Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Uutta sääntelyä kemikaalilainsäädännöstä poikkeamiseksi maanpuolustusperustein

Valtioneuvoston asetus maanpuolustusta koskevista poikkeuksista kemikaalilainsäädännön soveltamisessa 217/2022

Selostettavalla valtioneuvoston asetuksella on säädetty kansallisista menettelyistä, joilla voidaan sallia maanpuolustuksen kannalta välttämättömiä poikkeuksia kemikaalilain (599/2013) sekä EU:n REACH-asetuksen (EY 1907/2006) ja CLP-asetuksen (EY 1272/2008) noudattamisesta. Uudessa asetuksessa säädetään menettelytavat tilanteisiin, joissa jotakin kemikaalia on maanpuolustuksen kannalta välttämätöntä käsitellä kemikaalilainsäädännössä säädetyistä menettelyistä poikkeavasti. Asetuksessa säädetään paitsi poikkeusperusteista käsittelyä koskevan luvan hakemisen menettelytavoista, myös käsittelyn myöntämisen edellytyksistä sekä käsittelyyn liittyvistä mahdollisista rekisteröinneistä ja tiedonantovelvollisuuksista. Puolustusministeriölle kuuluu asetuksen mukaisen toiminnan ylin ohjaus ja valvonta, mutta lupaharkinnan suorittaa Puolustusvoimien pääesikunta.

Poikkeusperusteisen menettelyn mahdollisuus katsotaan perustelluksi Puolustusvoimien toiminnalle muutoin aiheutuvien vakavien esteiden vuoksi. Annettu asetus perustuu periaatteeseen, jonka mukaan maanpuolustuksen kannalta välttämättömissä yksittäistapauksissa voidaan poiketa REACH- ja CLP- asetusten sekä kemikaalilain säännöksistä. Tällöin kuitenkin Puolustusvoimat velvoitetaan huolehtimaan vastaavista velvoitteista itse selostettavassa asetuksessa tarkemmin säädettävin tavoin. Esimerkiksi salassapitoa koskevien tarpeiden vuoksi poikkeusperusteiseen käsittelyyn sisällytettäviä aineita koskevat ja REACH-asetuksen rekisteröinnissä tarvittavat tiedot toimitetaan asetuksen nojalla Puolustusvoimien pääesikunnalle Euroopan kemikaaliviraston sijaan.

Asetus on annettu kemikaalilain 3 §:n nojalla, ja sillä kumotaan aiempi maanpuolustusta koskevista poikkeuksista kemikaalilainsäädännön soveltamisessa annettu valtioneuvoston asetus (996/2010, ns. poikkeusperusteasetus). Pääosin selostettava asetus kuitenkin vastaa aiempaa sääntelyä. Uuden selostettavan asetuksen tarkoituksena on selkeyttää aiemmin korostetun yksittäistapauksellista Puolustusvoimien harkintaa poikkeusperusteisen kemikaalien käsittelyn edellytyksistä sekä mahdollistaa REACH- ja CLP-asetuksissa tarkoitettu terveyden ja ympäristön korkeatasoinen suojelu maanpuolustusta vaarantamatta.

Asetus on tullut voimaan 7.4.2022.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään:

kemikaalilain (599/2013) 3 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laissa 716/2021:

1 §
Soveltamisala

Tässä asetuksessa säädetään niistä menettelyistä, joilla Suomen maanpuolustuksen kannalta välttämättömissä tapauksissa voidaan poiketa kemikaalilain (599/2013), kemikaalien rekisteröinnistä, arvioinnista, lupamenettelyistä ja rajoituksista (REACH), Euroopan kemikaaliviraston perustamisesta, direktiivin 1999/45/EY muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 793/93, komission asetuksen (EY) N:o 1488/94, neuvoston direktiivin 76/769/ETY ja komission direktiivien 91/155/ETY, 93/67/ETY, 93/105/EY ja 2000/21/EY kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1907/2006, jäljempänä REACH-asetus, ja aineiden ja seosten luokituksesta, merkinnöistä ja pakkaamisesta sekä direktiivien 67/548/ETY ja 1999/45/EY muuttamisesta ja kumoamisesta ja asetuksen (EY) N:o 1907/2006 muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1272/2008, jäljempänä CLP-asetus, sekä mainittujen asetusten nojalla annettujen Euroopan unionin säännösten noudattamisesta.

Selostus:

Asetuksen 1 §:ssä säädetään soveltamisalasta. Asetus on annettu voimassa olevan kemikaalilain nojalla kokonaisuudessaan uudelleen, mutta asetuksen soveltamisala vastaa tästä huolimatta vanhaa sääntelyä. Asetuksen soveltamisalaan kuuluvat menettelyt, joilla voidaan poiketa kemikaalilain sekä REACH-ja CLP-asetuksen säännöksistä Suomen maanpuolustuksen kannalta välttämättömissä tapauksissa.

2 §
Kemikaalin poikkeusperusteinen käsittely

Tässä asetuksessa kemikaalin poikkeusperusteisella käsittelyllä tarkoitetaan sellaista seoksessa, esineessä tai sellaisenaan olevan aineen valmistusta, markkinoille saattamista, käyttöä ja jakelua, jossa kemikaalilain 3 §:n, REACH-asetuksen 2 artiklan 3 kohdan tai CLP-asetuksen 1 artiklan 4 kohdan nojalla poiketaan mainittujen säädösten noudattamisesta.

Kaikessa kemikaalin poikkeusperusteisessa käsittelyssä on noudatettava riittävää huolellisuutta kemikaalin käyttäjän turvallisuuden ja ympäristönsuojelun varmistamiseksi.

Selostus:

Pykälän mukaisella poikkeusperusteisella käsittelyllä tarkoitetaan niitä käsittelyvaiheita, joista REACH- ja CLP-asetuksissa säädetään eli aineen valmistusta, markkinoille saattamista (mukaan lukien maahantuonti), käyttöä (mukaan lukien varastointi) sekä jakelua.

Pykälä vastaa pääosin aiemman poikkeusperusteasetuksen sääntelyä. Aiempaan 2 §:ään sisältynyt säännös kemikaalin poikkeusperusteisesta käsittelystä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999, julkisuuslaki) salassapitosäännöksiin liittyvien edellytysten täyttyessä on kuitenkin selkeyden vuoksi siirretty 3 §:ään. Aiemman 2 momentin loppuosa, jossa säädetään kemikaalin käsittelystä kemikaalilain, REACH-asetuksen tai CLP-asetuksen säännöksistä poiketen tilanteissa, joissa poikkeaminen muutoin olisi maanpuolustuksen luonteen, tarkoituksen tai erityistehtävien vuoksi välttämätöntä, on poistettu tarpeettomana, sillä näistä edellytyksistä säädetään tarkemmin 3 §:ssä.

3 §
Edellytykset kemikaalin poikkeusperusteiselle käsittelylle

Edellytyksenä kemikaalin poikkeusperusteiselle käsittelylle on, että viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 10 kohdassa tai kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa (588/2004) säädetyt asiakirjan salassapitoa koskevat edellytykset täyttyvät.

Lisäksi edellytyksenä kemikaalin poikkeusperusteiselle käsittelylle on, että se aineena, seoksessa tai esineessä on välttämätön osa sellaista järjestelmää, jota ilman ei voida toteuttaa Puolustusvoimien koulutusta, Puolustusvoimien valmiuden ylläpitoa, valmistautumista valmistukseen ja varastointiin poikkeusoloissa tai Puolustusvoimien kansainvälisiä harjoituksia taikka kansainvälisen avun vastaanottamista tai antamista. Kemikaalin poikkeusperusteinen käsittely edellyttää tällöin lisäksi, että kemikaalia ei voida korvata toisella vähemmän haitallisella kemikaalilla teknisistä syistä tai ilman kohtuuttomia tuotekehitys- taikka olemassa olevien varmuus- ja valmiusvarastojen purkukustannuksia.

Selostus:

Asetusehdotuksen 3 §:ssä säädetään niistä edellytyksistä, joiden täyttyessä kemikaalia voidaan käsitellä poikkeusperusteisesti. Tämä säännös on kokonaan uusi voimassa olevaan poikkeusperusteasetukseen nähden. Pykälän nojalla käsittely voi perustua joko asiakirjojen salassapitoon tai maanpuolustuksen luonteen, tarkoituksen tai erityistehtävien vuoksi välttämättömään käsittelytarpeeseen.

Pykälän 1 momentissa säädetään, että kemikaalin käsittely voi olla poikkeusperusteista julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 10 kohdan tai kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa (588/2004) säädettyjen asiakirjan salassapitoa koskevien edellytysten täyttyessä. Poikkeusperusteisen käsittelyn tarve kohdistuu säännöksen nojalla lähinnä REACH-asetuksen perusteella muutoin Euroopan kemikaalivirastoon rekisteröinnin, lupahakemuksen tai luvan osalta toimitettaviin tietoihin. Kyseiset tiedot sisältävät niin yksityiskohtaiset kemikaalit kuin niiden käytöt ja vuotuiset käyttömäärätkin. Tietojen perusteella voitaisiin selvittää kyseisten käyttöjen lukumäärät sekä vuotuiset harjoitus- ja ammuntamäärät. Näitä tietoja koskevat asiakirjat ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan lähtökohtaisesti salassa pidettäviä.

Lisäksi poikkeusperusteinen käsittely voi perustua 1 momentin nojalla kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain asiakirjan salassapitoa koskevien edellytysten täyttymiseen. Kyseisessä laissa säädetään viranomaisten toimenpiteistä kansainvälisten tietoturvallisuusvelvoitteiden toteuttamiseksi (esimerkiksi 6 §:ssä salassapitovelvollisuudesta ja tietojen käytöstä). Lain 6 §:n 1 momentin mukaan erityissuojattava tietoaineisto on pidettävä salassa, jollei kansainvälisestä tietoturvallisuusvelvoitteesta muuta johdu. Lisäksi 6 §:n 2 momentin mukaan erityissuojattavaa tietoaineistoa saa käyttää ja luovuttaa vain siihen tarkoitukseen, jota varten se on annettu, ellei aineiston turvallisuusluokan määritellyt taho ole antanut muuhun suostumustaan. Erityissuojattavat tietoaineistot on määritelty kyseisen lain 2 §:ssä kansainvälisen tietoturvallisuusvelvoitteen mukaisesti turvallisuusluokitelluiksi asiakirjoiksi ja materiaaleiksi sekä niistä saataviksi tiedoiksi ja niiden perusteella tuotetuiksi asiakirjoiksi ja materiaaleiksi.

Pykälän 2 momentissa säädetään kemikaalin käsittelystä poikkeusperusteisesti, jos se aineena, seoksena tai esineessä on välttämätön osa sellaista järjestelmää, jota ilman ei voida toteuttaa Puolustusvoimien koulutusta, Puolustusvoimien valmiuden ylläpitoa, poikkeusolojen valmistukseen ja varastointiin valmistautumista sekä Puolustusvoimien kansainvälisten harjoitusten toteuttamista taikka kansainvälisen avun vastaanottamista tai antamista. Lisäksi edellytetään, että näissä käytöissä kemikaalia ei joko teknisistä syistä tai ilman kohtuuttomia tuotekehitys- tai olemassa olevien varmuus- ja valmiusvarastojen purkukustannuksia voida korvata toisella vähemmän haitallisella kemikaalilla.

Säädetyillä edellytyksillä pyritään selkeyttämään sen arviointia, milloin kemikaalin poikkeusperusteinen käsittely on maanpuolustuksen luonteen, tarkoituksen tai erityistehtävien vuoksi välttämätöntä. Pykälässä luetellut edellytykset kemikaalin poikkeusperusteiselle käytölle perustuvat Puolustusvoimien lakisääteisiin tehtäviin, jotka määritellään puolustusvoimista annetun lain (551/2007) 2 §:ssä. Näihin kuuluvat Suomen sotilaallinen puolustaminen, muiden viranomaisten tukeminen sekä osallistuminen sotilaalliseen kriisinhallintaan. Edellytysten arviointi korostuu erityisesti 9 §:ssä säädetyssä REACH-asetuksen mukaisessa lupamenettelyssä.

