Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Muutoslaki räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettujen laitteiden ja suojausjärjestelmien vaatimustenmukaisuudesta

Laki räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettujen laitteiden ja suojausjärjestelmien vaatimustenmukaisuudesta annetun lain muuttamisesta 249/2022

Räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettujen laitteiden ja suojausjärjestelmien vaatimustenmukaisuudesta annetun lain (1139/2016) muuttamisesta annettiin laki (249/2022).

Lain muuttaminen on osa eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain (1137/2016, markkinavalvontalaki) muutoskokonaisuutta, jolla pannaan täytäntöön uusi markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2019/1020 (markkinavalvonta-asetus). Lakia muutettiin korjaamalla laissa olevat viittaukset NLF-asetukseen viittauksilla markkinavalvonta-asetuksen vastaavaan sääntelyyn. Lisäksi muutoslailla ajantasaistettaisiin muutoksenhakua koskevia säännöksiä. Muutoksen tavoitteena on yhdenmukaistaa markkinavalvontasääntelyä kansallisella tasolla.

Laki tuli voimaan 11.4.2022.

Ks. myös hallituksen esitys 139/2021 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettujen laitteiden ja suojausjärjestelmien vaatimustenmukaisuudesta annetun lain (1139/2016) 4 §:n 22 kohta, 5 ja 23 § sekä 24 §:n 2 ja 3 momentti, sekä

lisätään 4 §:ään uusi 23 kohta, 24 §:n 1 momenttiin uusi 14 ja 15 kohta ja 24 §:ään uusi 4 momentti seuraavasti:

4 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

22) CE-merkinnällä merkintää, jolla valmistaja osoittaa tuotteen olevan merkinnän kiinnittämistä koskevassa unionin yhdenmukaistamislainsäädännössä asetettujen sovellettavien vaatimusten mukainen;

23) jakelupalvelujen tarjoajalla markkinavalvonnasta ja tuotteiden vaatimustenmukaisuudesta sekä direktiivin 2004/42/EY ja asetusten (EY) N:o 765/2008 ja (EU) N:o 305/2011 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2019/1020, jäljempänä markkinavalvonta-asetus, 3 artiklan 11 kohdassa tarkoitettua luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä.

Selostus:

Pykälä sisältää listauksen lain termeistä määritelmineen.

Momentin 22 kohdassa määritellään CE-merkintä. Tämän osalta oikeustila säilyi ennallaan.

Momenttiin lisättiin uusi 23 kohta. Uudessa 23 kohdassa määritellään jakelupalvelujen tarjoaja.

5 §
Suhde muuhun lainsäädäntöön

Vaatimustenmukaisuuden arviointilaitosten akkreditoinnille sekä tuotteiden CE-merkinnälle asetettavista vähimmäisvaatimuksista säädetään akkreditoinnin vaatimusten vahvistamisesta ja neuvoston asetuksen (ETY) N:o 339/93 kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 765/2008, jäljempänä NLF-asetus.

Markkinavalvonnasta, markkinavalvonta-asetuksen 25–28 artiklan mukaisesta ulkorajavalvonnasta, valvontaviranomaisista ja muutoksenhausta valvontaviranomaisten päätöksiin säädetään eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetussa laissa (1137/2016).

Markkinavalvonnan, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista säädetään markkinavalvonta-asetuksessa.

Ilmoitetuille laitoksille asetetuista vaatimuksista, ilmoitettujen laitosten valvonnasta ja muutoksenhausta ilmoitettujen laitosten päätöksiin säädetään eräitä tuoteryhmiä koskevista ilmoitetuista laitoksista annetussa laissa (278/2016).

Sähköturvallisuudesta säädetään sähköturvallisuuslaissa (1135/2016).

Työturvallisuutta koskevista vaatimuksista säädetään työturvallisuuslaissa.

Räjähdysten estämisestä ja räjähdyksiltä suojautumisesta säädetään vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetussa laissa (390/2005).

Selostus:

Pykälässä säädetään tämän lain suhteesta muuhun lainsäädäntöön.

