Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Muutoslaki vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa

Laki vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annetun lain muuttamisesta 263/2022

Vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annetun lain (387/2013, RoHS-laki) muuttamisesta annettiin laki (263/2022). RoHS-lailla on toimeenpantu tiettyjen vaarallisten aineiden käytön rajoittamisestä sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2011/65/EU (RoHS-direktiivi), jossa säädetään vaarallisten aineiden käytön rajoituksista ja niihin liittyvistä vaatimuksista sähkö- ja elektroniikkalaitteille. RoHS-lain nojalla valvotaan näitä vaatimuksia.

Lain muuttaminen on osa eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain (1137/2016, markkinavalvontalaki) muutoskokonaisuutta, jolla pannaan täytäntöön uusi markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/1020 (markkinavalvonta-asetus). Muutoksen tavoitteena on yhdenmukaistaa markkinavalvontasääntelyä kansallisella tasolla. Vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annettua lakia muutettiin muun muassa niin, että laki lisättiin markkinavalvontalain soveltamisalaan, päällekkäiset säännökset kumottiin ja jatkossa lain tuotteiden markkinavalvonnassa sovelletaan markkinavalvontalain säännöksiä sekä markkinavalvonta-asetuksen velvoitteita. Lisäksi lakiin lisättiin uusi rangaistussäännös, lakiin tehtiin joitain teknisiä korjauksia sekä lain 19 ja 21–28 §:t kumottiin.

Laki tuli voimaan 11.4.2022.

Ks. myös hallituksen esitys 139/2021 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annetun lain (387/2013) 19 ja 21–28 §, sellaisina kuin niistä ovat 25 § laissa 245/2019 ja 28 § laissa 1422/2019,

muutetaan 3, 4, 6, 9–14, 17 ja 20 §, sellaisena kuin niistä on 17 § laissa 727/2021, sekä

lisätään lakiin uusi 28 a § seuraavasti:

3 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) sähkö- ja elektroniikkalaitteella laitetta, joka tarvitsee sähkövirtaa tai sähkömagneettisia kenttiä voidakseen toimia vähintään yhdessä käyttötarkoituksessaan sekä laitetta, jota käytetään kyseisten virtojen ja kenttien tuottamiseen, siirtämiseen ja mittaamiseen ja joka on suunniteltu käytettäväksi enintään 1 000 voltin vaihtojännitteellä tai enintään 1 500 voltin tasajännitteellä;

2) liitäntäjohdolla johtoa, jonka nimellisjännite on alle 250 volttia ja joka liittää sähkö- ja elektroniikkalaitteen pistorasiaan tai kaksi sähkö- ja elektroniikkalaitetta tai useampia sähkö- ja elektroniikkalaitteita toisiinsa;

3) varaosalla sähkö- ja elektroniikkalaitteen tarkoituksenmukaisen toiminnan kannalta tarpeellista erillistä osaa, jolla voidaan korvata sähkö- ja elektroniikkalaitteen osa ja joka palauttaa laitteen toimivuuden tai parantaa sitä;

4) valmistajalla luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka valmistaa, valmistuttaa tai antaa suunniteltavaksi sähkö- ja elektroniikkalaitteen ja markkinoi sitä omalla nimellään tai tavaramerkillään;

5) valtuutetulla edustajalla Euroopan talousalueelle sijoittautunutta luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, jolla on valmistajan antama kirjallinen valtuutus hoitaa valmistajan puolesta tietyt tehtävät;

6) jakelijalla sellaista muuta toimitusketjuun kuuluvaa luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä kuin valmistajaa tai maahantuojaa, joka asettaa sähkö- ja elektroniikkalaitteen saataville markkinoilla;

7) maahantuojalla Euroopan talousalueelle sijoittautunutta luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka saattaa kolmannesta maasta tuotavan sähkö- ja elektroniikkalaitteen Euroopan talousalueen markkinoille;

8) talouden toimijalla markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2019/1020, jäljempänä markkinavalvonta-asetus, 3 artiklan 13 kohdassa tarkoitettua valmistajaa, valtuutettua edustajaa, maahantuojaa, jakelijaa sekä jakelupalvelujen tarjoajaa;

9) asettamisella saataville markkinoilla sähkö- ja elektroniikkalaitteen toimittamista Euroopan talousalueen markkinoille liiketoiminnan yhteydessä jakelua, kulutusta tai käyttöä varten joko maksua vastaan tai veloituksetta;

