Vuokratalo
- Säädökset > Lainsäädäntö1169/2022Laki yhteishallinnosta valtion tukemissa vuokrataloissa
- Säädökset > Lainsäädäntö1030/2008Laki vuokra- ja asumisoikeustaloyhteisöjen talouden tervehdyttämisavustuksista
- Säädökset > Lainsäädäntö79/2006Valtioneuvoston asetus aravavuokratalojen purkamiskustannuksiin myönnettävästä avustuksesta
- Säädökset > Lainsäädäntö512/2005Valtioneuvoston asetus koron alentamisesta vuokratalolainojen lainaehtojen ilmoitusperusteisen muuttamisen yhteydessä
- Säädökset > Lainsäädäntö511/2005Laki eräiden vuokratalolainojen lainaehtojen ilmoitusperusteisesta muuttamisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö58/2003Valtioneuvoston asetus vuokra- ja asumisoikeustalojen talouden tervehdyttämisavustuksista
- Säädökset > Lainsäädäntö743/2000Valtioneuvoston asetus vuokratalojen talouden tervehdyttämisavustuksista
- Säädökset > Lainsäädäntö657/2000Laki vuokratalojen ja asumisoikeustalojen tervehdyttämisavustuksista
- Säädökset > Lainsäädäntö1186/1990Laki vuokratalolainojen lainaehtojen muuttamisesta
- Säädökset > Lainsäädäntö 16.7.1990/649 Laki yhteishallinnosta vuokrataloissa (kumottu)
- EHS-säädösseurantaUusi muutoslaki tupakkalain 2 §:n muuttamisestaSäädösnumero: 1170/2022
Julkaisupäivä: 25.1.2023 - Lakikirjasto > Muut julkaisut Hiltunen, Eero: Käsikirja vuokrataloille. Tietoja arava- ja korkotukivuokratalon taloudesta, hallinnosta ja ylläpidosta isännöitsijän ja vuokratalon omistajan käyttöön 1.7.2008
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Viirkorpi, Paavo: Yhteishallintoselvitys 18.6.2007
- Uutiset
20.9.2022 15.15
Hallituksen esitys: Lakiuudistus parantaa valtion tukemissa vuokrataloissa asuvien vaikuttamismahdollisuuksiaValtioneuvosto antoi 19.9.2022 eduskunnalle lakiesityksen, joka koskee valtion tukemien vuokratalojen asukkaiden ja omistajien yhteistyötä eli yhteishallintoa. Yhteishallintolain uudistuksella halutaan vahvistaa vuokratalojen asukkaiden päätösvaltaa ja vaikutusmahdollisuuksia. Suomessa on lähes 370.000 valtion tukemaa vuokra-asuntoa, jotka tarjoavat kohtuuhintaista asumista yli 600.000 asukkaalle. Valtion tukemissa asunnoissa asukasvaikuttaminen on tärkeä osa talojen oikea-aikaista kunnossapitoa, viihtyisyyttä ja kestävää asumista. Se voi luoda ja ylläpitää myös yhteisöllisyyttä. - Uutiset
18.1.2022 11.44
Valtion tukemien vuokratalojen asukkaiden vaikutusmahdollisia halutaan vahvistaa – yhteishallintolain uudistusesityksestä voi lausua 18. maaliskuuta 2022 saakkaYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja valtion tukemien vuokratalojen asukkaiden ja omistajien yhteishallintoa koskevan lakiesityksen luonnoksesta. Hallitusohjelman mukaisesti yhteishallintolain uudistuksella halutaan vahvistaa vuokratalojen asukkaiden päätösvaltaa ja vaikutusmahdollisuuksia. Suomessa on lähes 370 000 valtion tukemaa vuokra-asuntoa, jotka tarjoavat kohtuuhintaista asumista yli 600 000 asukkaalle. Valtion tukemissa asunnoissa asukasvaikuttaminen on tärkeä osa talojen oikea-aikaista kunnossapitoa ja viihtyisyyttä, mutta se tarjoaa asukkaille myös yhteisöllisyyttä ja osallistumisen mahdollisuuksia. - Uutiset
25.9.2020 11.17
Hovioikeus: Kaupungilla ei ollut perusteita purkaa Airbnb-majoitustoimintaa kaupungin vuokra-asunnossa harjoittaneen vuokrasopimusta - juttu palautettiin käräjäoikeuteenHO katsoi, KO:n tuomiossa todetuin tavoin, että vuokralaisen menettely oli esitetyn selvityksen perusteella ristiriidassa kaupungin vuokraustoiminnan tarkoituksen kanssa. Toisin kuin KO, HO kuitenkin katsoi, ettei mainitunlainen ristiriita ollut AHVL 17 §:ssä tarkoitettua huomattavaa haittaa. Asiassa ei ollut myöskään esitetty selvitystä muunlaisesta kaupungille aiheutuneesta haitasta tai häiriöstä. Vuokralaisen harjoittama alivuokraus ei