Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Kemikaalilakia on muutettu kumoamalla markkinavalvontalain kanssa päällekkäinen sääntely

Laki kemikaalilain muuttamisesta 260/2022

Selostettavalla lailla on toteutettu kemikaalilakiin (599/2013) tarpeelliset muutokset markkinavalvonnan yhdenmukaistamiseksi. Kemikaalilaista on kumottu eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain (1137/2016, markkinavalvontalaki) kanssa päällekkäinen sääntely. Kemikaalilain 7 lukua sovelletaan 45 a §:ää ja 45 b §:n 3 momenttia koskevin poikkeuksin jatkossa vain muuhun valvontaan kuin kemikaalien markkinavalvontaan. Lisäksi lakimuutoksella on tehty eräisiin pykäliin ensisijaisesti Euroopan parlamentin ja neuvoston markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta antaman asetuksen (EU 2019/1020, markkinavalvonta-asetus) uudistamisesta johtuvia teknisluonteisia päivityksiä.

Laki on tullut voimaan 11.4.2022.

Ks. myös HE 139/2021 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan kemikaalilain (599/2013) 46 §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on laissa 711/2020,

muutetaan 2 §:n 1 momentti, 13 ja 45 §, 46 §:n 2 momentti sekä 55 §:n 2 momentti, sellaisina kuin niistä ovat 13 § osaksi laissa 756/2018 ja 46 §:n 2 momentti laissa 711/2020, sekä

lisätään lakiin uusi 45 a ja 45 b § seuraavasti:

2 §
Lain soveltamisala

Tässä laissa säädetään Euroopan unionin kemikaalilainsäädännön täytäntöönpanosta sekä eräistä kemikaaleja koskevista kansallisista velvoitteista. Markkinavalvonnan, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista säädetään markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) 2019/1020, jäljempänä markkinavalvonta-asetus. Markkinavalvonnasta, markkinavalvonta-asetuksen 25–28 artiklan mukaisesta ulkorajavalvonnasta, valvontaviranomaisista ja muutoksenhausta valvontaviranomaisten päätöksiin säädetään eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetussa laissa (1137/2016), jäljempänä markkinavalvontalaki.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 1 momentin toista virkettä on muutettu korvaamalla viittaus markkinavalvonta-asetuksella osittain kumottuun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen akkreditoinnin vaatimusten vahvistamisesta ja asetuksen (ETY) N:o 339/93 kumoamisesta (EY 765/2008, NLF-asetus) informatiivisella viittauksella uuteen EU:n markkinavalvonta-asetukseen. Momenttiin on myös lisätty informatiivinen viittaus markkinavalvontalakiin siten, että markkinavalvonnasta, markkinavalvonta-asetuksen 25–28 artiklan mukaisesta ulkorajavalvonnasta, valvontaviranomaisista ja muutoksenhausta valvontaviranomaisten päätöksiin säädetään kyseisessä laissa.

13 §
Tulli

Tulli toimii markkinavalvonta-asetuksen 25–28 artiklassa tarkoitettuna markkinavalvontaviranomaisena tässä laissa tarkoitettujen kemikaalien ja niitä sisältävien esineiden maahantuontia, maastavientiä ja kauttakulkua koskevan Euroopan unionin kemikaalilainsäädännön noudattamisen valvonnassa sekä tämän lain biosidivalmisteita koskevien säännösten noudattamisen valvonnassa biosidivalmisteiden maahantuonnin, maastaviennin ja kauttakulun yhteydessä.

