Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Valtioneuvosto antoi asetuksen liittyen vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn eurooppalaisen sopimuksen liitteen A mukaisesta monenkeskisestä sopimuksesta M323

Valtioneuvoston asetus vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen (ADR) liitteen A 1.5 luvun 1.5.1 kohdan mukaisesta monenkeskisestä sopimuksesta M323 122/2021

Valtioneuvosto antoi asetuksen (122/2021) vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn eurooppalaisen sopimuksen (ADR) liitteen A 1.5 luvun 1.5.1 kohdan mukaisesta monenkeskisestä sopimuksesta M323. Liikenne- ja viestintävirasto allekirjoitti erillissopimuksen M323 Suomen osalta 29.1.2021 vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994, VAK-laki) 6 §:n 4 momentin valtuuksin. Sopimus tuli voimaan allekirjoituspäivänä.

Vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen (SopS 23/1979 ja 119/2020, niin sanottu ADR-sopimus) 4 artiklan 3 kohdan mukaisesti sopimuspuolilla on oikeus kahden- tai monenkeskisin sopimuksin (erillissopimuksin) sallia, että vaarallisia tavaroita voidaan kuljettaa ADR-määräyksistä poiketen edellyttäen, että ADR-määräyksiä vastaava turvallisuustaso säilytetään. ADR-sopimuksen A liitteen 1.5 luvun mukaisesti poikkeus (erillissopimus) ADR-määräyksistä voidaan sopia enintään viiden vuoden määräajaksi. Allekirjoitettua erillissopimusta voidaan soveltaa niissä kansainvälisissä ADR-kuljetuksissa niiden ADR-maiden välillä, jotka ovat allekirjoittaneet kyseisen erillissopimuksen.

Euroopan unionin kemikaalilainsäädäntöön tehdyt muutokset vaikuttivat kobolttihydroksidin kuljetusluokitukseen ja edelleen sallittuihin pakkaustapoihin. Kobolttihydroksidin (pakkausryhmän I aine) luokittuu nykyään myrkyllisten aineiden luokkaan (kuljetusluokka 6.1). Pakkausryhmään I luokittuvan kobolttihydroksidin kuljettaminen ei ole enää mahdollista ADR-määräyksen pakkaustavan IBC07 mukaisesti, koska myrkyllisiä aineita ei saa kuljettaa taipuisassa IBC-pakkauksessa (suursäkissä). Kuitenkin monenkeskinen vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva erillissopimus M323 sallii pakkausryhmään I kuuluvan kobolttihydroksidin kuljetuksen tiellä taipuisissa IBC-pakkauksissa (suursäkeissä), vaikka kuljetus ei täyttäisi vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen (ADR-sopimuksen) liitteiden määräyksiä. Kobolttihydroksidin kuljetus on siten mahdollista erillissopimuksen ehtojen mukaisesti. Suomessa tehtyä ADR-erillissopimusta saa soveltaa myös kansallisissa tiellä tapahtuvissa vaarallisten aineiden kuljetuksissa (VAK).

Asetus tuli voimaan 8.2.2021 ja on voimassa 2.4.2022 saakka.

Erillissopimus M323 on nähtävissä ja saatavissa Liikenne- ja viestintäviraston sivuilla.

Ks. myös Liikenne- ja viestintäministeriön muistio.  

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen (ADR) (SopS 23/1979) liitteen A 1.5 luvun 1.5.1 kohdan mukainen Helsingissä 29 päivänä tammikuuta 2021 allekirjoitettu monenkeskinen sopimus M323, jonka Liikenne- ja viestintävirasto on tehnyt vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994) 6 §:n 4 momentin nojalla, on voimassa 29 päivästä tammikuuta 2021 niin kuin siitä on sovittu.

Selostus:

Liikenne- ja viestintävirasto allekirjoitti erillissopimuksen M323 Suomen osalta 29.1.2021 vaarallisten aineiden kuljetuksesta annetun lain (719/1994, VAK-laki) 6 §:n 4 momentin valtuuksin. Sopimus tuli voimaan allekirjoituspäivänä.

Erillissopimus M323 sallii pakkausryhmään I kuuluvan kobolttihydroksidin kuljetuksen tiellä taipuisissa IBC-pakkauksissa (suursäkeissä), vaikka kuljetus ei täyttäisi vaarallisten tavaroiden kansainvälisistä tiekuljetuksista tehdyn sopimuksen (ADR-sopimuksen) liitteiden määräyksiä. Kobolttihydroksidin kuljetus on siten mahdollista erillissopimuksen ehtojen mukaisesti.

2 §

Sopimuksen määräykset ovat asetuksena voimassa.

Selostus:

Valtioneuvosto päätti erillissopimuksen voimaansaattamisesta perustuslain 80 ja 95 §:n 1 momentin nojalla. Erillissopimus ei sisällä lainsäädännön alaan kuuluvia määräyksiä, joten voimaansaattaminen tapahtui valtioneuvoston asetuksella.

3 §

Tämä asetus tulee voimaan 8 päivänä helmikuuta 2021 ja on voimassa 2 päivään huhtikuuta 2022.

Ahvenanmaan maakuntapäivät on hyväksynyt asetuksen voimaantulon maakunnassa.

Selostus:

Liikenne- ja viestintävirasto allekirjoitti erillissopimuksen 29.1.2021. Erillissopimus tuli voimaan allekirjoitusajankohtana. Selostettava voimaansaattamisasetus tuli voimaan 8.2.2021 ja on voimassa 2.4.2022 saakka.

Ahvenanmaan itsehallintolain (1144/1991) 18 §:n 21 kohdan mukaan tieliikenne kuuluu Ahvenanmaan toimivaltaan. Ahvenanmaan maakuntapäivät hyväksyivät erillissopimuksen M323 asian 7.12.2020.


Tämä asetus tuli voimaan 8 päivänä helmikuuta 2021 ja on voimassa 2 päivään huhtikuuta 2022.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.