Liikennevalvonta
- Säädökset > Lainsäädäntö546/1998Laki liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä
- Säädökset > Lainsäädäntö267/1981Tieliikennelaki (kumottu)
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötNiemi, Ville-Veikko: Ylikuormamaksu hallinnollisena sanktiona – Kuljetuksen tilaajan oikeudellinen vastuu ylikuormatapauksissa28.3.2024, Maisteritutkielma
- Uutiset
15.7.2021 14.30
Hovioikeus arvioi oliko peltipoliisin mittaama ajonopeus mitattu vastaajan kuljettamasta pakettiautosta vai vastaajan esittämällä tavalla hänet ohittaneesta ajoneuvostaHO katsoi, että väite siitä, että valvontakamera olisi mitannut nopeuden toisesta ajoneuvosta ei yksinään johda syytteestä vapautumiseen, jos väite ei saa tukea asiassa esitetyistä todisteista tai muista asian käsittelyssä esiin tulleista seikoista. HO katsoi toisin kuin KO, että vastaaja oli syyllistynyt liikennerikkomukseen Raaseporissa 24.7.2019. (Vailla lainvoimaa 15.7.2021) - Uutiset
20.10.2020 16.00
Hovioikeus: Poliisiautosta käsin suoritettava tekninen valvonta ei jää teknisen valvonnan määritelmän ulkopuolelleHO totesi toisin kuin KO, että poliisilain 4 luvun 1 §:n 1 momentin teknisen valvonnan määritelmäsäännöksen mukaan ajoneuvo voi olla teknisen valvonnan kohteena eli poliisiautosta käsin suoritettava tekninen valvonta ei jää teknisen valvonnan määritelmän ulkopuolelle. HO katsoi liikennerikkomusta koskevassa tapauksessa, että kysymyksessä oleva valvonta ei ollut ollut laissa tarkoitetulla tavalla jatkuvaa ja toistuvaa vaan satunnaista valvontaa, joka ei ollut edellyttänyt ennakkoilmoitusta. Valvonnalla saatuja todisteita saatiin hyödyntää asiassa. HO katsoi kuten KO, että kirjallisilla todisteilla sekä mittauksen tehneen poliisin kertomuksella oli näytetty, että tapahtumapaikalla oli ollut voimassa aluenopeusrajoitus 40 kilometriä tunnissa. Asiassa mainituin perustein vastaaja oli huolimattomuudesta rikkonut tieliikennelakia kuljettamalla henkilöautoa risteyksessä 48 kilometrin tuntinopeudella liikennemerkillä osoitetulla 40 kilometrin nopeusrajoitusalueella. (Vailla lainvoimaa 20.10.2020) - Uutiset
13.12.2019 11.00
Liikennemerkki lumen peitossa - hovioikeus arvioi näyttöä jälleen toisin kuin käräjäoikeus ja hylkäsi syytteen liikennerikkomuksestaHO katsoi jääneen asiassa näyttämättä, että vastaaja olisi menetellyt kyseessä olevissa olosuhteissa rangaistusvastuun edellyttämällä tavalla huolimattomasti. Syyte liikennerikkomuksesta oli siten hylättävä. Vastaaja vapautettiin hänelle tuomitusta 170 euron rikesakosta. (Vailla lainvoimaa 13.12.2019) - Uutiset
13.11.2019 15.00
Oikeusasiamies: Poliisin liikenneturvallisuuskeskus menetteli virheellisesti nopeusvalvontatutkan kalibrointitodistuksen antamista koskevassa asiassaPoliisin liikenneturvallisuuskeskuksen olisi oikeusasiamiehen käsityksen mukaan omalta osaltaan tullut arvioida kantelijan pyyntöä EOA:n ratkaisussa esitetyistä lähtökohdista ja toimia julkisuuslaissa säädettyjen menettelytapojen mukaisesti. Näin ollen sen olisi tullut osaltaan tehdä ratkaisu asiassa, olipa se sitten pyydettyjä tietoja sisältäneiden asiakirjojen antaminen kantelijalle, kielteinen päätös muutoksenhakuohjauksineen taikka asiakirjapyynnön siirtäminen. - Uutiset
26.10.2018 14.30
