Lentoyhtiö
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 22–24/2018 Euroopan yhteisön ja sen jäsenvaltioiden, Albanian tasavallan, Bosnia ja Hertsegovinan, Bulgarian tasavallan, entisen Jugoslavian tasavallan Makedonian, Islannin tasavallan, Kroatian tasavallan, Montenegron tasavallan, Norjan kuningaskunnan, Romanian, Serbian tasavallan ja Yhdistyneiden Kansakuntien väliaikaisen Kosovon-siviilioperaation monenvälinen sopimus Euroopan yhteisen ilmailualueen perustamisesta
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NAs (EY) N:o 487/2009 NAs (EY) N:o 487/2009 perustamissopimuksen 81 artiklan 3 kohdan soveltamisesta lentoliikenteen alan sopimusten ja yhdenmukaistettujen menettelytapojen ryhmiin 25.5.2009
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EY) N:o 785/2004 EPNAs (EY) N:o 785/2004 lentoliikenteen harjoittajia ja ilma-alusten käyttäjiä koskevista vakuutusvaatimuksista 21.4.2004 (vakuutusasetus)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EY) N:o 261/2004 EPNAs (EY) N:o 261/2004 matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä sekä asetuksen (ETY) N:o 295/91 kumoamisesta 11.2.2004
- Säädökset > Lainsäädäntö 22.11.2001/1024 Valtioneuvoston asetus lentoyhtiöiden väliaikaisista valtiontakuista perittävistä maksuista
- Lakikirjasto > Verotus* Nykänen, Pekka: Lentopisteitä, sairaanhoitovakuutuksia ja kokouspalkkioita – uutta oikeuskäytäntöä palkkatulon verotuksestaVerotus 5/2011 s. 482 – 495, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Defensor LegisHuttunen, Mikko: Kansainvälinen lentoliikenne murroksessa – Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen ns. Open Skies -tuomioiden ja niiden seurausten arviointiaDefensor Legis 6/2003 s. 1095 – 1100, Lyhyempi kirjoitus
- Uutiset
22.3.2024 15.00
EUT: Matkustajan katsotaan hyväksyneen lentolipun hinnan korvauksen matkasetelillä, jos hän on lentoliikenteen harjoittajan verkkosivuilla olevaa lomaketta täyttäessään luopunut lipun hinnan korvaamisesta rahanaTämä edellyttää, että lentoliikenteen harjoittaja on antanut matkustajalle rehellisesti selkeät ja täydelliset tiedot eri menettelytavoista, jotka matkustajalla on käytettävissään palautuksen saamiseksi. - Uutiset
21.3.2024 10.00
Kuluttajariitalautakunta: Miehistön jäsenen odottamatonta sairastumista ennen lennon lähtöä ei ollut pidettävä asetuksessa tarkoitettuna poikkeuksellisena olosuhteenaMatkustajan tarkoituksena oli matkustaa lennolla AY1436 Berliinistä Helsinkiin 30.8.2021. Lento peruutettiin ja matkustaja reititettiin uudelleen Amsterdamin kautta Helsinkiin, minne hän saapui noin 19 tuntia alkuperäistä saapumisaikaansa myöhemmin. Lentoyhtiö, joka olisi suorittanut peruutetun lennon, ilmoitti peruuttamisen syyksi miehistön jäsenen yllättävän sairastumisen. Asiassa oli erimielisyyttä matkustajan oikeudesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta suositti, että lentoyhtiö maksaa matkustajalle 250 euron vakiokorvauksen. - Uutiset
21.2.2024 11.55
