Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Laki ympäristönsuojelulain muuttamisesta 506/2002

Ympäristönsuojelulain (86/2000) 3 §:n 1 momentin 7 kohta, 43 §:n 1 momentin 1 kohta ja 3 momentti, 46 §:n 1 ja 3 momentti ja 55 §:n 2 momentti on muutettu sekä 3 §:n 1 momenttiin on lisätty uusi 8 kohta. Muutosten taustalla on Suomen EU:n komissiolta saama huomautus tiettyjen suuria teollisuuslaitoksia koskevan IPPC-direktiivin (96/61/EY) vaatimusten täytäntöönpanon laiminlyönnistä. Tällä lainmuutoksella toteutetaan puutteiden täytäntöönpano. Muutoksilla ympäristönsuojelulakiin on lisätty lähinnä päästöraja-arvon määritelmä ja tarkennettu muutamien pykälien sanamuotoja. Muutoksilla ei ole kuitenkaan tarkoitus muuttaa ympäristönsuojelulain tulkintakäytäntöä millään tavalla.

Muutokset tulivat voimaan 1.7.2002.

3 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

------------------

7) pohjavedellä maa- tai kallioperässä olevaa vettä;

8) päästöraja-arvolla ympäristöön suoraan tai epäsuoraan päästetyn 1 kohdassa tarkoitetun, laimentamattoman päästön arvoa, jota ei yhden tai useamman ajanjakson aikana saa ylittää ja joka ilmaistaan kokonaismääränä, pitoisuutena, prosenttiosuutena tai muulla vastaavalla tavalla.

------------------

Selostus

Ympäristönsuojelulain 3 §:ään ehdotetaan lisättäväksi päästöraja-arvoa koskeva määritelmä, joka vastaa IPPC-direktiivin 2 artiklan 6 kohtaa. Määritelmä on tärkeä lähinnä sen vuoksi, ettei arvoa määritettäessä päästöä laimenneta päästämisen jälkeen. Lisäksi määritelmällä halutaan varmistaa, että päästöistä annetaan luvassa määräys raja-arvona. Määritelmä vastaa nykyistä pilaantumisen määritelmää, eikä poikkea ympäristölupakäytännössä omaksutusta.

43 §
Lupamääräykset pilaantumisen ehkäisemiseksi

Luvassa on annettava tarpeelliset määräykset:

1) päästöistä, päästöraja-arvoista, päästöjen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta sekä päästöpaikan sijainnista;

------------------

Lupamääräyksiä annettaessa on otettava huomioon toiminnan luonne, sen alueen ominaisuudet, jolla toiminnan vaikutus ilmenee, toiminnan vaikutus ympäristöön kokonaisuutena, pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa nämä toimet. Päästöraja-arvoa sekä päästöjen ehkäisemistä ja rajoittamista koskevien lupamääräysten tulee perustua parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan. Lupamääräyksissä ei kuitenkaan saa velvoittaa käyttämään vain tiettyä määrättyä tekniikkaa. Lisäksi on tarpeen mukaan otettava huomioon energian käytön tehokkuus sekä varautuminen onnettomuuksien ehkäisemiseen ja niiden seurausten rajoittamiseen.

Selostus

Parhaan käyttökelpoisen tekniikan käyttöä koskevaan 43 §:n 3 momenttiin on lisätty maininta päästöraja-arvosta. Lisäys vastaa IPPC-direktiivin 9 artiklan 4 kohtaa. Se ei kuitenkaan muuta  yleisesti vakiintunutta lain tulkintaa ympäristölupaharkinnassa vaan selkiyttää ainoastaan pykälän tulkintaa.

Lisäksi säännöksen mukaan lupamääräysten tulee perustua parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan, ilman että määräyksellä yksilöitäisiin tietyn tekniikan tai kaupallisen tuotteen käyttö. Tämä ei kuitenkaan estä tarvittaessa edellyttämästä määrättyjä teknisiä ratkaisuja päästöjen tai onnettomuuden ehkäisemiseksi, jos samalla hyväksytään muutkin keinot vastaavan ympäristönsuojelutason saavuttamiseksi. Samoin voidaan edellyttää välttämättömän teknisen laitteen, kuten esimerkiksi öljynerotuskaivon tai turvakatkaisimen, käyttöä.

46 §
Tarkkailumääräykset

Luvassa on annettava tarpeelliset määräykset toiminnan käyttötarkkailusta, päästöjen, jätteiden ja jätehuollon, toiminnan vaikutusten sekä toiminnan lopettamisen jälkeisen ympäristön tilan tarkkailusta. Tarkkailun toteuttamiseksi luvassa on määrättävä mittausmenetelmistä ja mittausten tiheydestä sekä siitä, miten tulokset arvioidaan ja miten tarkkailun tulokset toimitetaan valvontaviranomaiselle. Toiminnanharjoittaja voidaan myös määrätä antamaan valvontaa varten muita tarpeellisia tietoja.

------------------

Luvassa voidaan toiminnanharjoittaja velvoittaa esittämään tarkkailusuunnitelma 1 momentissa tarkoitetun tarkkailun tarkemmasta järjestämisestä lupaviranomaisen tai sen määräämän viranomaisen hyväksyttäväksi niin ajoissa, että tarkkailu voidaan aloittaa toiminnan alkaessa tai muuna toiminnan vaikutusten kannalta tarkoituksenmukaisena ajankohtana. Tarkkailumääräyksiä ja hyväksyttyä tarkkailusuunnitelmaa voidaan tarvittaessa muuttaa luvan voimassaolosta huolimatta.

Selostus

Tarkkailumääräystä koskevaan 46 §:n 1 momenttiin on lisätty säännös, jonka mukaan tarkkailun toteuttamiseksi olisi määrättävä myös mittausmenetelmästä, mittausten tiheydestä, mittausten arvioinnista sekä tulosten raportoinnista. IPPC-direktiivissä on täysin samanlainen määräys. Myös tältä osin Suomen lupakäytäntö on täysin vakiintunut ja säännös vastaisi sitä. Lain 46 §:n 3 momentin sanamuotoa on myös täsmennetty. Säännöksen mukaan ympäristöluvassa voidaan velvoittaa esittämään tarkkailusuunnitelma 1 momentissa tarkoitetusta tarkkailusta. Lupapäätöksessä on oltava tarpeelliset määräykset tarkkailun yleisestä järjestämisestä. Tarkkailua koskevien luvassa olevien määräysten yksityiskohtaisuus riippuu kuitenkin  asian luonteesta. Käyttötarkkailua ja päästöraja-arvojen tarkkailua koskevat määräykset suositellaan annettavaksi  mahdollisimman tarkasti, mutta ympäristön tilan tarkkailua koskevat määräykset voivat olla yleispiirteisiä.

Molemmat pykälään tehdyt muutokset ovat nykyistä käytäntöä vastaavia, mutta lähinnä selkeyttävät lupaviranomaisten toimintaohjeita eri tilanteissa.

55 §
Luvan voimassaolo ja tarkistaminen

------------------

Toistaiseksi voimassa olevassa luvassa tulee määrätä, mihin mennessä hakemus lupamääräysten tarkistamiseksi on tehtävä ja mitkä selvitykset tuolloin on esitettävä, jollei tällaista määräystä ole pidettävä ilmeisen tarpeettomana. Lupamääräyksiä on kuitenkin tarkistettava määräajoin, jos lupa koskee ympäristön pilaantumisen ehkäisemisen ja vähentämisen yhtenäistämiseksi annetun neuvoston direktiivin 96/61/EY mukaan luvanvaraista toimintaa. Erityisestä syystä myös määräaikaisessa luvassa voidaan määrätä lupamääräysten tarkistamisesta. Luvan myöntäneen viranomaisen on käsiteltävä asia soveltuvin osin kuten lupahakemus.

Selostus

Luvan voimassaoloa koskevaan 55 §:n 2 momenttiin on lisätty säännös, jonka mukaan lupaa on tarkistettava määräajoin, jos lupa koskisi IPPC- direktiiviin mukaan luvanvaraista toimintaa. Tämä on ollut myös voimassa olevan säännöksen tarkoitus, mutta viittaus direktiiviin on lisätty pykälään selkeyden vuoksi. IPPC-direktiivin tarkoittamat toiminnat ovat lähinnä niitä ympäristönsuojeluasetuksen 42 ja43 pykälissä tarkoitettuja laitoksia, joiden ympäristöluvat on uusittava vuosina 2003 ja 2004. Monien pienehköjen toimintojen lupien määräaikaiseen tarkistamiseen ei viranomaisten mielestä ole  välttämättä tarvetta.

OTK Sanna Suvanto
Asianajotalo ANPR Oy

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.