10) markkinoille saattamisella sähkö- ja elektroniikkalaitteen asettamista ensimmäistä kertaa saataville Euroopan talousalueen markkinoilla;

11) CE-merkinnällä akkreditoinnin vaatimusten vahvistamisesta ja neuvoston asetuksen (ETY) N:o 339/93 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 765/2008 30 artiklassa tarkoitettua merkintää, jolla valmistaja osoittaa, että tuote on merkinnän kiinnittämistä koskevassa Euroopan unionin yhdenmukaistamislainsäädännössä asetettujen sovellettavien vaatimusten mukainen;

12) homogeenisella materiaalilla kauttaaltaan tasakoosteista materiaalia tai materiaalien yhdistelmästä koostuvaa materiaalia, jota ei voida jakaa tai erottaa eri materiaaleiksi mekaanisin toimin, kuten kiertämällä, leikkaamalla, murskaamalla, jauhamalla tai hankaamalla;

13) yhdenmukaistetulla standardilla eurooppalaisesta standardoinnista, neuvoston direktiivien 89/686/ETY ja 93/15/ETY sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 94/9/EY, 94/25/EY, 95/16/EY, 97/23/EY, 98/34/EY, 2004/22/EY, 2007/23/EY, 2009/23/EY ja 2009/105/EY muuttamisesta ja neuvoston päätöksen 87/95/ETY ja Euroopan parlamentin ja neuvoston päätöksen N:o 1673/2006/EY kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 1025/2012 tarkoitettua eurooppalaista standardia, joka on vahvistettu Euroopan komission esittämän pyynnön perusteella unionin yhdenmukaistamislainsäädännön soveltamiseksi;

14) teknisellä asiakirjalla valmistajan laatimaa asiakirjaa, jonka perusteella arvioidaan, onko sähkö- ja elektroniikkalaite sovellettavien vaatimusten mukainen sisältäen asianmukaisen analyysin ja arvioinnin riskeistä;

15) teknisellä eritelmällä asiakirjaa, jossa määrätään tekniset vaatimukset, jotka sähkö- ja elektroniikkalaitteen on täytettävä;

16) jakelupalvelujen tarjoajalla markkinavalvonta-asetuksen 3 artiklan 11 kohdassa tarkoitettua luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä.

Selostus:

Pykälässä säädetään lain määritelmistä.

Pykälän 2 kohdan sanamuotoa tarkennettiin muuttamalla 'kaksi tai useampia sähkö- ja elektroniikkalaitteita toisiinsa' muotoon 'kaksi sähkö- ja elektroniikkalaitetta tai useampia sähkö- ja elektroniikkalaitteita toisiinsa'. Näin ollen muutos oli vain tekninen.

Pykälän 8 kohdassa määriteltiin aiemmin elinkeinonharjoittaja, jolla tarkoitettiin valmistajaa, valtuutettua edustajaa, maahantuojaa ja jakelijaa. Lakimuutoksen johdosta kohdassa määritellään jatkossa talouden toimija markkinavalvonta-asetuksen mukaisesti. Näin ollen listaukseen lisättiin jakelupalvelujen tarjoaja.

Pykälän 11 kohtaa muutettiin johtuen asetuksen, johon kohdassa viitataan, muutoksen johdosta. Näin ollen aiempi sanamuoto 'tuotteiden kaupan pitämiseen liittyvää akkreditointia ja markkinavalvontaa koskevista vaatimuksista' muutettiin muotoon 'akkreditoinnin vaatimusten vahvistamisesta'.

Pykälään lisättiin kokonaan uusi 16 kohta, jossa määritellään jakelupalvelujen tarjoaja viittaamalla markkinavalvonta-asetuksen 3 artiklan 11 kohtaan, jossa jakelupalvelujen tarjoajalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä. Tätä toimijaa koskevat velvoitteet tulevat markkinavalvonta-asetuksesta.

4 §
Vaarallisten aineiden käytön rajoitukset ja poikkeukset niistä

Sähkö- ja elektroniikkalaite taikka sen korjaamiseen, uudelleenkäyttöön, toimintojen päivitykseen tai kapasiteetin lisäämiseen tarkoitettu liitäntäjohto tai varaosa ei saa sisältää vaarallisia aineita RoHS-direktiivissä säädetyt enimmäispitoisuudet ylittävinä pitoisuuksina. Rajoitettavista vaarallisista aineista ja niiden enimmäispitoisuuksista sekä näitä koskevista poikkeuksista annetaan RoHS-direktiivin mukaiset säännökset ympäristöministeriön asetuksella.

