Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Ekosuunnittelulakiin tehty EU:n markkinavalvonta-asetuksen edellyttämät muutokset

Laki tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annetun lain muuttamisesta 256/2022

Selostettavalla lailla muutetaan tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annettua lakia (1005/2008, ekosuunnittelulaki). Muutosten taustalla on Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta (EU 2019/1020, markkinavalvonta-asetus), jonka soveltamisen tueksi nyt annetaan täydentävää kansallista sääntelyä.

Nykyistä energiaan liittyviä tuotteita koskevaa ekosuunnittelulakia on pidetty pääosin toimivana, eivätkä markkinavalvonta-asetuksesta johtuvat muutostarpeet edellytä lain perusteellisempaa uudistamista. Lakia onkin muutettu ainoastaan niiltä osin kuin muutokset ovat olleet tarpeen markkinavalvonta-asetuksen kansallisen täytäntöönpanon vuoksi ja lain mukauttamiseksi eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain (1137/2016, markkinavalvontalaki) soveltamisalaan. Annetulla muutossäädöksellä on mm. täsmennetty ekosuunnittelulain suhdetta muuhun lainsäädäntöön ja kumottu valvontaviranomaisena toimivan Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) tiedonsaanti- ja tarkastusoikeuksia koskevaa sääntelyä, joka muutoin olisi päällekkäistä EU:n markkinavalvonta-asetuksen tai kansallisen markkinavalvontalain kanssa. Lisäksi rangaistussäännöksiä koskevaan 37 §:n 1 momenttiin on lisätty uusia, markkinavalvonta-asetuksesta johtuvia kohtia.

Laki on tullut voimaan 11.4.2022.

Ks. myös HE 139/2021 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista annetun lain (1005/2008) 28, 29, 31 ja 32 § sekä 37 §:n 1 momentin 3 kohta,

sellaisina kuin niistä ovat 28 ja 29 § laissa 1269/2010, 32 § laeissa 1009/2010 ja 1269/2010 sekä 37 §:n 1 momentin 3 kohta laissa 1175/2018,

muutetaan 27 § ja 37 §:n 1 momentin 7 kohta, sellaisina kuin ne ovat, 27 § laissa 1269/2010 ja 37 §:n 1 momentin 7 kohta laissa 1175/2018, sekä

lisätään lakiin uusi 3 a § ja 37 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 1175/2018, uusi 14–17 kohta seuraavasti:

1 luku
Yleiset säännökset

3 a §
Suhde muuhun lainsäädäntöön

Markkinavalvonnasta, markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2019/1020, jäljempänä markkinavalvonta-asetus, 25–28 artiklan mukaisesta ulkorajavalvonnasta ja muutoksenhausta valvontaviranomaisten päätöksiin säädetään eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetussa laissa (1137/2016). Mainitussa laissa tarkoitettuna talouden toimijana pidetään tätä lakia sovellettaessa elinkeinonharjoittajaa sekä tuotteen maahantuojaa, valtuutettua edustajaa ja valmistajaa.

Markkinavalvonnan, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista säädetään markkinavalvonta-asetuksessa.

Selostus:

Selostettavan uuden pykälän 1 momentissa säädetään lain suhteesta markkinavalvontalakiin sekä markkinavalvonta-asetukseen. Lisäksi 1 momentissa säädetään toimijoista, joita pidetään markkinavalvonta-asetuksessa ja markkinavalvontalaissa tarkoitettuina talouden toimijoina.

Pykälän 2 momentissa viitataan lisäksi vielä yleisesti markkinavalvonta-asetukseen.

27 §
Valvontaviranomainen

Energiaan liittyvien tuotteiden tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten mukaisuutta valvovasta viranomaisesta säädetään eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain 4 §:n 1 momentissa.

Selostus:

Selostettavassa pykälässä viitataan markkinavalvontalain 4 §:n 1 momenttiin. Viittaussäännös on luonteeltaan informatiivinen. Kyseisen 4 §:n 1 momentin ja viittaussäännöksen nojalla Tukes on ekosuunnittelulain mukaisissa asioissa toimivaltainen markkinavalvontaviranomainen. Aiemmin 27 §:ssä on säädetty Tukesin asemasta lain valvontaviranomaisena nimenomaisesti eikä viittaussäännöksen kautta.

37 §
Rangaistussäännökset

Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

7) 33 §:ssä säädettyä tarkastuslaitoksen tiedonantovelvollisuutta,

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

14) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a alakohdassa säädettyä valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta varmentaa, että EU-vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat on laadittu, pitää vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat Turvallisuus- ja kemikaaliviraston saatavilla kymmenen vuoden ajan ja varmistaa, että tekniset asiakirjat voidaan antaa pyynnöstä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston saataville,

15) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan b alakohdassa säädettyä valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta toimittaa markkinavalvontaviranomaisen perustellusta pyynnöstä tälle kaikki tiedot ja asiakirjat, jotka ovat tarpeen tuotteen vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi,

16) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan c alakohdassa säädettyä valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta ilmoittaa riskin aiheuttavasta tuotteesta markkinavalvontaviranomaiselle,

17) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan d alakohdassa säädettyä valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta varmistaa, että ryhdytään viipymättä tarvittaviin korjaaviin toimiin, jos tuote ei vastaa sille säädettyjä vaatimuksia, tai jos tämä ei ole mahdollista, vähentää kyseisestä tuotteesta aiheutuvia riskejä,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, tuotteiden ekologista suunnittelua ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista koskevien säännösten rikkomisesta sakkoon.

