Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Luonnonsuojelulakiin lisättiin uusi tukijärjestelmä luonnon monimuotoisuuden suojelun edistämiseksi

Laki luonnonsuojelulain muuttamisesta 732/2020

Luonnonsuojelulakia (1096/1996, LSL) muutettiin lisäämällä siihen uutta tukijärjestelmää koskevat säännökset. Kyseessä on taloudelliseen ohjaukseen ja kannustimiin perustuva tukijärjestelmä, jonka tarkoituksena on turvata luonnon monimuotoisuus. Luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttäminen on yksi nykyisen hallitusohjelman keskeisistä tavoitteista. Hallitusohjelmassa esitettyjä toimenpiteitä tavoitteen saavuttamiseksi ovat esimerkiksi elinympäristöjen tilan parantamisen toimintaohjelman (Helmi-ohjelma) toteuttaminen ja luonnonsuojelulainsäädännön uudistaminen. Selostettavalla lakimuutoksella tehtiin LSL:iin Helmi-eliympäristöohjelmasta johtuvat välttämättömät muutokset.

Tukea myönnetään tavarana tai palveluna LSL:n mukaisten luontotyyppien, lajien elinympäristöjen ja luonnon- ja kulttuurimaisemien hoito-, kunnostus- ja ennallistamistoimia varten. Tukea tukea voidaan edellytysten täyttyessä myöntää luonnollisille henkilöille, yhtiöille ja muille yhteisöille sekä julkisyhteisöille pois lukien valtiolle. Tukea myönnetään valtion talousarviossa tähän tarkoitukseen osoitetuista määrärahoista, ja ELY-keskus toimii toimivaltaisena tukiviranomaisena. Tuki ei ole valtionavustuslain (688/2001) mukaista valtionavustusta.

Selostettavalla muutoksella luonnonsuojelulakiin sisällytettiin tarpeelliset perussäännökset ja asetuksenantovaltuudet tukijärjestelmän toteuttamista varten.

Muutokset tulivat voimaan 5.11.2020

Ks. myös hallituksen esitys HE 116/2020 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti muutetaan luonnonsuojelulain (1096/1996) 6 §:n 2 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1587/2009, sekä lisätään lakiin uusi 1 a luku seuraavasti:

6 §
Luonnonsuojelun hallinto

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtävänä on edistää ja valvoa luonnon- ja maisemansuojelua alueellaan. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus toimii lisäksi 1 a luvun mukaisena tukiviranomaisena ja ohjaa, valvoo ja edistää tuen toimeenpanoa ja soveltamista.


Selostus:

Pykälään lisättiin uusi 2 momentti, jonka mukaan ELY-keskus toimisi uuden 1 a luvun mukaisena tukiviranomaisena toimialueellaan. ELY-keskuksen keskeiset tukeen liittyvät käytännön järjestämistehtävät ovat tukemisen toimeenpano, ohjaus, valvonta ja edistäminen.

1 a luku
Luonnon monimuotoisuuden suojelun ja hoidon tukeminen

6 a §
Tuki

Tässä laissa tarkoitettujen lajien elinympäristöjen sekä luontotyyppien ja luonnon- tai kulttuurimaiseman ennallistamista, kunnostusta ja hoitoa edistäviin toimenpiteisiin voidaan myöntää harkinnanvaraista tukea valtion talousarviossa vahvistetun enimmäismäärän rajoissa. Tuki koostuu tavaroista ja palveluista.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi myöntää tukea hakemuksesta tai maanomistajan kirjallisella suostumuksella. Jos tuki edistää tuen saajan taloudellista toimintaa, se voidaan myöntää ainoastaan hakemuksen perusteella.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tuen sisällöstä.

Selostus:

Pykälän 1 momentin mukaan tukeminen on harkinnanvaraista, eikä kenelläkään olisi siihen subjektiivista oikeutta. Tuki myönnetään valtion talousarviossa siihen osoitetuista määrärahoista, ja siten myös tuen enimmäismäärä vahvistetaan talousarviossa. Tuki sisältää tavaroita ja palveluja tai jompaakumpaa riippuen hoito- ja kunnostustarpeesta. Palveluilla tarkoitetaan muun muassa niittoa, puiden raivausta ja laidunnuksen järjestämistä ja tavaroilla esimerkiksi tarvittavia aitaamistarvikkeita.

