Lahjonta
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU, Euratom) N:o 883/2013 EPNAs (EU, Euratom) N:o 883/2013 Euroopan petostentorjuntaviraston (OLAF) tutkimuksista sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1073/1999 ja neuvoston asetuksen (Euratom) N:o 1074/1999 kumoamisesta 11.9.2013
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 56-58/2006 Korruption vastainen Yhdistyneiden Kansakuntien yleissopimus
- Säädökset > Lainsäädäntö736/2005Valtioneuvoston asetus sellaisen lahjonnan, jossa on osallisina Euroopan yhteisöjen virkamiehiä tai Euroopan unionin jäsenvaltioiden virkamiehiä, torjumista koskevan yleissopimuksen voimaansaattamisesta sekä yleissopimuksen eräiden määräysten hyväksymisestä annetun lain voimaantulosta
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 97-98/2005 Euroopan unionista tehdyn sopimuksen K.3 artiklan 2 kohdan c alakohdan nojalla tehty sellaisen lahjonnan, jossa on osallisina Euroopan yhteisöjen virkamiehiä tai Euroopan unionin jäsenvaltioiden virkamiehiä, torjumista koskeva yleissopimus
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NPäät 2003/568/YOS NPäät 2003/568/YOS lahjonnan torjumisesta yksityisellä sektorilla 22.7.2003
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 107-108/2002 Lahjontaa koskeva Euroopan neuvoston rikosoikeudellinen yleissopimus
- Lakikirjasto > Liikejuridiikka* Kimpimäki, Minna – Kärki, Anssi: Kansainväliseen liiketoimintaan liittyvä lahjonta ja yritysten vastuuLiikejuridiikka 1/2022 s. 10 – 35, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Defensor Legis* Kivistö, Ville: Compliance-ohjelmien vaikutus oikeushenkilön rangaistusvastuuseenDefensor Legis 2/2021 s. 323 – 337, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKimpimäki, Minna: Lahjonta liike-elämässä: Onko sitä?28.6.2017, Edilex-sarja 2017/30Suomella on maine alhaisen korruption maana. Transparency International -järjestön tekemässä julkisen sektorin korruptoituneisuutta koskevia käsityksiä mittaavassa kyselytutkimuksessa Suomi on toistuvasti sijoittunut vähiten korruptoituneiksi arvioitujen maiden joukkoon. Viimeisimmässä vuoden 2016 tutkimuksessa Suomi sijoittui kolmanneksi Tanskan ja Uuden Seelannin jälkeen, ennen Ruotsia, Sveitsiä ja Norjaa. Artikkelissa pohditaan syitä siihen, miksi lahjonta, ja etenkin elinkeinoelämässä...
- Lakikirjasto > LakimiesMansikka, Tanja – Niemi, Johanna: Uusi julkisjohtaja virkarikosepäiltynä – New Public Management -johtajuuden ja virkamiesjohtajuuden identiteetit tuomioiden ja syyttämättä jättämispäätösten perusteluissaLakimies 3–4/2017 s. 311 – 333, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKimpimäki, Minna: Vaikutusvallan kauppaaminen – Tehokasta korruption vastustamista vai tarpeeton ja epämääräinen kriminalisointi?1.12.2016, Edilex-sarja 2016/36Artikkelissa käsitellään vaikutusvallan kauppaamista ja sen kriminalisointia. Vaikutusvallan kauppaamisen kriminalisointia on pohdittu Suomessa yli kymmenen vuoden ajan. Aihe on nyt erityisen ajankohtainen, sillä toukokuussa 2016 annettiin luonnos hallituksen esitykseksi, jossa esitetään vaikutusvallan kauppaamista koskevan rikostunnusmerkistön omaksumista. Artikkelissa pohditaan sitä, kuinka tarpeellinen tällainen kriminalisointi olisi sekä sitä, onko tällainen uusi kriminalisointi...
