Aselupa
- Säädökset > Lainsäädäntö1/1998Ampuma-aselaki
- Lakikirjasto > Acta Legis TurkuensiaNiva, Alex: A Myth of an Individual Right: An Originalist Analysis on the Meaning and Purpose of the Second AmendmentActa Legis Turkuensia 1/2022 s. 107 – 138, Opiskelijakirjoitus
- Lakikirjasto > Defensor LegisKuusikko, Kirsi: Oikeustapauksia korkeimmasta hallinto-oikeudesta – KHO 2013:172Defensor Legis 1/2014 s. 137 – 150, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > ArtikkelitPennanen, Mika: Ampuma-aseen, aseen osien ja patruunoiden hankinta ulkomailta14.9.2006Artikkelissa käsitellään sitä, mitä lupia ja asiakirjoja ampuma-aseen hankinta ja aseen osien tai patruunoiden hankita ulkomailta edellyttää ja millä edellytyksillä luvat voidaan myöntää. Aseen hankkiminen edellyttää hankkimislupaa, suostumusta ulkomaan viranomaiselle ja ennakkosuostumusta aseen siirtoon. Myös ostomaan lainsäädännön mukaista hankkimislupaa tai maastaviemislupaa voidaan edellyttää. Aseen osan hankintaan ei vaadita Suomessa erillistä hankkimislupaa, jos ostajalla on lupa...
- Uutiset
22.2.2024 16.15
Poliisi muistuttaa: Myös ampumakelvottomiksi tehdyt aseet on ilmoitettava poliisilleAmpumakelvottomasta tai deaktivoiduista aseesta tulee ampuma-aselain mukaan ilmoittaa poliisille 15. heinäkuuta 2024 mennessä. Ilmoituksen voi tehdä sähköisesti. Ampuma-aselaki vaatii ilmoittamaan pysyvästi ampumakelvottomaksi tehdystä tai deaktivoidusta aseesta poliisille. Tällaisia aseita saattaa olla muistoesineinä tai perintöaseina kodeissa. Ilmoitus on tehtävä ennen 15.7.2024. Mikäli aseen nykyinen haltija on jo ilmoittanut aseesta poliisille, ilmoitusta ei tarvitse tehdä uudelleen. Ilmoitusvelvollisuus koskee niin aseen haltijoita kuin kuolinpesiäkin. - Uutiset
16.2.2024 13.35
Aselupia voi hakea sähköisesti maaliskuun 2024 alustaYksityiset henkilöt voivat 1.3.2024 alkaen tehdä sähköisesti aseasioihin liittyviä lupahakemuksia ja ilmoituksia. Myös asealan elinkeinonharjoittajille aukeaa uusi sähköinen palvelu elinkeinolupaan liittyvien muutosten ilmoittamiseen. - Uutiset
25.1.2024 10.42
HAO: Aselupa ei ollut rauennut poliisilaitoksen päätöksestä ilmenevillä perusteillaHallinto-oikeuden ratkaistavana oli kysymys siitä, oliko poliisilaitos voinut pitää aselupaa rauenneena siten, että sen oli tullut ampuma-aselain 91 §:n nojalla päättää aseen ottamisesta poliisin haltuun. Poliisilaitoksen päätöksen perustelujen mukaan hankkimislupa oli vanhentunut aseen poliisille esittämisen hetkellä ja tällä perusteella aseen hallussapitoon oikeuttava lupa oli rauennut. Muutoksenhakijan aselupa ei ollut rauennut poliisilaitoksen päätöksestä ilmenevillä perusteilla. Hallinto-oikeus kumosi poliisilaitoksen päätöksen lainvastaisena. (Vailla lainvoimaa 25.1.2024) - Uutiset
19.1.2024 13.40
Lainsäädäntöhanke: Siviilikäyttöön tarkoitettujen ampumatarvikkeiden vienti muuttuu luvanvaraiseksi – tavoitteena estää komponenttien vienti VenäjälleSisäministeriö on asettanut lainsäädäntöhankkeen, jossa valmistellaan säännökset ampumatarvikkeiden viennin luvanvaraisuudesta. Tarkoitus on estää erityisesti patruunoiden komponenttien vienti Venäjälle EU:n pakotepäätöksen mukaisesti. EU-neuvoston päätöksellä on vuodesta 2014 alkaen kielletty aseiden ja niihin liittyvien tarvikkeiden myynti, toimitus, siirto tai vienti Venäjälle. EU-neuvosto teki kesäkuussa 2023 asetusmuutoksen, jolla otettiin käyttöön uusia toimia Venäjälle asetettujen pakotteiden kiertämisen estämiseksi. - Uutiset