Euroopan unionin kemikaalilainsäädännön noudattamisen valvonnassa Tullin tehtävänä on erityisesti valvoa, että:

1) REACH-asetuksen II osastossa tarkoitetut rekisteröinnit ja ilmoitukset on tehty tuotaessa aineita ja niitä sisältäviä seoksia ja esineitä;

2) REACH-asetuksen VII osastossa tarkoitettu lupa on annettu tuotaessa luvanvaraisia aineita ja niitä sisältäviä seoksia;

3) REACH-asetuksen 67 artiklassa tarkoitettuja rajoituksia noudatetaan tuotaessa aineita ja niitä sisältäviä seoksia ja esineitä;

4) POP-asetuksessa tarkoitettuja kieltoja ja rajoituksia noudatetaan tuotaessa asetuksen liitteissä I ja II tarkoitettuja aineita;

5) PIC-asetuksen liitteessä I tarkoitettujen kemikaalien ja niitä sisältävien esineiden tuontia ja vientiä koskevia velvoitteita sekä liitteessä V tarkoitettujen kemikaalien ja esineiden vientikieltoa noudatetaan;

6) elohopea-asetuksen elohopeaa, elohopeayhdisteitä ja elohopeaseoksia koskevia 3 artiklassa säädettyjä vientirajoituksia ja 4 artiklassa säädettyjä tuontirajoituksia sekä 5 artiklassa säädettyä lisättyä elohopeaa sisältävien tuotteiden vientiä ja tuontia koskevaa kieltoa noudatetaan;

7) biosidiasetuksen velvoitteita biosidivalmisteiden hyväksymisestä ja käsiteltyjen esineiden tuonnista noudatetaan.

Kun tavaraerä saapuu Suomeen Euroopan unionin jäsenmaasta, Tulli toimii REACH-asetuksen liitteessä XVII tarkoitettujen rajoitusten sekä biosidiasetuksen ja tämän lain mukaisten biosidivalmisteiden hyväksymistä ja käsiteltyjen esineiden tuontia koskevien velvoitteiden noudattamisen markkinavalvontaviranomaisena Suomessa tapahtuvan tavaraerän purkamisen ja siihen liittyvän varastoinnin yhteydessä.

Valvonnassa noudatetaan markkinavalvontalain lisäksi tullilakia (304/2016), jollei tässä laissa toisin säädetä.

Selostus:

Pykälän 1 momentin mukaan Tulli toimii EU:n ulkorajavalvonnassa markkinavalvontaviranomaisena kemikaalilaissa tarkoitettujen kemikaalien ja niitä sisältävien esineiden maahantuonnin, maastaviennin ja kauttakulun osalta noudattaen, mitä EU:n markkinavalvonta-asetuksen 25−28 artiklassa säädetään. Samaa sovelletaan säännöksen nojalla kemikaalilain biosidivalmisteita koskevien säännösten noudattamisen valvonnassa biosidivalmisteiden maahantuonnin, maastaviennin ja kauttakulun yhteydessä.

Edellä sanotun lisäksi noudatetaan, mitä markkinavalvonnasta, markkinavalvonta-asetuksen 25–28 artiklan mukaisesta ulkorajavalvonnasta, valvontaviranomaisista ja muutoksenhausta valvontaviranomaisten päätöksiin säädetään markkinavalvontalaissa sekä mitä markkinavalvonnan, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista EU:n markkinavalvonta-asetuksessa säädetään. Uudella sääntelyllä on varmistettu jo EU:n markkinavalvonta-asetuksella osittain kumotun NLF-asetuksen aikana voimassa olleen nykytilan jatkuminen. Nykykäytännön mukaan Tulli ei ainoastaan tee tarkastuksia ja ota näytteitä, jotka tutkitaan tullilaboratoriossa, vaan tekee myös hallinnolliset päätökset valvontatapauksissa.

Pykälän 2 momentti on pysynyt ennallaan.

Pykälän 3 momentissa säädetään erikseen Tullin toimivan EU:n sisämarkkinoilla eräissä tilanteissa nimenomaan markkinavalvontaviranomaisena. Ehdotetuilla muutoksilla on varmistettu nykytilan jatkuminen. Tulli ei siis ainoastaan tee tarkastuksia ja ota näytteitä vaan tekee myös hallinnolliset päätökset valvontatapauksissa. Muilta osin 3 momentti on pysytetty sisällöllisesti ennallaan.