- Lakikirjasto > Liikejuridiikka* Hemmo, Mika: Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö ja lahjomisen yksityisoikeudelliset seuraamukset välimiesmenettelyssä – Ruotsin korkeimman oikeuden tuomio NJA 2015 s 438 asiassa Absolut Company v. SystembolagetLiikejuridiikka 1/2016 s. 8 – 43, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Urheilu ja oikeusTarasti, Lauri: Säännöt ja urheilun rehellisyys viimeaikaisten tapahtumien valossaUrheilu ja oikeus 2016 s. 154 – 167, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Defensor LegisMansikka, Tanja: Toimivat markkinat ja oikeusturva lahjusrikosten suojelukohteinaDefensor Legis 5/2015 s. 899 – 914, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitMansikka, Tanja: Kuka kantaa virkavastuuta? – virkavastuusta kunnassa ja sen ulottumisesta ulkoistettuun toimintaan sekä epäasiallisesta vaikuttamisesta päätöksentekoon6.6.2014, Edilex-sarja 2014/11Artikkelissa tarkastellaan virkavastuun laajuutta eli sitä, missä menee virkavastuun soveltamisen raja ja milloin se mahdollisesti aktualisoituu. Toiseksi esille tuodaan aiheeseen liittyviä kuntia koskevia säännöksiä, joiden käsittely julkisuudessa ja virallisissa asiakirjoissa on kirjoittajan havainnon mukaan välillä puutteellista. Kirjoituksessa käsitellään kunnan lainsäädäntöä, jolla on merkitystä päätöksentekoa ja virkavastuukysymyksiä arvioitaessa. Erityisesti kirjoittaja ottaa esille...
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötHyrkäs, Jussi: Lahjonta yksityisellä sektorilla28.5.2014
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötRautio, Lauri: Kansanedustajien lahjonnan sääntely2.11.2012
- Lakikirjasto > Defensor LegisViljanen, Pekka: OECD arvioi lahjonnan vastaisen yleissopimuksen täytäntöönpanoa Suomessa – muutamia kommentteja syksyllä 2010 valmistuneesta Suomea koskevasta maaraportistaDefensor Legis 1/2011 s. 27 – 36, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitAromaa, Kauko: Syyttäjiin ja tuomareihin kohdistuva epäasiallinen vaikuttaminen, Suomi 199919.5.2009Oikeusviranomaisten työssä voi tunnetusti esiintyä tilanteita, joissa ulkopuoliset tai asiakkaat (syylliseksi epäillyt, syytetyt tai vastaajat, heidän yhteistyötahonsa, asiamiehensä, vihamiehensä, ystävänsä tai sukulaisensa) voivat yrittää vaikuttaa virkamiesten työhön ja päätöksiin tavoilla, jotka voidaan nähdä epäeettisinä, epäasiallisina tai laittomina. Ilmeisin tällainen toimintatapa on väkivalta ja sillä uhkaaminen, joka on tarkoitettu häiritsemään tai halvaannuttamaan lainkäyttöä tai...