20.9.2023 12.21
Ampuma-aseasioita avautui poliisin sähköiseen asiointiinPoliisin sähköisen asioinnin ensimmäiset ampuma-aseisiin liittyvät palvelut avattiin 19.9.2023. Ampuma-aseella tapahtuvan harrastuksen jatkumisesta voi tästä eteenpäin ilmoittaa poliisin sähköisessä asioinnissa. Myös lain vaatima ilmoitus pysyvästi ampumakelvottomaksi tehdystä tai deaktivoidusta ampuma-aseesta onnistuu poliisin asiointipalvelussa. - Uutiset
14.6.2023 11.00
Kaasuaseen hallussapidossa oli kyse lievän ampuma-aserikoksen sijasta ampuma-aserikoksesta - hovioikeus ankaroitti syyksilukemistaVastaaja oli ampuma-aselain vastaisesti pitänyt hallussaan SM 110 -merkkistä 8 mm kaliiperin kaasuasetta. Vastaajalla ei ollut ollut aselupaa. (Vailla lainvoimaa 14.6.2023) - Uutiset
12.4.2023 12.20
Poliisi muistuttaa: Haulikon kaliiperin muuttaminen esimerkiksi teräshaulipatruunoille vaatii aina luvanHaulikon patruunapesän kalvaminen pidemmäksi muuttaa haulikon kaliiperin. Esimerkiksi 12/70 kaliiperisen haulikon muuttaminen kaliiperiin 12/76 on luvan vaativa toimenpide. - Uutiset
14.3.2023 11.11
OM: Aserikosten rangaistussäännökset edellyttävät uudelleenarviointiaOikeusministeriössä on valmistunut muistio, jossa on arvioitu aserikoksia koskevien rangaistussäännösten nykytilaa. Erityisesti on tarkasteltu kysymyksiä, jotka koskevat ampuma-aseiden hallussapidon rangaistavuutta järjestäytyneiden rikollisryhmien toiminnassa. - Uutiset
2.8.2022 8.55
Poliisi yhdenmukaistaa ampuma-aselupakäytäntöjäPoliisihallinnossa on elokuun alusta tullut voimaan uusi Ampuma-aselupakäytäntöjen yhtenäistäminen -ohje, jonka tavoitteena on yhdenmukaistaa poliisilaitosten käytäntöjä aselupa-asioissa. - Uutiset
3.12.2021 10.36
KHO: Poliisilaitos ei ollut voinut mainitsemillaan perusteilla jättää myöntämättä hankkimis- ja hallussapitolupia haulikkoon ja yhdistelmäaseeseenItä-Suomen poliisilaitos oli päätöksillään 16.8.2019 hylännyt A:n metsästysperusteella hakemat kertatulitoimisen kaliiperiltaan 12–16 haulikon ja kertatulitoimisen kaliiperiltaan 12–16 / 6,5–9.3 mm yhdistelmäaseen hankkimis- ja hallussapitolupahakemukset. Lisäksi poliisilaitos oli hylännyt hakemuksen, koskien edellä mainittua yhdistelmäasetta, ennakkosuostumuksesta ampuma-aseen siirrosta Suomeen. Poliisilaitos oli katsonut, että A:n olemassa olevat aseet mahdollistivat metsästysharrastuksen täysipainoisen harrastamisen eikä A ollut osoittanut erityisiä perusteluita uusille vastaavan kaltaisille aseille. - Uutiset
17.5.2021 13.00
Hallinto-oikeus: Kuinka pitkään luvan hakijan aiemmat rikostuomiot muodostavat estevaikutuksen uuden aseluvan saamiselle?Poliisilaitos oli sillä olevan harkintavaltansa nojalla voinut hylätä A:n aselupahakemuksen. Asiaa ei ollut syytä arvioida toisin rikollisista teoista kuluneen ajan perusteella.(Vailla lainvoimaa 17.5.2021) - Uutiset
8.6.2020 12.28
Hovioikeus: Aseen lainaksi antaneen henkilön kuoltua hallussapito-oikeutta ei voitu enää perustaa aseen lainaukseen – 50 päiväsakkoaVastaajan oli täytynyt ymmärtää, että hänellä ei voinut olla enää oikeutta aseen hallussapitoon lainaamisen perusteella sen jälkeen, kun hän oli saanut tiedon aseen lainanneen henkilön kuolemasta. Ottaen lisäksi huomioon, että ase oli löydetty vastaajan hallusta 19.8.2018, hänellä oli ollut yli 1,5 vuotta aikaa luopua aseen hallussapidosta tai hankkia sen hallussapidolle uusi oikeudellinen peruste. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
18.3.2020 11.25