Pykälän 2 momentin mukaan tukea voidaan myöntää joko hakemuksesta tai maanomistajan kirjallisella suostumuksella. Poikkeuksena on taloudellista toimintaa edistävä tuki, jonka aina on perustuttava hakemukseen. Tällä menettelyllä varmistetaan Euroopan unionin valtiontukea koskevien sääntöjen toteutuminen. Tuen on kuitenkin tarkoitus edistää luonnon monimuotoisuutta tavalla, joka ei keskimäärin edistä tuen saajaa taloudellisesti. ELY-keskus arvioi tapauskohtaisesti, edistävätkö suunnitellut toimenpiteet tuen saajan taloudellista toimintaa. Suostumus tulee tehdä kirjallisesti maanomistajan oikeusturvan varmistamiseksi.

Pykälän 3 momentti sisältää asetuksenantovaltuuden. Asetuksella voidaan siten antaa tukikohtaisia säännöksiä tuen sisällöstä, jotka siten tarkentavat lain sääntelyä.

6 b §
Tuen järjestäminen

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus järjestää tuen hankinnan ja sen luovuttamisen tuen saajalle. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtäviin kuuluu tukemisen suunnittelu, tuen hankinnan valmistelu, hankintapäätöksen ja -sopimuksen tekeminen sekä hankinnan ja tuen luovuttamisen järjestäminen tukipäätökseen perustuen sekä muut tukemisen edellyttämät järjestämistehtävät.

Tavaroiden ja palvelujen hankinnasta säädetään julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetussa laissa (1397/2016).

Selostus:

Pykälän 1 momentissa säädetään, että ELY-keskus valmistelee tuen hankinnan sekä tekee siitä hankintapäätöksen ja -sopimuksen. ELY-keskus vastaa tuen käytännön toteutukseen liittyvistä järjestämistehtävistä. ELY-keskuksen tehtävänä on myös tukemisen suunnittelu yleisellä tasolla. Yksittäisen tuen toteuttamisen suunnittelu ei kuitenkaan kuulu ELY-keskuksen tehtäviin.

Pykälän 2 momentti sisältää informatiivisen viittauksen julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettuun lakiin (1397/2016, hankintalaki). Mikäli hankinta jää kansallisen kynnysarvon alapuolelle, ELY-keskus soveltaa pienhankinnoista annettuja sisäisiä määräyksiä ja ohjeita, kuten esimerkiksi Hansel Oy:n puitejärjestelyjä tai Valtion hankintakäsikirjaa (2017). Palvelu voidaan hankkia myös tuen hakijalta tai maanomistajalta itseltään, jolloin ei ole kyse tukijärjestelmän mukaisesta tuesta vaan hankinnasta.

6 c §
Euroopan unionin lainsäädännön soveltaminen

Siltä osin kuin tuki kohdistuu yrityksen tai muun yhteisön taloudelliseen toimintaan, myönnettävästä tuesta säädetään lisäksi valtiontukea koskevissa Euroopan unionin säädöksissä.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä luonnon monimuotoisuuden suojeluun ja hoitoon tarkoitettua valtiontukea koskevien Euroopan unionin säädösten mukaisen tuen myöntämisestä, myöntämisen edellytyksistä, rajoituksista, käytöstä ja tuen saajan velvollisuuksista sekä tukiehdoista.

Selostus:

Pykälän 1 momentti sisältää yleisen säännöksen Euroopan unionin valtiotukisääntöjen soveltamisesta. Vaikka tuen lähtökohtainen tarkoitus ei ole tukea taloudellista toimintaa, tällaisen säännöksen sisällyttäminen lakiin katsottiin olevan tarpeellista, sillä tietyissä tilanteissa tuki voi myös kohdistua taloudelliseen toimintaan. Tuesta riippuen kseessä olisi tällöin joko yleisen tai maatalouden ryhmäpoikkeusasetuksen taikka de minimis -asetusten soveltamisalaan kuuluvista tuista.

