Yleisradio
- Säädökset > Lainsäädäntö1245/2014Valtioneuvoston asetus audiovisuaalisista palveluista
- Säädökset > Lainsäädäntö838/2003Valtioneuvoston asetus viestintämarkkinoihin liittyvästä varautumisvelvollisuudesta ja viranomaistiedotteiden välittämisvelvollisuudesta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö744/1998Laki televisio- ja radiotoiminnasta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö871/1994Asetus Yleisradio Oy:n velvollisuudesta välittää viranomaistiedotuksia
- Säädökset > Lainsäädäntö1380/1993Laki Yleisradio Oy:stä
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir 93/83/ETY NDir 93/83/ETY tiettyjen satelliitin välityksellä tapahtuvaan yleisradiointiin ja kaapeleitse tapahtuvaan edelleen lähettämiseen sovellettavien tekijänoikeutta sekä lähioikeuksia koskevien sääntöjen yhteensovittamisesta 27.9.1993 (satelliitti- ja kaapelidirektiivi)
- Lakikirjasto > Lakimies* Paasonen, Jyri – Ellonen, Vesa: KHO 2022:112 – Viranomaisen rekisteritietojen luovuttaminen toimittajalleLakimies 7–8/2023 s. 1258 – 1269, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > Oikeus* Neuvonen, Riku – Kuusela, Kukka: Yleisradio taas kiistojen kohteenaOikeus 2/2023 s. 131 – 134, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > ArtikkelitSarja, Mikko: Eduskunnan oikeusasiamiehen rooli yleispalveluiden ja julkisten palveluiden valvojana13.11.2019, Edilex-sarja 2019/43Artikkeli tarkastelee eräitä yleispalveluita ja julkisia palveluita siitä näkökulmasta, mitä ne oikeudellisesti ja sisällöllisesti tarkastellen ylipäätään ovat ja miten ne valvonnan näkökulmasta suhteutuvat oikeusasiamiehen tomivaltasäännöksessä tarkoitettuun julkisten tehtävien valvontaan. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > Viestintäoikeuden vuosikirjaHuttunen, Anniina: Tekijänoikeus, demokratia ja yleisradion julkisen palvelun tehtäväOikeus, tieto ja viesti – Viestintäoikeuden vuosikirja 2015 s. 284 – 297, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Viestintäoikeuden vuosikirjaTarhonen, Laura: Julkisen palvelun yleisradiotoiminta Suomessa - palveluiden ja toimintojen ennakkoarvioinnilla kohti tulevaisuuden haasteitaSananvapaus puntarissa – Viestintäoikeuden vuosikirja 2013 s. 87 – 137, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Linnakangas, Esko: YleisradioveroVerotus 4/2012 s. 352 – 359, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
29.11.2022 15.27
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Yle syrji riskiryhmään kuuluvaa vammaista henkilöä, kun se kielsi kasvomaskin käytön vaalitentin osallistujiltaYhdenvertaisuusvaltuutetun käsittelemässä tapauksessa Yleisradio kielsi vammaisuutensa vuoksi koronavirustaudin riskiryhmään kuuluvaa henkilöä käyttämästä kasvomaskia Ylen vaalitentissä. Voimassa olleissa valtakunnallisissa koronavirusohjeissa suositeltiin tilaisuuden ajankohtana kasvomaskin käyttöä sisätiloissa. Yle ei myöskään suostunut toteuttamaan vaihtoehtoisia tapoja, joilla henkilö olisi pystynyt osallistumaan vaalitenttiin terveysturvallisesti. Yhdenvertaisuusvaltuutettu edisti tapauksessa sovintoa ja Yle on maksanut henkilölle hyvitystä syrjinnästä 3000 euroa. - Uutiset
7.9.2022 10.10
Suomi julkaisi neljännen vastauksensa Sanoman Yle-kanteluunSuomen valtion 4.8.2022 toimittama vastaus Euroopan komissiolle Sanoma Media Finland Oy:n Yleisradiota koskevaan kanteluun on julkaistu. Vastauksen yleisöjulkisesta versiosta on poistettu Sanoman ja Ylen liikesalaiset tiedot. Vastaus on neljäs, jonka Suomi on tähän mennessä toimittanut komissiolle kanteluun liittyen. - Uutiset
11.3.2022 14.27
Yle-lain muutos voimaan 1.8.2022 - jatkossa tekstimuotoisen sisällön täytyy pääosin tukea liikkuvaa kuvaa tai ääntä sisältäviä julkaisujaLakimuutoksella tarkennetaan Ylen roolia julkisen palvelun mediatalona ja muutetaan yhtiötä koskeva sääntely EU:n valtiontukisääntelyn mukaiseksi. Muutoksen jälkeen Ylen julkaiseman tekstimuotoisen sisällön täytyy pääosin tukea liikkuvaa kuvaa tai ääntä sisältäviä julkaisuja. Sääntelyyn sisältyy poikkeuksia, joiden mukaisesti Yle saa julkaista myös yksinään tekstimuotoisia sisältöjä. Lakimuutos on valmisteltu parlamentaarisesti, kuten Yleä koskevien asioiden osalta vakiintuneen tavan mukaan tehdään. Tasavallan presidentti vahvisti perjantaina 11.3. muutoksen yleisradiolakiin ja määräsi sen tulemaan voimaan 1. elokuuta 2022. - Uutiset
