-
Euroopan unioni
- Alueiden komitea
- EU-kansalaisuus
- EU-rahoitus
- Ecofin-neuvosto
- Euroalue
- Eurojust
- Euroopan komissio
- Euroopan neuvosto
- Euroopan oikeusasiamies
- Euroopan oikeusinstituutti
- Euroopan parlamentti
- Euroopan syyttäjänvirasto
- Euroopan talousyhteisö
- Euroopan unionin lainvalvontayhteistyövirasto
- Euroopan unionin neuvosto
- Euroopan unionin perustuslaillinen sopimus
- Euroopan unionin tuomioistuin
- Euroopan unionin virkamiestuomioistuin
- Euroopan yhteisöt
- Eurooppa-neuvosto
- Eurooppaoikeus
- Lissabonin sopimus
- Sisämarkkinat
- Talous- ja rahaliitto
- Unionin yleinen tuomioistuin
EU-kansalaisuus
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU) 2019/1157 EPNAs (EU) 2019/1157 unionin kansalaisten henkilökorttien sekä oikeuttaan vapaaseen liikkuvuuteen käyttäville unionin kansalaisille ja heidän perheenjäsenilleen myönnettävien oleskeluasiakirjojen turvallisuuden lisäämisestä 20.6.2019 (EU:n ID-asetus)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir (EU) 2019/997 NDir (EU) 2019/997 EU:n tilapäisen matkustusasiakirjan laatimisesta ja päätöksen 96/409/YUTP kumoamisesta 18.6.2019
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU) 2019/788 EPNAs (EU) 2019/788 eurooppalaisesta kansalaisaloitteesta 17.4.2019
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EU) 2016/1191 EPNAs (EU) 2016/1191 kansalaisten vapaan liikkuvuuden edistämisestä yksinkertaistamalla tiettyjen yleisten asiakirjojen esittämistä Euroopan unionissa koskevia vaatimuksia sekä asetuksen (EU) N:o 1024/2012 muuttamisesta 6.7.2016
- Säädökset > EU-lainsäädäntö 2016/C 202/01 Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen konsolidoitu toisinto 2016 (SEUT)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir 2004/38/EY EPNDir 2004/38/EY Euroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella, asetuksen (ETY) N:o 1612/68 muuttamisesta ja direktiivien 64/221/ETY, 68/360/ETY, 72/194/ETY, 73/148/ETY, 75/34/ETY, 75/35/ETY, 90/364/ETY, 90/365/ETY ja 93/96/ETY kumoamisesta 29.4.2004 (vapaan liikkuvuuden direktiivi)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NAs (EY) N:o 1683/95 NAs (EY) N:o 1683/95 yhtenäisestä viisumin kaavasta 29.5.1995
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir 94/80/EY NDir 94/80/EY niiden unionin kansalaisten kunnallista äänioikeutta ja vaalikelpoisuutta koskevista yksityiskohtaisista säännöistä, jotka asuvat jäsenvaltiossa, jonka kansalaisia he eivät ole 19.12.1994
- Säädökset > EU-lainsäädäntö NDir 93/109/EY NDir 93/109/EY niille unionin kansalaisille, jotka asuvat jäsenvaltiossa, mutta eivät ole sen kansalaisia, Euroopan parlamentin vaaleissa kuuluvaa äänioikeutta ja vaalikelpoisuutta koskevista yksityiskohtaisista säännöistä 6.12.1993
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötÄyräs-Blumberg, Outi: EU-kansalaisen oikeus toimeentulotukeen11.10.2017
- Lakikirjasto > LakimiesSalminen, Janne: Kirja-arvostelu teoksesta Neuvonen, Päivi Johanna: Equal Citizenship and Its Limits in EU Law. We the Burden?Lakimies 2/2017 s. 294 – 298, Kirja-arvostelu
- Lakikirjasto > Defensor LegisGuimaraes-Purokoski, Alice: Lapsen oikeudet unionin oikeudessa – Bryssel II a -asetuksen soveltamisesta lapsen kiireellistä sijoitusta, huostaanottoa ja sijaishuoltoon sijoittamista koskevissa asioissaDefensor Legis 6/2014 s. 940 – 969, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesLindroos-Hovinheimo, Susanna: EU-oikeuden subjektiLakimies 6/2013 s. 1055 – 1075, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötPammo, Heidi: Toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset – unionin kansalaisen käänteinen syrjintä perheenyhdistämisasioissa15.7.2011
