Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Torjunta-aineiden kestävän käytön puitedirektiivin liite IV pantiin täytäntöön kasvinsuojeluainelain muutoksella

Laki kasvinsuojeluaineista annetun lain muuttamisesta 731/2020

Kasvinsuojeluaineilla tarkoitetaan mm. rikkakasvien, tuhohyönteisten ja kasvitautien torjumiseen käytettäviä valmisteita. Kasvinsuojeluaineista annetulla lailla (1563/2011, kasvinsuojeluainelaki) on jo aikaisemmin pantu täytäntöön yhteisön politiikan puitteista torjunta-aineiden kestävän käytön aikaansaamiseksi annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2009/128/EY, puitedirektiivi).

Puitedirektiivin tavoitteena on vähentää torjunta-aineiden käytöstä ihmisten terveydelle ja ympäristölle aiheutuvia riskejä ja haitallisia vaikutuksia. Puitedirektiivin 15 artiklan 2 ja 3 kohtaan sisältyy jäsenvaltiolle osoitettu velvoite laskea yhdenmukaistetut riski-indikaattorit ja suorittaa muita riskien vähentämiseen liittyviä toimia.

Selostettavalla lakimuutoksella kasvinsuojeluainelakia muutettiin Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/128/EY muuttamisesta yhdenmukaistettujen riski-indikaattoreiden vahvistamisen osalta annetun komission direktiivin ((EU) 2019/782, riski-indikaattoridirektiivi) mukaisesti. Riski-indikaattoridirektiivillä puitedirektiiviin lisättiin uusi IV liite, jossa säädetään siitä, miten kasvinsuojeluaineiden käyttöön liittyviä riskejä ja vaikutuksia sekä vaikutusten vähentämisessä saavutettua edistystä mitataan riski-indikaattoreilla. Riski-indikaattoreiden mittaustulosten on tarkoitus osoittaa, miten riskienhallinta on onnistunut. Euroopan unionin jäsenvaltiot laskevat kukin vuosittain omat indikaattorinsa, ja Euroopan komissio laskee näiden pohjalta unionin tason indikaattorit. Laskennassa pohjana käytetään markkinoille saatettujen kasvinsuojeluaineiden määristä saatavaa tietoa, jonka jäsenvaltiot keräävät torjunta-aineita koskevista tilastoista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1185/2009 mukaisesti. Indikaattoreiden laskentaan käytetään myös kasvinsuojelun hätätilanteeseen myönnettyjen myyntilupien määriä koskevia tietoja.

Selostettavalla kasvinsuojeluainelain muutoksella on säädetty Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) tehtäväksi hoitaa uudet puitedirektiivin mukaiset tehtävät sekä suorittaa muut kasvinsuojeluaineiden indikaattoreihin liittyvät tehtävät. Lisäksi eräitä Tukesin torjunta-aineiden jäämiä koskevia tehtäviä täsmennettiin.

Muutokset tulivat voimaan 3.11.2020.

Ks. myös hallituksen esitys HE 124/2020 vp.

Eduskunnan päätöksen mukaisesti kumotaan kasvinsuojeluaineista annetun lain (1563/2011) 24 §:n 2 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1398/2019, muutetaan 2 §:n 2 momentin 2 kohta, sellaisena kuin se on laissa 1398/2019, ja lisätään lakiin uusi 26 a § seuraavasti:

2 §
Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan myös:


2) torjunta-ainejäämien enimmäismääristä kasvi- ja eläinperäisissä elintarvikkeissa ja rehuissa tai niiden pinnalla sekä neuvoston direktiivin 91/414/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 396/2005, jäljempänä jäämäasetus, II, IV ja VI–X luvun sekä 18 artiklan 3 kohdan a ja c alakohdan, 4 kohdan ja 20 artiklan 2 kohdan täytäntöönpanoon.

Selostus:

Pykälän 2 momentin 2 kohtaa täsmennettiin poistamalla siitä viittaus torjunta-ainejäämien enimmäismääristä kasvi- ja eläinperäisissä elintarvikkeissa ja rehuissa tai niiden pinnalla sekä neuvoston direktiivin 91/414/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen ((EY) N:o 396/2005, jäämäasetus) III lukuun. Viittaus poistettiin, koska jäämäasetuksen III luvun mukaiset tehtävät jakautuvat useammalle viranomaiselle.