4 §
Viranomaiset

Tämän asetuksen mukaisten menettelyiden ylin ohjaus ja valvonta kuuluu puolustusministeriölle.

Pääesikunta johtaa ja valvoo tämän asetuksen mukaisia menettelyjä puolustushallinnossa ja vastaa kemikaalin poikkeusperusteisesta käsittelystä aiheutuvien terveys- ja ympäristöhaittojen torjumisesta ja ehkäisemisestä.

Pääesikunta raportoi myöntämistään poikkeuksista puolustusministeriölle vuosittain. Pääesikunnan teknillinen tarkastusosasto tarkastaa tämän asetuksen mukaiset menettelyt puolustushallinnossa.

Selostus:

Selostettavan pykälän 1 momentin mukaisesti asetuksessa säädettyjen menettelyjen ylin valvonta kuuluu puolustusministeriölle.

Pykälän 2 momentin mukaan Puolustusvoimien pääesikunnan vastuulla on johtaa ja valvoa asetuksen mukaisia menettelyjä puolustushallinnossa ja vastata poikkeusperusteisesta käsittelystä aiheutuvien terveys- ja ympäristöhaittojen torjumisesta ja ehkäisemisestä.

Pykälän 3 momentissa säädetty Puolustusvoimien pääesikunnan vuotuinen raportointivelvollisuus ei sisältynyt aiempaan sääntelyyn. Momentin mukaan pääesikunnan on raportoitava puolustusministeriölle vuosittain myöntämänsä poikkeukset. Tämä tehostaa puolustusministeriön ehdotetun asetuksen mukaisten menettelyjen ylintä ohjausta ja valvontaa sekä turvaa toiminnan lainmukaisuutta.

Pääesikunnan teknillinen tarkastusosasto tarkastaa asetuksen mukaiset menettelyt puolustushallinnossa. Tarkastaminen tarkoittaa tässä yhteydessä mm. menettelyjen kattavuuden ja aukottomuuden, teknisten perusteiden ja asianmukaisuuden tarkastamista. Tarkoitus on, että näin myös varmistetaan menettelyiden riittävyys ja vertailukelpoisuus siviilitoiminnan kanssa. Varmistaminen on osa normaalia viranomaisyhteistyötä mm. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston kanssa.

5 §
Kemikaalin poikkeusperusteisesta käsittelystä päättäminen

Pääesikunta päättää, voidaanko kemikaalia käsitellä poikkeusperusteisesti.

Ennen 1 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemistä Pääesikunnan on pyydettävä Pääesikunnan teknillisen tarkastusosaston lausunto.

Selostus:

Asetuksen 5 §:ssä säädetään poikkeusperusteisesta käsittelystä päättämisestä. Ehdotettu 5 § vastaa sisällöllisesti aiemman sääntelyn 4 §:ää, mutta säännökseen on myös tehty teknisiä tarkennuksia poikkeusperusteasetuksen pykälään nähden.

Pykälän 1 momentin mukaan Puolustusvoimien pääesikunta tekee poikkeusperusteista käsittelyä koskevan päätöksen. Tällaiseen käsittelyyn sovelletaan asetusehdotuksen 7–10 §:ssä tarkoitettuja, muun muassa tiedottamiseen ja rekisteröintiin liittyviä menettelyjä.

