Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Vertaisarvioitu

Haavoittuvassa asemassa olevan kuulusteltavan oikeusturva rikoksen esitutkinnassa – erityisen huomion kohteena autismi ja ADHD

Kara, Sanna – Lahtinen, Hanna – Mikkola, Katri – Tolvanen, Matti – Tuusa, Minna

Defensor Legis 4/2021 s. 851–870
7.12.2021
Asiantuntija-artikkeli

Tiivistelmä

Rikosprosessi on tasapainoilua rikosvastuun toteuttamisen ja prosessin asianosaisten oikeusturvan välillä. Tässä kirjoituksessa on kysymys ennen kaikkea siitä, miten esitutkinnassa on kuulusteluissa otettava huomioon kuulusteltavan ongelmat 1) ymmärtää, mitä häneltä kysytään ja 2) ilmaista itseään niin, että kuulustelukertomus vastaa mahdollisimman pitkälti kuulusteltavan käsitystä tapahtumien kulusta.

Aloitamme kirjoituksen analysoimalla kuulusteluissa huomioon otettavaa lainsäädäntöä. Kysymys on siitä, missä määrin lainsäädäntö tukee erityisryhmän huomioon ottamista kuulustelun toteuttamisessa. Lainsäädännön analyysin jälkeen pohdimme, miten psykologinen ja muu empiirinen tutkimustieto voi parantaa kuulustelijan valmiuksia ottaa huomioon erityisryhmien tarpeet kuulustelutilanteessa. Olemme rajanneet kirjoituksen ulkopuolelle lasten kuulemisen ja keskitymme analysoimaan erityisesti autismikirjoa ja aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä (ADHD) edustavien kuulusteltavien aikuisten asianosaisten kohtelua kuulusteluissa. Se, mitä kirjoitamme autismin ja ADHD:n aiheuttamista oikeusturvapulmista esitutkintakuulemisissa, pätee pitkälti muihinkin yksilöihin, joilla on eri syistä vaikeuksia ilmaista itseään tai ymmärtää, mitä poliisi heiltä kysyy.

ADHD- ja autismikirjon henkilöiden kohdalla on hyödyllistä kerätä tietoa henkilön tarpeista ja vahvuuksista häneltä itseltään, perheenjäseneltä, tukihenkilöltä tai muulta hänet hyvin tuntevalta henkilöltä. Kielellisen ja ei-kielellisen viestinnän erityispiirteiden takia on tärkeää kiinnittää huomiota kysymyksenasetteluun ja antaa henkilölle tarvittava aika kysymykseen vastaamiseen. Kysymyksissä kannattaa suosia yksiosaisia, konkreettisia kysymyksiä. Moniosaisiin kysymyksiin voi olla mahdotonta vastata, jos jokin osa kysymyksestä ei kuulusteltavan kokemuksen mukaan pidä paikkaansa tai jos hän ei tiedä mihin jollakin kysymyksen osalla viitataan.

On tärkeää varmistaa, että henkilö ymmärtää lukemansa ja valintojensa seuraukset myös käytännön tasolla, esimerkiksi luopuessaan oikeudesta avustajaan tai oikeudenkäynnin päätökset. Henkilö ei välttämättä ymmärrä saamansa oikeuden päätöksen sisältöä, vaikka hän lukisikin tekstiä sujuvasti. Onkin tärkeää varmistaa, että henkilö ymmärtää hänelle annetun kirjallisen materiaalin ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Ymmärtämistä voi pyrkiä varmistamaan pyytämällä henkilöä kertomaan omin sanoin, miten hän on ymmärtänyt annetun materiaalin sisällön.

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.