Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Valtioneuvosto antoi 29.10.2020 muutosasetuksen työntekijöiden suojelemiseksi biologisista tekijöistä aiheutuvilta vaaroilta

Valtioneuvoston asetus työntekijöiden suojelemiseksi biologisista tekijöistä aiheutuvilta vaaroilta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta 747/2020

Valtioneuvosto antoi asetuksen työntekijöiden suojelemiseksi biologisista tekijöistä aiheutuvilta vaaroilta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta (747/2020). Asetuksella muutettiin työntekijöiden suojelemiseksi biologisista tekijöistä aiheutuvilta vaaroilta annettua valtioneuvoston asetusta (933/2017). Asetuksella pantiin osittain täytäntöön komission direktiivi 2019/1833, joka koskee Euroopan parlamentin ja neuvoston biologisia tekijöitä koskevan direktiivin 2000/54/EY liitteiden I, III, V ja VI muuttamista puhtaasti teknisten mukautusten osalta.

Komission direktiivillä 2019/1833 muutettiin direktiivin 2000/54/EY liitteessä I olevaa toimintojen ohjeellista luetteloa sisällyttämällä siihen johdantolause, jossa selvennetään luettelon olevan luonteeltaan ei-tyhjentävä. Muutos pantiin kansallisesti täytäntöön tarkentamalla muutetun asetuksen 1 §:n 3 momentissa olevaa luetteloa toimialoista ja tehtävistä, joissa työskentely voi johtaa biologisille tekijöille altistumiseen.

Asetuksella täsmennettiin eri pykälien soveltamista. Asetuksen soveltamista koskevaa 1 §:ää täsmennettiin ja selkeytettiin siirtämällä 1 §:stä uuteen 7 a §:ään ne tarkemmat säännökset, jotka koskevat asetuksen eri pykälien soveltamista suhteessa työnantajan tekemän vaarojen arvioinnin tuloksiin. Edeltävän asetuksen 1 §:ssä säädettiin asetuksen yleisen soveltamisalan lisäksi asetuksen eri pykälien soveltamisesta, mikä on omiaan hankaloittamaan asetuksen soveltamisen ymmärrettävyyttä ottaen huomioon, että eri pykälien soveltaminen riippuu vasta jäljempänä olevan 6 §:n tarkoittamasta vaarojen arvioinnin tuloksesta.

Asetuksella muutettiin asetuksen eristystoimenpiteitä ja eristystasoja koskevia liitteitä II ja III vastaamaan päivitettyjä direktiivin liitteitä V ja VI. Direktiivin 2000/54/EY liitteitä on päivitetty vastaamaan direktiiviä 2009/41/EY.

Asetuksella täsmennettiin lisäksi eräiden direktiivin 2000/54/EY artiklojen kansallista täytäntöönpanoa. Voimassa olleen asetuksen 6 §:ää täydennettiin vastaamaan paremmin direktiivin 3 artiklan 2 kohdassa säädettyä. Asetukseen lisättiin 11 a §, jossa säädetään direktiivin 11 artiklan 1 kohdan mukaisesti, mitä tietoja on merkittävä luetteloon biologisille tekijöille altistuneista työntekijöistä. Direktiivin 7 artiklan 1 kohdan ja 10 artiklan 6 kohdan täytäntöönpanon täsmentämiseksi asetukseen lisättiin uusi 13 a §, jossa säädetään niistä tiedoista, jotka työnantajan tulee pyynnöstä antaa työsuojeluviranomaiselle ja työntekijöille silloin, kun 3 §:ssä tarkoitetun arvion tulokset osoittavat työntekijöiden terveydelle tai turvallisuudelle aiheutuvan vaaraa.

Asetus on nykyistä lainsäädäntöä täydentävä ja selventävä, eikä muuta aiempaa oikeustilaa merkittävästi. Muutokset asetuksen liitteissä ovat luonteeltaan teknisiä, joten uudella asetuksella ei ole merkittäviä taloudellisia tai muita vaikutuksia.

Asetus tuli voimaan 15.11.2020.

Ks. myös valtioneuvoston muistio.

Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti

muutetaan työntekijöiden suojelemiseksi biologisista tekijöistä aiheutuvilta vaaroilta annetun valtioneuvoston asetuksen (933/2017) 1 ja 6 § ja liitteet II ja III, ja

lisätään asetukseen uusi 7 a, 11 a ja 13 a § seuraavasti:

1 §
Soveltamisala

Tätä asetusta sovelletaan työhön, jossa työntekijät altistuvat tai voivat altistua biologisille tekijöille tai terävien instrumenttien aiheuttamalle vaaralle.

Tämän asetuksen eri pykälien soveltamisesta säädetään 7 a §:ssä.

Työntekijöiden terveydentilan seurannasta säädetään työterveyshuoltolaissa (1383/2001). Muuntogeenisten organismien luokittelusta säädetään geenitekniikkalaissa (377/1995).

Selostus:

Ensimmäinen momentti, jossa säädetään yleisestä soveltamisalasta direktiivin soveltamisalaa vastaavalla tavalla, pidetään ennallaan. Asetusta sovelletaan työhön, jossa työntekijät altistuvat tai voivat altistua biologisille tekijöille. Soveltamisalaan kuuluu siten sekä työ, johon kuuluu työskentelyä biologisilla tekijöillä tai niiden käyttöä, että työ, johon ei tarkoituksellisesti kuulu työskentelyä biologisilla tekijöillä tai niiden käyttöä, mutta työ voi johtaa työntekijöiden altistumiseen biologiselle tekijälle.

Toisessa momentissa on selventävä viittaus asetuksen eri pykälien soveltamista tarkentavaan 7 a §:ään.

Kolmannessa momentissa viitataan aiemmin voimassa olleen asetuksen tavoin työterveyshuoltolakiin (1383/2001) ja geenitekniikkalakiin (377/1995).

6 §
Vaarojen selvittäminen ja arviointi

Työnantajan on selvitettävä ja tunnistettava työssä esiintyvien biologisten tekijöiden aiheuttamat vaarat ja arvioitava niiden merkitys työntekijän turvallisuudelle ja terveydelle.

Työssä, jossa työntekijät voivat altistua useille biologisille tekijöille, vaara on arvioitava kaikkien biologisten tekijöiden yhdessä aiheuttaman vaaran perusteella.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu selvitys ja arviointi on pidettävä ajan tasalla ja tarkistettava erityisesti, kun olosuhteissa tapahtuu sellaisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa työntekijöiden altistumiseen biologisille tekijöille.

Työnantajan on säilytettävä 1 momentissa tarkoitettu selvitys ja arviointi ja sen perustana olevat tiedot sekä pyynnöstä annettava ne työsuojeluviranomaiselle.

Selostus:

Ensimmäinen ja toinen momentti säilyivät muuttumattomana.

Kolmannessa momentissa työnantajalle säädettyä velvollisuutta pitää selvitys ja arviointi ajan tasalla täsmennettiin niin, että selvitys ja arviointi on tarkistettava erityisesti silloin, kun olosuhteissa tapahtuu muutoksia, jotka voivat vaikuttaa työntekijöiden altistumiseen biologisille tekijöille.

Neljännessä momentissa säädetään siitä, että työnantajan on säilytettävä vaarojen arviointi ja sen perustana olevat tiedot sekä pyynnöstä annettava tiedot työsuojeluviranomaiselle. Säilytysvelvollisuus koskee paitsi vaarojen arvioinnin tuloksia myös niitä tietoja, joita on käytetty arviointiin. Työnantaja on vapaa valitsemaan tietojen säilytystavan, mutta ajantasainen vaarojen arviointi sekä sen perustana olevat tiedot olisi oltava tarvittaessa työsuojeluviranomaisen saatavilla.

Muutoksilla täsmennetään direktiivin 2000/54/EY kansallista täytäntöönpanoa, sillä muutetut säännökset vaarojen arvioinnin tarkistamisesta ja tietojen antamisesta työsuojeluviranomaiselle vastaavat direktiivin 3 artiklan 2 kohdassa säädettyä. Vaarojen arvioinnista säädetään vastaavalla tavalla, miten asiasta oli säädetty kumotussa valtioneuvoston päätöksessä työntekijöiden suojelemiseksi biologisista tekijöistä aiheutuvilta vaaroilta (1155/1993). Vaarojen arvioinnin tarkistamisesta ja säilyttämisestä on säädetty vastaavalla tavalla muun muassa työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (267/2019) ja asianomaisen säännöksen taustalla olevan direktiivin mukaisesti.