Hovioikeus: Lupavapaan aseen siirtäminen EU:n jäsenvaltiosta toiseen ei vaadi yksityistä tuontilupaaHovioikeus katsoi, että ampuma-aselain 78 §:n (29.6.2001/601) mukaista yksityistä tuontilupaa koskeva säännös on tarkoitettu koskemaan ainoastaan luvanvaraisia ampuma-aseita ja on tarkoitettu menettelytapasäännökseksi, joka määrittää luvan antavan viranomaisen toimivallan hakijan kotikunnan tai oleskelupaikan perusteella. Tätä tukee sanotun lainkohdan 2 momentti, jonka mukaan lupa voidaan antaa luonnolliselle henkilölle ampuma-aselain 45 §:n 1 momentissa aseluvansaajaa koskevin edellytyksin noudattaen soveltuvin osin mitä 43 ja 44 §:ssä, 55 b §:n 1 momentissa ja 62 §:n 3 momentissa säädetään. Ampuma-aselain 43 §:ssä säädetään aseen hyväksyttävistä käyttötarkoituksista aselupaa myönnettäessä ja 44 §:ssä hankittavaa ampuma-asetta ja aseen osaa koskevista yleisistä edellytyksistä aselupaa myönnettäessä. Edelleen lain 55 b §:n 1 momentissa säädetään kaasusumutinluvan antamisen edellytyksistä ja 62 §:n 3 momentissa erityisen vaarallisten patruunoiden ja ammusten hankkimiseen, valmistamiseen ja hallussapitoon annettavan ampumatarvikeluvan antamisen edellytyksistä. Säännöksessä tai ampuma-aselain 78 §:n esitöissä (HE 110/2000) ei mainita lupavapaita aseita. Tällä perusteella hovioikeus katsoi, että lupavapaan aseen siirtäminen EU:n jäsenvaltiosta toiseen ei vaadi yksityistä tuontilupaa. (Vailla lainvoimaa 18.3.2020) - Uutiset
11.7.2019 7.57
Poliisi: 15. heinäkuuta voimaan tulevan ampuma-aselain muutoksen keskeiset vaikutukset luvanhaltijoille ja luvanhakijoilleAmpuma-aselaki muuttuu 15. heinäkuuta 2019. Muutoksella pannaan täytäntöön asedirektiiviin tehdyt muutokset. Lainmuutos ei aiheuta toimenpiteitä valtaosalle nykyisistä aseluvan haltijoista. Myös suurin osa jatkossa aselupaa hakevista voi toimia kuten tähänkin asti. Prosessi pysyy pääpiirteissään entisellään. Ennen lainmuutosta myönnetyt luvat jäävät voimaan sellaisenaan joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta. Poliisi on laatinut verkkosivuilleen tietopaketin keskeisistä muutoksista ja niiden vaikutuksesta. - Uutiset
28.5.2019 12.10
Hallinto-oikeus kumosi poliisilaitoksen aselupahakemuksen hylkäävän päätöksenPoliisilaitos hylkäsi aselupahakemuksen. Poliisilaitoksen päätöksen mukaan Valmet Petra kivääri on alkujaan sotilaskäyttöön tarkoitetusta rynnäkkökivääristä muunnettu niin sanottu siviiliversio, jolloin sitä tulee myös sen mukaisesti arvioida. Kyseiseen kivääriin on saatavilla suurikapasiteettisia, jopa 20 ja 30 patruunan lippaita. Näin ollen hakemuksen kohteena olevaa ampuma-asetta on pidettävä metsästykseen tarpeettoman tulivoimaisena ja tehokkaana, eikä näin ollen metsästykseen hyvin soveltuvana. A:n valituksen johdosta hallinto-oikeus kumosi poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 28.5.2019) - Uutiset
12.10.2018 7.52
Aselaki eduskuntaan – tavoitteena estää vaarallisten aseiden päätyminen vääriin käsiinHallitus antoi 11. lokakuuta eduskunnalle esityksen muutoksista ampuma-aselakiin, vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annettuun lakiin ja asevelvollisuuslakiin. Näin toteutetaan EU:n asedirektiivin edellyttämät muutokset Suomen lainsäädäntöön. Merkittävimmät lausuntojen perusteella tehdyt muutokset liittyvät muun muassa isokokoisten latauslaitteiden luvanvaraisuuteen, niin sanotun reserviläispoikkeuksen muotoiluun ja ikärajoihin, harrastuneisuusvaatimusten pituuksiin ja yhteisöjen aselupiin.