Pykälän 4 momentissa säädetään Tullin noudattavan valvonnassaan markkinavalvontalakia nykyisin jo noudatetun tullilain (304/2016) lisäksi. Lisäksi säädösviittaus uudistettuun tullilakiin on päivitetty. Tullin rooli ja toiminta pysyy lähtökohtaisesti entisellään. Valvontatilanteissa ei ole aina mahdollista selvästi erottaa, onko kyse tullilaissa tarkoitetusta valvonnasta vai markkinavalvonnasta, ja tällöin on tarpeen, että viranomaisilla on tehtäviensä hoitamiseksi toimivaltuudet molempien säädösten mukaan. Joskus sama viranomainen toimii sekä markkinavalvontaviranomaisena että säädöksen muista viranomaisvelvoitteista tai valvonnasta vastaavana viranomaisena. Viranomainen valvontaa tai markkinavalvontaa suorittaessaan soveltaa sitä lainsäädäntöä, joka soveltuu kulloiseenkin tilanteeseen.

45 §
Luvun soveltamisala

Tämän lain 7 lukua sovelletaan muuhun valvontaan kuin kemikaalien markkinavalvontaan.

Poiketen siitä, mitä 1 momentissa säädetään, 45 a ja 45 b §:n 3 momenttia sovelletaan kemikaalien markkinavalvontaan.

Kemikaalien markkinavalvonnassa noudatetaan, mitä markkinavalvontalaissa säädetään, jollei tässä laissa toisin säädetä. Markkinavalvontalaissa tarkoitettuna tuotteena pidetään tätä lakia sovellettaessa kemikaalia, kemikaalia sisältävää esinettä tai käsiteltyä esinettä ja talouden toimijana sitä, joka tässä laissa tai Euroopan unionin kemikaalilainsäädännössä tarkoitetulla tavalla valmistaa, itse tai ainoan edustajan roolissa tuo maahan, saattaa markkinoille, vie maasta, varastoi, pakkaa tai jakelee tuotetta.

Kun kemikaalien markkinavalvonnan toimenpiteitä kohdistetaan talouden toimijaan, sovelletaan, mitä markkinoille saattamisen ja biosidien osalta markkinoille saataville asettamisen määritelmistä säädetään Euroopan unionin kemikaalilainsäädännössä. Kansallisesti hyväksyttyjen biosidivalmisteiden markkinoille saattamisella tarkoitetaan kuitenkin markkinoille saattamista Suomessa.

Selostus:

Lakimuutoksella säädetty pykälä on uusi, ja aiempi 45 §:n säännös on siirretty muuttamattomana uudeksi 45 b §:ksi.

Pykälän 1 momentissa rajataan luvun soveltamisala muuhun valvontaan kuin kemikaalien markkinavalvontaan. Koska myös kemikaalien markkinavalvonnasta säädetään jatkossa markkinavalvontalaissa, on ollut tarpeen säätää nimenomaisesti 7 luvun soveltamisesta jatkossa ainoastaan muuhun valvontaan kuin kemikaalien markkinavalvontaan. Rajauksen perusteella vain muuhun valvontaan soveltuvat luvun säännökset on kuitenkin edelleen tarpeen säilyttää laissa.

Pykälän 2 momentti sisältää poikkeuksen 1 momentin pääsäännöstä. Näin ollen 1 momentista poiketen lain 45 a §:ää ja 45 b §:n 3 momenttia sovelletaan edelleen nimenomaan kemikaalien markkinavalvontaan.

Pykälän 3 momentissa viitataan kemikaalien markkinavalvonnan osalta markkinavalvontalakiin. Markkinavalvontalakia noudatetaan momentin perusteella kemikaalien markkinavalvonnassa, ellei kemikaalilaissa muussa yhteydessä toisin säädetä. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on säädetty markkinavalvontalaissa ns. markkinavalvontaviranomaiseksi. Markkinavalvontalaista ja -asetuksesta johtuvien lainsäädäntöuudistusten seurauksena viraston eri tuotesektoreita valvotaan yhdenmukaisesti markkinavalvontalain nojalla.

