinpitäjiksi. Momentin mukaan kunnan vastuulla on tietojen rekisteriin kirjaaminen ja niiden oikeellisuus. Valviran vastuulla puolestaan on tietojärjestelmän yleinen toimivuus, ylläpito ja kehittäminen sekä tietojen käytettävyys, eheys, säilyttäminen ja tuhoaminen. Valviran vastuulle kuuluvat myös muut yleiset rekisterinpitäjän velvoitteet, jotka on määritelty tietosuoja-asetuksessa. Momentissa on myös jaettu kunnan ja Valviran vastuu toimia tietosuoja-asetuksen mukaisena rekisteröityjen yhteyspisteenä. Yhteyspisteenä toimii Valvira silloin, kun rekisteröidyn pyyntö koskee myyntipaikkoja, jotka sijaitsevat useamman kuin yhden kunnan alueella. Kunta toimii yhteyspisteenä puolestaan silloin, kun rekisteröidyn pyyntö koskee myyntipaikkaa, joka sijaitsee kyseisen kunnan alueella.

Pykälän 4 momentti on aiempi 3 momentti. Momentissa säädetään poikkeuksesta viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain asiakirjan antamista koskevaan pykälään. Momentissa mainitut luvanhaltijan ja ilmoituksen tekijän tiedot voidaan saattaa rekisterissä julkisiksi. Julkiseksi saattamisen tulee kuitenkin tapahtua niin, että tietojen hakeminen on mahdollista vain yksittäisinä hakuina siten, että hakuperusteena käytetään luvanhaltijan tai ilmoituksen tekijän nimeä, yritys- ja yhteisötunnusta tai lupa- tai ilmoitusnumeroa taikka myyntipaikan nimeä. Momentin mukaan rekisterin tiedot, jotka koskevat elinkeinonharjoittajaa, tulee säilyttää viisi vuotta sen jälkeen, kun myynti on lopetettu tai vähittäismyyntilupa peruutettu. Oikeustila säilyi ennallaan.

96 §
Kunnan kiellot ja määräykset

Jos kunta valvontatehtävässään havaitsee alueellaan tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai antamansa määräyksen vastaista toimintaa, kunta voi kieltää tällaisen toiminnan tai määrätä toiminnan korjattavaksi tämän lain mukaiseksi.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään niistä kielloista ja määräyksistä, joita kunta voi antaa säännösten ja määräysten vastaisesta toiminnasta.

Pykälän 1 momentin mukaan kunta voi kieltää alueellaan havaitsemansa tämän lain, sen nojalla annettujen säännösten tai kunnan antamien määräysten vastaista toimintaa. Kunnalla on myös mahdollisuus määrätä toiminta korjattavaksi siten, että se saatetaan tämän lain mukaiseksi. Lakimuutoksella momenttiin lisättiin ilmaus 'tai antamansa määräyksen', jolla kunnan kielto- ja määräysvalta ulotettiin koskemaan myös toimintaa, joka on kunnan määräysten vastaista. Lisäksi momenttiin lisättiin ilmaus, joka toi kunnalle toiminnan kieltämisen lisäksi oikeuden määrätä toiminta korjattavaksi.

97 §
Vähittäismyyntiluvan peruuttaminen

Kunta voi peruuttaa 44 §:ssä tarkoitetun tai vanhan tupakkalain nojalla myönnetyn vähittäismyyntiluvan vähintään viikon ja enintään kuuden kuukauden määräajaksi, jos vähittäismyyntiluvan haltija kunnan tai muun valvontaviranomaisen kirjallisesta varoituksesta taikka rikosoikeudellisesta seuraamuksesta huolimatta:

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

8) 71 §:n vastaisesti pitää tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä tai tupakointivälineitä, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen, taikka mainittujen tuotteiden tavaramerkkejä esillä myyntipaikassa.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään kunnan oikeudesta peruuttaa vähittäismyyntilupa.

Pykälän 1 momentin mukaan kunnalla on oikeus peruuttaa tupakkatuotteiden ja nikotiininesteiden vähittäismyyntilupa. Lupa voidaan peruuttaa määräajaksi, joka voi olla vähintään viikko ja enintään kuusi kuukautta. Momentin 1–8 kohdissa säädetään perusteista, joiden perusteella kunta voi luvan peruuttaa, jos vähittäismyyntiluvan haltija jatkaa näissä perusteissa tarkoitettua toimintaa huolimatta kunnan tai muun valvontaviranomaisen kirjallisesta varoituksesta tai rikosoikeudellisesta seuraamuksesta. Momentin 8 kohta koskee tilannetta, jossa vähittäismyyntiluvan haltija pitää tupakkatuotteita tai niihin rinnastettavia tuotteita taikka näiden tavaramerkkejä esillä myyntipaikassa tämän lain vastaisesti. Lakimuutoksella momentin sääntelyn piiriin lisättiin myös tupakointivälineet, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen. Lisäksi momenttiin tehtiin pieni teknisluonteinen muutos, kun ilmaus 'niiden' muutettiin ilmaukseksi 'mainittujen tuotteiden'.

