Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Laki jätelain muuttamisesta 277/2008

Lain muutos liittyy paristoja ja akkuja koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/66/EY eli uuden paristodirektiivin täytäntöönpanoon. Jätelain tuottajavastuuta koskeviin säännöksiin on lisätty käytettyjen paristojen ja akkujen jätehuolto. Käytettyjen paristojen ja akkujen jätehuollosta vastaa paristojen ja akkujen tuottaja. Tuottajan lisäksi myös pariston ja akun jakelijan on osallistuttava käytettyjen paristojen ja akkujen keräykseen ja vastaanottoon.

Uuden paristodirektiivin tavoitteena on kerätä käytettyjä kannettavia paristoja ja akkuja talteen 25 % vuonna 2012 ja 45 % vuonna 2016.

Tuottajien on järjestettävä käytettyjen paristojen ja akkujen maksuton vastaanotto käyttäjiä lähellä olevassa helppopääsyisessä paikassa. Tuottajat vastaavat myös jätehuollon kustannuksista. Paristojen ja akkujen jakelijalla on velvollisuus ottaa myyntipisteissä vastaan käytettyjä paristoja ja akkuja. Käyttäjille on tiedotettava erilliskeräyksestä ja paristot ja akut on merkittävä erilliskeräystä koskevin merkinnöin. Tarkemmat säännökset annetaan myöhemmin valtioneuvoston asetuksella.

Ks. myös lain viralliset perustelut: HE 176/2007.

 

3 a luku
Tuottajavastuu

18 b §
Tuottajavastuun piiriin kuuluvat tuotteet ja tuottajat

Tuottajavastuu koskee seuraavia tuotteita ja tuottajia:

5) sähkö- ja elektroniikkalaitteet ja niiden tuottajat; tuottajana pidetään sähkö- ja elektroniikkalaitteen valmistajaa ja maahantuojaa sekä sellaista myyjää, joka myy laitteita omalla tuotemerkillään; tuottajavastuu ei kuitenkaan koske laitteita, jotka on suunniteltu erityisesti sotilaalliseen käyttöön tai jotka muutoin liittyvät valtion keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseen;
6) paristot ja akut ja niiden tuottajat; tuottajana pidetään sitä, joka ammattimaisesti saattaa markkinoille paristoja tai akkuja, mukaan lukien sähkö- ja elektroniikkalaitteisiin, ajoneuvoihin tai muihin tuotteisiin sisältyvät paristot ja akut; tuottajavastuu ei kuitenkaan koske paristoja ja akkuja, joita käytetään:
a) valtion keskeisten turvallisuusetujen turvaamiseen liittyvissä sähkö- ja elektroniikkalaitteissa, aseissa, ammuksissa ja sotatarvikkeissa, lukuun ottamatta tuotteita, joita ei ole suunniteltu käytettäviksi erityisiin sotilaallisiin tarkoituksiin; tai
b) sähkö- ja elektroniikkalaitteissa, jotka on suunniteltu lähetettäviksi avaruuteen.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin, mitä 1 momentissa tarkoitetut tuotteet ja keitä 1 momentissa tarkoitetut tuottajat ovat.

Selostus:

Pykälään on lisätty uusi 6) kohta. Tuottajavastuu koskee käytettyjen paristojen ja akkujen tuottajia. Tuottajien on järjestettävä käytöstä poistettavien paristojen ja akkujen vastaanotto, keräys ja kierrätys, jätehuoltoon liittyvä neuvonta ja tiedotus sekä kerättävä tarpeelliset tiedot keräys- ja kierrätystavoitteiden toteutumisen seuraamiseksi. Tuottajat vastaavat käytettyjen paristojen ja akkujen jätehuollon kustannuksista. Käytettyjen paristojen ja akkujen tuominen vastaanottopisteisiin on käyttäjille ilmaista.

