-
Hallintopäätös
- Hallintopäätöksen purkaminen
- Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimus
- Säädökset > Lainsäädäntö 10.8.2018/714 Lukiolaki
- Säädökset > Lainsäädäntö769/2016Veronkantolaki (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö768/2016Laki oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä
- Säädökset > Lainsäädäntö410/2015Kuntalaki
- Säädökset > Lainsäädäntö960/2013Laki katsastustoiminnan valvontamaksusta
- Säädökset > Lainsäädäntö 6.6.2003/434 Hallintolaki
- Säädökset > Lainsäädäntö365/1995Kuntalaki (kumottu)
- EHS-säädösseurantaUusi muutoslaki pelastuslain 104 §:n muuttamisestaSäädösnumero: 1228/2023
Julkaisupäivä: 10.1.2024 - Lakikirjasto > Verotus* Peltomäki, Tomi: Matkalla muutoksenhakuun – huomioita oikaisulautakunnassa esiin nousseista menettely- ja substanssikysymyksistäVerotus 2/2024 s. 203 – 211, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitHaapaniemi, Matti: Asianosaisen esittämien vaatimusten ja niitä tukevien perustelujen rajoittamisesta tuloverotusta koskevassa muutoksenhaussa29.11.2023Tässä artikkelissa selvitetään asianosaisen esittämien vaatimusten ja niitä tukevien perustelujen rajanvetoa sekä rajanvedon merkitystä rajoitusten kannalta, missä prosessin eri vaiheissa asianosaisten oikeutta esittää vaatimuksia ja niitä tukevia perusteluja voidaan rajoittaa, kohdellaanko eri asianosaisia rajoittamistilanteissa samalla tavalla sekä miten asianosaisten vaatimukset ja niitä tukevat perustelut rajaavat viranomaisen tutkimisvaltaa sen selvittäessä ja ratkaistessa asian....
- Lakikirjasto > ArtikkelitNieminen, Kimmo J.: Oikeudenmukainen verotuksen oikaisuvaatimusmenettely3.8.2020, Edilex-sarja 2020/28Tutkimuksessa tarkastellaan verotuksen oikaisuvaatimusmenettelyä oikeudenmukaisuuden vaatimuksen näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena on erityisesti se, onko muuttunut yhteiskunta ja oikeudellinen ympäristö tuonut menettelylle uusia vaatimuksia ja toteutuvatko nämä vaatimukset nykyisessä menettelyssä. Perinteisesti verotuksen oikaisuvaatimusmenettelyä ei ole pidetty oikeudenkäyntimenettelynä vaan hallintomenettelynä. On katsottu, että hallintomenettelyä eivät koske oikeudenmukaisen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitUrpilainen, Matti: Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön oikaisuvaatimuksen myöhästyminen – KHO 2016:158 4.11.2016Kirjoittaja käsittelee artikkelissa oikeustapausta KHO 2016:158, jossa Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön päivää ennen määräajan päättymistä Verohallinnossa saapuneeksi leimattu oikaisuvaatimus katsottiin myöhästyneeksi. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitMiettinen, Tarmo: Syventävien opintojen tutkielma ja sen arvosteleminen20.11.2015, Edilex-sarja 2015/44Ylemmän yliopistollisen korkeakoulututkinnon, maisterin tutkinnon, syventäviin opintoihin kuuluu vähintään 20 ja enintään 40 opintopisteen laajuinen opinnäyte. Tästä opinnäytteestä käytetään myös käsitettä ”pro gradu -tutkielma”. Artikkeli käsittelee pro gradu -tutkielman arvosanaan vaikuttavia arvosteluperusteita sekä ylioppilaan oikeusturvaa. Kirjoituksessa käsitellään muun muassa seuraavia kysymyksiä: Mitkä ovat tutkielman laatijan oikeudet ja velvollisuudet? Mitä laatuvaatimuksia...