Pykälän 2 momentti sisältää asetuksenantovaltuuden. Asetuksella voidaan säätää muun muassa Euroopan unionin valtion tukea koskevien säädösten mukaisen tuen myöntämisestä, rajoituksista, käytöstä ja velvollisuuksista.

6 d §
Tuen hakija ja suostumuksen antaja

Tukea voivat hakea ja suostumuksen tuen myöntämiseen antaa luonnolliset henkilöt, yritykset, muut yhteisöt taikka julkisyhteisöt lukuun ottamatta valtiota.

Selostus:

Pykälässä säädetään siitä, kuka tukea voi hakea ja kenelle sitä voidaan myöntää. Tämän lisäksi Euroopan unionin valtion tukea koskevasta sääntelystä voi seurata muita tukikelpoisuuden rajoituksia.

6 e §
Tuen järjestäminen

Tukea on haettava kirjallisesti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta tai maanomistajan on annettava siihen kirjallinen suostumus ennen tuettavan toimen aloittamista. Tukea ei voi myöntää ennen kuin samaan toimeen myönnetyn tuen vaikutusaika on päättynyt.

Tukihakemuksen on sisällettävä tiedot:

1) hakijasta;

2) hankkeesta tai toimenpiteestä, johon tukea haetaan;

3) tukikelpoisista kustannuksista ja niiden laskentaperusteista;

4) hankkeeseen tai toimenpiteeseen saadun muun julkisen rahoituksen muodosta ja määrästä;

5) hankkeesta tai toimenpiteestä tässä laissa tarkoitetuille lajeille, luontotyypeille taikka luonnon- tai kulttuurimaisemille koituvista hyödyistä.

Jos tukea myönnetään maanomistajan kirjallisen suostumuksen nojalla, on elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen varmistettava, että sillä on 2 momentissa tarkoitetut tiedot.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tukihakemuksen sisällöstä.

Selostus:

Pykälässä säädetään tuen järjestämisestä. Pykälän 1 momentin mukaan tukea on haettava ennen toimien aloittamista, eikä tukea siten voida myöntää jo aloitettuun toimenpiteeseen. Tämä vaatimus liittyy Euroopan unionin valtion tukea koskevaan sääntelyyn, jonka mukaan tuella olisi oltava kannustava vaikutus. Momentin mukaan tukea ei myöskään voida myöntää samanaikaisesti muun samaan toimeen myönnetyn tuen kanssa ja ennen kuin sen vaikutusaika on päättynyt.

Pykälän 2 momentissa säädetään tukihakemuksen sisällöstä. Keskeistä olisi muun muassa liittää hakemukseen selvitys siitä, mitä hyötyjä tuettavalla toimenpiteellä olisi LSL:ssä tarkoitetuille lajeille, luonnontyypeille taikka luonnon- tai kulttuurimaisemille. Momentin 4 kohdalla halutaan varmistaa, ettei muuta päällekkäistä tukea myönnetä samalle toimenpiteelle. Muulla julkisella rahoituksella tarkoitetaan samaan toimeen osoitettuja muita julkisista varoista myönnettyjä avustuksia ja tukia. Näitä voivat olla esimerkiksi kestävän metsätalouden määräaikaisen rahoituslain nojalla annettu tuki tai maaseudun kehittämisohjelmaan sisältyvän ympäristökorvausjärjestelmän perusteella annettu tuki. Hallintolain (434/2003) 31 §:n nojalla ELY-keskus voi tarvittaessa pyytää hakijalta lisäselvityksiä. Hakijan toimittamat tiedot ja mahdollisesti pyydetyt lisäselvitykset muodostavat perustan sille, että viranomaisella on kaikki tarvittavat tiedot hakemuksen käsittelyä ja päätöksen tekemistä varten. Hakija vastaa itse tietojen oikeellisuudesta.