26 a §
Turvallisuus- ja kemikaaliviraston eräät tehtävät

Sen lisäksi, mitä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston tehtävistä säädetään muualla tässä laissa, virasto:

1) on kasvinsuojeluaineasetuksen 75 artiklan 1 kohdassa tarkoitettu toimivaltainen viranomainen ja 2 kohdassa tarkoitettu yhteensovittamisesta vastaava kansallinen viranomainen;

2) on toimivaltainen viranomainen toimissa, jotka koskevat jäämäasetuksen II, IV ja VI–X luvun sekä 18 artiklan 3 kohdan a ja c alakohdan, 4 kohdan ja 20 artiklan 2 kohdan täytäntöönpanoa;

3) laskee yhdenmukaistetut riski-indikaattorit noudattaen, mitä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/128/EY muuttamisesta yhdenmukaistettujen riski-indikaattoreiden vahvistamisen osalta annetussa komission direktiivissä (EU) 2019/782 säädetään;

4) suorittaa yhteisön politiikan puitteista torjunta-aineiden kestävän käytön aikaansaamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/128/EY 15 artiklan 2 kohdan b ja c alakohdassa tarkoitetut tehtävät, toimittaa mainitun artiklan 3 kohdan mukaisesti tulokset komissiolle ja muille jäsenvaltioille sekä asettaa tiedot yleisön saataville.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä riski-indikaattoreiden laskemisesta ja muista 1 momentin 3 ja 4 kohdassa tarkoitetuista tehtävistä.

Selostus:

Osana kasvinsuojeluainelain muutosta laista kumottiin valvontaviranomaisia koskevan 24 §:n 2 momentti lain selkeyttämiseksi. Kyseisessä momentissa Tukesille säädetyt tehtävät eivät olleet varsinaisia valvontatehtäviä, ja näin ollen sääntely siirrettiin uuteen kasvinsuojeluainelain 26 a §:ään. Aiemmat kansvinsuojeluainelain 24 §:n 2 momentin tehtävät siirrettiin uuden 26 a §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdiksi. Momentin 2 kohtaa täsmennettiin lisäksi siten, että Tukesin tehtäviin kuuluu myös jäämäasetuksen III luvun 18 artiklan 3 kohdan a ja c alakohdan, 4 kohdan ja 20 artiklan 2 kohdan täytäntöönpano. Artiklan 18 kohta 3 koskee menettelyä ja edellytyksiä, joiden täyttyessä voidaan sallia jäämäasetuksen liitteissä mainittujen raja-arvojen ylittävä tehoaineen jäämäpitoisuus tuotteiden sadonkorjuun jälkeisen käsittelyn tuloksena, artiklan 4 kohta koskee mahdollisuutta vahvistaa poikkeuksellisissa olosuhteissa väliaikainen torjunta-ainejäämien enimmäismäärä ja 20 artiklan 2 kohta mahdollisuutta asettaa komiteamenettelyllä erityisiä rikastus- tai laimennuskertoimia.

Pykälän 1 momenttiin lisättiin lisäksi 3 ja 4 kohdat. Momentin 3 kohdassa säädetään Tukesin tehtäväksi laskea yhdenmukaistetut riski-indikaattorit riski-indikaattoridirektiivin mukaisesti. Momentin 4 kohdassa säädetään Tukesin tehtäväksi myös muut puitedirektiivin 15 artiklan 2 kohdan sekä sen 3 kohdan mukaiset tehtävät. Artiklan 15 kohdan 2 muihin tehtäviin kuuluu tiettyjen tehoaineiden käytön suuntausten määrittäminen ja sellaisten asioiden määrittäminen ja arvioiminen, joita voidaan pitää esimerkkeinä pyrittäessä vähentämään torjunta-aineiden käytöstä ihmisten terveydelle ja ympäristölle aiheutuvia riskejä ja vaikutuksia. Artiklan 3 kohta koskee jäsenvaltioiden velvollisuutta toimittaa edellä mainittujen arviointien tulokset komissiolle ja muille jäsenvaltioille sekä velvoitetta asettaa nämä tiedot yleisön saataville.

Pykälän 2 momentissa säädettiin maa- ja metsätalousministeriölle asetuksenantovaltuutus koskien riski-indikaattoreiden laskemista ja muita 1 momentin 3 ja 4 kohtien mukaisia tehtäviä.



Tämä laki tuli voimaan 3 päivänä marraskuuta 2020.


Suvi Marttinen
Asianajaja
HPP Asianajotoimisto Oy

Puh. +358 9 474 21
suvi.marttinen@hpp.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.