- Lakikirjasto > LakimiesPaso, Mirjami: Oikeusvertailijan eurooppaoikeudellisia sormiharjoituksia – vielä kerran Baumbast-tapausLakimies 5/2010 s. 756 – 772, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesRosas, Allan: Euroopan unionin kansalaisuus – paljon melua vähästä tai vähän melua paljosta?Lakimies 7–8/2005 s. 1251 – 1266, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorhonen, Rauno: Perusrekisterit ja tietosuoja28.11.2003Teos perustuu kirjoittajan oikeustieteelliseen väitöskirjaan. Perusrekistereitä ovat seuraavat kokonaisuudet: henkilötietojärjestelmä; yritys-, yhteisö- ja säätiötietojärjestelmät; kiinteistötietojärjestelmä ja rakennustietojärjestelmä. Teoksessa käsitellään tietosuojalainsäädäntöä ja rekistereissä olevien tietojen käyttöön liittyviä ongelmia ja pyritään ennakoimaan tulevia lakiuudistuksia.
- Lakikirjasto > Defensor LegisRaitio, Juha: EU-kansalaisuus ja oikeuden saatavuus EU:ssa: millaisia oikeudellisia ongelmia toiseen EU-maahan muuttaneilla lakimiehillä on ollut?Defensor Legis 3/2003 s. 427 – 447, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesNieminen, Liisa: Valtiosääntöoikeuden yleiset opit 2000-luvulle siirryttäessäLakimies 6–7/1998 s. 1099 – 1110, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
23.2.2024 8.00
EUT: Jäsenvaltion kieltäytyminen myöntämästä kansalaiselleen passin lisäksi matkustusasiakirjana toimivaa henkilökorttia pelkästään sillä perusteella, että hänellä on kotipaikka toisessa jäsenvaltiossa, on EU-lainsäädännön vastaistaKieltäytyminen rajoittaa oikeutta vapaaseen liikkuvuuteen Euroopan unionin sisällä ja saa aikaan erilaisen kohtelun ulkomailla asuvien ja kyseisessä jäsenvaltiossa asuvien kansalaisten välillä. - Uutiset
8.12.2023 12.39
Komissio esittää toimenpiteitä EU:n kansalaisten oikeuksien vahvistamiseksiUnionin kansalaisuus on yksi EU:n merkittävimmistä saavutuksista. Euroopan komissio haluaa juhlistaa EU:n kansalaisuuden 30-vuotispäivää esittämällä toimenpidepaketin, jolla pyritään vahvistamaan EU:n kansalaisuuteen liittyviä oikeuksia. Henkilöillä, joilla on jonkin EU-maan kansalaisuus, on tiettyjä kotimaansa heille myöntämistä oikeuksista ja etuisuuksista erillisiä oikeuksia ja etuisuuksia, kuten oikeus vapaaseen liikkuvuuteen, konsuliviranomaisten antamaan suojeluun ja aktiiviseen osallistumiseen demokratiaa toteuttaviin prosesseihin. - Uutiset
15.6.2023 12.30
EUT: Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisten kanteet, joilla he olivat riitauttaneet sen, että he ovat menettäneet oikeutensa unionin kansalaisina Brexitin seurauksena, hylättiin lopullisestiUnionin kansalaisen aseman menettäminen ja siis tähän asemaan liittyvien oikeuksien menettäminen ovat automaattinen seuraus pelkästään Yhdistyneen kuningaskunnan suvereenisti tekemästä päätöksestä erota unionista eivätkä ne seuraa erosopimuksesta tai tämän sopimuksen hyväksymisestä annetusta neuvoston päätöksestä. - Uutiset
9.5.2022 12.15
EUT:n ennakkoratkaisu perheenyhdistämisestä (Espanja)Ennakkoratkaisupyyntö – SEUT 20 artikla – Euroopan unionin kansalaisuus – Unionin kansalainen, joka ei ole milloinkaan käyttänyt liikkumisvapauttaan – Sellaisen unionin kansalaisen perheenjäsenen oleskelukorttihakemus, joka on kolmannen maan kansalainen – Hylkääminen – Unionin kansalaisen varojen riittävyyttä koskeva vaatimus – Puolisoiden velvollisuus elää yhdessä – Alaikäinen lapsi, joka on unionin kansalainen – Kansallinen lainsäädäntö ja kansallinen käytäntö – Mahdollisuus tosiasiallisesti käyttää olennaisia unionin kansalaisille kuuluvia oikeuksia – Mahdollisuuden menettäminen - Uutiset