Pykälän 2 momentin mukaan ennen ehdotetun 1 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemistä pääesikunnan on hankittava teknillisen tarkastusosaston lausunto. Saatuaan asiasta pääesikunnan teknillisen tarkastusosaston lausunnon pääesikunta päättää ensi vaiheessa, onko kyse kemikaalin poikkeusperusteisesta käsittelystä. Tästä päätöksestä annetaan päätösasiakirja. Toisessa vaiheessa pääesikunta antaa mahdollisen luvan kyseiselle poikkeusperusteiselle käsittelylle saatuaan teknillisen tarkastusosaston lausunnon. Luvanhakija toimittaa kuitenkin vain yhden lupahakemuksen. Hakemuksen toimittamisesta ja sisällöstä säädetään tarkemmin asetuksen 6 §:ssä.

6 §
Lupahakemus

Kemikaalin poikkeusperusteista käsittelyä koskeva lupahakemus tehdään Pääesikunnalle. Hakemuksen voi tehdä puolustushaaraesikunta tai suoraan Pääesikunnan alainen Puolustusvoimien hankintayksikkö taikka suoraan Pääesikunnan alainen Puolustusvoimien varastoinnista vastaava yksikkö. Hakemuksessa on kuvattava toiminta, joka halutaan määriteltävän kemikaalin poikkeusperusteiseksi käsittelyksi ja esitettävä ne syyt, joiden vuoksi toiminta tulisi määritellä kemikaalin poikkeusperusteiseksi käsittelyksi.

Selostus:

Lupahakemusta koskeva 6 § vastaa sisällöllisesti aiemman asetuksen 5 §:n sääntelyä. Uuden pykälän mukaan poikkeusperusteista käsittelyä koskeva lupahakemus tehdään pääesikunnalle. Hakemuksen voi tehdä puolustushaaraesikunta, suoraan ´pääesikunnan alainen Puolustusvoimien hankintayksikkö tai suoraan pääesikunnan alainen Puolustusvoimien varastoinnista vastaava yksikkö. Hakemuksessa on kuvattava hakemuksen mukaan kemikaalin poikkeusperusteiseksi käsittelyksi määriteltävä toiminta ja lisäksi esitettävä syyt, joiden vuoksi toiminta tulisi määritellä poikkeusperusteiseksi.

7 §
REACH-asetuksen mukainen rekisteröinti

Jos kemikaalin käsittely on yksinomaan poikkeusperusteista, REACH-asetuksen mukaisen rekisteröintivelvoitteen piiriin kuuluvan aineen valmistajan ja EU-maahantuojan ei tarvitse tehdä REACH-asetuksen II osastossa tarkoitettua rekisteröintiä Euroopan kemikaalivirastolle eikä toimittaa kemikaalilain 22 §:ssä tarkoitettuja tietoja Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle.

Jos kemikaalin käsittely on osaksi poikkeusperusteista, aineen valmistajan ja EU-maahantuojan ei tarvitse rekisteröinnissä ilmoittaa poikkeusperusteista käsittelyä tunnistettuna käyttönä eikä ottaa sitä huomioon kemikaaliturvallisuusarvioinnissa.

Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetun kemikaalin poikkeusperusteiseen käsittelyyn tarkoitetun kemikaalin valmistajan ja EU-maahantuojan tulee toimittaa REACH-asetuksen 10 ja 12 artiklassa tai 17 ja 18 artiklassa tarkoitetuissa tapauksissa mainituissa artikloissa tarkoitetut tiedot Pääesikunnalle.

Pääesikunnan tulee laatia REACH-asetuksen 14 ja 37 artiklassa tarkoitettu kemikaaliturvallisuusraportti kemikaalin poikkeusperusteisen käsittelyn osalta, jos Puolustusvoimat ei anna aineen käyttöä koskevia tietoja aineen toimittajalle.

REACH-asetuksen 38 artiklan mukainen ilmoitus tehdään kemikaalin poikkeusperusteisen käsittelyn osalta Pääesikunnalle.

Selostus:

Pykälässä säädetään REACH-asetuksen mukaisesta rekisteröinnistä poikkeusperusteisessa käsittelyssä. Aiemman vastaavan pykälän 1 momentin viittaussäännös kemikaalilain 48 a §:ään on päivitetty viittaukseksi kemikaalilain 22 §:ään. Kemikaalilaki on uudistettu kokonaisuudessaan vuonna 2013, ja tietojen toimittamisesta säädetään nykyisin kemikaalilain 22 §:ssä. Muutoin pykälä vastaa aiemman poikkeusperusteasetuksen 6 §:n sääntelyä.