Pykälän 3 momentissa säädetään myös markkinavalvontalaissa tarkoitettujen tuotteiden määritelmästä kemikaalilakia sovellettaessa. Markkinavalvontalaissa tarkoitettuna tuotteena pidetään kemikaalia, kemikaalia sisältävää esinettä tai käsiteltyä esinettä. Talouden toimijalla puolestaan tarkoitetaan sitä, joka kemikaalilaissa tai Euroopan unionin kemikaalilainsäädännössä tarkoitetulla tavalla valmistaa, itse tai ainoan edustajan roolissa tuo maahan, saattaa markkinoille, vie maasta, varastoi, pakkaa tai jakelee tuotetta. Markkinavalvonta-asetuksessa "tuote" ja "talouden toimija" ovat keskeisiä käsitteitä, mutta niitä ei ole määritelty markkinavalvontalaissa. Tuotteen käsitteen osalta määritelmää ei ole edes markkinavalvonta-asetuksessa. Mainituista syistä johtuen kemikaalilaissa on tarpeen säätää näiden käsitteiden määritelmistä sekä niiden suhteesta lain 6 §:ssä määriteltyyn kemikaaliin ja alan toimijoihin, joihin viranomainen kohdistaa valvontaansa.

Pykälän 4 momentissa säädetään, että markkinoille saattamisen ja biosidien osalta markkinoille saataville asettamisen määritelmiin sovelletaan Euroopan unionin kemikaalilainsäädännössä säädettyjä määritelmiä, kun kemikaalien markkinavalvonnan toimenpiteitä kohdistetaan talouden toimijaan. REACH- ja CLP-asetuksissa säädetty kemikaalien "markkinoille saattamista" koskeva määritelmä eroaa merkittävästi markkinavalvontalain 2 §:ssä tarkoitetusta tuotteiden "markkinoille saattamisesta". Selvyyden vuoksi on siis syytä erikseen säätää, että "markkinoille saattamisen" ja "markkinoille saataville asettamisen" terminologia määräytyy EU:n kemikaalilainsäädännön eikä markkinavalvontalain mukaan. Kuitenkin kemikaalilain 5 luvussa tarkoitettujen kansallisesti hyväksyttyjen biosidivalmisteiden markkinavalvonnan osalta markkinavalvontalain ilmaisulla "saattaa markkinoille" tarkoitetaan biosidivalmisteen saattamista markkinoille Suomessa.

45 a §
Oikeus luovuttaa salassa pidettäviä tietoja markkinavalvonnassa

Sen lisäksi, mitä markkinavalvontalain 13 §:ssä säädetään, markkinavalvontaviranomainen saa luovuttaa pykälässä tarkoitettuja välttämättömiä tietoja myös terveydensuojeluviranomaisille tai asiantuntijavirastoille ja -laitoksille terveyshaitan tai terveydellisen riskin arviointia varten.

Selostus:

Pykälän mukaan sen lisäksi, mitä markkinavalvontalain salassa pidettävien tietojen luovuttamista koskevassa 13 §:ssä säädetään, markkinavalvontaviranomainen saa luovuttaa pykälässä tarkoitettuja aineen tai seoksen koostumusta koskevia tai vastaavia salassa pidettäviä tietoja myös terveydensuojelulain (763/1994) 2 luvussa mainituille terveydensuojeluviranomaisille tai asiantuntijavirastoille ja -laitoksille terveyshaitan tai terveydellisen riskin arviointia varten. Terveydensuojelulaissa mainittuja terveydensuojeluviranomaisia ovat sosiaali- ja terveysministeriö, sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, aluehallintovirasto ja kunnan terveydensuojeluviranomainen sekä tietyissä tapauksissa Puolustusvoimat. Asiantuntijavirastoja ja -laitoksia ovat puolestaan esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Työterveyslaitos. Asiantuntijavirastoilla ja -laitoksilla on usein terveydensuojeluviranomaisia avustava rooli terveyshaitan arvioinnissa. Asiantuntijavirastot ja -laitokset saattavat myös joissain tapauksissa tarvita tietoa itsenäisesti aineen tai seoksen terveydellisen riskin arvioimiseksi.