Liikennemerkki oli lumen vuoksi kokonaan lukukelvoton - ylinopeutta ajaneen henkilöauton kuljettajan ei näytetty menetelleen rangaistavalla tavalla huolimattomastiHO katsoi asiassa pääkäsittelyä pitämättä, ettei vastaajan voitu tapauksen olosuhteissa katsoa täytyneen ymmärtää risteysalueen lähestymisen tarkoittaneen nopeusrajoituksen alenemista 60 kilometriksi tunnissa. Pelkästään liikennemerkin pyöreästä muodosta näissä olosuhteissa ei ollut voinut päätellä merkin osoittaman määräyksen sisältöä. Se, että vastaajan olisi täytynyt päätellä tapahtumapaikan suurin sallittu enimmäisnopeus joidenkin muiden kuin jo asiassa selostettujen seikkojen taikka olosuhteiden perusteella, oli jäänyt asiassa syyttäjän väitteen varaan. Vastaajan huolimattomuus nyt kysymyksessä olevassa tilanteessa oli ollut joka tapauksessa vähäistä. Vastaaja oli lumen peittämän liikennemerkin havaittuaan ja risteysaluetta lähestyessään laskenut ajonopeutensa huomattavasti alle kyseisen valtatien yleisnopeusrajoituksen. Vastaajan menettelyn ei ollut osoitettu olleen hänelle tienkäyttäjänä kuuluvaan korostettuun huolellisuusvelvollisuuteenkaan nähden välinpitämätöntä. Kaikki edellä esitetyt seikat huomioon ottaen HO katsoi toisin kuin KO asiassa jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi menetellyt tässä asiassa rangaistavalla tavalla huolimattomasti. Syyte liikennerikkomuksesta hylättiin. Valtio velvoitettiin korvaamaan vastaajalle korvaukseksi asianosaiskuluista 1 399,76 euroa. (Vailla lainvoimaa 26.10.2018) - Uutiset
10.9.2018 15.26
Nopeusvalvontakameran kuvaa voitiin hyödyntää kirjallisena todisteena auton ylinopeudesta kun nopeusvalvonta ei ollut ollut jatkuvaa tai toistuvaa - valvontalaitteiston mittaustuloksen luotettavuutta ei ollut aihetta epäilläValvontaa oli suoritettu parista viiteen tuntiin kerrallaan enintään muutamia kertoja kuukaudessa, ja yhteensä vain seitsemän kertaa lähes puolentoista vuoden aikana. Tällainen nopeusvalvonta ei ollut ollut poliisilain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla jatkuvaa tai toistuvaa. Näin ollen siitä ei ollut tarvinnut ilmoittaa ennalta. Kirjalliseksi todisteeksi nimettyä nopeusvalvontakameran kuvaa voitiin hyödyntää kirjallisena todisteena asiassa. Pääasian osalta KO katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt perusteita epäillä automaattisen liikenteenvalvonnan valvontalaitteiston mittaustuloksen luotettavuutta. Nopeusvalvontakameran valokuvalla oli selvitetty vastaajan kuljettaneen ajoneuvoaan 40 kilometrin nopeusrajoitusalueella 49 kilometrin tuntinopeudella. Syyte liikennerikkomuksesta oli tullut selvitetyksi. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 10.9.2018) - Uutiset
22.11.2016 16.09
Autoilijan olisi tullut noudattaa taajama-alueen suurinta sallittua ajonopeutta vaikka sitä ilmentäviä liikennemerkkejä ei ollut lähtöpaikan ja pysäytyspaikan välillä - ylinopeussakko nousi 616 eurosta 5 278 euroonMiehen, joka oli ajanut Tahkovuoren alueella vähintään 78 kilometrin tuntinopeutta, katsottiin ajonsa aikana täytyneen tietää olleensa taajama-alueella. Päiväsakon rahamääräksi, joka oli perustunut miehen käräjäoikeuden pääkäsittelyssä ilmoittamiin alentuneisiin nettokuukausituloihin, oli miehen verotustietojen perusteella käräjäoikeuden tuomiossa vahvistetun 44 euron asemasta vahvistettava 377 euroa. Näin ollen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitun 14 päiväsakon yhteismääräksi tuli 5 278 euroa. (Vailla lainvoimaa 22.11.2016) - Uutiset
14.9.2016 15.33
Hovioikeus: Valvontakameran mittaamasta ylinopeudesta rikesakon saaneen miehen rikesakkomenettelyssä ei tapahtunut menettelyvirhettäKantelijan, jonka mukaan hän ei ollut lomakiireiden vuoksi huomannut ajoissa, että hänen oli kiistettävä sama sakko vielä toisen kerran, kantelu hylättiin. (Vailla lainvoimaa 14.9.2016) - Uutiset
