-
Ajokunnon valvonta
- Ajo- ja lepoajat
- Ajokyvyttömyys
- Ajopäiväkirja
- Alkolukko
Ajo- ja lepoajat
- Säädökset > Lainsäädäntö276/2022Valtioneuvoston asetus tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaosta
- Säädökset > Lainsäädäntö9/2022Valtioneuvoston asetus väliaikaisista poikkeuksista tieliikenteen ajo- ja lepoaikoihin (voimassa 17.1.2022-15.2.2022)
- Säädökset > Lainsäädäntö282/2020Valtioneuvoston asetus väliaikaisista poikkeuksista tieliikenteen ajo- ja lepoaikoihin (voimassa 26.4.2020–31.5.2020)
- Säädökset > Lainsäädäntö143/2020Valtioneuvoston asetus väliaikaisista poikkeuksista tieliikenteen ajo- ja lepoaikoihin (voimassa 27.3.2020–25.4.2020)
- Säädökset > Lainsäädäntö507/2018Valtioneuvoston asetus ajopiirturikorttien myöntämisestä ja poikkeuksista ajopiirturin käytössä
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNAs (EY) N:o 561/2006 EPNAs (EY) N:o 561/2006 tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3820/85 kumoamisesta 15.3.2006 (ajo- ja lepoaika-asetus)
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir 2006/22/EY EPNDir 2006/22/EY asetusten (EY) N:o 561/2006 ja (EU) N:o 165/2014 ja direktiivin 2002/15/EY täytäntöönpanoa koskevista vähimmäisedellytyksistä siltä osin kuin on kyse tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä sekä neuvoston direktiivin 88/599/ETY kumoamisesta 15.3.2006 (tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvontadirektiivi)
- EHS-säädösseurantaUusi asetus tieliikenteen sosiaalilainsäädännön valvonnasta ja viranomaisten työnjaostaSäädösnumero: 276/2022
Julkaisupäivä: 5.5.2022 - EHS-säädösseurantaUusi asetus väliaikaisista poikkeuksista tieliikenteen ajo- ja lepoaikoihinSäädösnumero: 9/2022
Julkaisupäivä: 7.2.2022 - Lakikirjasto > ArtikkelitSaarinen, Mauri: Moottoriajoneuvon kuljettajan viikkolevon pitämispaikka – Tapaus Vaditrans BVBA (C-102/16)25.1.2019, Edilex-sarja 2019/4Artikkeli koskee moottoriajoneuvon kuljettajan viikkolevon pitämistä ja erityisesti sitä, missä moottoriajoneuvon kuljettaja voi viettää viikkoleponsa. Artikkelin keskiössä on tapaus Vaditrans BVBA (C-102/16). Artikkelissa tarkastellaan myös tapauksen mahdollisia heijastusvaikutuksia Suomen työaikalakiin ja kuorma-autonkuljettajien työehtosopimuksen työaikaa koskeviin määräyksiin. (Edilex-toimitus)
- Uutiset
19.3.2024 12.50
AVI: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa ei näy kehitystä parempaan suuntaanTyösuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna kolmella neljästä tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten laiminlyötiin kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Kokonaisuutena laiminlyöntien kokonaismäärissä ei ole tapahtunut kehitystä parempaan suuntaan viime vuosina. - Uutiset
12.5.2023 16.00
EUT: Maantiekuljetusyritys ei voi siirtää vastuutaan kuljettajien ajo- ja lepoaikojen noudattamisesta kolmannelle henkilölleEU-lainsäädäntö on esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan henkilö, joka on rikosoikeudellisessa vastuussa rikkomuksista, joihin maantiekuljetusyrityksessä on syyllistytty, ja jonka käyttäytyminen otetaan huomioon kyseisen yrityksen hyvämaineisuutta arvioitaessa, voi nimetä kuljettajien ajo- ja lepoaikoja koskevien unionin säännösten noudattamisesta vastuussa olevan valtuutetun, ja siten siirtää viimeksi mainitulle rikosoikeudellisen vastuun unionin oikeuden näiden säännösten rikkomisista, kun kansallisen oikeuden mukaan ei ole mahdollista ottaa huomioon mainitun vastuussa olevan valtuutetun syyksi näin luettuja rikkomuksia sen arvioimiseksi, täyttääkö mainittu yritys hyvämaineisuutta koskevan vaatimuksen. - Uutiset
3.3.2023 11.00
EUT tulkitsi ajo- ja lepoaika-asetusta (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö koskee ajo- ja lepoaika-asetuksen 2 artiklan 1 kohdan a alakohdan tulkintaa. Pyyntö esitettiin asiassa, jossa vastakkain ovat AI ja Ruotsin syyttäjävirasto Åklagarmyndigheten ja jossa on kyse ajopiirturien käyttöä koskevien sääntöjen rikkomisesta. - Uutiset
5.10.2022 11.12
Oliko huoltoasemalla tauolla olleella kuljettajalla ollut velvollisuus esittää poliisille edeltävien 28 päivän ajopiirturit - hovioikeus arvioi asiaa toisin kuin käräjäoikeusKO oli katsonut asiasta jääneen tältä osin laintulkinnallinen epäselvyys ja hylännyt syytteen. Toisin kuin KO, HO katsoi, ettei artiklan sanamuodossa ollut epäselvyyttä. Koska vastaaja oli ajanut ajo- ja lepoaika-asetuksessa tarkoitettua ajoneuvoa, eikä hän ollut esittänyt ajoa edeltävien 28 päivän ajalta piirturilevyjä, hän oli syyllistynyt liikenteen palveluista annetun lain 267 §:ssä tarkoitettuun tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen. (Vailla lainvoimaa 5.10.2022) - Uutiset
27.4.2022 8.30
AVI: Ammattikuljettajien ajo- ja lepoaikoja laiminlyödään huomattavan paljonTyösuojelutarkastajat havaitsivat ajo- ja lepoaikarikkomuksia viime vuonna 76 prosentilla tarkastetuista kuljetusyrityksistä. Eniten laiminlyötiin kuljettajien taukoja. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetussa yrityksessä. Laiminlyöntien määrä on pysynyt viime vuosina suunnilleen samana. - Uutiset
26.4.2022 12.00
AVI: Kuljetusyrityksen toimitusjohtajalle sakkoja ajo- ja lepoaikasäädösten rikkomisestaTyösuojelulakimies Aki Eriksson muistuttaa, että työnantaja voi joutua rikosvastuuseen, jos tämä ei toisaalta ohjeista riittävästi oikeasta ajopiirturin käytöstä ja lepoaikojen noudattamisesta ja vastaavasti valvo työntekijöiden ajo- ja lepoaikasäädösten noudattamista. Lisäksi työnantajan on varmistettava, etteivät annetut ajomäärät tai esimerkiksi palkkausmalli kannusta rikkomaan ajo- ja lepoaikasäännöksiä. - Uutiset
25.3.2022 10.30
Hovioikeus: Syytteen hylkäävän tuomion perusteluihin ei voinut hakea muutostaOikeuskäytännössä ja oikeuskirjallisuudessa on vakiintuneesti katsottu, että pelkästään ratkaisun perusteluihin ei pääsäännön mukaan ole oikeutta hakea muutosta, vaikka perustelut olisivat asianosaisen mielestä hänelle epäedulliset. Muutoksenhaun tuomioperusteisiin kieltävä pääsääntö ei ole kuitenkaan ehdoton, vaan siitä on poikettu silloin, kun muutoksenhakija poikkeuksellisesti on pystynyt näyttämään, että hänellä on ollut oikeudellinen tarve tai muutoin riittävä aihe saada perusteluissa oleva lausuma muutetuksi tai kumotuksi. (ks. esim. KKO 1996:129, Jokela; Hovioikeusmenettely, 2010, s. 173-174 ja Vuorenpää ym.; Prosessioikeus, 2021, s. 1135) - Uutiset
22.2.2022 14.30
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin täytäntöönpano toi muutoksia lähetettyjen työntekijöiden säännöksiin 1.2.2022Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano toi muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Muutosten myötä Suomeen lähetetyt maantieliikenteen kuljettajat ovat työehtojen määräytymisen osalta samassa asemassa muiden alojen lähetettyjen työntekijöiden kanssa. - Uutiset
7.1.2022 8.12
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti tuo muutoksia Suomen lainsäädäntöön helmikuun 2022 alustaHallitus esittää EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin edellyttämien lakimuutosten vahvistamista. Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano tuo muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait 14. tammikuuta 2022, ja ne tulisivat voimaan 1. helmikuuta 2022. - Uutiset
24.3.2021 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajopiirturin piirturilevyjen esittämisestä - yksi ainoa rikkomus vai useita rikkomuksiaJos tarkastuksen kohteena olevan tieliikenteen ajoneuvon kuljettaja ei esitä valvontalaitteen piirturilevyjä useilta työpäiviltä ajanjaksona, joka kattaa tarkastuspäivän ja edeltävät 28 päivää, tarkastuspaikan jäsenvaltion toimivaltaisten viranomaisten on todettava kyseisen kuljettajan syyllistyneen vain yhteen ainoaan rikkomukseen ja määrättävä tälle vain yksi ainoa seuraamus mainitun rikkomuksen perusteella.