Pykälän 1 momentissa säädetään niistä vähimmäisvaatimuksista, joita akkreditoinnille sekä tuotteiden CE-merkinnälle tulee asettaa. Momentista 1 poistettiin sanan 'akkreditoinnille' jäljestä ilmaisu 'markkinavalvonnalle ja kolmannesta maasta tuotavien tuotteiden ulkorajavalvonnalle'. Momentin viittaus NLF-asetukseen muutettiin siten, että ajankohtaistettiin NLF-asetuksen soveltamisalaa. Aiemmin soveltamisala oli ilmaistu sanamuodoilla 'tuotteiden kaupan pitämiseen liittyvää akkreditointia ja markkinavalvontaa koskevista vaatimuksista', kun uudella asetuksella soveltamisalan ilmaisu muutettiin muotoon 'akkreditoinnin vaatimusten vahvistamisesta'. Käytännössä muutoksella huomioitiin markkinavalvonta-asetuksen aiheuttamat muutokset NLF-asetukseen ja sen soveltamisalaan.

Pykälän 2 momentti sisältää viittauksen eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annettuun lakiin, jossa säädetään markkinavalvonnasta, ulkorajavalvonnasta, valvontaviranomaisista ja muutoksenhausta valvontaviranomaisten päätöksiin. Momenttia muutettiin siten, että aiempi viittaus NLF-asetuksen 27–29 artiklaan muutettiin viittaukseksi markkinavalvonta-asetuksen 25–28 artiklaan.

Momentti 3 on kokonaan uusi ja se sisältää informatiivisen viittauksen markkinavalvonta-asetukseen. Momentin mukaan markkinavalvonta-asetus sisältää säännökset markkinavalvonnan, talouden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön sekä unionin markkinoille tulevien tuotteiden valvonnan puitteista.

Momentti 4 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 3. Momentti sisältää viittauksen eräitä tuoteryhmiä koskevista ilmoitetuista laitoksista annettuun lakiin, jossa säädetään ilmoitetuille laitoksille asetetuista vaatimuksista, ilmoitettujen laitosten valvonnasta ja muutoksenhausta. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

Momentti 5 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 4. Momentti sisältää viittauksen sähköturvallisuuslakiin, jossa säädetään sähköturvallisuudesta. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

Momentti 6 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 5. Momentti sisältää viittauksen työturvallisuuslakiin, jossa säädetään työturvallisuudesta. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

Momentti 7 on aiemman oikeustilan mukainen momentti 6. Momentti sisältää viittauksen vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annettuun lakiin, jossa säädetään räjähdysten estämisestä ja räjähdyksiltä suojautumisesta. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.

23 §
Muutoksenhaku

Ilmoitetun laitoksen päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003).

Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).

Selostus:

Pykälässä säädetään muutoksenhausta laitoksen päätökseen. Pykälä päivitettiin uuden oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) mukaiseksi ja lisäksi tehtiin säädöstekninen muutos.

Pykälän 1 momentissa säädetään oikaisun haun sallittavuudesta. Momentti sisältää viittauksen hallintolakiin, jossa säädetään oikaisuvaatimuksesta. Momenttiin tehtiin säädöstekninen muutos muuttamalla säännös kahdeksi erilliseksi lauseeksi. Aiemmin säännöksessä oli sanan 'oikaisua' jälkeen ilmaus 'siten kuin hallintolaissa (434/2003) säädetään'.

Pykälän 2 momentti sisältää viittauksen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin, jossa säädetään muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen. Momenttia muutettiin siten, että sitä yksinkertaistettiin poistamalla momentista viittaus tiettyyn päätökseen muutoksen kohteena ja korvattiin tämä yleisellä ilmauksella, joka kattaa kaikki muutoksenhaut hallintotuomioistuimeen. Lisäksi momentin vanhentunut viittaus hallintolainkäyttölakiin muutettiin ajankohtaiseksi viittaukseksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin. Lisäksi momentista poistettiin erityinen huomio siitä, että hallinto-oikeuden päätökseen saa hakema muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

24 §
Rangaistussäännös

Joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

14) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a alakohdassa säädettyä valmistajan tai maahantuojan velvollisuutta pitää vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat markkinavalvontaviranomaisen saatavilla kymmenen vuoden ajan ja varmistaa, että tekniset asiakirjat voidaan antaa pyynnöstä markkinavalvontaviranomaisen saataville,

15) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan b alakohdassa säädettyä tietojen ja asiakirjojen toimittamista koskevaa valmistajan tai maahantuojan velvollisuutta,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettuja laitteita ja suojausjärjestelmiä koskevien säännösten rikkomisesta sakkoon.

Jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettuja laitteita ja suojausjärjestelmiä koskevien säännösten rikkomisesta tuomitaan myös se, joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo

1) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a alakohdassa säädettyä EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta tai teknisiä asiakirjoja koskevaa valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta,

2) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan b alakohdassa säädettyä tietojen ja asiakirjojen toimittamista koskevaa valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan velvollisuutta,

3) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan c alakohdassa säädettyä valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan ilmoittamisvelvollisuutta,

4) markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan d alakohdassa säädettyä valtuutetun edustajan tai jakelupalvelujen tarjoajan korjaaviin toimiin ryhtymistä ja riskien vähentämistä koskevaa velvollisuutta.

Sitä, joka rikkoo tämän lain nojalla määrättyä, uhkasakolla tehostettua kieltoa tai velvoitetta, ei voida tuomita 1 ja 2 momentin nojalla rangaistukseen samasta teosta.

CE-merkintärikkomuksesta säädetään CE-merkintärikkomuksesta annetussa laissa (187/2010).

Selostus:

Pykälässä säädetään tämän lain ja markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan 3 kohdan a-d alakohtien mukaisten velvoitteiden rikkomisen rangaistavuudesta.

Pykälän 1 momenttiin lisättiin uudet 14 ja 15 kohdat, joilla laajennettiin rangaistussäännöksen soveltamisalaa koskemaan myös markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklassa tarkoitettujen talouden toimijoiden velvoitteiden laiminlyöntejä. Momenttiin lisättiin uudet kohdat 14 ja 15. Lisätyssä 14 kohdassa säädetään sellaisen laiminlyönnin rangaistavuudesta, joka koskee valmistajan ja maahantuojan velvollisuutta pitää vaatimustenmukaisuusvakuutus ja tekniset asiakirjat markkinavalvontaviranomaisten saatavilla. Lisätyssä 15 kohdassa puolestaan säädetään sellaisen laiminlyönnin rangaistavuudesta, joka koskee valmistajan ja maahantuojan velvollisuutta toimittaa tietoja ja asiakirjoja. Momentin mukaan näiden velvollisuuksien laiminlyönnistä voidaan tuomita sakkoon räjähdysvaarallisissa tiloissa käytettäväksi tarkoitettuja laitteita ja suojausjärjestelmiä koskevien säännösten rikkomisesta.

Pykälään lisättiin uusi 2 momentti. Momentti sisältää toissijaisuuslausekkeen, jonka mukaan momentissa tarkoitetuista teoista tuomitaan, jollei muualla laissa säädetä teosta ankarampaa rangaistusta. Momentissa säädetään sellaisen laiminlyönnin rangaistavuudesta, joka koskee valtuutetun edustajan ja jakelupalvelun tarjoajan EU-vaatimustenmukaisuusvakuutusta ja teknisiä asiakirjoja koskevaa velvollisuutta, tietojen ja asiakirjojen toimittamisvelvollisuutta, ilmoittamisvelvollisuutta tai korjaaviin toimiin ryhtymistä ja riskien vähentämistä koskevaa velvollisuutta. Rangaistussäännös rajattiin koskemaan näissä markkinavalvonta-asetuksen 4 artiklan tilanteissa sellaisia talouden toimijoita ja talouden toimijoiden velvoitteiden rikkomista, joita tämä laki ei aiemmin kattanut.

Aiemman oikeustilan mukainen momentti 2 siirtyi momentiksi 3. Momentti sisältää rajauksen rikkomusten rangaistavuuteen siten, että jos tämän lain nojalla on jo määrätty uhkasakko jonkin kiellon tai velvoitteen tehosteeksi, ei tästä samasta teosta voida tuomita rangaistukseen tämän pykälän 1 ja 2 momentin nojalla. Momenttiin lisättiin viittaus pykälän 2 momenttiin niin, että 3 momentti kattaa 1 momentin lisäksi nyt myös 2 momentissa säädetyt rikkomukset.

Pykälän 4 momentti vastaa aiemman oikeustilan mukaista 3 momenttia. Momentti sisältää viittauksen CE-merkintärikkomuksesta annettuun lakiin, jossa säädetään CE-merkintärikkomuksesta. Sisällöltään säännös säilyi ennallaan.


Tämä laki tuli voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2022.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.