8 §
Tiedottaminen toimitusketjussa ja jatkokäyttäjän velvollisuudet

Luvanhakijan tulee täydentää Puolustusvoimien käyttöön tarkoitettua käyttöturvallisuustiedotetta kemikaalin poikkeusperusteisen käsittelyn osalta vastaamaan kemikaalin poikkeusperusteista käsittelyn koskevaa lupaa ja REACH-asetuksessa säädettyjä vaatimuksia sekä toimittaa käyttöturvallisuustiedotteen kyseisen kemikaalin käyttäjän saataville.

Selostus:

Pykälässä säädetään tiedottamisesta toimitusketjussa ja jatkokäyttäjän velvollisuuksista. Luvanhakijan on säännöksen nojalla täydennettävä Puolustusvoimien käyttöön tarkoitettua käyttöturvallisuustiedotetta poikkeusperusteisen käsittelyn osalta vastaamaan poikkeusperusteista lupaa sekä REACH-asetuksen vaatimuksia ja toimitettava käyttöturvallisuustiedote kyseisen kemikaalin käyttäjän saataville. Puolustusvoimien käyttöön toimitettavan aineen tai seoksen valmistajan, maahantuojan tai jatkokäyttäjän laatimassa käyttöturvallisuustiedotteessa ei ole aineen tai seoksen puolustusperusteiseen käyttöön liittyvästä käyttötarkoituksen salassapidosta johtuen altistumisskenaarioita poikkeusperusteisen käytön osalta. Käyttöturvallisuustiedotetta on kuitenkin täydennettävä poikkeusperusteisen käytön osalta. Lisäksi on tehtävä aineen tai seoksen käyttöä koskeva altistumisskenaario ja toimitettava se aineen tai seoksen käyttäjän saataville. Ehdotettu pykälä vastaa aiemman poikkeusperusteasetuksen 7 §:n sääntelyä, mutta siihen on tehty teknisiä muutoksia. Pykälää on muutettu niin, että luvanhakijan velvollisuus toimittaa hakemuksen yhteydessä kemikaaliturvallisuusraportti ja altistumisskenaario käy pykälästä selkeästi ilmi. Lisäksi uudessa sanamuodossa korostetaan, että käyttöturvallisuustiedotetta on täydennettävä vastaamaan myös poikkeusperusteista lupaa. Säännöksessä tarkoitetut luvanhakijat määritellään edellä 6 §:ssä.

9 §
REACH-asetuksen mukainen lupamenettely

Jos Puolustusvoimissa käytetään tai Puolustusvoimien tilauksesta valmistetaan tai käytetään REACH-asetuksen mukaista luvanvaraista ainetta kemikaalin poikkeusperusteiseen käsittelyyn, REACH-asetuksen 62 artiklan mukaista lupaa haetaan Euroopan kemikaaliviraston sijasta Pääesikunnalta. Lupahakemuksen tekemiseen sovelletaan, mitä 62 artiklassa säädetään. Pääesikunta käsittelee lupahakemuksen 60 artiklan periaatteiden mukaisesti lukuun ottamatta mainitun artiklan 1 kohtaa sekä 4 kohdassa tarkoitettujen komiteoiden lausuntoja. Puolustusvoimissa lausunnon antaa Pääesikunnan nimeämä kemikaalitoimikunta. Sosioekonomisten seikkojen harkinnassa vaikuttavana tekijänä otetaan huomioon kemikaalin tarve puolustuskäytössä. Lupamenettelyssä ei noudateta REACH-asetuksen 61 ja 63–66 artiklassa säädettyä menettelyä.