5.3.2015 8.19
Uber-kyytien välitys laillista, mutta ajaminen vaatii taksiluvanLiikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon mukaan yhdysvaltalaisen Uberin kyytivälitys on luvallista. Sen sijaan kyytien ajamiseen tarvitaan taksilupa. - Uutiset
30.1.2015 15.00
Hovioikeus: Magneetti oli liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä annetussa laissa tarkoitettu paljastinlaiteKuorma-auton hansikaslokerosta irrotetulla magneetilla kyettiin häiritsemään auton ajoneuvopiirturia. Hovioikeus katsoi, että magneetti oli liikennevalvontaa vaikeuttavien laitteiden kieltämisestä annetussa laissa tarkoitettu paljastinlaite. (Ään.; vailla lainvoimaa 30.1.2015) - Uutiset
20.9.2012 17.12
Sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä puoltaa poliisin hallintorakenneuudistuksen linjauksiaSisäministeri Päivi Räsäsen johtama sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä kävi torstaina 20. syyskuuta perusteellisesti läpi poliisin hallintorakenneuudistuksen linjaukset. Ministeriryhmä tukee uudistuksen päälinjauksia, jotka koskevat poliisilaitosten määrää, Liikkuvan poliisiin yhdistämistä paikallispoliisiin ja muita työryhmän esittämiä hallintorakenteen uudistuksia. - Uutiset
16.11.2011 11.19
Turun Sanomat: Poliisin tapa käyttää kamera-autoja liikennevalvonnassa saattaa olla laitonPoliisin tapa käyttää kamera-autoja liikennevalvonnassa saattaa olla laiton. Teknistä valvontaa koskeva lainsäädäntö ei kerro yksiselitteisesti, pitäisikö poliisin ilmoittaa kiinteän tolppavalvonnan lisäksi myös autolla tehdystä kameravalvonnasta etukäteen. Asiasta uutisoi Turun Sanomat. - Uutiset
20.7.2010 15.34
Euroopan teillä kuolee sata ihmistä päivittäin - komissio haluaa puolittaa tieliikennekuolemien määrän vuoteen 2020 mennessäEU-komission tiistaina hyväksymien kunnianhimoisten suunnitelmien tarkoituksena on muun muassa vahvistaa tiukemmat vaatimukset ajoneuvojen turvallisuudelle sekä parantaa tienkäyttäjille annettavaa opetusta ja liikennesääntöjen valvontaa. - Uutiset
24.9.2009 11.35
Poliisi puuttuu ylinopeuksiin entistä herkemminPoliisi tehostaa ja yhdenmukaistaa liikennevalvontaa lokakuun alusta lähtien. Nopeusrajoitusten ylityksiin puututaan jatkossa aiempaa herkemmin. - Uutiset
27.7.2009 14.17
Poliisille uusi linjaus ylinopeussakkoihinPoliisi tehostaa ylinopeusvalvontaansa ja antaa huomautuksia ja sakkoja nykyistä pienemmistä ylinopeuksista syksystä lähtien, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Sisäasiainministeriön ohjeluonnoksen mukaan poliisin tulee puuttua ylinopeuksiin kaikilla nopeusrajoitusalueilla sekä taajamissa että niiden ulkopuolella. - Uutiset
3.10.2008 10.00
Suomi ei hyväksy sellaisenaan komission ehdotusta rajat ylittävästä liikenteen valvonnastaEuroopan komissio ehdottaa sähköisen tietojenvaihtojärjestelmän luomista rajat ylittävän liikenteen valvonnan tehostamiseksi. Tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen. Valtioneuvosto katsoo, ettei se voi hyväksyä ehdotusta nykymuodossaan, sillä se sisältää lainsäädäntöä, joka kuuluu kansallisesti määrättäviin asioihin. - Uutiset
17.6.2008 9.14
Työryhmä ottaisi kunnat aktiivisemmin mukaan automaattiseen liikenteenvalvontaanOikeusministeriön työryhmä ehdottaa kuntien ja poliisin välisen yhteistyön tiivistämistä liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Työryhmän ehdotuksen mukaan kunnat voisivat nykyistä aktiivisemmin avustaa poliisia automaattisessa liikennevalvonnassa ja siinä paljastuneiden liikennerikkomusten selvittämisessä.