Lintudirektiivi
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir 2009/147/EY EPNDir 2009/147/EY luonnonvaraisten lintujen suojelusta 30.11.2009 (lintudirektiivi)
- EHS-säädösseurantaKolkanaukon luonnonsuojelualueen pinta-alaa muutettiinSäädösnumero: 717/2019
Julkaisupäivä: 25.6.2019 - Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaBelinskij, Antti – Mehling, Michael: Natura 2000 -verkoston suojelu Suomessa ja Saksassa EY-oikeuden näkökulmastaYmpäristöjuridiikka 2–3/2008 s. 8 – 52, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaBelinskij, Antti: Natura 2000 -kohteiden valinta Suomessa EY-oikeuden näkökulmastaYmpäristöjuridiikka 1/2008 s. 58 – 85, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaNordberg, Lauri: Vuosaaren satamahanke EU:n yhteisöoikeuden valossa: Luonto- ja lintudirektiivien tulkinta Vuosaaren satamahankkeen päätöksenteossaYmpäristöjuridiikka 1/2007 s. 43 – 69, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:86 (Vuotos)10.2.2003Oikeustapauskommentin kirjoittaja jakaa käsiteltävän asian kahteen pääkysymykseen: ensinnäkin vesilain säännösten tulkinnassa huomioon otettaviin seikkoihin ja toiseksi hankkeen vaikutuksiin vesilain 2 luvun 5 §:ssä tarkoitettuna ehdottomana luvanmyöntämisesteenä. Näiden kysymysten osalta kirjoittaja vertailee laajasti eri oikeusasteiden päätösten perusteluja. Lisäksi kirjoittaja kommentoi lyhyesti vesilain 2 luvun 5 §:n ja 6 §:n suhdetta ja Euroopan yhteisön oikeuden merkitystä. Vaikka KHO...
- Lakikirjasto > Defensor LegisSuvantola, Leila: Lupa tappaa – poikkeaminen luonnonsuojelulain säännöksistäDefensor Legis 4/2003 s. 668 – 696, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesHollo, Erkki J.: KHO 2002:86 (Vuotos)Lakimies 2/2003 s. 295 – 326, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n vuosikirjaratkaisu 2002:64 (Vuosaaren sataman vesilain mukainen lupa)27.11.2002Oikeustapauskommentissa käsitellään seuraavia asiassa keskeisiksi nousseita kysymyksiä: 1) vaatimus koskien ennakkoratkaisun pyytämistä EY-tuomioistuimelta, 2) vesioikeuden jäsenten väitetty esteellisyys, 3) menettelyvirheitä koskevat valitusperusteet, 4) vesiasian suhde ympäristönsuojelulainsäädäntöön, 5) ympäristövaikutusten arviointimenettelyä ja selvitysten riittävyyttä koskevat valitusperusteet, 6) vaatimus vesilain mukaisen katselmustoimituksen toimittamisesta ja asian määrääminen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWallgren, Matias: KHO:n ennakkopäätös 2002:48 (Vuosaari)16.9.2002Vuosaaren satama-alue oli ehdotettu otettavaksi Natura 2000 -verkostoon luontodirektiivin mukaisena SCI-alueena ja ilmoitettu lintudirektiivin mukaiseksi SPA-alueeksi. Uudenmaan liiton maakuntavaltuusto hyväksyi 28.12.1999 §:n 32 kohdalla Vuosaaren satamaa ja sen liikenneyhteyksiä koskevan seutukaavan ja seutukaavan muutoksen ja alisti päätöksen ympäristöministeriön vahvistettavaksi. Ympäristöministeriö hylkäsi 24.1.2002 päätöksellään asiaa koskevat valitukset ja vahvisti maakuntavaltuuston...