7 a §
Eri pykälien soveltaminen suhteessa vaarojen arviointiin

Jos 6 §:ssä tarkoitetun arvioinnin tulokset osoittavat, että työssä altistutaan tai voidaan altistua vain 3 §:n 1 kohdassa tarkoitetulle biologiselle tekijälle eikä tunnistettavaa vaaraa terveydelle ole, 5, 8–11, 11 a, 12, 13, 13 a ja 14–17 §:ää ei sovelleta.

Jos 6 §:ssä tarkoitetun arvioinnin tulokset osoittavat, ettei työhön kuulu tarkoituksellista työskentelyä biologisilla tekijöillä tai niiden käyttöä, mutta työ voi johtaa biologisille tekijöille altistumiseen, sovelletaan 5, 8–11, 11 a, 12, 13, 13 a, 14 ja 15 §:ää, jollei 6 §:ssä tarkoitettu vaarojen arviointi osoita sitä tarpeettomaksi.

Edellä 2 momentissa tarkoitettua työtä voi esiintyä ainakin seuraavilla toimialoilla ja tehtävissä:

1) elintarviketeollisuus;

2) maatalous;

3) metsätalous;

4) työ, jossa joudutaan kosketuksiin eläinten tai eläinperäisten tuotteiden kanssa;

5) sosiaali- ja terveydenhuoltoalan työ;

6) muissa kliinisissä, eläinlääketieteellisissä ja diagnostisissa laboratorioissa kuin diagnostisissa mikrobiologisissa laboratorioissa tehtävä työ;

7) puhtaanapito- ja siivoustyö;

8) jätteiden käsittely;

9) jätevedenpuhdistamoissa tehtävä työ;

10) tutkimustyö.

Selostus:

Ensimmäisessä momentissa säädetään muutetun asetuksen 1 §:n 2 momenttia vastaten sellaisista asetuksen pykälistä, jotka jäävät soveltamisen ulkopuolelle, mikäli 6 §:ssä säädetty vaarojen arviointi osoittaa, että työssä altistutaan tai voidaan altistua vain 3 §:n 1 kohdassa tarkoitetulle biologiselle tekijälle, eikä tunnistettavaa vaaraa terveydelle ole. Asetuksen 3 §:n 1 kohdassa on säädetty 1 ryhmään kuuluvista biologisista tekijöistä, jotka eivät todennäköisesti aiheuta sairautta ihmiselle eikä vaaraa työntekijän terveydelle. Soveltamisen ulkopuolelle rajataan 5, 8–11, 11 a, 12, 13, 13 a, 14–17 §:t. Muutetusta asetuksesta poiketen, uudessa säännöksessä soveltamisen ulkopuolelle ei rajattu asetuksen 7 §:ää, joka koskee vaarojen arvioinnissa huomioon otettavia seikkoja. Pykälän kuuluminen soveltamisen piiriin vastaa direktiivin 4 artiklan 1 kohtaa, jonka mukaan soveltamisen ulkopuolelle ei ole rajattu 3 artiklaa, joka vastaa asetuksen 7 §:ää.

Pykälän toisessa momentissa säädetään, että jos 6 §:ssä tarkoitetun arvioinnin tulokset osoittavat, ettei työhön liity tarkoituksellista työskentelyä biologisilla tekijöillä tai niiden käyttöä, mutta työ voi johtaa biologisille tekijöille altistumiseen, sovelletaan 5, 8–11, 11 a, 12, 13, 13 a, 14 ja 15 §:ää, jollei 6 §:ssä tarkoitettu vaarojen arviointi osoita sitä tarpeettomaksi.