Valmistaja, valtuutettu edustaja, maahantuoja tai jakelija voi tehdä hakemuksen Euroopan komissiolle RoHS-direktiivin 5 artiklassa tarkoitetun poikkeuksen myöntämiseksi, uusimiseksi tai peruuttamiseksi. Hakemuksen teossa ja käsittelyssä noudatetaan RoHS-direktiivin mukaista menettelyä.

Selostus:

Pykälässä säädetään vaarallisten aineiden käyttöön liittyvistä rajoituksista sekä poikkeuksista näihin rajoituksiin.

Pykälän 1 momentti säilyi ennallaan.

Pykälän 2 momenttia muutettiin siten, että aiemmin lainkohdassa mainitun elinkeinoharjoittajan tilalle vaihdettiin 'valmistaja, valtuutettu edustaja, maahantuoja ja jakelija', sillä edellä selostetun 3 §:n määritelmä elinkeinoharjoittajasta muutettiin talouden toimijaksi. Näin ollen määritelmä on laajentunut ja näin myös tämän pykälän määritelmää tuli tarkentaa. On huomattava, että säännös perustuu RoHS-direktiiviin, josta seuraa, että velvoitteet kohdistuvat valmistajaan, valtuutettuun edustajaan, maahantuojaan sekä jakelijaan, mutta ei jakelupalvelun tarjoajaan.

6 §
EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus

Kun valmistaja on varmistanut, että sähkö- ja elektroniikkalaite on 4 §:n mukainen, tämän on laadittava RoHS-direktiivin liitteen VI mukainen EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus suomeksi tai ruotsiksi taikka muulla kielellä, jonka markkina valvontaviranomainen hyväksyy. Valmistajan on säilytettävä EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus kymmenen vuoden ajan siitä, kun sähkö- ja elektroniikkalaite on saatettu markkinoille.

Muutokset sarjatuotannossa olevan tuotteen suunnittelussa tai ominaisuuksissa ja muutokset yhdenmukaistetuissa standardeissa tai teknisissä eritelmissä, joihin nähden sähkö- ja elektroniikkalaitteen vaatimustenmukaisuus ilmoitetaan, on otettava EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksessa asianmukaisesti huomioon.

Selostus:

Pykälässä säädetään EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta.

Pykälän 1 momenttiin tehtiin tekninen täsmennys muuttamalla termi 'valvontaviranomainen' termiksi 'markkinavalvontaviranomainen', sillä kaiken RoHS-lain mukaisen valvonnan katsotaan olevan markkinavalvontaa.

Pykälän 2 momentti säilyi ennallaan.

9 §
Menettely vaatimustenvastaisuustilanteissa

Valmistajan, jonka on syytä epäillä, että sen markkinoille saattama sähkö- ja elektroniikkalaite ei ole tämän lain vaatimusten mukainen, on välittömästi ryhdyttävä toimenpiteisiin laitteen saattamiseksi vaatimusten mukaiseksi, sen poistamiseksi markkinoilta tai tarvittaessa ryhdyttävä toimenpiteisiin käyttäjien saataville asetetun laitteen palauttamiseksi takaisin valmistajalle. Valmistajan on välittömästi ilmoitettava laitteen vaatimustenvastaisuudesta ja kaikista toteuttamistaan toimenpiteistä markkina valvontaviranomaiselle.

Valmistajan on pidettävä kirjaa vaatimusten vastaisista sähkö- ja elektroniikkalaitteista ja 1 momentin mukaisesti toteutetuista palautuksista sekä tiedotettava niistä jakelijoille.

Selostus:

Pykälässä säädetään menettelystä vaatimustenvastaisuustilanteissa.

Pykälän 1 momenttiin tehtiin tekninen täsmennys muuttamalla termi 'valvontaviranomainen' termiksi 'markkinavalvontaviranomainen', sillä kaiken RoHS-lain mukaisen valvonnan katsotaan olevan markkinavalvontaa.

Pykälän 2 momentti säilyi ennallaan.

