-
- Yhteisalue
Yhteisalue
- Säädökset > Lainsäädäntö554/1995Kiinteistönmuodostamislaki
- Säädökset > Lainsäädäntö758/1989Yhteisaluelaki
- Säädökset > Lainsäädäntö983/1976Laki tilojen yhteisten teiden ja valtaojien sekä niihin verrattavien alueiden lakkaamisesta yhteisinä alueina
- EHS-säädösseurantaKiinteistörekisteriasetusta muutettiin 3D-kiinteistöjä koskevien lainsäädännön muutosten vuoksiSäädösnumero: 488/2018
Julkaisupäivä: 23.8.2018 - Lakikirjasto > ArtikkelitRummukainen, Aune – Salila, Jari: Särskild förmån som en del av fastighetssystemet20.12.2011, Asiantuntija-artikkeliEn särskild förmån representerar ett historiskt skede i vårt fastighetsrättsliga system. Särskilda förmåner enligt fastighetsbildningslagstiftningen har inte kunnat uppstå efter år 1895. Allt eftersom regelverket utvecklades kunde de behov, som särskilda förmåner på sin tid skapades för, uppfyllas mer ändamålsenligt på andra sätt. Särskilda förmåner som uppstått före nämnda tidpunkt har i regel inte upphört i samband med den ändrade lagstiftningen, utan de utgör fortfarande en del av...
- EHS-säädösseurantaKiinteistönmuodostamislakiin muutoksia kiinteistötoimituksia koskeviin säännöksiinSäädösnumero: 914/2011
Julkaisupäivä: 13.10.2011 - Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaRummukainen, Aune – Salila, Jari: Erityinen etuus osana kiinteistöjärjestelmääYmpäristöjuridiikka 1/2011 s. 32 – 56, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Defensor LegisLaitinen, Hannu: Yhteisalueosuuden, erityisesti yhteismetsäosuuden saannon kirjaamisesta ja osuuden kiinnitysvastuustaDefensor Legis 5/2006 s. 874 – 884, Asiantuntija-artikkeli
- EHS-säädösseurantaKiinteistönmuodostamislakiin uudesta yhteismetsälaista johtuvia muutoksiaSäädösnumero: 111/2003
Julkaisupäivä: 27.2.2003 - Lakikirjasto > ArtikkelitKotkasaari, Timo: Yhteisalueuudistus selkeyttää yhteisten alueiden osakashallintoa12.2.2001, Asiantuntija-artikkeliVuoden 2001 alusta tuli voimaan yhteisaluelain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttaminen. Artikkelissa selvitetään ensiksi, mitä yhteisellä alueella ja yhteisellä erityisellä etuudella tarkoitetaan ja miten niiden hallinto ja käyttö on järjestetty. Sitten käsitellään yhteisaluelakiin tehtyjä muutoksia. Merkittävin muutos on erillisten kalastuskuntien lakkauttaminen ja niiden tehtävien siirtäminen yhteisten vesialueiden osakaskunnille. Siirtymävaiheessa kalastuskunnan säännöt...
- Uutiset
29.5.2023 9.40
Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto: Kiinteistökauppa tulossa – siirtyykö kiinteistökaupan mukana osuus yhteisiin vesialueisiin?Vesialueiden omistaminen ja osuudet yhteisiin vesialueisiin tuntuvat olevan kiinteistön ostajille usein aika tuntematon aihe. Kiinteistöön kohdistuvien rasitteiden lisäksi välittäjän tulee kiinnittää huomiota myös kiinteistörekisteriotteelta ilmeneviin kiinteistön hyväksi perustettuihin oikeuksiin. Osuus yhteisiin vesialueisiin on yksi tällaisista oikeuksista. - Uutiset
4.5.2020 7.30
Poikkeusoloihin väliaikaisia menettelyjä MMM:n hallinnonalalla: Joustoja kokouskäytäntöihin, kalatalousalueiden suunnitelmiin, metsästyslupiin ja hallinnonalan tukiin4. toukokuuta tuli voimaan joukko lakimuutoksia, jotka maa- ja metsätalousministeriö on valmistellut koronavirusepidemian Suomessa aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Muutokset koskevat useita hallinnonalan tukia ja toimintoja. - Uutiset
8.1.2020 11.25
Hovioikeus: Vene- ja uimapaikan osakaskunnan kokouksen päätös oli pätemätönHovioikeus arvioi, että osakaskunnan kokouksessa 1.10.2017 kohdan 11 § 1 kohdassa 1 oli päätetty asiasta, jota ei ole kokouskutsussa mainittu. Päätös ei ollut siten syntynyt yhteisaluelain 12 §:n edellyttämällä tavalla. Tämän vuoksi Vehkajärven vene- ja uimapaikan kokouksen päätöstä oli pidettävä pätemättömänä. (Vailla lainvoimaa 8.1.2020) - Uutiset
20.12.2017 11.20