siten ollut edellyttänyt joko vuokrasopimuksessa annettua suostumusta tai kaupungin erikseen antamaa lupaa. Näin ollen HO katsoi, ettei kaupungilla ollut ollut perusteita purkaa vuokrasopimusta AHVL 61 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla. Edellä lausutun vuoksi asiassa ei ollut tarpeen lausua siitä, oliko menettelyllä siten vähäinen merkitys, ettei oikeutta vuokrasopimuksen purkamiseen tällä perusteella ollut ollut. Nyt oli kysymys vaatimuksesta, josta KO ei ollut lausunut sen hyväksyttyä kantajan ensisijaisen vaatimuksen. Oikeusastejärjestys huomioon ottaen asianosaisten muutoksenhakuoikeuden säilyminen ja siten oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutuminen puolsivat jutun palauttamista. (Vailla lainvoimaa 25.9.2020) - Uutiset
4.3.2020 10.10
Kieltäytyi ottamasta vastaan kunnan tarjoamaa asuntoa vedoten romanikulttuuriin liittyvään väistämisvelvollisuuteen - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, ettei kunta ollut asettanut kantajia muita huonompaan asemaan asukasvalinnassa heidän romanitaustansa vuoksiAsiassa oli kysymys siitä, oliko kantajilla ollut hyväksyttävä syy kieltäytyä kunnan heille tarjoamasta asunnosta, oliko tämä syy liittynyt romanikulttuuriin, oliko kunnalle tämän jälkeen syntynyt velvollisuus tarjota heille uutta asuntoa heidän haluamaltaan alueelta ja oliko kunta jättäessään näin tekemättä yhdenvertaisuuslain vastaisesti syrjinyt kantajia asukasvalinnassa heidän romanitaustansa vuoksi. Koska syrjintäolettamaa ei tapauksessa ollut katsottava syntyneen, edellytyksiä yhdenvertaisuuslakiin perustuvan kanteen hyväksymiselle ei ollut. Sen vuoksi kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 4.3.2020) - Uutiset
17.11.2016 12.05
Onko vuokrilla katettu vain säännösten mukaisia menoja? Korkotukilain ja aravarajoituslain alaisten vuokratalojen jälkilaskelma lisää läpinäkyvyyttäARA on julkaissut vuokrataloyhteisöjen jälkilaskelmamallin. Jälkilaskelma osoittaa, miten vuoden vuokratuotot ovat riittäneet kattamaan vuoden kulut ja onko vuokrista syntynyt yli- tai alijäämää. Tarkoituksena on osoittaa, että vuokrilla on katettu vain sellaisia menoja, jotka ovat omakustannusvuokraa koskevien säännösten mukaisia. Laskelma lisää kustannusten läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta sekä asukkaiden ja valvovan viranomaisen tiedonsaantia. Jälkilaskelmien laatimisella myös vuokrataloyhteisöt itse voivat varmistua siitä, että vuoden vuokratuotot ovat riittäneet kattamaan vuoden kulut. - Uutiset
23.10.2015 9.58
KHO:n ennakkoratkaisu EVL 52 c §:ssä tarkoitetun osittaisjakautumista koskevan säännön soveltamisesta aravakiinteistöjä omistavan yhtiön tekemään vuokratalokiinteistön siirtoonAravakiinteistöjä omistava A Oy aikoi siirtää osittaisjakautumisella 91 huoneiston käsittävän vuokratalokiinteistön B Oy:lle siten, että A Oy:n kokonaan omistama konsernin emoyhtiö sai vastikkeeksi B Oy:n osakkeita. B Oy oli sen jälkeen tarkoitus muuttaa asunto-osakeyhtiöksi, minkä jälkeen emoyhtiö myisi yksittäiset osakehuoneistot. Järjestelyn katsottiin kohdistuvan liiketoimintakokonaisuuteen, ja siihen sovellettiin EVL 52 c §:ssä tarkoitettua osittaisjakautumista koskevaa säännöstä. Hallinto-oikeuden ja Verohallinnon antama ennakkoratkaisu kumottiin. Ennakkoratkaisu verovuosille 2013 ja 2014. - Uutiset
29.1.2015 9.35
Apulaisoikeusasiamies: Ei moitittavaa ARA-asuntojen vuokrauksessa työsuhdeasunnoiksiAOA Maija Sakslin toteaa, että saadun selvityksen perusteella ARA-asuntoja oli vuokrattu vähäisessä määrin työsuhdeasunnoiksi Tampereen, Helsingin ja Jyväskylän kaupungeissa. Vuokraaminen oli perustunut asukasvalintanormistossa säädettyihin perusteisiin. Se ei myöskään ollut haitannut valintaperusteet täyttävien hakijoiden asunnonsaantia.