10 §
Valtuutettu edustaja

Valmistaja voi kirjallisesti nimittää itselleen valtuutetun edustajan. Edustaja on tällöin valtuutettava hoitamaan ainakin seuraavat tehtävät:

1) EU-vaatimuksenmukaisuusvakuutuksen ja teknisten asiakirjojen pitäminen markkinavalvontaviranomaisen saatavilla kymmenen vuoden ajan siitä lähtien, kun sähkö- ja elektroniikkalaite on saatettu markkinoille;

2) kaikkien tarpeellisten asiakirjojen toimittaminen markkinavalvontaviranomaiselle sähkö- ja elektroniikkalaitteen vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi;

3) muu yhteistyö markkinavalvontaviranomaisen kanssa sen varmistamiseksi, että sähkö- ja elektroniikkalaite on tämän lain vaatimusten mukainen.

Valmistaja ei voi siirtää 5 §:n 1 ja 2 momenteissa säädettyjä velvollisuuksia valtuutetulle edustajalle.

Selostus:

Pykälässä säädetään valtuutetusta edustajasta.

Pykälän 1 momentin jokaiseen kohtaan tehtiin tekninen täsmennys muuttamalla termi 'valvontaviranomainen' termiksi 'markkinavalvontaviranomainen', sillä kaiken RoHS-lain mukaisen valvonnan katsotaan olevan markkinavalvontaa.

Pykälän 2 momentti säilyi ennallaan.

11 §
Maahantuojan velvollisuudet laitteen markkinoille saattamisen yhteydessä

Maahantuojan on ennen sähkö- ja elektroniikkalaitteen markkinoille saattamista varmistettava, että valmistaja on täyttänyt 5 §:n 1 ja 2 momentissa, 6 ja 7 §:ssä sekä 9 §:n 2 momentissa säädetyt velvoitteet. Jos maahantuojalla on syytä epäillä, että sähkö- ja elektroniikkalaite ei ole tämän lain vaatimusten mukainen, maahantuojan on ilmoitettava tästä välittömästi valmistajalle ja markkinavalvontaviranomaiselle. Maahantuoja saa saattaa laitteen markkinoille vasta, kun laite on tämän lain vaatimusten mukainen.

Maahantuojan on ilmoitettava sähkö- ja elektroniikkalaitteessa tai jos se ei ole mahdollista, laitteen pakkauksessa tai laitteen mukana seuraavassa asiakirjassa, nimensä, rekisteröity tuotenimensä tai tavaramerkkinsä sekä osoitteensa, josta maahantuoja on tavoitettavissa.

Maahantuojan on pidettävä EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen jäljennöstä markkinavalvontaviranomaisen saatavilla kymmenen vuoden ajan siitä, kun sähkö- ja elektroniikkalaite saatetaan markkinoille ja varmistettava, että tekniset asiakirjat ovat pyynnöstä viranomaisen saatavilla.

Selostus:

Pykälässä säädetään maahantuojan velvollisuuksista laitteen markkinoille saattamisen yhteydessä.

Pykälän 1 ja 3 momentteihin tehtiin tekninen täsmennys muuttamalla termi 'valvontaviranomainen' termiksi 'markkinavalvontaviranomainen', sillä kaiken RoHS-lain mukaisen valvonnan katsotaan olevan markkinavalvontaa.

Pykälän 2 momentti säilyi ennallaan.

12 §
Maahantuojan velvollisuudet markkinoille saatetun laitteen vaatimustenvastaisuustilanteessa

Jos maahantuojalla on syytä epäillä, että sen markkinoille saattama sähkö- ja elektroniikkalaite ei täytä tämän lain vaatimuksia, maahantuojan on ryhdyttävä välittömästi toimenpiteisiin laitteen saattamiseksi vaatimusten mukaiseksi, sen poistamiseksi markkinoilta tai tarvittaessa käyttäjien saataville asetetun laitteen palauttamiseksi takaisin maahantuojalle.

Maahantuojan on välittömästi ilmoitettava sähkö- ja elektroniikkalaitteen vaatimustenvastaisuudesta ja kaikista toteuttamistaan toimenpiteistä markkinavalvontaviranomaiselle.

Maahantuojan on pidettävä kirjaa vaatimustenvastaisista sähkö- ja elektroniikkalaitteista ja laitteiden palautuksista sekä tiedotettava niistä jakelijoille.

Selostus:

Pykälässä säädetään maahantuojan velvollisuuksista markkinoille saatetun laitteen vaatimustenvastaisuustilanteessa.

Pykälän 1 ja 3 momentit säilyivät ennallaan.