16.7.2021 11.40
EUT:n suuri jaosto vahvisti sellaisten unionin kansalaisten, jotka eivät ole taloudellisesti aktiivisia ja jotka oleskelevat muussa jäsenvaltiossa kuin lähtöjäsenvaltiossaan, oikeuden tulla liitetyksi vastaanottavan jäsenvaltion julkiseen sairausvakuutusjärjestelmäänUnionin oikeudessa ei kuitenkaan edellytetä maksutonta liittämistä kyseiseen järjestelmään. - Uutiset
17.12.2020 14.10
Unionin tuomioistuin: Unionin kansalainen voidaan luovuttaa kolmanteen valtioon vasta sen jälkeen, kun on kuultu jäsenvaltiota, jonka kansalaisuus hänellä onTässä yhteydessä kansalaisuusjäsenvaltion on saatava pyynnön vastaanottaneelta jäsenvaltiolta tieto kaikista luovuttamispyynnön yhteydessä ilmoitetuista oikeudellisista seikoista ja tosiseikoista ja sille on varattava kohtuullinen määräaika mahdollisen eurooppalaisen pidätysmääräyksen antamiseksi kyseisestä henkilöstä. - Uutiset
27.5.2020 8.00
Vakuutusoikeus: EU-kansalaiseen tulivat sovellettavaksi EU-työntekijän perheenjäsenen aseman perusteella Suomen kansalaista koskevat opintotukilain säännöksetUnionin työntekijän käsitettä ja asemaa koskeva oikeuskäytäntö huomioiden vakuutusoikeus katsoi, että A:n puolisoa, joka oli työskennellyt Suomessa kokoaikaisessa työsuhteessa, oli pidettävä SEUT 18 ja 45 artikloissa tarkoitettuna työntekijänä siitäkin huolimatta, että puolison pääasiallisena maassa oleskelun perusteena voitiin pitää opiskelua tohtorin tutkinnon suorittamiseksi. A:han tulivat siten sovellettavaksi EU-työntekijän perheenjäsenen aseman perusteella Suomen kansalaista koskevat opintotukilain säännökset. - Uutiset
3.4.2020 9.27
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu EFTA-valtion (Islannin) kansalaisen luovuttamisesta kolmanteen valtioonKun jäsenvaltion on ratkaistava kolmannen valtion esittämä luovutuspyyntö, joka koskee Euroopan talousalueen (ETA) sopimuspuolena olevan Euroopan vapaakauppajärjestön (EFTA) valtion kansalaista, sen on tarkastettava, ettei kyseinen kansalainen joudu kuolemanrangaistuksen, kidutuksen taikka epäinhimillisen tai halventavan rangaistuksen tai kohtelun kohteeksi. Ennen kuin jäsenvaltio suunnittelee panevansa luovutuspyynnön täytäntöön, sen on ilmoitettava siitä EFTA-valtiolle, jotta tämä voi pyytää kansalaisensa luovuttamista itselleen. - Uutiset
1.4.2020 10.30
KHO: Kemikaalivirastossa työskennelleen asunto ja koti oli ja oli ollut Suomessa keskeytyksettä kansalaisuuslain asumisaikaedellytyksessä tarkoitetulla tavallaMaahanmuuttovirasto oli hylännyt A:n kansalaisuushakemuksen sillä perusteella, että A ei täyttänyt asumisaikaedellytystä eikä siitä myöskään voinut poiketa. KHO katsoi, että A:n oleskeluoikeus oli määräytynyt suoraan unionin kansalaisten vapaata liikkuvuutta koskevan sääntelyn ja ulkomaalaislain 10 luvun säännösten perusteella. Unionin kansalaisen oleskeluoikeuteen liittyvä laillinen oleskelu on luonteeltaan pysyväisluonteista ja se kerryttää kansalaisuuslaissa tarkoitettua asumisaikaa. Myös kemikaalivirastossa työskentelevän unionin kansalaisen oikeus oleskella Suomessa oli katsottava perustuvan unionin kansalaisen oleskeluoikeuteen. A:n asemaa ei ollut kansalaisuuslain asumisaikaedellytyksen kannalta perusteltua arvioida toisin kuin muiden unionin kansalaisten asemaa.
