Ajo-oikeus
- Säädökset > Lainsäädäntö1174/2014Valtioneuvoston asetus maaseudun hanketoiminnan tukemisesta (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö23/2013Puolustusministeriön asetus puolustusvoimien ajokorteista ja ajoluvista
- Säädökset > Lainsäädäntö1181/2011Sosiaali- ja terveysministeriön asetus ajoterveydestä (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö423/2011Valtioneuvoston asetus ajokorteista
- Säädökset > Lainsäädäntö386/2011Ajokorttilaki
- Säädökset > Lainsäädäntö474/2008Valtioneuvoston asetus alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö439/2008Laki alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta (kumottu)
- valvottu ajo-oikeus 1 §
- Säädökset > Lainsäädäntö541/2003Laki ajoneuvoliikennerekisteristä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö845/1990Ajokorttiasetus (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö267/1981Tieliikennelaki (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö39/1889Rikoslaki
- kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta 23 luku 10 §
- Uutiset
25.3.2024 9.00
Näkökyky: EUT tulkitsi ajokorttidirektiiviäEnnakkoratkaisupyyntö esitettiin asiassa, jossa silmälääkäri oli katsonut, ettei WU kykenee kuljettamaan C- ja CE-luokkiin kuuluvia ajoneuvoja. - Uutiset
5.3.2024 9.17
KHO: Ajokieltoa ei voitu määrätä sillä perusteella, ettei valittaja ollut toimittanut aikaisemman ajo-oikeutensa aikana vaadittua lääkärinlausuntoaPoliisilaitos oli määrännyt muutoksenhakijan ajokieltoon vuonna 2022 sen vuoksi, ettei hän ollut toimittanut häneltä vuonna 2014 edellytettyä erikoislääkärin lausuntoa. Asiassa oli ratkaistavana, oliko muutoksenhakija voitu tällä perusteella määrätä ajokieltoon, kun otettiin huomioon, että hänelle oli vuonna 2022 myönnetty uusi ajokorttilupa. HAO:n ja poliisilaitoksen päätökset kumottiin. - Uutiset
7.11.2023 15.00
Hallinto-oikeus: Ajokieltoon määrätyn oikaisuvaatimusta ei olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta - poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka valittaja oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisilleHAO piti selvitettynä, ettei A:lle ollut toimitettu päätöstä oikaisuvaatimusohjeineen todisteellisesti ja että A:n oikaisuvaatimus oli puuttuneen oikaisuvaatimusohjeen vuoksi tehty vasta 28.8.2023. A:n oikaisuvaatimusta ei tämän vuoksi olisi tullut jättää myöhässä saapuneena tutkimatta. Näin ollen asia oli palautettava poliisille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. Asiassa saadun selvityksen mukaan poliisi ei ollut myöskään ottanut ratkaistavakseen kysymystä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, vaikka A oli esittänyt tätä koskevan pyynnön poliisille. Koska päätöstä alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta ei tehdä ensiasteena HAO:ssa, asia oli palautettava kyseisen asian arvioimista varten. - Uutiset
4.5.2023 16.00
Hovioikeus: Ajokorttiaan poliisille luovuttamatta jättäneen ei voitu katsoa syyllistyneen kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttaHO katsoi KKO:n ratkaisusta 2023:11 ilmenevän oikeusohjeen nojalla, että RL 23 luvun 10 §:n tunnusmerkistöön sisältyvästä ajo-oikeudettomuudesta ei ollut nyt käsillä olevan kaltaisten tilanteiden varalta säädetty ajokorttilain 6 §:ssä rikosvastuun täyttymisen kannalta riittävän selvästi ja yksiselitteisesti. Näin ollen ei ollut aihetta muuttaa KO:n tuomion lopputulosta. (Vailla lainvoimaa 4.5.2023) - Uutiset
3.3.2023 10.25
