-
Valtiot ja alueet
- Afganistan
- Alankomaat
- Alankomaiden Antillit
- Albania
- Algeria
- Andorra
- Anguilla
- Antigua ja Barbuda
- Arabiemiirikunnat
- Arabiemiraattien liitto
- Argentiina
- Arktinen alue
- Armenia
- Aruba
- Australia
- Azerbaidzan
- Bahama
- Bahrain
- Barbados
- Belgia
- Belize
- Bermuda
- Bosnia-Hertsegovina
- Botswana
- Brasilia
- Brittiläiset Neitsytsaaret
- Bulgaria
- Caymansaaret
- Chile
- Costa Rica
- Dominica
- Egypti
- Espanja
- Etelä-Afrikka
- Etelä-Korea
- Etelä-Sudan
- Filippiinit
- Georgia
- Ghana
- Grenada
- Guernsey
- Indonesia
- Intia
- Irak
- Iran
- Irlanti
- Islanti
- Iso-Britannia
- Israel
- Italia
- Itä-Eurooppa
- Itävalta
- Jamaika
- Japani
- Jersey
- Jordania
- Kanada
- Karjala
- Kazakstan
- Kenia
- Keski-Afrikan tasavalta
- Keski-Eurooppa
- Kiina
- Kirgisia
- Kolumbia
- Kongo
- Kosovo
- Kreikka
- Kroatia
- Kypros
- Laos
- Latvia
- Libanon
- Liberia
- Libya
- Liechtenstein
- Liettua
- Luxemburg
- Makedonia
- Malesia
- Malta
- Mansaari
- Marokko
- Mauritius
- Meksiko
- Moldova
- Monaco
- Montenegro
- Montserrat
- Myanmar
- Nepal
- Niger
- Norja
- Norsunluurannikko
- Pakistan
- Panama
- Pohjois-Irlanti
- Pohjoismaat
- Portugali
- Puola
- Ranska
- Romania
- Ruotsi
- Saint Lucia
- Saint Vincent ja Grenadiinit
- Saksa
- Sambia
- Samoa
- San Marino
- Saudi-Arabia
- Serbia
- Seychellit
- Sierra Leone
- Singapore
- Slovakia
- Slovenia
- Somalia
- Sri Lanka
- Sudan
- Suomi
- Sveitsi
- Syyria
- Tadžikistan
- Tansania
- Tanska
- Thaimaa
- Tsekki
- Tunisia
- Turkki
- Turkmenistan
- Turks- ja Caicossaaret
- Ukraina
- Unkari
- Uruguay
- Uusi Seelanti
- Uzbekistan
- Valko-Venäjä
- Vanuatu
- Venäjä
- Vietnam
- Viro
- Yhdysvallat
Arktinen alue
- Säädökset > Lainsäädäntö384/2020Valtioneuvoston asetus kansainvälisen arktisen tiedeyhteistyön edistämisestä tehdystä sopimuksesta
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 43/2020 Sopimus kansainvälisen arktisen tiedeyhteistyön edistämisestä
- Säädökset > Valtiosopimukset SopS 15/2016 Sopimus yhteistyöstä merellä tapahtuvien öljyvahinkojen torjuntavalmiudessa ja torjumisessa arktisella alueella
- Säädökset > Lainsäädäntö1112/1982Laki valaiden ja arktisten hylkeiden suojelusta
- Lakikirjasto > ArtikkelitKirchner, Stefan: COVID-19 on Cruise Ships: Legal Options for Coastal States17.3.2020, Edilex-sarja 2020/11The outbreak of the novel coronavirus disease, COVID-19, is posing challenges for a large number of states affected by it. The transmission of infectious diseases can be particularly rampant and rapid where a large number of people share a confined space, as is the case on cruise ships. With thousands of passengers from different countries who visit multiple locations in a short time, cruise ships are now seen as a threat to public health. The case of the COVID-19 infections on board the...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKirchner, Stefan: Climate Change in the Arctic: Threats and Opportunities – Also for Lawyers6.11.2018, Edilex-sarja 2018/37The Arctic landscape is a major source of both traditional and modern business, such as shipping, tourism, natural resource extraction as well as livelihoods of the indigenous peoples. These industrial operatives in the Arctic region will require new legislation to deal with the new challenges as their landscape continues to be altered by the climate change. This article aims to explore previous legislative initiatives in the Arctic region as well as introducing potential situations for future...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKirchner, Stefan: Baltic Cause and Arctic Effect – Potential International Legal Implications of a Recent Russian Military Exercise6.6.2018, Edilex-sarja 2018/16In early 2018 it was reported that the Russian Navy had conducted live fire missile tests in Latvia’s Exclusive Economic Zone (EEZ), which forced Latvia to partially close the airspace in the area. This raises the question whether such tests are actually permissible under international law, but this text tries to answer two more precise questions: (1) did Russia violate Latvian rights under international law? and (2) which lessons can be learned by Arctic coastal States? While the former...