- Lakikirjasto > Verotus* Linnakangas, Esko: Lahjonta vero-oikeudessaVerotus 5/2008 s. 460 – 469, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Defensor LegisPihlajamäki, Antti: Yksityisen sektorin lahjontaDefensor Legis 4/2008 s. 516 – 520, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Defensor LegisViljanen, Pekka: Yritysten ja virkamiesten välinen kanssakäyminen rikoslain 16 ja 40 lukujen lahjussäännösten kannalta – sallitun ja kielletyn välistä rajanvetoa erityisesti oikeuskäytännön valossaDefensor Legis 4/2008 s. 500 – 515, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusLaitinen, Ahti: Suomalainen poliisi ja korruptioOikeus 1/2004 s. 80 – 87, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > LakimiesRissanen, Kirsti: Virkamiesvastuun ja -etiikan haasteetLakimies 1/1998 s. 61 – 67, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
25.1.2024 14.05
Avoin julkaisu tapaus Kittilästä: Kuntien on kyettävä itse ratkaisemaan kriisit lakien puitteissa – kunnille on säädettävä velvollisuus torjua rakenteellista korruptiotaTapaus Kittilä opettaa, että kuntien päätöksenteon kriiseihin on kyettävä puuttumaan tehokkaasti. Ensisijaisesti kunnan toimielinten olisi itse ratkaistava kriisinsä, katsovat professori emeritus Pekka Viljanen ja toimittaja Eeva-Liisa Hynynen kirjoittamassaan teoksessa ”Kittilän opetukset – Kirja oikeusvaltiosta ja virkavastuusta.” - Uutiset
5.12.2023 10.05
OM: Korruption torjunnan keskiössä ovat ilmiön tunnistaminen ja selkeät toimintamallit – useita selvityksiä ja korruptiontorjuntaan liittyviä ohjeita on julkaistuKorruptionvastaisen päivän 9.12. viikolla kiinnitetään huomiota korruption torjuntaan ja eettisemmän organisaatiokulttuurin rakentamiseen. Korruption torjunta yhteiskunnassa ja organisaatioissa on yhteinen tehtävä. Osana kansallista korruptionvastaisen strategian toimenpideohjelmaa on julkaistu useita selvityksiä ja korruptiontorjuntaan liittyviä ohjeita. - Uutiset
21.11.2023 16.00
Selvitys: Julkisten valvontaviranomaisten tulisi kehittää tehokkaampia toimintatapoja korruption havaitsemiseen ja ennaltaehkäisyynValvontaa tekevien valtion virastojen ja kuntien roolit, toimintatavat ja riippumattomuuden varmistavat menettelyt vaihtelevat. Valtiovarainministeriön tilaama selvitys esittää suosituksia, joilla virastot ja kunnat voisivat lisätä tietoisuutta korruptiosta ja osaamista sen torjunnasta sekä ottaa käyttöön riippumattomuuden varmistavia ja korruptionvastaisia rakenteita ja toimintatapoja. - Uutiset
22.9.2023 9.19
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Korruption torjuntaa halutaan tehostaa EU:ssa – Suomi suhtautuu tavoitteisiin lähtökohtaisesti myönteisestiEuroopan komissio ehdottaa uutta lainsäädäntöä korruption torjumiseksi. Tavoitteena on ajantasaistaa ja yhdenmukaistaa korruptiorikosten määritelmiä ja rangaistuksia. Valtioneuvosto lähetti direktiiviehdotuksen 21.9.2023 eduskunnalle tiedoksi ja suhtautuu sen tavoitteisiin lähtökohtaisesti myönteisesti. - Uutiset
11.9.2023 11.50