106 §
Muutoksenhaku Valviran ja kunnan päätöksiin

Edellä 91 §:ssä tarkoitettuun valvontamaksuun saa vaatia oikaisua maksun määränneeltä viranomaiselta. Oikaisuvaatimus on esitettävä kolmen vuoden kuluessa valvontamaksun määräämistä seuraavan kalenterivuoden alusta, kuitenkin viimeistään 60 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.

Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019). Muutoksenhausta markkinaoikeudellisiin asioihin säädetään kuitenkin tämän lain 107 §:ssä ja muutoksenhausta 84 §:ssä tarkoitettua valvontasuunnitelmaa sekä 90 ja 91 §:ssä tarkoitettuja taksoja koskeviin päätöksiin kuntalaissa (410/2015).

Selostus:

Pykälässä säädetään muutoksen hakemisesta sellaisiin päätöksiin, jotka on antanut Valvira tai kunta. Pykälää muutettiin kokonaisuudessaan.

Pykälän 1 momentin mukaan valvontamaksuun saa hakea oikaisua siltä viranomaiselta, joka maksun on määrännyt. Oikaisuvaatimuksen esittämiselle on aikaa kolme vuotta laskien sitä seuraavan kalenterivuoden alusta, jolloin valvontamaksu on määrätty. Oikaisuvaatimus tulee esittää kuitenkin viimeistään 60 päivän kuluessa siitä, kun päätös on saatu tiedoksi. Momentti sisältää myös lausekkeen, jonka mukaan hallintolaissa säädetään tarkemmin itse oikaisuvaatimuksesta. Lakimuutoksen myötä tällä sääntelyllä korvattiin aiemman oikeustilan mukainen 1 momentti, jossa oli yleisluonteinen maininta siitä, että tämän lain nojalla tehtyyn päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. Lakimuutoksella säännös muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen siirrettiin pykälän 2 momenttiin, ja samalla sääntelyä ajantasaistettiin korvaamalla viittaus kumottuun hallintolainkäyttölakiin viittauksella voimassa olevaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Lakimuutoksella siis korvattiin aiempi säännös koskien päätöksestä valittamista uudella säännöksellä, joka koskee nimenomaan oikaisun hakemista valvontamaksuun. Muutoksella annettiin myös lisää toimivaltaa valvontamaksun määränneille viranomaisille.

Pykälän 2 momentissa säädetään muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen. Momentin mukaan muutoksenhausta säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa. Momentti sisältää kuitenkin kaksi poikkeusta tähän pääsääntöön. Ensinnäkin muutoksenhausta markkinaoikeudellisiin asioihin säädetään tässä laissa. Toisekseen, jos muutoksenhaku koskee tässä laissa tarkoitettua valvontasuunnitelmaa tai taksoja koskevaa päätöstä, säädetään muutoksenhausta kuntalaissa. Lakimuutoksen myötä tällä sääntelyllä korvattiin aiemman oikeustilan mukainen 2 momentti, jossa oli yleisluonteinen maininta siitä, että hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Lakimuutoksella siis korvattiin aiempi säännös hallinto-oikeuden päätöksestä valittamisesta uudella säännöksellä, joka kattaa kaikki hallintotuomioistuimeen tehtävät valitukset.

Pykälästä poistettiin 3 momentti, jossa säädettiin Valviran oikeudesta hakea muutosta sellaiseen hallinto-oikeuden päätökseen, joka koskee tupakkatuotteen, sähkösavukkeen tai täyttösäiliön taikka nikotiininesteen tai höyrystettäväksi tarkoitetun nikotiinittoman nesteen myynnin tai muun luovuttamisen kieltämistä. Lakimuutoksen myötä tämä momentti kumottiin.

Pykälästä poistettiin 4 momentti, jossa säädettiin muutoksenhausta koskien valvontasuunnitelmaa sekä taksoja koskevia päätöksiä. Nämä säännökset sisällytettiin uuteen 2 momenttiin.

107 §
Muutoksenhaku markkinaoikeudellisiin asioihin

Valittamalla ei saa hakea muutosta:

1) Valviran tai kunnan antamaan kieltopäätökseen tai muuhun päätökseen, joka perustuu 68 §:n vastaiseen markkinointiin taikka siihen, että tupakkatuotteen, sähkösavukkeen, täyttösäiliön, nikotiininesteen, höyrystettäväksi tarkoitetun nikotiinittoman nesteen tai poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen vähittäismyyntipakkaus tai tuote itsessään on 5 luvun säännösten vastainen;

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälässä säädetään muutoksen hakemisesta markkinaoikeudellisiin asioihin.

Pykälän 1 momentissa luetellaan päätökset, joihin ei saa hakea muutosta. Momentin 1 kohdan mukaan sellaiseen Valviran tai kunnan antamaan kieltopäätökseen tai muuhun päätökseen, jonka perusteena on markkinointikiellon rikkominen tai tuotteen tai sen vähittäismyyntipakkauksen säännösten vastaisuus, ei saa hakea muutosta. Lakimuutoksella kohtaan lisättiin mainita siitä, että myös tuotteen itsensä säännöstenvastaisuuden perusteella annettuun päätökseen ei saa hakea muutosta, kun aiemmin mainittu oli vain pakkauksen säännösten vastaisuus.

110 §
Tupakan markkinointirikkomus

Markkinointitoimen tilaaja ja toimeenpanija sekä näiden palveluksessa oleva, joka tahallaan

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

2) pitää 71 §:n vastaisesti tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä tai tupakointivälineitä, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen, taikka mainittujen tuotteiden tavaramerkkejä vähittäismyynnissä esillä,

on tuomittava tupakan markkinointirikkomuksesta sakkoon.

Selostus:

Pykälässä säädetään tupakkaa koskevasta markkinointirikkomuksesta.

Pykälän 1 momentissa luetellaan ne perusteet, joiden perusteella markkinointitoimen tilaaja ja toimeenpanija taikka näiden palveluksessa oleva voidaan tuomita sakkoon tupakan markkinointirikkomuksesta. Momentin mukaan toiminta edellyttää tahallisuutta. Momentin 2 kohta koskee tilannetta, jossa jokin edellä mainituista tahoista pitää tupakkatuotteita tai niihin rinnastettavia tuotteita taikka näiden tavaramerkkejä esillä vähittäismyynnissä tämän lain vastaisesti. Lakimuutoksella momentin sääntelyn piiriin lisättiin myös tupakointivälineet, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen.

117 §
Myyntipäällykset

Mitä tässä laissa säädetään tupakkatuotteen, poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen, sähkösavukkeen, täyttösäiliön tai höyrystettäväksi tarkoitetun nikotiinittoman nesteen vähittäismyyntipakkauksesta, koskee myös tuotteen mahdollista myyntipäällystä lukuun ottamatta 32 §:n 1 momentin 2 kohtaa, 34 ja 35 §:ää sekä 6 lukua.

Selostus:

Pykälässä säädetään tupakkatuotteiden tai niihin rinnastettavien tuotteiden myyntipäällyksistä.

Pykälän 1 momentin mukaan tämän lain säännökset tupakkatuotteen, poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen, sähkösavukkeen, täyttösäiliön tai höyrystettäväksi tarkoitetun nikotiinittoman nesteen vähittäismyyntipakkauksista koskevat myös tuotteen myyntipäällystä. Myyntipäällystä ei kuitenkaan koske säännökset tupakkatuotteiden vähittäismyyntipakkausten yksilöllisestä tunnisteesta, tupakkatuotteiden vähimmäispakkauskoosta, tupakkatuotteiden muusta ulkoasusta taikka tupakkatuotteiden jäljitettävyydestä. Lakimuutoksella momentin sääntelyn piiriin lisättiin myös höyrystettäväksi tarkoitetun nikotiinittoman nesteen vähittäismyyntipakkaus.


Tämä laki tuli voimaan 1 päivänä toukokuuta 2022. Sen 32 §:n otsikko ja 3–5 momentti, 35 ja 35 a §, 36 §:n otsikko ja 4–6 momentti sekä 36 a ja 36 b § tulevat kuitenkin voimaan vasta 1 päivänä toukokuuta 2023.

Mitä 58 §:ssä säädetään poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen myynnistä ja muusta luovuttamisesta kuluttajalle kuluttajansuojalain 6 luvun 7 §:n 2 momentissa tarkoitettua etäviestintä käyttäen ja tämän lain 65 §:ssä tällaisen tuotteen maahantuontikiellosta etäviestimen välityksellä, sovelletaan 1 päivästä marraskuuta 2022.

Höyrystettäväksi tarkoitetusta nikotiinittomasta nesteestä, joka on laillisesti myyty tai muutoin luovutettu kuluttajille Suomessa ennen tämän lain voimaantuloa, on tehtävä 26 §:ssä tarkoitettu ilmoitus viimeistään 31 päivänä lokakuuta 2022.

Höyrystettäväksi tarkoitetun nikotiinittoman nesteen valmistajan tai maahantuojan on toimitettava 27 §:ssä tarkoitetut tiedot Valviralle ensimmäisen kerran vuonna 2023.

Tuotetta, jonka tarkoituksena on saada aikaan tupakkatuotteelle tunnusomainen tuoksu tai maku, saa 52 a §:n estämättä myydä ja muutoin luovuttaa kuluttajille huhtikuun 2023 loppuun, jos tuotteet on valmistettu tai luovutettu vapaaseen liikkuvuuteen ennen tämän lain voimaantuloa.

Tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, tupakointivälineitä, sähkösavukkeita tai nikotiininesteitä myyvän elinkeinonharjoittajan on päivitettävä omavalvontasuunnitelmansa 54 §:n mukaiseksi huhtikuun 2023 loppuun mennessä.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.