Selostus:

Pykälässä säädetään REACH-asetuksen mukaisesta lupamenettelystä asetuksen mukaisessa poikkeusperusteisessa käsittelyssä. Pykälään on lisätty aiemmasta sääntelystä poiketen, että komiteoiden lausuntoa vastaavan lausunnon Puolustusvoimissa antaa pääesikunnan nimeämä kemikaalitoimikunta. Lisäksi on säädetty aiempaa sääntelyä täsmentäen, ettei poikkeusperusteisessa lupamenettelyssä noudateta REACH-asetuksen 61 ja 63–66 artikloiden mukaista menettelyä.

10 §
CLP-asetuksen mukainen luokitus ja merkinnät sekä ilmoitus

CLP-asetuksen mukainen luokitusilmoitus tehdään Pääesikunnalle Euroopan kemikaaliviraston sijaan, jos kemikaalin käsittely on yksinomaan poikkeusperusteista.

Pääesikunta voi päättää, että Puolustusvoimien käyttöön tarkoitettuihin varmuusvarastoihin ennen 1 päivää joulukuuta 2010 toimitettujen aineiden ja ennen 1 päivää kesäkuuta 2015 toimitettujen seosten pakkausmerkintöjen ei tarvitse täyttää kaikkia CLP-asetuksen mukaisia merkintävaatimuksia, kun kyseiset kemikaalit otetaan käyttöön. Varmuusvarastoista käyttöön otettavien kemikaalien mukana on kuitenkin tällöin toimitettava asianmukaiset tiedot terveyden ja ympäristön suojelemiseksi.

Ennen 2 momentissa tarkoitetun päätöksen tekemistä on hankittava Pääesikunnan teknillisen tarkastusosaston lausunto.

Selostus:

Pykälässä säädetään CLP-asetuksen mukaisesta luokituksesta ja merkinnöistä sekä ilmoituksesta asetuksen mukaisessa poikkeusperusteisessa käsittelyssä. Säännös vastaa aiemman poikkeusperusteasetuksen 9 §:n sääntelyä.

11 §
Tietojen luovuttaminen viranomaisille

Pääesikunta luovuttaa pyynnöstä kemikaalilain 2 luvussa tarkoitetuille valvontaviranomaisille näiden kemikaalilain valvonnassa tarvitsemat tiedot niistä kemikaaleista, joiden poikkeusperusteisesta käsittelystä se on päättänyt, ja näiden poikkeusperusteisesta käsittelystä siltä osin kuin tiedot eivät ole salassa pidettäviä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 10 kohdan nojalla.

Selostus:

Pykälässä säädetään tietojen luovuttamisesta viranomaisille. Pykälän mukaan pääesikunta luovuttaa pyynnöstä kemikaalilain 2 luvun mukaisille valvontaviranomaisille näiden kemikaalilain valvonnassa tarvitsemat tiedot asetuksen 5 §:ssä tarkoitetuista kemikaaleista ja niiden poikkeusperusteisesta käytöstä siltä osin kuin kyseiset tiedot eivät ole salassa pidettäviä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 10 kohdan nojalla. Säännös vastaa aiempaa sääntelyä.

12 §
Poikkeaminen velvollisuudesta toimittaa tietoja

Jos tietojen toimittamatta jättäminen on maanpuolustuksen luonteen, tarkoituksen tai erityistehtävien vuoksi välttämätöntä, voidaan Puolustushallinnossa ja maanpuolustusta tukevassa tuotannossa poiketa kemikaalilain 22 b §:ssä säädetystä velvollisuudesta toimittaa Euroopan kemikaalivirastolle tietoja erityistä huolta aiheuttavasta aineesta, jota on sellaisessa esineessä, joka mainitaan Euroopan unionin yhteisessä puolustustarvikeluettelossa, tai joka on:

1) asejärjestelmä ja sen osa;

2) sotilaskäyttöön tarkoitettu viestijärjestelmä;

3) kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta annetussa laissa (562/1996) tarkoitettu kaksikäyttötuote;

4) muu 1–3 kohdassa tarkoitettuja esineitä vastaava maanpuolustusta välittömästi tukeva esine.

