Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Suoramarkkinoinnin sääntely ja yksilön oikeudet

Ollila, Riitta

Defensor Legis 5/2008 s. 830–841
15.11.2008
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Artikkelissa käsitellään suoramarkkinointia koskevan

sääntelyn ja yksilön vaikutusmahdollisuuksien sekä kielto-oikeuden soveltamista teemakohtaisesti erilaisissa suoramarkkinoinnin toteutustavoissa ja rajanvetotilanteissa. Mainosrahoitteisen viestinnän lisääntyminen ja erityisesti verkkoviestinnän uudet toimintatavat edellyttävät tulkintaa

siitä, sovelletaanko niihin suoramarkkinointia koskevaa sääntelyä. Henkilötietolain osalta suoramarkkinointia koskevat kielto-oikeudet ja henkilötietojen käsittely sopimussuhteessa ovat keskeisiä tulkintakysymyksiä. Sähköisen viestinnän keinoin tapahtuvan suoramarkkinoinnin osalta keskeisiä kysymyksiä ovat kielto lähettää markkinointia tarkoittavia viestejä ilman suostumusta tai asiakassuhdetta. Tässä käsitellään myös markkinointi- ja kuluttajatutkimuksen mahdollisuuksia sekä niitä koskevaa henkilötieto- ja julkisuuslain sääntelyä.

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.