Maahanmuuttoviraston ratkaistessa hakemuksen A:n varsinainen asunto ja koti oli ja oli ollut Suomessa keskeytyksettä yli viiden vuoden ajan kansalaisuuslain 13 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla (asumisaikaedellytys). Asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
2.3.2020 10.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu unionin kansalaisuudestaEnnakkoratkaisupyyntö – SEUT 20 artikla – Euroopan unionin kansalaisuus – Unionin kansalainen, joka ei ole milloinkaan käyttänyt liikkumisvapauttaan – Aviopuolison, joka on kolmannen maan kansalainen, oleskelukorttihakemus – Hylkääminen – Elatusvelvollisuus puolisoa kohtaan – Unionin kansalaisen riittävien varojen puuttuminen – Puolisoiden velvollisuus asua yhdessä – Kansalliset lainsäädäntö ja käytäntö – Mahdollisuus tosiasiallisesti käyttää unionin kansalaisille myönnettyjen oikeuksien pääosaa – Menettäminen - Uutiset
12.9.2019 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kolmannen valtion kansalaisen karkottamispäätöksen yhteydessä asetettavan maahantulokiellon edellytyksistäEuroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2004/38/EY 15 artiklaa Euroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella on tulkittava siten, että sitä sovelletaan kolmannen valtion kansalaisen karkottamista koskevaan päätökseen, joka tehdään sillä perusteella, että hänellä ei enää ole tämän direktiivin perusteella oleskeluoikeutta, pääasiassa kyseessä olevan kaltaisessa tilanteessa, jossa tämä kolmannen valtion kansalainen on avioitunut unionin kansalaisen kanssa ajankohtana, jolloin viimeksi mainittu käytti liikkumisvapauttaan siirtymällä vastaanottavaan jäsenvaltioon ja oleskelemalla siellä mainitun kolmannen valtion kansalaisen kanssa, minkä jälkeen unionin kansalainen palasi jäsenvaltioon, jonka kansalainen hän on. Tästä seuraa, että direktiivin 2004/38 30 ja 31 artiklassa säädetyt asian kannalta merkitykselliset takeet velvoittavat tehtäessä tällaista karkottamispäätöstä, jonka yhteydessä ei missään tapauksessa voida asettaa maahantulokieltoa. - Uutiset
11.7.2019 10.00
Unionin tuomioistuin: Vähintään viiden vuoden jakson laskeminen seitsemän vuoden viiiteajanjakson aikana ei salli täyttä arviointia siteestä jäsenvaltion työmarkkinoilleSEUT 45 artiklaa ja työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta unionin alueella 5.4.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 492/2011 7 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan taloudellisen tuen myöntäminen korkeakouluopintoihin jäsenvaltion ulkopuolella asuville opiskelijoille edellyttää sitä, että taloudellisen tuen hakuajankohtana toinen opiskelijan vanhemmista on työskennellyt palkkatyöntekijänä tai itsenäisenä ammatinharjoittajana kyseisessä jäsenvaltiossa vähintään viiden vuoden ajan seitsemän vuoden viitekautena, joka lasketaan taannehtivasti kyseisen taloudellista tukea koskevan hakemuksen ajankohdasta alkaen, siltä osin kuin tällaisen lainsäädännön perusteella ei voida arvioida riittävän laajasti mahdollisen riittävän siteen olemassaoloa kyseisen jäsenvaltion työmarkkinoihin. - Uutiset
17.6.2019 10.30