- Lakikirjasto > OikeusKoivurova, Timo: Oikeustieteen ja oikeuspolitiikan suhde arktisessa tutkimuksessaOikeus 4/2007 s. 429 – 433, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusKoivurova, Timo: Yleinen kansainvälinen ympäristöoikeus ja arktinen ympäristönsuojeluOikeus 4/2000 s. 463 – 472, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
26.1.2023 14.38
Saamelaisten alkuperäiskansaoikeudet ja saamelaiskulttuuria koskevien vaikutusten arviointi YVA-lain mukaisessa menettelyssäArktinen neuvosto hyväksyi ministerikokouksessaan vuonna 2019 ympäristövaikutusten arvioinnin toteuttamista arktisella alueella koskevat hyvän käytännön suositukset (Arktinen YVA-suositukset), joissa korostetaan merkityksellistä osallistumista, alkuperäiskansojen perinteisen tiedon roolia ja merkitystä sekä valtioiden rajat ylittäviä vaikutuksia. Nyt julkaistun selvityksen tavoitteena on arvioida Arktinen YVA-suositusten toimeenpanon edellytyksiä Suomessa YVA-menettelyä koskevan olemassa olevan sääntelyn lähtökohdista. - Uutiset
11.10.2022 10.36
Valtioneuvoston selvitys pohtii Suomen uutta arktista roolia: Analyysi Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksistaVenäjän hyökkäyssota Ukrainaan on mullistanut myös arktisen yhteistyön tavalla, josta ei ole mitään ennakkotapausta. Monet Suomen vain puolitoista vuotta vanhan arktisen politiikan strategian perusolettamuksista ovat horjuneet sodan tuomissa mullistuksissa. Näin todetaan 11. lokakuuta 2022 julkaistussa selvityksessä. Valtioneuvostolle laadittu selvitys tutkii kattavasti, mitä vaikutuksia Venäjän hyökkäyssodalla on arktisen alueen kansainväliseen yhteistyöhön ja Suomen arktisen politiikan strategian toteutumiseen erityisesti kestävän kehityksen tavoitteiden näkökulmasta. Lapin yliopiston Arktisen keskuksen johtamassa selvitystyössä mukana ovat olleet myös Gaia Consulting Oy ja Ulkopoliittinen instituutti. - Uutiset
12.2.2014 14.03
Pohjoismaat vahvistavat yhteistyötä ulko- ja turvallisuuspolitiikassaPohjoismaiden ulkoministerit julkistivat Reykjavikissa 12. helmikuuta yhteisen julkilausuman, jossa maat sitoutuvat ulko- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön vahvistamiseen muun muassa kriisinhallintaan, kansainvälisten järjestöjen toimintaan, ilmastonmuutokseen, kestävään kehitykseen, arktisiin kysymyksiin ja kyberturvallisuuteen liittyen. - Uutiset
2.10.2013 14.50
Pääministerin ilmoitus Suomen arktisesta strategiasta – syrjäinen sijainti on nyt kilpailuvalttiArktista strategiaa eduskunnalle esitellyt pääministeri Jyrki Katainen muistutti, että Suomen tulee hyödyntää asemaansa parhaalla mahdollisella tavalla, kestävän kehityksen mukaisesti. Arktisen alueen muutos on sekä haaste että mahdollisuus. Suomen tulee kantaa vastuunsa ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja kestävästä kehityksestä, mutta samalla tarttua myös niihin mahdollisuuksiin, jotka tuovat suomalaisille työtä ja toimeentuloa. - Uutiset
25.10.2012 15.29
Uusi Tekes-hanke vahvistaa Suomen roolia asiantuntijana ympäristövaikutusten arvioinnissaArktiselle keskukselle on myönnetty Tekesin rahoitus kaksivuotiseen tutkimushankkeeseen, jossa pyritään kehittämään suomalaista ympäristövaikutusten arviointia Suomen ja Venäjän arktisilla alueilla. - Uutiset
31.12.2010 13.02
Euroopan unionilla paljon toimivaltaa arktisella alueellaLapin yliopiston ympäristöoikeuden tutkijaryhmä on tehnyt selvityksen Euroopan parlamentille EU:n toimivallasta arktisella alueella. Arktisen keskuksen Pohjoisen ympäristö- ja vähemmistöoikeuden instituutin (PYVI) professori Timo Koivurovan mukaan yleinen käsitys on, että EU ei ole arktinen toimija, koska sillä ei ole arktista rantaviivaa. Tosiasiassa EU kuitenkin vaikuttaa arktisella alueella Suomen ja Ruotsin kautta niiden toimeenpannessa EU-säädöksiä. - Uutiset
7.12.2004 6.57
Suomen tavoitteet EU:n pohjoisen ulottuvuuden politiikalleHallituksen EU-ministerivaliokunta käsitteli 3.12. EU:n pohjoisen ulottuvuuden politiikan nykytilannetta, tulevaisuuden haasteita ja Suomen peruslähtökohtia jatkotyölle. Taustalla on tarve mukauttaa pohjoinen ulottuvuus toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin, kuten EU:n laajentumiseen, EU-Venäjä -yhteistyörakenteiden, EU:n naapuruuspolitiikan ja uusien rahoitusinstrumenttien kehittymiseen.