Toisin kuin ensimmäisessä momentissa, jossa on rajattu tietyt pykälät soveltamisen ulkopuolelle, säädetään 2 momentissa niistä asetuksen pykälistä, joita lähtökohtaisesti sovelletaan, mutta joista kuitenkin sallitaan poikkeaminen siltä osin kuin pykälän soveltaminen työnantajan tekemän vaarojen arvioinnin perusteella on tarpeetonta. Poikkeaminen vaarojen arvioinnin perusteella olisi mahdollista direktiivin 2000/54/EY 4 artiklan 2 kohdan mukaisesti 5, 10, 11, 11 a, 12, 13 ja 13 a pykälien soveltamisen osalta. Direktiivistä poiketen vaarojen arvioinnin perusteella on sallittua poiketa myös asetuksen 8 §:n soveltamisesta sekä, muutetun asetuksen tapaan, 9 §:n soveltamisesta. Poikkeusmahdollisuudesta säädetään 7 a §:ssä siksi, että asetuksen 8 ja 9 §:n sananmuoto ei salli niiden soveltamista vaarojen arvioinnin perusteella soveltuvin osin, kuten vastaavat direktiivin artiklat. Vanhaa asetusta vastaavalla tavalla, sovelletaan myös asetuksen 14 ja 15 §:ää 2 momentissa tarkoitetussa työssä, jollei vaarojen arviointi osoita sitä tarpeettomaksi.

Pykälän kolmannessa momentissa säädetään siitä, millä toimialoilla ja missä tehtävissä voi ainakin esiintyä 2 momentissa tarkoitetta työtä, jossa olisi sallittua poiketa joidenkin pykälien soveltamisesta vaarojen arvioinnin perusteella. 3 momentti onkin luonteeltaan informatiivinen ja 2 momenttia esimerkinomaisesti täsmentävä. Luettelon kohdassa 1-10 mainitut toimialat ja tehtävät vastaavat muutettavan asetuksen 1 §:n 3 momenttia. Muutetun asetuksen 1 §:n 3 momentin luettelon 11 kohta, jossa mainittiin yleiskategoriana muu lainkohdassa tarkoitettuihin toimialoihin rinnastettava työ, poistettiin tarpeettomana, sillä ehdotetussa säännöksessä ilmaistaan selvästi luettelon esimerkinomainen luonne. Vaarojen arviointi voi siten osoittaa 2 momentissa mainittujen pykälien soveltamisen tarpeettomuuden myös muilla kuin luettelossa mainituilla toimialoilla ja työtehtävissä.

11 a §
Altistuneiden työntekijöiden luetteloon merkittävät tiedot

Työturvallisuuslain 40 a §:ssä tarkoitettuun luetteloon biologisille tekijöille altistuneista työntekijöistä on merkittävä:

1) altistuneen työntekijän nimi ja ammatti;

2) työpaikan toimiala ja tehdyn työn laatu;

3) tiedot altistumista aiheuttaneesta biologisesta tekijästä siltä osin, kun se on tiedossa;

4) kuvaus siitä, miten ja milloin altistuminen tapahtui.

Selostus:

Pykälässä säädetään siitä, mitä tietoja on merkittävä työturvallisuuslain (738/2002) 40 a §:ssä tarkoitettuun luetteloon biologisille tekijöille altistuneista työntekijöistä. Työturvallisuuslain 40 a §:n mukaan työnantajan on pidettävä luetteloa vakavan vaaran tai vakavan sairauden ihmiselle aiheuttaville biologisille tekijöille työssä altistuneista työntekijöistä. Säännöksessä ei ole säädetty tarkemmin luetteloon merkittävien tietojen sisällöstä. Työturvallisuuslain 40 a §:n 5 momentissa annetaan valtioneuvostolle asetuksenantovaltuutus luetteloon merkittävistä tiedoista. Asetuksen pykälässä säädetään, että työnantajan tulisi merkitä luetteloon altistuneen työntekijän nimi ja ammatti, työpaikan toimiala ja tehdyn työn laatu, tiedot altistumista aiheuttaneesta biologisesta tekijästä siltä osin, kun se on tiedossa sekä kuvaus siitä, miten ja milloin altistuminen tapahtui.

Pykälä vastaa direktiivin 2000/54/EY 11 artiklan 1 kohtaa, jonka mukaan työnantajien on pidettävä ryhmien 3 ja/tai 4 biologisille tekijöille altistuneista työntekijöistä luetteloa, josta ilmenee tehdyn työn laatu ja sikäli kuin se on mahdollista, altistumisen aiheuttanut biologinen tekijä sekä tarvittaessa tiedot altistumisista, onnettomuuksista ja vaaratilanteista.