11.3.2022 12.20
Televisio- ja radiokanavien siirtovelvoitetta koskeva arviomuistio lausunnoilla 25.3.2022 saakkaArviomuistiossa ehdotetaan, että Ylen televisio-ohjelmistoja koskeva siirtovelvoite säilytettäisiin ennallaan. Myös yhteisantennijärjestelmän ylläpitäjiä koskeva velvoite säilyisi. Muistiossa ehdotetaan myös, että siirtovelvoitetta ei laajennettaisi. Radio-ohjelmistojen osalta arviomuistiossa esitetään perusteita sekä velvoitteen säilyttämisen että purkamisen puolesta sekä esitetään erilaisia vaihtoehtoisia etenemistapoja. - Uutiset
1.4.2021 11.00
Hovioikeus: Sananvapauslain 11 §:ää on tulkittava siten, että vastine- ja oikaisuvaatimuksen esittäjän on toimitettava myös julkaistavaksi tarkoitettu vastine- ja oikaisuteksti vastapuolelle 14 päivän kuluessaHO totesi, että 13.5.2019 julkaistua artikkelia koskevan vastine- ja oikaisuvaatimuksen esittämiselle säädetty 14 päivän määräaika oli päättynyt 27.5.2019, joten tuona päivänä lähetetty vaatimus oli toimitettu Yleisradioon määräajassa. Vastine- ja oikaisuvaatimus oli toimitettu Yleisradion vastaavalle toimittajalle sähköisessä muodossa siten, että vaatimuksen sisältöä ei ollut voitu yksipuolisesti muuttaa. Vastine- ja oikaisuvaatimus oli siten täyttänyt sananvapauslain 11 §:n 1 momentissa säädetyt muodolliset edellytykset. Lain sanamuoto on jossain määrin tulkinnanvarainen sen suhteen, onko myös julkaistavaksi tarkoitettu vastine- ja oikaisuteksti toimitettava sanotun 14 päivän määräajan kuluessa vastaanottajalle. Asiassa selostettujen lain esitöiden mukaan 14 päivän määräajan on katsottu antavan vastine- tai oikaisuoikeuden subjektille riittävästi aikaa yhtäältä harkita oikeutensa käyttämistä ja toisaalta laatia vastine tai oikaisu. Tähän nähden ja kun huomioon otettiin, että vaatimus oli esitettävä siinä muodossa, ettei sen sisältöä voida yksipuolisesti muuttaa ja se, että vastapuolen on kyettävä ilmoittamaan vaatimuksen hylkäämisestä ja sen perusteista vaatimuksen esittäjälle seitsemän päivän kuluessa vaatimuksen vastaanottamisesta, lain 11 §:ää oli tulkittava niin, että vaatimuksen esittäjän on toimitettava myös julkaistavaksi tarkoitettu vastine- ja oikaisuteksti vastapuolelle säädetyn 14 päivän kuluessa. (Vailla lainvoimaa 1.4.2021) - Uutiset
26.1.2021 16.00
Unionin tuomioistuin: Euroalueen jäsenvaltio voi velvoittaa hallintonsa hyväksymään käteismaksuja, mutta se voi myös rajoittaa tätä maksumahdollisuutta yleisen edun mukaisesta syystäTällainen rajoitus voi olla perusteltu muun muassa silloin, kun käteismaksu voi aiheuttaa hallinnolle kohtuuttomia kustannuksia maksuvelvollisten hyvin suuren määrän vuoksi. - Uutiset
25.11.2020 12.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansallisen tuomioistuimen velvollisuudesta määrätä määräyksen vastaisesti toteutetun valtiontuen saaja maksamaan korkoaSEUT 108 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että kansallisilla tuomioistuimilla on velvollisuus määrätä tämän määräyksen vastaisesti toteutetun valtiontuen saaja maksamaan korkoa sääntöjenvastaisuuden ajalta myös silloin, kun komissio toteaa lopullisessa päätöksessään kyseisen tuen olevan SEUT 106 artiklan 2 kohdan nojalla sisämarkkinoille soveltuvaa tukea. SEUT 108 artiklan 3 kohtaa on tulkittava siten, että kansallisilla tuomioistuimilla on velvollisuus määrätä tämän määräyksen vastaisesti toteutetun valtiontuen saaja maksamaan korkoa tuen sääntöjenvastaisuuden ajalta myös sellaisten tukien osalta, jotka tuensaaja on siirtänyt sidosyrityksilleen ja jotka valtion määräysvallassa oleva yritys on maksanut sille. - Uutiset
29.1.2020 10.30
YleisradioveroVerohallinnon ohjeessa käsitellään yleisradioveroa. Ohjeen lukua 3 on päivitetty yhteisöjen tulolähdejaon poistamisen vuoksi. Tässä yhteydessä ohjetta on myös muutoin ajantasaistettu.