Pikahaku
Hakusana puuttuu
Valtioneuvoston asetus viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista 347/2005
Viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun uuden lain (200/2005) täydentämiseksi on annettu nyt myös asetus. Menettelyssä on kyse YVA-arviointia vastaavasta menettelystä, joka tulee suorittaa myös merkittäville valtakunnallisille suunnitelmille, joista voi aiheutua merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Asetus sisältää lakia täydentäviä määräyksiä ympäristöarviointia edellyttävien suunnitelmien ja ohjelmien sisällöstä, harkintaperusteista ja ns. ympäristöselostuksesta. Asetus on tullut voimaan 1.6.2005.
1 §
Ympäristöarviointia edellyttävät suunnitelmat ja ohjelmat
Viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain (200/2005) 4 § 1 momentin 1 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitettuja suunnitelmia ja ohjelmia ovat sen ohella, mitä erikseen säädetään tai määrätään:
1) maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 4 §:ssä
tarkoitetut valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet;
2) jätelain (1072/1993) 40 §:ssä tarkoitettu alueellinen
jätesuunnitelma;
3) luonnonsuojelulain (1096/1996) 8 §:ssä tarkoitettu luonnonsuojeluohjelma;
4) alueiden kehittämislain (602/2002) 5 §:ssä tarkoitettu
maakuntaohjelma; sekä
5) pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta annetun lain
(1269/1996) 2 §:n 3 kohdassa tarkoitettu liikennejärjestelmää
koskeva suunnitelma.
Selostus:
Pykälässä täsmennetään suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annettua lakia, erityisesti sen 4 § 1 momenttia luettelemalla ne valtakunnalliset suunnitelmatyypit, joita ympäristöarviointivelvollisuus koskee.
2 §
Ympäristöarvioinnin tarpeen harkintaperusteet
Viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain 5 §:ssä tarkoitetussa ympäristöarvioinnin tarpeen harkinnassa on otettava huomioon seuraavat harkintaperusteet:
1) Suunnitelmien ja ohjelmien ominaispiirteet, erityisesti
a) missä määrin suunnitelmalla tai ohjelmalla luodaan puitteet
hankkeelle tai muulle toiminnalle sijainnin, luonteen, koon tai toimintaedellytysten
osalta tai kohdentamalla voimavaroja;
b) missä määrin suunnitelma tai ohjelma vaikuttaa muihin
suunnitelmiin ja ohjelmiin, mukaan lukien ne, jotka kuuluvat eri tasoilla
valmisteltavien suunnitelmien ja ohjelmien kokonaisuuteen;
c) suunnitelman tai ohjelman merkitys ympäristönäkökohtien
huomioon ottamisen ja erityisesti kestävän kehityksen kannalta;
d) suunnitelman tai ohjelman kannalta merkitykselliset ympäristöongelmat;
e) suunnitelman tai ohjelman merkitys Euroopan yhteisön ympäristölainsäädännön
täytäntöönpanon kannalta;
2) Vaikutusten ja todennäköisen vaikutusalueen ominaispiirteet,
erityisesti
a) vaikutusten todennäköisyys, kesto, toistuvuus ja palautuvuus;
b) vaikutusten kertyvyys;
c) vaikutusten ulottuminen rajojen yli;
d) riskit ihmisten terveydelle tai ympäristölle mukaan lukien
onnettomuuksien aiheuttamat riskit;
e) vaikutusten suuruus ja alueellinen laajuus mukaan lukien todennäköinen
maantieteellinen vaikutusalue ja sen väestön määrä,
johon vaikutukset todennäköisesti kohdistuvat;
f) todennäköisen vaikutusalueen arvo ja herkkyys, joka johtuu
luonnon erityispiirteistä tai kulttuuriperinnöstä, ympäristön
laatunormien tai raja-arvojen ylittymisestä tai voimaperäisestä
maankäytöstä;
g) vaikutukset kansallisesti, Euroopan unionissa tai kansainvälisesti
suojeltuihin alueisiin tai maisemiin.
Selostus:
Pykälässä luetellaan ne harkintaperusteet, jotka viranomaisten tulee ottaa huomioon tehdessään ympäristöarviointia. Harkintaperusteet vastaavat lähtökohtaisesti "perinteisessä" YVA-menettelyssä noudatettavia harkintaperusteita.
3 §
Ympäristöarvioinnin tarpeen harkintaan liittyvä viranomaisten
yhteydenpito
Viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain 5 §:ssä tarkoitettua ympäristöarvioinnin soveltamista koskevaa harkintaa tehdessään suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on oltava yhteydessä alueelliseen ympäristökeskukseen ja tarpeen mukaan kunnan terveys- ja ympäristöviranomaisiin sekä muihin vaikutusalueella toimiviin viranomaisiin. Jos kysymyksessä on alueellisesti laajakantoinen tai muuten merkittävä suunnitelma tai ohjelma, viranomaisen on oltava yhteydessä myös ympäristöministeriöön sekä sosiaali- ja terveysministeriöön.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu yhteydenpito voidaan toteuttaa lausuntomenettelyin tai viranomaisten välisessä neuvottelussa. Neuvottelusta on laadittava muistio, josta ilmenevät keskeiset neuvottelussa esille tulleet asiat ja kannanotot.
Selostus:
Pykälässä asetetaan arviointia laativille viranomaisille velvollisuus olla yhteydessä alueelliseen ympäristökeskukseen ja tarpeen mukaan kunnan terveys- ja ympäristöviranomaisiin sekä muihin vaikutusalueella toimiviin viranomaisiin. Jos kysymyksessä on alueellisesti laajakantoinen tai muuten merkittävä suunnitelma tai ohjelma, viranomaisen on oltava yhteydessä myös ympäristöministeriöön sekä sosiaali- ja terveysministeriöön. Yhteydenpito voi toteutua joko virallisten lausuntojen tai neuvottelujen kautta. Neuvottelujen kulku ja tulos on kuitenkin dokumentoitava, jotta jälkeenpäin voidaan havaita, onko menettely ollut asianmukaista.
4 §
Ympäristöselostuksen sisältö
Viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain 8 §:ssä tarkoitetussa ympäristöselostuksessa on tarpeellisessa määrin esitettävä:
1) suunnitelman tai ohjelman pääasiallinen sisältö,
päätavoitteet sekä suhde muihin asiaan liittyviin suunnitelmiin
ja ohjelmiin;
2) ympäristön nykytila ja sen todennäköinen kehitys,
jos suunnitelmaa tai ohjelmaa ei toteuteta;
3) ympäristön ominaispiirteet sellaisilla alueilla, joihin todennäköisesti
kohdistuu merkittäviä vaikutuksia;
4) suunnitelman tai ohjelman kannalta merkitykselliset ympäristöongelmat,
mukaan lukien varsinkin ongelmat, jotka koskevat alueita, joilla on erityistä
merkitystä ympäristön- tai luonnonsuojelun kannalta, kuten
Natura 2000 -verkostoon kuuluvat alueet;
5) kansainvälisesti, Euroopan unionissa tai kansallisesti vahvistetut
suunnitelman tai ohjelman kannalta merkitykselliset ympäristönsuojelutavoitteet
ja tapa, jolla mainitut tavoitteet ja ympäristönäkökohdat
on otettu valmistelussa huomioon;
6) todennäköisesti merkittävät toissijaiset ja kertyvät
vaikutukset, yhteisvaikutukset sekä lyhyen, keskipitkän ja pitkän
aikavälin pysyvät tai tilapäiset sekä myönteiset
että kielteiset vaikutukset muun muassa väestöön,
ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen, luonnon monimuotoisuuteen,
eliöstöön, kasvillisuuteen, maaperään, veteen,
ilmaan, ilmastotekijöihin, yhdyskuntarakenteeseen, rakennettuun ympäristöön,
maisemaan, kaupunkikuvaan, aineelliseen omaisuuteen, kulttuuriperintöön
mukaan lukien rakennusperintö ja muinaisjäännökset,
luonnonvarojen hyödyntämiseen sekä edellä mainittujen
tekijöiden välisiin suhteisiin;
7) suunnitellut toimenpiteet, joilla aiotaan ehkäistä, vähentää
tai poistaa mahdollisimman kattavasti suunnitelman tai ohjelman toteuttamisesta
ympäristölle aiheutuvat merkittävät haitalliset vaikutukset;
8) selvitys siitä, miksi käsitellyt vaihtoehdot on valittu ja
miten arviointi on suoritettu, mukaan lukien esimerkiksi teknisistä
puutteista tai osaamisen puutteesta johtuvat vaikeudet;
9) kuvaus suunnitelluista toimenpiteistä, jotka koskevat viranomaisten
suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista
annetun lain 12 §:n mukaista seurantaa; sekä
10) yleistajuinen yhteenveto edellä mainituista tiedoista.
Selostus:
Tällä pykälällä täsmennetään suunnitelmien ja ohjelmien arvioinnista annetun lain 8 §:ää luettelemalla yksityiskohtaisesti ne tiedot, jotka ympäristöselostukseen on sisällytettävä. Tiedot vastaavat YVA-arviointiselostuksen sisältöä.
5 §
Viranomaisten kuuleminen ympäristöselostuksessa annettavista
tiedoista
Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on kuultava ympäristöselostuksessa annettavien tietojen laajuudesta ja yksityiskohtaisuudesta alueellista ympäristökeskusta ja tarpeen mukaan kunnan terveys- ja ympäristöviranomaisia sekä muita vaikutusalueella toimivia viranomaisia. Jos kysymyksessä on alueellisesti laajakantoinen tai muuten merkittävä suunnitelma tai ohjelma, viranomaisen on kuultava myös ympäristöministeriötä sekä sosiaali- ja terveysministeriötä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu viranomaisten kuuleminen voidaan toteuttaa myös viranomaisten välisessä neuvottelussa. Neuvottelusta on laadittava muistio, josta ilmenevät keskeiset neuvottelussa esille tulleet asiat ja kannanotot.
Selostus:
Pykälässä asetetaan arviointia laativille viranomaisille velvollisuus kuulla ympäristöselostuksessa annettavien tietojen laajuudesta ja yksityiskohtaisuudesta alueellista ympäristökeskusta ja tarpeen mukaan kunnan terveys- ja ympäristöviranomaisia sekä muita vaikutusalueella toimivia viranomaisia. Jos kysymyksessä on alueellisesti laajakantoinen tai muuten merkittävä suunnitelma tai ohjelma, viranomaisen on kuultava myös ympäristöministeriötä sekä sosiaali- ja terveysministeriötä. Yhteydenpito voi toteutua joko virallisten lausuntojen tai neuvottelujen kautta. Neuvottelujen kulku ja tulos on kuitenkin dokumentoitava, jotta jälkeenpäin voidaan havaita, onko menettely ollut asianmukaista.
6 §
Viranomaisten kuuleminen ympäristöselostuksesta sekä suunnitelma-
tai ohjelmaluonnoksesta
Suunnitelma- tai ohjelmaluonnoksesta ja ympäristöselostuksesta on sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, pyydettävä lausunnot alueelliselta ympäristökeskukselta ja tarpeen mukaan kunnan terveys- ja ympäristöviranomaisilta sekä muilta vaikutusalueella toimivilta viranomaisilta. Jos kysymyksessä on alueellisesti laajakantoinen tai muuten merkittävä suunnitelma tai ohjelma, lausunto on pyydettävä myös ympäristöministeriöltä sekä sosiaali- ja terveysministeriöltä.
Selostus:
Pykälässä asetetaan arviointia laativille viranomaisille velvollisuus pyytää lausunto suunnitelma- tai ohjelmaluonnoksesta sekä ympäristöselostuksesta alueelliselta ympäristökeskukselta ja tarpeen mukaan kunnan terveys- ja ympäristöviranomaisilta sekä muilta vaikutusalueella toimivilta viranomaisilta. Jos kysymyksessä on alueellisesti laajakantoinen tai muuten merkittävä suunnitelma tai ohjelma, lausunto on pyydettävä myös ympäristöministeriöltä sekä sosiaali- ja terveysministeriöltä.
7 §
Toiselle valtiolle ilmoittaminen
Viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristöarvioinnista annetun lain 10 §:n 3 momentissa tarkoitetussa ilmoituksessa on esitettävä:
1) suunnitelma- tai ohjelmaluonnos ja ympäristöselostus sekä
tiedot mahdollisista valtioiden rajat ylittävistä ympäristövaikutuksista,
mukaan lukien terveysvaikutukset; sekä
2) tiedot päätöksentekomenettelystä ja kohtuullisesta
määräajasta huomautusten esittämiselle.
Selostus:
Jos suunnitelman tai ohjelman vaikutukset voivat kohdistua toisen valtion alueelle on siitä ilmoitettava kohdevaltiolle. Tässä ilmoituksessa on esitettävä suunnitelma- tai ohjelmaluonnos ja ympäristöselostus sekä tiedot mahdollisista valtioiden rajat ylittävistä ympäristövaikutuksista, mukaan lukien terveysvaikutukset; sekä tiedot päätöksentekomenettelystä ja kohtuullisesta määräajasta huomautusten esittämiselle.
8 §
Päätöksestä tiedottaminen viranomaisille
Suunnitelman tai ohjelman hyväksymisestä on toimitettava viipymättä tieto alueelliselle ympäristökeskukselle sekä viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista annetun lain 10 §:n mukaisesti käytyjen neuvottelujen osapuolena olleelle valtiolle. Lisäksi tieto päätöksestä on toimitettava niille kunnan viranomaisille ja muille viranomaisille, joita asiaa käsiteltäessä on kuultu.
Selostus:
Suunnitelman tai ohjelman hyväksymisestä on välittömästi tiedotettava AYK:lle sekä niille valtioille, joihin ohjelman vaikutukset voivat ulottua. Lisäksi tieto päätöksestä on toimitettava niille viranomaisille, joita asiaa käsiteltäessä on kuultu.
9 §
Voimaantulo
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2005.
Selostus:
Pykälä sisältää voimaantulosäännöksen.
Asianajaja, LL.M Sanna Suvanto
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy