Viranomainen
- Lakikirjasto > ArtikkelitPikkarainen, Seija: Ansiovertailu virantäyttöpäätöksen keskiössä4.11.2022, Asiantuntija-artikkeliTasapuolisen, yhdenvertaisen ja avoimen virantäyttömenettelyn tavoitteena on saada valtion tai kunnan virkasuhteeseen mahdollisimman pätevä, määritellyt kelpoisuusvaatimukset täyttävä ja virkaan kuuluvat tehtävät menestyksellisesti hoitava henkilö. Virkaan on siis valittava objektiivisesti arvioiden paras hakija. Kunnallinen virantäyttö on monivaiheinen prosessi, jota säännellään varsin kattavalla lainsäädännöllä. Lainsäädännön vaatimukset ja hallinnon oikeusperiaatteet on...
- Lakikirjasto > ArtikkelitIsotalo, Kalle: Viranomaisvaikutusten arviointi säädöshankkeissa28.3.2022, Lyhyempi kirjoitusVuonna 2007 julkaistua säädöshankkeiden vaikutusarviointia koskevaa laatimisohjetta ollaan päivittämässä. Vaikutusarvio-ohjeen luonnos joiltakin osin laajentaa arviointilähtökohtia. Tässä artikkelissa esitetään joitakin huomioita erityisesti sen kannalta, miten säädöshankkeiden viranomaisvaikutusten arviointia voitaisiin kehittää. Samat periaatteet saattaisivat olla hyödynnettävissä myös muiden toimijoiden osalta. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Kunnan toimivalta ja harkintavalta yleisellä ja erityisellä toimialalla – keskeisiä näkökohtia21.6.2021, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa esitetään väitöskirjan ”Kunnan toimivalta ja harkintavalta yleisellä ja erityisellä toimialalla” keskeiset taustakysymykset ja tulokset. Suomen perustuslain (731/1999) 121 §:ssä on säädetty kunnallisesta itsehallinnosta. Yksi keskeinen itsehallinnon osa on kunnan oikeus ottaa kuntalain (410/2015) 7.1 §:n mukaisesti hoidettavakseen erilaisia tehtäviä. Nämä tehtävät muodostavat kunnan yleisen toimialan, kun taas lakisääteiset tehtävät muodostavat kunnan erityistoimialan....
- Lakikirjasto > ArtikkelitHiltunen, Visa – Sariola, Meri: Digipalvelulain soveltamisesta yliopistoissa1.10.2020, Asiantuntija-artikkeliLailla digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (digipalvelulaki) pannaan kansallisesti täytäntöön saavutettavuusdirektiivi. Digipalvelulaki on tullut voimaan 1.4.2019, mutta voimaantuloon liittyy useita siirtymäaikoja, joista keskeisimmät päättyivät 23.9.2020. Tässä artikkelissa tarkastellaan digipalvelulain keskeisiä käsitteitä ja soveltamisalan rajoituksia yliopistojen kontekstissa. Artikkeli myös avaa keskeiset lakiin liittyvät käsitteet. Yliopistojen kohdalla merkittävä...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKurvinen, Evgeniya – Muukkonen, Matti – Voutilainen, Tomi: Selvittämisvelvollisuus ja tiedonhankinta ulkomaalaisasioissa21.8.2020, Asiantuntija-artikkeliTämän tutkimuksen tai oikeudellisen selvityksen tarkoituksena on tarkastella toimivaltaisten viranomaisten sekä asianosaisten oikeuksia ja velvollisuuksia ulkomaalaisasioiden käsittelyssä. Tarkemmin selvityksen mielenkiinto kohdistuu voimassa olevan oikeuden tarkasteluun sen osalta, mikä on yhtäältä viranomaisen selvittämisvelvollisuus ja toisaalta asianosaisen myötävaikutusvelvollisuus ulkomaalaisasian käsittelyssä. Osana erityisesti viranomaisen selvittämisvelvollisuutta, tarkastelu...
- Lakikirjasto > ArtikkelitHelesvirta, Jussi: Esitutkinnan aloittaminen – syytä epäillä -kynnys ja siihen liittyvä harkinta22.6.2020, Asiantuntija-artikkeliEsitutkintaviranomaiset käyttävät huomattavaa julkista valtaa ja tästä johtuen heidän päätöksensä ovat usein tarkasteluiden kohteena. Esitutkinnan aloittamiseen liittyvässä harkinnassa tutkinnanjohtajan tulee harkita tarkasti ylittääkö asia syytä epäillä -kynnyksen. Erityisesti rajatapauksissa syytä epäillä -kynnyksen ylittyminen voi tuottaa vaikeuksia. Tällöin asian harkinta on kuitenkin jätetty yksittäiselle virkamiehelle, koska yksityiskohtaisilla ohjeilla, yleisillä säännöksillä tai...
- Lakikirjasto > ArtikkelitInkilä, Teija: Millainen on viranomaisen hyvä velvoiteteksti?20.6.2018, Asiantuntija-artikkeliKotimaisten kielten keskus (Kotus) ja suomen kielen tutkijat ovat laatineet hyvälle virkakielelle, hyvälle lainsäädäntökielelle ja hyvälle asiatekstille ja työelämän kielelle vaatimuksia ja kriteereitä. Artikkelissa tarkastellaan näitä vaatimuksia ja pohditaan sitä, ovatko vaatimukset ja kriteerit sovellettavissa myös hyvään velvoitetekstiin. Samalla muodostetaan käsitys hyvän velvoitetekstin vaatimuksista ja kriteereistä. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle – Hirvonen, Markku: Viranomaisten tietojenvaihtosäännösten kehitys harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa14.6.2018, Asiantuntija-artikkeliTutkimuksessa käydään läpi harmaan talouden torjumisen kannalta olennaisen viranomaisten välisen tietojenvaihdon kehitystä viimeisen 30 vuoden ajalta. Tarkastelussa on sekä tietojenvaihtoa koskeva lainsäädäntö että sen käytännön soveltaminen viranomaistoiminnassa. Lainsäädännöllisiä muutoksia on pyritty täydentämään haastattelemalla useita eri viranomaistahoja, jotka ovat tekemisissä harmaan talouden torjuntaan tähtäävän tietojenvaihdon kanssa. Harmaata taloutta on pyritty...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle: Uhkasakkolaki pähkinänkuoressa4.10.2017, Asiantuntija-artikkeliUhkasakkolaki (1113/1990) on yleislaki, joka sisältää uhkasakon käyttöä koskevat keskeisimmät säännökset. Lakia sovelletaan myös teettämisuhan ja keskeyttämisuhan asettamiseen ja määräämiseen täytäntöön pantavaksi. Uhkasakko, teettämisuhka tai keskeyttämisuhka voidaan asettaa yksityiselle kansalaiselle tai yhteisölle lakisääteisten velvoitteiden täyttämisen tehosteeksi. Tehosteen asettaminen kuuluu yleensä asianomaisten säännösten noudattamista valvovan viranomaisen toimivaltaan. ...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Harkintavalta ja harkintavallan väärinkäyttö erityisesti kunnan elinkeinon tukemiseen liittyvässä toiminnassa9.12.2016, Väitöskirja-artikkeliArtikkelissa tarkastellaan viranomaisen harkintavaltaa ja sen väärinkäyttöä sekä harkintavallan väärinkäytön seurauksia erityisesti kunnan harjoittaman elinkeinotoiminnan tukemisen näkökulmasta. Kunnalla voi kuntalain (410/2015) 7.1 §:n mukaan olla tehtäviä, jotka se ottaa hoitaakseen itsehallintonsa nojalla. Yhden itsehallinnon nojalla hoidettavan tehtäväkentän muodostaa elinkeinotoiminnan tukeminen. Kunnan itsehallintoon kuuluvien tehtävien sääntely on varsin väljää, jonka vuoksi...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeinänen, Anssi – Vartiainen, Niko: Pikaluottojen valvonta: Miten lainsäädännön valvonta toteutuu käytännössä?12.9.2016, Asiantuntija-artikkeliPikaluotot ovat olleet valvontaviranomaisten erityisen huomion ja tehostetun valvonnan kohteena jo useamman vuoden ajan. Viranomaisten resurssit suorittaa valvontatoimintaa ovat kuitenkin olleet rajalliset. Pikaluottojen valvonta on jakautunut käytännössä kahdelle eri viranomaiselle, Kilpailu- ja kuluttajavirastolle sekä Etelä-Suomen aluehallintovirastolle. Artikkelin tavoitteena on selvittää, miten pikaluottojen valvonta toteutuu käytännössä verrattuna lainsäädännössä asetettuihin...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKoskela, Tarja: Eläintenpitokieltorekisteri valvonnan välineenä – toteutuuko eläintenpitokieltorekisterilain tarkoitus ja tavoitteet?6.11.2015, Asiantuntija-artikkeliEläintenpitokielto on rikoslain (39/1889, RL) 17 luvun 23 §:ssä säädetty eläimeen kohdistuneesta rikoksesta määrättävä seuraamus. Eläintenpitokiellon tehokas valvonta on hankalaa ja resursseja vaativaa. Eläintenpitokieltojen valvonnan ongelmallisuuden helpottamiseksi perustettiin eläintenpitokieltorekisteri ja säädettiin 1.6.2011 voimaan tullut laki eläintenpitokieltorekisteristä (21/2011). Eläintenpitokiellot ovat lain voimaantulon jälkeen tallentuneet eläintenpitokieltorekisteriin....