EU-tuomioistuin: Amatööriurheilijan, jolla on toisen jäsenvaltion kansalaisuus sulkeminen osin pois lajinsa kansallisista mestaruuskisoista voi olla EU-oikeuden vastaistaSEUT 18, SEUT 21 ja SEUT 165 artiklaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä pääosin kyseessä olevan kaltaisille kansallisen urheiluliiton säännöille, joiden mukaan Euroopan unionin kansalainen, joka on toisen jäsenvaltion kansalainen, joka on asunut useiden vuosien ajan jäsenvaltiossa, johon kyseinen liitto on sijoittautunut ja jossa hän harrastaa juoksua amatöörinä seniorisarjoissa, ei voi osallistua lajinsa kansallisiin mestaruuskilpailuihin samalla tavalla kuin kyseisen jäsenvaltion kansalaiset tai hän voi osallistua niihin ainoastaan ”kilpailun ulkopuolella” tai ”ilman sijoitusta” sekä ilman mahdollisuutta osallistua loppukilpailuun ja voittaa kansallinen mestaruus, ellei kyseisiä sääntöjä voida perustella objektiivisilla syillä, jotka ovat oikeassa suhteessa hyväksyttävästi tavoiteltuun päämäärään, mikä on ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen tehtävänä tarkistaa. - Uutiset
14.3.2019 12.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu jäsenvaltion kansalaisuuden ja unionin kansalaisuuden menettämisestä suoraan lain nojallaSEUT 20 artiklaa, luettuna Euroopan unionin perusoikeuskirjan 7 ja 24 artiklan valossa, on tulkittava siten, ettei se ole esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jossa säädetään tietyin edellytyksin tämän jäsenvaltion kansalaisuuden menettämisestä suoraan lain nojalla, minkä seurauksena henkilöt, joilla ei ole myös toisen jäsenvaltion kansalaisuutta, menettävät Euroopan unionin kansalaisen asemansa ja siihen liittyvät oikeudet, kunhan kansalliset toimivaltaiset viranomaiset ja tarvittaessa myös kansalliset tuomioistuimet voivat tutkia liitännäiskysymyksenä tällaisen kansalaisuuden menettämisen seuraukset ja mahdollisesti määrätä kansalaisuus palautettavaksi ex tunc asianomaisille henkilöille siinä yhteydessä, kun nämä hakevat matkustusasiakirjaa tai mitä tahansa muuta asiakirjaa todistukseksi kansalaisuudestaan. - Uutiset
2.5.2018 12.46
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu unionin kansalaisuudesta ja karkottamisestaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että kun aiotut toimenpiteet merkitsevät asianomaisen henkilön poistamista vastaanottavasta jäsenvaltiosta, viimeksi mainitun on otettava huomioon käyttäytymisen, josta asianomaista henkilöä syytetään, luonne ja vakavuus, hänen tässä jäsenvaltiossa oleskelunsa pituus ja tarvittaessa laillisuus, käyttäytymisestä, josta häntä syytetään, kulunut ajanjakso, asianomaisen henkilön käytös kyseisenä ajanjaksona, hänen tämänhetkinen vaarallisuutensa yhteiskunnalle ja tähän jäsenvaltioon liittyvien sosiaalisten ja kulttuuristen siteiden ja perhesiteiden vahvuus. - Uutiset