Valtioneuvoston asetuksella täsmennetään myöhemmin tuottajan ja tuotteen käsitettä. Tarkoitus on, että valtioneuvoston asetus annettaan siten, että tuottajavastuusäännökset tulevat voimaan 26.9.2008 uuden paristodirektiivin mukaisesti.

18 c §
Tuottajan vastuu

Tuottajan velvollisuus koskee tuottajan itse markkinoille luovuttamia tuotteita ja markkinoille luovutettujen tuotteiden määrään tai markkinaosuuteen nähden kohtuulliseksi katsottavaa osuutta kaikista niitä vastaavista markkinoille luovutetuista tuotteista riippumatta tuotteiden markkinoille luovuttamisen ajankohdasta.

Selostus:

Tuottajan vastuu koskee omien tuotteiden ohella myös muiden vastaavien tuottajien markkinoille luovuttamia vastaavia tuotteita. Tuottajan vastuu koskee myös vanhoja ennen säännösten voimaantuloa markkinoille luovutettuja paristoja ja akkuja.

18 d §
Tuottajavastuun piiriin kuuluvien tuotteiden keräys ja vastaanotto

Tuottajan on huolehdittava niin kattavan keräys- ja vastaanottopaikkojen verkoston järjestämisestä 18 b §:ssä tarkoitetuille käytöstä poistettaville tuotteille, että tuotteen viimeisellä haltijalla on koko maassa kohtuullinen mahdollisuus luovuttaa käytöstä poistettava tuote uudelleenkäyttöön, hyödynnettäväksi tai muuhun jätehuoltoon.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin 1 momentissa tarkoitettujen käytöstä poistettavien tuotteiden keräyksen ja vastaanoton järjestämiselle asetettavista vaatimuksista.

Selostus:

Keräys- ja vastaanottopaikkoja on järjestettävä kattava verkosto. Vastaanottopaikkoja on oltava niin, että matka vastaanottopisteeseen vastaa normaalia matkaa erityisjätteen vastaanottopaikalle tai kyseisen tuotteen myymälään.

18 e §
Tuotteen merkinnät ja tuotetta koskevat tiedot

Edellä 18 b §:ssä tarkoitetun ajoneuvon tuottajan on huolehdittava siitä, että tuote tai sen osat on asianmukaisesti merkitty vaarallisia aineita sisältävien osien tunnistamiseksi. Sähkö- ja elektroniikkalaitteessa on oltava tuottajan, markkinoillesaattamisajankohdan ja erilliskeräysvelvollisuuden osoittava merkintä.

Ajoneuvon ja sähkö- ja elektroniikkalaitteen tuottajan on lisäksi huolehdittava siitä, että tuotteen myyjät ja tarvittaessa muut toimijat saavat tarvittavat tiedot ja ohjeet tuotteesta, sen uudelleenkäytöstä, purkamisesta ja osien kierrätettävyydestä sekä vaarallisten aineiden ja osien sijainnista tuotteessa.

Paristojen ja akkujen tuottajan on huolehdittava siitä, että paristossa ja akussa on erilliskeräystä osoittava merkintä ja tarvittaessa pariston ja akun sisältämän raskasmetallin tunnus. Kannettavaan paristoon ja akkuun sekä ajoneuvoparistoon ja -akkuun on lisäksi merkittävä pariston tai akun teho.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin 1―3 momentissa tarkoitettujen tuotteiden merkitsemisestä sekä tuotteita ja niiden purkamista koskevista tiedoista ja ohjeista.

Selostus:

Uuden 3 momentin mukaan paristoissa ja akuissa on oltava erilliskeräystä osoittava merkintä. Muissa kuin teollisuusparistoissa ja -akuissa on oltava myös niiden tehoa osoittava merkintä.

Valtioneuvoston asetuksenantovaltuutta on laajennettu.

18 h §
Eräiden muiden toimijoiden velvollisuudet

Kannettavien paristojen ja akkujen myyjän tai muun jakelijan on otettava käyttäjältä vastaan jätteenä käytöstä poistettavat kannettavat paristot ja akut. Jakelijan on myös tiedotettava käyttäjälle mahdollisuudesta toimittaa käytöstä poistettavat kannettavat paristot ja akut myyntipisteeseen. Vastaanoton on oltava käyttäjälle maksutonta eikä sen edellytyksenä saa vaatia uuden pariston tai akun ostamista. Vastaavalla tavalla on järjestettävä vastaanotto, jos yksityiskäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen ajoneuvoparistojen ja -akkujen jakelija ottaa vastaan vastaavia käytöstä poistettuja paristoja ja akkuja.

Selostus:

Pykälään on lisätty uusi 6 momentti. Jakelijan on otettava käyttäjältä maksutta vastaan käytetyt paristot ja akut. Jakelijan on myös tiedotettava käyttäjää tästä mahdollisuudesta. Vastaanotossa ei saa edellyttää uuden pariston tai akun ostamista.

Ajoneuvoparistojen ja akkujen vastaanoton järjestäminen on jakelijalle vapaaehtoista. Mikäli vastaanotto järjestetään, sen on oltava maksutonta eikä vastaanottoon saa liittyä ostopakkoa.

18 n §
Asetuksenantovaltuus Euroopan yhteisön tuottajavastuuta koskevien säädösten täytäntöönpanemiseksi

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää Euroopan yhteisön tuottajavastuuta koskevien säädösten täytäntöönpanemiseksi:

1) tässä luvussa tarkoitettujen käytöstä poistettavien tuotteiden keräystä, merkitsemistä, lajittelua, varastointia, säilyttämistä, kuljetusta, edelleen välittämistä, uudelleenkäyttöä, hyödyntämistä, käsittelyä tai muuta jätehuoltoa koskevista teknisistä vaatimuksista, jätehuoltokustannusten ilmoittamisesta tuotteen hinnassa sekä poikkeuksista velvollisuudesta merkitä tuote;
2) tuottajavastuuta koskevien säännösten soveltamisesta, jos tuotteet hankitaan ulkomailta tai viedään maasta sähköisellä tai muulla etäkaupalla taikka jos käytöstä poistettavat tuotteet viedään maasta.

Selostus:

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää myös tuotteen merkintävelvollisuuden poikkeuksista. Asetuksella säädetään myös säännösten soveltamisesta, jos käytöstä poistettu tuote viedään maasta.

18 o §
Paristoja ja akkuja koskevat erityissäännökset

Edellä 18 c §:n 1 momentissa tarkoitettua tuottajan velvollisuutta järjestää jätteenä käytöstä poistettavan tuotteen jätehuolto sekä vastata siitä aiheutuvista kustannuksista sovelletaan 18 h §:n 6 momentin mukaisesti kerättyihin jätteenä käytöstä poistettuihin paristoihin ja akkuihin siitä lähtien, kun jäte on otettu vastaan myyntipisteessä ja koottu kuljetuksen järjestämisen kannalta tarkoituksenmukaisiksi eriksi.

Teollisuusparistojen ja -akkujen sekä muuhun kuin yksityiskäyttöön tarkoitettujen ajoneuvojen ajoneuvoparistojen ja -akkujen tuottaja ja tällaisen pariston tai akun käyttäjä voivat sopia muusta kuin 18 c §:n 1 momentissa tarkoitetusta jätehuollon kustannusten jaosta.

Paristojen ja akkujen, sähkö- ja elektroniikkalaitteiden sekä ajoneuvojen tuottajien on tarpeellisin yhteistoimin huolehdittava, että 18 c §:n 1 momentin täytäntöönpanosta ei aiheudu toisen tuoteryhmän tuottajille kaksinkertaisia maksuja silloin, kun jätteenä käytöstä poistettavien mainittujen tuotteiden keräys ja muu jätehuolto järjestetään yhteistoiminnassa.

Selostus:

Pykälässä täsmennetään tuottajan velvollisuuksia. Velvollisuudet alkavat, kun tuote on otettu vastaan myyntipisteessä ja koottu kuljetettavaksi.

Tuottaja ja käyttäjä voivat sopia teollisuusparistojen ja akkujen sekä muuhun kuin yksityiskäyttöön tarkoitettujen ajoneuvoparistojen ja akkujen osalta kustannusten jaosta.

3 momentin mukaan tuottajien on yhteistoimin huolehdittava jätehuollon kustannusten tasapuolisesta jaosta.

50 b §
Ilmoitus tuottajatiedostoon

Ilmoituksessa on oltava riittävät tiedot ja selvitykset tuottajasta ja toiminnasta sekä käytöstä poistettujen tuotteiden uudelleenkäytöstä, hyödyntämisestä ja muusta jätehuollosta, joiden perusteella voidaan arvioida järjestelyjen asianmukaisuus. Sähkö- ja elektroniikkalaitteiden tuottajan on esitettävä selvitys 18 m §:n 2 momentissa tarkoitetusta vakuudesta. Tuottajayhteisöjen ilmoituksessa on lisäksi esitettävä tarvittavat tiedot sopimuksista ja säännöistä, joiden perusteella voidaan arvioida, täyttääkö toiminta 18 g §:n 2 ja 3 momentissa säädetyt vaatimukset.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin 1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen sisällöstä. Valtioneuvoston asetuksella voidaan myös säätää tarkemmin ilmoituksen tekemisessä noudatettavasta menettelystä.

Selostus:

Pykälän muutos on lähinnä tekninen. Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää myös ilmoituksen tekemisessä noudatettavasta menettelystä.

50 c §
Tuottajatiedostoon merkitseminen ja hyväksyminen

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin tuottajatiedostoon merkitsemisessä tai hyväksymisessä noudatettavasta menettelystä ja 3 momentissa tarkoitettuun päätökseen sisällytettävistä velvoitteista.

Selostus:

Uuden 5 momentin mukaan valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin menettelystä.

57 §
Kiellot, rajoitukset ja muut määräykset

Jos tuote tai sen merkinnät eivät täytä tässä laissa tai sen nojalla säädettyjä vaatimuksia, ympäristöministeriö tai, jos kysymys on sähkö- ja elektroniikkalaitteesta taikka paristosta tai akusta, Turvatekniikan keskus voi:

1) velvoittaa tekemään tuotteeseen tai sen merkintöihin sellaiset muutokset, että ne täyttävät edellä mainitut vaatimukset, sekä osoittamaan muutokset tehdyiksi;
2) kieltää tilapäisesti tai pysyvästi tuotteen valmistuksen, maahantuonnin, välittämisen, myymisen, luovuttamisen tai käytön taikka määrätä ryhtymään tarvittaviin toimiin, jotka koskevat edellä mainituin tavoin markkinoille jo luovutettua tuotetta;
3) määrätä, että tuote on käsiteltävä tai hyödynnettävä jätteenä.

Jos tuottaja, tuottajayhteisö tai juomapakkausten palautusjärjestelmän ylläpitäjä ei ole järjestänyt tuottajavastuuseen perustuvaa uudelleenkäyttöä, hyödyntämistä ja muuta jätehuoltoa tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten edellyttämällä tavalla, Pirkanmaan ympäristökeskus voi velvoittaa saattamaan toiminnan lain mukaiseksi tai peruuttaa tuottajayhteisön tai juomapakkausten palautusjärjestelmän tuottajatiedostoon hyväksymistä koskevan päätöksensä.

Selostus:

Pykälän 2 momenttia on täsmennetty siten, että Turvatekniikan keskus toimii markkinavalvontaviranomaisena silloin, kun kysymys on sähkö- ja elektroniikkalaitteista, paristoista ja akuista. Turvatekniikan keskus voi myös velvoittaa toimimaan, mikäli tuote ei vastaa lain ja säännösten vaatimuksia.

58 §
Uhkasakko sekä teettämis- ja keskeyttämisuhka

Ympäristöministeriö, alueellinen ympäristökeskus tai kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain tai sen nojalla annetun säännöksen taikka Pirkanmaan ympäristökeskus tuottajavastuuta koskevien säännösten noudattamiseksi tai Suomen ympäristökeskus jätteensiirtoasetuksen taikka Turvatekniikan keskus 57 §:n 2 momentin perusteella antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai että toiminta keskeytetään tai kielletään.

Selostus:

1 momenttiin on lisätty, että Turvatekniikan keskus voi tehostaa antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai teettämis- ja keskeyttämisuhalla.

60 §
Jäterikkomus

Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta

1) rikkoo 5 §:n 1 momentin 1, 3 tai 4 kohdassa, 6 §:n 6 tai 8 kohdassa, 7 §:n 4 momentissa, 17 §:n 1 momentissa, 18 §:ssä, 18 c §:n 4 momentin 2 kohdassa, 18 d §:n 2 momentissa, 18 g §:n 4 momentissa, 18 n, 19 tai 50 §:ssä, 50 b §:n 4 momentissa taikka 57 tai 73 a §:ssä tarkoitettua kieltoa taikka mainittujen säännösten nojalla annettua kieltoa tai määräystä,
2) laiminlyö 7―9, 12 tai 14 §:ssä, 15 §:n 1 momentissa, 18 c―18 m tai 18 o §:ssä taikka 51 §:n 3 tai 4 momentissa tarkoitetun velvollisuuden,
3) tuo maahan, vie maasta tai siirtää Suomen alueen kautta jätettä tämän lain tai sen nojalla annetun säännöksen tai yksittäistapausta koskevan määräyksen tai jätteensiirtoasetuksen vastaisesti,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, jäterikkomuksesta sakkoon.

Jäterikkomuksesta tuomitaan niin ikään se, joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta rikkoo 13 §:n 1 momentin nojalla annettua määräystä taikka laiminlyö 11 §:ssä, 20 §:n 1 tai 2 momentissa, 21 tai 49 §:ssä tai 50 b §:n 1―3 momentissa tarkoitetun velvollisuuden.

Selostus:

Pykälään on lisätty tarvittavat viittaukset nyt muutettuihin säännöksiin.

 

65 §
Teettämisuhan kohteena olevan irtaimen omaisuuden myynti

Jos irtaimeen omaisuuteen kohdistuva teettämisuhka on määrätty pantavaksi täytäntöön ja omaisuudella on rahallista arvoa, ympäristöministeriöllä, kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella, alueellisella ympäristökeskuksella ja Turvatekniikan keskuksella on oikeus toimittaa tällainen omaisuus hyödynnettäväksi tai myydä se teettämisestä aiheutuvien kustannusten kattamiseksi. Mahdollinen ylijäämä on palautettava omistajalle.

Selostus:

Pykälään on lisätty, että Turvatekniikan keskuksella on oikeus toimittaa teettämisuhan alainen omaisuus hyödynnettäväksi tai myydä omaisuus.

 

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 2008.

Tätä lakia sovelletaan 18 b §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuihin paristoihin ja akkuihin kuitenkin vasta valtioneuvoston asetuksella säädettävästä ajankohdasta.

Lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen sen voimaantuloa.

Selostus:

Laki on tullut voimaan 1.5.2008. Paristoja ja akkuja koskevat määräykset tulevat kuitenkin voimaan vasta valtioneuvoston asetuksella, jonka on tarkoitus tulla voimaan 26.9.2008. Valtioneuvoston asetuksella on myös tarkoitus säätää, että paristojen ja akkujen tuottajien rekisteröintiä koskeva jätelain 50 b §:ssä tarkoitettu ilmoitus on tehtävä 26.9.2008 mennessä.

 

 

Suvi Marttinen
Varatuomari
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy


Edelliselle sivulle

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.