Pykälän 2 momenttiin tehtiin tekninen täsmennys muuttamalla termi 'valvontaviranomainen' termiksi 'markkinavalvontaviranomainen', sillä kaiken RoHS-lain mukaisen valvonnan katsotaan olevan markkinavalvontaa.

13 §
Jakelijan velvollisuudet kun laite asetetaan saataville markkinoilla

Jakelijan on ennen sähkö- ja elektroniikkalaitteen asettamista saataville markkinoille tarkistettava, että siinä on kaikki 7 §:ssä ja 11 §:n 2 momentissa tarkoitetut merkinnät ja tiedot. Jos jakelijalla on syytä epäillä, että sähkö- ja elektroniikkalaite ei ole tämän lain vaatimusten mukainen, jakelijan on ilmoitettava tästä valmistajalle tai maahantuojalle sekä markkinavalvontaviranomaiselle. Jakelija saa asettaa laitteen saataville markkinoilla vasta, kun laite on tämän lain vaatimusten mukainen.

Selostus:

Pykälässä säädetään jakelijan velvollisuuksista, kun laite asetetaan saataville markkinoilla.

Pykälään tehtiin tekninen täsmennys muuttamalla termi 'valvontaviranomainen' termiksi 'markkinavalvontaviranomainen', sillä kaiken RoHS-lain mukaisen valvonnan katsotaan olevan markkinavalvontaa.

14 §
Jakelijan velvollisuudet markkinoilla saataville asetetun laitteen vaatimustenvastaisuustilanteessa

Jos jakelijalla on syytä epäillä, että sen markkinoilla saatavaksi asettama sähkö- ja elektroniikkalaite ei ole tämän lain vaatimusten mukainen, jakelijan on varmistettava, että valmistaja, maahantuoja tai tarvittaessa jakelija itse ryhtyy toimenpiteisiin laitteen saattamiseksi vaatimusten mukaiseksi, sen poistamiseksi markkinoilta tai tarvittaessa käyttäjien saataville asetetun laitteen palauttamiseksi takaisin jakelijalle.

Jakelijan on välittömästi ilmoitettava laitteen vaatimustenvastaisuudesta ja kaikista toteuttamistaan toimenpiteistä markkinavalvontaviranomaiselle.

Selostus:

Pykälässä säädetään jakelijan velvollisuuksista markkinoilla saataville asetetun laitteen vaatimustenvastaisuustilanteessa.

Pykälän 1 momentti säilyi ennallaan.

Pykälän 2 momenttiin tehtiin tekninen täsmennys muuttamalla termi 'valvontaviranomainen' termiksi 'markkinavalvontaviranomainen', sillä kaiken RoHS-lain mukaisen valvonnan katsotaan olevan markkinavalvontaa.

4 luku
Ohjaus ja valvonta
17 §
Markkinavalvonta

Tämän lain mukainen markkinavalvontaviranomainen on Turvallisuus- ja kemikaalivirasto. Eräistä EU-direktiiveissä säädetyistä lääkinnällisistä laitteista annetun lain, MD-asetuksen, in vitro -diagnostiikkaan tarkoitetuista lääkinnällisistä laitteista sekä direktiivin 98/79/EY ja komission päätöksen 2010/227/EU kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2017/746 ja lääkinnällisistä laitteista annetun lain (719/2021) soveltamisalaan kuuluvien lääkinnällisten laitteiden osalta markkinavalvontaviranomainen on Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus.

Markkinavalvonnasta, ulkorajavalvonnasta sekä muutoksenhausta markkinavalvontaviranomaisten päätöksiin säädetään eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetussa laissa (1137/2016).

Markkinavalvonnan, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista säädetään markkinavalvonta-asetuksessa.

Selostus:

Pykälässä säädetään markkinavalvonnasta. Pykälän otsikko muutettiin sanasta 'valvontaviranomaiset' sanaksi 'markkinavalvonta', sillä kaikki tämän lain mukainen valvonta katsotaan olevan tuotteiden markkinavalvontaa, josta on säädetty EU:n markkinavalvonta-asetuksessa ja markkinavalvontalaissa.

Pykälän 1 momenttia muutettiin sekä pykälään lisättiin uudet 2 ja 3 momentit. Pykälän 1 momenttia muutettiin niin, että maininta valvontaviranomaisesta vaihdettiin markkinavalvontaviranomaiseksi. Säännöksen sisältö pysyi muutoin ennallaan.