45 b §
Vakavaa haittaa tai vaaraa aiheuttavan kemikaalin kieltäminen tai rajoittaminen

Niiltä osin kuin kemikaalia ei rajoiteta REACH-asetuksessa, valtioneuvosto voi päätöksellään rajoittaa tai kieltää määräajaksi tai toistaiseksi kemikaalin tai kemikaalia sisältävän esineen valmistuksen, maahantuonnin, markkinoille saattamisen ja muun luovuttamisen, maastaviennin, käytön tai muun näihin rinnastettavan kemikaalin käsittelyn sekä määrätä toimintaa koskevista rajoituksista ja ehdoista, jos kemikaalin tai kemikaalia sisältävän esineen käytön todetaan tai voidaan perustellusti arvioida aiheuttavan vakavaa haittaa tai vaaraa terveydelle tai ympäristölle.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös voidaan myös tehdä EU:n kemikaalilainsäädännössä olevan suojalausekkeen käyttämiseksi.

Jos 1 momentissa tarkoitetun haitan tai vaaran torjuminen edellyttää pikaisia toimenpiteitä, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voi väliaikaisesti määrätä tarvittavista kielloista ja rajoituksista. Asia on tällöin viivytyksettä saatettava valtioneuvoston päätettäväksi.

Selostus:

Aiempi kemikaalilain 45 § on siirretty uudeksi 45 b §:ksi. Pykälä on muutoin pysynyt ennallaan.

46 §
Valvontaviranomaisen kiellot ja määräykset

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Suomen ympäristökeskus voi määrätä kemikaalin tai kemikaalia sisältävän esineen markkinoille saattamisen tai markkinoilla saataville asettamisen kieltämisestä, markkinoilta poistamisesta, palautusmenettelystä, aiheutuneesta vaarasta ilmoittamisesta tai määrätä, että kemikaali tehdään asianmukaisesti vaarattomaksi, kun on kysymys PIC-asetuksen tai 23 §:n 1 tai 2 momentin noudattamisen valvonnasta.

Selostus:

Pykälän 2 momenttia on täsmennetty Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) lain mukaisia kieltoja ja määräyksiä koskevan toimivallan osalta. SYKE voi määrätä kemikaalin tai kemikaalia sisältävän esineen markkinoille saattamisen tai markkinoilla saataville asettamisen kieltämisestä, markkinoilta poistamisesta, palautusmenettelystä ja aiheutuneesta vaarasta ilmoittamisesta taikka määrätä, että kemikaali tehdään asianmukaisesti vaarattomaksi vaarallisten kemikaalien viennistä ja tuonnista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU 649/2012, PIC-asetus) tai 23 §:n 1 tai 2 momentin noudattamiseen liittyvissä tilanteissa. Kemikaalilain 23 §:ssä säännellään kemikaalien maastavientiä koskevia ilmoituksia. Aiempi vastaava Tukesin valtuus on poistettu päällekkäisenä markkinavalvontalaissa säädetyn valtuuden kanssa. SYKE ei ole markkinavalvontaviranomainen, minkä vuoksi toimivaltuudesta on säädettävä momentissa nimenomaisesti.

Pykälän 3 momentti, jossa säädetään Tukesin sekä sen tarkastajan oikeudesta antaa väliaikainen kielto, on kumottu tarpeettomana ja päällekkäisenä sääntelynä markkinavalvontalain kanssa.

55 §
Muutoksenhaku

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Turvallisuus- ja kemikaaliviraston määräämään 45 b §:n 3 momentissa tarkoitettuun väliaikaiseen kieltoon tai rajoitukseen ei saa hakea muutosta valittamalla.

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Selostus:

Pykälän 2 momenttia on muutettu poistamalla Turkesin tai sen tarkastajan antamaa 46 §:n 3 momentin mukaista väliaikaista kieltoa koskeva valitusoikeus.


Tämä laki on tullut voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2022.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.