Komissio ehdottaa päivitettyjä vaatimuksia ajokorteille ja tieliikennesääntöjen parempaa rajatylittävää valvontaa EU:ssaKomissio ehdotta ajokortteja koskevien sääntöjen nykyaikaistamista, kaikkialla EU:ssa voimassa olevaa digitaalista ajokorttia sekä uusia säännöksiä liikennesääntöjen rajatylittävän valvonnan tehostamiseksi. LVM kertoo tutustuvansa huolellisesti komission ehdotuksiin ja informoi niistä eduskuntaa. Suomi muodostaa omat kantansa komission ehdotuksiin. Sidosryhmiä kuullaan osana kannanmuodostusta. Ehdotuksia koskevat neuvottelut alkavat keväällä 2023 EU:n ministerineuvoston maaliikennetyöryhmässä ja samanaikaisesti Euroopan parlamentissa. - Uutiset
1.3.2023 14.51
Poliisi otti käyttöön yleistiedoksiannot ajo-oikeuspäätöksissä Länsi-UudellamaallaLänsi-Uudenmaan poliisilaitos on 27.2.2023 alkaen siirtynyt käyttämään yleistiedoksiantoa ajo-oikeuspäätösten viimesijaisena tiedoksiantotapana. Yleistiedoksiantoa voidaan käyttää, kun asiakirjaa ei saada toimitettua muulla tavoin. Poliisin julkisesti ilmoittama ajo-oikeuspäätös on velvoittava päätös, jonka myötä asiakkaan ajo-oikeuden tila muuttuu tai hänet määrätään suorittamaan jokin toimenpide. Tällainen päätös on esimerkiksi asianosaisen määrääminen ajokieltoon. - Uutiset
19.1.2023 13.00
Voiko ajokokeen kuvaamisen kieltää - apulaisoikeusasiamies otti kantaaTraficom on AOA:n kanteluratkaisun jälkeen arvioinut ajokokeen kuvaamisasiaa uudelleen ja päätynyt siihen, että kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Se on myös ohjeistanut sekä Ajovarmaa että autokouluja jo kesällä 2021 sallimaan kuvaamisen. AOA:n näkemyksen mukaan ajokokeen suorittaminen voidaan rinnastaa viranomaisessa asioimiseen ja lähtökohtaisesti jokaisella on oikeus kuvata omaa asiointiaan viranomaisessa. Ajokokeen kuvaamisen edellytykseksi ei voida AOA:n näkemyksen mukaan asettaa myöskään nimenomaista lupaa. Kuvauksessa syntyneen tallenteen julkaisemisessa on kuitenkin otettava huomioon tallenteella mahdollisesti esiintyvien henkilöiden yksityisyyden suoja. AOA katsoo, että ajokokeen kuvaamista koskevassa ohjeistuksessa autokoulujen oppilaille tulee antaa täsmällisempää tietoa siitä, mikä on tallentajan vastuu kuvaamastaan materiaalista. - Uutiset
13.12.2022 15.00
Hallinto-oikeus ei lyhentänyt ajokieltoaValittaja oli syyllistynyt kahteen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen sekä kahdeksaan kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Poliisi oli oikaisuvaatimukseen antamallaan päätöksellä muuttanut ajo-oikeusasiassa annettua päätöstä siten, että määräaikaista 3 v:n ja 8 kk:n mittaista ajokieltoa oli lyhennetty neljällä kuukaudella. Ajokiellon kestoksi oli määrätty 3 v ja 4 kk, jolloin sen viimeinen voimassaolopäivä on 15.8.2023. (Ei lainvoim. 13.12.2022) - Uutiset
31.8.2022 9.17
KHO kumosi hallinto-oikeuden päätöksen: Poliisilaitoksen oli tullut määrätä henkilö ajokieltoon lääkärien ilmoitusten perusteellaLähtökohtaisesti poliisin tuli lääkärin ilmoituksen saatuaan määrätä henkilö ajokieltoon. Pelkästään se, että henkilö ilmoitti olevansa lääkärin kanssa eri mieltä omasta terveydentilastaan tai sen lääketieteellisestä arvioinnista, ei merkinnyt, että poliisin olisi tullut hankkia asiasta lisäselvitystä. Ajokorttilain nojalla poliisi ei olisi edes voinut edellyttää lääkärin ilmoittavan henkilön terveydentilasta yksityiskohtaisempia tietoja eikä lääkäri olisi voinut poliisille tehtävässä ilmoituksessa yksilöidä henkilön vikaa, sairautta tai vammaa siten kuin hallinto-oikeus oli todennut. Hallinto-oikeuden ei olisi tullut mainitsemallaan perusteella kumota poliisilaitoksen päätöstä. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin.