Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Oikeustapauskommentti KKO 2012:79

Helenius, Dan – Hellsten, Kenneth

Defensor Legis 1/2013 s. 107–115
6.3.2013
Oikeustapauskommentti

Tiivistelmä

Euroopan ihmisoikeussopimuksen 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklan 1 kappaleen ne bis in idem -periaatteen mukaan ”[k]etään ei saa saman valtion tuomiovallan nojalla tutkia uudelleen tai rangaista oikeudenkäynnissä rikoksesta, josta hänet on jo lopullisesti vapautettu tai tuomittu syylliseksi kyseisen valtion lakien ja oikeudenkäyntimenettelyn mukaisesti”. Veronkorotusmenettely voi rinnastua rikosoikeu-denkäyntiin (EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa tarkoitetussa mielessä), jolloin veronkorotuksen määräämistä koskeva päätös estää KKO:n mukaan yleistä tuomioistuinta ottamasta tutkittavaksi samaa asiaa koskevaa rikossyytettä, jos päätös on tullut lopulliseksi (EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa tarkoitetussa mielessä) ennen kuin syyte on tullut vireille. Tapauksessa oli kysymys siitä, milloin veronkorotuspäätöksen katsotaan tulleen lopulliseksi. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on arvioidessaan ratkaisun lopullisuutta antanut ratkaisevaa merkitystä sille, ovatko säännönmukaiset muutoksenhakukeinot (”ordinary appeal”) vielä käytettävissä. Tapauksessa KKO toteaa, että eräiden Suomen oikeuskäytännössä esillä olleiden tapausten mukaan veronkorotuspäätös voi tulla lopulliseksi jo ennen kuin säännönmukaisen muutoksenhaun määräaika on päättynyt. Ratkaisu tulee KKO:n mukaan tehdä kokonaisarvioinnin perusteella, jossa otetaan huomioon sekä ne bis in idem -periaatteen tarkoitus oikeudellisen ennakoitavuuden takaamisessa kuin myös tapauksen erityispiirteet, erityisesti tarkoitus välttää oikeussubjektien suhteetonta ja mielivaltaista kuormittamista oikeusprosesseilla. Heleniuksen ja Hellstenin mukaan nykyisen seuraamusjärjestelmän kuormittavuus- ja oikeudenmukaisuusnäkökohtia silmällä pitäen on myönteistä, että veronkorotuspäätösten lopullisuutta ei sidota yksinomaan verotuksessa sovellettaviin verrattain pitkiin säännönmukaisten muutoksenhakukeinojen määräaikoihin. Kuitenkin eri tapausten olosuhteiden vaihdellessa KKO:n tarkoittaman kokonaisarvioinnin ennakoitavuus on väistämättä heikohko, ainakin tietyiltä osilta. Lopullisuuden arviointia helpottaa kuitenkin se, että verovelvollisilla näyttäisi olevan ainoastaan rajalliset mahdollisuudet omalla toiminnallaan vaikuttaa veronkorotuspäätösten lopullisuuteen. Kirjoittajien mielestä huomioimalla KKO:n tähänastiset linjaukset verovelvollisten tulisi melko hyvin kyetä arvioimaan veronkorotus-päätöksen lopullisuus, ainakin nyt käsitellyn tapauksen mukaisissa olosuhteissa.

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.