Selostus:

Ekosuunnittelulain 37 §:n 1 momentin rangaistussäännöksiä on täydennetty uusilla, markkinavalvonta-asetuksesta johtuvilla 14–17 kohdilla. Lisäksi markkinavalvontasääntelyn kanssa päällekkäinen 37 §:n 1 momentin 3 kohdan rangaistussäännös on kumottu kaksoisrangaistavuuden kiellon vuoksi. Uudella sääntelyllä täytetään kansalliselle lainsäätäjälle markkinavalvonta-asetuksen 41 artiklassa asetettu velvoite säätää tehokkaista, oikeasuhtaisista ja varoittavista rikkomusten seurauksista. Tuotteiden ekologista suunnittelua ja energiamerkinnälle asetettavia vaatimuksia koskevien säännösten rikkomisesta on tuomittava 37 §:n nojalla sakkoon, jollei muualla laissa ole säädetty ankarampaa rangaistusta. Valmisteluvaiheessa keskusteltiin myös hallinnollisen seuraamusmaksun käyttöönoton mahdollisuudesta ekosuunnittelulain soveltamisalalla. Seuraamusjärjestelmän uudistaminen hallinnollisen sanktion suuntaan olisi kuitenkin vaatinut lainvalmistelun ja markkinavalvonta-asetuksen täytäntöönpanon aikatauluun nähden liian laajoja selvityksiä.

Soveltuva syyksiluettavuuden aste on 14–17 kohdissa tarkoitetuissa tapauksissa rajoitettu tahallisuuteen tai törkeään huolimattomuuteen samalla tavoin kuin lain muissa rangaistussäännöksissä. Mainituissa kohdissa rikkomusten tai laiminlyöntien ei ole katsottu eroavan vakavuudeltaan jo aiemmin ekosuunnittelulaissa säädetystä. Syyksiluettavuuden asteen osalta muutostarpeita ei ole havaittu myöskään aiemmin säädetyissä rangaistussäännöksissä.

Ekosuunnittelulain 37 §:n 1 momentin 14 kohdan mukaan rangaistavaa on, jos valmistaja, maahantuoja, valtuutettu edustaja tai jakelupalvelujen tarjoaja laiminlyö EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen ja teknisten asiakirjojen laatimisen varmistamisen. Rangaistavaa on myös laiminlyödä vaatimustenmukaisuusvakuutuksen ja teknisten asiakirjojen pitäminen Tukesin saatavilla vaaditun ajan tai varmistaa, että tekniset asiakirjat voidaan antaa pyynnöstä Tukesin saataville. Säännöksen taustalla on markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a alakohta.

Pykälän 1 momentin 15 kohdassa säädetään rangaistavaksi se, että valmistaja, maahantuoja, valtuutetun edustaja tai jakelupalvelujen tarjoaja rikkoo velvollisuuttaan toimittaa Tukesin perustellusta pyynnöstä tälle tuotteen vaatimustenmukaisuuden osoittamiseen tarvittavat tiedot ja asiakirjat. Säännöksen taustalla on markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan b alakohta. Rangaistavaksi teoksi voitaisiin säännöksen nojalla katsoa esimerkiksi tuotteen maahantuojan laiminlyönti toimittaa vaatimustenmukaisuuden täyttämistä koskevia tietoja, vaikka Tukes epäilisi tuotteen vaatimuksenmukaisuutta joiltain osin ja olisi esittänyt maahantuojalle asiaa koskevan tietopyynnön.

Pykälän 1 momentin 16 kohdassa säädetään rangaistavaksi valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan ja jakelupalvelujen tarjoajan riskin aiheuttavaa tuotetta koskevan ilmoitusvelvollisuuden rikkominen. Riskillä tarkoitetaan tässä yhteydessä ekosuunnittelulain vaatimusten vastaisuuden riskiä. Käytännössä tämä tarkoittaa tuotteesta aiheutuvien epätoivottujen ympäristövaikutusten riskiä. Säännöksen taustalla on markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan c alakohta. Rangaistavaksi voitaisiin katsoa esimerkiksi tilanne, jossa tuotteen arvioidaan aiheuttavan mainitun kaltaisen riskin mutta valmistaja pidättäytyy ilmoittamasta riskistä Tukesille.

Pykälän 1 momentin 17 kohdassa säädetään rangaistavaksi valmistajan, maahantuojan, valtuutetun edustajan ja jakelupalvelujen tarjoajan korjaaviin toimiin ryhtymistä koskevan varmistamisvelvollisuuden rikkominen. Säännöksen taustalla on markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan d alakohta. Rangaistavaksi teoksi voitaisiin katsoa esimerkiksi se, että valtuutettu edustaja saisi tiedon tuotteen ekosuunnittelulain vaatimusten vastaisuudesta mutta laiminlöisi ilmoittaa asiasta taholle, jolla on mahdollisuus korjata asia.

Ekosuunnittelulain 37 §:n 1 momentti sisältää vielä toissijaisuuslausekkeen, jonka mukaan momentissa säännellyistä teoista tuomitaan pykälän mukaan, jollei teoista muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta. Momentin mukaisten rangaistavien velvoitteiden laiminlyöntiin voisivat soveltua myös rikoslain (39/1889) 16 luvun 8 §:n väärän todistuksen antaminen viranomaiselle tai 33 luvun väärennysrikokset.


Tämä laki on tullut voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2022.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.