13 a §
Vaarojen arvioinnin perusteella annettavat tiedot työsuojeluviranomaiselle ja työntekijöille

Jos 6 §:ssä tarkoitetun arvioinnin tulokset osoittavat vaaraa työntekijöiden terveydelle tai turvallisuudelle, työnantajan on pyydettäessä annettava työsuojeluviranomaisen käyttöön tiedot:

1) arvioinnin tuloksista;

2) toiminnasta, jonka yhteydessä työntekijät ovat altistuneet tai voineet altistua biologisille tekijöille;

3) altistuneiden työntekijöiden lukumäärästä;

4) työsuojelusta vastuussa olevan henkilön nimestä ja pätevyydestä;

5) suoritetuista suojelu- ja ehkäisytoimenpiteistä mukaan lukien työtavat ja -menetelmät; sekä

6) suunnitelmista, joita on laadittu vakavien vaaratilanteiden ja onnettomuuksien varalle työntekijöiden suojelemiseksi altistumiselta 3 tai 4 ryhmään kuuluville biologisille tekijöille.

Työnantajan on annettava työntekijöille tai heidän edustajilleen heidän pyynnöstään 1 momentissa tarkoitetut tiedot.

Selostus:

Pykälässä säädetään työnantajan työsuojeluviranomaiselle ja työntekijöille näiden pyynnöstä annettavista tiedoista. Tieto on annettava silloin kun 6 §:ssä tarkoitetun arvion tulokset osoittavat työntekijöiden terveydelle tai turvallisuudelle aiheutuvan vaaraa. Säännös vastaa sisällöltään direktiivin 2000/54/EY 7 artiklan 1 kohtaa, jossa säädetään toimivaltaiselle viranomaiselle annettavasta tiedosta ja 10 artiklan 6 kohtaa, jossa säädetään lisäksi, että 7 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu tieto on annettava työntekijöille tai heidän edustajilleen.

Säännöksen tarkoitus on täsmentää direktiivin täytäntöönpanoa. Kumotussa valtioneuvoston päätöksessä työntekijöiden suojelemiseksi biologisista tekijöistä aiheutuvilta vaaroilta (1155/1993) oli säädetty asiasta pykälää mukaillen. Työsuojeluviranomaiselle annettavista tiedoista on, sen taustalla olevan direktiivin täytäntöönpanemiseksi, säädetty vastaavalla tavalla työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (267/2019).

Ks. asetuksen Liitteet II ja III (s. 3—7).

Selostus:

Liitteessä II säädetään eristystoimenpiteistä ja eristystasoista. Liite II liittyy muutetun valtioneuvoston asetuksen 16 ja 17 §:iin. 16 §:ssä säädetään työnantajan toimenpiteistä muissa terveys- ja eläinlääkintäpalveluyksiköissä, kuin diagnostisissa laboratorioissa. 17 §:ssä säädetään erityistoimenpiteistä laboratorioissa ja eläintiloilla. Muutetun asetuksen liitteeseen verrattuna eristystoimenpiteet on ryhmitelty uusiksi ja niihin on tehty pieniä tarkennuksia. Liitteeseen on myös lisätty selventäviä alaviitteitä. Ainoana asiamuutoksena on, että liitteeseen on lisätty eristystasoilla 3 ja 4 suositeltavaksi eristystoimenpiteeksi työntekijöiden suihkussa käynti ennen eristysalueelta poistumista.

Liitteessä III säädetään teollisten prosessien eristyksestä. Liite III liittyy asetuksen 18 §:ään, jossa säädetään eristystoimenpiteistä teollisissa prosesseissa. Muutetun asetuksen liitteeseen verrattuna eristystoimenpiteet on ryhmitelty uusiksi ja niihin on tehty pieniä tarkennuksia. Liitteeseen on myös lisätty selventäviä alaviitteitä.


Tämä asetus tuli voimaan 15 päivänä marraskuuta 2020.


Johan Pråhl
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy
Puh. +358 9 474 21
johan.prahl@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.