Hovioikeus: Lentoyhtiö rikkoi TSL 2 luvun 2 §:ssä säädettyä tasapuolisen kohtelun vaatimusta irtisanoessaan wifi-yhteyttä lentojen aikana toistuvasti luvatta käyttäneen lentoemännän työsuhteen varoitusta antamattaArvioituaan kokonaisuutena irtisanomista varoitusta antamatta puoltavia ja sitä vastaan puhuvia seikkoja sekä otettuaan huomioon lisäksi sen, että Finnairin oli katsottava toimineen työntekijöiden tasapuolisen kohtelun vaatimuksen vastaisesti, HO katsoi, että Finnairin olisi tullut varoituksella antaa kantajalle mahdollisuus korjata menettelynsä ja mahdollisuus osoittaa, että edellytykset sopimussuhteen jatkamiselle olivat olemassa. Kantajan työsuhde oli siten päätetty perusteettomasti. Aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen ei näin ollen ollut. (Vailla lainvoimaa 21.2.2023) - Uutiset
13.2.2024 9.55
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2024: Kuluttajayhteydenottojen kärjessä lennot ja verkko-ostamisen ongelmatMaiden rajat ylittävien kuluttajaongelmien selvittelyyn EU-alueella erikoistunut Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) sai yhteensä yli 124.000 yhteydenottoa kuluttajilta vuonna 2023. Yhteydenottoaiheissa korostuivat aiempien vuosien tapaan lentomatkustuksen ja verkko-ostamisen ongelmatilanteet. Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste (ECC Finland) sai viime vuonna 2.502 yhteydenottoa Suomessa asuvilta kuluttajilta. Näistä 1.857 oli tiedusteluja kuluttajan oikeuksista eri tilanteissa, ja 645 oli sellaisia valituksia, joita soviteltiin ulkomailla sijaitsevien elinkeinonharjoittajien suuntaan ECC-verkoston kautta. Lisäksi keskus hoiti Suomessa 199 tapausta, jotka koskivat suomalaisyrityksiä ja joissa kuluttaja asuu toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa. - Uutiset
12.2.2024 14.45
Kuluttaja-asiamies puuttui Finnairin epäselvään ympäristömarkkinointiinFinnair Oyj:n markkinoinnissaan käyttämä ympäristöväittämä lentopolttoaineen kasvihuonekaasupäästöistä antoi harhaanjohtavan kuvan yrityksen lentomatkustamisen myönteisistä ympäristövaikutuksista. Finnair sitoutui korjaamaan markkinointiaan. Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota Finnairin markkinoinnissaan käyttämään ympäristöväittämään ”hankimme uusiutuvaa lentopolttoainetta, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % – tavoitteenamme on olla täysin hiilineutraali vuonna 2045”. - Uutiset
26.1.2024 10.00
EUT: Lentomatkustajilla ei ollut oikeutta vakiokorvaukseen- C‑54/23: Lentomatkustajalla ei voi olla asetuksessa tarkoitettuun korvaukseen, kun hän on siksi, että on olemassa vaara siitä, että lento, jolle hänellä on vahvistettu varaus, saapuu pitkäaikaisesti viivästyneenä määräpaikkaan – ja tällaisesta viivästymisestä on jopa riittäviä viitteitä –, itse varannut korvaavan lennon ja saapunut määräpaikkaan alle kolme tuntia ensimmäisen lennon aikataulun mukaisesta saapumisajasta viivästyneenä
- C‑474/22: Saadakseen asetuksessa säädetyn korvauksen lennon viivästyessä pitkäaikaisesti eli vähintään kolme tuntia lentoliikenteen harjoittajan aikataulun mukaisesta saapumisajasta lentomatkustajan on pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lähtöselvitykseen tai – jos hän on jo tehnyt lähtöselvityksen internetissä – pitänyt ilmoittautua oikea-aikaisesti lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan edustajalle lentoasemalla - Uutiset
19.1.2024 11.00
Hovioikeus velvoitti lentoyhtiön korvaamaan vakiokorvausta lennon viivästymisestä vaatineiden matkustajien oikeudenkäyntikulutKO:n tuomio kumottiin. Asia jäi pääasian osalta sillensä. Kantajat vapautettiin velvollisuudesta maksaa yhteisvastuullisesti lentoyhtiön 7.320 euron oikeudenkäyntikulut KO:ssa korkoineen. Lentoyhtiö velvoitettiin korvaamaan kantajien oikeudenkäyntikulut KO:sa 9.314 eurolla ja HO:ssa 5.118 eurolla viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 19.1.2024) - Uutiset
