Vammaispalvelu
- Säädökset > Lainsäädäntö 14.4.2023/675 Vammaispalvelulaki (voimassa 1.1.2025 alkaen)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NSuos 2022/C 476/01 NSuos 2022/C 476/01 kohtuuhintaisen ja laadukkaan pitkäaikaishoidon saatavuudesta 8.12.2022
- Säädökset > Lainsäädäntö 18.9.1987/759 Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Säädökset > Lainsäädäntö380/1987Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (voimassa 31.12.2024 saakka)
- Lakikirjasto > LakimiesKotkas, Toomas: Oikeustapauskommentti KHO 2022:43 – Perustuslain 107 §:n mukainen ristiriita vai yhdenvertaisuuslain 15 §:n mukaisten kohtuullisten mukautusten soveltamistilanne?Lakimies 7–8/2022 s. 1452 – 1457, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötHolmi, Reeta: Henkilökohtaisten avustajien työsuhteiden erityiskysymykset9.1.2019, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > OikeustietoMalmlund, Kirsi-Maria: Isännänvastuu vammaispalvelulain mukaisessa henkilökohtaisen avun työnantajamallissaOikeustieto 3/2016 s. 18 – 23, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliset tekijät -työryhmä: Avuttomuus lainsäädännössä 14.5.2008
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Vammaiset, vajaakuntoiset ja kuntoutujat työmarkkinoilla. Opas työnantajille 25.10.2007
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Kumpuvuori, Jukka: Perusoikeuksien rajoittamisesta kehitysvammapalvelujen toteuttamisessa 29.8.2006
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Haarni, Ilkka: Keskeneräistä yhdenvertaisuutta - Vammaisten henkilöiden hyvinvointi ja elinolot Suomessa tutkimustiedon valossa 9.6.2006
- Uutiset
12.4.2024 14.00
Vammaispalvelulain soveltamisalaa tarkentava hallituksen esitysluonnos lausunnoilleSosiaali- ja terveysministeriö pyytää lausuntoja vammaispalvelulain soveltamisalan tarkentamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta. Esityksen tavoitteena olisi turvata vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutuminen ja palveluiden saatavuus. Tavoitteena on myös selkeyttää uuden vammaispalvelulain soveltamista niin, että se säilyisi vammaisille henkilöille tarkoitettuna erityislakina. Lausunnot pyydetään toimittamaan 31.5.2024 klo. 16:15 mennessä. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2025. - Uutiset
12.4.2024 9.09
KHO: Lapsi tarvitsi sairautensa johdosta välttämättä ilmalämpöpumppua suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoista vammaispalvelulain 9 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavallaRatkaistavana oli, tarvitsiko lapsi sairautensa johdosta ilmalämpöpumppua vammaispalvelulain 9 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla välttämättä suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoista. Hyvinvointialue velvoitettiin korvaamaan taloudellisena tukitoimena vaaditut puolet laitteen kustannuksista. Pohjois-Suomen HAO:n ja Oulun kaupungin yksilöasiainjaoston päätökset kumottiin ja Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue velvoitettiin korvaamaan A:n huoltajalle vammaispalvelulain mukaisena taloudellisena tukitoimena 690 euroa ilmalämpöpumpun hankintakustannuksista. - Uutiset
25.3.2024 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Kotona tehtävässä vammaispalvelulain mukaisessa henkilökohtaisesssa apuun liittyvässä arviointijaksossa on kysymys kotirauhan piiriin ulottuvasta merkittävästä toimenpiteestä, jota ei ole laissa säänneltyKantelussa arvosteltiin Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen (Siun sote) menettelyä vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun tarpeen arvioinnissa. Siun sote järjesti arviointijaksoja asiakkaan kotona, vaikka tällaisesta menettelystä ei ole säädetty vammaispalvelu- tai sosiaalihuoltolaissa. Apulaisoikeuskansleri totesi, että kantelussa esiin tuodussa asiassa on kysymys kotirauhan piiriin ulottuvasta merkittävästä toimenpiteestä, jota ei ole laissa säännelty. Apulaisoikeuskansleri pyysi sosiaali- ja terveysministeriötä esittämään arvionsa vammaispalveluita koskevan sääntelyn yhteensopivuudesta perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kanssa tältä osin sekä lainsäädäntötoimien tarpeellisuudesta viimeistään 20.6.2024. - Uutiset
20.3.2024 10.02