- Lakikirjasto > Defensor LegisHalila, Leena: Oikaisuvaatimus ja muutoksenhaun rajoittaminen korkeimpaan hallinto-oikeuteenDefensor Legis 1/2013 s. 92 – 97, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > Oikeustiede-JurisprudentiaHalila, Leena: Oikaisuvaatimusjärjestelmän luonteesta ja kehittämisestä oikeusturvakeinonaOikeustiede - Jurisprudentia XXXIX:2006 s. 5 – 96, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
26.3.2024 12.47
HAO: Kaupungin teknisen lautakunnan lupajaoston olisi tullut jättää valittajan oikaisuvaatimus suunnittelutarveratkaisusta tutkimattaKouvolan kaupungin kaupunginarkkitehti on päätöksellään tehnyt FinnHEMS Oy:lle myönteisen suunnittelutarveratkaisun kerrosalaltaan enintään 1.100 neliömetrin suuruisen pelastushelikopteritukikohdan rakentamiseen lupapäätöksestä ilmenevin ehdoin. Oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen määräytyy maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n 1 momentin mukaisesti samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus. Kouvolan kaupungin teknisen lautakunnan lupajaoston olisi tullut hallinto-oikeuden päätöksessä mainitun perusteella jättää valittajan oikaisuvaatimus tutkimatta. Tämän vuoksi hallinto-oikeus kumosi lupajaoston päätöksen ja jätti valituksen tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 26.3.2024) - Uutiset
25.3.2024 10.00
EUT:n ennakkoratkaisu arvonlisäveron oikaisuilmoituksista kieltäytymisestä, kun tavaroiden luovutukset ja palvelujen suoritukset on tehty soveltamalla liian korkeaa arvonlisäverokantaaArvonlisäverodirektiivin säännöksiä on tulkittava verotuksen neutraalisuuden periaatteen, suhteellisuusperiaatteen ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteen valossa siten, että ne ovat esteenä jäsenvaltion veroviranomaisten käytännölle, jonka mukaan on kiellettyä oikaista maksettava arvonlisävero veroilmoituksella silloin, kun tavaroiden luovutukset ja palvelujen suoritukset on tehty soveltamalla liian korkeaa arvonlisäverokantaa, koska näistä liiketoimista ei ole annettu laskuja vaan kassakoneen kassakuitit. Tässäkin tilanteessa verovelvollisella, joka on virheellisesti soveltanut liian korkeaa arvonlisäverokantaa, on oikeus esittää palautushakemus asianomaisen jäsenvaltion veroviranomaisille, ja veroviranomaiset voivat vedota kyseisen verovelvollisen saamaan perusteettomaan etuun vain, jos ne ovat kaikki merkitykselliset seikat huomioon ottavan taloudellisen analyysin päätteeksi osoittaneet, että perusteettomasti kannetusta verosta kyseiselle verovelvolliselle aiheutunut taloudellinen rasitus on poistettu kokonaisuudessaan. - Uutiset
1.3.2024 11.40
Verohallinto täsmentää muutoksenhakuohjeitaan KHO:n päätöksen vuoksiVerohallinto täsmentää verotuspäätösten mukana lähteviä muutoksenhakuohjeitaan. Ohjeessa kerrotaan jatkossa nykyistä selvemmin, että asiointitavasta riippumatta oikaisuvaatimuksen pitää olla perillä Verohallinnossa viimeistään määräajan viimeisenä päivänä kello 16.15. - Uutiset
26.2.2024 9.30
KHO: Oliko verotuspäätökseen liitetty muutoksenhakuohje virheellinenKHO katsoi, että periaatetta, jonka mukaan asianosaisella on oikeus luottaa saamaansa muutoksenhakuohjeeseen, on pidettävä oikeusjärjestelmässämme vakiintuneena. Verotuksen oikaisulautakunnan ei olisi tullut jättää oikaisuvaatimusta myöhään tehtynä tutkimatta. - Uutiset
11.1.2024 9.15
KHO: Sosiaaliasiamiehenä aikaisemmin toiminut viranhaltija oli ollut esteellinen käsittelemään hakijan vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalveluhakemuksen oikaisuvaatimustaA:n hakemus vammaispalvelulain mukaisesta kuljetuspalvelusta oli hylätty ja myös hänen oikaisuvaatimuksensa hylättiin. Oikaisuvaatimuksen esittelijänä oli toiminut viranhaltija B, joka oli aikaisemmin toiminut sosiaaliasiamiehenä. Tuossa tehtävässä hän oli neuvonut ja avustanut A:ta sosiaalihuollon asiakkaana. Kun otettiin huomioon B:n ja A:n aikaisemman yhteydenpidon pitkäaikaisuus, intensiivisyys sekä ajallinen läheisyys käsiteltävänä olleeseen asiaan, KHO katsoi, että B:n toimiminen sosiaaliasiamiehenä A:n asioissa oli objektiivisesti todettavien syiden vuoksi vaarantanut hänen puolueettomuuttaan A:n kuljetuspalveluasiassa. Vaikutusta voitiin pitää yhtä vahvana kuin erikseen säänneltyjen esteellisyysperusteiden kohdalla. Tämän vuoksi asiassa oli esitetty sellainen erityinen syy, jonka johdosta luottamus B:n puolueettomuuteen oli vaarantunut hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetulla tavalla.