Pykälän 3 momentin mukaan 2 momentin vaatimuksia tarvittavista tiedoista sovelletaan myös suostumukseen perustuvaan harkintaan. ELY-keskuksen on varmistettava, että sillä on kaikki tarpeellinen tieto päätöksen tekemistä varten.

Pykälän 4 momentti sisältää asetuksenantovaltuuden. Asetuksella voidaan siten antaa tarkempia säännöksiä tukihakemuksen sisällöstä.

6 f §
Hakuaika ja tiedottaminen

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi asettaa tuen hakemiselle hakuajan. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on tiedotettava mahdollisuudesta hakea tukea, hakemisessa noudatettavasta menettelystä sekä tuen myöntämisen edellytyksistä ja ehdoista.

Selostus:

Pykälän mukaan ELY-keskus voi tarvittaessa asettaa tuen hakemiselle hakuajan. Vaihtoehtoisesti haku voi olla avoinna koko ajan tai sen mukaan, mitä tukeminen edellyttää. ELY-keskuksen on tiedotettava hakemismahdollisuudesta ja siihen liittyvistä menettelyistä ja edellytyksistä esimerkiksi omilla verkkosivuillaan.

6 g §
Tuen myöntämisen edellytykset

Tuen myöntämisen edellytyksenä on, että tuki kokonaisuutena arvioiden edistää luonnon monimuotoisuuden suojelua koskevien tavoitteiden saavuttamista eikä samaan toimenpiteeseen ole myönnetty muuta julkista rahoitusta.

Tuki voi kattaa kustannukset osaksi tai kokonaan. Myönnettävän tuen laskentaperusteena on tavaran tai palvelun arvonlisäverollinen myyntihinta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tuen myöntämisen edellytyksistä ja tuen määrästä sekä tuen määräytymisen perusteista.

Selostus:

Pykälässä säädetään tuen myöntämisen edellytyksistä. Tuki on harkinnanvaraista, ja sen myöntäminen perustuu kokonaisharkintaan. Pykälän 1 momentin mukaan keskeisenä edellytyksenä on, että tuettava toimi edistää luonnon monimuotoisuuden suojelua koskevien tavoitteiden saavuttamista. Harkinta perustuu siten keskeisesti LSL:n nojalla tehtäviin päätöksiin ja Helmi-elinympäristöohjelmassa asetettaviin tavoitteisiin. Elinympäristöjen parantamiseksi käynnistetyn Helmi-ohjelman puitteissa laaditaan vuoteen 2030 asti ulottuvat tavoitteet elinympäristöjen kunnostukseen ja hoitoon. Lisäksi momenttiin on sisällytetty edellytys siitä, ettei muuta samanaikaista julkista rahoitusta ole myönnetty samaan toimenpiteeseen.

Edellä mainitun lisäksi olisi 6 c §:n mukaisesti huomioitava mahdolliset Euroopan unionin tukikohtaiset vaatimukset. Lain 6 a §:stä taas seuraa, että tarvittavan rahoituksen on sisältyvä valtion talousarvioon ja että ympäristöministeriö on osoittanut ELY-keskukselle tarvittavan rahoituksen.

Pykälän 2 momentin mukaan tuki voi kattaa kustannukset osittain tai kokonaan ja laskentaperusteena on tavaran tai palvelun arvonlisäverollinen myyntihinta. Euroopan unionin valtion tukea koskevasta sääntelystä voi lisäksi seurata tuki-intensiteettiä koskevia edellytyksiä.

Pykälän 3 momentti sisältää asetuksenantovaltuuden, joka katsottiin olevan tarpeellista, jotta tukikohtaiset tarvittavat seikat voidaan ottaa huomioon.

6 h §
Tukihakemuksen tai suostumuksen peruuttaminen

Tuen hakija voi peruuttaa hakemuksen tai maanomistaja tuen myöntämiseen annetun suostumuksen kokonaan tai osittain tukipäätöksen tiedoksi saamiseen saakka. Hakijan tai maanomistajan on viivytyksettä ilmoitettava peruuttamisesta kirjallisesti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.