Tietojen toimittamista koskevasta velvollisuudesta ei kuitenkaan saa poiketa, jos kyseessä on sellainen tavanomainen esine, jota käytetään sekä siviili- että sotilaskäyttöön.

Selostus:

Pykälän sääntely perustuu kemikaalilain 3 §:n 3 momenttiin, jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää puolustushallintoa ja maanpuolustusta tukevaa tuotantoa koskevista välttämättömistä poikkeuksista lain 22 b §:ssä tarkoitettujen tietojen toimittamiseen sellaisten esineiden osalta, joiden tuotanto tukee välittömästi maanpuolustusta. Kemikaalilain 22 b §:n mukaan REACH-asetuksen 3 artiklan 33 kohdassa tarkoitetun esineen toimittajan on toimitettava mainitun asetuksen 33 artiklan 1 kohdan mukaiset tiedot Euroopan kemikaalivirastolle käyttäen Euroopan kemikaaliviraston tätä tarkoitusta varten saataville asettamia lomakkeita ja ohjelmistotyökaluja. Velvollisuus ei koske toimitusketjussa sellaista esineen toimittajaa, joka ainoastaan toimittaa esineen kuluttajalle.

Vastaavaa sääntelyä ei sisälly aiempaan poikkeusperusteasetukseen. Ensimmäisen momentin mukaan poikkeamisen edellytyksenä on, että tietojen toimittamatta jättäminen Euroopan kemikaalivirastolle olisi maanpuolustuksen luonteen, tarkoituksen tai erityistehtävien vuoksi välttämätöntä. Poikkeusmahdollisuus koskee vain maanpuolustusta välittömästi tukevasta toiminnasta peräisin olevia erityistä huolta aiheuttavia aineita sisältäviä esineitä, esimerkiksi Euroopan unionin yhteisessä puolustustarvikeluettelossa mainittuja esineitä tai muutoin Suomen keskeisten turvallisuusetujen kannalta merkityksellisiä esineitä. Pykälässä tarkoitettuja esineitä voivat olla myös asejärjestelmät ja niiden osat, sotilaskäyttöön tarkoitetut viestijärjestelmät ja kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta annetussa laissa (562/1996) tarkoitetut kaksikäyttötuotteet. Esitetty luettelo ei ole tyhjentävä, sillä 4 kohdan mukaan erityistä huolta aiheuttavaa ainetta sisältävä esine voi olla myös muu kuin edellä momentin 1–3 kohdassa tarkoitettu maanpuolustusta välittömästi tukeva esine.

Pykälän 2 momentin mukaan poikkeusmahdollisuuden soveltamisalan ulkopuolelle rajataan sellaiset esineet, joita käytetään sekä siviili- ja sotilaskäyttöön. Näitä ovat esimerkiksi tavanomaiset ammukset ja luodit sekä muuhun kuin sotilaskäyttöön kehitetyt kulkuneuvot, tekstiilit ja muut vastaavat esineet.

13 §
Voimaantulo

Tämä asetus tulee voimaan 7 päivänä huhtikuuta 2022.

Ennen tämän asetuksen voimaantuloa tehdyt päätökset ja sitoumukset maanpuolustusta koskevista poikkeuksista kemikaalilainsäädännön soveltamisessa pysyvät voimassa, ellei muuta erikseen sovita.

Tällä asetuksella kumotaan maanpuolustusta koskevista poikkeuksista kemikaalilainsäädännön soveltamisessa annettu valtioneuvoston asetus (996/2010).

Selostus:

Asetus on tullut voimaan 1.4.2022. Pykälän 2 momentin mukaisesti ennen asetuksen voimaantuloa tehdyt päätökset ja sitoumukset maanpuolustusta koskevista poikkeuksista kemikaalilainsäädännön soveltamisessa pysyvät voimassa ellei muuta erikseen sovita. Pykälän 3 momentilla kumotaan selostettavaa asetusta edeltänyt, sisällöllisesti lähes vastaava poikkeusperusteasetus.


Tämä asetus on tullut voimaan 7 päivänä huhtikuuta 2022.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.