Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Pääsy PDF-dokumenttiin vaatii sisäänkirjautumisen.

Viranomaisten palvelutoiminta ja konsultointi

Kemppinen, Seppo

Defensor Legis 1/1997 s. 306–313
3.5.2024
Lyhyempi kirjoitus

Tiivistelmä

Viranomaisten velvollisuus on neuvoa kansalaisia siitä, kuinka viranomaisen luona toimitaan. Tämä viranomaispalveluun liittyvä neuvontatoiminta on saanut rinnalleen myös viranomaisen toimesta tapahtuvaa maksullista konsultointia (konsultoinnilla tarkoitetaan tässä laajalti asiantuntijapalvelujen myyntiä / tarjoamista). Muun muassa Patentti- ja rekisterihallitus tarjoaa tällaista konsultointia ja lääninverovirasto mainostaa antavansa puhelinpalveluja sekä yksityisten että yritysten vero-ongelmissa, mutta tarjoavansa myös asiantuntijatason palvelua. Tässä kirjoituksessa käytetään esimerkkinä Patentti- ja rekisterihallitusta ja erityisesti Patenttiviraston toimintaa, kun avataan seuraavia kysymyksiä ja pyritään herättämään keskustelua niistä:

  • Voiko yksi ja sama viranomainen (virkamies) hoitaa sekä hallintotehtäviä että konsultointia?

  • Mihin säännöksiin konsultointi perustuu?

  • Onko toiminnan oikeudellista puolta yleensäkään pohdittu riittävästi?

Lähtökohtana kirjoituksessa on asianajajan käytäntö, ei tieteellinen näkökulma. Kirjoittaja päätyy siihen, että olisi suhtauduttava hyvin pidättäytyvästi viranomaisen toimesta, erityisesti maksua vastaan, tapahtuvaan yksityisluonteiseen konsultointiin asioissa, joissa viranomainen tai virasto toimii ratkaisijana. (Edilex-toimitus)

Linkit

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.