19.4.2018 9.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu karkottamisen edellytyksistäUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että direktiivin 2004/38 28 artiklan 3 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että sellaisen unionin kansalaisen tapauksessa, joka suorittaa vapausrangaistusta ja joka on saanut karkottamispäätöksen, tässä säännöksessä mainittu edellytys ”oleskel[usta] vastaanottavassa jäsenvaltiossa edelliset kymmenen vuotta” voi täyttyä, jos asianomaisen henkilön tilanteen kokonaisarvioinnin, jossa otetaan huomioon kaikki merkitykselliset seikat, perusteella todetaan, etteivät kotoutumista merkitsevät siteet, jotka yhdistävät asianomaisen henkilön vastaanottavaan jäsenvaltioon, ole mainitusta vankeudesta huolimatta katkenneet. Merkityksellisiä seikkoja ovat muun muassa asianomaisen henkilön ennen vankeuttaan vastaanottavaan jäsenvaltioon luomien kotoutumista merkitsevien siteiden vahvuus, vankeusajanjaksoon johtaneen rikoksen luonne ja olosuhteet, joissa se on tehty, sekä asianomaisen henkilön käytös vankeuden aikana. - Uutiset
11.4.2018 14.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansalaisuudesta ja oikeasuhteisuudesta rikoksen johdosta tapahtuvassa luovuttamisessaTapauksessa, jossa unionin kansalainen, jota koskee Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen välisen rikoksen johdosta tapahtuvasta luovuttamisesta 25.6.2003 tehdyn sopimuksen perusteella tehty luovuttamispyyntö Yhdysvaltoihin, on tämän pyynnön mahdollista täytäntöönpanoa varten otettu kiinni muussa jäsenvaltiossa kuin siinä, jonka kansalainen hän on, SEUT 18 ja SEUT 21 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä sille, että pyynnön vastaanottanut jäsenvaltio perustuslaillisen säännön nojalla kohtelee eri tavalla omia kansalaisiaan kuin muiden unionin jäsenvaltioiden kansalaisia ja että se sallii tämän luovuttamisen, vaikka se ei salli omien kansalaistensa luovuttamista, kun se on ennalta antanut sen jäsenvaltion toimivaltaisille viranomaisille, jonka kansalainen kyseinen unionin kansalainen on, mahdollisuuden vaatia tämän kansalaisen luovuttamista eurooppalaisen pidätysmääräyksen perusteella, eikä viimeksi mainittu jäsenvaltio ole toteuttanut tätä varten mitään toimenpiteitä. - Uutiset
7.9.2016 8.21
EU-tuomioistuin: Jäsenvaltio ei ole velvollinen antamaan jokaiselle unionin kansalaisille, joka on liikkunut sen alueella, samaa suojaa luovuttamista vastaan kuin se antaa omille kansalaisilleenJäsenvaltion on kuitenkin ennen luovuttamista annettava etusija tietojenvaihdolle sen jäsenvaltion kanssa, josta henkilö on lähtöisin, ja mahdollistettava, että tämä voi pyytää kansalaisen luovuttamista syytetoimenpiteitä varten. - Uutiset
9.12.2015 10.43
KHO:n ratkaisu Suomeen muuttaneen eläkkeellä olevan 70-vuotiaan unionin kansalaisen oikeudesta toimeentulotukeen kun tytär oli sitoutunut huolehtimaan isästäänEläkkeellä oleva 70-vuotias unionin kansalainen A oli muuttanut Suomeen vuonna 2012. Unionin kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröinnin yhteydessä A:n tytär oli ilmoittanut huolehtivansa isästään. A oli vuonna 2013 muuttanut Y:n kuntaan, josta hän oli vuokrannut asunnon. A haki Y:n kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnalta toimeentulotukea kesäkuulle 2013 vuokranmaksuun. A:n tytär oli maksanut kesäkuun 2013 vuokran. KHO kumosi HAO:n päätöksen ja saattoi lautakunnan päätöksen voimaan, jolla A:n hakemus oli hylätty. - Uutiset
3.3.2015 11.10