Hakemuksen tai suostumuksen voi kuitenkin peruuttaa tukipäätöksen tiedoksi saamisen jälkeen, jos kyse on ylivoimaisesta esteestä tai muusta poikkeuksellisesta tukemisen estävästä luonnonolosuhteesta. Peruutus on tehtävä välittömästi, kun ylivoimainen este tai poikkeuksellinen luonnonolosuhde on tullut tuen saajan tietoon.

Selostus:

Pykälän 1 momentin mukaan hakemus tai suostumus voidaan peruuttaa siihen asti, että tukipäätös on annettu tiedoksi. Peruutus voidaan tehdä osittain tai kokonaan. Tiedottamista koskevat sääntelyt ovat hallintolain 9 luvussa. ELY-keskukselle on tehtävä kirjallinen ilmoitus peruuttamisesta.

Pykälän 2 momentissa säädetään mahdollisuudesta poiketa 1 momentin asettamasta aikarajasta. Hakemus tai suostumus voidaan poikkeuksellisesti peruuttaa myös päätöksen tiedoksiannon jälkeen, mikäli on kyse ylivoimaisesta esteestä tai muusta poikkeuksellisesta tukemisen estävästä luonnonolosuhteesta. Ylivoimaisella esteellä tarkoitetaan osapuolista riippumatonta, odottamatonta poikkeuksellista tapahtumaa, joka estää tuen vastaanottamisen, kuten esimerkiksi poikkeuksellinen luonnononnettomuus tai yhteiskunnan häiriötilanne. Poikkeuksellisen olosuhteen määrittely riippuu kyseessä olevasta tuesta. Hakijan tulee esittää perusteet momentin edellytysten täyttymiselle peruuttamista koskevassa ilmoituksessaan.

6 i §
Päätös ja sopimus

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus tekee kirjallisen päätöksen tuesta. Päätös on tehtävä myös 6 h §:ssä tarkoitetussa tuen peruutusta koskevassa asiassa.

Myönteisen tukipäätöksen on sisällettävä tuen enimmäismäärä, tuen rahallinen arvo, tuen ehdot sekä tuen myöntämisen perusteet, tuen keskeyttämisen ja takaisinperinnän sekä tuen käytön valvonnan perusteet.

Lisäksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi tehdä tuensaajan kanssa sopimuksen toimen toteuttamisen ja tuen luovuttamisen yksityiskohdista. Sopimuksen on tarvittaessa sisällettävä määräykset sopijapuolten tehtävistä ja vastuista tukemisessa sekä noudatettavasta menettelystä ja muista tukemisen käytännön toteuttamisen yksityiskohdista. 

Jos tuki myönnetään maanomistajan suostumuksen perusteella, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ei saa antaa myönteistä päätöstä ennen kuin toimen toteuttamisen ja tuen luovuttamisen yksityiskohdista on tehty sopimus maanomistajan ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen välillä.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tukipäätöksen ja sopimuksen sisällöstä.

Selostus:

Pykälän 1 momentin mukaan ELY-keskuksen on tehtävä joko myönteinen tai kielteinen kirjallinen päätös tuen myöntämisestä ja mahdollisesta peruuttamista koskevasta ilmoituksesta. Päätökseen sovelletaan lisäksi muun muassa hallintolain 43-45 §:iä.

Pykälän 2 momentissa säädetään myönteisen tukipäätöksen sisältövaatimuksista.

Pykälän 3 momentin mukaan ELY-keskus voi myös tehdä erillisen sopimuksen tuen saajan kanssa tuen myöntämisestä. Sopimus voi esimerkiksi sisältää ehtoja sopimuspuolten tehtävistä ja vastuista sekä muita tukemiseen liittyviä yksityiskohtia.