- Uutiset
7.2.2024 10.34
Luke: Valkoposkihanhien nykyisen suojelustatuksen reunaehdoilla lajin aiheuttamia vahinkoja ei voida merkittävästi vähentääSuomen kautta muuttavien tiukasti suojeltujen valkoposkihanhien määrä on kasvanut voimakkaasti nykyiseen noin 1,4–1,5 miljoonaan yksilöön. Samalla lajin maataloudelle aiheuttamat vahingot ovat lisääntyneet merkittävästi. - Uutiset
21.8.2023 15.20
ELY-keskus: Luonnonsuojelulaki suojelee rauhoitettuja lintulajeja, mutta säätää mahdollisuuden poiketa suojelusta tietyissä tilanteissaLähes kaikki Suomessa esiintyvät linnut ovat luonnonsuojelulailla rauhoitettuja. Rauhoitettujen lintulajien rauhoitusmääräyksistä, jotka kieltävät esimerkiksi pesimäaikaisen häirinnän, pesien hävittämisen tai yksilöiden tappamisen, voidaan poiketa luonnonsuojelulain 83 § mukaisten edellytysten täyttyessä. Lakiin kirjatut edellytykset ovat EU:n lintudirektiivin mukaisia. Lainsäädännössä on siis tunnistettu tarve voida tietyissä luonnonsuojelulaissa määritellyissä tilanteissa poiketa lintulajien rauhoitusmääräyksistä (suojelusta) jopa pesimäkaudella. Vastaava lähtökohta koskee muitakin rauhoitettuja eläinlajeja, mutta lintujen poikkeusedellytykset ovat joiltain osin muita eläimiä tiukemmat. Rauhoitettujen lintujen poikkeusluvista vastaa koko maassa Varsinais-Suomen ELY-keskus. Riistalajeja ja rauhoittamattomia lajeja säädellään metsästyslailla ja niiden poikkeusluvista vastaa Riistakeskus. - Uutiset
11.3.2022 10.00
KHO: Varsinais-Suomen ELY-keskus oli voinut luonnonsuojelulain 57 §:n nojalla kieltää pengertien rakentamistyöt ja vesialueen ruoppaamisen luonnonsuojelulain 39 §:n rauhoitussäännösten vastaisinaHAO oli valituksenalaisella päätöksellään hylännyt Rauman kaupungin ja Rauman Satama Oy:n vaatimuksen lausunnon pyytämisestä Etelä-Suomen AVI:lta sekä hylännyt muutoksenhakijoiden valituksen ja vaatimuksen oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta. Asiassa lausuttuun nähden ja kun otettiin huomioon KHO:ssa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys sekä oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan HAO:n ratkaisun osalta hallintolainkäyttölain (586/1996) 74 §, HAO:n päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
31.1.2022 12.25
Unionin tuomioistuimen kaksi ennakkoratkaisua Natura 2000 ‑alueen aiheuttamien vahinkojen korvaamisesta (Latvia)Asia C-238/20: Ennakkoratkaisupyyntö – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 17 artikla – Omaisuudensuoja – Direktiivi 2009/147/EY – Suojeltujen luonnonvaraisten lintujen vesiviljelytoiminnalle Natura 2000 ‑alueella aiheuttamien vahinkojen korvaaminen – Korvaus, joka on pienempi kuin tosiasiallisesti aiheutunut vahinko – SEUT 107 artiklan 1 kohta – Valtiontuet – Edun käsite – Edellytykset – Asetus (EU) N:o 717/2014 – Vähämerkityksistä tukea koskeva sääntö
Asia C-234/20: Ennakkoratkaisupyyntö – Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto (maaseuturahasto) – Asetus (EU) N:o 1305/2013 – Tuki maaseudun kehittämiseen – 30 artiklan 6 kohdan a alakohta – Natura 2000 ‑tuet – Maa- ja metsätalousalueilla aiheutuneiden tulonmenetysten korvaaminen – Turvesuot – Karpaloviljelmien perustamiskielto – Korvauksen maksamatta jättäminen – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 17 artikla – Omistusoikeus - Uutiset
17.3.2021 12.26
Unionin tuomioistuin: Jäsenvaltio ei voi sallia sellaista lintujen pyydystämismenetelmää, joka johtaa sivusaaliisiin, jos sivusaaliit voivat aiheuttaa vähäistä suurempaa vahinkoa kyseessä oleville lajeilleLiima-ansoilla harjoitettavan metsästyksen kaltaisen lintujen pyydystämismenetelmän perinteinen luonne ei yksinään riitä osoittamaan, ettei tätä menetelmää voida korvata muulla tyydyttävällä ratkaisulla. - Uutiset
5.3.2021 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lintudirektiivin ja luontodirektiivin soveltamisesta metsätaloudessa (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö – Ympäristö – Direktiivi 92/43/ETY – Luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelu – 12 artiklan 1 kohta – Direktiivi 2009/147/EY – Luonnonvaraisten lintujen suojelu – 5 artikla – Metsätalous – Kiellot suojeltujen lajien suojelemiseksi – Suunniteltu päätehakkuu – Alue, jolla esiintyy suojeltuja lajeja - Uutiset