KHO:n päätös Euroopan unionin kansalaisen oleskeluoikeuden rekisteröinnin edellytyksistä yli kolmen kuukauden oleskelua vartenPoliisilaitoksen ei olisi tullut hylätä EU-kansalaisen rekisteröintihakemusta pelkästään sillä perusteella, ettei se pitänyt muutoksenhakijan esittämää selvitystä toimeentulostaan riittävänä varaamatta hänelle tilaisuutta toimittaa asiasta tarkempaa selvitystä. Poliisilaitoksen ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin ja asia palautettiin poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
15.7.2014 13.01
SOLVIT merkitsee mutkatonta ongelmanratkaisua EU:ssaSOLVIT on verkosto, jonka tarkoituksena on auttaa EU:n yrityksiä ja kansalaisia saamaan nopeita ratkaisuja sisämarkkinoilla kohtaamiinsa ongelmiin. Maksuton palvelu auttaa tilanteissa, joissa jonkin EU-maan kansalliset viranomaiset ovat soveltaneet EU-lainsäädäntöä väärin ja laiminlyöneet kansalaisten tai yritysten oikeuksia. - Uutiset
26.6.2014 14.11
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansalaisuudesta ja työntekijän käsitteestä kun työt lopetetaan raskauden vuoksiSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että nainen, joka lopettaa työn tekemisen tai työn hakemisen raskautensa myöhäisvaiheisiin tai synnytyksensä jälkivaikutuksiin liittyvän fyysisen rasituksen vuoksi, säilyttää aseman kyseisessä artiklassa tarkoitettuna työntekijänä, kunhan hän palaa työhönsä tai löytää toisen työpaikan kohtuullisen ajan kuluessa lapsensa syntymän jälkeen. - Uutiset
6.6.2014 14.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 15.5.–3.6.2014 koskevat muun muassa rikoksen tekijän luovuttamista, vapaudenriiston johdosta maksettavia vahingonkorvauksia sekä karkottamista ETA-valtioiden sisällä. - Uutiset
7.5.2014 14.46
Vakuutusoikeus: Suomeen pääasiassa opiskelemaan tulleella virolaisella oli oikeus opintotukeenViron kansalainen A oli saapunut Suomeen pääasiallisena tarkoituksenaan opiskelu. Opintojen aloittamisen jälkeen A oli aloittanut työnteon Suomessa. Arvioitaessa hänen oikeutta opintotukeen vakuutusoikeus otti huomioon EU-tuomioistuimen asiassa C-46/12 antaman tuomion ja A:n työnteosta esitetyn selvityksen ja katsoi, että A:lla oli oikeus opintotukeen. - Uutiset
14.3.2014 7.41
EU-tuomioistuin täsmensi kolmansien maiden kansalaisten, jotka ovat EU-kansalaisen perheenjäseniä, oleskeluoikeuden rajojaEU-tuomioistuin on antanut kaksi erillistä ennakkoratkaisua, joissa on kyse neljästä eri tapauksesta, jossa Alankomaiden viranomaiset ovat kieltäytyneet myöntämästä oleskelulupaa kolmannen maan kansalaiselle, joka on Alankomaan kansalaisen perheenjäsen. - Uutiset
19.7.2013 14.17
EU-tuomioistuin: Saksassa liian tiukat ehdot ulkomaan opintotuelle – entä Suomessa?Saksan lain mukaan opintotukea ulkomaille voitiin myöntää yli vuoden ajaksi vain opiskelijalle, jolla oli ulkomailla oleskelun alkaessa ollut vakinainen asuinpaikka Saksassa vähintään kolmen vuoden ajan. EU-tuomioistuimen 18.7.2013 antaman ennakkoratkaisun mukaan Saksan asuinpaikkaedellytys on liian ankara. Suomi edellyttää, että opiskelijalla on ollut kotikunta Suomessa vähintään kaksi vuotta opintojen alkamista edeltävien viiden vuoden aikana. - Uutiset
14.5.2013 12.17
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu kolmannen maan kansalaisen perheenjäsenen oleskeluluvan epäämisestäSEUT 20 artikla ei ole esteenä sille, että jäsenvaltio epää kolmannen maan kansalaisilta oleskelun alueellaan, kun nämä kansalaiset haluavat oleskella siellä sellaisen perheenjäsenensä kanssa, joka on unionin kansalainen, asuu kyseisessä jäsenvaltiossa, jonka kansalainen hän on, eikä ole koskaan käyttänyt oikeuttaan vapaaseen liikkuvuuteen unionin kansalaisena, kunhan tällainen epääminen ei merkitse sitä, ettei asianomainen unionin kansalainen voi tosiasiassa käyttää pääosaa oikeuksista, jotka hänellä on unionin kansalaisen aseman perusteella. - Uutiset
21.2.2013 13.21
EU:n takaamat oikeudet tunnetaan entistä paremmin, mutta tietoa halutaan lisää - 81 % kansalaisista tietää olevansa myös EU:n kansalaisiaEU:n kansalaisuus otettiin käyttöön 20 vuotta sitten. Euroopan komission Eurobarometri-kyselyn mukaan eurooppalaiset ovat laajalti tietoisia oikeuksistaan, mutta eivät aina tunne tarkkaan niiden sisältöä. Kyselyyn vastanneista 81 prosenttia tiesi olevansa EU:n kansalaisia oman kansalaisuutensa lisäksi. Kuitenkin vain 36 prosenttia tunsi olevansa hyvin perillä oikeuksista, joita EU:n kansalaisuuteen kuuluu. Parhaiten eurooppalaiset tuntevat oikeutensa liikkua vapaasti (88 %) ja vedota EU:n toimielimiin (89 %). Kaksi kolmasosaa (67 %) on sitä mieltä, että henkilöiden vapaa liikkuvuus EU:n alueella hyödyttää heidän kotimaataan taloudellisesti. - Uutiset
8.1.2013 9.01
Euroopan kansalaisten teemavuosi 2013 alkoi - Euroopan parlamentin vaaleihin 2014 valmistaudutaanEuroopan komissio avaa 10. tammikuuta kansalaisten teemavuoden, jossa kansalaiset ja heidän oikeutensa ovat huomion kohteena. Teemavuosi on tärkeä merkkipaalu Euroopan yhdentymisen historiassa, sillä tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta siitä kun unionin kansalaisuus otettiin käyttöön Maastrichtin sopimuksella vuonna 1993. Toisaalta vuoden aikana valmistaudutaan vuonna 2014 pidettäviin Euroopan parlamentin vaaleihin. - Uutiset
7.12.2012 8.18
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu koskien kolmannen valtion kansalaisen oleskelulupahakemusta ja mahdollisuutta perheenyhdistämiseenEU-tuomioistuin antoi torstaina 6. joulukuuta ennakkoratkaisunsa kahdessa suomalaisessa asiassa, jotka koskevat kolmannen valtion kansalaisen oleskelulupahakemusta ja mahdollisuutta perheenyhdistämiseen tilanteessa, jossa hakijan aviopuolison huollossa on lapsi, joka on unionin kansalainen. Asioissa on kyse etenkin unionin kansalaisuuden perustavan SEUT 20 ja 21 artiklan tulkinnasta. - Uutiset
27.11.2012 12.00
EU-kansalaisten viisumivapaus kolmansiin maihin ei toteudu vielä täysimittaisestiEuroopan komissio tarkastelee kertomuksessaan, noudattavatko EU:n ulkopuoliset maat sitoumuksiaan ja voivatko EU:n kansalaiset matkustaa niihin viisumitta. Kertomuksen mukaan EU:n kansalaiset voivat nyt matkustaa viimevuotista useampaan maahan viisumitta. Esimerkiksi Brasiliaan voi nyt matkustaa ilman viisumia. Eräät maat ovat kuitenkin säilyttäneet edelleen EU:n kansalaisia koskevan viisumipakon tilanteissa, joissa matkustuksen pitäisi olla viisumivapaata.