15.1.2024 8.22
Hallinto-oikeus: Julkisuuslaki ei koskenut Finavian lentoasemien ylläpidosta luopumiseen ja lentoasemien myyntiin liittyviä asiakirjojaLentoaseman pitäjänä toimimisen lopettamisella ja lentoasemaliiketoiminnan tai -kiinteistöjen luovuttamisella ei voitu katsoa puututtavan julkisen vallan käytölle ominaisella tavalla yksityisten oikeusasemaan hallintopäätöksellä tai tosiasiallisella toimella. Vaikka lentoasemien pitäjänä toimimisen lopettamisella sekä lentoasemien myymisellä voi olla välillisesti vaikutusta kolmansien tahojen toimintaan, eivät nyt kyseessä olevat asiakirjat olleet liittyneet julkisuuslain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun julkisen vallan käyttämiseen. Julkisuuslaki ei siten koskenut valittajan pyytämiä asiakirjoja, minkä vuoksi valitus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 15.1.2024) - Uutiset
26.10.2023 11.37
EUT:n ennakkoratkaisu ennakolta tapahtuneen lennolle pääsyn epäämisestäMatkustajilla on oikeus korvaukseen, vaikka he eivät olekaan ilmoittautuneet lähtöselvitykseen ja vaikka heille on ilmoitettu tästä lennolle pääsyn epäämisestä vähintään kaksi viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. - Uutiset
8.9.2023 11.55
Finnair velvoitettiin suorittamaan matkustajalle korvausta lennon viivästymisestä 600 euroa ja 9.180 euron oikeudenkäyntikulut - hovioikeus ei myöntänyt yhtiölle jatkokäsittelylupaaAsiassa oli KO:ssa kyse siitä, oliko matkustaja reklamoinut kohtuullisessa ajassa 16.1.2014 tapahtuneen Finnair Oyj:n lennon viivästymisestä ja siten oikeutettu EU asetuksessa 261/2004 säädettyyn viivästymiskorvaukseen. Kyse myös siitä, oliko Finnair antanut asetuksen 14 artiklan mukaiset tiedot lentomatkustajan oikeuksista. (Vailla lainvoimaa 8.9.2023) - Uutiset
29.8.2023 15.30
Työtuomioistuin: Finnair rikkoi työehtosopimuksen osana noudatettavaa hotellisopimusta majoittamalla henkilöstöä karanteenitilana toimineeseen kiinalaiseen hotelliinKoronapandemian aikana lentoyhtiö oli majoittanut matkustamohenkilöstöä paikallisin viranomaismääräyksin osoitettuun hotelliin, joka toimi karanteenitilana. Tuomiossa katsottiin, että työnantaja oli rikkonut työehtosopimuksen osana noudatettavaa hotellisopimusta majoittamalla henkilöstöä hotelliin, joka ei täyttänyt sopimuksen laatu- ja turvallisuusmääräyksiä, ja että karanteenitiloissa tiedossa olleet vakavat turvallisuuspuutteet huomioon ottaen asiassa ei ollut erityistä syytä jättää hyvityssakkoa tuomitsematta. Kysymys myös kanteen tutkimisesta - Uutiset
12.7.2023 11.00
EIT: Lentomelua koskevien sääntöjen rikkomisesta Brysellin alueella hallinnollisiin sakkoihin tuomitun lentoyhtiön oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin ei loukattuAsia koski hallinnollisia 12.593 euron ja 122 062,70 euron sakkoja, jotka oli määrätty lentoyhtiölle 04/2000 ja 10/2006 välisenä aikana tehdyistä lentomelua koskevista rikkomuksista. - Uutiset
6.7.2023 12.13
EUT: Lentoyhtiöiden ankara vastuu Montrealin sopimuksen mukaan ulottuu riittämättömään lentokoneessa annettuun ensiapuunAustrian Airlinesin lennolla kuumaa kahvia sisältävä kannu putosi ruokavaunusta, minkä seurauksena matkustaja sai palovammoja. Hänelle annettiin ensiapua lentokoneessa.