KHO:n ratkaisu osakaskunnan säännöistä uuden yhteisaluelain voimaantulon jälkeenYhteisaluelain 36 §:n siirtymäsäännöksen tarkoituksena oli ollut mahdollistaa se, että ennen yhteisaluelain voimaantuloa järjestäytyneet osakaskunnat olivat voineet jatkaa hallintoaan aikaisempien ohjesääntöjen nojalla. Aikaisempia ohjesääntöjä oli siirtymäsäännöksen perusteella voitu noudattaa, vaikka ne eivät olisi kaikilta osin vastanneet yhteisaluelain vaatimuksia. Siirtymäsäännös ei kuitenkaan perustanut osakaskunnalle oikeutta saada vahvistetuksi uudet yhteisaluelain vastaiset säännöt. Aluehallintovirasto ei voinut yhteisaluelain 18 §:n 3 momentin nojalla vahvistaa sellaisia osakaskunnan yhteisaluelain voimaantulon jälkeen hyväksymiä uusia sääntöjä, jotka eivät olleet yhteisaluelain mukaiset. - Uutiset
4.3.2016 9.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaAlla on poimintoja Ruotsin korkeimman oikeuden joulukuussa 2015 ratkaisemista asioista. Korkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 10.12.–30.12.2015 koskevat muun muassa yhteisösakon määräämistä, vahingonkorvausvastuuta työtaistelutoimista, valitusoikeutta asemakaavasta sekä ehdonalaisen vapauden menettämistä. - Uutiset
13.8.2014 10.01
KHO:n ratkaisu käyttöoikeudesta laiturin ja poijujen tarvitsemaan toisen alueeseenVesilain 2 luvun 13 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna vähäisenä rakennelmana pidettiin merialueella 12 metriä pitkää ja 2,4 metriä leveää ponttonilaituria ja siihen liittyviä veneiden tilapäiseen kiinnittämiseen tarvittavia poijuja. Kun laiturin ja poijujen rakentaminen ei muuttanut huomattavasti vesistöä, käyttöoikeus laiturin tarvitsemaan ja poijujen rajaamaan 900 m²:n alueeseen oli voitu perustaa mainitun lainkohdan nojalla. - Uutiset
11.9.2013 12.17
KHO:n ratkaisu ympäristöministeriön oikeudesta lunastaa maa-alueita luonnonsuojelutarkoituksiinKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että ympäristöministeriö oli voinut lunastaa luonnonsuojelutarkoituksiin myös yksittäisen maanomistajan omistaman alueen siitä huolimatta, että luonnonsuojelulain 68 §:ssä tarkoitettu määräaika Natura 2000 -verkoston toteuttamiseksi oli ministeriön lunastuslupaa myönnettäessä ylitetty. - Uutiset
8.4.2013 13.00
KHO:n ratkaisu laiturin rakentamista koskevassa poikkeamisasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että koska poikkeamislupa ei itsessään anna hakijalle oikeutta toteuttaa hanketta, poikkeamishakemusta ei tullut hylätä yksin sillä perusteella, että rakennuspaikan hallintaa koskeva selvitys oli puutteellinen. A:lla oli näissä oloissa maankäyttö- ja rakennusasetuksessa tarkoitettu muu peruste hakea poikkeusta. - Uutiset
12.9.2011 12.12
KKO:n ratkaisu yhteisen vesialueen osakaskunnan päätöksen lainmukaisuudesta sekä osakkaan esteellisyydestäYhteisen vesialueen osakas A oli ensiksi myynyt omistamaansa tilaan kuuluvia vesialueosuuksia kuudelle henkilölle määrän, joka mahdollisti heidän yhteisten ääntensä rajoittamattoman huomioon ottamisen äänestettäessä osakaskunnan kokouksessa. A oli myöhemmin samana päivänä osakaskunnan edustajana toimien myynyt kyseisen yhteisen vesialueen B:lle, jonka omistamalla kiinteistöllä oli ennestään osuus vesialueeseen. Seuraavana päivänä pidetyssä osakaskunnan kokouksessa yhteisen alueen myynti oli jälkikäteen hyväksytty osakaskuntaa sitovaksi A:n, B:n ja A:lta vesialueosuuksia ostaneiden henkilöiden äänten muodostaessa yhteisaluelain myyntipäätökselle vaatiman enemmistön. Kysymys osakaskunnan päätöksen lainmukaisuudesta. Kysymys myös B:n esteellisyydestä osallistua äänestykseen. (Ään.) - Uutiset
10.1.2008 9.53
Hovioikeuden ratkaisu käräjäoikeuden toimivallasta laiturin rakentamista koskevassa asiassaTurun hovioikeus katsoi, että yhteisalueen rannassa sijaitsevan laiturin rakentamista ilman osakkaiden lupaa ja luvattomasti rakennetun laiturin poistamista koskevan riita-asian ratkaiseminen kuului paitsi yhteisaluelain myös vesilain 14 luvun 2 §:n 1 momentin perusteella käräjäoikeudelle. Koska käräjäoikeuden ei olisi siten tullut jättää kannetta laituria koskevien vaatimusten osalta tutkimatta, asia palautettiin käräjäoikeuteen.