EUT:n ennakkoratkaisu sähköiseen viestintään liittyvien henkilötietojen luovuttamisesta viranomaisten käyttöön vakavan rikollisuuden torjumiseksi (Liettua)Sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin 2002/58/EY, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 2009/136/EY, 15 artiklan 1 kohtaa, luettuna EU:n perusoikeuskirjan 7, 8 ja 11 artiklan sekä 52 artiklan 1 kohdan valossa, on tulkittava siten, että se on esteenä sille, että sähköiseen viestintään liittyviä henkilötietoja, joita sähköisten viestintäpalvelujen tarjoajat ovat säilyttäneet kyseisen säännöksen nojalla annetun lainsäädännöllisen toimenpiteen mukaisesti ja jotka on tämän jälkeen annettu kyseisen toimenpiteen mukaisesti toimivaltaisten viranomaisten käyttöön vakavan rikollisuuden torjumiseksi, voidaan käyttää tutkittaessa korruptiota muistuttavia virkavirheitä. - Uutiset
20.7.2023 7.59
Euroopan parlamentti vahvistaa lahjomattomuutta, riippumattomuutta ja vastuuvelvollisuuttaParlamentissa on hyväksytty lukuisia uudistuksia, joilla vahvistetaan lahjomattomuutta, riippumattomuutta ja vastuullisuutta ja suojataan meppien mandaattia. - Uutiset
8.6.2023 12.08
Kuntaliitto päivitti julkaisuaan: Ajantasaista ohjeistusta sidonnaisuuksista kunnissaTiettyjen kunnan ja kuntayhtymien luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Sidonnaisuusilmoitusten tarkoituksena on kunnan päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen ja korruption torjunta. Kuntalain mukaisten käytäntöjen voidaan katsoa soveltuvan relevanteilta osin myös hyvinvointialueilla. - Uutiset
2.6.2023 11.00
EIT: Korruptiota koskevasta artikkelista vahingonkorvauksiin tuomitun sananvapautta loukattiinTapaus koski erilaisissa mediaorganisaatioissa työskennelleen taloustietelijän kirjoittamaa artikkelisarjaa paikallisen yrityksen omistajan P.V:n väitetystä korruptiosta ja hänen yhteydestään paikallisen autonvalmistusteollisuuden lopettamiseen. Valittaja hävisi P.V.:n tuomioistuimessa nostaman kunnianloukkausjutun. - Uutiset
5.5.2023 12.05
Korruption torjunta: Tiukemmat säännöt korruption torjumiseksi EU:ssa ja maailmanlaajuisestiKomissio ryhtyy toimiin korruption torjumiseksi EU:ssa ja maailmanlaajuisesti. Näin se noudattaa sitoumusta, jonka puheenjohtaja von der Leyen antoi unionin tilasta vuonna 2022 pitämässään puheessa. Esitetyt korruption torjuntaa koskevat ehdotukset ovat merkittävä saavutus korruption torjunnassa sekä kansallisella että EU:n tasolla. Komissio tehostaa toimiaan jo käytössä olevien toimenpiteiden pohjalta ja lujittaa pyrkimyksiä sisällyttää korruption ehkäiseminen EU:n politiikkatoimien ja ohjelmien suunnitteluun. Lisäksi se tukee aktiivisesti jäsenmaiden työtä vankan korruptionvastaisen toimintapolitiikan ja lainsäädännön käyttöönottamiseksi. Komissio seuraa vuotuisen oikeusvaltiokertomussyklinsä avulla korruptiontorjunnan kehitystä kansallisella tasolla, kartoittaa haasteita ja antaa jäsenmaille suosituksia. - Uutiset
4.5.2023 14.30
Korruption torjunta: Unionin oikeus ei ole esteenä sille, että henkilöä kielletään 3 vuoden ajan hoitamasta julkisia tehtäviä, joihin valitaan vaalilla, mikäli hän ei ole noudattanut eturistiriitoja koskevia sääntöjä tällaisia tehtäviä hoitaessaanKyseessä olevan henkilön on kuitenkin voitava saattaa tällainen seuraamus tuomioistuimen arvioitavaksi erityisesti suhteellisuusperiaatteen noudattamisen kannalta. - Uutiset