Pykälän 4 momentin mukaan 3 momentin mukainen sopimus on aina tehtävä, mikäli tuen myöntäminen perustuu maanomistajan suostumukseen eikä hakemukseen. ELY-keskuksen ja maanomistajan on tehtävä kirjallinen sopimus ennen kuin voidaan antaa myönteinen tukipäätös. Menettely on yhdenmukainen LSL:n 24 §:n kanssa.

Pykälän 5 momentti sisältää asetuksenantovaltuuden.

6 j §
Tuen keskeyttäminen ja takaisinperintä

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on päätöksellään keskeytettävä tukeminen, jos:

1) on ilmeistä, että:

a) tuen saaja on jättänyt ilmoittamatta tai antanut väärän tai harhaanjohtavan tiedon ja tämä on olennaisesti vaikuttanut tuen saantiin, määrään tai ehtoihin;

b) tuen saaja käyttää tukea olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin mihin tuki on myönnetty;

c) tuen saaja muutoin olennaisesti rikkoo tuen ehtoja;

2) asianomaiseen tukeen sovellettavat Euroopan unionin valtiontukisäännöt tätä edellyttävät.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on päätöksellään määrättävä jo luovutettu tuki tai sen arvo kokonaan tai osittain perittäväksi takaisin 1 momentin 1 tai 2 kohdassa tarkoitetuilla perusteilla. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus voi olla perimättä tukea tai sen osaa takaisin, jos tuen saaja on oikaissut 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun menettelynsä ja tuen tavoitteiden saavuttaminen ei ole vaarantunut.

Selostus:

Pykälässä tuen keskeyttämiseen ja takaisinperintään liittyvät tehtävät osoitetaan ELY-keskukselle. Tämä katsottiin olevan perusteltua tukemisen käytännön järjestämisen ja voimavarojen kohdentamisen näkökulmasta. Pykälän 1 momentissa säädetään siitä, milloin ELY-keskuksen on tehtävä keskeyttämistä koskeva päätös.

Pykälän 2 momentissa säädetään velvollisuudesta periä tukea takaisin, mikäli se on keskeytetty 1 momentin perusteella. ELY-keskuksella on kuitenkin harkintavaltaa 1 momentin 1 kohdan mukaisissa tapauksissa. Tukea ei näissä tapauksissa tarvitse periä takaisin, mikäli tuen saaja on oikaissut menettelynsä ja tuen tavoitteiden saavuttaminen ei ole vaarantunut.

6 k §
Korko ja viivästyskorko

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on sisällytettävä takaisin perittävälle määrälle tuen myöntämispäivästä korkolain (633/1982) 3 §:n 2 momentin mukaista vuotuista korkoa lisättynä kolmella prosenttiyksiköllä. Jos takaisin perittävää määrää ei makseta viimeistään elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen asettamana eräpäivänä, sille on maksettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan.

Selostus:

Pykälässä säädetään takaisin perittävälle määrälle maksettavasta korosta, ja se sisältää tähän liittyen viittauksen korkolakiin (633/1982).

6 l §
Kirjanpito

Tuen saajan on pidettävä hankkeesta kirjanpitolain (1336/1997) mukaista kirjanpitoa erillisellä kustannuspaikalla tai muulla tavalla siten, että tuen käytön valvonta on vaikeudetta mahdollista. Tuen saajan on säilytettävä kaikki tuettavan hankkeen toteuttamiseen liittyvät tositteet kirjanpitolain mukaisesti.

Selostus:

Pykälän mukaan hankkeesta on pidettävä kirjanpitolain (1336/1997) mukaista kirjanpitoa, jotta tuen valvonta olisi mahdollista.

6 m §
Muutoksenhaku tukea koskevaan päätökseen

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tämän luvun mukaiseen päätökseen saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa (434/2003).

Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).

Selostus:

Pykälän 1 momentin mukaan ELY-keskuksen päätökseen voi hakea oikaisua hallintolain mukaisella oikaisuvaatimuksella.

Pykälän 2 momentti sisältää informatiivisen viitauksen oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annettuun lakiin (808/2019, hallintoprosessilaki)


Tämä laki tulee voimaan 5 päivänä marraskuuta 2020.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.