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Toimivaltarajojen jäykkyys viranomaistoiminnassa6.11.2015, Asiantuntija-artikkeliToimivaltarajojen jäykkyyden periaatteen voidaan sanoa olevan varsin vakiintunut oikeustieteessä. Toimivaltaa on myös käsitelty useissa eri tutkimuksissa. Sen sijaan viranomaisten toimivaltarajojen jäykkyyden tarkastelu on jäänyt vähemmälle huomiolle. Toisaalta myös 2010-luvulla hallinnossa on tapahtunut muun muassa valtion organisaatiouudistus, jonka vuoksi toimivallan ja toimivaltarajojen uudempi tarkastelu on tarpeen. Artikkelissa tarkastellaan viranomaisten toimivaltarajojen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKnuutinen, Mikko: Välimiesmenettelyn käyttöala viranomaisten sopimuksissa22.10.2014, Asiantuntija-artikkeliViranomaisten sopimusriitoja ratkaistaan kolmella forumilla. Hallintosopimuksia koskevat riidat ratkaistaan hallintoriitamenettelyssä hallinto-oikeudessa ja siviilioikeudellisia sopimuksia koskevat riidat puolestaan ratkaistaan joko yleisissä tuomioistuimissa tai välimiesmenettelyssä. Välimiesmenettelyn käyttö sopimusriidan ratkaisumenettelynä perustuu pääsääntöisesti sopimusosapuolten asiaa koskevaan keskinäiseen sopimukseen. Näitä sopimuksia tekevät säännönmukaisesti myös eri...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWähä, Susanna: KHO 2013:184: Tuulivoimarakentaminen – yleiskaava – selvitysten riittävyys – kohtuuton haitta14.5.2014, OikeustapauskommenttiVuosikirjaratkaisun kohteena on kahta osayleiskaavaa koskevat päätökset koskien Sodankylän ja Kittilän kuntien alueelle sijoittuvaa Kuolavaara-Keulakkopään tuulipuistohanketta. Kaavojen tarkoituksena on mahdollistaa 20 tuulivoimalaa käsittävän tuulipuiston rakentaminen. Valituksessaan Rovaniemen hallinto-oikeudelle yksityishenkilö A oli katsonut, että yleiskaavan ja tuulipuistohankkeen vaikutuksia ei ole tutkittu ja analysoitu riittävässä määrin Lomajärven kyläyhteisön osalta. KHO totesi...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKorte, Atte: Toimivaltarajojen jäykkyys viranomaistoiminnassa28.4.2011, Asiantuntija-artikkeliKirjoittaja tarkastelee toimivaltarajojen jäykkyyttä ja niiden oikeudellista perustaa. Toimivaltarajojen perustaa ei ole suoraan määritelty missään yksittäisessä säännöksessä vaan toimivaltarajojen jäykkyys voidaan johtaa perustuslain 2.3 §:stä, joka edellyttää, että viranomaisen on noudatettava tarkoin lakia. Viranomaisen toimivallalle on oikeuskirjallisuudessa esitetty useita hieman toisistaan poikkeavia määritelmiä. Vakiintuneimman toimivallan määritelmän mukaan toimivallalla...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäenpää, Olli: Liikesalaisuudet viranomaisen toiminnassa2.2.2006, Asiantuntija-artikkeliKun yksityinen liikesalaisuus tulee viranomaisen haltuun, se siirtyy samalla oikeudellisesti uudenlaiseen ympäristöön, jossa yksityisoikeudellisen sääntelyn sijasta tai ohella sovelletaan myös julkisoikeudellisia normeja ja oikeusperiaatteita. Liikesalaisuuksien suojan kannalta uudenlainen oikeudellinen ympäristö ei välttämättä ole outo tai vihamielinen, yleensä pikemminkin päinvastoin. Tämän artikkelin tarkoituksena on kartoittaa pääpiirteissään viranomaisympäristön vaikutusta...