4.4.2023 10.52
Hovioikeuden tuomio Vantaan kaupunginhallituksen entistä puheenjohtajaa ja kahta muuta henkilöä koskevassa lahjusrikosasiassaHelsingin hovioikeus tuomitsi 4.4.2023 Vantaan kaupunginhallituksen entisen puheenjohtajan A:n 80 päiväsakon sakkorangaistukseen 22.1.2015 tehdystä lahjusrikkomuksesta ja 26.1. - 2.3.2015 tehdystä virka-aseman väärinkäyttämisestä hänen pyydettyään ja vastaanotettuaan B:ltä ja C:ltä 20.000 euron määräisen lainan sekä osallistuttuaan sen jälkeen esteellisenä Vantaan kaupunginhallituksen kokouksiin, joissa on käsitelty kaupungin etuosto-oikeuden käyttämistä X Oy -nimisen yhtiön Vantaalta ostamiin kahteen kiinteistöön. Lisäksi hovioikeus tuomitsi X Oy:n enemmistöomistajan ja tosiasiallisen määräysvallan käyttäjän B:n 80 päiväsakon sakkorangaistukseen lahjuksen antamisesta. Kolmannen vastaajan C:n osalta syyte lahjuksen antamisesta hylättiin. - Uutiset
27.3.2023 11.55
EIT: Asiakkaansa puolesta rikosilmoituksen tehneen asianajajan tuomitsemisella loukattiin sananvapauttaTapaus koski puolalaisen asianajajan asiakkaansa puolesta tekemää rikosilmoitusta väärennettyjen sopimusten tutkinnan yhteydessä. Kansalliset tuomioistuimet olivat todenneet asianajajan syylliseksi perusteettoman rikosilmoituksen tekemiseen. - Uutiset
17.2.2023 13.30
Korruptiotutkinnat: Mepit vaativat nopeita ja kunnianhimoisia uudistuksia – EU:n eettinen elin perustettava nopeasti- Parlamentin johtajien hyväksymät muutokset tarpeellinen ensiaskel
- Meppien ohjesäännön rikkomisella oltava taloudellisia seuraamuksia
- Kolmansien maiden maksamille matkoille hyväksyntä etukäteen
- Neuvottelut riippumattomasta eettisestä elimestä valmiiksi elokuuhun 2023 mennessä. - Uutiset
4.1.2023 14.40
Euroopan parlamentin puhemies käynnisti menettelyn kahden jäsenen koskemattomuuden pidättämiseksi korruptioasiassaPuhemies Metsola on Belgian oikeusviranomaisten pyynnöstä käynnistänyt kiireellisen menettelyn kahden Euroopan parlamentin jäsenen koskemattomuuden pidättämiseksi. Ensimmäiset menettelyvaiheet on toteutettu, ja puhemies ilmoittaa pyynnöstä täysistunnossa heti kun se on mahdollista eli 16. tammikuuta. Pyyntö siirretään sen jälkeen oikeudellisten asioiden valiokunnalle päätösehdotuksen laatimista varten. - Uutiset
13.12.2022 13.42
Selvitys: Korruption torjuntaa kunnissa on tehostettavaOikeusministeriö on julkaissut selvityksen korruption torjunnasta kunnallishallinnossa. Selvityksen mukaan kuntien pitäisi arvioida korruptioriskejä hallinnossaan ja toiminnassaan. Vain näin voidaan havaita tilanteita, joissa vaikutusvaltaa käytetään väärin oikeudettoman edun tavoittelemiseksi. Selvitys avaa korruption käsitettä, riskialueita ja ilmenemismuotoja sekä korruptiontorjuntaan liittyvää sääntelyä. Korruption riskialueita ja ilmenemismuotoja on analysoitu ja kuvattu tutkimusten, tapausesimerkkien, oikeuskäytännön sekä arjen havaintojen perusteella. Selvityksen ovat laatineet sisäisen tarkastuksen asiantuntijat Markus Kiviaho ja Mikko Knuutinen. - Uutiset
9.12.2022 15.15