23.4.2020 13.39
Unionin tuomioistuin: Suomi ei ole noudattanut lintudirektiivin mukaisia velvoitteitaanEUT:n torstaina (23.4.) antaman tuomion mukaan Suomi ei ole noudattanut lintudirektiivin 2009/147/EY 7 artiklan 4 kohdan ja 9 artiklan 1 kohdan c alakohdan mukaisia velvoitteitaan, koska se on toistuvasti myöntänyt lupia urospuolisen haahkan (Somateria mollissima) kevätmetsästykseen Ahvenanmaan maakunnassa vuodesta 2011 alkaen vuoteen 2019 saakka se mukaan lukien. - Uutiset
11.12.2019 13.24
Varsinais-Suomen ELY-keskus kielsi harmaahaikaroiden ja merimetsojen pesiä hävittävien pengertietöiden jatkamisen Rauman satamassa luonnonsuojelulain vastaisenaRauman kaupungilla ja Rauman Satama Oy:llä on Etelä-Suomen Aluehallintoviraston vuonna 2016 myöntämä lainvoimainen lupa pengertien rakentamiseen Meriteollisuuspuiston telakan ja Vähä sekä Iso Järviluotojen välille. Lupa sisältää vesialueen ruoppaamisen. Töiden aloittamisesta alkuperäisen suunnitelman mukaisena annettiin ELY-keskukselle luvan mukainen ilmoitus 13.11.2019. Varsinais-Suomen ELY-keskus kielsi 11.12.2019 antamallaan päätöksellä pengertien rakentamistöiden jatkamisen Vähä ja Iso Järviluotojen alueella (kiinteistöllä 684-402-2-5), sillä tiehankkeen toteutus rikkoo luonnonsuojelulakia. Suunniteltu tie hävittäisi merkittävän harmaahaikarayhdyskunnan pesiä ja vuonna 2019 luodoille asettuneiden merimetsojen pesiä. Lisäksi tienkäytöstä aiheutuisi häirintää jäljelle jäävillä pesillä tapahtuvalle pesinnälle. - Uutiset
17.4.2018 13.23
Puolan suorittamat metsänhoitotoimenpiteet Puszcza Białowieskan Natura 2000 -alueella ovat ristiriidassa unionin oikeuden kanssa – näiden toimenpiteiden täytäntöönpano aiheuttaa tosiasiassa kyseisen alueen osan häviämisenUnionin tuomioistuin totesi, että kyseessä olevien aktiivisten metsänhoitotoimenpiteiden täytäntöönpano on johtanut Puszcza Biełowieskan Natura 2000 -alueen tietyn osan häviämiseen. Tällaiset toimenpiteet eivät siis – toisin kuin Puola väittää – voi olla kyseisen alueen suojelemisen varmistavia toimenpiteitä. Unionin tuomioistuin korosti tässä yhteydessä, että kirjanpainajakantaa ei mitenkään ole yksilöity vuoden 2015 käyttösuunnitelmassa mahdolliseksi vaaraksi Puszcza Biełowieskan Natura 2000 -alueen koskemattomuudelle vaan että sitä vastoin tässä suunnitelmassa esitettiin tällaisena mahdollisena vaarana kirjanpainajakannan valloittamien 100-vuotiaiden kuusien ja mäntyjen poistaminen. - Uutiset
19.3.2018 11.35
KHO hylkäsi hakemuksen poiketa luonnonsuojelulain 49 §:n 3 momentin mukaisesti lintudirektiivin artiklassa 1 tarkoitetun lajin (kalasääski) rauhoituksesta Seinäjoen Kurjennevan turvetuotantoalueellaKHO totesi muun muassa, että Kurjennevan turvetuotantoalueen laajennusalueella sijaitsevassa kalasääsken tekopesässä on todettu epäonnistunut pesintäyritys viimeksi vuonna 2013. Vaikka tekopesän on todettu olevan huonokuntoinen, ei asiassa saadun selvityksen perusteella voida arvioida, ettei se edelleen soveltuisi kalasääsken pesintään. Poikkeaminen pesäpuuta koskevasta rauhoituksesta on siten ollut tarpeen.
Lintudirektiivin 9 artiklassa säädetyt perusteet, joiden nojalla direktiivissä tarkoitusta lintujen suojelusta voidaan yksittäisessä tapauksessa poiketa, on saatettu kansallisesti voimaan luonnonsuojelulain 49 §:n 3 momentin viittaussäännöksellä. Kaikkien lintudirektiivin 9 artiklan 1 kohdassa säädettyjen edellytysten tulee täyttyä, jotta poikkeus voidaan myöntää.
Lintudirektiivin 9 artiklan 1 kohdan alakohdissa a–c on lueteltu ne syyt, joihin poikkeaminen voidaan myöntää. Yksityisen elinkeinon harjoittamisen aiheuttama häirintä tai heikennys ei ole artiklassa tarkoitettu poikkeamisen syy. Edellytyksiä luvan myöntämiseen tästä syytä ei ole, joten poikkeamishakemus on hylättävä. Asiassa ei ole tarpeen arvioida muun tyydyttävän ratkaisun puuttumista.