Pykälän 2 momentissa viitataan markkinavalvontaviranomaisen toimivaltuuksien, ulkorajavalvonnan sekä muutoksenhaun markkinavalvontaviranomaisten päätöksien osalta kansalliseen markkinavalvontalakiin (1137/2016).

Pykälän 3 momentissa viitataan EU:n markkinavalvonta-asetukseen, jossa säädetään markkinavalvonnan puitteista, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista.

Markkinavalvontaviranomaisten toimivalta perustuu markkinavalvonta-asetukseen sekä markkinavalvontalakiin, joten säädöksiin viittaaminen momenteissa 2 ja 3 on tarkoituksenmukaista. Jatkossa tämän lain mukaisten tuotteiden markkinavalvonnassa sovellettaisiin näitä edellä mainittuja säädöksiä.

20 §
Tietojen luovuttaminen

Markkinavalvontaviranomaisen oikeudesta saada valvontaa varten tiedot talouden toimijalta säädetään eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain 8 §:ssä. Tiedot ja asiakirjat on toimitettava suomeksi tai ruotsiksi taikka muulla markkinavalvontaviranomaisen hyväksymällä kielellä.

Markkinavalvontaviranomaisella on kymmenen vuoden ajan sähkö- ja elektroniikkalaitteen markkinoille saattamisesta oikeus saada pyynnöstä valmistajalta, valtuutetulta edustajalta, maahantuojalta tai jakelijalta tiedot kaikista talouden toimijoista, jotka ovat toimittaneet sille sähkö- ja elektroniikkalaitteita tai joille tämä on toimittanut sähkö- ja elektroniikkalaitteita.

Selostus:

Pykälässä säädetään tietojen luovuttamisesta. Pykälän otsikkoa muutettiin poistamalla siitä maininta yhteistyöstä viranomaisen kanssa, sillä pykälän 1 momentista kumottiin yhteistyötä koskeva säännös. Pykälässä täsmennettiin valvontaviranomainen markkinavalvontaviranomaiseksi.

Pykälän 1 momentissa elinkeinonharjoittaja muutettiin talouden toimijaksi. Tietojen luovuttamista koskevaa säännöstä muutettiin niin, että siinä viitataan markkinavalvontalain 8 §:n, jossa säädetään markkinavalvontaviranomaisen oikeudesta saada valvontaa varten tiedot talouden toimijalta, joka on päällekkäistä sääntelyä markkinavalvonta-asetuksen 7 artiklassa säädetyn viranomaisten yhteistyötä koskevan velvoitteen kanssa.

Pykälän 2 momenttia muutettiin niin, että markkinavalvontaviranomaisella on oikeus saada pyynnöstä, aiemman elinkeinonharjoittajan sijasta, valmistajalta, valtuutetulta edustajalta, maahantuojalta tai jakelijalta tiedot kaikista talouden toimijoista, aiemman elinkeinonharjoittajan sijasta. Markkinavalvontaviranomaisella on kyseinen oikeus 10 vuoden ajan sähkö- ja elektroniikkalaitteen markkinoille saattamisesta. Momentissa täsmennetään lisäksi se, keitä talouden toimijoilla tarkoitetaan. Säännös perustuu RoHS-direktiivin 12 artiklaan, ja on markkinavalvontalakia tarkempaa sääntelyä. Säännös on erityissääntelyä suhteessa markkinavalvontalakiin ja koskee siten vain RoHS-direktiivin mukaisia talouden toimijoita.

28 a §
Rangaistussäännös

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo

1) 4 §:n 1 momentissa säädettyä valmistajan velvollisuutta varmistaa, ettei sähkö- ja elektroniikkalaite sisällä vaarallisia aineita,

2) 5 §:ssä säädettyä valmistajan velvollisuutta sähkö- ja elektroniikkalaitteen vaatimustenmukaisuuden varmistamisesta,

3) 6 §:n 1 momentissa säädettyä valmistajan velvollisuutta laatia EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus,

4) 7 §:ssä säädettyä valmistajan velvollisuutta sähkö- ja elektroniikkalaitteeseen kiinnitettävistä merkinnöistä ja yhteystiedoista,

5) 9 §:ssä säädettyä valmistajan menettelyvelvollisuutta vaatimustenvastaisuustilanteissa,

6) 11 §:ssä säädettyä maahantuojan velvollisuutta laitteen markkinoille saattamisen yhteydessä,