Valtionhallinnolle ohje korruption torjuntaanValtionhallinnolle on valmisteltu ohje korruption havaitsemiseksi, tunnistamiseksi ja torjumiseksi. Valtiovarainministeriön valmisteleman uuden ohjeistuksen tavoitteena on parantaa tietoisuutta korruptiosta käsitteenä sekä tunnistaa korruption riskialueita ja ilmenemismuotoja valtion virastoissa ja laitoksissa. Tarkoitus on myös tukea valtion virastojen ja laitosten johtoa hyvän hallinnon menettelytapojen varmistamisessa ja korruptioriskien hallinnassa. - Uutiset
13.10.2022 10.42
Lakiluonnos vaikutusvallan kauppaamisrikoksesta lausunnoilla 25. marraskuuta 2022 saakkaLahjusrikossääntelyä ehdotetaan täydennettäväksi siten, että vaikutusvallan väärinkäyttö säädetään rangaistavaksi. Uusi rikosnimike olisi vaikutusvallan kauppaamisrikos. Tavoitteena on tehostaa korruption torjuntaa ja rikosvastuun toteutumista. Lakiluonnoksen mukaan vaikutusvallan kauppaamisrikokseen syyllistyisi se, joka tarjoaa toiselle palkkion siitä, että tämä vaikuttaisi epäasiallisesti virkamiehen tai kansanedustajan päätöksentekoon tai päätöksen valmisteluun. Samoin rikokseen syyllistyisi palkkiota epäasiallisesta vaikuttamisesta pyytävä. Kyse on siis eduntarjoajan ja ns. välihenkilön toiminnan rangaistavuudesta. - Uutiset
20.9.2022 11.37
EUT: Se, että sähköisten viestintäpalvelujen tarjoajat velvoitetaan ennaltaehkäisevästi markkinoiden väärinkäyttöön liittyvien rikosten, joihin sisäpiirikaupat kuuluvat, torjumiseksi säilyttämään tietoliikennetietoja yleisesti ja erotuksetta vuoden ajan niiden tallennuspäivästä, ei ole sallittuaKansallinen tuomioistuin ei voi myöskään rajoittaa ajallisesti pätemättömyyttä koskevan toteamuksen vaikutuksia sellaisen kansallisen lainsäädännön osalta, jossa säädetään tällaisesta säilyttämisestä. - Uutiset
20.6.2022 10.00
EIT: Salaa nauhoitetun pääministerin ja pormestarin välisen puhelinkeskustelun julkistamisella ei loukattu yksityis- ja perhe-elämän kunnioitustaTapaus koski valittajan – joka oli tuolloin Liettuan pääministeri – ja pormestarin välistä puhelinkeskustelua, joka äänitettiin salaa korruptiota koskevassa esitutkinnassa ja julkistettiin Liettuan parlamentin korruption vastaisen toimikunnan kuulemisessa. - Uutiset
12.5.2022 7.22
Poliisi on suorittanut esitutkinnan valtakunnallisesta korruptiorikoksesta – epäiltynä oli 180 virkamiestä tai muuta julkista tehtävää hoitavaa henkilöä; syyteharkintaan 80Poliisi on saanut lähes valmiiksi laajan esitutkinnan valtakunnallisesta korruptiorikoksesta. Esitutkinnan kohteena on ollut teollisuuskemikaaleja ja siivousaineita myynyt yritys ja sen läheisyhtiö, joiden epäillään antaneen lahjuksia. Tapauksen selvittämiseen ovat osallistuneet kaikki poliisilaitokset. Määrällisesti tapaukset ovat jakautuneet kohtalaisen tasaisesti eri puolille Suomea. - Uutiset
29.4.2022 10.38
Hovioikeuden tuomio HOK-Elannon entistä kiinteistöjohtajaa ja osuuskunnan liikekumppaneita koskevassa lahjusrikosasiassa: Syytteet hylättiinHelsingin hovioikeus antoi 29.4.2022 tuomion Helsingin Osuuskauppa Elannon eli HOK-Elannon entistä kiinteistöjohtajaa ja osuuskunnan liikekumppaneita koskevassa asiassa, jossa on ollut kysymys syytteistä rikoslaissa tarkoitetuista lahjomisesta ja lahjuksen ottamisesta elinkeinotoiminnassa. Hovioikeus hylkäsi syytteet kuten käräjäoikeus 28.10.2019 antamassaan tuomiossa. Hovioikeus katsoi olosuhteet kokonaisuutena huomioon ottaen, että kiinteistöjohtajan pyytämiin ja osuuskunnan liikekumppaneiden suorittamiin maksuihin ei ole näytetty liittyneen suosimistarkoitusta, eikä hovioikeus pitänyt maksuja oikeudettomina etuina eli lahjuksina. - Uutiset