KHO tulkitsi vammaispalvelulain taloudellista tukea: Erityisravintovalmisteista perheelle aiheutuvia kustannuksia ei ollut pidettävä ylimääräisinä kustannuksinaLapsen ravintovalmisteesta aiheutuva kokonaiskustannus oli varsin kohtuullinen verrattuna lasten kuukausittaisista ravintokustannuksista tehtyihin laskelmiin. Kun otettiin huomioon myös Kansaneläkelaitoksen myöntämä vammaistuki, erityisravintovalmisteista perheelle aiheutuvia kustannuksia ei ollut pidettävä ylimääräisinä kustannuksina siten kuin vammaispalvelulaissa ja -asetuksessa tarkoitettiin. Hakemus taloudellisesta tuesta oli voitu hylätä. - Uutiset
30.1.2024 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Palvelun laatu ja asiakasmaksun perimättä jättäminen erityistä tukea tarvitsevalta asiakkaaltaAOA saattoi asiassa (kohdassa 3) esittämänsä käsityksen kuntayhtymän menettelyn lainvastaisuudesta ja virheellisyydestä hyvinvointialueen tietoon. - Uutiset
11.1.2024 9.15
KHO: Sosiaaliasiamiehenä aikaisemmin toiminut viranhaltija oli ollut esteellinen käsittelemään hakijan vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalveluhakemuksen oikaisuvaatimustaA:n hakemus vammaispalvelulain mukaisesta kuljetuspalvelusta oli hylätty ja myös hänen oikaisuvaatimuksensa hylättiin. Oikaisuvaatimuksen esittelijänä oli toiminut viranhaltija B, joka oli aikaisemmin toiminut sosiaaliasiamiehenä. Tuossa tehtävässä hän oli neuvonut ja avustanut A:ta sosiaalihuollon asiakkaana. Kun otettiin huomioon B:n ja A:n aikaisemman yhteydenpidon pitkäaikaisuus, intensiivisyys sekä ajallinen läheisyys käsiteltävänä olleeseen asiaan, KHO katsoi, että B:n toimiminen sosiaaliasiamiehenä A:n asioissa oli objektiivisesti todettavien syiden vuoksi vaarantanut hänen puolueettomuuttaan A:n kuljetuspalveluasiassa. Vaikutusta voitiin pitää yhtä vahvana kuin erikseen säänneltyjen esteellisyysperusteiden kohdalla. Tämän vuoksi asiassa oli esitetty sellainen erityinen syy, jonka johdosta luottamus B:n puolueettomuuteen oli vaarantunut hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetulla tavalla. - Uutiset
21.12.2023 17.00
Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus hyvinvointialueelle laiminlyönnistä perheen tytöille myönnettyjen vammaispalvelujen toteuttamisessa ja ostopalvelujen valvonnassaAOA korostaa, että vaikka hyvinvointialue voi järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon alaan kuuluvat tehtävät hankkimalla palveluja yksityiseltä palvelujen tuottajalta, hyvinvointialue ei kuitenkaan voi siirtää omaa järjestämis- ja valvontavastuutaan yksityiselle palvelujen tuottajalle tai yksittäiselle asiakkaalle taikka asiakkaan lailliselle edustajalle. Kun kysymys on lakisääteisestä tehtävästä, hyvinvointialueen on huolehdittava siitä, että vammainen henkilö saa palveluja siinä laajuudessa ja sellaisin toimintamuodoin, kuin palvelutarpeen arvioinnissa ja häntä koskevissa palvelupäätöksissä on erikseen päätetty. Mikäli vammaiselle henkilölle myönnettyjä palveluja ei voida järjestää täysimääräisesti ostopalvelujen avulla, tulee hyvinvointialueen harkita muita järjestämistapoja, kuten esimerkiksi palvelun järjestämistä hyvinvointialueen omana toimintana. - Uutiset
28.11.2023 13.00
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Puutteita vaikeavammaisen lapsen vammaispalvelujen järjestämisessäApulaisoikeuskanslerin sijainen totesi Kaarinan kaupungin vammaispalvelujen menetelleen lainvastaisesti vaikeavammaisen lapsen vammaispalvelujen järjestämisessä. Hän saattoi käsityksensä kyseiset palvelut hoitaakseen saaneen Varsinais-Suomen hyvinvointialueen tietoon. - Uutiset
23.11.2023 10.00
KHO: Voitiinko palveluasumisen kustannuksia koskeva korvausvaatimus hyväksyä hallintoriitamenettelyssä ajalta, jonka osalta hakijaa ei ollut hallintopäätöksellä pidetty vaikeavammaisena palveluasumisen suhteenKHO totesi, että kysymys A:n vaikeavammaisuudesta suhteessa palveluasumiseen oli ratkaistu ja tullutkin ratkaista viranhaltijan hallintopäätöksellä. Koska A ei ollut hakenut muutosta päätökseen, se oli tullut lainvoimaiseksi. Hallintoriitamenettelyssä ei voitu tutkia sitä, olisiko A:lle tullut myöntää palveluasuminen jo ennen 1.1.2019. Tähän nähden A:n vaatimus saada kustannusten korvausta kyseisen palvelun hankkimisesta ennen 1.1.2019 oli hylättävä perusteettomana.