7) 12 §:ssä säädettyä maahantuojan velvollisuutta markkinoille saatetun laitteen vaatimustenvastaisuustilanteessa,

8) 13 §:ssä säädettyä jakelijan velvollisuutta, kun laite asetetaan saataville markkinoilla,

9) 14 §:ssä säädettyä jakelijan velvollisuutta markkinoilla saataville asetetun laitteen vaatimustenvastaisuustilanteessa,

10) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a alakohdassa säädettyä EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta ja teknisiä asiakirjoja koskevaa valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta,

11) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan b alakohdassa säädettyä tietojen ja asiakirjojen toimittamista koskevaa valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta,

12) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan c alakohdassa säädettyä valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan ilmoittamisvelvollisuutta, taikka

13) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan d alakohdassa säädettyä valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan korjaaviin toimiin ryhtymistä ja riskien vähentämistä koskevaa velvollisuutta,

on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annetun lain rikkomisesta sakkoon.

Selostus:

Lakiin lisättiin kokonaan uusi, lain rikkomisesta aiheutuvia seuraamuksia koskeva, 28 a §. Rangaistussäännöksen säätäminen perustuu RoHS-direktiivin 23 artiklaan, jonka mukaan jäsenvaltioiden tulee säätää direktiivin nojalla annettujen kansallisten säännösten rikkomiseen sovellettavista seuraamuksista, sekä markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklaan, joka sisältää eräitä lisävelvoitteita talouden toimijoille. Rangaistussäännöksen syyksiluettavuuskynnys, eli tahallaan tai huolimattomuudesta, vastaa ympäristösääntelyssä vakiintuneesti säädettyä.

Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos valmistaja rikkoo 4 §:n 1 momentissa säädettyä velvollisuutta varmistaa, ettei sähkö- ja elektroniikkalaite sisällä vaarallisia aineita.

Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos valmistaja rikkoo 5 §:ssä sille säädettyä sähkö- ja elektroniikkalaitteen vaatimustenmukaisuuden varmistamista.

Pykälän 1 momentin 3 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos valmistaja rikkoo 6 §:n 1 momentin vaatimuksen laatia EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus.

Pykälän 1 momentin 4 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos valmistaja rikkoo 7 §:n vaatimuksen sähkö- ja elektroniikkalaitteeseen kiinnitettävistä merkinnöistä ja yhteystiedoista.

Pykälän 1 momentin 5 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos valmistaja rikkoo 9 §:ssä säädettyä menettelyvelvollisuutta vaatimustenvastaisuustilanteissa.

Pykälän 1 momentin 6 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos maahantuoja rikkoo 11 §:ssä säädettyä velvollisuutta laitteen markkinoille saattamisen yhteydessä.

Pykälän 1 momentin 7 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos maahantuoja rikkoo 12 §:ssä säädettyä velvollisuutta markkinoille saatetun laitteen vaatimustenvastaisuustilanteessa.

Pykälän 1 momentin 8 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos jakelija rikkoo 13 §:ssä säädettyä velvollisuutta, kun laite asetetaan saataville markkinoilla.

Pykälän 1 momentin 9 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos jakelija rikkoo 14 §:ssä säädettyä velvollisuutta markkinoilla saataville asetetun laitteen vaatimustenvastaisuustilanteessa.

Pykälän 1 momentin kohdan 10 mukaan rangaistavaa on, jos rikkoo markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a alakohdassa säädettyä EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta ja teknisiä asiakirjoja koskevaa valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta.

Pykälän 1 momentin 11 kohdan mukaan rangaistavaa on se, että rikkoo markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan b alakohdassa säädettyä tietojen ja asiakirjojen toimittamista koskevaa valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta.

Pykälän 1 momentin 12 kohdan mukaan rangaistavaa on se, että rikkoo markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan c alakohdassa säädettyä valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan ilmoittamisvelvollisuutta.

Pykälän 1 momentin 13 kohdan mukaan rangaistavaa on se, että rikkoo markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan d alakohdassa säädettyä valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan korjaaviin toimiin ryhtymistä ja riskien vähentämistä koskevaa velvollisuutta.

Pykälässä on toissijaisuuslauseke, jonka mukaan 1 momentin mukaiseen laiminlyöntiin syyllistynyt taho on tuomittava vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta sähkö- ja elektroniikkalaitteissa annetun lain rikkomisesta sakkoon, ellei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta.


Tämä laki tuli voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2022.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.