18.2.2022 13.46
Poliisiammattikorkeakoulun selvitys: Korruption ja rahanpesun torjunnan yhdenmukaistamista on harkittavaPoliisiammattikorkeakoulun selvityksen mukaan korruption ja rahanpesun torjunta on yhä melko eriytynyttä, vaikka ilmiöt ovat selvästi kytköksissä toisiinsa. Eroja korruption torjunnassa huomattiin paitsi Pohjoismaiden myös eri viranomaisten ja yritysten välillä. Yhdenmukaisemmat käytännöt ja tehokkaat työkalut auttaisivat kehittämään turvallista toimintaympäristöä niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. - Uutiset
8.2.2022 8.49
Tutkimus: Kansainvälisiin lahjontatapauksiin puuttuminen on haastavaaLapin yliopiston tutkijaryhmä selvitti, miten ulkomaisen virkamiehen lahjontaa koskevia lahjusrikossäännöksiä on sovellettu oikeuskäytännössä. Tutkimus osoittaa, että kansainväliseen liiketoimintaan liittyvien lahjusrikostapausten oikeuskäsittelyyn kytkeytyy erilaisia rikoslainsäädännön kattavuuteen, säännösten muotoiluun, näytön saatavuuteen ja näyttökynnykseen liittyviä haasteita. - Uutiset
18.1.2022 8.30
Harmaan talouden selvityksiä: Europol vetää yhteen ”Pandoran tietovuodon” vaikutuksiaEuropol julkaisi joulukuussa 2021 Europol Spotlight raportin: Shadow Money - The International Networks of Illicit Finance. Raportti kuvaa niin sanottujen Pandoran paperien (Pandora Papers) vuotamisen jälkiseurauksia ja kokonaisvolyymia. Raportin mukaan myös Pandoran tietojen vuoto toi jälleen kerran näkyville sen, miten laaja laittoman rahaliikenteen verkosto on. Verkostot toimivat veroparatiisien suojassa, käyttävät hyväkseen laillista liiketoimintaa ja korruptiota monimutkaisten rakenteiden ja verkkojen rakentamiseksi. Näiden avulla mahdollistetaan laaja kirjo erilaista rikollista toimintaa, kuten veronkiertoa, petoksia ja rahanpesua. - Uutiset
30.11.2021 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu jäsenvaltion keskuspankin pääjohtajan lainkäytöllisestä koskemattomuudestaEUT:n suuri jaosto katsoo Riian alioikeudelle antamassaan ennakkoratkaisussa, että kun syytetoimista vastaava viranomainen toteaa, että jäsenvaltion keskuspankin pääjohtaja ei selvästikään ole suorittanut virallisessa ominaisuudessaan tekoja, joita kyseinen viranomainen tutkii, häneen kohdistettua menettelyä voidaan jatkaa, koska lainkäytöllistä koskemattomuutta ei sovelleta. Tällainen pääjohtaja ei siis ole suorittanut virallisessa ominaisuudessa tekoja, joissa on kyse petoksesta, korruptiosta tai rahanpesusta. - Uutiset
8.6.2021 12.30
Poliisiammattikorkeakoulun selvitys: Korruptio ja rahanpesu yhteydessä toisiinsa myös PohjoismaissaPohjoismaisia toimijoita voidaan hyväksikäyttää korruptioon liittyvässä rahanpesussa, vaikka Pohjoismaissa esiintyy verrattain vähän näkyvää korruptiota, kuten lahjontaa. Tämä selviää Poliisiammattikorkeakoulun tuoreesta selvityksestä, joka valottaa korruption ja rahanpesun yhteyksiä Pohjoismaissa.